FILM BIJ ONS Een hoek voor een boek M AU RITS DE SMEDT: DE GIJZEGEMSE SCHILDER-TEKENAAR HOOP IN DE TOEKOMST BIJZONDER AKTIEF GROEP 75 BRENGT HET VERHOOR VAN AIME BERNARD De Baardegemse toneelkring Hoop in de Toekomst sloot op zijn manier de zomer af. Een prachtige Eiffel- en Moezelreis mocht er als aanloop naar het drukke herfstseizoe.i over igens gerust bij. Met vijftig waren ze, een hele Quick-car vol, om onder een uniek-blauwe hemel aan de driedaagse te beginnen. Via aardige Ardennenwegen, doorheen een lieflijk Luxemburg, langs de idyllische Moezel werd het paradijse lijke kuuroord Bad-Bertrich bereikt. EVEN KENNISMAKEN MET MENSJE VAN KEULEN! Mensje van Keulen, Allemaal tranen, Uitgeverij De Arbei derspers Amsterdam (in België vertegenwoordigd door Kosmos Berchem), 1976, zevende druk, 94 blz., prijs: 210 f r. Mensje van Keulen, Van Lieverlede, Uitgeverij De Arbeiders pers, Amsterdam 1976, vijfde druk, 156 blz. prijs: 250 fr. Wat een opschudding aldaar! Vijftig zingende Baardegemna- ren midden een massa heil en genezing zoekende «kranke Leute»! De tweede daq werd 'n streekverkenning (Bem- kastel moet U zeker eens- aandoen!) die 's avonds uit mondde in een geestdriftige boemelpartij. Er werd lustig over en weer gezongen: Vlaamse schlagers en Duitse suksesnummers. De derde dag leidde naar Cochem. Ook in dat wereldberoemde toeris tenoord slaagden de toneel mannen erin voor opschudding te zorgen Maar daarvoor moest één hunner eerst een levende rat vangen. Met de blote hand nog wel. De droom reis eindigde voor iedereen te vroeg. Maar het was velen aan te horen dat sommige li chaamsdelen een stevige rust verdienden. Toch werd nie mand respijt gegund om te re cupereren. Twee dagen later startten de voorbereidingen van het ko mende toneelseizoen. Aan de bijna voltallige algemene ver gadering werd een nette agenda en taakverdelingslijst overhandigd. Produktieleider Guy Arijs zorgde voor enige toelichting. Op 6.7,10.13 en 14 november wordt dus «Het lijk is zoek» opgevoerd. Een komi sche thriller, dat raadde u al. Erik Decode zorgt voor de re gie, Paul Uyttersprot en zijn staf voor het (ingewikkelde) decor. Zullen optreden: Linda Van den Broeck, Marie-Rose Monsieur. Marie-Louise De Maeseneer, Paul Van Ros- sem, Roger De Rop, Geed De Clerck, Herman Crabbe en Mare De Bie. Traditiegetrouw zorgt Hoop in de Toekomst ook voor een paar debutanten Dat worden dan de dames Lisette Putteman en Marie-Jeanne De Ridder Deze laatste zal na acht jaar (eindelijk!) het soef- fleurshok voor de echte plan ken ruilen. We wensen haar en de anderen alvast veel sukses! Mensje van Keulen is als Nederlandse schrijfster vooral sant in «eigen land. Haar succes is echter nog niet verbreid in onze contrei en. Haar populariteit dankt zij aan haar manier van schrijven waardoor zij nau welijks haars gelijken vindt in weten te bekomen, zelfs op middellange termijn, be twijfelt de reconsenl ten zeerste! Wellicht zal «Allemaal tra nen», dat als een vervolg op haar inmiddels beroemde debuut «Bleekerszomer» geldtnog hel meest lof toe gezwaaid worden. Deze bundel is de oogst verhalen die verschenen is in «Hol lands Maandblad», «Maat staf» en «Propia Curco». Hij betreft stuk voor stuk voor beeldige kortverhalen. Alle ingrediënten van zo'n verha len zijn ruimschoots voor handen. Een alledaags en schijnbaar onbeduidend voorval vormt de basis waar rond het verhaal geweven wordt. Het is ofwel van ma teriële (zoals «De fiets») of menselijk-relationele aard (zoals «De vrouwen van Ma- rius»). Het spüst zich als het ware toe op een beeld, een min of een reminiscentie die bij Mensje van Keulen veelal dan nog uitmondt op een eerder onverwacht einde. De opgeroepen sfeer wordt er plots door verbroken. Mens je van Keulen gaat er soms verrassend de erot ische toer mee op zoals in «Dikke bult eigen schuld». Door de lezer te confronteren met de shock van het afgebroken einde verplicht ze hem na te denken over het verder ver loop zoals in «Hondje cont- je» of «Avondbrood in vier- elijes». De auteur schrijft haar kort verhalen vanuit een innerlij ke impuls die een sterke gevoelsgelegenheid ver toont Leed terwille van ver vlogen liefde, dood of voor afgaand verouderingspro ces schijnen de boventoon <e voeren. Het is niet ver wonderlijk dat zij de bundel de it el van één der kortver halen «Allemaal tranen» meegaf. Tenslotte gaat de merkwaardige verkorting van haar venelkunst samen met een markante stijl. Zij wil met zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk la ten vermoeden of suggeren. De zeggingskracht van haar woorden karakteriseert de auteur ten volle. Staaltjes ervan zijn bij de vleet te vinden: barstensvol nijd (blz. 60)- bloedmooi (p. 56) - rokend zat te niksen, (p. 58) - doorgaan vlees (blz. 12) enz. Op dit vlak spreidt zij een weinig geëvenaard meester schap ten toon. Men wordt vaak meer meegesleept door haar taal dan door het ver haal zelf! A «Van lieverlede» is geen in drukwekkende bundel korte verhalen, maar een volwaar dige ronmn, die de recen- sen bij de lecuur minder geboeid heeft. De erin ver werkte quasi-oorlog tussen de oude ziekelijke moeder en de jong gebleven dochter zal menig lezer minder aan spreken Nochtans slaagt de schrijfster erin de lezer te overtuigen van de hopeloos heid van de situatie. On danks haar onaangename herinneringen aan haar over leden vader-dronkaard. die Op korte tijd hebben de blue Jeans ook ons continent als het ware veroverd. De vraag die hierbij rijst, luidt: wat is toch de magie die van die blauwe spijkerstof uitgaat? Eerst scheen in de V.S.A. het om de kleur te gaan. Sinds enige tijd is het versieren van denimkleding er uitgegroeid tot bijna een echte volkskunst, -een kunst door en voor het volk» (blz. 42). Het boek «Het versierde spijker pak» bevat in hoofdzaak de 75 winnende kledingstukken, zo wel jasjes als broeken, van de wedstrijd die Levi organiseerde. Door de prachtige kleurenfoto's met close-ups van details en uitklapbare bladeren is dit boek een machtig kijkstuk. Door de kleurenrijkdom en de vinding rijkheid van menig spijkerpak- kunstenaar die afgeschreven materiaal valoriseert en soms hel extravagante benadert, kan «keiter-ongelovige», waagt de dochter zich ook aan de drank. Zij tart en pest haar moeder die ze geen greintje genegenheid of dankbaar heid waardig acht. Ze vormt haar antipool door haar on geloof en haar gekant zijn legen iedere vorm van hypo crisie. Hanna zoekt tever geefs naar de «uitverkoren man», haar moeder ontdeed zich van haar man en lijdt nu aan een zekere achtervol gingswaanzin. Deze tegen stelling is nog ver door te breken! Harde verwijten van maatschappijkritische aard vallen hierbij menigmaal, maar de auteur gaat er niet op in of het nu abortus (blz. 51), de geilheid van de man nen (blz. 100), of het geloof («voor dommen en oude wij ven», blz. 155) betreft. In vergelijken met de bundel trof de recensent hier ook het uitdrukkingsvermogen van haar woorden en zinnen. Nochtans haalt Mensje van Keuien niet het peil van de verzameling korte verhalen. Het genre is hieraan niet vreemdde noodzaak van een verlengd taalgebruik dringt zich in een roman zo niet op! Nochtans kon ze in dit illusieloos, sober boek gemakkelijk de weg van de naturalisten op: details in overvloed die lezers de stui pen op het lijf jagen. Niets daarvanconciesheid en pregnant gebruikte woorden halen het teru op breedvoe righeid! het bovendien een bron van inspiratie betekenen. Dit deel vormt de hoofdbrok: het beslaat de drievierde van de 160 blz. Commentaar op de bekroonde inzendingen ontbreekt volledig. De tekstschrijver laat de lezer- kijker zelf zich een oordeel vormen van de prestatie van de denimkunstenaars... Slechts aan een opdeling in vaak terugkerende thema's waagt hij zich. Uit de begeleidende brie ven van de ingeleverde kleding stukken werden uittreksels genomen, zij verduidelijken de indrukken en concepties die het dragen en maken van denim- pakken met zich meebrengen. In zijn dertigtal bladzijden tekst heelt de «scenarioschrijver» vooral het denimfenomeen trachten te ontraadselen. Hij probeert te bewijzen dat het versieren van spijkerpakken reeds op een achtenswaardige Als eerste stuk voor het toneelseizoen 1976-77, program meert GROEP 75 het toneelwerk van Aimé Bernard: Het Verhoor. Erg gelukkige keuze, aangezien het gegeven wel zéér aktueel is. In «Het Verhoor» komt de toeschouwer in een apart wereldje terecht: zware jongens, van divers pluima ge, zitten in voorarrest in een cel van de gerechtelijke politie. Doch niet het jxtlitioneel verhoor, zoals wellicht vermoed wordt, maar de onderlinge ondervragingen tus sen de arrestanten, vormt het uitgangspunt van dit realis tisch toneelwerk. Een werk waarin de egocentrie van de mens, de begaan heid met zichzelf, centraal staat. De dialoog loopt erg vlot; handige aanwending van het spanningseffekt De regie berust bij Jef Borms; hij wordt geassisteerd door Gaston Van den Bossche. OP VRIJDAG 1 ZATERDAG 2 en ZONDAG 3 OKTOBER E.K.. telkens te 20 uur, STADSSCHOUWBURG, Vrede plein Aalst. Plaatsbewijzen te bekomen bij T. Henninck, Beekveld- straat 17 te Aalst HET VERSIERDE SPIJKERPAK. BLUE DENIM MAGIC (Gepresenteerd door Richard M. Owens en Tony Lane, op tekst van Peter Beagle met foto's van Baron Wolman, uit het Amerikaans vertaald door Erna van den Berg), uitgeverij Andreas Landshoff, Amsterdam, 1975,157 blz., prijs: 407F. THREEDAYSOF THECONDOR Een film van Sydney Pollack (USA, 1975) Met Robert Redford, Faye Dunaway, Max Von Sydow, John Houseman en Cliff Robertson. Indien boven deze rubriek de titel «Film van de week» had gestaan dan kwam die deze keer goed van pas. Het mocht gerust «Film van het jaar» geweest zijn. Pollack is een man die zich blijkbaar intensief bezighoudt met wat in Amerika reilt en zeilt. Telkens weer heeft hij het over individuen en hun ver houding tot de Amerikaanse samenleving. Pollack weet als geen ander aan te tonen dat de maatschappij waarin men leeft een grondige weerslag heeft op het indivi du. Dat vinden we terug in «They Shoot Horses, Don't They?», «Jeremiah John son» en «The Way We We re», om de drie bekendste maar te noemen. In «Three days of the condor» sluit Pollack bovendien aardig aan de aktualiteit. Daardoor valt dat nostalgisch-roman- tisch gevoel dat vooral in «The way we were» sterk naar voren kwam al meteen weg. «Three days of the conq naar een roman van Jal Grady, handelt over CIA-agent die het binnei organisatie moeilijk kil Een onderdeel van zijn a|J ling (of precieser: de ling waar hij werkt) wordl zekere dag vermoord. Hil leen komt er - volsalgen I val lig - heelhuids vanaf, f wille van de struktuur vaj CIA en de handelswijs dergelijke gevaarlijke standigheden moet hij I een tijdje verborgen den. De moordenaars i den het ook wel eens op I gemunt kunnen hebben j enige overlevende kanj zijn bazen onschatbare? formatie leveren. De and» slaagt er gelukkig I in «Condor» uit de weT ruimen en dank-zij zijn I dig optreden komen wat interessante dingenl het licht. Voeg bij dit spannendel geven ook nog Pollacl boeiende manier van fill en zijn talent om met g<| akteurs (daar is mijn voor Robert Redford wel werken en er het maksim uit te halen en je bekoml prachtig resultaat, (cinema Palace) rak GONE IN 50 SECONDS Een film van H.B.Halicki (USA, 1975) De Nederlandse titel van de ze film, «De grote achtervol ging», en boven- of onder staande foto zeggen eigen lijk al heel watJe kan er om te beginnen al uit afleiden dat het één of ander politie- geschiedenis is en dat er heel wat achtervolgingen aan te pas komen. Een auto achtervolging is echter pas geslaagd (blijkbaar) wan neer minstens één van de twee karren in de p gereden. Tot dusver h we echter nog geen rekei gehouden met één bijzo! woordje uit de titel, namfög* «grote» En inderdaad, uaa grote achtervolging s f|jnc inderdaad geworden. Erj,an~ men eerst nog wat auto"" aan te pas maar na verl^- van tijd wordt de belangi ling enigszins verlegdfR komt de nadruk op de wj te, 'alles-moet-er-aan-| tervolgingen. (cinema Feestpaleis) 3-9-76 - De Voorpost geschiedenis kan bogen, maar '.onder al te sterk te overtuigen... De motivering moet gezocht worden in de uniformisering en standardisering ingevolge de alles «verslindende eerbied voor de technologie» (blz. 11) en de daaruit ontstane «behoefte aan enige zeggenschap over het eigen bestaan» (blz. 14). Over de Levi Strauss-story stapt de auteur vlug heen. De legen darische reputatie heeft Levi dank zij haar monopoliepositie weten op te bouwen zonder intense reclame bijvoorbeeld la Coca Cola. Hieraan schijnt ondertussen een einde gekomen te zijn. denk maar aan de concurrentie van Lee Company... Ook moet deze nu internationale opgezette or ganisatie het hebben van de goedkope arbeidskrachten uit het zuiden van de VSA... Teert Levi Strauss nog op zijn raputa- tie die zij dankt aan het raadselachtige «image» ingevol ge het benadrukken van de seksualiteit, het bewerkstelligen van de quasi-seksloosheid in de mode en het bevorderen van gelijkheid en solidariteit, dan Toen Maurits De Smedt in 1961 zijn eerste schilderijtjes maakte zal hij wei niet beseft hebben dat dit de aanloop was tot een passionante hobby die hem de laatste jaren voortdurend in de ban gehouden heeft. Ter gelegenheid van zijn expositie in het Gijzegemse gemeentehuis gaf Maurits ons een overzicht van deze vijftienjarige schilderkarrière. constateert Beagle een aft kelen van zijn merkent ingevolge mindere kwaliteitf 39). Voor hem is zulks bijz: doet dit voorlopig niets af v legende. Descussies zijn crl steeds over de beste manieiT een nieuwe spijkerbroek teil krimpen, bleken of er versJl te laten uitzien... Hierbij dis auteur de ongelooflijkste v len op (zoals 8 maanden t rondlopen, ja zelfs in bed I bad ermee!) Tegelijkertijd f hij elkeen voor de samengaande gevaren zoal] afklemmen van de bloedfl loop Het tekstgedeelte geïllustreerd met foto's belangrijke figuren... in spij broek! Filmsterren (Brigil Bardot. Elisabeth Taylor), gers (Frank Sinatra. Mar Dietrich) en politici (Ne Rockefeller) wisselen hierbi - Ondanks de zeer verz.O indruk van het druk weck J een technische fout begaan: 134 en 68 werden verwissel! menig lezer zou hierdoor! lektuur bemoeilijkt zien! klol VAN 1)KN WIJNGAKI et t AANLOOP Hij werd geboren te Gijzegem op 22 maart 1934. Reeds vanop de lagere school was zijn lievelingsvak tekenen, meester Van Vossole die deze gave bij zijn leerling opmerkte, stimuleerde op zijn gekende manier Maurits om zijn teke ningen steeds meer en meerte perfektioneren. Toen hij opzijn veertien jaar de school vaanwei zei en in ververij Denderland tewerk werd gesteld bleef hij zijn geliefde hobby zo veel mo gelijk tijdens zijn vrije uurtjes beoefenen. In 1957 ruilde hij zijn job bij Denderland voor een baan als deurwachter aan 't Koninklijk Museum te Brussel. Hier kwam hij dagelijks in kontakt met schetsen en schilderijen van grote meesters die weldra zijn bewondering afdwongen. Als een echte autodidakt begon hij de kunstboeken door te nemen en te bestuderen zodat ook hij persoonlijke en gefundeerde ideeèn over het tentoongesteld werk naar voren kon brengen. Vaak discussieerde hij met Emiel Van Dromme, een kol- lega die als restaurateur grote bekendheid heeft verworven. In 1961 kopieerde hij twee werkjes van diezelfde Van Dromme: dit viel zo goed mee dat hij zelf kreatief een eigen schilderijtje op doek zette: zijn vrienden - kollega's in het Ko ninklijk Museum spaarden voor deze «eersteling» hun lofbetui- gingen niet, zodat Maurits De Smedt, door de schildermi- krobe gebeten, ijverig een ei gen oeuvre begon op te bou wen. EVOLUTIE Zijn eerste werken waren steeds gebaseerd op een bloemstuk-thema: in de meest verscheiden kleuren werd een bloemenkompositie op doek gezet die dagenlang in het hoofd van de schilder gerijpt was tot een volwaardige expressie-eenheid. Een toe vallige ontmoeting r.et kunst schilder Jan Sanders bracht een nieuw element in zijn schilderrichting: de achter grond van het witte doek begon op een funktioneie manier mee te spelen in de opbouw van zijn werken. Als bewonderaar van Césanrië en Rik Wouters heeft hij ook veel trekjes van deze twee meesters overgenomen: naast het schilderen van bloemstuk ken, wat steeds zijn voor naamste bezigheid gebleven is vinden we ook veel landschap pen tussen het tentoonges telde oeuvre. Af en toe houdt hij zich ook be zig met het maken van kollages en monotypes doch deze wor den meestal niet op zijn exposi ties tentoongesteld. EVALUATIE Maurits De Smedt heeft zijn atelier in de Kerkstraat, num mer 16 alwaar hij meestal 's za terdags zijn favoriete hobby beoefend. Als bediende aan het Koninklijk Museum heeft hij tijd te over om zijn kennis over kunstwer ken uit te breiden. Pas de laat ste jaren vindt hij het de moeite om zijn werken aan het publiek voor te stellen: in Gijzegem had hij bij zijn eerste tentoonstelling een grote afname van werken, wat bewijst dat zijn werk bij de mensen aanslaat. De uitma ken «Ik schilder voor de kunst en niet om te verkopen» en «Als ge een werkje verkoopt is het net of je een stukje van je eigen weggeeft» geven duide lijk weer dat hij niet gebrand is op een reuzeafname Liever Kunstschilder De Smedt (E.L.) ontvangt hij een eventuele kunstliefhebber bij zich thuis om zijn kunstkollektie privé voor te stellen: «op bestelling kan ik niet werken, het moet steeds een zelf-expressie blij ven» meent Maurits De Smedt, die wel van zinnens blijkt om uitnodigingen voor streekex- posities in de toekomst aan te nemen. Het kontakt met het grote publiek kan zowel voor Maurits als voor zijn bewon deraars een grote ervaring blij ken te zijn: enkel de publieke opinie kan beslissen of Maurits De Smedt thuishoort bij de kunstschilders, dan wel of hij een verdienstelijk amateur- schilder kan genoemd worden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 28