JOZEF VAN OVERSTRAETEN _J met tachtig jonger dan ooit i J ■^A\ LEBBEKENAAR GEORGES TEUGELS IN AALSTERSE belfort De Voorpost -17-9-76 - 13 t is natuurlijk steeds zo I zowel de arbeid-de han- narbeid dan als het arbei- nde volk heel gemakkelijk een overdreven roman- phe wijze geïdealiseerd rden, vooral dan door de- nen die zelf neerkijken, jens kunnen wij ons van indruk mei ntdoen dat k Jozef Van Overstraeten i deze «schoolmeesters- kte» lijdt. Maar mis- tien moet men inderdaad dingen van op afstand n om ze op hun werkel arde te kunnen schatt» or de leraar Van Over- aeten was er te Aalst in de ste plaats de Rijksmid- Ibare School. Daar zou hij jaar van zijn leven door togen. Deze rijksschool iet in die jaren wel een zondere school zijn ge est, als men nu nagaat t voor opmerkelijke men- i er destijds als leraar inden. Ook voor de natio- ist Van Overstraeten was klimaat en het milieu van R.m.S. gunstig te noe- in, zodat hij er als geen i kon gedijen. Er was >ral direkteur Evarist Ver- iterteen reus van een voeder, die reeds in die I bergen verzette voor het schaafde Nederlands in ord en geschrift. Ook met kollega's. Leraars aan de ;rkant van de graanmarkt ide Pupillenschool warne relaties uitstekend te ellin'emen en 'n Vlaamse ^erraardsbnd-een pré-sindi- toren'e organisatie overigens-m dijketren ook vele leraars van jege^e «militaire» school aan >edu-fe|o,en- Ook uit die jaren Del zijn bewondering voor onies jezuiet - bloemlezing- (Deirijver - Evarist Bauwens t en; cjrsrts y'osr dr. Isidoor ™.d^uwens, arts, letterkundi gen- en encyclopedist. Het 3r. in|s deze Dr. Bauwens, die scia),Le| het toneelstuk Iwein rw P Aalst schreef als de J rste Nederlandstalige me- )p®e"sche encyclopedie begon or"i er was ook en vooral het frisme, het wielertoeris- heel in het begin, om •er dan een der eersten te n die vliegtuigreizen in- htte. Alles was dus te list aanwezig om er defini- f te blijven. «Als Aalst me lar een ogenblik had te- ngezeten, dan was ik er iteen weggeweest», aldus gastheer. Maar hij ging ENT AL kt eu»\ (t weg •THUIS ÜN DE OSBROEK h ergens vestigen krijgt s echt een definitief ka ter als men er ook een len woning bouwt. Dit led Jozef Van Overst raeten het jaar 1936 dan even finitief te Aalst. Op een paalde wijze zocht hij zijn )derne ideeën en ziens- jze over mens en samen- ing in de woning die hij h gedroomd had, zicht- arte maken. De bouwstijl is geheel volgens het zich in die jaren sterk doorzet tend modernisme, waarbij alles vooral op het funktio- nele was gericht. Een van deze voorlopers te Aalst destrijd was architekt An- toon Blanckaert, later direk teur van de kunstakademie, die van Jozef Van Overstrae ten de opdracht kreeg om in die geest zijn huis te ont werpen. Het werd een zeer gedurfde moderne bouw, geheel volgens de filosofie die de bouwheer er erzake op nahield. Hij prijst zich nog steeds zeer gelukkig met het resultaat van zijn ideefie en van architekt Blanckaerts inspiratie. Ook de aannemers de bouwon derneming Coppens van Terjoden, was geheel inge steld om dit enigszins revo lutionaire bouwwerk tot zijn recht te laten komen. Vanop de bouwplek die hij had ge kozen keek men uit op de laaggelegen weiden en bos sen van de Osbroek. Tot aan Erembodegems toren was er niets dat het zich beperkte. Dit was het ideale uitzicht om zowel tot rust te komen als om inspiratie te vinden. Zijn werkkamer was dan ook aan de achterkant gepland, vanwaar hij uit kon kijken over de Osbroek. In dat huis trok de familie Van Over straeten in 1936 in, nu veer tig jaar geleden. Op een be paald moment heeft het wel. moeite gekost om het huis aan te houden. U moogt ge rust weten dat dit in de re pressieperiode was, toen zowel vader als zoon Van Overstraeten voor een tijdje gratis logies hadden gekre gen van de Belgische staat. Maar vrouwen als Pauline Willems slaan zich door de fïïGgiÜjkSte omstandighe den heen, en aan het huis werd niet teraakt. Het was ook bij datzelfde huis dat «men» kwam aanbellen in die woelige bevrijdingsda gen, om met de heer des huizes korte metten te ma ken. Door een spelling van het lot was deze echter op dat ogenblik bij zijn zieke vrouw op bezoek in de O.L. Vrouwkliniek te Aalst. Dit redde zijn leven! De groep zgn. weerstanders die hem hadden gezocht bleken het duidelijk op zijn leven te hebben gemunt. Als dan en kele jaren nadien Jozef Van Overstraeten als getuige werd opgeroepen op het proces waar deze dubieuze weerstanders terecht moes ten staan voor hun wanda den van weleer was zijn ge tuigenis helemaal niet be zwarend voor deze «lampis ten», die de vuile was had den gedaan voor anderen, die buiten schot bleven. «Trouwens», zo zegt Jozef Van Overstraeten», in ver warde tijden doen mensen nu eenmaal verwarde din gen». «Zowel bij wit als bij zwart waren er goeien en minder goeien. Echte slech te mensen vindt men zelden. Het is al te gek dat wij bij deze toevallige opdeling zouden blijven stilstaan, ter wijl er samen nog zo veel te doen is.» INCIVIEK Daarmee zijn wj dan bij de oorlogsjaren aangeland. Men zou geredelijk kunnen aannemen dat iemand niet zo maar toevallig op een «zwarte» lijst terecht komt. Hoe was de VTB-voorzitter daarop komen te staan? In derdaad niet toevallig, want voor vele Belgische oppor tunisten zal deze rechtlij nige man en vlaams-natio- nalist maar al te zeer een steen des aanstoots zijn ge weest. Het was dus een eni ge gelegenheid om in de algehele verwarring en de euforie van de bevrijding ook in de gauwte met vele dwarsliggers van voordien af te rekenen. Maar een strafdossier is er tegen de VTB-voorzitter nooit ge weest en een veroordeling al evenmin. Opgesloten werd hij echter wel, want in die tijden raakte je zo in het koncentratiekamp. Vooral eer ie er uit geraakte, zelfs als onschuldige, was een jaar maar al te dikwijls voor- bij. Gedurende de bezettingsja ren was hij gewoon doorge gaan met datgene te doen wat hij steeds had gedaan voordien en had hij all bevor deringen en gunsten afge wezen. Hij bleef leraar aan de R.M.S. hij bleef sekreta- ris van de VTB, hij bleef kultureel bedrijvig en ook het tijdschrift «De Toerist», waarvan hij de hoofdredak- teur was, bleef verschijnen, al was het op het eind nog slechts op twee bladzijden. Zoon Van Overstraeten» met iïc< idealisme, en de drang naar avontuur die de jeugd eigen is, had zich op het eind haast en tegen de zin van zijn vader, aangemeld voor het Oostfront. Als va der moet dit zeer zwaar zijn geweest om mee te maken. Allereerst tracht je gewoon je zoon thuis te houden en daarnaast was er het uit zichtloze van de militaire strijd op dat ogenblik; zui ver politiek gezien boven dien was het geheel nog uitzichtlozer.» Als ik dan ooit illusies had gekoesterd dan wist ik zuiver rationeel doordenkend dat een Duitse overwinning geen stuk beter zou zijn geweest voor ons voortbestaan als volk als destrijd de oprichting van België in 1830 Aldus Jozef Van Overstraeten».Het eni ge waarop ik echt gehoopt heb in die jaren was een Europese vrede door verge lijk en de terugkeer naar een werkelijke demokratie». He laas bleef dit een ijdele hoop. Bij gebrek aan dossier dan vrijgelaten na zowat een jaar kost en inwoon bleven de deuren van de Aalsterse R. M.S. echter dicht voor hem. 'nu zijn werkkamer kan Jozef Van Overstraeten n prachtig zicht op de Osbroeck genieten. JM Het zou trouwens wel pijn lijk geweest zijn om na het gebeurde in die omstandig heden als leraar in dezelfde school terug te keren. Door dit alles belandde hij dan nog voor de vijf laatste jaren van zijn leraarschap in de R.M.S. van St.Jans-Molen- beek, waar hij zowel in de Franse als in de Nederland seafdeling lesgaf. Door de steeds maar toene mende bedrijvigheden bin nen en buiten de VTB, waar inmiddels een VAB en een VKT was bijgekomen kon hij uiteindelijk niet langer aan blijven als leraar. Op 55 jari ge leeftijd ging Jozef Van Overstraeten met pensioen, maar rust werd het helemaal niet, want pas dan begon hij maar eerst goed door te zet ten. Als hij alles waar hij tot op heden nog mee begon nen is ooit wil voltooien dan komen wij straks op visite bij de 120ste verjaardag van de VTB-VAB-voorzitter. Heel toepasselijk maakt Jo zef Van Overstraeten allusie op de fabel van «La Fontai ne» «Un Vieillard lantaït» GEEN AALSTENAAR «Zonder Aalst zou ik mijn leven niet kunnen inden ken», zegt Jozef Van Over straeten, «maar toch kan ik mezelf geen Aalstenaar noe men. «Hij voelt zich eigen lijk niet tot een beperkt ge bied te horen. Hij denkt te kunnen zeggen dat gans Vlaanderen het land is waar hij thuis is en dat elke Vlaamse gemeente hem e- ven dierbaar is. Als hij Vlaanderen zegt, zoals het n meestal gebruikelijk is, be- doelt hij echter uitdrukkelijk Zuid-Nederland. Voor hem moeten wij Vlamingen, ons nu meer dan ooit blijven geestelijk richten naar het noorden, naar Nederland. Er gaat geen jaar voorbij of VTB-voorzitter verblijft met zijn kinderen en kleinkinde ren een achttal dagen er gens in een Nederlandse provincie. In Aalst vindt hij heel veel terug van de goede kanten van Vlaanderen maar ook wat van het minder fraaie, Maar Aalst heeft een groot hart en Jozef Van Overstrae ten heeft een heel groot hart voor Aalst, als is hij wel geen karnavalist. Het verheugde hem trou wens als niets anders en hij was er zeer blij mee dat precies burgemeester De Bisschop de eerste was om hem met zijn verjaardag ge luk te wensen. Zo iets ple ziert hem werkelijk veel meer dan officiële viering die hij niet wenst. Het zou trouwens onmogelijk zijn om almaar merkwaardige jaartallen te vieren in het leven van deze man, want dan zijn wij de volgende 20 jaar met niets anders bezig. Laat ons het ineens rond maken en afspreken dat wij met zijn 100 jaar, willens nillens, hem als «feestvar ken» officieel huldigen. Mijn grootvader, die een Aalste naar was zei steeds dat er weinig varkens zijn die zo oud worden. Je ziet dus maar... JOZEF VAN OVERSTRAETEN OP ZIJN BONTST Over zijn vrouw: «Ik buig eerbiedig voor haar, die hete mij mogelijk heeft gemaakt te zijn wat ik ben» «Zij had het onder meer veel harder te verduren buiten de gevangenis, dan wij, die er in zaten; zij was een engel van toewijding.» i «Gelukkig heeft mijn vrouw steeds korrektief ingewerkt op ales wat ik dacht, zodat ik niet al te veel verkeerd deed.» «Mijn vrouw heeft een zeer onafhankelijk karakter en ik hou ervan alles met haar te bespreken, precies om tot een diskussie te kunnen ko men, opdat niets vast gaat roesten.» «Ik ben zeer gelukkig ge trouwd met een uiterst ge duldige vrouw.» OVER DE VLAMING EN HET VLAMING ZIJN «De Vlaming voere de Leeuw, maar hange de Vos uit, hij zij slim daar waar hij niet sterk is.» «Ik ben innig fier op mijn Vlaming zijn! Heeft bvb. ooit een volk gepresteerd wat wij, Vlamingen, sedert 1830 hebben tot stand ge bracht? Aldusdanig zijn wij als volk uniek op de ganse wereld.» OVER DE MACHTIGEN «Nooit heb ik mij naar de heersers geschikt tegen mijn geweten in; noch naar de Belgische, noch naar de Duitse machthebbers.» «Ik vecht niet tegen windmo lens ik ben geen dromer; ik bevecht de machtigen, daar waar zij hun macht misbrui ken.» OVER OPTIMISME «Voor mijzelf bestaan er twee soorten optimisme, al lereerst het mij ingeboren optimisme en daarnaast een optimisme «de comman- de'.» «Treed steeds als een opti mist naar buiten op, want dan denkt iedereen dat het goed met je gaat en dat je dus bij de winnaars benten aangezien iedereen graag bij de winners is...» OVER KARNAVAL «Ik ben geen karnavalist maar de huidige typische Aalsterse evolutie in het jaarlijkse karnavalgebeuren juich ik hartelijk toe». «De karnavalstoet zelf zal ik nooit missen.» Woning van Jozef Van Overstraete, voorzitter V.T.B. - V.A.B. (JM) «Het hele jaar door karnaval vieren kan uiteindelijk het karnaval zelf ontluisteren. OVER VIJANDEN «Nooit zal ik tegen mensen vechten, steeds tegen i- deeën en toestandenals je denkt dat iemand je vijand is dan merk je dikwijls dat dit op een misverstand berust. Vraag jezelf eens af of jij soms niet zijn vijand bent?» OVER IDEALEN «Met «grote beginselen» moet men steeds voorzich tig zijn. Het is nodig dat men levenslang kritisch staat te genover zijn eigen opvattin gen.» «Waar ik aan vast houdt is onze verbondenheid met de grond, onze oorsprong bin nen een volk, onze banden met de familie, kortom aan onze wortels zelf.» OVER WENSEN EN DROMEN «Mijn streven gaat naar een vrije en onafhankelijke staat Vlaanderen en mijn wens is het slechts door deze staat te worden gehuldigd als al de andere verdienstelijke Vlamingen reeds aan de beurt zijn geweest.» yiaamse Eendracht is zeker broodnodig maar volledige Vlaamse eendracht lijkt mij te veel te eentonig, om er ook maar aan te durven den ken.» OVER BELGIE «Als men de woorden Belg en België op hun konstruk- tieve waarde afweegt tegen de begrippen Vlaming en Vlaandeen, dan valt dit op elk gebied positief uit voor ons 'Vlamingen. In de toe komst zal dit zodanig toe nemen, dat het de enige o- verblijvende waarde zal zijn, uiteindelijk.» OVERSTEMMEN «Ik stem niet blanco, zeker niet! Ik stem voor degenen die het dichst staan bij mijn idealen.» EREMBODEGEM 29-5-76. Balder poëtisch, maar realisitsch tege lijk, weer te geven. In zijn bin- nenzichten van hoeven wordt, elk detail nauwkeurig gepen seeld, en speelt ook het licht een belangrijke rol. Zijn paar dekoppen zijn anatomisch pre cies opgebouwd. Uit zijn boe- rentypes, in scherpe clair- obscurtechniek op het doek gebracht, straalt de bewogen heid van een gevuld leven. Enorme diepte vertonen zijn bloemstukken, knap gekom- poseerd, naar de natuur weer gegeven. Kortom, Teugels verstaat de kunst mens, dier en plant der mate op het doek te brengen, dat ze enorm ekspressief bij het publiek overkomen. In al zijn werken zit leven, gevat in een kostbaar moment. Deze tentoonstelling is toe gankelijk tot eind oktober in het Belfort te Aalst. Een must. Pierre Van Rossem LAUREAAT WEDSTRIJD VW-FALLUINTJESSTREEK Van 24 september e.k. tot eind oktober stelt de Lebbeekse kunstschilder Georges Teugels zijn werken tentoon in het Belfort te Aalst. Teugels, die erin slaagde zich in een tijd spanne van een paar jaar te manifesteren als een uiterst knap realisitsch -picturaal Vlaams schilder, kwam onlangs nog in het nieuws, toen zijn werk «De Vlegeldorser» gelauwerd werd op de wedstrijd, ingericht door de VW- Falluintjesstreek. De Lebbekenaar is overigens lang niet meer aan zijn proef stuk toe. Met steeds maar stijgende bijval konfronteert hij het publiek met zijn werk, zowel via kollektieve als individuele tentoonstellingen. REALIST BU UITSTEK Teugels is een realist. Als niet een weet hij zijn onderwerpen levensecht op het doek te brengen. Zijn boerenfiguren kun je zo op het platteland ontmoeten en zijn bloemstuk kenmeestal aangevuld door een passend voorwerp lij ken fris geplukt uit de natuur. Zijn zorg voor het detail is dan ook vanzelfsprekend. Geba seerd op een knap ontwikkelde tekentechniek, die de kunste naar zich eigen maakte te Pa rijs en te Brussel, vormen zijn werken stuk voor stuk pareltjes van authenticiteit. Voeg hierbij het feit dat de kunstenaar met een meesterhand de clair- obscure-techniek bheerst en je krijgt voldragen schilderijen, die je even de werken- van de oude meesters in herinnering brengen, maar je meteen weer doen opkijken om er het eigene van de kunstenaar Teugels in te ontdekken. WARME, LEVENDIGE KLEUREN Teugels houdt van warme en levendige kleuren Overheer send in zijn gehele oeuvre zijn de bruinen, in diverse schake ringen op zijn doeken aange bracht. Steeds echter springt een rode vlek in het oog: de halsdoek van één van zijn voerentypes, een wilde roos midden een bos witte veld bloemen Nooit willekeurig aangebracht maar doordacht, geven deze kontrasten, samen met een voortdurende speling van het licht, diepte aan elk schilderij. Voeg hierbij het feit dat zijn on begrensde bewondering voor het werk van de oude meesters Rembrandt, Hals, Teniers, Vermeer, Madou hem be wust deden teruggrijpen naar oude technieken als glaceren en patineren. En als resultaat krijg je schilderijen die afge werkt zijn tot en met. Uit elk doek spreekt de liefde van de kunstenaar voor het medium. LANDELIJK LEVEN Teugels houdt ervan het lande lijk leven in al zijn aspekten

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 13