Keuls kamerorkest brengt boeiende bach-konfrontatie TONEELGILDÈ HOGER OP STAAT OPEN VOOR IEDEREEN DIE ZICH INZET VOOR TONEEL OXFAM - WERELDWINKEL TEATERLANCELOET JONGEKAMERS: KANS VOOR KUNSTENAARS 28 - 17-9-76 - De Voorpost FESTIVAL VAN VLAANDEREN ging van romantische volzin nen en modernistische ele menten sprak sterk aan, en wist door menig humoristisch trekje een bescheiden glimlach te ontlokken bij een aandachtig publiek. Het is onnodig nog te wijzen op de grote virtuositeit van Jane Manning en haar be geleiders. Met deze merkwaardige tonen werd een punt gezet achter de reeks Festivalkoncerten in onze stad. Misschien was ieder niet zozeer ingenomen met het tamelijk progressief aan doende programma, maar niemand zal de artistiek hoog staande verwezenlijking ervan kunnen loochenen. André De Groeve Het Matrix ensemble (jm) Het voorlaatste Festival-koncert dat doorging op 8 september in de Sint-Maartenskerk mag omwille van zijn muzikaal-didaktische opvat ting opnieuw gerekend worden tot de buitenbeentjes van het feesti- valgebeuren. Hemlmut Muller -Brühl en zijn Kölner Kammerorchester stonden in voor een koncert waarin twee werken van (of toegeschre ven aan) J.S. Bach in verschillende versie naar voor werden gebracht. De doorwinterde koncertgan- ger weet ondertussen wel dat de Aalsterse Sint- Maartenskerk geen ideale ruimte is om Bachs zestiende-noten volledig tot hun recht te laten komen. De uitvoerders waren zich hiervan wel bewust en pasten hun spel in de mate van het mogelijke aan. Vrijwel onmogelijk was het om de drie clavecimbels in het concerto in C-groot BWV 1064 in gelijkwaardige positie met de strijkersgroep te bren gen. In de solo-partijen kwa men de drie koncertanten tot mooi samenspel, maar daar waar een dialoog of samenspel met het orkest voorkwam raak ten de clavecinisten op de ach tergrond. Dit, evenals de soms rumoerig aandoende solo partijen der drie samen, is en kel toe te schrijven aan de on barmhartige kerk-acoustiek. wDe Bach van Müller- Brühl laat zich best vergelijken met de (verouderde, maar daarom niet minder doorvoelde) opvattin gen van Karl Richter. Hij gaf a»n de werken een typisch Duitse strengheid en sober heid in voordracht, wat meteen een pluspunt betekent: Bachs muziek verdraagt geen effekt- zoekerij. De strak volgehouden tempi en duidelijk uitgetekende fraseringen getuigden van een obejktiverende opvatting. Ru- bati werden eveneens tot het minimum herleid. De midden delen der concerti spraken aan door gevoeligheid in voor dracht zonder daarom toege vingen te doen aan het senti ment. Het concerto in d-klein voor hobo, viool, strijkers en basso-continuo BWV 1060 ver raste wel enigszins door de ongewone aanpak van de ho boïst. De melodische zinnen werden telkens snel afgebro ken. Het blijft een open vraag wanneer we het waarom ervan willen nagaan. Was het de ademvoering. de interpretatie of gewoon een aanpassing aan de ruimte? We raakten echter vlug gewend aan de opvattin gen van de voor het overige fraai spelende Helmut Hucke. De verhouding met de naast hem koncerterende viool bleek evenwichtig te zijn. Niet zo eenvoudig; de pregnante hobo-toon vult veel gemakke lijker dan de viool-klank een sterk resonerende ruimte. Een niet steeds aandachtig strijkor kest speelde hier en daar onge lijk. Storend was dit in het prachtige middendeel van BWV 1060, Het laatste allegro van dit werk werd snel en dy namisch naar voor gebracht, wat door het auditorium sterk werd geapprecieerd De trans criptie van dit werk in c-klein in de versie voor twee clavecim bels kwam iets koeler over. De cello-partij in het adagio werd prachtig en beheerst voorge dragen Hoogtepunt van de avond werd het concerto in D-groot voor drie violen, strijkers en basso- continuo BWV 1064. Het werk werd moeiteloos, met bravour e de ruimte ingestuurd. Zeer mooie fraseringen vielen op in de tweede beweging. De vra gende chromatisch stijgende melodie in het orkest werd door de soli niet overgenomen zon der meer, maar werkelijk be antwoord. Een snedig allegro besloot op indringende wijze deze geslaagde konfrontatie. Een konfrontatie die alles bij elkaar in het nadeel van de cla vecimbels is uitgedraaid. De in tieme klanken van deze in strumenten bleken niet opge wassen te zijn tegen de gal mende strijkers. We schrijven nogmaals: dit is enkel te wijten aan de aard van de ruimte Misschien had een opstelling van het ensemble in het viering-vierkant van de kerk een meer effektvol resultaat gegeven. Wie in de programmabrochure de inleidende kommentaar heeft gelezen zal hoogstwaar schijnlijk hier en daar verrast zijn geworden door een aantal tamelijk frappante opmerkin gen. Wie zinnen als «Bach was geen vernieuwer» en «Eigen melodische inspiratie behoort tot de zeldzaamheid» durft neerpennen legt onomwonden getuigenis af van te beperkte kennis van het werk van Bach. Het is inderdaad juist dat Bachs werk als een synthese van het muzikale gebeuren van zijn eigen tijd kan aanzien wor den. maar wanneer latere componisten Bach vereren als een god zal dit wel niet ge weest zijn omwille van boven genoemde reden. Reeds voor de zogenaamde Bach- renaissance door Mendels sohn in het leven geroepen werd Bachs werk als referentie genomen. In zijn studietijd werkte Beethoven het ganse «Wohltemperierte Klavier» door, wat dus wel degelijk een bewijs levert van een blijvende verering van Bach. Die aan dacht, weliswaar om didakti- sche redenen voor Bachs werk, in een periode waar de romantiek groeit, bewijst vol doende dat de technische en muzikale kwaliteiten van Bachs muziek nog steeds niet voorbijgestreefd waren. Trou wens, waarom heeft Mozart zich zo zeer verdiept in Bachs oeuvre? Was Bach geen pro gressief componist geweest, Mozart en Beethoven (en met hen nog vele anderen) zouden andere dingen ter hand geno men hebben om hun muzikale horizonten te verruimen. Wanneer men slechts de meest gebruikelijke composi ties van Bach kent is het schrij ven van dergelijke opmerkin gen in de programmabrochure van een Bach-concert te ver geven. De schrijver ervan zal het ons toch niet kwalijk nemen als we hem aanraden eventjes dieper in te gaan op de werken van Bach; in vele gevallen spreekt het innoverende voor zichzelf... MATRIX BRENGT ONGEWOON SLOTKONCERT Het slotkoncert van het Festi val van Vlaanderen Aalst 1976 zal menig koncertganger in vertwijfeling geslagen heb ben omtrent de toekomst van de muziek. Wat we op 10 sep tember laatstleden hoorden omvatte enerzijds ongekende muziek uit het verleden en an derzijds een reeks heden daagse composities, even on gekend als de vorige. Vooral de hedendaagse werken heb ben menig luisteraar uit het lood geslagen, wat beslist geen schande is, men is er voor of men is er tegen. Een ding staat vast: het Matrix-ensemble heeft voor ons zijn grote kwaliteiten be wezen. De zes leden van de groep beschikken over uitzon derlijke muzikale kwaliteiten die ze voor ons Aalsters pu bliek ten volle lieten blijken. Het optreden vatte aan met «Trumpets», een compositie van de in 1952 geboren Oliver Knussen. Het ongewone dy namisme, de grote moeilijk heidsgraad van het werk en de grootse technische verwezen lijking ervan sloeg in als een bom, maar werd niet naar waarde beoordeeld.. Mis schien was deze konfrontatie. té plots. In Harrison Birtwfsle's «La Pla ge» (Eight Arias of Remem brance), een compositie uit 1972, werd geapplaudisseerd na het zevende deel. Of men dit nu doet na het laatste of het voorlaatste deel leek ook voor de muzikanten hetzelfde te blijven. Misschien waren ze akkoord met de reaktie van ons publiek, en vonden ze zelf dat het werk evengoed iets minder lang mocht duren. Het laatste deel werd dan niet gespeeld. De compositie van Birtwistle leek ons hier en daar boeiend te zijn. Dit is dan echter voor een deel aan de uitvoerders te danken, want in deze grafische partituur liet de componist veel over aan de vindingrijkheid der muzikanten. De uitvoering van «Invitation au voyage» op tekst van Bau delaire gecomponeerd door Henry Duparc (1848-1933) leek meer in de smaak te val len. Ondanks de uitermate sterk vibrerende stem van sop raan Jane Manning sprak het werk sterk aan en vormde een welkome afwisseling. De Spaanse componist en criticus Tomas Marco nodigde ons eveneens uit een reisje met hem te maken. Bepaalde pas sages muntten uit door effekt- volle interpretatie van be roemde litteraire gezegdes. Het tweede deel van het optre den werd ingezet met drie noc turnes KV 346,439 en 436 van W.A. Mozart. Hierin toonde Jane Manning alle kwaliteiten van haar mooie sopraanstem. De begeleiding door pianist Tony Hymas was opvallend verzorgd en nam deel aan de tekstinterpretatie Eens te meer bewees Matric over uit zonderlijke musici te beschik ken Na een effektvolle uitvoe ring van Birtwistle's «Ring a dumb Carrilon» liet het ensem ble zich van zijn beste zijde zien in een bewerking van Ja- naceks «Children's Rhymes». Deze uitzonderlijk spirituele muziek, een smaakvolle men- 'I alrijke opkomst voor het laatste festivalkoncert (jm) Tijdens een gezellig samenzijn, dat veel belangstellenden telde, maakte de toneelgilde «Hoger op» zijn programma voor het seizoen 1976 -1977 bekend. komt de kreatie van een nieuw Vlaams toneelstuk, «Klacht te- Louis Pauwels benadrukte het feit dat het niet betaald toneel een eigen identiteit bezit en als eerste doel artistiek verant woorde opvoeringen beoogt. Hij sprak zijn vrees uit voor de fusie, hij ziet een grote stag geen baat bijbrengen voor de toneelverenigingen vooral dan wat de subsidie betreft. De toneelgelde «Hoger op» heeft voor drie jaar het pand van het Beukenhof in huur en zij hoopt later deze behuizing bestendig te zien. De opvoer ingen gaan nog steeds door in de zaal van het Sint- Maartensinstituut aan de Moorselbaan. Op 27, en 28 november, 4 en 5 december openene zij hun to neelseizoen met «Hummeltje», een blijspel van Felicien Mar- ceau in de regie van Fons Vinck. Dit toneelstuk werd maar pas vrijgegeven voor amateurstoneel. Op 11,12 en 13 februari komt in het raam van de traditionele muitwisseling «Op znag ge bouwd» van André Duaufel in een vertaling van Staf Knop met als regisseur Willy Van Cauwenbergh. Dit psycholo gisch spel wordt gebracht door «De Kunstvrienden» uit Brus sel. Bij de toelichting van dit spel voegde Louis Pauwels er aan toe dat het amateurstoneel het in Brussel moeilijk heeft. Op 16,17, 23 en 24 april 1977 gen onbekende» van Eddy De Vries, in de regie van Louis Pauwels. Met dit sterk temas- tuk tegen de wereld beheer sing door onbekende groot machten, neemt «Hoger op», deel aan de nationale toneel wedstrijd georganiseerd door het Noordstarfonds, de kultu- rele stichting van de Vlaamse verzekeringsmaatschappij De Noordstar en BoerhavetaU Gent. jor list Half mei danst Hoger op in vesti en Kommediantenstip"1 besluit van hun naar wij ho^eft suksesrijk toneelseizoen, j RVI Bestuur en nieuwe leden van toneelgilde 'Hoger Op' (jm| Sinds 15 juni 1974 bestaat er een kern te Aalst, maar deden tot nu toe heel weinig om zich werkelijk bekend te maken bij de bredere lagen van de bevolking. Oxfam is een internationale beweging en werd in 1942 opgericht om Europese vluchte lingen in Engeland te helpen. De bezorgdheid voor ontheemde mensen is tot op heden bij Oxfam erg belangrijk gebleven. Als organisatie staat Oxfam los van religie en partijpolitiek. Door haar akties klaagt Oxfam de economische onrechtvaar digheid en de zinloze bewape ningspolitiek aan. OXFAM WINKEL Men verkoopt slechts produkten die aan specifieke voorwaarden voldoen. Vooral niet bederfbare voedingswaren. Ook sier en gebruiksvoorwerpen. Het zijn produkten. voortgebracht door mensen die in zelfbeheer coöperatieven) werken; de kunstmatige verdeling tussen arbeidskracht en bezit van produktiemiddelen is er opge heven. Tussenpersonen worden uitgeschakeld en dank zij de rechtvaardige prijs die ze voor hun werk ontvangen, kunnen ze zich als gemeenschap verder ontwikkelen. Het verschil tussen de aankoop- en verkoopprijs wordt door de oxfam organisatie afgedragen aan projektsteun. Teater Lanceloet is iets nieuws! Speciaal bedoeld voor kinderen (ook grote mensen mogen komen natuurlijk) wil men hem op woensdagnamiddagen poppenspel, film en toneel aanbieden. De filmkeuze gebeurt in samenwerking met de K.F.L. van Aalst (Katholieke Filmliga). De programma's gaan door in de zaal 't Kapelleken, Meuleschetterstraat om 13.30 uur en in de parochiezaal van Mijlbeek (Moorselbaan) om 14 uur. De deelname in de onkosten bedraagt 20 fr Er zijn ook abonnementen aan 100 fr. voor zeven vertoningen (ook geldig voor meerdere kinderen van hetzelfde gezin). Te verkrijgen aan de ingang. Vorige woensdag 15 september speelde men «De Kinderen van Kapitein Grant» van Walt Disney. De volgende woensdagen 22/9: poppenspel «Zjaw, de gele haai» 29/9: film «De Gekke dashond» 6/10poppenspel «Fricassé leert koken» 13/10toneel «Hans Geluk» 20/10: film «De eenzame wolf» 27/10: film «Het meisjeop de bezem» Ook in november en december zijn er woensdagna middagprogramma's voorzien iboi ove jen looi eer tzo De Jonge Kamer van West-Brabant bestaat vijf jaarl^ Zij is de peter van de Jonge Kamer Aalstdie twee jaa£tel geleden van start ging. De Jonge Kamer Dendermon de vervoegde ons enkele dagen terugDeze drie Jongt Kamers, een boogscheut van elkaar gelegen, beslis ten de Jonge Kunst in hun streek te steunen. Zi reserveerden de kunstgalerij van het Kultureel Cen trum van Affligem van 5 tot en met 21 november 197i en nu gaan zij op zoek naar jong talent Uit het Aalsterse, het Dendermondse en het Westbra bantse zullen telkens twee, drie of vier kunstenaar (het aantal zal afhangen van het kunstgenre en d grootte van de werken, maar elke kunstuiting lith schilder- of beeldhouwwerk, ceramiek enz. is wel kom)- weerhouden worden, welk totaal gratis d kunstgalerij, de receptie, de invitaties, de persaan kondigingen zullen aangeboden worden. De vernis sage zal plaatsvinden op 5 november 1976. De drie Kamers doen derhalve een oproep tot all jonge kunstenaars (wij bedoelen hiermede niet nooc zakelijkerwijze jong van leeftijd, maar jong van kuns en met maximaal drie individuele tentoonstellingen hun curriculum vitae en tenminste drie kleurenfoto'! van hun werken te laten geworden aan de Jongi Ekonomische kamer van Aalst, Grote Markt 1 (Stad huis) 9300 Aalst en dit vóór 29 september 1976 (wai ook nadere inlichtingen kunnen bekomen worden). Een jury ad hoe, geadviseerd door kunstenaar-docen Jacky Duyck, zal de kandidaten selecteren. Ha beslissing is geheim en geen enkel verhaal is hiert tegen mogelijk. Alle kunstenaars zullen op de hoogte worden g bracht van de beslissing van de jury. De kandidaten voor de tentoonstelling moeten noo zakelijker wijze woonachtig zijn in het Aalsterse, hé Dendermondse of het westbrabantse. De jury behoud zich het recht voor bij de weerhouden kandidaten ee atelier-bezoek af te leggen teneinde zich te vergewi sen van de gegrondheid van haar keuze. De Jonge Kamers zijn ervan overtuigd dat elke talent volle kunstenaar deze unieke gelegenheid om na buiten te treden met beide handen zal aangrijpen wensen u allen intussen heel veel succes toe. J.E.K.Aalst tel. 053/21.68.42.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 28