m, E FILM BIJ ONS v gerecnteiijK in JOS VAN SCHUYLENBERGH AANGETRAPT BIJ VAN DE STEEN DE INTERNATIONALE NIEUWESCENE EEN DERDE KEER TE AALST! 28 - 8-10-76 - De Voorpost GROEP 75 (opgericht in 1975) startte verleden weekeinde zijn toneelseizoen met een eenakter van Aimé Bernard, schuilnaam van een talentrijk toneelschrijver uit het Aalsterse. Er was geprogrammeerd dat L.P. Boon de voorstelling van zondagavond zou inleiden. Maar van Boon geen spoor! Hendrik Strijpen gad de inleiding dan. hebt me bestolen. Waarom deed je dat?' 'Omdat ik genoeg van je had', antwoordt Johnny. 'O, zo. maandenlang gaan we samen op en met wat te weinig aktie. (Maar een praatstuk boeiend akteren is al heel moeilijk). Over het algemeen was het spraakge- KARAKTERSTPEL Zoald de titel van het stuk laat vermoeden, heeft de inhoud van het spel veel met het gerecht te maken. Nochtans speelt het niet in een gerechtzaal. Wel in de arrestantenkamer in een ge bouw van de gerechtelijke Politie. Het gaat er de auteur trouwens niet om een soort 'beschuldigde sta op' van te maken of heftige advokatendis- ^ï-.'oers te laten zien. Hij wil gewoon een bepaalde soort mensen in dit geval enige rauwe misdadigers obser veren in de ongewone situatie waarin ze zich bevinden: gevan genen. wachtend op het vooron derzoek. De auteur laat zien hoe die kerels elkaar niet alleen met woorden, maar zelfs met daden te lijf gaan. Hoe de een de ander zijn misdaden verwijt, maar blijkbaar de reden vergeet waarom hijzelf in dat hok terecht gekomen is. Is het een soort hoogmoed dat hen hun gevangenschap hun neder laag dus moet draaglijker maken, of gewoon het 'slechte' karakter, het egoïstisch onver mogen om buiten zichzelf te treden? Het stuk wil juist die zonderlinge karakters obser veren en analyseren. Karakters van mensen die feitelijk uitslui tend over hun eigen leven met enig 'begrip' vertellen en voor de rest de anderen alleen maar de huid volschelden. De auteur laat op de eerste plaats mensen zien. Karakters. INHOUD Eigenlijk is met wat hier voorafgaat de inhoud al groten deels verteld. Misschien kunnen we toch nog wat detailleren. .Zoals gezegd speelt het stuk zich af in een arrestantenkamer bij de gerechtelijke politie. Uiter aard zijn dergelijke kamers niet zo bijzonder gezellig ingericht: tralies, hoge grijze muren, vier bedden en enige stoelen. (En niet zo heel moeilijk dekor, maar toch veel punten op tien voor de 'sfeervolle' uitwerking ervan). Met de middelen die ze hadden (stiften en krijgt) hebben de gevangenen de kamer zelf wat 'opgefleurd': allerhande krasse dingen hebben ze op de muren en bedden geschreven ('bakkes toe als ik slaap') en nog van die vrolijke dingen. Het doek gaat open. Johnny, een ex-bokser, ligt op zijn bed zijn tijd te verdoen met afwisselend een brief te lezen en wat in te dommelen. Guus. een andere boef zit voor zich uit te staren. Een gendarm brengt een derde man binnen: Dan, ook al een zwaar geval. Beide laatsten beginnen over vrouwen te zwan zen. Guus is razend omdat zijn vrouw hem verraden heeft. Johnny krijgt het op de zenuwen, en de ruzie begint, het ganse stuk door. Johnny vertelt over zijn boksersverleden. Over het overwinnen van een tegenstan der. het zich zat drinken achteraf, en daarna een autoon geval te hebben waarin zijn vrouw en dochtertje dood blijven. Hij gaat op zijn bed liggen wenen. Guus heeft het over een inbraak bij een drogist waar hij arseni cum gapt. Om er zijn zoontje mee te doden. Want zijn zoontje was 'mongool' en dat bracht onenigheid in het gezin. Guus Groep 75 (jm) beweert echter dat hij het niet gedaan heeft. Allemaal nogal onsamenhangend. Opnieuw wordt een arrestant binnengeleid: Henk, een roof- genoot van Dan. En weerom ruzie: de een heft schrik door de ander te worden verraden. En dan wordt Brand binnengeleid, een bekende van Johnny, een schraal en tenger wezen, ge kwetst in het gelaat, slonzig en vuil. Een beetje 'simpel', maar met nog enige zin voor mense lijke verhoudingen. Bedrogen in zijn vriendschap met Johnny: 'Je pad. en opeens krijg je genoeg van mij, zonder daar iets over te zeggen', Brand vertelt dan, erg ontgoocheld, dat Johnny nooit een bokser is geweest. Johnny, die zijn image afgebroken ziet tot op de grond, wil met Brand niets meer te maken hebben. 'Dat kan toch niet', antwoordt deze laatste, 'wij vonden elkaar terug in deze cel. dat is toch het voornaamste?... Met deze toch enigszins optimistische woorden eindigde het stuk. Dit toneelstuk was te genieten. Het was ook goed geakteerd. Soms wat traag bruik van de 'boeven' wel nog wat te 'braaf, te zacht, zouden we bijna zeggen, at in dit milieu somtijds eerder onnatuurlijk overkwam. Maar de rolbezetting w as wel goed gekozen: Jef Borms als Johnny (tevens regisseur), Paul Coppens als Guus. William Van Der Gucht als Dan, William Boulembercq als Henk, Jean Van der Poorten als Brand, en Luc Roelandt als agent. Akteurs die het stuk alles samen i toch voortreffelijk deden over komen. W.L. De vakantierust zit er voor de meeste veilinghuizen en galerie s weer eens op. De groten onder hen houden binnenkort hun eerste belangrijke novemeberveiling en zetten daar mee een nieuw jaar in. Stilaan wordt het meer dan eens duidelijk dat dringend aandacht dient geschonken te worden aan zogenaamde nieuwe rages die de blijvende waarden op de kunst en antiekmarkt van hun ereplaats te kunnen beroven. Het ziet er echter niet naar uit dat het antiekminnend en -kopend publiek in de kleinere provinciesteden van de nu nog gunstig liggende prijzen van die modeverschijnselen en/of nieuwe waarden gebruik gaan maken. Dit was eens te meer duidelijk bij de onlangs gehouden veiling bij Galerij Van de Steen op zondag JJ. REGIONAAL KARAKTER Bij veilingen in provinciesteden is het dikwijls zo dat de verkoop in het daglicht wordt gesteld van één of andere plaatselijke kunstenaar of een belangrijke verzameling van iemand uit de direkte omgeving. En logisch, een Brussels tapijt zal meer ge ïnteresseerde Brusselaars naar de veiling lokken dan ^Antwerpenaars, een schilderij van Baertsoen zal in Gent meer doen dan in Brugge, en zo verder Bij de zondag ge houden verkoop werd het ganse atelier van Jos Van Schuylenbergh onder de ha mer gebracht. Wie die naam wat zegt en dat niet alleen via twee kleinkinderen die non kels' streken ongeveer op de zelfde wijze hebben overge ef" nomen maar nu elk op hun ma nier in dezelfde uitspatting van kleuren hun specifieke schil dersschriftuur op doek bren gen weet dat hier geen charmes dienen gezocht van een boer die bij een slijkweer voren trekt in God's akker... Bij Jos Van Schuylenergh's wer ken zijn het de vlugge trekken t op het doek die pirmeren, prak tisch geen koude toonaarden in donkere kleuren, of toch, in zijn Zelfportret uit 1954 die voor het gammele prijsje van 2.200 fr de veiling uit ging. Niettemin was dit toch ongeveer het be ste werk van hem op de veiling. r Het gros der werken schom melde tussen 1.000 en 3.500 fr.. de marines, de landschap pen her en der (Salou), de Massamensen, het Meisje met de rode hoed. Voor de meeste trouwe veilinggangers 9 was dit een eerste kennisma king met Jos Van Schuyle- nergh, op de veiling een hard treffen. AKSENT VERLEGD NAAR HET MEUBEL Het antieke meubel heeft altijd van een grote belangstelling mogen genieten. Primo is er .,-het rariteitskenmerk van het meubel die in niet zo'n grote getalen de antiekmarkt afrei zen als b v porselein wel doet. Een goed origineel meubel is niet zo vlug gevonden. Wan neer men echter het oog laten vallen heeft op een meubel ontstaat er a.h.w. een verbin tenis tussen toekomstige koper en de kast, of tafel, dressoir of wat dan ook Dikwijls gaat er iets sekraals uit van een meu bel. zeker van een oude kast rijkelijk geskulpteerd. Daarom krijgt zo'n meubel veelal de ereplaats in huis, de hall of ont vangstsalon Een positief feit is ook dat het uitstekend te kom- bineren valt met een eigen tijdse binnenhuisinrichting, wat met andere antieke zaken eerst te bekijken valt. Drie kasten gingen over de 99.999 F-grens hun koper ha len. Zo een eiken Bahut in 17de eeuwse Renaissance (1623) waarvoor 115.000 fr. werd weggelegd, een 18de eeuwse vitrine in eik, Louis XVI-stijl: juist 100.000 fr. en een renais sance kapiteelkast 110.000 fr. Het duurste stuk van de dag werd een staande klok in in legwerk en brons, getekend Finmgans. in Louis XV (1850- 1875)' 140.000 fr. Zes Rubens- stoelen in eik en lederen zit werden samen 32.00% fr. be taald. Een curiosum: een bloemenbak in Napoleon III: 14.000 fr. Een prachtig marmer, wat we jammer genoeg niet zo vaak tegen komen op veilingen, nl. een mooi beeld in witte marmer van Carusi 1 m hoog: 74.000 fr Een ander marmeren beeld, in zwart dan wel een Hercules volledig gehouwen uit marmer en mét voetstuk daterend uit het midden der 19de eeuw werd 34.000 fr. geprijsd. Bij de bronzen twee werken van Jef Lambeaux: een Wor stelaar: 52.000 fr en een buste 28.000 fr. Twee bronzen paar den van de Fransman Coustou (18de eeuw) 40.000 fr. Een schouwgarnituur in brons en marmer uit de 19de eeuw van Devaulx kreeg 38 000 fr STERK DUO: LEYS - DUBOIS D'ASSCHE Bij de schilderijen ook een paar werken die naar de 100.000 fr. neigen of er over gaan: alle reerst een fijn boereninterieur van Henri Leys en Dubois D'asschea: 110.000 fr. Een erg groot doek van A. Keiler uit 1880 «A l'Orée de la forêt de Soignes» werd 28.000 fr. be taald wat niet overdreven te noemen valt. Het belangrijke doek «Le Sermon en Province Anno 1817» van de Fransman L.G Brillouin, die vermeld staat in de Benezit, wat niet weinig is, wasgoed voor ruim 125.000 fr. De Assenaar Karei De Bauw, af en toe in het Belfort te bekijken, kreeg voor een Win terlandschap uit 1942 32.000 fr. wat ontstellend is vergele ken bij een werk van de kwalita tief toch hoger liggende Frans Coppens van wie een werk «Hoeve in landschap» geveild werd: 28.000 fr. Bij de moder nen een tempera schilderij van Wilhelm Mechnich, l'homme- de-Cologne zoals wij hem wel eens noemen (geboren 1929 te Köln), voor 10.000 fr Bij het porselein slechts twee merkwaardige dingen op te merken: 2 prachtige borden Kang Shi, uit de 18de: 36.000 fr en een vroeg Art-Déco-vaas uit Sèvres 1889, 62 cm hoog: 17.000 F. Om te eindigen nog één zaak: een China-tapijt, die het grote publiek nog moet ontdekken, de kleuren van deze Chinese tapijten zijn verrukkelijk in ver gelijking met de monotone, ab- strakte kleuren en motieven uit de Arabische wereld, de af werking, de bloemenmotieven en de helle kleuren, geel en blauw, zijn pluspunten te meer voor het integreren van deze tapijten die een interieur volle dig verhuiselijken. De China tapijt dus werd 8 000 fr. be taald, haar afmetingen: 186 x 93 cm Veilingmeester wijst de koper in de zaal aan (jm) In 1975 kwam de Internationale Nieuwe Scène voor het eerst naar Aalst met het spektakelstuk Mistero Buffo. De opvoe ring ervan in zaal OKAPI werd een onverhoopt sukses met een duizendtal aanwezigen. Op 21 april 1976 brachten Charles Cornetteen Hilde Uitterlinden «Over Mistero Buffo, jongleurs van vroeger en nu» in de feestzaal van het HRITO. De pers prees dit optreden als een «uitzonderlijk recital», «een echt conférence-spec- tacle»! Het kollektief De Internatio nale Nieuwe Scène pakt op uitnodiging van het Huma nistisch Vrijzinnig Vor mingswerk van Aatet- voor een derde keer te Aalst uit met het nieuwe spektakel stuk Harlekijn, noch.knecht. noch meester, van en gere gisseerd door Arturo Corso dat qua opzet en sukses dat van Mistero Buffo moet o- vertreffen. Deze voorstelling gebeurt onder auspiciën van het ministerie van Neder landse Kuituur. Dienst voor Volksontwikkelingen Open bare Lektuur, voorziening. Talrijke kulturele verenigin gen van diverse strekkingen steunen het initiatief door hun medewerking. De op voering gebeurt op Maandag 25 oktober 1976om 20 uur in zaal De Klaroen te Aalst De eenheidstoegangsprijs bedraagt 100 fr. Een reduk- tie van 50% op deze een heidsprijs krijgen de hou ders van een Plus-3-Pas. Kaarten kunnen nu reeds besteld worden door stor- li.ngpj„ .overschrijving LE FILS D'AMR EST MORT En film {scenario en realisatie) van Jean Jacques Andrien (België 1975), met Pierre Clementi, Claire Wauthion en Malcolm Djuric. Een unieke Belgische film die U op donderdag 14 oktober om 20 uur bij de Katholieke filmliga kan gaan zien. Prachtige fotografieën een verrassend gegeven, vreemd en aangrijpend. De film speelt zich af in maar 1975. Pierre is de enige vriend van een man die vanuit de Maghreb naar Brussel kwam. Deze Noord-Afrikaanse man pleegt in geheimzinnige omstandig heden zelfmoord en Pierre voelt zich daar sterk bij betrokken, hij beseft dat hij nooit een poging heeft ondernomen om die man beter te leren kennen en dat hij niets van hem afweet. Hij voelt zich in zekere mate verantwoordelijk, voor de zelfmoord wan de onbekende. Dat zet hem ertoe aan zijn verhouding tot zijn naasten te onderzoeken: zijn zoon Malcolm, zeven jaar oud pas zijn vriendin Barbara die hij wil verlaten... Pierre besluit het dorp in zuid-Tunesië vanwaar zijn vriend afkomstig was te gaan opzoeken. Hij hoopt er het geheim van de dood te ontdekken. Wanneer hij daar aankomt zegt hij: 'Ik ben Pierre, een vriend van Salah Ben Ahmed Erbaï. Is hij in het dorp en wacht hij mij op met mijn kind?» Een voorwendsel of een laatste leugen om zijn verblijf daar te verantwoorden en zijn ervaring van de andere wereld tot het uiterste te beleven? WUTHERING HEIGHTS van William Wyler (USA, 1939) met Laurence Olivier, Merle Oberon, David Niven, en Geraldine Fitzgerald. Veel moetik U over deze film uiteraard niet vertellen. U heeft natuurlijk al lang het boek van Emily Brönte gelezen, U heeft de film vroeger misschien reeds gezien. U weet alleszins dat het 'groot drama' is. Een schoolvoorbeeld ook van superieur vooroorlogs Hollywoord-werk. Een detail voor cinefielen: de fotografie is van niemand minder dan Gregg Toland, de kameraman van Orson Welles' meesterwerk 'Citizen Kane': van de bovenste plank dus. (Cinema Feestpaleis) BITE THE BULLET Een film van Richard Brooks (USA, 1975) met Gene Hackman, Candice Bergen, James Coburn, Ben Johnson, Ian Bannen en Jan-Michael Vincent. •Westerns zijn al lang geen films meer over cowboys en Indianen. De laatste jaren heeft zich stilaan de tendens doorgezet om verhalen te vertellen over illustere personnages of gebeurtenissen uit de Wild-West-geschiedenis. zonder dat daar indianen aan te pas hoeven te komen. Deze meer recente Westerns weerspiegelen in zeker opzicht bepaalde opvattin gen over de hedendaagse Amerikaanse maatschappij. Het Amerikaanse ideaal wordt soms vrij scherp op de korrel genomen en in sommige gevallen moet men goed met de Amerikaanse geschiedenis en kuituur vertrouwd zijn om de bedoelingen van de regisseur te kunnen volgen. Vooral het Amerikaanse individu, dat vroeger als onaantastbaar werd beschouwd, wordt duchtig bekritiseerd In 'Bite the Bullet' heeft Richard Brooks het over een aantal archetypes: karakters die regelmatig terugkomen in de Western-geschiedenis. Gene Hackman is de stoere, degelijke, onverwoestbare kerel in wie al de goede eigenschappen van de iier-Amerikaan vertegenwoordigd zijn, de ail-American hero dus. Verder is er nog de gokker (die het ook al niet zo slecht bedoelt), de sportieve gentleman, de naiëve brave man, de arme Mexicaan, de vertegenwoordiger van de jeugdige overmoed en. last but not least, de vrouw. Al deze mensen doen mee aan een zgn. 'Endurance Race', een paardenren over lange afstand, liefst ook doorheen een woest landschap. Dergelijke races werden rond de eeuwwisseling georganiseerd door kleinere lokale kranten, met de bedoeling hun lezersaantal de hoogte in te jagen. Je zou het vandaag de dag kunnen vergelijken met de Ronde van Frankrijk, ook een super-spektakel met weinig zin (de idee om een all-round renner te bekronen is er al lang uit). Een 'Endurance Race' sleept een ganse karavaan begeleiders mee, in de eerste plaats om aan het ganse zaakje wat ruchtbaarheid te geven uiteraard. In de begeleidende trein bevinden zich mensen van de organiserende krant, book-makers, avonturiers, suppor ters en onvermijdelijk ook dametjes van licht kaliber. Een bont en pittoresk allegaartje dus. Brooks werkte een aantal dingen vrij goed uit. vertrekkend van de idee dat niet zozeer de wedstrijd van belang is, maar wel de mensen die eraan deelnemen. Hun motivering en de manier waarop zij hun doel trachten te bereiken staan dus op het voorplen. Dat heeft tot gevolg dat het verloop van de race niet overal duidelijk is. maar dat hindert blijkbaar niet. Wel krijgt U op tijd en stond erg knappe beelden te zien. wïjdse panorama's met in de verte een stuivend paard. Indien de film niet over de ganse lijn voldoening schenkt dan ligt dat waarschijnlijk aan de grootse opzet van Brooks. Een epos vertellen, een groot aantal personages degelijk uit de verf laten komen, den aar dan nog nobele waarden in aantonen: het is allemaal wat te veel me dunkt, maar het is natuurlijk een kniesoor die daar op lest (Cinema Alfa) SALON KITTY Het blijft natuurlijk vechten tegen de bierkaai, zolang films van dit slag een grote aantrekkingskracht op de massa blijven uitoefenen zullen ze gemaakt worden. (Cinema Palace) Op televisie: HET MES IN HET WATER Eerste langspeelfilm (1962) van Roman Polanski,die later met 'Rosemary's Baby' furore maakte. Een aanrader uiteraard. (8 oktober, van daag dus - RTB) Elle COurt, Ellc Court, La Banlieue: een vrolijke film met sociale inslag over problemen waar heel wat stadsgenoten mee gekonfronteerd worden: pendelen. Gérard Pirès houdt ons een spiege voor. (RTB, 11 oktober) Mira: Belgisch-Nederlandse co-produktie van Fons Rade makers. Met Jan Dcclciren Willeke van Ammelrooy. Voor wie 'Mira' nog niet gezien heeft: 12 oktober, op Nederland 1. Na 'Mira' is er nog een dokumentaire van Michelangelo Antonioni: La Chinc. een film die in China nogal wat weerklank heeft gevonden, Mao zaliger was met dit portret van zijn land niet erg opgetogen. GUY iet erk ive isé on de ner voc U ;oir dier on vei mt iog AD OG TEK )iver eeds taar USSG lagb an iet 'ul kt ok iloot et n en laar st |en ;iezi

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 28