SPEEL GOED MET SPEELGOED HUGO VANDER VEKENS: ODE AAN DE SCHOONHEID RALDES KONTRA WV—FALLUINTJES? DE GROTE BOUDEWIJN-TOERNEE 10 - 29-10-76 - De Voorpost HET WARE VERHAAL VAN MAARTEN, DE GOEDE SINT, EN DAT VAN DE JEUGD ATELIERS EN WERELDWINKEL Straks putten de peuters onder ons opnieuw wat bijkomende!nspiratie uit de rijleijk versierde etalages om hun schrijven naar de lieve Sint te stofferen met even rijke wensen. Voor de ouders dan maar een kostbare inkoop-aktie voor het kind dat met het dure speelgoed niet altijd gediend is in zijn bewogen groei naar vol-wassen-heid. Je solt niet met de broze kinderpsyche en Sint-Maartensdag moet meer zijn dan zomaar een 11-11-11 aktie voor het kind. SINT MAARTEN, DE PEDAGOOG De goede Sint is meer dan een wijzende vinger die het kind tot braaf-zijn of nog-braver-zijn aanmaant. Lang is hij zonder w ikken of wegen de al dan niet gulle schenker geweest van voorwerpen die het kind tot bevestiging diende van sociale afkomst, van sekse en wat belangrijker is, van de hieraan gekoppelde maatschappelijke positie en aanverwante gedra gingen. Zo is het tot voor kort de meest vanzelfsprekende zaak geweest dat het speelgoed van de jongen diezelfde pietepeuterige knaap in de gewenste banen van de mannelijkheid moet leiden en dat hierbij nogal gretig wordt verwezen naar (dominante) kenmerken als stoerheid, macht, verantwoordelijkheids zin. zelfbewustzijn... kortom, het zgn. «sterke geslacht». Voor de meisjes ligt het dus voor de hand dat zij zich moeten passen in het kader van de huishoude lijke sfeer. Poppen zijn de aangewezen voorwerpen hiertoe. In zijn identifikatiedrang zoekt het kind naar soortgelijke be zigheden als zijn ouder-e seks- genoot. Geen pedagoog die vandaag de dag nog twijfelen zal aan die behoeftes. Alleen... indianenpak of cowboy-hoed, pijl of revolver zijn lang niet de geschikste speeltuigen hiertoe en dit wordt weieens vergeten. Zij bevredigen het kind in de lust tot bezig zijn maar de opvoed kundige waarde is vaak ver te zoeken. Goed speelgoed is dus duidelijk meer dan duurzaam voor sommigen duur ge makkelijk tc reinigen, veilig... speelgoed. Het moet voldoende fantazie en kreativiteit (en bijgevolg zelf- ontplooigingsmogelijkheden) de ruimte laten om het kind te leren leven in het grote speelgoed dat de maatschappij zelf is. Blinde lings het kind leren naapen is dus uit den boze en verhindert het, eigen levensopties te vormen vrijblijvend op weg naar zijn inbreng tot een maatschappij met meer welzijn, rechtvaardig heid... geluk. Iets waar eenieder toch zou moeten toe geroepen zijn. dachten we. Nou goed. de thematiek is in de omvang van een telefoonboek niet af te ronden en dit is dan ook onze ambitie hier niet. Wat belangrijk is. is dat speelgoed een niet onbelangrijk aspekt in de begeleiding van het kind en daar zal wel niemand aan twijfelen... SINTMAARTEN DE AANDEELHOUDER Eenieder kent de door legendes opgesmukte levens van Niklaas en Myra. in de volksmond Sinterklaas, en zijn eeuwgenoot (4de eeuw) en indirekte konkur- rent Sint-Maarten. Niklaas' levensschets is wat boeiender dan dit van zijn hemelgenoot. Men kent het mooie verhaal van de drie meisjes voor wie hij ongezien een bruidsschat in huis wierp en die hij aldus voor zedelijke onder gang behejdde. Men kent vaak beter het indroeve verhaal van de drie kinderen welke tijdens een hongersnood zouden zijn gedood. De kannibaal rekende evenwel buiten de waard zou je zo kunnen stellen, want de heilige Nicolaas wekte het drie tal weer tot léven. Maarten van zijn kant, is de man van de mantel. Men zegt van hem dat hij als kind catechu meen werd en toch hij zich op 15-jarige leeftijd als Romeinse ruiter naar Gallië begaf, schonk hij. waarschijnlijk te Amiens, zijn halve soldatenmantel aan een bedelaar. Later werd Sint- Maarten de eerste grote abt van het Westen en naar men weet was ie een suksesvolle prediker in Gallië. hij was een der eerste niet-martelaren die officiéél kerkelijke verering deelachtig werden. Sint-Maarten als kindervriend De rechttrekking van de pro vinciale weg Aalst-Vilvoorde bleef zodanig lang alleen op plan bestaan dat. althans toch het stuk tussen Aalst en Opwijk. (Moorsel en Baardegem). vol bouwd geraakte wat de recht trekking die toch nodig was een stuk bemoeilijkte. Om niet te zeggen onmogelijk maak te wegens sociaal-planologische eisen. Raldes (Regionale Aktiegroep Leefmilieu Dender en Schelde) meende de oplossing gevonden te hebben door de oude bedding van de spoorlijn Aalst-Opwijk tot een autoweg uit te bouwen, zonder een verkapte autoweg of snelweg te worden. Volgens treedt in vele plaatsen op als Sinterklaaszo ook te Aalst en brengt versnaperingen en speelgoed. Aldus wordt ie ook de aandeelhouder in de grote kommercie rond Sint-Maar tensdag. De speelgoedfabrikant heeft het gebracht tot de meest gesofistikeerde tuigen, de mar keter heeft er een vette kluif aan en de ouder, nu en dan in een bui van totale inspiratieloosheid, durft het geluk van het spelend kind te meten aan het neergetel de bedrag voor het dure goed. Zijn taak is volbracht. 1 n die zin is het wat gemakkelijk de steen te werpen naar de fabrikant die aan de kant van deze volkse traditie geld ruikt op erop inpikt. Het is niet altijd zo dat het aanbod zijn eigen vraag kreëert. Raldes zou deze oplossing de mogelijkheid bieden om de dorpskommen van Moorsel en Baardegem verder uit te bouwen. Ook zou het aanwen den van de oude spoorwegbed ding niet opwegen tegen de voordelen van een autoweg: het verkeer zou grotendeels uit de dorpscentra weggehouden wor den. Bovendien, zo beweert Raldes. is de rechtlijnigheid van de weg niet bijzonder geschikt voor een toeristisch fietspad. Maar de VVV wijst dan weer op het practische nut. al was het maar om de andere autowegen van de fietsers te ontlasten. Het ministerie van verkeer (bezoek van minister Chabert aan de EEN ONGEWOON SINT-MAARTENSFEEST De Aalsterse jeugdateliers Kla son. Team, 't Vlammeken, Joe en Tanu hebben zich samen m initiatiefnemer de Wereldwinl rond het Sint-Maartenster geschaard. Samen richten ze ei «ongewoon Sint-Maartensfees in dat op twee data gepland is: Op zondag 7 november in Kre (Team). Driesleutelstraat 51 Aalst; voor kinderen van zes t tien jaar. Op zaterdag 13 november in Fabriekske (Klakson), Well kensstraat 45. voor kinderen v 11 tot 14. (Voor kerstmis wordt opnien een gezamenlijke aktie voorzie Men is nu een affiche hiert aan het ontwerpen.) RENE DE WIT! Falluintjes ter gelegenheid vi de laatste pikfeesten) had intu sen wel deze spoorlijn a toeristische weg aangeweze Tot groot genoegen van VV Falluintjes. dat nu met zi Stelling regelrecht tegenov Raldes komt te staan. Moorsel en Baardegem vreze jnimers ook dat zij door uitbouw van hun dorpskommc en het in beslag nemen va landbouwgronden langs nieuwe autoweg en nieu» aansluitingen, een heel stuk va hun landelijkheid zullen ve liezen en te erg verstedelijkei De VVV-Falluintjes zullen i elk geval niet van hun standpun afwijken. W.L Terwijl beide organisaties toch hetzelfde doel voor ogen hebben, namelijk een beter leefmilieu. Voor de WV-Falluintjes komt er nog de toeristische expansie van de streek bij. Men wil daar het landelijk karakter zoveel mogelijk behouden en benadrukken. Het voorbije week-end ging in het Sport- en Rekreatiecentrum te Gijzegem een interessan te tentoonstelling door waarin we gekonfronteerd werden met werken van beeldhouwer Hugo Vander Vekens uit Gent. Hoewel de gebruikte ruimte niet zeer geschikt bleek voor dergelijke aangelegenheden kwam het geheel als zeer genietbaar over dank zij de kwaliteit der geëxposeerde skulpturen en tekeningen. Hugo Vander Vekens 'werk - althans datgene wat we in Gijzegem zagen- is niets meer of minder dan een reeks fijnzinnige variaties op één tema: de (vrouwelij ke) schoonheid. Het resul taat: een bijzondQr treffen de weergave van subtiele gevoelens. Met het vrouwelijk lichaam als figuratieve basis komt Vander Vekens tot een ster ke maar nooit absolute ab strahering, gedragen door een duidelijke drang naar vormschoonheid. Het is de ze mooie synthese tussen abstrahering en estetiek die Vander Vekens' scheppin gen als waarachtig en ar tistiek hoogstaand doet o- verkomen. Uit de tentoongestelde schetsen - we kunnen het evengoed volwaardige te keningen noemen - in houtskool spreekt een grote handvaardigheid. Toch zijn ze minder sterk, in die zin dat ze minder aanspreken, dan de skulpturen. Wel ge ven ze een mooi beeld van de basis van waaruit de beeldhouwwerken ontstaan zijn. Opvallend is dat dat gene waarin de meeste kunstenaars hun heil zoe ken om een zekere expres sie aan een figuur te geven bij Vander Vekens volledig terzijde wordt gelaten: ner gens maakt hij gebruik van hoofd en bijgevolg ogen en mond. Gans de uitdrukking wordt gekarakteriseerd door de (licht) getormenteerde vormgeving. Dit verraadt een duidelijke verering der klassieken, echter zonder dat dezen tot voorbeeld die nen. Om de hedendaagse tendenzen schijnt hij zich evenmin te bekommeren. Ondanks de moderne vor mentaal die aangewend wordt. Hierdoor krijgen de sculpturen een'sterk per soonlijk karakter. Tevens heeft men de indruk dat de werken als vanzelf uit de materie zijn ontstaan. In de afwerking is niets aan het toeval overgelaten zodat de «strijd met de materie» on merkbaar geworden is. Hierdoor kan men Vander Vekens 'werk beschouwen als een tegenhanger van de vaak met exhuberante scheppingsdrift geladen produkties van vele andere hedendaagse kunstenaars. Vander Vekens' werk brengt rust en bezinningis tevens een ode aan de schoonheid. Zijn stijl, minder dan gelijk welke andere, houdt geen gevaar in om in het theatra le te vervallen, wat meteen een pluspunt betekent en tevens blijk geeft van de be dachtzaamheid waarmede de kunstenaar te werk is gegaan. Zonder te trachten Vander Vekens in een of ander «-is me» te rangschikken nemen we hem toch - en dan vooral voortgaande op het inhou delijke van .zijn werk - een neo-klassicist te kunnen noemen, dit ondanks het feit dat zijn werken in de uiterlijke verschijning ande re tendenzen laten vermoe den. Alles bij elkaar, een boeiende verschijning, an ders dan anderen. We be treuren het enkel dat er slechts drie dagen werden voorbehouden voor deze ex positie. Hierdoor zullen vele kunstliefhebbers niet de ge legenheid hebben gehad kennis te maken met een aspekt van het hedendaag se kunstleven dat zelden aan bod komt. We hopen in de toekomst deze man nog in onze middens te mogen ontvangen. And ré De Groeve Een wegwijzer achter tralies is een dwaalspoor voor de automobilist (el) Provo's en hippies, kabouters en bloemenkinderen, ontwaakt uit uw winterslaap want hy is er weer en hij komt naar Vlaanderen: terug van weggeweest, de rei ziger is thuis. Vorige vrijdag spraken wij met hem in Vlaanderens muziektempel, de Brusselse Beurs schouwburg. 4 Boudewijn de Groot ziet er nog steeds erg jongensachtig uit. Voor de gelegenheid heeft hij zijn snor afgeschoren, hij heeft een wit Peanuts-shirt aan (Snoopy wenst ons «Good luck with the world») en de onafscheidelijke zwarte le ren broek. Veranderd sinds zijn afscheidstoernee, zeven jaar ge leden? Ik weet het niet, hij is nog steeds wat schuchter, antwoordt stil en beleefd op de vragen die de heren joernalisten hem stellen. Drinkt rustig zijn coca cola, de wilde haren is hij kwijt. Vanwaar dan toch die toernee? Én dan nog wel alleen door Vlaande ren (Nederland kijkt wat sip na tuurlijk en allerlei boze geruchten doen aldaar de ronde). Het is Boudewijn helemaal niet om het geld te doen, dat lijkt wel erg duidelijk te zijn. Er zijn echter altijd mensen geweest die hem de oren van de kop zaagden en uit eindelijk heeft hij dan toch toege geven. Bovendien kan je als zan ger niet met platen volstaan, dan verlies je het kontakt met de wer kelijkheid, met het publiek. Vlaanderen stond blijkbaar het ergst om Boudewijn de Groot te springen en hij vindt Vlaanderen een leuk publiek, dus komt hij in Vlaanderen toeren. Het is ook niet zomaar een bevlieging: hij gaat niet over één nacht ijs. Het hele gebeuren is degelijk voorbereid, kompleet met een nieuwe «band» die al geruime tijd repeteert. Klank- en lichtinstallatie werden prima verzorgd. Mensen die zich aan een heuse show verwachten kunnen enigszins bedrogen uit komen, want alles wordt eerder sober gehouden: geen «toestan den» zegt Boudewijn, die tijd is voorbij Welke liedjes er zoal zullen ge speeld worden? Het koncert be staat grotendeels uit nummers van zijn laatste platen, «Hoe sterk is de eenzame fietser» en «Waar ik woon en wie ik ben». Daarnaast komen ook oudere nummers in zoals «Ballade voor de vriendin nen van één nacht», «Naast jou». «Meisjes van zestien» en «Noord zee» Sommige van die nummers doet Boudewijn alleen met de gi taar. Voor de overige nummers werd vooral getracht de sfeer en de «sound» zoals die op plaat staan weer te geven. Boudewijn de Groot weet zelf ei genlijk niet goed voor welk pu bliek hij nu gaat optreden en dat bezorgt hem natuurlijk planken koorts. Heel wat zalen zijn reeds uitverkocht maar niemand kan uiteraard voorspellen of het pu bliek voornamelijk uit de «oude ren» zal bestaan, dan wel of het hoofdzakelijk jongeren zullen zijn. Of gewoon een bont alle gaartje? Wie weet? Afwachten dus maar. En dan nu de praktische informa tie, eerst wat betreft de begelei ding. Ernst Jansz (toetsen), Piet Dekker (basgitaar), John Lode- wijks (slagwerk) en Hennie Vrienten (gitaar), zijn degelijk namen in de Nederlandse popwe reld. Drie van de vier komen over igens voor op Boudewijns laatste elpee «Waar ik woon en wie ik ben». Om praktische redenen werd de toernee in twee delen gesplitst: november-december voor de gro tere steden met ruime teaterak- komodatie en februari 1977 voor de kleinere steden. Tijdens het eerste deel komen o.a. Leuven, Hasselt. Brussel, Gent en Ant werpen aan de beurt. Het pro gramma voor februari ligt nog niet vast, maar hopelijk komen dan kleinere steden zoals Aalst, Den- dermonde en Sint-Niklaas aan de beurt. De première gaat door te Oostende op zaterdag 20 novem ber en wij hopen daar uitgebreid op terug te komen. GUY Tekening van Hugo Van der Veken (el) Hugo Van der Veken stelde zijn beeldhouwwerken tentoon te Gijzegem (el)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 10