Achter De Koelissen Klubfilms Filmklubs LANSELOET BREEKT EEN LANS De Voorpost - 29-10-76 - 11 Even een rechtzetting. Vorige week zagen wij aver echts. Wij klasseerden het toneelstuk «Cocktailparty» door de Schakel gespeeld te Elslo als het overwinnend stuk, terwijl hiermee slechts een laatste plaats beko men werd. De overwinning ging naar het stuk «Het ei» van Felicien Marceau, stuk dat volledig gedragen werd door wijlen Renaat Ravijts. Bij het toneeltornooi der Lage Landen te Elslo werd hiermee de prijs van de jury, de prijs van het publiek en van de pers, evenals de prijs van de beste mannelijke vertolking (Renaat Ravijts) in de wacht gesleept. Nogmaals onze verontschuldigin gen aan de betrokkenen. Herman Slagmulder, vernoemd als regissur voor «Een on der ons» van Ernst Willem Cox, (stuk dat door de toneel groep 75 in het kader van de Renaat Ravijtstornooi plaats vindt) is nooit door deze toneelvereniging aangezocht om de regie te voeren. De start van het Renaat Ravijtstornooi op 30 oktober wordt gegeven door de toneelgroep Sint Pieter Vreugd in Deugd uit Geraardsbergen. De voorstelling begint te 20 uur. De voorstelling door de Leuteling uit Ressegem gaat niet door op 25 februari '77 maar op 25 maart 1977. Leah Thijs wordt ontlast van haar opdracht diktie- voordragen in de filialen van de akademie voor muziek, ballet en toneel. Deze opdracht zal waarschijnlijk uitge voerd worden door Dirk Van Vaerenbergh. Zij komt naast Roger De Wilde les toneel geven. RVDP Grol, grol, knor. knor, ik krijg weer nooit op een deftig uur gedaan. En dat alles om Roel te plezieren want die wil mijn teksten graag wat vroeger in de bus hebben. Ik heb hem echt plechtig beloofd dat dat deze week het geval zou zijn en dus moet ik maar woord houden. Ik zit echter met zoveel zaken tegelijk in mijn hoofd dat het moeilijk wordt om niet alles le verwarren. Laat ik maar bij vrijdagavond beginnen: een aanvankelijk erg sobere fuif terete van alweer een vriend die gaat trouwen, alweer een man verloren voorde maatschappij. Het toneel is een oud huisje in Gent. Het ganse gebouw staat over een aantal graden scheefgezakt. Binnenin merk je er niet zoveel meer van omdat alles keurig op blokjes is gezet, mooi waterpas Alleen de vloer helt nog af. Aanvankelijk sobere fuif. jawel, maar later op de avond deed de alkohol (nochtans matig aangewend) zijn werk: de tongen kwamen was losser en stilaan bleven alleen de ouwe getrouwen over, de anderen verdwenen één voor één in de zwoele nacht Tussendoor Ijad ik een diepzinnig gesprekje met de aanstaande bruid die even wat goede raad kwam inwinnen: een boezemvriend van manlief wist waarschijnlijk één en ander waarvan zij niet op de hoogte was. Ons onderonsje werd gelukkig onderbroken door een lumineus idee om elders nog een-laatste" te gaan nemen. Terplekke aangekomen kon ik mijnogen bijna niet geloven. Zit me daar die stoute beest warempel te glunderen met lichtjes in haar ogen. Na een spelletje Amerikaans biljart werd het toch tijd om maar eens op te krassen: moe maar blijgezind zocht ik een zacht stukje plankenvloer uit en zette de wekker op tien uur. Nog maar pas lag ik te dromen of de telefoon achtte het nodig te gaan rinkelen. Ik liet hem rustig zijn gang gaan tot even later ook de wekker zijn werk deed. Een bijzonder licht ontbijt en wat muziekjes van Neil Simon later zat ik op de autosnelweg naar de Voorpost-vergadering. Was dat lachen zeg. Overal langs de weg stonden rijkswachters geparkeerd, zij wuifden de automobilisten na en strooiden bloemen over het natte wegdek. Af en toe stopte ik om de wetsdienaars de hand te drukkenIk feliciteerde hen met hun gelukkig initiatief dat tot nog toe geen enkele automobilist het leven had gekost en kreeg van de grootste onder hen een foto met handtekening kadoo. Toen ik ernog een tweede vroeg voor mijn zusje bleek dat helaas niet te kunnen, de oplag? was beperkt. In Aalst aangekomen werd ik aan de afrit van de autostrade verwelkomd door onze nieuwe burgemeester, die ook flink bij de pinken is Hij dnikte mij een Voorpost in de hand en meteen licht schouderklopje hielp hij mij meteen weer in mijn wagen. Met zijn blauwe zakdoek wuifde hij me na. Tranen welden in mijn ogen. 's Namiddags werd ik opgevrolijkt door Hans die mij een autoritje en een geleid bezoek aan de slad offreerde. De hutsepot klotste in mijn maag en gaf mij een tevreden gevoelEen dag en vele kilometers later volgde ik het derde televisiedebat tussen Ford en Carter. Nu moet ik dus wal ernstiger worden want Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn geen onderwerp om grapjes over te maken. Die Carter lijkt mij een bijzonder sympatieke knaap te zijn. een beetje een Kennedy-figuur. Ford daarentegen is het prototype van de kwal. Afwachten wat de uitslag wordt op 2 november: moge de beste winnen. (Al is dat lang niet zeker natuurlijk.) 's Avonds groot feestop BRT-televisie: anderhalfuur lang Herman Van Veen. Even mijn slordige aantekeningen nakijken en die al even slordig weergeven. Een eerste vaststelling: Van Veen is kaler geworden, hij lijk* wat opGuido, al kent U die nieten heeft hij geen krullen. Soms lijkt Van Veen wel de perfekte klown te zijn. Hij heeft bovendien een sterk gevoel voor timing en zijn vreemde zwarte humor af en toe spreekt enorm aan. Soms kan hij erg cynisch (of ironisch, noem het zoals U wil) uit de hoek komen. Zijn show steekt perfekt in mekaar, is «af», je ziet dat hij met bekwame mensen werkt (Harry Sacksioni, gitaar en Eric Van derWurff, piano). Hij gebruikt handige effektcn die uitstekend kaderen in zijn nonscnsikaal gedoe. Agressiviteit wisselt hij af met een enorme tederheid waar ik sterk van onder de indruk kom. Hij weet ook op een pijnlijk juiste manier gevoelens te omschrijven en sommige woordspelingen zijn te mooi om waar te zijn. Eén storend detail nochtans: af en toe kon ik mij niet van de indruk ontdoen dat televisie storend werkt op een teaterbecst als Herman Van Veen. Die man moetje gewoon ineen schouwburg zien, weggezakt in een zachte fluwelen zetel. Nu zijn we vierentwintig uur later, ik moet nog zevenentwintig bladzijden tikken en dan alles de bus in. Wie rijdt er met een witte R4 nummerplaat AXF769? Schrijven naar bur. blad met vermelding «witte kamer- Brieven met foto worden zeker beantwoord, de andere ook. Eerste prijs: één liter ananasmelk een verrassing die ik natuurlijk niet mag verklappen omdat hetgeen abonnement op dit blad is. De plechtige prijsuitreiking zal plaatshebben in de Kcizershallen op een later te bepalen datum. See you later alligator. GUYDELEPE CITY LIGHTS van Charles Chaplin (USA, 1931) met Charles Chaplin, Virginia Cherrill, Florence Lee, Harry Myers. Allan Garcia en Henry Bergman. Indien we bepaalde ongeluksprofeten mogen geioven wordt het binnen afzienbare tijd moeilijk om oudere films te bekijken. Om allerlei technische redenen is het praktisch onmogelijk films uit de oude doos voor eeuwig en altijd te bewaren. Elke filmemulsie verliest met de jaren aan kwaliteit. Regelmatig kopiëren kan voor een zekere tijdspanne een oplossing bieden, doch het is een vrij dure aangelegenheid en bijgevolg behoudt men dit voor zogenaamde «meesterwerken» uit de filmgeschiedenis. Gelukkig wordt «City Lights» als een «meesterwerk» beschouwd. Een sim pel meesterwerk weliswaar, zoals de meeste Chap- lin-films. «City Lights» is het verhaal van een —uiteraard arme- zwerver die verliefd wordt op een blind bloemenmeis je. Hij probeert op alle mogelijke manieren aan geld te komen om haar te genezen. Hij is een tijdje straatveger en probeert - tegen wil en dank- zijn kansen in de boksring, dit alles tevergeefs. Uiteinde lijk steelt hij een fikse som geld van een dronken miljonair. Op die manier krijgt het meisje geld voor de operatie, doch de zwerver (Chaplin natuurlijk) gaat de gevangenis in: gestolen goed gedijt niet. Hij zit zijn straf uit, komt vrij en ontmoet het bloemenmeis je. dat nu met eigen ogen haar weldoener kan aanschouwen. Om de sprookjessfeer niet te beder ven leefden zij lang en gelukkig - of tenminste, dat laai hel einde ons vermoeden. Niettegenstaande het overvloedig aanwezige senti ment (bijzonder geliefd omwille van de toendertijd heersende depressie) geeft de film een indruk van soberheid, eenvoud, tederheid ook. Hoewel de geluidsfilm in 1931 zijn intrede reeds had gedaan komen er in «City Lights» nog geen dialogen aan ie pas. Wel werd de film voorzien van een geluidsband met muziek en effektgeluiden. Muziek, realisatie en produktie van «City Lights» warer in handen van Chaplin himself. De produktie betekende bijna zijn financieel einde. Hij was pas gescheiden en de film kostte hem twee jaar werk. Indien de film niet snel veel geld opbracht kon Charles Chaplin een ander baantje zoeken om zijn schuldeisers af te be'alen. Hij nam «City Lights» onder de arm en kwam ermee naar Europa om hem in première voor te s;ellen. Hij oogstte een enorm sukses, later ook over de ganse wereld. Chaplin kon nieuwe plannen ma ken: die heetten «Modern Times» - maar dat is een ander verhaal. «Ci'y Lights»: zondag 31 oktober in jeugdklub Kreja. Guy Van 22 oktober tot en met 22 november kan men in Galerij Valerius De Saedeleer (Keizerlijk Plein 53, Aalst) kennis maken met het werk van Mary Dambiermont en Luciaan Merlier. Beiden beoefenen een tak uit de wereld der kunstambachten die heden ten dage bij het grote publiek niet meer is gekend en door kunstcritici naar een sekundaire plaats is verdrongen geworden. Wanneer we echter een blik in onze eigen kunstgeschiedenis werpen kunnen we enkel besluiten dat deze hedendaagse opvattingen niet geheel gerechtvaardigd zijn, vooral dan wat de wandtapijtkunst be treft. Werk van H. Van den Broeck (el) Men weet het of men weet het niet, maar in voorbije eeuwen, meer bepaald van de middel eeuwen tot de achttiende eeuw was Vlaanderen een der mekka's der tapijtweefkunst. De ateliers van Gaspar De Wit en Braquenier (in laatstge noemde weverij worden Dam- biermonts ontwerpen gewe ven) genieten nu nog wereld vermaardheid. In het verleden echter genoten onze Vlaamse manufaktures een dermate grote reputatie dat vele grote kunstenaars hun beste krachten besteedden aan het ontwerpen van «kar tons», modellen waarnaar het tapijt geweven werd. Onder hen vernoemen we naast P.P. Rubens de Aalstenaar Pieter Coecke. Van de wereldver maarde reeks wandtapijten in de Wavelburcht te Krackau in Polen zouden er zijn van de hand van meester Coecke. Ita liaanse meesters uit de renais sance maakten ontwerpen voor de Vlaamse manufactu res die hoger aangeschreven stonden dan de Parijse Het zou ergens onlogisch zijn moest deze wijze van expres sie volledig teloor gaan... Het doet daarom genoegen te wor den gekonfronteerd met ie mand die de tapijtweefkunst opnieuw tracht te revaliseren. Als dekoratief element is een wandtapijt vaak meer spre kend dan een schilderwerk. Anderzijds biedt de schilder kunsteen meer vrije expressie. Het heeft geen belang de pro's tegen de contra's af te wegen Rubens deed het ook niet men moet enkel de waarde die men aan 'n wand tapijt en de bestemming die men het wil geven als door slaggevend beschouwen. Tenslotte is de kunst met grote «K» ontsproten uit het ambach telijke en schrikte onze grote Vlaamse Primitief Jan Van Eyck er niet voor terug de haan op de kerktoren van een nieuw laagje verf te voorzien! ;éDe tapijten van Mary Dam biermont worden zoals reeds gezegd in het Mechelse atelier Braquenier vervaardigd en wel volgens het oude procédé, waarbij gebruik wordt gemaakt van een horizontaal opgesteld getouw. Elke kieur wordt apart geweven, naderhand worden de stukken in elkaar verwerkt. Luciaan Merlier uit Kortrijk staat bekend als ven/aardiger van de ontwerpen van juwelen door de vermaarde Oktave Landuyt. Hij maakt vooral ge bruik van half-edelstenen (mi neralen). Deze kleinoden zijn vaak van grote spitsvondig heid. Wie met deze beide minder gangbare vormentaal kennis wil maken kan dus nog tot 24 november terecht in bovenge noemde galerij, elke dag van 10 u. tot 12 u. en van 14 u. tot 19 u. Op zondag is de tentoonstel ling toegankelijk van 10 tot 13 u. Op dinsdag gesloten. André De Groeve Teatcr Lanseloet breekt een lans voor het jeugdtoneel. Deze dynamische Aalsterse toneelvereniging wil met zijn aangepaste programma's de jeugd dichter bij teater brengen en omgekeerd, het teater dichter bij de jeugd. In funktie van bepaalde leeftijdskategoriën kiezen zij stukken uit en brengen ze op de planken. Geïnteresseerde schooldirekteurs of leraren kunnen altijd voor inlichtingen terecht bij Willy Van Boxtael, Ledebaan 19, te Aalst. Telefoon: 053/70.16.50. We geven alvast de titels van de «in voorraad zijnde» stukken: Koning Midas heeft Ezelsoren, van G. Van Der Gucht, een stuk voor de basisschool en De Gekroonde Laars, van Michel De Swaen, voor de secundaire school. Nog twee andere stuk ken, eveneens voor de secun daire school, staan op stapel: Voorlopig Vonnis van Jozef Van Hoeck en Jeugdproces van Manuel Van Loggem. Vorige zaterdag ging in de zaal van het Vrij Technisch Instituut «de vermackelyke geschiedenis der gecroonde leersse», De Gekroonde Laars van Michiel De Swaen in première. Doctor Marc Galle. die haar nooit geweld aandoet, leidde het stuk in. Hij had het over de belangrijk rol die het liefhebberstoneel in Vlaanderen speelde en nog speelt bij het uitbouwen van ons kultureel patrimonium. Hij had het ook over zijn eigen ervarin gen in het liefhebberstoneel en amuseerde ons met enkele prettige anekdotes. Op ietwat ernstiger toon gaf hij ook degelijke informatie over de schrijver van het stuk. Dat alles blijkbaar met kennis van zaken. En daarna: het stuk. De Gekroonde Laars. Het verhaal van een schoenmaker met twee knechten en één enkele dochter. De ene knecht heeft veel geld en heeft bij de schoenlapper een voetje voor. De andere knecht heeft geen rooie duit maar wordt door Jaquelijn erg geliefd. De rest van het verhaal kunt U voor een groot deel raden. Uiteinde lijk levert het niet zoveel problemen op vooraleer Jaque lijn haar frisse knaap in de armen mag drukken, al heeft Keizer Karei ongewild wel wat geholpen. De schoenmaker krijgt er niet alleen een schoon zoon bij, hij bekomt van Keizer Karei dat de schoenmakersgilde voortaan een gekroonde laars als embleem mag voeren. Dat alles speelt zich af te Brussel op vastenavond en het werd bedacht door de in 1654 te Duinkerken geboren Neder landse letterkundige Michiel De Swaen. een naam die wij ons nog herinneren van een kursus literatuurgeschiedenis. Naast zijn beroep als heelmeester was hij lid van een rederijkerskamer, waarvoor hij naast deze klucht ook nog het drama «De Mens wording» schreef. Teater Lanse loet brengt het stuk min of meer in «originele versie»: Oud- Nederlands dat aangepast werd om de verstaanbaarheid te vergroten. De dekors werden sober gehouden, technisch is alles prima in orde. Nog even de rolverdeling: Toon de schoenlapper: Tuur Claessens. Maay, zijn wijf: Lena Sia Jaquelijn, hun dochter: Lydia Michiels Joren: Willy Van Boxtael Kosen: Leon Symons Keizer Karei: Roger Pieters Ambroos, zijn lijfwacht: J.P. Van Steertegem. De regie was in handen van Leo Vertongen. GUY Scène uit de «Gekroonde Laars» gebracht door teater Lanseloet (el) Wandtapijt van Mary Dambiermont (el)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 11