Kulturele Kring tien jaar jong
Klubfilms
Fllmklubs
IS JAAP FISCHER NU
EEN VISSER
ACHTER HET NET?
GALAKONCERT TEN
VOORDELE VAN
MULTIPLE SCLEROSE
PATIËNTEN
VRIJDAGAVONDANIMATIE
CSV. DEELS GEPLAND
NEW REFORM: INTERNATIONAAL KLANKBORD
10 - 3-12-76 - De Voorpost
«BOB BOON SINGERS» SUPERIEUR
Gesticht in 1966 vooral door een kern jongeren, bijgestaan door enkele meer be
daagde kulturele werkers, ontstond de Meldertse Kulturele Kring, de CKM, in een
periode dat woorden als «kuituur» en «leefmilieu» veel minder «in» waren dan nu.
Deze groepering die zich erin verheugt ruim 200 leden te tellen in een kleine
gemeente viert nu in 1976 haar tweede lustrum, haar tienjarig bestaan.
Een pleiade studenten die tot
de Affligemkring behoorden
hadden namelijk de idee een-
plaatselijke kulturele kem op te
richten te Meldert opgevat en
geruggesteund door mannen
als Prof Dr. J. Robijns, ere
voorzitter, schoolhoofd J. Muy-
laert, voorzitter, ondervoorzit
ter Paul Beek en verder nog
talrijke kulturele werkers werd
de CKM over de doopvont ge
houden.
Tien jaar is voor kulturele wer
king reeds een hele tijd die niet
altijd, in een gemeente waar
dorpspolitieke hartstochten
soms hoog konden oplaaien,
over een pad van rozen liep.
Met uiteraard ups en downs
D'r was een tijd dat een grote schare studenten en jong-
intellektuelen geboeid zaten te luisteren naar de gezongen
schijfstukjes van de troebadoers. De muziek was om recht
staand van te slapen, maar toch had de schuchtere stem en
de eentonige gitaar-aanslag bij het chansonnierprototype
iets verheven, iets charmant. De teksten waren immers van
primerend belang en bevatten de verwoording van de
nieuwe ideeën waarop dezelfde inteelt zat te broeden. Dat
was de tijd van de roemruchte kleinkunsteilanden te Leu
ven, de Nederlandse Pocketplaat van Jo van Eetvelde, de
Studenten Grammofoonplaten Industrie te Leiden... Deze
en andere bakers waakten bij de wieg van het nederlandse
kabaret en luisterlied, hier ten lande kleinkunst genaamd.
Dat waren de jongste zestiger jaren met Kor Van der
Goten, Hugo Raspoet, Miel Cools en hier te Aalst, Guy
Prièels. Boven onze noordergrens waren dat Jules De
Corte, Gerard Cox, Seth Gaaikema...; en niet het minst,
de legendarisch geworden troebadoer-student van naam
Jaap Fischer.
Het verhaal van de raadselachtige figuur Fischer begint in
april '60 wanneer deze met een paar nummers aanklopt bij
de door Luc Wijdeveld gestichte en in financiële proble
men verkerende SGI. Dit Leidse nogal dilletantisch wer
kende platenindustrietje wordt gerund door studenten die
na een eerste terughoudendheid toch muziek zien in de
wrange, makabere en soms zachtaardige pennevruchten
van Fischer.
«Het was niet uit liefde; het was om je geld.
Je was niet mooi, maar welgesteld.
Na zeven dagen op de tocht
en zeven in je bed
kunnen de bloemen op je graf gezet
en je juwelen wel verkocht
De eerste ep. van Jaap Fischer bevat naast dit «Om je
geld» andere cynische chansons als «Het ei», «Het kerk
hof», «Cipier» en het voor die tijd niet minder gedurfde
«Vlinder».
«Je bent net een vlinder
en zonder iets te zeggen
kan ik rustig met je praten,
want we laten alle frases
aan de burgerlijke stand.»
De plaat wekte nogal wat opschudding. De radio durfde
geen ongekuiste uitzending aan. De liedjes waren ge
waagd en volgens sommigen zelfs ongezond. Al moest de
verkoop het vooreerst doen bij de liefhebbers en waren het
vooral studenten die voor de SGI aan studenten verkoch
ten, had Jaap Fischer het luisterlied derwijze anders aan
gepakt dat een sneeuwbaleffekt niet uitbleef. Fischer was
de trefzekere vertolker van een nieuwe houding bij de
jongeren: dat beetje tegen het gareel lopen, de spot tegen
het kleinburgerlijk installeren van allerhande maatschappe
lijke waarden, enz. Het sukses van Jaaps plaat (in '61 zijn er
100.000 platen van de hand) groeit de student in niet-
Westerse sociologie echter boven de verlangens. Na heel
wat aandringen voldoet hij aan zijn kontraktuele verplich
tingen bij de SGI en stapt de studio in voor een tweede ep.
(«Monniken», «De koning», «Hutje», e.a.).
Hoe meer het medium de klauwen zet in zijn doen en laten,
hoe meer het hem begint te verdrieten. Hij weigert elk
interview en verschuilt zich in de raadselachtigheid. Met
een nog grotere walging zijnentwege verschijnen drie an
dere plaatjes. In '64 doet het gerucht de ronde dat hij
zelfmoord zou gepleegd hebben. In werkelijkheid doet hij
zijn doktoraal eksamen. Men verliest van dan af zijn spoor
en zeer sporadisch duiken berichten van hem op. Drs.
J.H.F. Fischer leeft ergens teruggetrokken met vrouw en
twee kinderen en is een tijdlang verbonden aan een psy
chiatrisch instiuut. In '71 bezoekt Rene De Bok (van «Het
Parool») hem na een lange zoektocht in een anonieme wijk
in Scheemda. Wanneer het onderwerp «luisterlied» wordt
aangesneden klapt de gastheer toe. Niet dat hij met zijn
verleden heeft afgerekend maar, zo zegt ie: «als zo'n over
tuiging eenmaal postvat in de breinen van bepaalde men
sen laat ik het maar zo.»
Nu, vijfjaar later, is de stilte rond Jaap Fischer verbroken en
wel met een nieuwe plaat. De ene helft bevat een oude
opname uit '61 met hierop verschillende dingen: «Het
Veerse Gat», «Sprookje», Suzanne», Samba 2
april» en «Eendje».
Op kant I zingt Jaap Fischer onder het pseudoniem Joop
Visser een aantal blijkbaar gloednieuwe (of alleszins nooit
gehoorde) liederen over de jaargetijden («Lente», «Zo
mer», «Herfst» en «Winter») en «Lola». Er is niets nieuw
onder de zon. Muzikaal blijkt Fischer- Visser een lange
twaalf jaren durende winterslaap te hebben gedaan. De
gitaarbegeleiding is nog even onzeker, de stem is even
trillend. De teksten zijn milder, maar nog steeds doorweven
met hetzelfde soort woordspelingen als vroeger. Je vraagt
je af of deze opnamen wel recent zijn en als je op de hoes
informatie hieromtrent zoekt blijkt Fischer - Visser zijn
raadselachtigheid nog erg op prijs te stellen.
Je ziet wel de foto van zijn vrij onopvallende uiterlijke ver
schijning: een bleek gezicht, kort geknipt hoofd en een
donker getinte snor. En inderdaad, als dit van deze tijd is,
dan is dit kleinkunst met een snor op. Een bladzijde uit een
hoofdstuk van het luisterlied dat we verzegeld dachten.
(Discografie: «Joop Visser - Jaap Fischer»; IBC
4B06298295.
*Alles van... Jaap Fischer» (1 l.p.'s)Euridisc 178-51103/4).
R.D.W.
wist de CKM steeds, buiten
elke politiek om, het stuur vast
te houden en recht door zee te
varen, alleen met het doel onze
mensen iets meer te vertieffen.
Een hele waaier aktiviteiten
werd dan ook ontplooid.
Op gebied van toneel werd
sukses geoogst met de hele
reeks «Slisse» en verder met
«La Locondiera» en «De Brui
degom van mijn vrouw». Hier
aan wijdden vooral Hugo Peet-
ers en Arnold Van de Perre hun
beste krachten.
Ook aan kleinkunst werd ge
daan met optreden o.a. van Jef
Burm en Paul Van Mossevel-
de. Gespreksavonden met
zeer uiteenlopende onderwer
pen kwamen eveneens aan
bod en ik herinner me de twee
daagse over architektuur zeer
speciaal. Schouwburg bezoek
in de K.V.S. te Brussel en in de
Opera te Gent en Antwerpen
werd de leden aangeboden
aan sterk gereduceerde prijzen
en voor de jeugd genoot ook
het «Ballet van de 20e Eeuw»
onze belangstelling.
Een foto- en diawedstrijd
mocht zich eveneens in een
waar sukses vertieugen en uit
stappen met kultureel karakter
werden ook ingericht, zo naar
de Voer, naar BRT en Ameri
kaans Teater en naar Zichem,
streek van De Witte.
In een periode dat tentoonstel
lingen nog niet zo vaak voor
kwamen richtte de Kring er
verschillende in, waarbij die
over «Meldert Vroeger» waar
aan zelfs een Minister in funktie
en de konservator van Bokrijk
zijn aandacht schonk, vooral te
onthouden is. Andere aktivitei
ten als een atelier en een voor
stelling van typische oude am
bachten kregen achteraf ook
menige, zelfs professionele
navolging.
Ook de folklore lag de CKM
nauw aan het hart en inspan
ningen werden gedaan om fol
kloristische gebruiken als de
«Greef van Halfvasten», de
«Breughelfeesten» samen met
Essene en «Driekoningenvie
ringen» in ere te herstellen en
te houden.
Een zich groots aanmeldend
Hopfeestviel spijtig genoeg let
terlijk en figuurlijk in het water
na een maandenlange voorbe
reiding.
Ook de autozoektocht op
paasmaandag is een organisa
tie van de CKM en gezegd mag
worden dat die, nu aan zijn
tiende uitgave toe, bekendheid
verwierf over heel Vlaanderen
en steeds een maximaal aantal
deelnemers weet te lokken.
Doch als een «rode draad» liep
doorheen heel deze mengeling
van aktiviteiten allerhande het
gemengd vierstemmig a
capella-zangkoor dat zich op
tal van plaatsen liet horen en
het genoegen smaakte zowel
een radio- als een televisiemis
te mogen verzorgen.
Onder auspiciën van het Minis
terie van Nederlandse Kuituur
ging dan het begin van de vie
ring door verleden zaterdag,
eerst met een welderige recep
tie in het Parochiecentrum en
achteraf met een optreden in
de Jongensschool van de be
faamde «Bob Boon Singers»
die inderdaad de bewondering
van elke aanwezige wisten te
veroveren. Op een werkelijk
superieur niveau qua stem
men, dosering, afwerking en
presentatie genoten ze te Mel
dert een welverdiend sukses.
Voorzitter Jozef Muylaert en
ondervoorzitter Paul Beek
werden dan ook spontaan,voor
hun onverdroten belangloze
kulturele werking, met bloe
men bedacht. Voor vele poli
tiekers en kandidaten uit
Groot-Aalst scheen deze vie
ring echter een paar maand te
laat te komen.
L.H.
Jos Muylaert spreekt tot de leden van de Kulturele Kring bij de viering van een tienjarig bestaan, (jm)
AGUIRRE, DER ZORN GOTTES
een film van Werner Herzog (Duitsland, 1972)
met Klaus Kinski, Cecilia Rivera, Ruy Guerra, Helena Rojo,
Del Negro en Peter Berling.
Deze film werd in 1976 bekroond met de prijs van de Unie van
de Filmkritiek. Wat de heren filmkritici bezield heeft bij het
toekennen van deze prijs weet ik niet, feit is dat zij het
blijkbaar een meesterwerk vonden. Ik daarentegen heb aan
«Aguirre, der Zorn Gottes» weinig goede herinneringen
overgehouden. Herzog geeft het relaas van een Spaanse
expeditie op het einde van de zestiende eeuw. Onder leiding
van Gonzalo Pizzaro trekken zij over het Andesgebergte, op
zoek naar het beloofde land, El Eldorado, een land van melk
en honing, waar het goud zomaar voor het rapen ligt.
Ongelukkig genoeg komen onze vrienden in moerassen
terecht en kunnen zij hun tocht moeilijk nog verder zetten. Er
wordt dan maar een groep voorop gestuurd, onder leiding van
Pedro de Ursua. Na enige tijd ziet Lopez de Aguirre, die
zichzelf'de toorn Gods' noemt, de kans schoon om het bevel
over te nemen en El Eldorado voor zichzelf te gaan opzoeken.
Op een vlot temidden van de Amazone-rivier, vergezeld van
enkele getrouwen (de anderen zijn ofwel achtergelaten ofwel
gedood), heeft hij echter geen schijn van kans. Alras is er
voedsel tekort en allerhande kwalen komen het groepje
teisteren, onbekende ziektes, vijandige Indianen, onderlinge
vetes etc. maken binnen korte tijd gedaan met de
opstandelingen. Aguirre houdt het langste stand, zoals het een
echte tyran past. Eenzaam, midden de grote rivier drijft zijn
vlot verder de dood tegemoet Gans het verhaal- ademt een
pessimistische sfeer uit, de personnages doen denken aan
wilde, redeloze mensen, de thematiek is erg duister. Het enige
wat mij in deze film van Herzog heeft kunnen boeien is de
knappe fotografie die sober blijft en toch aanspreekt. De rest
verloopt traag en verveelt. Cinefielen (maar dan wel echte)
zullen er misschien wel van kunnen genieten, ik ben er bijna
bij in slaap gevallen.
(Katholieke Filmliga, Sint-Jozefskollege, donderdag 9
december om 20 uur).
Het Komitee voor de Multiple Sclerose richt een koncert in
waarvan de opbrengst ten goede zal komen aan de M.S.-
patiënten. Alleen reeds in de provincie Oost-Vlaanderen zijn
ongeveer 800 M.S.-patiënten. Het Komitee heeft ongeveer
een half miljoen per jaar nodig om de noden van die mensen
te lenigen en krijgt slechts 23.000 F als officiële steun.
Het komitee wil niet op de be
deltoer gaan, maar richt een
koncert in waardoor de aanwe
zigen de werking financiëel
steunen; als tegenprestatie:
een fijne muzikale avond! Dit
Koncert heeft plaats in de Ko
ninklijke Opera te Gent op 11
december aanstaande te
20.30 uur
Medewerkers zijn:
De solisten van het Belgisch
Kamerorkest onder leiding van
de vermaarde Rudolf Werthen,
De pianovirtuoos Heidi Hen-
drickx.
Birgit Sarata. een Weense sop
raan, die haar gage afstaat ten
voordele van het Komitee M.S.
Walter Coomans, bariton bij de
Muntschouwburg te Brussel.
Mevrouw S. De Smet - Van Ac
ker, die de solisten aan de
vleugel zal begeleiden.
Mevrouw Eva Maria zal instaan
voor de presentatie.
Genoemde medewerkers en
het programma zijn een waar
borg voor de kwaliteit van het
koncert.
Kaarten (van 60 tot 300 F) zijn
telefonisch te bekomen op j
nummer091-25.95.44 van huis
De Vos, Koestraat 11 te Gent.
De Bob Boon Singers genoten veel bijval tijdens hun optreden. (jm|
In tegenstelling met wat wij verleden week in de
pagina meldden zijn i.v.m. de vrijdagavondanimatie
die eerkort in 't Fabriekske van wal steekt, volgende
aktiviteiten gepland: dia's over wat een buurtcen
trum zoal kan zijn (3 nov.), op 17 dec. speelt Marcel
Verhelst piano ter begeleiding van een stomme
Chaplin-film, op zaterdag 8 januari '77 wordt het
nieuwe jaar inge-rockt met de fameuze zanger Big
Bill Krakebaas, de vrijdag daarop speelt en zingt de
Nederlandse gitarist Kasper De Vos, op 28 januari
opnieuw dia-avond met kiekjes over het «buitenver
blijf» van het CSV in Cévennes (F.), op 5 maart komt
de grootste Raymond Van het Groenewoud en op 2
april is de beurt aan Isopoda. Men is in onderhande
ling met Walter Godefroot (niet Van Impe!) om op 21
februari over wielrennen te praten. Herman De
Bruycker brengt voor Aalst de première van zijn
gloednieuwe elpee in de loop van februari.. Andere
namen zijn uit de lucht gegrepen. R.D W.
AALST
Van 3 januari tot 23 januari 1977 gaat in de galerij NEW REFORM «The First Annual Aalst
Correspondence and Junk Mail Art Exhibition» door. Ray Johnson bracht de korresponden-
tie -KUNST in de wereld zowat 25 jaar geleden te New York. Hij richtte er de
«Correspondence-Art-school» op.
Chuck Stake Enterprizes,
pseudoniem voor Don Mabie
uit Canada, houdt zich nu
reeds 6 jaar met deze korres-
pondentiekunst bezig. Doel
stelling is de korrespondentie
een vleug originele, humoristi
sche. artistiek en estetisch
verantwoorde vorm mee te ge
ven. Hij nodigt zijn korrespon-
denten uit om materiaal af te
leveren voor zijn «one-man-
shows». Een paar honderd kor-
respondenten van Chuck
Stake zullen door hun inzen
dingen aan deze tentoonstel
ling deel nemen en op die ma
nier de doelstellingen van Don
Mabie in reële vorm gieten.
Januari 1977 - NEW REFORM:
onthouden!
«De basis voor een groot ge
deelte van de korresponden-
tiekunst is humor en valt di
kwijls de «kunst-geld» houding
aan, die zo overheersend is in
de hedendaagse kunstwereld.
TOKYO
NEW REFORM kreeg een uit
nodiging om deel te nemen aan
de expositie PAN - CONCEP-
TU ALS van 3 tot 9 januat i 1977
in de Gallery MAKI te Tokyo.
Nubuo Yamaghisi, director of
Gallery Maki in Tokyo en Yu-
taka Matsuzawa bezielers van
deze tentoonstelling.
Roger D'Hondt zal een volledig
overzicht ops'uren van de akti
viteiten welke hij met New Re
form in de voorbije zeven jaren
heeft verricht. De zending be
staat uit affiches, uitnodigin
gen, edities, publikaties, kran
tenknipsels en archieffoto's.
Daarnaast zal ook het werk
worden belicht van drie jonge
kunstenaars welke in het ver
leden in New Reform hebben
tentoongesteld. Het zijn Pol
Gees uit Mere, Hugo Roelandt
uit Aalst en Luc Steels uit Ant
werpen. Pol Gees zal een foto
grafische rekonstruktie tonen
van het environment dat hij in
januari van dit jaar in de Aca
demie te Gent heeft opgericht.
Hugo Roelandt brengt een
fotografisch-tekstueel projekt
waarin hij zoekt naar de meest
estetische figuur. Ook dit pro
jekt was al eerder in Gent te
zien. Luc Steels tenslotte toont
interpretaties op het werk van
de kunst-teoretikus Joseph
Kosuth.
Voor Roger D'Hondt is deze
uitnodiging een nieuwe beves
tiging van de internationale
weerklank welke NEW RE
FORM sinds jaren geniet. Ro
ger D'Hondt was eerder ook als
inrichter en expert voor ten
toonstellingen verbonden aan
de Universitaire Instelling Ant
werpen.
PROGRAMMA
Ook het programma dat New
Reform dit jaar in Aalst gaat
brengen neemt vaste vorm
aan. Net werd een klandes-
tiene aktie gehouden met An
tonio Muntadas (Barcelona/
New York). Op 4 december
aanstaande opent in het «in
formatiecentrum», P Benoit-
straat, een tentoonstelling
van Happening en Fluxus,
werk van de uitg. Hundert-
mark. Het gaat om objekten.
tekeningen, schiiderwerKen,
dia's en boeken.
Op dinsdag 14 december om
20 uur komt de Joegoslavische
kunstenaar Balint Szombathy
met een dia-project: «Semio
logy of the urbanical environ
ment». ten disKussie volg? op
de projektie.
Tijdens het week-end van
7-8-9 januari neemt New Re
form met de expositie «Klaus
Staeck-politieke affiches» deel
aan een boekenbeurs in Oos
tende.
Voorwaar «Happy Days» in 't
vooruitzicht voor en in de NEW
REFORM.
Karei De Naeyer