Lady Godiva deed ondeugend deugd W. Van de Velde of de pikturale alchemist Jean Bilquin: een vrij modernist De Voorpost - 10-12-76 - 9 neei maa Want hij die keek, vroeg om een zoen, waarom zou zij hem dit plezier niet doen. O Peeping Tom, O lady Godiva. Werk van Jean BiU/uin in galerij S65. itebe- Is het eraad jrvan leden /eken ligen. d zijn jenda roting roting Dffers Gus- eest- n dat ?n op irvan ester irvan D.G. Kunst-Licht en Vrijheid de buteerde met de ondeugende ballade of parodie of schuin- schrijverij (of Kursiverende grapjasserij) LADY GODIVA, door Jean Canolle in een regie van Frans Wauters. De om sluierde inhoud (we spelen even het ondeugende spelletje mee) las je al in verzen. Kos- tumes en typering berustten bij Jane Van Hoorick: goed zelfs neigen tot zeer goed. De geluidsregie (Romain Mortier) vertoonde een paar schoonheidsfoutjes: het Coventry-volkse protest klonk te weinig geballanceerd; we horen niet graag het bijregelen van de bandrecorder in de zaal of trapte iemand op een «elek triciteitsonderdeel» of... een speelse duimen en «el lebogen om de «maat» te ne men. perkamenten of «middel eeuwse telegrammen» gaven beslist meer effekt dan getypte papieren. ofwel altijd «madame» of «mevrouw» of «My Lady» maar geen hutsepot. «Keep it English» wat de typisch Engelse namen betreft. Een meer dan S...- M - volle zaal ter wille van het na kend naakt? En toch zagen we een slipje! Sympatieke fraktie-sekondemisser van Gracienne- Godiva. Spijtig voor de opgekomen gluurders, goed maar voor de kleine K.L.V.-ers in de zaal. Een posi tieve appreciatie voor de keuze ostej rk e< Scène uit Lady Godiva-.(el) Uit. ijn v< euvr reke snsp varir r m< la ondeugende opmerking? De belichting leek ons te sterk voor een Engelse burcht. «Balladelicht» ware wenselij ker geweest. De al te grijze stenen van de muren en de houterige meubels hadden hun taak beter vervuld, hadden niet zo schril afgestoken tegen het warme kleurgeluid van de «fluwelen» muren. De dekor- kompositie-was echt praktisch; al hadden we liever nog 4 flu welen doeken meer gezien in plaats van de nu storende zij doeken. Ondeugende details? Uitspraak: «Het Spaanse graan heeft de orkaan door staan» Toch echt een poging doen om het «Aalsterse» te we ren. Een pluimpje voor William Bou- lembercq (derde burger) en gastakteur «Kapelaan» Hed- wig Geeroms (i.p.v. Herman Daelman). Nog een paar ondeugende tips: soms was er een lachje en binnenpretje te veel of met an dere woorden ongewilde maar te vermijden eerste speeldag- reakties. een Iintmeter1976 kon best speels vervangen worden door van het toneelstuk en de reali- DE ONDEUGENDE BALLADE VAN LADY GODIVA Naakt reed ze door de stad te paard. Niemand keek, al was zij 't kijken waard. Zo bleven overal de luiken dicht, om de schone in 't doodse stadsgezicht O lady, lady Godiva. Een was er die de vrede schond Omdat hij niet te kijken zonde vond. Hij hield dan één oog dicht, één open omdat te zien wat hem zoveel liet hopen O lady, lady Godiva. Haar rit had gans de stad gespaard. Doch hoe bleef nu haar eer bewaard? om een zoen, misch zeer goed, doch ver sprak zich een ietsje teveel. Had deze «rol-wijn-fles» iets meer mogen rijpen, het was een Mise au Chateau gewor den. Toch nog een V.D.Q.S. met waarborg! The Lady Godiva (Gra cienne Van Nieuwenborgh) was «The Lady» een paar ze nuwachtige foutjes daar gela ten. Een goede vertolking. Gwendolyne (Maria Van Goethem), fijne figuur, goede vertolking, evenals voor de eerste burger (Gerrit Buys) en voor de tweede burger (Mau rice Van Houte) maar uitspraak verzorgen. DRINGEND! Kapelaan (Hedwig Gee roms) was steengoed, (gastvedette-invaller - 3 we ken). Het open doekje was de beloning voor zijn akteertalent. De zaal kreeg waar het recht op had: een ondeugende bal lade met veel gekraai over naaktloperij, ondeugende zin spelingen, ondeugende niet te- realiserende visoenen, on deugende deugddoende pret, een fijne avond. K. DE NAEYER satie van de blootjes-scène. Vertolking: - Graaf Leofric (Odilon Mortier) speelde mi- Aktrices en akteurs van K.L.V. die de ondeugende parodie Lady Godiva bracht.(el) Wally Van de Velde wacht zijn gasten op tot buiten het Belfort.(jb) te kijken. Ongewoon en boeiend. Bilquin toont zich ook als knap tekenaar in deze realisaties. We noemen Bilquin een vrij modernist: niet omdat er naar ons weten geen rela ties zijn met gangbare ideo logieën (al dan niet opge drongen), maar eerder om de zuiverheid, het onge conditioneerde in zijn werk. Bilquin geeft geen toege vingen aan goedkoop ef fekt, maar poogt een essen tie, een duidelijk antwoord weer te geven op de vraag naar het waarom van zijn kunstenaarschap. Geen ivoren toren-houding, maar een eerlijke konfrontatie met het wezen van zijn ei gen ik. Niets'is moeilijker .dan het doorgronden van dergelijke houding. Het is echter een kunst die zelden misver standen oplevert omdat de realisatie, ervan genoeg ruimtelijkheid bezit om de grondgedachte in alle as- pekten die nodig zijn aan bod te laten komen. D.G. Wally Van de Velde, kunstschilder uit Drongen (bij Gent) zal ongetwijfeld nog lang kunnen napraten over de omstandigheden waarin de vernissage van zijn vijftigste tentoonstelling plaats heeft gevonden. Wat we vorige week vermoedden is zaterdag laatsteden werkelijk heid geworden: administratieve rompslomp zette Wally Van de Velde letterlijk en figuurlijk in de kou. Voor de expositie, lopende van 4 tot 13 december, be schikte Wally Van de Velde over de grote zaal van het belfort. Tot 5 december echter liep in dezelfde ruim te een tentoonstelling van Luc de Ro. Gevolg: Wally moest de receptie die hij aanbood laten doorgaan in de kleine ruimte waarin tij dens de zomermaanden het toeristisch informatiebu reau is ondergebracht. Het optreden van de (puike) ex- pressiegroep «Exesses» onder leiding van Patrick Van De Walle ging door in de raadszaal van het stad huis. Geen van beide ruim tes was verwarmdhet tandgeklapper was dus niet te wijten aan Wally Van de Veldes griezelprenten, noch aan Patrick Van De Walles «exesses»! Op de koop toe moest de Heer Piet Vermeir, die de inleiding zou geven, verstek laten. Voor Wally Van de Velde zou de zaak totaal in het honderd zijn gelopen, had kunstrecen- cent Willy Otte de heer Ver meir niet kunnen vervan gen. Ontvangst door kunstschilder Wally Van de Velde op de trappen van het Belfort.(Ib) Jean Bilquin stelt tot 24 januari 1977 schilderwerken, tekeningen en lithografieën ten toon in de stilaan vermaard geworden Galerij S65, Spaarzaamheidstraat, zelfde nummer, te Aalst. Eens te meer bracht de uitbater, de Heer Hoviele, ons een kunstenaar die in menig opzicht, vooral echter door zijn werk, onze aandacht verdient. Bilquins beeldspraak is duidelijk hedendaags. Zelfs in de louter realistisch opgevatte werken. Al deze moeilijkheden be letten uchter niet wat we tot 13 december het werk van de man uit Drongen-kunnen bekijken, en wef in de bel fortzaal, als alles goed ver loopt tenminste. Van de Veldes werken beho ren allerminst tot de klasse der «zondagsschilders» die we gewoonlijk te gast heb ben in onze stedelijke ten toonstellingsruimtes. Meer nogzijn werk wijkt sterk af van de gangbare normen. Het is een kunst die haar oorsprong vindt in een voor ons ongekende mytholo gische wereld. Hij geeft op een zeer duide lijke wijze gestalte, door het aanwenden van (begrijpba re) symboliek, aan idiolo- gieën gegrepen uit een fan tastische denkwereld die hij zich door studie eigen heeft gemaakt. Door het feit dat deze kunst, als gevolg van n Bij het aanschouwen van Bilquins scheppingen staat met aanvankelijk voor een gesloten deur. Het is een kunst die zich niet zo ge makkelijk prijs geeft. Het is pas na grondige analyse dat de toeschouwer enig inzicht krijgt. Als men echter die hinderpaal, we bedoelen de gesloten deur, uit de weg heeft geruimd is Bilquins werk een boeiend onder werp het laat de geest vrije ruimte in een wereld van haast geïmproviseerd lij nen- en vormenspel. Dit dan voor de «abstrakt» aandoen de werken. Abstrakt aan doend, maar niet abstrakt in de ware zin van het woord. Steeds vindt men bij Bil quin een uitgangspunt te rug; vaak een rotsig land schap. Met veel zin voor poëzie, of hoe men het ook noemen wil, maakt Bilquin van een reëel gegeven een uitermate sterk geladen net optreaen van ae expressiegroep txcesse tijdens de vernissage van schilder Wally Van de Velde.(Ib) haar tematiek, niet de uit drukking is van hyper-per soonlijke (soms universele), menselijke gevoelens zal menig toeschouwer bevan gen worden door een be vreemdende indruk. Temeer daar Van de Velde in zijn visualisering al het moge lijke aanwendt om de ver plaatsing in de andere we reld volkomen te maken. Wally Van de Velde zou men op het eerste gezicht een surrealist noemen. Niets is echter minder waar: de aan wending en de suggestie van symbolen allerhande houdt hem ver weg van ge noemde richting. De tech nische verfijning is bij de surrealisten veel verder doorgedreven. Wally Van de Velde houdt het bij de sug gestieve kracht van een sterk koloriet en een duide lijke (figuratieve) vormge ving. Ergens is dit noodzakelijk, want we zien het werk van Van de Velde als een ideeën-kunst, waarin het woord of de gedachte on misbaar is voor een volledig begrip van het werk. Het beeld werkt enkel illustra tief en heeft verder niet de minste pretentie. Elk schil derij is een leerwereld op zichzelf, een kijk in datgene wat aan de basis ligt van het onderbewuste. Het zal de lezer duidelijk zijn dat we hier te maken hebben' met een ongewone (unieke) discipline uit de schilderswereld en enkel hiervoor reeds is een kijkje in de zaak de moeite waard. D.G. compositie die vooral haar krachten put uit het psycho-' logische effect die de ab strahering van het gegeven met zich meebrengt. Een abstrahering gevoed door de gevoeligheid van de aan gebrachte lijnen en amorfe vlakken die een grote sug gestieve kracht bezitten. Vooral dit laatste zorgt dan voor een binding met het uitgangspunt. Enorm knap zijn Bilquins (zelf) portretten. Ze willen geen gevoelens overbren gen, althans naar ons ver moeden, maar illustreren veeleer een pschycholo- gisch kontakt, net als de eerder vernoemde geab straheerde werken. In deze portretten wijkt Bilquin nauwelijks van de realiteit af althans wat de vorm be treft. De plastische realisatie be perkt zich tot essentiële middelen. Daardoor verkrij gen déze werken een ge concentreerd karakter dat volkomen in dienst staat van het eerder genoemde psychologisch kontakt. On danks het feit dat Bilquin een zwak heeft voor het zicht in profiel lijken de por tretten ons recht in de ogen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 9