i
FILM BIJ ONS
VIERDE PLAATS TE
ELSLO VOOR
DE SCHAKEL
1 I
MARNIX GIJSEN
IN STADHUIS
VAN HET GOEDE TEVEEL?
L'
M
28 -14-1-77 - De Voorpost
Acht verenigingen die in de voorbije jaren laureaat waren geweest, hebben te Elslo voor de vijfentwin
tigste uitgave van het toneeltornooi der Lage Landen, deelgenomen. De toneelgroep De Schakel die
deelnam met «Helena of de levensvreugde» van André Roussin en Madeleine Gray behaalde een vierde
plaats met 72 punten.
Helemaal in de lijn van onze verwachtingen. Te oordelen naar de opvoering te Aalst zelfs een hoge
kwotering.
Winnaar van het tornooi was het Zwevegems teater dat het vreemde stuk van Vaclav Havel «Poetsoek
of de verstoorde koncentratie» bracht.
Volgens de jury lag het peil hoog
dank zij de uitstekende opvoerin
gen van de eerste twee laureaten.
Verder waren zij van oordeel dat
de meeste opvoeringen verzorgd
•.waren, doch dat de keuze der
stukken niet altijd geslaagd was.
Voor het eerst op dit tomooi wer
den ook twee regisseurs met een
eervolle vermelding bedacht: Raf
Lesage uitZwevegem en Georges
Van Woerden uit Den Haag.
Uitslag volgens de jury:
1Het Zwevegems Teater uit
Zwevegem: 93 op 100
2. Ramstad uit Den Haag: 90 op
100
3. ThaleauitMerksem:82op 100
4. De Schakel uit Aalst: 72 op
100
5. Eindhoven: 70 op 100
1 r
i.
f
fv
i i
6. Limburgs Toneel Sittard: 68
op 100
7. SintGenesiusSint-Niklaas: 67
op 100
8. De Vlaamse vrienden uit Be-
rchem: 65 op 100
Het publiek was het met de vol
gorde onderaan niet helemaal eens
en gaf volgende uitslag:
1. Den Haag: 892. Zwevegem:
85
3. Berchem: 77
4. Merksem: 76,5
5. Eindhoven: 75
6. De Schakel: 73
7. Sint-Niklaas: 72
8. Sittard: 70
TUUR VAN DEN BRULLE
ONDERSCHEIDEN
«Het best werd de vereiste toon
gevonden door Tuur Van Den
Brulle in de rol van Eteoneus. Hij
onderging een ware metamorfose,
wist zijn personage en tekst zorg
vuldig af te wegen.» Tot daar en
kele zinnen uit onze recensie naar
aanleiding van de opvoering in
onze stadsschouwburg in verband
met Tuur Van Den Brulle. De
goede vertolking van de figuur
Eteoneus moet ook de jury te Elslo
opgevallen zijn. Tuur werd be
dacht met een eervolle vermel
ding. een ereprijs die ook te beurt
viel aan twee Zwevegemse ak-
teurs: Annemie Saes en Eugéne
Dullebie.
Alvast onze felicitaties aan deze
verdienstelijke akteur.
ROEL VAN DE PLAS
Tuur Van Den Brulle als Eteoneus in Helena of de levensvreugde
TONEEL...TONEEL..TONEEL
Voor de echte toneelliefhebber is er nooit toneel genoeg. Het is momenteel echter
bijzonder kalm in het Aalsterse. Op de scène altans. Achter de koelissen wordt heel wat
werk verricht om de tweede ronde met goede prestatie in te zetten. Ook al mogen we dan
over de steeds stijgende belangstelling vanwege jeugd en ook derde leeftijd niets dan.
goed vertellen, over het niveau van wat er de laatste maanden op de Aalsterse planken
kwam kunnen we helemaal niet gillen. Het is echter boter aan de galg aan dit onderwerp
nog verder tijd, papieren ideeën te verslijten. De toneelverenigingen van hun kant hebben
met heel wat financiële moeilijkheden af te rekenen zodat bij elke opvoering één van de
doeleinde toch het spijzen van de kas is. Even uitrekenen wat een gemiddelde produktie
aan een gemiddelde toneelvereniging kost doet de haren ten berge rijzen. Uitzondering bij
deze enkele regels moeten wij maken voor de Catharinisten die met hun Heksenjacht
bewezen hebben dat zij, alle artiestieke overwegingen daargelate, een vereniging zijn die
over voldoende financiële middelen beschikt. Niet elke toneelvereniging kan echter een
toon aangevend en suksesrijk karnavalbal aanbieden. Toneel windstil te Aalst, op luttele
km. een ruime keuze.
VERTIKAAL MET
AALSTERSE INBRENG
De première van «Amédée
ou comment s' en debarras-
ser» of «Amedee of weg met
het lijk» van Eugène lones-
co, die normaal vorige vrij
dag in het Gents voorstad-
teater vertikaal moest door
gaan was wegen technische
moeilijkheden uigesteld tot
woensdag jl. Het stuk, een
typische lonesco, dus ko
medie en tragedie door el
kaar geweven, handelt over
een schrijver en zijn echt
genote. Zij leven op een
klein appartementje en ko-
m^n niet meer buiten. Zij
worden wereldvreemd.
Woordenwisselingen zijn
schering en inslag. In een
kamer naast hun leefkamer
lig een lijk, al vijftien jaar
lang. Het groeit, het groeit
steeds verder tot op een
ogenblik het de deur open-
Burgemeester D'liaeseleer overhandigde Marnix Gijseri een prachtig boek over de kunstschilder Maurice
Schelck (RvdP JM)
Na de filmvertoning - Marnix Gijsen achterna kwam de schrijver persoonlijk enkele woorden richten tot
burgemeester D'liaeseleer, vele schepenen en een talrijk opgekomen publiek.
Ook ziin echtgenote had er aan gehouden de gevierde auteur naar Aalst te vergezellen.
stoot en zelfs de meubels
verdringt.
Een hoogst eigenaardige
situatie die de kijker ener
zijds op gelach, anderzijds
op afschuw trakteert. Ab
surd teater getekend lones
co in de regie van Roger De
Wilde met Daniel De Cock,
Jenny Tanghe, Walter Boni,
Walter Vandersmeesen, Ed
dy Daese, Francine De Bol
le en Ronald Schollaert.
Voorstellingen iedere
woensdag, vrijdag en zater
dag tot 11 februari. Begin
om 20.15 uur.
Nog te Gent gebracht door
het Nederlands Toneel een
musical «Arno amas amat...
op het forum is het wat».
In het spoor van «Cabaret»,
hopend op een even groot
kassukses heeft NTG de
Amerikaanse regisseur
John Allison weer aange
sproken om deze muzikale
klucht in goede banen te
leiden.
In een oud Romeinse sfeer
met als kontrast hypermo
derne kostumering js een
spel samengesteld uit si
tuaties uit karakterstukken
van de Romeinse schrijver
Plautus. (254-184 vc). Er
komt wel liefde aan te pas,
mooie meisjes, verwisse
ling van personages, kod
dige situaties. Inhoud:
geen. Wel veel ontspan
ning, veel gelach, gebrul,
geschater met de aaneen
schakeling van typerende
vondsten en gags.
Met Roger Bolders, Door
Van Boeckel, Nolle Versyp,
Raf Reymen, Chris Boni,
Machteld Ramoudt, Her
man Coessens en anderen.
Een zorgeloos avondje uit
dat echter voldoende be
wijst dat akteurs van de
beste soort geen al te beste
beurt maken als zangers.
Voor wie daar geen aan
stoot aan neemt alvast de
moeite van de verplaatsing.
Voorstellingen elke dag uit
gezonderd woensdag tot 5
februari begin 20 uur.
KVS BRUSSEL:
GRANDIOZE KOMEDIE
De vrolijke vrouwtjes van
Windsor, komisch teater,
het enige burgerlijke blij
spel van Shakespeare. De
centrale figuur Falstaff
wordt een ijdele man, die
denkt indruk te maken op
twee vrouwen van Windsor.
Hij komt echter bedrogen
uit, want die vrouwtjes ma
ken hem belachelijk. Som
mige letterkundigen hebben
het Shakespeare wel kwalijk
genomen dat hij de welbe
spraakte figuur van Falstaff
uit «Henry IV» als hoofdper
sonage en opschepper in
dit toneelstuk gebruikte. Dit
belet niet dat elke toe
schouwer die de «De vrolij
ke vrouwtjes van Windsor»
ziet ten volle geniet van dit
aktievol komisch teater en
de binding met de figuur
Falstaff uit de oude ko
ningsdrama's slechts in de
uiterlijke groteske verschij
ning ziet.
Geleid door regisseur Sen-
ne Rouffaer wordt dit tege^
lijk modern en klassiek
werk vertolkt door Anton
Peters, Ronny Water
schoot, Bert Struys, Johan-
nus Pauwels, Jo De
Meyere, Alex Cassiers, Vic
Moeremans, Gerda Mar-
chand, Vera Veroft, Magda
De Winter, Ann Petersen en
anderen.
Voorstellingen tot 13
februari.
NET EN HET BENEFIET—
TEATERFESTIVAL
Het nationaal eigentijds
teater te Gent, definitief
verhuisd van het Area kel-
derteater naar de nieuwe
schouwburg aan de Sint Wi-
dostraat richt een benefiet-
teaterfestival in. De meeste
teaters werken hieraan mee.
Zelfs een franstalig Brus
sels teater heeft zijn mede
werking verleend om ook
het franstalige Gentse ge
deelte van de toneeliefheb-
bers aan te trekken.
Doel van dit festival is het
net de nodige steun bijbren
gen in hun financieel zwaar
getroffen kas door de ver
plichte verhuis. Werken on
dermeer mee:
Korrekelder uit Brugge op 1
februari met «Spiegels» van
Dimitri Frenkel Frank, het
Gents Teater Arena brengt
op 3 en 4 februari het kol-
derkabaret «Same Player
shoot again» van Bert Ver-
hoye, het Antwerps Fakkel-
teater is te gast op 7 februa
ri met «Sex la meunière»
van Neil Simon. Malpertuus
uit Tielt speelt op 10 februa
ri «Steen» van Edward
Bond. Studio Herman Teir-
linck heeft toegezegd voor
«de architekt an de keizer
van Assyrië» van Arrabal.
Het NTG wil zich ook niet
onbetuigd laten en zal met
«Dag schat tot volgend jaa r
van Bernard Slade zijn
steentje bijdragen.
Nog in januari is de «Inter
nationale scène mannen
van de dam» er met «Het
spel van Adèle en Adèle» op
2122 en 23. Het Gentse
Kafkateater hertoont Tsje-
chovs «De schadelijkheid
van de tabak» op 27.
Reservaties voor Net op nr.
091/25.18.60.
Roel Van de Plas
BARRY LYNDON
Een film van Stanley Kubrick (Engeland, 1975)
Met Ryan O'Neal, Marisa Berenson, Patrick Magee, Leon
Vitali e.v.a.
Naar de roman «The memoirs of Barry Lyndon, Esq.» van
W.M. Thackeray.
Fotografie (prachtig, uniek etc.) van John Alcott.
Lang verwacht en eindelijk (nou ja) tot in ons kleine stadje
doorgedrongen, het nieuwste meesterwerk van tovenaar
Stanley Kubrick de grootmeester heeft weer prachtig ge
presteerd. Misschien ben ik wat vrijgevig met superlatie
ven, maar voor één keer mag dat zeker wel, deze film is óf,
alle elementen zijn op mekaar afgestemd, berekend als het
ware. Het is geen film waar je over schrijft, het is een film die
je gaat zien en opnieuw en opnieuw. Als je na de drie uur
durende projektie weer buiten in de koude staat overvalt je
een gevoel van machteloosheid, ontroering, en nog veel
meer.
Het eigenaardige is wel dat Kubrick het klaarspeelt met een
vrij eenvoudig gegeven een ambitieuse kerel die zich ten
koste van alles en iedereen wil opwerken en ontsnappen
aan zijn milieu. Hij wil zich in hogere kringen bewegen, een
titel verwerven, en daar heeft hij Lady Lyndon voor nodig.
Het toeval wil dat haar rijke ouwe echtgenoot op het ge
paste moment komt te sterven, wat het voor Redmond
Barry (zo heet hij vóór hij door zijn huwelijk met Lady
Lyndon haar naam krijgt) plots heel eenvoudig maaktde
jonge vrouw ziet wel wat in de aantrekkelijke kerel en al snel
huwen zij. Dat huwelijk betekent meteen ook de ondergang
van Barry, al denkt hij daar geenszins aan. Aanvankelijk is
het trouwens niet allemaal rozegeur en maneschijn in de
familie Lyndon, Barry begint alvast met het er eens goed
van te nemen. Hij komt echter tijdig tot inkeer en ware het
niet dat zijn stiefzoon hem parten speelt, zij hadden nog
lang en gelukkig geleefd. Het lot beslist er echter anders
over en Barry Lyndon gaat aan het einde een troosteloze
toekomst tegemoet. Berouw komt ook hier weer na de
zonde.
Uiteraard merkje in de film de nauwgezetheid van Kubrick,
zijn bijzondere aandacht voor het detail, alles is tot in de
puntjes verzorgd. Een prachtig voobeeld daarvan is wel de
fotografieeen Amerikaanse firma maakte er een prestige-
zaak van om de uiterst lichtgevoelige (diafragma 0.9 voor
de kenners) objektieven te leveren die nodig waren om
bepaalde sekwenties enkel en uitsluitend met kaarslicht te
filmen. Alcott maakt voor het overige dankbaar gebruik van
tegenlicht, wat de unieke sfeer teweegbrengt.
Een pluim ook voor de mensen van de maquillage- en de
coiffureafdeling wat die gepresteerd hebben is werkelijk
uniek. En zeggen dat de kapster van «Barry Lyndon»
momenteel de Kapseis verzorgt voor Vertiaverts Huoens-
feuilleton.
Dan vergeet ik nog de vertolking en de muzikale omlijsting
(de plaat is beslist de moeite waardde speciale effecten
etc.
Kortom wie «Barry Lyndon» mist, mist meteen ook de
prachtigste film van dit seizoen. Wel even opletten voor wat
de uurregeling betreftde film duurt ruim drie uur en dus zal
de uurregeling enigszins aangepast worden. Hiervoor ver
wijs ik naar de plaatselijke publiciteitsbladen.
(cinema palace)
PAS OP, WIJ MAKEN ONS BOOS
Terence Hill en Bud Spencer volop in aktie een ordinair
gegeven, op een alledaagse manier gerealiseerd; volsla
gen belangeloos, verdwijnt in het niet naast Kubricks'
«Barry Lyndon». Uitsluitend voor de Hill/Spencer-freaks
dus.
(cinema F
Televisie-keuze
Vrijdag 14 januari. BRT -20.40 uCABARETmuzikale film
van Bob Fosse, met Liza^Minelli, Michael York en Helmut
Griem. Een aanrader, één van de weinige muzikale films
die de laatste jaren werden gerealiseerd, van een zeer
hoge kwaliteit overigens. Prachtige illustratie van de voor-'
oorlogsjaren in het Duitsland van Hitier
Vrijdag 14 januari. RTB - 22.15 u (Cabaret is dan net ge
daan veronderstel ik): FOR ME AND MY GAL, ook al een
muzikale film, deze keer van grootmeester Busby Berke
ley. Met Judy Garland (moeder van Liza Minelli, toeval
Gene Kelly en GeorgeMurphy.
Maandag 17 januari, BRT - 22.10 u THE NIGHT THEY
RAIDED MINSKY'S, een film van William Friedkin (de ma
ker van «The Exorcist», remember met Jason Robarts,
Britt Ekland en Norman Wisdom.
Maandag 17 januari, Nederland 1 - 20.50 u EN NOOIT
WEEROM, een progamma rond Herman Van Veen. Geen
film dus, maar als Van Veen-fan kon ik toch niet nalaten u
deze heugelijke gebeurtenis aan te kondigen
Dinsdag 18 januari, BRT - 21.35 u SCENES UIT EEN
HUWELIJK tweede deel van de bekende televisieserie (in
verkorte versie in de zalen uitgekomen) van Ingmar Berg-mani
rgman.
Straks is allang voorbij een toneelspel van Mireille Cottonjé en Gerd de Ley werd in de
stadsschouwburg opgevoerd. In twaalf taferelen, in de regie van Arnold Willems, speelden Nicole
Pellegroms en Gerd de Lev scènes uit hel leven van het echtpaar wiens huwelijk spaak liep. (RvdP
JM)
nsei
rijs.