GABRIELI STRING QUARTET EN PAUL VAN WALLEGHEM IN BUITENGEWOON MUZIKAAL GEBEUREN EEN BEETJE KULTUUR KAN NOOT KWAAD. NATUURLIJK IS ER OOK DE WINTER EN DE WINTERSLAAI 1 I FILM BIJ ONS 28 - 21-1-77 - De Voorpost dat Van Wolleghem niet tot de groep behoorde. We ver onderstellen dat het toeval lige samenwerking was. Van Wolleghem speelde diskreet, mooi van toon en zeer muzikaal. Het geheel kwam over als een ernsitg en speels werk tegelijker tijd. Hiertoe heeft ongetwij feld de tamelijk harde aan pak bijgedragen. Bijzonder mooi was het middendeel met (zoals vaak voorkomt) pizzicato der strijkers. We maakten reeds meer maals mee dat een solist of een kamermuziekensemble een koncert afsluit in de mineur-toonaard. Voor twee jaar eindigde Meiko Miyaza- wa met Schubert in la klein. Valerv Afanassiev besloot GALAVOORSTELLING 'HEKSENJACHT VOOR SOCIALE WERKEN RONDE TAFEL Op vrijdag 4 februari 1977 om 20.30 uur organiseert Ronde Tafel Aalst een galavoorstelling van Arthur Millers'meesterwerk'Hekser jacht'. Andermaal zal de aloude rederijkerscaemere 'Le Catharinisten', op de ze wijze belangloos, bijdragen tot de verwezenlijking van de sociale intenties van de Ronde Tafel: aktief verhelpen van de noden van minderbedeelden. Voor Ronde Tafel Aalst, is dit zowat de inzet van haar vijftienjarig bestaan, waarin zij bijzonder aktief en suksesvol een hele reeks realisaties verwezenlijken. Dit liet toe in het verleden reeds prachtige initiatieven te steunen, vooral op lokaal, doch ook op nationaal en internationaal valk. Sinds de aalsterse afdeling van deze serviceklubs opgericht werd, kon 'Levens vreugde» ieder jaar opnieuw opnieuw rekenen op haar medewerking voor het oprichten van het revali datiecentrum in dit instituut. Maar ook werd anoniem tussengekomen, wanneer één of andere schrijnende toestand ontdekt werd. Financieel, maar ook met persoonlijke inzet, werd bijgesprongen wanneer een streek in Belgié dooreen natuurramp getroffen werd. Ook de derde wereld werd nooit vergeten, via projek- ten van het nationale of internationale bestuur, maar ook door kontrakten met zustertafels in deze ge westen. En niet langsheen geldopslorpende admini straties, maar direkt en met de garantie dat de hulp integraal de bestemmeling bereikt. Op 4 februari worden de inwoners van Groot-Aalst, massaal verwacht, wanneer het doek om 20.30 uur opengaat in de feestzaal V.T.I., Vakschoolstraat te Aalst. De entreeprijs bedraagt 200 fr. Kaarten zijn verkrijgbaar bij alle leden en Wisselkantoor Goet- hals, Priester Daensplein 4, Aalst, Tel. 053/21.49.23. VOORBEREIDING FESTIVAL VAN VLAANDEREN Schepen van Kuituur, Jan Caudron, is reeds met de heer Van Der Geylen naar Gent geweest om daar een keuze te maken uit een reeks ensembles die even tueel kunnen optreden. Die keuze is echter nog niet definitief. Er zijn ook al kontrakten geweest met Hedwig Meert e.a. Alleszins bestaat er al een grote manifestatie vast op het programma (St.Martinuskerk). Een probleem is wel: de hoge kosten. De sponsors zijn niet meer zo talrijk en zo vrijgevig. Wat de manifestatie betreft in het kader van het jeugdfestivalook hier moet een probleem uit de weg geruimd worden. Tijdens de happening vorig jaar in het Oud-Hospitaal is gebleken dat de isolatie er niet zo ideaal was om er een dergelijk muzikaal gebeuren te laten doorgaan. W.L. Het tweede (in de reeks van drie) Pro Arte-concert is eens te meer een meevaller van formaat geworden. Voor het eerst houden we het wereldvermaarde Gabrieli-strijkkwartet in onze stad optreden. Voor de uitvoering van een kwartet met fluit van W.A. Mozart werd beroep gedaan op Paul Van Wolleghem, een landgenoot. Ergens is het logisch dat een Engels ensemble (het kwartet is afkomstig uit Londen) in het buitenland muziek van eigen bodem gaat propaganderen. Meestal komen dan werken van Henri Purcell of Henri Purcell nr. 2, met name, de onlangs overleden Benja min Britten, op het pro gramma voor. Het optreden in Aalst werd aangevat met een werk van beiden! Na melijk een chagonne in sol klein van Purcell, bewerkt door Benjamin (voor de vrienden Ben) Britten. Der halve klonk de muziek meer als Britten dan als Purcell, wat niet steeds door ieder- èen op prijs wordt gesteld. Ook wij waren, ondanks de grote zorg waarmede de kompositie werd uitge voerd, niet erg enthousiast met deze opvatting. Dit be lette ons evenwel niet, reeds van bij de aanvangs- maten, de enorme sonore kwaliteiten van het ensem ble te bewonderen. Tot wat ze technisch in staat waren toonden ze in het tweede werk op het programma, na melijk drie studies voor strijkkwartet van de jonge Engelse komponist Gordon Crosse. Hij schreef dit werk speciaal voor het Gabriel i- kwartet. In Engeland heeft Crosse een grote vermaard heid doorzijn opera's. Voor ons heeft de beluistering van zijn drie studies voor strijkkwartet bewezen dat zijn faam in eigen land alles behalve ongegrond is. Zelfs konservatief gerichte toe hoorders wisten zich ge boeid door het werk, on danks het feit dat het qua schrijfwijze van onze eeuw is. Voor de uitvoering van het werk vermoedden we te zullen te maken hebben met een afkooksel van de gelijk aardige werken van kom po- nisten van de 20e eeuw (Bartok, Ravel, de nieuwe Weense school, e.a.). Niets daarvan. Crosse behandel de het strijkkwartet op zijn eigen wijze. Resultaat: een verrassend mooi werk, dat ons van het begin tot het einde wist te boeien. Hierin toonden de leden van het Gabrieli String Quartet hun grote technische be kwaamheid. Het werk van Crosse stelt hier en daar nogal hoge eisen aan de uitvoerenden. De ragfijne overgang van het tweede deel (aria) naar de finale werd formidabel gespeeld. Ook op andere plaatsen werden we getroffen door de mogelijkheden van het strijkkwartet. Paul Van Wolleghem, solist in het Nationaal Orkest van Belgié, nam de eerste les senaar in voor de vertolking van een kompositie voor fluit en strijktrio van Wolf gang Amadeus Mozart. Van Wolleghem wist zich schit terend in te leven in de speelwijze der Engelsen. Nergens konden we merken het eerste concert van dit seizoen met de onopgeloste klanken van Franz Liszts kollosale si mineur -sonate. Ook het strijkkwartet opus 44 nr.2 van Felix Mendels- sohn-Bartholdy, waarmede het Gabrieli-ensemble zijn optreden besloot bleef als mineur in de lucht hangen. Een merkwaardig werk. De eerste beweging is van gro te gevoelensgeladenheid, op sommige plaatsen haast pathetisch. De tweede be weging, een scenario, vat zeer licht en haast vrijmoe dig aan. Later evolueert het naar mineur. De derde be weging (andante) verloopt zeer rustig. De geladen sfeer van de aanvangsbe- weging is volledig vergeten. De laatste beweging echter vat terug aan in de mineur toonaard en eindigd aldus na een gevecht met een ma- heid, een lied van hoop. een c roep tot sociaal engagemel Niemand bleek ook maar ogenblik geboeid door het fol popgeluid en de zinnige tekst® Vóór het podium was men onJ twijfeld aan 't wachten tot B<| de hit «Zeven dagen lang» braJ en toen dit nummer als laata vóór de pauze werd aangek® digd. was het moment aangebT ken om vrolijk in de handjes! klappen en op de billen te kletsf We zullen de groep het affront ij een verdere bespreking niet a doen, ook al omdat niemand ij een zorg lijkt zolang de tapkr! onverpoosd blijft verder vloei® In 't Fabriekske was er ondertl sen een soort cafe-chantant inl maak. De jonge Brusselse Nel lande Kasper De Vos nam er® gitaar ter hand om de enkele T langstellenden te vergasten op 1 gehoord, virtuoos gitaarspel al Marcel Dadi en Stefan Grossm Eem aanrader voor de jeugdkliL, van onze streek Zaterdagavond kwam PamasiSCH aan de beurt. In deze stilaan tISS E faamd wordende folkgroep moforer het veel te mager opgekomen |)g te bliek (ook hier genieten van optreden van Engeland's groo imm folkartiest Martin Carthy. C mde thy komt uit het populaire St< idid; eye Span (van «All around hat») en de hier minder bekeijzer Albion Country Band. Bacl van arde ns K, Momenteel is hij het vierde lid the Watersons die we verlet zomer tijdens het Mallemti festival mochten begroeten Vóór Carthy kregen we Aal.' naar Hugo De Troyer te horen twee van zijn eigen nummers, grote verrassing van de avond de -ons voorheen onbekende- gelsman Howard Bont die toei lig langskwam en erin slaagde publiek na het optreden van f tin Carthy nog te kunnen boei Prachtige songs schrijft die ke ietwat in de stijl van James 1 lor's broer Livingstone. Mo stem, sterke teksten... kort een artiest die we zeker graag l len terugzien tijdens een volwi dig optreden waarin hij zich volledig kan vertellen René De \N Het Gabrieli Strijkkwartet (JM) jeur-toonaard. We hoeven niet te vertellen dat deze muzikale materie het Gabrieli String Quartet bijzonder goed in de vingers lag. De vertolking liet niets te wensen over. Deze men sen spelen reeds tien jaar samen en hebben een grote homogeniteit weten te be reiken. zowel voor wat speelwijze als muzikale aanpak betreft. De sonori teit is prachtig te noemen. BARRY LYNDON Een film van Stanley Kubrick (Engeland, 1975). Met Ryan O'Neal, Marisa Berenson, Patrick Magee, Leon Vitali. Zondagavond ben ik op kousevoeten naar cinema Palace geslo pen om te weten te komen of deze prachtige film nog een week verlengd zou worden. Op mijn kousevoeten, inderdaad, want mijn vertrouwen in het Aalsterse filmpubliek ben ik enige tijd geleden verloren en dus vreesde ik in mijn achterhoofd alweer voor een kleine katastrofe (drie man en een paardekop in de zaal bijvoorbeeld) die zou maken datBarry Lyndon» al na een week van de affiche verdween. Dat is gelukkig niet gebeurd, die schande is ons stadje gelukkig bespaard gebleven Voor informatie betreffende de film «Barry Lyndon» verwijs ik naar de voorpost van vorige week. Toch nog even Uw aandacht vestigen op de uitzonderlijke uuurregeling vertoning om 20 uur tijdens de week en op zaterdag, om 14 en 20 uur op zondag, (cinema Palace) WATCH OUT, WE'RE MAD Een film van Marcello Fondato. Met Terence Hill en Bud Spen cer. Ik vraag mij tevergeefs af waaraan de schrijnende film armoede van cinema Feestpaleis te wijten is. Hopelijk komt daar binnen kort verandering in want dit soort films ben ik allang beu gezien. Hill-Spencer-fans hoeven het daarom echter met te laten, (ci nema Feestpaleis) That's all. folks Op het kleine scherm BRT. vrijdag 21 januari om 20.45 u THE FOX, een film van Mark Rydell, met Sandy Dennis, Keir Dulles en Anne Hey- wood. Jaren geleden werd deze film in heel wat landen in beslag genomen of verboden omwille van een 'gewaagde' scène. Joost mag weten of iemand er de dag van vandaag nog aanstoot zou aan nemen, de BRT knoopt er in ieder geval - veiligheidshalve - een debat aan vast. Of dat debat traditiegetrouw saai en volkomen irrelevant zal zijn is uiteraard een interessante vraag. RTB. zaterdag 22 januari om 20.20 u LA LIGNE DE DE MARCATION, een film van Claude Chabrol, met Maurice Ronet, en Jean Seberg. Na deze film volgt het programma Cinéscope, waarin U uitvoerig kennis kunt maken met de Franse akteurGérard Depardieu, rijzende ster aan het filmfirmament. BRT. dinsdag 25 januari om 21.35 u.: SCENES UIT EEN HUWELIJK, derde deel van Ingmar Bergmans' televisieserie. Wie 't eerste deel van deze interssante serie gemist heeft kan dat goedmaken: de RTB heeft de serie ook aangekocht en zend- eveneens op dinsdag 25- maar dan om 22.30 u het eerste deel uit. Nederland Idonderdag 27 januari, om 21.50 u BRIEF EN- COUNTER, een film van David Lean, met Trevor Howard en Cclia Johnson. Een prachtige film, doet wat oubollig aan welis waar, maar beslist de moeite waard. Naar het gelijknamige boek van Alec Waugh. Ergens houdt de aanpak van het Gabriel i-kwartet het midden tussen de visie van twee andere wereldvermaar de kwartetten, namelijk het Amadeus-kwartet en het Vegh-kwartet. Het Ama deus-kwartet is uitgespro ken verfijnd in voordracht en ontwikkelt een klank die zalvend is voor de oren. Het kwartet van Sandor Vergh munt uit door zijn grote ex pressiekracht en een schit- terende voordracht. Hel Gabrieli String Quartel heeft iets van beiden. Hel overdrijft niet in de e noch in de andere zin geeft evenwichtig uitgeba lanseerde vertolkingen. Hee |i is trouwens niet voor nietfcgj dat een der grootste platencw firma's (Decca) met het Ga briel i-kwartet een exclusie?0 kontrakt heeft. 'J e ior Andre De Groev^i Vrijdagavond was het de beurt aan de Nederlandse vijfmansformatie Bots. Hier een heel andere toer op natuurlijk, en bijgevolg ook een heel ander publiek. Het staat im mers niet zich van het ene naar hef andere muzikale genre te bege ven. Aalst is in de voorbije dagen voorbijgegaan aan een aantal muzikale manifestaties zonder weerga; de gewoonte trouw blijvend dat de publieke belangstelling hier steeds omgekeerd in verhouding staat met de kwaliteit. Nou goed, straks maakt karnaval alles weer een stuk verdraaglijker,, Het verhaal van voorgaande weck begon met het superbe Gabriëli Kwartet dat op de uitnodiging van Pro Arte de intimiteit van het kamerensemble, in het Stadhuis ten gevoel bracht. Weinig begrip voor de moderne komposities van Gorden Crosse en een amper ge vulde zaal, op een ogenblik dat zelfs BRT-3 zich de moeite troostte om het geheel op band te zetten. Afijn, kollega De Groeve zal dit alles wel een stuk vakkun diger op papier hebben gezet. Optreden van groep Bots ingericht door Kreja (JM) Bots trad op in zaal Madeion en al was de belangstelling hier in kwantitatiewe termen wel relatief (gezien de gebrekkige publiciteit) belangrijk te noemen toch bleef Bots duidelijk beneden het peil dat we van de groep gewoon zijn. Duidelijk geënerveerd door de verwende houding van de jonge toehoorders kwam de zanger nooit tot wat hij in feite wou vertellen een boodschap van menslievend-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 28