FILM BIJ ONS KENNISMAKEN MET DE D.D.R. IN HET OUD HOSPITAAL VICTOR PALLIER STELT TENTOON POLITIEKE AFFICHES VAN KLAUS STAECK IN MIKISKLUB PAROCHIERAAD AALST MIJLBEEK VERGADERDE 28 - 28-1-77 - De Voorpost i gecN iad em l'AILE OU LA CUISSE een film van Claude Zidi (Frankrijk, 1976) met Louis de Funès, Coluche en Ann Zacharias. Enige tijd geleden hield de ganse Franse kinema rende enkele uren de adem in Louis de Funès had hartaanval gekregen. Hij verbleef gedurende een paiui maanden in een hospitaal en moest zich daarna nog 9 ruime tijd «koest» houden. Hij zou zelfs aan zijn dol' moeten beloven hebben dat hij zich nooit meer kwaad maken Voorwaar geen gemakkelijke opdracht voor kerel als de Funès, die precies op die momenten genietbaar is en daar zijn sukses uit put. de Funès ht zowat honderd films achter de rug en de onvergeteli momenten zijn net die waarop hij uit zijn sloffen schiet jan en alleman uit begint te kafferen. Dan begint hij met Daar flinke opdoffres, maar na tien sekonden begint hij mompelen en even later tellen alleen zijn grimassen Die grimassen brengen uiteraard iedereen, zelfs de gi ste zuurpruim, aan het lachen. Die mooie tijd lijkt nu wel voorbij te zijn, de Funès doet wat Mmer aan, noodgedwongen. Dat neemt echter weg dat hij nog steeds grandioze nummertjes kan wet_ ven, «L'aile ou la Cuisse» is een volwaardige come-b< (voor zover die term hier op zijn plaats is tenminste). Zidi behandelt in zijn laatste film een aardig aktueel tei het véelkundig gebruik van allesbehalve natuurlijke dukten in grootkeukens. Hij geeft meteen een Fr< Europese restaurantketen een veeg uit de pan. Inderd; zijn hotels «Jacques Tricatel» lijken verdacht sterk op van «Jacques Borel» welke stilaan een vertrouwd langsheen onze autoweaen vormen. Tegenspeler van Funès is Coluche, een gezellige dikkerd die een bijzone aardig figuur slaat. Wie van de twee het uiteindelijk hat de Funès of Coluche, moet u zelf maar gaan uitzoeken?' dat zal u niet berouwen. kr (cinema Feestpaleis) iei VICTORY AT ANTEBBE Een film met Helmut Berger, Linda Blair, Kirk Douc Richard Dreyfuss, Burt Lancaster, Christian Marquand last but not least- Elisabeth Taylor. Heel wat filmproducenten waren er als de kippen bij om fantastische verhaal van de bevrijding van de gijzelaar!. Entebbe te verfilmen. Uiteindelijk ligt het allemaal nogf zover van ons vandaan: op 3 juli 1976 slaagde een Isr lisch kommando erin een honderdtal gijzelaars uit de h den van Palestijnse en Duitse terroristen te redden. L half jaar later kan u op het grote scherm de lotgevallen f de gijzelaars gaan bekijken. «Victory at Entebbe» is: eerste van een reeks films (een drietal om te beginnen)lem de bioscopen haalde. Binnenkort volgt dan «Raid at Ent be» en wat later waarschijnlijk «Operation Thunderbf Van deze drie films kan er slechts één enkele gebl maken van inlichtingen uit de eerste hand «Operj' Thunderbolt, een Israëlische produktie (uiteraard) «Victory at Entebbe» is een min of meer geromanct verhaal van de gebeurtenissen, klassiek opgebouwojj verfilmd Van konstruktie vertoont hij veel gelijkenisL met vorige rampenfilm: voorstelling van de voornaam gijzelaars, de konflikten, meningsverschillen etc. Boeii en spektakulair is het uiteraard wel en aan vedetten £!'p breekt het ook al niet. Een technisch detail nog: de film werd op video-tape opj nomen en later op gewonen pelikulle overgeschreven. p(> procédé heeft alvast één groot voordeel, namelijk dat' pr' ganse produktie bijzonder snel kon worden afgewerkt. E; echter ook een nadeel aan verbonden dit procédé st nog niet helemaal op punt en belangrijke verbeterintfT"'1 bevinden zich nog in het laboratorium-stadium. In het beJaal is het dus wel even wennen vermits de kwaliteit niet hf°P maal dezelfde is dan die van het gewone filmprocédé*" beelden zijn niet zo scherp als we gewoon zijn, maar h#n x een kniesoor die daar op let. (cinema Palace) De televisiekeuze van deze week ziet er als volgt uit; maandag 31 januari om 22.10 u op de BRT: McC* AND MRS MILLER, een Amerikaanse western van Rl Altman, met Julie Christie en Warren Beatty. Een west, jawel, maar een gewone. Mrs Miller (Julie Christie) isl/al beeldschone madam die in een goudzoekersdorp een I deel begint en Warren Beatty is de arme drommel hopeloos verliefd op haar wordt, dinsdag 1 februari om 21.55 u op de BRT SCENES EEN HUWELIJK, vierde deel van de televisieserie Ingmar Bergman, een aanrader Wie toevallig de tweede aflevering zou gemist hebben die dezelfde avond, maar dan wel om 21.30 u ?ien RTB en is bijgevolg gedoemd om de rest van de serie RTB te volgen vermits rond datzelfde uur op de BRT'Ct* vierde aflevering loopt. Een prachtig staaltje van 00r< kundige planning heet dat. donderdag 3 februari om 20.10 u op de RTBLE MOUTfcl> ENRAGE, een film van Michel Deville, met Jean-Li Trintignant, Jane Birkin en Romy Schneider. Vrij onb< lige film, waarin Trintignant zich plotsklaps bewust v van de onweerstaanbare aantrekkingskracht die hij vrouwen uitoefent. Nog op donderdag 3 februariop Nederland 1om 19.5! HET SIMPLISTISCH VERBOND en op Nederland 21.15 u LIESBETH LIST ZINGT AZNAVOUR Su «hu: mm «itu Wm ïatMj i* £tx£>M Wm De vereniging België-Duitse Demokratische Republiek (».z.w.) vergast het Aaisterse publiek op een tentoonstelling gewijd aan de D.D.R. Hiervoor kan men terecht in het Oud-Hospitaal aan de Oude Vismarkt tot 6 februari. Wij bezochten voor u deze expositie. Aalst, belfortzaal. Vijftig werken van de in Wemmei wonende kunstschilder Victor Pallier. De tentoonstelling iiet ons een eerder negatieve indruk na. Het leek ons meer het resultaat te zijn van een zinvolle hobby dan het werk van een kunstenaar die aan zijn toeschouwers- publiek iets waardevols te bieden heeft. Landschappen, stillevens en bloemstukken. Niet zo denderend geschilderd, maar kom, techniek kan altijd begeschaafd worden. Erger is het feit dat we steeds maar gekonfron- teerd worden met zielloze afbeeldingen en dat deze nog steeds door een onopgevoed publiek aanvaard worden. 20e eeuw alstublieft. Pikturale smartlappen die hun sukses halen uit een toegeving aan het gemakkelijke, uit hun negeren van verstandelijke of gevoelsmatige aspekten. Zeer goea als hobby, als ontspanning, maar volko men te verwerpen in het ka der van het artistieke leven. Niemand zal het zich in het hoofd halen een kollektie vlinders of postzegels indi vidueel te gaan eksposeren. en als kunst te gaan verko pen aan Jan-met-de-pet, want Jan-met-de-pet weet maar al te goed wat een vlinder of een postzegel is. Met onze arme schilder kunst is het erger gesteld. Ze wordt gebruikt en mis bruikt, te pas en te onpas, bij voorkeur te onpas. Dit verwijt geldt niet enkel voor wat we «zondagsschil ders» noemen. Vele moder nisten passen zich de naam «kunstenaar» aan zonder iets te voelen voor een zeke re vorm van herwaardering, zonder iets te doen aan de hopeloze verwarring, die momenteel heerst bij een groot deel van onze kunst- minnenden. We leven in een tijd waarin de kunstenaar vergeet wat zelfkritiek is, juist omdat het publiek (en bepaalde galerijen) het hem te gemakkelijk maakt. Zelfs grote critici verloochenen zichzelf, de kunstenaar en de kunst omwille van het financiële voordeel dat kan gehaald worden uit de goedgelovigheid van het publiek, waarmede men deftig de aap houdt. Op nieuw beleven we de tijd van «brood en spelen». And ré De Groeve gelijkheid politieke grenzen te overschrijden, te overkoepelen zelfs. Een muziekliefhebber, of hij nu rood, blauw, zwart, groen of geel is, zal een even grote be wondering kunnen koesteren voor een Bach of een Beethoven, als zijn tegenstander met een andere politieke overtuiging. Geen enkel kommunist zal Rem brandt verachten omdat hij wes terling was, evenmin als wij onze bewondering voor de Russische komponist Sjostakovitsh zouden laten varen omdat de man niet onze overtuiging kon delen. De grote kunst (we bedoelen die met grote k) is in onze tijd wel eens het slachtoffer van bijkom stigheden, van ongegronde aan wendingen van begrippen als «ar tistiek», «estetisch» e.d. Zoals we elders schreven raakt de kijker hopeloos verward als hij niet uit zichzelf kan uitmaken wat ECHT en ONECHT is, wat kunst of kitsch is. Vanaf het ogenblik dat Klaus Staeck beweert dat er een artistiek element in zijn werk zit durven we met een genist geweten zeggen, altans voortgaande op wat we in de Mikisklub zagen, dat hij er le lijk naast zit. Wel weet hij goed zijn overtuiging uit te beelden. Daarom wordt hij trouwens ge haat en vervolgd door anders ge richte partijen. Hij wordt gehaat, niet om de zogezegde artistieke waarde, wel om de politieke over tuiging en inhoud, die naar onze mening wel zijn grootste bekom mernis zal wezen. ANDRE DE GROEVE Tijdens een recentelijk gehouden vergadering werd overge gaan tot bestuursverkiezing, waarbij Elisabeth Rousseau verkozen werd als Voorzitster, Louis Merckx als sekretaris en Edgard Saeys als ondervoorzitter in het dagelijks bestuur. Mevrouw Kieckens bood haar ontslag aan in de parochie raad Onder de verschillende spre kers tijdens deze bijeenkomst o.m. in aanwezigheid van de nieuwe K.W.B. Voorzitter Ka- miel Wellens vroeg Mr. Van Laere aandacht voor «zijn komst». Een thema waaruit blijkt dat het godsverlangen de mensheid ten allen tijde heeft aangesproken. Pater Guido De Bree koos als thema Jebron, de jeugdparo- chie van Aalst. Ons doel, aldus spreker, is er een dokumenta- tiecentrum, een inforuimte, een meditatiekring en een ontmoe tingsruimte te scheppen. Tenslotte vroeg Louis Van Cauter aandacht voor de ver borgen armoede en de bittere eenzaamheid die er nog is on der sommige eenzamen. De vergadering werd afgerond met een oproep van Kamiel Wellekens tot deelname aan de jonge gezinnendag inge richt door de K.W.B. A.M. Dostojevski, Zola en Tolstoï. Het fin de siècle-pessimisme en alles wat er rechtstreeks en onrecht streeks verband met houdt is vol ledig in haar werken opgenomen. Enke tekeningen en etsen. Kathe Kollwwitz gebruikt, altans in de bij ons getoonde verzameling, geen kleuren. Hierdoor krijgt het geheel een zeer sobere indruk, die de te- matiek nog sterker doet aanspre ken. Mooi werk van Kathe Kollwitz, maar ons inziens is het onnodig deze kunst te betrekken bij een ten toonstelling die enkel toeristische, propagandistische of misschien enkel informatieve doeleinden na streeft. Misschien wou men aantonen, door de veristische werken van Ka the te plaatsen naast fotografische afbeeldingen van deze tijd uit de republiek, dat al het menselijk leed in de D.D.R. tot het verleden be hoort. het werk van Kollwitz in 1932 door de Nazi's gecensureerd werd bete kent dit hetzelfde als de beknotting in vrijheid die de kommunisten nu, vandaag de dag, hun kunstenaars opleggen. Denken we aan de schrijver Soljenitshin, aan de komponist Sjostakovitch. Kunsten politiek moet men gescheiden zien. Daar waar de politiek de kunst beïnvloedt, heeft men meer te ma ken met reklame dan met kunst, die tenslotte hyper-persoonlijk moet blijven, wil ze haar grote geestelijke waarde blijven behou den. Hiermede willen we het kommu- nisme geenszins een steen naar het hoofd gooien. Geen enkele ideologie, geen enkel systeem is perfekt of mooi genoeg om alge meen aanvaard te worden met een minimum aan kritiek. Kunstwerk van Kathe Kollwitz (el) Fijn kunstwerk in hout, een DDR produkt in het Oud-Hospitaal (el) Hoewel heel wat propaganda ge maakt wordt voor de republiek in kwestie lijkt het ons wel de moeite waard even de tentoonstelling te bezoeken. Enkel om een groot aan tal werken dat er geëxposeerd wordt van Kathe Kollwitz. Deze kunstenares, geboren te Konings bergen in 1867 en gestorven in 1945, weet, in de toen gangbare romantisch-realistische stijl, op uitermate treffende wijze een beeld te scheppen van het leven en de atmosfeer van die tijd. Onwillekeu rig dachten we aan schrijvers als Ons inziens is zulks allerminst waar. Het is niet omdat men in brochures die op de tentoonstel ling te grabbel liggen beweert dat in de D.D.R. geen werkloosheid bestaat en de sociale zekerheid e[ evident is dat de mensen er tevre den zijn. Men leeft niet van brood alleen. Het tegengestelde beweren is hetzelfde als de kunst van Koll witz (en met haar alle andere artis- ten) als waardeloos te beschou wen. Inderdaad, Kathe Kollwitz koesterde sterk kommunistische gevoelens, maar misschien onder de druk van het toenmalige Nazi regime. Op de tentoonstelling te Aalst zijn affiches te zien welke ze ontwierp voor de kommunistische partij. De enige kritiek die we heb ben hierop is dat men deze ont werpen ergens in een verkeerd tijdsverband plaatst, want nie mand zal beweren dat het kommu- nisme tussen beide wereldoorlo gen dezelfde rol heeft gespeeld als 't nu doet. Wanneer we lezen dat Opehiug van de tentoonstelling van de DDR. Voor deze tentoonstelling die loopt in de Mikisklub, Nieuwbeek- straat te Aalst zouden we dezelfde woorden kunnen gebruiken welke we hebben aangewend in onsrtikel over de tentoonstelling in het Oud-Hospitaal van de Vereniging België-Duitse Demokratische Republiek. Klaus Staeck, een West-Duitser, is lid van de Socialistische Partij. Over zijn werken zegt hijzelf:«Al mijn werken bevatten twee ele menten een artistiek en een politiek. De kijker vergist zich als hij maar een van beide kiest...» We zochten tevergeefs naar dat aspekt dat de benaming «artis tiek» zou kunnen verdienen. Wel is het overduidelijk welke sociale en politieke meningen Klaus Staeck er op nahoudt. Als we ook deze overtuigingen, of de wijze waarop ze zich manifesteren op de affiches tot kunst of tot artistiek element moeten bombarderen kunnen we evengoed gelijk welk eerste kommunie-prentje dezelfde waarde toekennen, want dit is evengoed de pikturale uitbeelding van een al dan niet opgedrongen overtuiging. Beste mensen, laat politiek voor wat het is, maar poog geen misbruik te maken van wat NIETS met politiek te maken heeft. Kunst en politiek zijn als kat en hond, of beter, kunst bezit de mo- Affiches in de Mikisklub (el)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 28