IAN DREESEN EN GEORGES GOETEYN IESTE WIJNPROEVERS VAN VLAANDEREN FAAR0M MAG iROOT AALST GEEN TWEE (EIZERS HUISVESTEN Basisgroepen in de kerk dol De Voorpost - 28-1-77 - 3 votjSr zijn van die heiligen die je graag tot je vriendenkring neemt. Bacchus is er één van. Ook ïleilt. Vincent behoort tot de schare minnaars van de eerlijke -al dan niet heerlijke- wijn. ositVerleden zaterdag was het Vincents feestdag. Een genipte gelegenheid dus voor de Vlaamse veWijngilde om een tweede nationale wedstrijd «Blindproeven» te organizeren en onze streek- 1 vagenoten van Ninove over Aalst tot Sint-Niklaas hierin te laten uitblinken. Om in volgend waa?erhaaI k,are wÜn te schenken, gingen we even praten met Georges Vijverman en Jan rïjjjbreesen, beiden liefhebbers. Geen kenners, want dat woord horen ze niet graag. jan Dreesen, wijnhandelaar te Ni- it djove, en Ledenaar en bioloog van akejEroep, Georges Vijverman wa- ■genen er eensgezind over: «Zo'n e wedstrijd heeft enkel als doel de jpoJijn te leren kennen, te ontdek- infoFn'te appreciëren.op een aan- 1 nfename en leerzame manier. a jcht, het gaat hem hoegenaamd lt wiet om de prijzen, het is ook geen eroepsaangelegenheid. We doen \Epct omdat het onze hobby is. Na- iurlijk dat er bij zo'n concours "■Blindproeven» een stuk prestige kn komen kijken.Als dit laatste 'aar is, dan zijn onze zegsman- fen verleden weekeinde te Brugge £ker in aanzien gestegen. *|b GEWEST BLONK UIT aaje wedstrijd «Blindproeven» ver- twaiep als volgt. De 55 deelnemers èoesten in de selektieproeven in tcht keer achtereen uit evenveel itjes van 4 wijnsoorten aan ppen welke wijn ze telkens lden gedronken. Zo kwamen wijnproevers tot de finale: Jan :esen van de commanderij Jst had zes punten op acht ge ld, acht deelnemers herkenden vijf wijnen en twee anderen raak- :en }n nipt met vier op acht, in de indfodproef langs een herkansing. £enfa de finale, waarin nog es vijf fijnen dienden te worden herkend <jk waarin de twee eersten een bij- •mende proef kregen (waarin ze :iden slaagden), zag de uitslag er volgt uit: 1Jan Dreesen immanderij Aalst) en Georges :teyn (comm. Sint-Niklaas) :iden met 10 punten op 14; Georges Vijverman (comm. Jst) met 8 op 13; Robert Van den Berghe (comm. Aalst); apotheker A. Claes (comm. Sint-Niklaas) en mevrouw Quackebeke (comm. Zóttegem). Globaal gezien liepen dus zes mensen van ons gewest met de eerste vijf onderscheidingen weg. Tevens een pluim voor de com manderij Aalst; o.m. ook wanneer men in herinnering brengt dat deze het peterschap heeft van de commanderij Sint-Niklaas. SNEEUWBAL-EFFEKT «Wat in feite belangrijk is,» zo vertelden Georges Vijverman en Jan Dreesen ons daags nadien: «is dat de Vlaamse Wijngilde met haar 1200 leden, over het Vlaamse landsgedeelte verspreid in verschillende commanderijen, zich inzet voor het verdedigen ven de eerlijke, goede wijn. Dit is m.a.w. wijn die met hart en ziel, op plichtsbewuste wijze door de wijnboer uit druiven is gemaakt. Wij propageren de wijn die eerlijk geklasseerd is, hygiënisch behan delt is en in goeie kelders heeft gelegen. Kortom, de wijn moet eerlijk zijn, hetgeen nog niet bete kent dat hij eerlijk is.» Hoe die liefde wordt uitgestraald? «Wel, we geloven dat er een sneeuwbal-effekt is wanneer we onze vrienden thuis bvb. goeie wijn opdienen. Vroeg of laat gaan ze vaak dieper in op de kwalitei ten, ze wensen uitleg over de streek van herkomst, het jaar, de wijnstok, de wijnboer zelf. Je mag niet vergeten dat de mensen de laatste jaren veel meer wijn zijn gaan verbruiken. Deels omdat ze vaker reizen, wijnstreken door kruisen en wel eens 'n paar tlessen mee naar huis nemen; deels omdat de wijn een gedemokratizeerd produkt is. Vandaag de dag, is het lang niet meer zo dat alleen de notabele wijn drinkt. Weet je dat men voor de jaren tachtig voorziet dat men in België 30 liter wijn per jaar en per hoofd zal konsumeren? We geloven dat de mensen stilaan bewust zijn geworden van de zeer sterk verschillende wijnpolitie- ken, van de «prijs-kwaliteit»- verhoudingen. Wel, als wij ons op die dingen gaan toeleggen kunnen we na verloop van tijd via onze vriendenkring bijdragen tot een zekere kwaliteitsverbetering van de wijnkonsumptie. Vandaar de aktiviteiten van onze commande rij en vandaar ook zo'n wedstrijd «Blindproeven». WITTE BOURGOGNES AAN DE LIPPEN Om die liefde voor de wijnen te betuigen en door te spelen aan de leek, hebben de commanderijen een aantal aktiviteiten op hun ka lender. Zo kunnen Aalst en Sint- Niklaas, elk met hun negentig-tal leden, prat gaan op de vijf proefa- vonden die ze elk jaar program meren. Er worden dan telkens ge- kommentarieerde degustaties ge daan van een wijn uit verschil lende streken ofwel, van verschil lende wijnen uit eenzelfde streek; dit alles nogal dikwijls in aanwe zigheid van de wijnboerfen). Deze vrijdag (28 januari 1977 heeft de commanderij Aalst zo'n avond. Er zullen in 't Apostelken vanaf 20.00 u. een heleboel witte Bourgognes geproefd worden. Andere aktiviteiten zijn bvb. het [RINSENVERKIEZING MET SLECHTS 2 KANDIDATEN up^terdag verstreek de inschrijvingsdatum voor de kandidatuurstelling van Prins Karnaval f77. Het aantal bleef pover. Slechts twee kandidaten: Eddy De Neve en Herman Van Der ^jecken. Voor Groot-Aalst en zijn karnaval betekent dit een schrale opkomst. De globale faag die kan gesteld worden is; «Is er onder deze twee kandidaten een waardig vertegen- oordiger voor Groot-Aalst?» Moest de verkiezingsstrijd ontaarden in een strijd tussen de aker- en de rechter Denderoever dan ware dit betreurenswaardig. Eizersverkiezing sn mogelijke oplossing om I foot-Aalst op een hoog peil te ten starten hadden Keizersver- ezingen geweest. Met de fusie jn deze verkiezingen wel op hun aats. Daarbij komt nog dat Aalst Steeds eeuwen de titel «Keizerlijke lititde» draagt. sctpk de potentiële kandidaten zijn i w ïwezig. Robert Waterschoot, um*ns 1958-59, Karei De Nayer, is ns 1961-62, Kamiel Sergant, napis 1963-66-68, Jean Paul De itselier, prins 1967-70. Alle- Bal potentiële kandidaten die feds tenminste tweemaal tot re*1ns gekozen werden. Kandida- fe die reeds tweemaal hun be- raamheid bewezen. Waarom ft deze vier kandidaten in de ^Jjd werpen voor een keizcrs- Ton? feor Kamiel Sergant, die reeds de titel van «KeizerKarnaval» draagt betekent dit een moeilijkheid. Hij is reeds keizer. Indien hij ook dit jaar zijn superioriteit bewijst kan er voor hem eventueel het voor voegsel «ere-» aan vastzitten: Ere-keizer Kamiel Sergant. PROBLEMEN Een prinsenverkiezing met slechts twee kandidaten is een probleem. Een keizersverkiezing ware er ook een. Welke het grootste is zal het feestkomitee moeten uitmaken. Er zijn immers de wetten en ge plogenheden. In Aalst Keizer Karnaval worden betekent niet dat je driemaal tot prins verkozen werd. In Aalst wordt je keizer omwille van «je grote verdienste in het kamavalsleven, om alles wat je voor karnaval gepresteerd hebt». Keizer Kamiel werd wegens zijn verdienste in karnaval destijds tot Keizer verkozen. Dat hij keizer werd omwille van zijn verdienste staat vermeld in de notulen van zijn aanstelling. Opmerkenswaardig is echter wel dat de twee keizers die Aalst tot op heden telt slechts driemaal tot prins verkozen werden. Frans De Boitselier (reeds overleden), was prins in 1954, '55 en '56. Kamiel Sergant was prins in 1963,1966 en 1968Waarom niet keizer worden na driemaal tot prins verkozen geweest te zijn? Twee keizers waren zelfs voor Groot-Aalst misschien wel wat veel, nochtans zou de beste het toch halen. De keizerstitel zou voor de persoon in kwestie mis schien wat meer deuren openen, maar voor de grote massa telt de sympatiekste figuur. JAN STRICKX YMMHtt. JE 3fEWT7E5 J>ooi ioe 0WWJ>' Kl»A*>»VflZ6ROt»n»,!£ vm^ETer) Ter gelegenheid van de intronisatie in Pauiilac. Verleden zaterdag driejaar later en toevallig op dezelfde Sint Vincent feestdag staan ze samen op het podium: Jan Dreesen, Georges Goeteyn en Georges Vijverman, (vlnr.) jaarlijks banket, de introdukties van sommige leden in buiten landse wijngildes, het ontvangen van die konfreriën (men herinnere zich het bezoek van de chevaliers du vin de Cahors) en last but not least, de wijnreizen. Deze laatste steeds samen met de commande rijen Aalst en Sint-Niklaas. Zo werden verschillende wijnstreken aangedaan (Loire, Bourgogne, Champagne). Men voorziet in een Bordeaux- reis (binnen twee maanden gaan een paar leden hiertoe op prospek- tiereis). In de verre (verdere?) toekomst zal misschien worden voorzien in zgn. «beginkursussen» om de le ken in te wijden in de hunologie, zeg maar wijnkunde. In afwach ting kan men nog steeds terecht op een of andere spreekbeurt (met degustatie) zoals stichter van de Aalsterse commanderij, Georges Vijverman, reeds geregeld in ver schillende gemeenten en voor ver schillende groepen, heeft gedaan. Wie zegt nu nog dat «als de wijn is in de man, de wijsheid is in de kan»? René De Witte. Een deel van de Vlaamse wijngilde kommanderU ter gelegenheid van de intronisatie van de gezel-wijnproevers 1973. WANAA meh die kwestje van da nief stadswoapenschild? 'k Hem dor iet in de gazet oever geleizen dat er dor ni azu mor rap rap 'n nief woapen moet oniengetoyfeld werren, mor dat dad 'n ghiel serjeize kwestje zol kenne werren. In den toyd as Olsjt nig mor allien Olsjt 'n was, kost iederien da woapen: ne sjoafel meh de poentj omhoeig en lanst den iene kant nen oarend meh twie koppen en lanst den andere kant ne lie. Da was gemakkelèk vér dor meh karnaval iet anders van te moaken, gelèk as eh schiet gezicht of nen endj trippen, 'n pintj en eh paksken frit. Allei, ge kost dor van alles meh doeng. Mor naa dat Olsjt in iene kier groeit geworren es en nog acht andere proches teigen zèn zjilei getrokken heid, zal dat 'n ander kelkesjoos werren. En vér allemaan kontent te stellen en nimmani t' afronteiren, zelle ze na toch van elk schildj van die andere paroches iet moeten oeverpakken, ba zuveir dad iederien der toch nog iet van hem in veromvindj. En azoei zol da kenne gebeiren dat er booiten dènne sjoafel, denne lie en dennen oarend, dor nog 't ien an't ander moet boykommen. Gelèk as 'n dooif meh nen tèk in heren bek, ne schieven balk, eh koppel sleiters, eh maneken meh nen drapoa, 'h soert kapelle, nen hooperank, droy steirekes (gelèk as in den toyd op de cognac) en 'n serie van ting kréskes en ting sprietknoppen. En datallemool in appoorte karroakes. Binsjt da ze tèn toch beizeg zèn, zol ek ik veirestellen van sommegste woyken van Olsjt dor oeik mor eh plosjken in te geiven, want zeikere mensjen hemmen toch aal ze leven gezeid da ze achterooitgestoeke wirten teigenoever de die van rond of op de Mèrt. Vroag het mor ne kier on 't Katsjoeken, den berremiester van d' Hoeigevesten. En dor es 't er wel iet af. Dorom, nog eh karroaken boy meh eh katsjoeken in! En de Kattestroot die toch oeik reiden hooi vér te réklameiren oever de stoet: awei, ze meigen der van moy poort nog 'n kat in foefelen oeik. De Veirkemèrt zol meigen eh plosjken kroygen, meh eh veirken vanoyges en ne pooit vér de manen van de Pooitepit. Hoeveil karroakes dat er da na al zén, 'k weit ni, 'k 'n hem ni meigeteldj, mor op nog ienegte vierkantjes mier 'n moete ze tèn toch ni zing, binsjt da ze on 't verdielen zén. Lanst den andere kant, kwestje van gin twie dinges die goed op ien trekken, neivestien te zetten, nog 'n paddevérde Paddenhoek. De Jonges van de Kat zeilen heer mor moete verstoon meh de Kattestroot want twie katten woor na toch 'n betjen te veil, mor meh 'n roei koeil zolle ze de schaa jonges van de Koeilstroot kenne kontentstellen, die haven dertoch oeik nog 'n betje leven in. Verde gebirte van 't hoyleg Hert stel ek ne voebaal veiren op nen afroyzer en eh slooiskes ver de die van 't Sinzjob. Eh klein mooisken zol passen ver de mensjen van lanst den boelvaar van Morrisken De Wolf, mor tèn veir genoeg van die kat newoor of 't er komme kwèddelen van. Nen heerink, ja sprèkt vér ze zeiven en 'n haten hand oeik, mor 'k zol die koteis toch oeik ni vergeiten: da zèn toch oeik immans kinjeren hein. 'n Totje goren ver de jonges van den Blok van Borremans zol missching oeik ni misston. Ejje na al ne kier geteldj hoeveil dat er al zèn? As ek meh ni 'n bedrieg zemmen al on droy-en-twintjeg, mor dat es onpoor hein, dus wajjer zelle moete voesdoeng. Tot as men on eh getal kommen womei dam men eh schoein gehiel kennen afronnen. 'n Roeis vér de Roeizen vanoyges, mordie kwestje van dinnen oarend es ambetant ver de gebirte van den Oaren, de die zeilen der iet anders moeten op vinnen, lerlek gezeid, hem ek al zitte peizen ver iet te vinnen ver't Berrepitjen ('n berre, hoe moeje da na tiekenen en ge kendj er na toch gi pitjen allien op zetten hein?)'t Zelde meh 't Rokkeloyf en 't Schaabroek woor da 'k oeik nog niet ver gevonnen hem.. Mor alia, 't es missching nog toyd ver propoziesjes te doeng. Lodj allemool ne kier aijere giest weirken en stiert ajjer veirstellen mor in nor 't stadsbestier, ze zeilen der ajjer dor geren zing meh kommen. 'tZal missching wel eh ghiel spesjool stadswoapen werren, mor da kaan oeik nog zèn goei kanten helmen. As men on twie-enzestig karroakes geroaken, kejje't nog beizegem vér eh zwontjesspel... Valt tèn allien nog af te sp-reiken welke dat de karroakes zèn woor dagge annen toer moetj lote verboygoon of woor dagge eh padde ken moetj betolen. Allicht op de op de Zaastropoeit en op de Groomèrt.'k Zal der ne kier meh Frans Wauters oever spreiken en azoei zol 't kennen gebeiren dat dat in de valies komt. Eh splentjernief spel van Frans en Op donderdag 20 januari was Mgr. Schruers, hulpbisschop van Hasselt en auteur van het bekende werk «christenen in weer en wind» te gast in het Aalsterse St.-Jozefkollege. Hij sprak er op uitnodiging van de Paochiale werkgroepen voor Geloofsvorming uit het dekenaat Aalst over «basisgroepen in de Kerk». Onder de talrijke aanwezigen merkten we ook een groep jonge mensen uit een Geraardsbergse school. CYKLUS Dhr. J. de Aguirre wees er in zijn welkomstwoord namens de deka- nale werkgroep op dat deze avond deel uitmaakte van een cyklus rond geloofsvorm ing. Voorheen was Herman Boon reeds te gast (hij had het over «priester in deze tijd» en op 17 maart aanstaande wordt Herman Mertens (KUL) aangekondigd die het zal hebben over «geloof en maatschappij». ECHT KERK ZIJN In een erg beeldrijke, maar een voudige taal sprak Paul Schruers over de Kerk nu. Kerk noemde hij niet zozeer die struktuur of die klerikale hiërarchie, wel de men sen aan de «basis»: de loodgieter en de geneesheer die katechese geven, de leraar die aan dienstbe toon doet, die priester, die jeugd leidster, die huisvader,... De Kerk zijn zij, meende hij, en wil de Kerk opnieuw authentiek wor den, dan moet het aan de basis gebeuren. GEMEENSCHAPSVORMING Net zoals bij de eerste K ristenen in Konstantinopel of in de Noord- Afrikaanse stadjes, bf Korinthe worden nu weer tekenen van ge meenschapsvorming waargeno men. Hij wees op talrijke stro mingen in de Derde Wereld: de jongeren van het Licht uit Kins hasa die geregeld samenkomen om over hun leven te pratenu it de Bijbel te lezen en om in hun levens situatie vooral iets te doen: voor de emancipatie van de vrouw, de landbouw, onderdrukking... Ook de Kristenen in Tanzania bv. werken aktief mee aan de Ujama- dorpen, brengen er een «hart», enz. Deze nieuwe stroming is ook inspiratie voor groepen hier. Schruers noemde het een weg die het kristen-zijn weer inhoud en zin gaf. Hij achtte daarin vier woor denbelangrijk: «leven», «evange lie», «verantwoordelijkheid» en «gemeenschap». Je leven toetsen aan de Blijde Boodschap in gemeenschap met anderen en iets «doen». Mgr. Schruers kende meerdere groepen van hier die geregeld samenko men bij iemand thuis om uit het Evangelie te lezen, over hun leven te vertellen, het Evangelie daarop te laten doordringen en te bidden daarna om uiteindelijk iets te «doen», verantwoordelijkheid te KERK IN DEZE TUD De Kerk is niet meer dat veilige bolwerk van weleer, met zijn tra dities, systeem van geloofswaar heden en morele verplichtingen, met zijn monopoly-impakt op de bevolking. Hoe kan nu de Kerk zin en betekenis hebben in een we reld gekenmerkt door een hoge welvaart, pluriformiteit van den kenen materialisme? Het Evange lie, authentiek beleefd, biedt een antwoord. «Het radikale, zuivere en blije evangelie» toont de weg van liefde, bevrijding, zich geven voor de anderen. Daarvoor moet men zich echter afzetten van een Sartre-mentaliteit van «we zijn hopeloos in dit aardse tranendal geslingerd en waartoe dient dit le ven nog». «Van een papieren Kerk naar een levende Kerk»en «van een evan gelie in isomoverpakking naar een evangelie, ontroerend in zijn naaktheid»: twee typerende beel den. Belangrijk vond Schruers evenwel dat het Evangelie beleefd wordt, dat er iets gedaan wordt, dat het leeft tot in je vingertoppen, ook al blijf je steeds mens. OFFICIËLE KERK Twee vragen uit het «publiek» gingen terug op de soms afwij zende soms onbegrijpelijke hou ding van de «officiële Kerk» tegenover wat nieuw is, tegenover pogingen om het Evangelie eigen tijdser te beleven. Mgr. Schruers antwoordde hierop genuanceerd. Hij erkende het reële probleem, maar vroeg geduld te hebben en te blijven geloven in de Kerk, ook al doet ze je soms lijden. Het zijn tenslotte mensen, opperde hij. Voorts wou hij toch ook wijzen op voordelen aan die gekontesteerde struktuur. Zij maakte bv. dat Je zus geen elitefiguur werd. maar dat hij ruimer bekend werd. Ver der is kritiek op de Kerk soms ongegrond, bv. wat haar houding in de Derde Wereld betreft (in slechts vier Latijns-Amerikaanse landen is ze nog getolereerd, in Rhodesië staat ze ook aan de kant van de onderdrukte bevolking, enz.). Ook sprak hij de optimisti sche hoop uit dat basisgroep (van jonge mensen bv.) en grote Kerk- groep (bv. parochie) zich wel zul len ontmoeten als men langs beide zijden naar oprechte authenticiteit streeft. SLOTWOORD In zijn slotwoord dankte dhr. de Aguirre dc bisschop die van be trekkelijk ver gekomen was en nodigde de aanwezigen uit het ge sprek «verder» te zetten, de vol gende dag in het C.S.V. waar een avond doorging in het kader van «kristenen op een nieuw spoor» waarover u elders wellicht meer leest. PD. \lHbvw mams

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 3