WATERBEDELINGSTARIEVEN IN GROOT AALST Brenda Wootton coming star in Parnassos HOOP IN DE TOEKOMST SPEELT OPNIEUW «ANTJE» Klubfilms Filmklubs j>i 8 - 28-1-77 - De Voorpost Een mens kan het langer uithouden zonder eten dan zonder drinken zegt de volksmond. Water, het voornaamste bestanddeel van diverse dranken, maar ook een zeer voornaam ingrediënt van de keuken, komt niet zomaar uit de lucht via je kraantje in je glas of kom terecht. Het moet heel wat weg afleggen alvorens het als zuiver drinkwater bij u thuis door de leidingen stroomt. Vandaar ook dat het je niet gratis aangeboden wordt. Momenteel, en dit sinds 1 januari 1977, sinds de fusie, betalen de Groot-Aalstenaars twee tarieven voor hun drinkwater. Het gewezen Klein-Aalst betaalt voor verbruiken die hoger liggen dan 1 kubieke meter 18 fr/m3. De deelgemeenten, de vroegere randgemeenten, betalen' nog 20fr/m3. Op 1 april 1977 zullen de tarieven gelijkgeschakeld worden. Vanwaar komt nu momenteel nog dit verschil? In 1926 werd te Aalst de Regie van het Bedrijf voor Waterbede ling Aalst opgericht als een zelf standig bedrijf. Kontraktueel wa ren zij gebonden aan de TMVW, de Tussengemeentelijke Maat schappij der Vlaanderen voor Wa terbedeling. Dit kontrakt dat nu, na de fusie, nog altijd geldig is hield in dat de TMVW zou instaan voor de waterlevering aan Aalst, maar op grondgebied van de stad geen exploitatie zou verzorgen. Eveneens werd er kontraktueel vastgelegd dat Aalst buiten de stadsgrenzen aan geen exploitatie zou doen. Dit kontrakt van 1926 slaat dus maar alleen op wat we nu Klein- Aalst noemen. In 1926 waren er trouwens ook nog geen randge meenten die aangesloten waren op het watemet. De aansluiting van deze gemeenten gebeurde pas la ter, na de Tweede Wereldoorlog. Onze huidige 8 deelgemeenten sloten dus in de loop der jaren aan bij de TMVW, maar de inhoud van hun kontrakt was anders. Zo komt het dat de 8 deelgemeen ten ,nu wel eigenaar zijn van hun waterleidingsnet, maar de exploi tatie afgestaan hebben aan de TMVW. In de deelgemeenten heeft de TMVW aldus volgende funkties. Het aanleggen van nieuwe aan sluitingen (op kosten v<ui uc abonnent), het herstellen van lek ken, het aanleggen van nieuwe hoofdleidingen (op kosten van de gemeente), het opnemen van het waterverbruik, het opstellen van de fakturen, het inkasseren van de rekeningen. In Klein Aalst was het juist ander som. Daar leverde de TMVW al leen het water en alle andere ex- ploitatiefunkties werden uitge voerd door de regie. Door de fusie op 1 januari 1977 kwamen Klein-Aalst en de 8 deel gemeenten samen. Belangrijke beslissingen in verband met de waterbedeling op gemeentelijk vlak moeten nu genomen worden door de gemeenteraad van Groot-Aalst of door de verant woordelijke Schepen, dhr. Van den Eede. Daar er nu voor het grondgebied Groot-Aalst twee kontrakten lopen brengt dit wel wat moeilijkheden met zich mee. Door de mensen die de fusie tot werkelijkheid maakten werd daar wel aan gedacht. De wetgeving voorziet een periode van 10 jaar binnen de welke de problemen kunnen opgelost worden. Indien men via besprekingen tussen de gemeentebedrijven en de inter- kommunales niet tot een akkoord komt zal in 1987 door een natio nale arbitragekommissic een uit spraak gedaan worden waarbij men zich zal moeten neerleggen. Momenteel rijzen er wat Aalst be treft nog geen problemen. Door de Hr. HilairLievens, afgevaardigde van schepen Van den Eede wer den reeds de eerste kontakten ge legd met de interkommunale TMVW te Gent en eerlangs zal men rond de tafel gaan zitten om alles uit te praten en te pogen tot een oplossing te komen. Een probleem zijn de twee ver schillende tarieven die in Groot- Aalst nog van toepassing zijn. Verbruikers die per maand geen kubieke meter water verbruiken betalen in Klein-Aalst 12 fr per kubieke meter zijnde de inkoop prijs aan dewelke het Bedrijf voor Waterbedeling het water afkoopt van de TMVW. Mensen met een groter verbruik betalen 18 fr per kubieke meter. In de deelgemeenten bestaat er geen minimumverbruik. Daar be taald iedereen 20 fr per kubieke meter. Op 1 april van dit jaar zal de TMVW haar tarieven verhogen. Waar ze vroeger het water ver kocht aan 12 fr per kubieke meter zal ze nu 17 fr rekenen. Dit bete kent dat de tarieven zullen moeten aangepast worden. Voor Groot- Aalst is dit een welgekomen ver hoging. Vanaf 1 april zullen de tarieven voor K lein-Aalst en zijn 8 deelgemeenten gelijkgeschakeld worden. Over een mogelijke terugbetaling op het waterverbruik werd mo menteel ook nog geen beslissing genomen. In Aalst is het zo dat grote gezinnen, gehandikapten, invalieden en gepensioneerden van een terugbetaling op het ver bruik konden genieten. Hoe hoger het verbruik, hoe hoger de terug betaling met een maximum van 250 fr. Moorsel kende een gelijkaardig systeem. Hofstade gaf een terug betaling aan grote gezinnen wan neer het verbruik per semester ho ger lag dan 80 m3 Door Gijzegem en Hofstade werd er aan de nijverheid ook vermindering toegestaan. Bedrij ven die meer dan 4.000 m3 per maand verbruiken betaalden te Gijzegem 17,5 fr/m3 en te Hof stade 15 fr/m3. Volgens sommigen zou het wat de industrie betreft, juist andersom moeten zijn. Hoe meer verbruik, hoe hoger de tarieven. Dus pro gressieve tarieven. Zij gaan er vanuit dat de industrie die 60% van het drinkwater gebruikt teveel verspilt. Of de gemeenteraad bij het stem men van de nieuwe tarieven op 1 april gaat rekening houden met eventuele terugbetalingen, ver minderingen of prijsverhogingen is nog niet bekend. Dat zal later beslist worden. Waar men wel ze ker van is is dat de tarieven op 1 april gaan gelijkgeschakeld wor den voor Groot-Aalst. Waar vroeger de TMVW onder handelde met de gemeenteraad van Erembodegem, Hofstade of Aalst zullen zij nu moeten onder handelen met de gemeenteraad van Groot-Aalst. Dit wil zeggen dat zolang er geen overeenkom sten tot stand komen tussen de TMVW en Groot-Aalst alles zal moeten geregeld worden volgens de inhouden van de oude kontrak ten. Zeker de eerste maanden. Voor de toekomst zijn er een drie tal oplossingen. Een uitbreiding van de regie naar Groot-Aalst door onderhandelin gen. Vanuit het personeelsstand- punt der Regie van Klein-Aalst is dit de ideale oplossing. Daar tegenover staat echter dat de in terkommunale TMVW niet graag haar gebied zal afstaan. Een tweede oplossing is deze van Dendermonde in 1971Na de fu sie van Dendermonde met Appels en Sint-Gillis beslistte de gemeen teraad van Vergroot Dender monde om alles Regie te maken. Dit werd door de TMVW te Gent in proces getrokken. Dender monde won. Momenteel liggen de dossiers echter in het Hof van cas satie. De kwestie sleept reeds meer dan zes jaar aan en een op lossing is nog niet in het vooruit zicht. De derde oplossing is deze van Brugge. Daar beschikte men over een zeer slecht waterleidingsnet. De gemeenteraad beslistte dan ook alles over te laten aan de in terkommunale wat gebeurde. Brugge moet nu alleen nog een minieme administratieve boek houding bijhouden. Voor Groot-Aalst is ook deze derde oplossing niet wenselijk. Aalst beschikt over een zeer goed waterleidingsnet en heeft een zeer laag waterverlies, een van de laagste van het land. Hoe het tussen de interkommuna- les en het gemeentebestuur ?al af lopen blijft een open vraag. De inwoners van Groot-Aalst kunnen echter gerust zijn, of ze nu «van den buiten» zijn of van «'t stad», ze zullen allebei maar evenveel betalen voor hun 1.000 liter wa ter. SJ. Parnassos ia nog steeds de enige folkkroeg In de streek en vindt u nog steeds aan de stw. op Ninove te Denderleeuw. Brenda Wootton is nog steeds een grote - om niet te zeggen dikke - dame In de Engelse blues - en folksien. Brenda en Parnassos vinden mekaar op zaterdag (29 januari) en als u er ook bent, dan wordt het vast een muzikaal hoogstaande avond. die tijd dat ze Robert Bartlett Crawn» verschillende tournees leerde kennen. Met hem zou ze tot ondernemen. in 75 onder de naam «Crowdy R.D.W. Brenda Wootton komt niet alleen. Immers, schaart zich als gitarist aan haar zijde: ex-Decameron lid Alastair Fenn. Hun samenwerking begon zo'n negen jaar terug. De cameron was nog een vereniging muziserende amateurs. In 70 ging de groep de professionele toer op en doorbeen de jaren bleef Alastair met Brenda spelen tejkens hij kon. Zo begeleidde hij haar op 't Nor- witch en Cambridge Folk Festival. Toen de groep zes jaar later om zuiver ekonomische redenen split te, werd Al haar vaste begeleider en sindsdien hebben tarijke optre dens in radio en televisie, in kroe gen en zalen en hun plaatopnamen gezorgd voor een verdiende er kenning. Althans volgens Melody Maker, is Brenda Wootton een uit zonderlijke vokaliste. Ze durft zo wat alle muziekstijlen aan: gos pels, jazz, blues, ballades en tradi tionals. Zij is tevens de enige die kan zingen in het Kemewek, cfie als Comish kultuurelement een sterke revival kent in de streek van Corn wall. Veel van haar songs werden geschreven door haar grote vriend Richard Gendall, student Kelti sche muziek en kuituur. Óeze Cornwall's first lady of song kreeg verder een stevige reputatie als uitbaatster van de Pipers Folk Club in de voornoemde stad. Het is in Zaterdagavond had in een overvolle Keizershallen het bal de de PVV van het arrondissement plaats. Naast burgemeester D'haeseleer volksvertegenwoordiger Diane D'haeseleer, volksvertegenwoordiger Emiel Flamand, de PVV schepenen van de stad, hadden ook de BSP schepen Monsieur en Hooghuys er aan gehouden hun sympatie te betuigen. Er werd gedanst tot in de vroege uurtjes op de tonen van de orkesten van Leon Bens met de zangers Gigi, terwijl in de bar Louis Vermoesen de danslustigen op romantische wijsjes onthaalde. Rond middernacht ging het even de karnavaleske toer op. Simon D'Hondt, voorzitter van de Prinsen Caemere deelde aandenkens uit aan de personaliteiten terwijl Prins Johny enkele karnavalschlagers ten beste gaf. (el-rvdp) Brenda Wootton en Alastair Fenn. Antje, een blijspel van de Duitse auteur Anton Hamik, bereikte voor de oorlog de Vlaamse toneelkringen vooral dank zij de bewer king van de bekwame vakman Jos Janssen, zelf auteur van sukses- stukken zoals De Wonderdokter, De Klucht van de Brave Moorde naar. Het werd door Hoop in de Toekomst in 1941 voor het eerst ten tonele gevoerd in de zaal Ons Huis ten voordele van Winterhulp. Nog tijdens de oorlog was de groep met Antje te gast te Mazen- zele, Mollem, Buggenhout, Wieze, Gijzegem en Mcldert. In 1953 werd het stuk door bijna dezelfde mensen hernomen en opgevoerd te Baardegem en te Zellik. Het kende een nieuwe re prise in 1966 Toen werd het te Baardegem en te Impe gebracht. De betreurde regisseur Lowie Brandt leidde de vijfentwintig voorstellingen die van Antje ge geven werden. Hij zal er helaas niet meer bij zijn als op 26 en 27 februari te Baardegem een nieuwe presentatie van Antje plaats heeft. Maar onder leiding van Edgard De Clerck wordt volgens zijn visie aan de voorbereidingen gewerkt. Als het doek opgaat zullen Theo De Boeck, Tuur Van Lembergen, Edgard De Clerck, Henri Joostens en Caroline Nissens er opnieuw bij zijn. Dat ze sedert de première zesendertig jaar ouder geworden zijn zal je aan hun geestdrift niet merken. Jefken De Ridder, inmiddels over leden, wordt vervangen door Geert De Clerck, Rik De Meers man speelt de rol die hij al in 1966 opvoerde, een rol die eerst door wijlen Marcel Du Bois en later wijlen Fiel Van Neyghem ge speeld werd. Raymond Pessemier vervangt de onlangs overleden Frans Hey- vaert, die op zijn beurt de rol van de al lang gestorven Gust De Boeck had overgenomen. Jeanne De Maesenecr zal zoals in 53 en in 66 Antje zijn. Voor haar waren respektievelijk Martha De Mae senecr en Marie-Louise Costers. Op donderdag 3 februari 1977 draait de KFL om 20kli uur in de zaal van het Sint-Jozefskollege aan deGf Pontstraat de film: «Beroep: reporter». Het is eenko prent van De Italiaanse regisseur Michelangelo An-ov tonioni gedraaid naar het verhaal van Mark Peploe. ko Van Antonioni, wiens teater en filmloopbaan reedsïk begon op 20-jarige leeftijd, in 1932, zijn bij onswi voornamelijk zijn laatste werken uit de jaren 6O-70hij bekend. «Deserto Rosso» van 1964, «Blow Up» vanio 1966, «Zabriskie Point» van 1969 en «Professione:Pp reporter» van 1975. I Het draaien van deze laatste film verliep niet zondel moelijkheden. Antonioni had reeds twee jaar plannerT om een andere film, namelijk «Technicamente Docel te maken. Doch deze film hield in dat hij enkela expedities in het Amazonegebied moest maken, ietl wat producer Carlo Ponti te gewaagd vond. Hij steldj zijn veto en gaf hem het Peploe script in de plaats! De oorspronkelijke titel ervan was «Fatal exit», doelt werd door Antonioni veranderd in «The reporter», eeil titel die weer veranderde omdat in Amerika eeJ TV-reeks liep met een gelijkaardige titel. De uiteinde-" lijke titel werd tenslotte «Professione: reporter». Waarover gaat dit suspenseverhaal Hitchkockallul res? David Locke, een gekende televisiereporterfl voelt zich niet thuis in eigen huid. Hij is een more< vermoeide man die innerlijk gebroken is door dJ frustrerende werking van zijn beroepsafwijkingl Voorts is zijn huwelijk spaak gelopen en botert hel niet meer tussen hem en zijn aangenomen zoonl Locke grijpt een toevallige gelegenheid - de dood vatï een medegast in een hotel - aan om in de huid vaJ een ander te vluchten. Deze van de wapenleveranciel David Robertson. Het overnemen van de identitelf van iemand betekent dat men ook diens verleder moet overnemen. Zolang niemand weet dat hij of - een geleende identiteit leeft, kan Locke opgeluchl van zijn vrijheid genieten. Zijn zwerftocht wordPU bepaald door de afspraken die hij in het zakboekj/ul van de vroegere Robertson vindt. Een jonge fransóui studente in de architektuur helpt hem zoveel als zde I kan. Locke zal haar meer en meer in vertrouweiui nemén naarmate zijn zwerftocht van de vrijheid eerijki wilde zenuwslopende vlucht wordt voor de benauwddefi cirkel die rond hem wordt dichtgetrokken. Locke'nos vrijheidsavontuur mislukt en eindigt in de dood. Hfttol heeft zichzelf niet kunnen ontlopen. teu Een kluifje naar de hand van de filmliefhebbers. In dqed voornaamste rollen vinden we Jack Nicholson alseld David Locke, Maria Schneider ais de Franse studenye te, en verder nog Jenny Runacre, Ian Henry etelf Stephen Berkoff. De fotografie is van de hand vanln Luciano Tovoli. lan Opmerkenswaardig aan deze prent is dat Antoniorten hier speelt met tijd en ruimte, eveneens de manienijr waarop hij zijn flash-backs bewerkt. Ie 1 Bij het maken van deze prent beschikte Antonion over de nieuwe Vestcam, een kamera op een gyros-*"" coop gemonteerd waardoor het mogelijk was zee ingewikkeld kamerabewegingen uit te voeren. EeiVa voorbeeld hiervan is de eindsekwens. Fantastisch: verbluffend, fascinerend. Een zeven minuten durenj de travelling waaraan elf dagen gewerkt werd. GONE WITH THE WIND Uit I een film van Victor Fleming (VSA, 1939)met Vivien Leigfbok Clark Gable, Leslie Howard en Olivia de Haviland. der Een ouwe kraker weliswaar, maar dan wel een waar onwij i moeder indertijd storm voor liep vermits Cark Gable - dkinc charmeur in die tijd - erin speelde. Niet alleen ons moedegpre liep storm, zowat de hele wereld deed dat, wat «Gone witfejeh the wind» voor lange tijd bovenaan de Amerikaanse boxyraa office lijst p Vandaag doet deze film enigszins oubollig aan, doch e straalt nog steeds een zekere charme van uit. L «Gone with the wind» is het veitiaal van een onmogelijk* liefde ten tijde van de Amerikaanse burgeroorlog, zoalt beschreven in Margeret Mitchells' roman. Oorspronkelijk duurde deze onmogelijke liefde bijna vief uren op het witte scherm, de kleuren waren prachtig en dt| dekors schitterend. Dat alles was dan wel grotendeels tf danken aan de producent, David O'Selznick, die er zowaC zijn levenswerk van maakte, benevens zijn fortuin - hef weze hem gegund. Jeugdklub Tanu, zaterdag 29 januari om 19 uur Yvonne De Meersman speelt ojv nieuw de rot die zc~in 1933 van Liza De Ridder had overgenomen maar in 1966 aan Fernanda Van Lembergen afgestaan had Marie-Louise De Maeseneer ten slotte vinden we terug in de rol die ze van haar zuster Maria geërfd heeft. Wie nog even terug wil naar een mode uit een nabij verleden moet zonder verwijl present zijn zaal Ons Huis te Baardegem j op 26 februari te 20 u, en februari te 19 u. het doek oj voor Antje. U kan kaarten aan 50 fr. bekfj bij de leden van Hoop in de komst en in het lokaal Huis», Hoogstraat 86. Bi gem. Tel.: 052/35.75.62.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 8