Signalen in stedelijk verkeerspark
voorlopig nog niet op groen
FILM BIJ OHS
Raymond Van het Groenewoud
zal de grootste zijn
DANKFEEST VAN DE PIKFEESTEN
I#
K
Het verkeerspark dat rond de jaren 1950 werd opgericht door de toenmalige
hoofdpolitiekommissaris Bombeeck en schepen Lauwereys, kent al jaren
lang niet de minste verkeersdrukte meer. Geen autootjes met kinderen erin
snorren nog door het rode licht op de enige plaats waar dit in Aalst onge
straft kon gebeuren: het stedelijk verkeerspark. Het ligt er verlaten bij een
verkeerswrak naast ons rijzige stadspark.
Een verlaten verkeerspark, in zeer goede staat wat onderhoud betreft, (el)
de scholen toch wel ernstig ge
twijfeld worden. Maar ook op
de ouders zelf valt wat aan te
merken. In de omgeving van de
scholen gedragen zij zich ook
niet altijd volgens de
Waar bijvoorbeeld oversteek
plaatsen voorzien zijn en dit
is toch wel het geval bij veruit
de meeste scholen moeten
die oversteekplaatsen gebruikt
worden wanneer men er zich
binnen een lijn van dertig meter
vanaf bevindt (nieuwe regle
mentering). Maar dit gebeurt
helemaal niet altijd.
Het onderwijzend personeel
zou een groot stuk van de ver-
keersopvoeding op zich kun
nen nemen. Het is wel zo dat
politiemensen op de hoogte
zijn van de verkeersreglemen
tering. Maar hierin onderricht
geven is nog wat anders. On
derwijzen is de taak van on
derwijzers. Zij zijn hierin opge
leid. Met de kinderen gaan
wandelen om op bepaalde
plaatsen de werkelijke ver
keerssituatie te gaan bekijken,
lijkt de heer Geeroms een inte
ressante manier om de kinde
ren inzichtte doen krijgen in het
moderne en drukke verkeer.
Ook het afwezig blijven van de
deelname van het onderwij
zend personeel bij het onder
richt in het verkeerspark, is
toen een handikap gebleken.
MENTALITEIT
In het al of niet behalen van
resultaten in ondernemingen
zoals in dit geval 't verkeers
park, speelt volgens de heer
Geeroms nog een andere
psychologische faktor mee:
de mentaliteit van een stad. Zo
zou men in een grote stad min
der geneigd zijn zich in de ver
keersreglementering te laten
onderrichten. Men beweegt
zich daar immers dagelijks in
het drukke verkeer, zodat men
het onderwijs terzake ook min
der aanvoelt als noodzakelijk.
Kortom, volgens hoofdkom-
missaris Geeroms zijn er mo
menteel nog «verkeerspro
blemen» die voorrang hebben
op het herinrichten van het ste
delijk verkeerspark. Dit alles
uiteraard gezien in het licht van
de hoge kosten enerzijds en de
betwijfelbare resultatén ander
zijds die deze herinrichting met
zich zou brenqen.
W.L.
We vroegen aan de h. Gee
roms hoofdkommissaris van
de politie, wat er met dit ver
keerspark eigenlijk aan de
hand is.
BEDOELING
De heer Geeroms: eerst nog
even aan het opzet ervan in
dertijd. De bedoeling was de
schoolgaande jeugd prakti
sche lessen te geven wat be
treft verkeersveiligheid. Het
Aalsters verkeerspark was één
der eerste in ons land. Aan de
kust was men ermee gestart.
Men dacht dat men op deze
praktische en aangename ma
nier de schoolgaande kinderen
het nodige inzicht in de ver
keersreglementering kon bij
brengen.
WEINIG
BELANGSTELLING
Al vroeg bleek echter dat er
weinig belangstelling voor dit
initiatief loskwam. De belang
stelling was trouwens nooit
groot geweest. De politie en
schepen Van Hoorick schre
ven toen alle scholen aan om
ze van het verkeerspark te
overtuigen. Verloren moeite. In
veel gevallen toch: sommige
scholen zijn nooit op het ver
zoek ingegaan. Andere maak
ten er veelvuldig gebruik van
(het Vrij Technisch Instituut,
bijvoorbeeld).
NIET ERNSTIG
GENOMEN
In het verkeerspark zelf waren
steeds twee politieagenten
verantwoordelijk voor het ver-
keersonderricht en de goeie
gang van zaken in het park.
Onder hun begeleiding werd er
telkens 'n lesuur verkeers-
onderricht gegeven. Maar al
les kwam nogal eens uitslui
tend op de dienstdoende agen
ten neer. Tijdens het onderricht
zaten de onderwijzers tussen
pot en pint nogal eens over hun
eigen verkeersproblemen te
mijmeren in «Het Witte Paard»,
dat toen nog rechtover het ver
keerspark lag, maar nu allang
verdwenen is.
Ook de kinderen zelf maakten
er veelal een spelletje van:
voor hen was het een uitstapje.
Een dankbare gelegenheid om
een uur uit de school weg te
zijn. Dat rondtoeren met die au
tootjes was te plezierig om het
als een lesuur te zien.
ALTERNATIEF
Het verkeerspark bleek dus
niet «rendabel» te zijn Om de
schoolgaande kinderen toch
niet helemaal van 't verkeers-
onderricht weg te houden,
werd een andere rneinoae
aangewend. De school
hoofden werden uitgenodigd
om een reeks verkeersdia's te
komen bekijken die door «Via
Secura» was samengesteld.
De scholen konden ze eventu
eel ook kopen.
De dia's waren heel degelijk,
en hadden voor de scholen het
voordeel dat de leerlingen zich
niet meer moesten verplaat
sen. Ook hier waren zoals in
het verkeerspark alle moge
lijke verkeerssituaties in beeld
gebracht. Als didaktisch mate
riaal was het buitengewoon in
teressant. Maar ook hier bleek
de belangstelling niet zo groot
als werd verwacht. Sommige
scholen kochten de reeks, an
dere reageerden gewoonweg
niet.
TER PLAATSE LEREN
Hoofdcommissaris Geeroms
vond het dan misschien ook
beter dat de kinderen in het
verkeer zelf hun kennis op dit
vlak zouden opdoen: op inte
ressante plaatsen, op kruis
punten enzoverder waar ze
toch dagelijks voorbijkomen.
Rechtstreekser kontakt met
het verkeer is immers niet mo
gelijk. Bovendien is de situatie
er écht.
WORDT HET
VERKEERSPARK
OPNIEUW
INGERICHT?
De heer Geeroms twijfelde aan
het rendement hiervan, temeer
daar ih het verleden gebleken
was dat het verkeerspark he
lemaal niet het gewenste resul
taat had opgeleverd. Voor de
toekomst bestaat dezelfde twij
fel. Naar de heer Geeroms ons
uitlegde zijn er momenteel dan
ook nog heel wat andere ver
keerszaken die dringender
moeten afgehandeld worden:
nieuwe verkeerssignalisatie,
bijvoorbeeld. Alleen al de
nieuwe signalisatie zou de stad
al ongeveer één miljoen kos
ten. Dit heeft toch wel voorrang
op een verkeerspark waarvoor
dan toch andere oplossingen
bestaan, zoals reeds werd
vermeld.
ONBRUIKBAAR
Het hoeft geen betoog dat de
herinrichting van het verkeer
spark ook heel wat geld zou
vragen: zo moeten ondermeer
de verkeerstekens en de signa
lisatie veranderd worden. Want
deze zijn intussen uiteraard
verouderd. Het verkeerspark is
dus momenteel niet bruikbaar.
VOLGEND
STADSBESTUUR
Bij het volgend stadsbestuur
zou het probleem van het ver
keerspark opnieuw ter sprake
kunnen komen. Er moet iets
mee gebeuren. Maar daarover
zal het stadsbestuur beslissen.
Ook de nieuwe verkeerssigna
lisatie in de stad zal door het
nieuwe bestuur aangepakt
moeten worden: «blauwe zo
ne», bijvoorbeeld.
PERSONEEL
Verder is het eveneens zo dat
nu Aalst groter wordt ook
de politie meer personeel en
materiaal zal moeten kunnen
inzetten. Het spreekt vanzelf
dat ook hier de stad voorrang
heeft op het verkeerspark.
VOLDOET HET
ONDERWIJS INZAKE
VERKEERSONDERRICHT?
Verkeersopvoeding bij kinde
ren is zeker hard nodig. Maar
de scholen zelf kunnen toch
wel over de mogelijkheden be
schikken om hun leerlingen in
de verkeersreglementering in
te leiden Zeker op teoretisch
vlak. Of dit inderdaad ook vol
doende gebeurt, kon de heer
Geeroms uiteraard niet in cij
fers vastleggen. Maar aan het
gedrag van de kinderen in de
omgeving van de scholen te
merken, mag aan een effi
ciënte verkeersopvoeding in
Hier leerden de kinderen de gevaren in het verkeer vermijden (el)
Ongeveer tweehonderd medewerkers en werksters aan het laatste pik-
feest lieten zich verleden vrijdag in de grote zaal van het landelijk -Gasthof
Vonck- de falluintjeshutsepot goed smaken.
De sfeer van de pikfecster herleefde
dadelijk bij de bijna professioneel ge
realiseerde film van Herman Blinde
man en de lange reeks interessante
dia's over het laatste oogstgebeuren
gefotografeerd deskundig gemon
teerd en van passende begeleidings-
muziek voorzien door Willy Perdaens.
Onder de genodigden bemerkten we
o.a. bestendig afgevaardigde R
Timmermans, voorzitter van de feder
atie voor toerisme in OostVlaande
ren. Edard Saeys van de V V V. -De
Denderstreek en stadsarchivaris Ka-
rel Baert.
Zonder versterking gebruikte voorzit
ter Lambert van de Sijpc zijn forse
stem om de mensen te danken voor het
gepresteerde en hen op te roepen voor
de volgende editie. Pikkeling 77 die
zal doorgaan in de oude, ruime en zeer
mooie hoeve Van Cauwelacrt in de
Nieveldriesweg te Meldcrt, ir de
schaduw van de kapel van de H. Ro-
chus en dit op zaterdag 30 en zondag
31 juli e k. de eraan voorafgaande
-Week van de Landelijkheid-, van za
terdag 23 tot en met vrijdag 30 juli gaat
door op en rond het hof te Putte in de
Putstraat en zal elke dag bestaan uit
een geleide wandeling door een deel
van het prachtige Kravaalbos waarna
U vergast wordt op piken oogsttafe-
relcn en ook kans krijgt van de Falluin-
tjesspecialiteiten te genieten
LH.
Afgevaardigde van de federatie voor toerisme van Oost-Vlaanderen, dhr. Temmerman, sprak tot de
deelnemers van de pikfeesten tijdens het dankfeest (jm)
In het hele kleinkunstgebeuren en de daaruit ontsproten Vlaamse
pop-beweging /tillen slechts een paar namen als spilfiguren de
wereld der geschiedenisboeken instappen.
Onder die enkelen: Kor Van der Goten. Jan De Wilde en
Raymond van het Groenewoud. Deze laatste is dit week-einde te
Aalst.
Lang voor Raymond met z'n elpee zijn Ik w il de grootste heb-
Ik doe niet mee» en de hieruit ben e.a. bekendheid verwierf,
suksesvolle tracks «Gelukkig was je de kleinkunsthappenings
met zijn aanpak van de muziek en
de de hierop gekleefde Vlaamse
teksten, aan het hernieuwen.
De eerste elpee die hij onderte
kende »Je moest eens weten hoe-
gelukkig ik ben-I was ondanks
de mindere kwaliteit van opname
en persing, een mijlpaal in de later
zogenaamde Brabant-pop. On-
Eerst een klein woordje vooraf, beste mensen. Regelmatig
moet ik van zogenaamde filmliefhebbers horen dat er in Aalst
toch weinig of geen goede films worden gedraaid. Bijgevolg
laten zij de Aalstersè kinema's links liggen en trekken af en toe
naar betere oorden, zoals daar zijn: Brussel, Gent, of zelfs
Antwerpen. Deze redenering is volkomen fout en uit den boze!
Indien diezelfde mensen de programmatie van de laatste
maanden van dichterbij hadden gevolgd, dan hadden zij daar
talrijke waardevolle films kunnen in ontdekken, films die te
Aalst bijna onopgemerkt voorbij zijn gegaan. Dit fenomeen
kan op velerlei manieren worden uitgelegd natuurlijk en je
kan er zowat alles bij betrekken, behalve een gezonde dosis
logika. Ik weet uiteraard ook dat de Aalsterse kinema's heel
wat nadelen hebben, vooral wat betreft de akkomodatie. De
vraag is echter of dat alles opweegt tegen de (zeer dure)
verplaatsing naar de grote centra. Bovendien wordt de situatie
er op die manier niet beter op, integendeel. Het wordt hoog
tijd dat alle ontev.edenen gaan beseffen dat zij zelf voor een
groot deel schuld hebben aan de verzieking van de Aalsterse
filmprogrammatie.
Genoeg gezaagd nu. vooruit met de geit, het aanbod voor deze
week:
SILENT MOVIE
een film van Mel Brooks (VSA 1976)
met Mel Brooks, Marty Feldman, Dom DeLuise, Bernadette
Peters, Liza Minelli, Anne Bancroft, Burt Reynolds, Paul
Newman, James Caan. Mercel Marceau.
pu
Het moet zowat anderhalf jaar geleden zijn dat Mel Brooks'
«Young Frankenstein» in ons land uitkwam en meteen insloeg
als een boni. De kritieken waren lovend en het publiek
enthousiast. Weinigen herinnerden zich dat Mel Brook's 1ste
film, «The Producers», eerder flopte en na één week reeds
terug in de kelders verdween. Niet dat die film slecht was,
integendeel. Misschien was het moment niet goed gekozen of
was de publiciteit niet voldoende, of misschien waren de kritici
toen toevallig in een slechte bui. wie zal het zeggen? Misschien
waren die «Producers» een beetje te hard, dreven zij het wat te
ver door? In ieder geval, na het enorme sukses van «Young
Frankenstein», kregen we Mel Brook's volgende film «Blazing
Saddles» ook op het witte scherm. Wonder boven wonder
blijken alle films die ik tot nu toe van Brooks heb gezien best
mee te vallen. Brooks houdt er een bijzonder originele
opvatting omtrent humor op na, steekt met alles en iedereenlj
de draak, meestal op een spitsvondige manier.
Zijn «Silent Movie» is niet helemaal een stomme film: er komt
aardig wat muziek aan te pas, af en toe zitten er leuke effektjes
in. «Silent Movie» is de geschiedenis van Mel Brooks, van een
film in de film. Een verlopen regisseur die dank zij de hulp van
zijn twee trouwe vrienden van de drank is geraakt, loopt met_
denderende plannen rond. Hij wil Hollywood van dein c
ondergang redden op een vernuftige manier: een stomme film, net
waaraan een serie grote vedetten gratis meewerken, hoeft niet
veel te kosten en kan een bom geld opbrengen. Na enig
aandringen en dank zij de toezegging van de grote namen (de
eerste in de reeks is Burt Reynolds) neemt zijn plan vaste
vormen aan. Dat is niet met de zin van een financieel concern
dat al lang op de loer ligt om de filmmaatschappij voor een
zacht prijsje te kopen. «Engulf and Devour» (vertaalbaar als:
verslindt met huid en haar)doen al het mogelijke om Brooks te
boycotten, maar hun plannetjes halen niks uit, ze komen altijd
te laat. Zij proberen het zelfs met een deskundige verleidster,p hi
die echter verliefd wordt op de brave man en Engulf and
Devour voor schut laat staan. Enkele uren voor de première
van de «Silent Movie» halen de schurken nog een laatste streek
uit, maar Mei en zijn vrienden winnen het coca-cola gevecht
en dus ook het pleit.
Knappe prestaties van Mel Brooks en Marty Feldman, idij
uiteraard. De «Stars» slaan allen, op Ann Bancroft (Brook'i
echtgenote in de realiteit) na, een mal figuur.
(cinema Palace)
L'AILE OU LA CUISSE
een film van Claude Zidi (Frankrijk. 1976)
met Louis de Funès. Coluche en Ann Zacharias
Voor meer inlichtingen verwijs ik U naar de vorige uitgave.
Mensen die die tovallig zouden gemist hebben wil ik graag
verklappen dat U dit nieuwste de Funès-produkt met een
gerust hart mag gaan zien, ik zou zelfs meer zeggen: een
aanrader.
(cinema Feestpaleis)
Last, but not least, de televisieselektie:
BRT. vrijdag 4 februari. 20.40 uur Penelope, een film van
Arthur Miller, met Nathalie Wood. Jan Bannen en Peter Falk,
die voor één keer niet onder zijn Columbogedaante op het
kleine schermpje komt.
RTB, vrijdag 4 februari. 22.25 uur: Duel. een film van het|
Amerikaanse wonderkind en Jaws-regisseur Steven Spielberg,
met Dennis Weaver in de hoofdrol. Oorspronkelijk gemaakl
voor de televisie, werd deze knappe film later in een langei
versie ook in de bioskopen uitgebracht. Een knap hallucinanl
verhaal van een hedendaags duel: een brave burger op
zakenreis met zijn wagen wordt om één of andere duistere '™{j.
reden en duidelijk met duistere bedoelingen door een
zware vrachtwagen achtervolgd. Wie van de twee uiteindelijk
in het ravijn stort...?
Dat was het dan weer. ik heb wat tv-films laten vallen. U zou
wel eens indigestie kunnen krijgen.
GUY DE LOMBAERT
:boi
et
nt
SA-\
ngvi
ho
getwijfeld heeft R vh G mensen als
Johan Verminnen en Kris De
Brujne gepiloteerd naar de door
braak.
Hij timmerde immers samen (en
missehien wel vóór lien) net hen
aan de weg die de elementen stem
en instrument een belangrijkere
plaats ging geven in het type-
kleinkunstlied. Met hem is de ba
naliteit van het drieakkoorden
schema belachelijk gemaakt en is
daarnaast ook. het hele podium-
J»EM
gebeuren met gimmicks, actsfi et »e\
aan belang gaan toenemen. :n du
Wie RvhG in september jl. op Wo
binnenkoer achter -den TUI *nwi
optreden, zal met veel plezie
tweede kontakt tegemoet
Wie met hem nog kennis iw KJfa|
maken mist de ervaring van'J i
echt professioneel podiumwert ie»
RvhG treedt op 5 februari mi d
20.30 uur op in de zaal van vcau.
Fabrickske, Wellekensstraat, hr|ïte
te Aalst. Inkom: 60-80 Ir. Sc,Wl
nop.
at uil,