PRATEN MET ...KOMPONIST, DIRIGENT EN ZANGER VICTOR VAN FRACHEN 28 - 11-2-77 - De Voorpost kunstcnai zang Het is onnodig een figuur als Victor van Frachen in onze muziekminnende kringen voor te stellen. Zijn vele optredens als solist of als dirigent van het Hekelse Sint-Michielskoor maakten hem tot een vaste waarde in het Vlaamse muziekleven. Als komponist zal zijn naam blijven voortleven in onze muziekge schiedenis. We gingen hem even opzoeken in zijn smaakvol en gezellig ingerichte woning aan de Brusselbaan te Hekelgem, die naar een gedicht van zijn moeder, de dichteres Angèle de Bremaecker meizang» werd gedoopt. Victor van Frachen werd geboren te Sint-l'Iriks-kapelle op 8 mei 1924. Van zijn ouders kreeg hij z'n eerste muzikale bagage wat resulteerde in een eerste optreden op zesjarige leeftijd. Hij studeerde aan Het Koninklijk Muziekkonservatorium van Brus sel. Op korte tijd bekwam hij het laureaatschap. Daarnaast ver overde hij nog verschillende spe ciale prijzen aan deze instelling, waaronder de «Elkan»-, de «De Keyser»- en de «Demestprijs», evenals de «Prijs van de muziek uitgeverij Lemoine Fils». Met grootste onderscheiding en gelukwensen van de jury behaalde hij de «Grote Prijs van de Micro- voor solozang, kompositie en di- rektie. Er waren een 300-tal me dedingers. Op 14 april 1962 mocht hij uit I,handen van Z. Exc MinisteT Re- naat Van Elslandc de medaille «Pro Musica» ontvangen, en dit om zijn grote verdiensten in de muzikale opvoeding van dc jeugd. MENS EN MUSICUS We leerden Victor van Frachen kennen als een joviaal en tevens energiek man. Zijn talloze bezig heden. die veel doorzettingsver mogen en toewijding vragen be letten hem geenszins het leven langs de zonnige kant te bekijken. Met duizend-en-een kwinkslagen weet hij ons gesprek tot een uiterst aangename aangelegenheid te maken. Z'n echtgenote Laurettc Bosteels is erc-diensthoofd van de Sociale Dienst van de C.O.O Aalst. Beiden zijn fervente na tuurliefhebbers Hun woning is omringd door talloze planten en bloemen. Victor van Frachen praat, lacht, gaat achter de piano zitten en zichzelf begeleidend zingt hij en kele van zijn laatste komposities. Over zichzelf zegt hij weinig. Wel vertelt jij talrijke anekdotes over zijn kunstbroeders Hij werkte onder meer onder de leiding van fgor Stravinsky en Igor Marke- vitsch. Voorde uitvoering van een werk van Darius Milhaud (in feite Marius Dilhaud). voor twee bari tons. koor en orkest moest de He- brecuwse uitspraak aangeleerd worden: Een taal om dorst van te krijgen!- Ook aan Robert Herbe rt gs werd herinnert: «Als hij het orkest hoort spelen krijg: hij nieuwe ideeën Hij ging dan met een rood potlood bij de musici veranderingen inde partituur aan brengen. Een wonder mens. die ■Herberigs. Hij was ook kunst schilder en schrijver. Hij heeft ook nog bas gezongen in de opera van Antwerpen.» Victor van frachen heeft ook heel veel kontakt gehad met onze eigen Vlaamse komponisten: «Lodewijk Mortelmans ging, toen hij reeds zeer oud was. in volle winter in dc Schelde zwemmen. Op zijn doods prentje staat: Een man van graniet. Hij was van gra niet: hij was zeer moeilijk met zijn leerlingen: streng, maargoed. Jef Van Hoof heb ik ook goed ge kend. Indertijd heb ik zijn Kruis liederen nog eens besproken in een blad. In had onder andere ge schreven dat we in die godvruch tige liederen op tekst van Frans Clinckaert de vloekende en tie rende Jef Van Hoof niet herken nen. Is het misschien om zijn fijn gevoeligheid te verstoppen dat hij zo luidruchtig is'' Toen hij me voor het eerst ont moette zegde hij: «Ge hebt in mijn ziel gekeken». Victor van Fachen heeft nog wer ken uitgevoerd van Jef Van Hoof Hij herinnert zich een ijsberende Jef Van Hoof net voorde uitvoer ing van zijn «Kruisliederen-. Vic tor von Frachen poogde de wonden komponist te kalmeren door hem te verzekeren dat werke lijk alles zou gedaan worden om de werken volledig tot hun recht te laten komen. «'tZal vandoen zijn Vikske-. zegde Van Hoof. «want 't is godverdoeme voor Onze Lieve Heer». Van Hoof schreef boven bepaalde komposities: «Mag niet in Brussel uitgevoerd worden». Theo De Joncker vertrouwde bij testament al zijn komposities toe aan Victor van Frachen. Deze voert zelf deze werden uit of laat het doen door andere uitvoeren den, om aldus de wens van zijn overleden konfrator in te w illigen. Victor van Frachen zette ook de eerste stap om het tijdschrift van het Brusselse koriservatorium tweetalig te maken! DE TOONDICHTER Als komponist is Victor van Fa chen bewust voorvechter van onze eigen Vlaamse traditie. Dit uit zich vooral in liederen die in vele gev allen getoonzet zijn op poëzie \itn zijn moeder Angèle de Bre maecker, die momenteel verblijft in een rustoord te Aaigem. Verder komponeerde hij op teksten van Paul van Herreweghe. Bert Pele ntan. Paul Herbosch. M van Els- lande, Zr. Lutgardis e a. De be zetting is soms sterk uiteenlopend en afhankelijk van de aard van de tekst. Zo schreef van Frachen kunst- en volksliederen, koorwer ken. a capella of met begeleiding van klavier of orkest. Soms wijkt hij af van de gangbare koorbezet ting. Zo schreef hij werken voor strumentale werken. Voor kope rensemble schreef hij een «Vlaamse dans». Hij bewerkte ook een veertiental Schubert-liederen voor drie ge lijke stemmen. De originele bege leiding werd behouden. -Marinus dc Jong was vol bewondering voor deze bewerkingen en vroeg aan van Frachen de bewerkingen op te sturen naar Radio Hilver sum. Mengelberg (een der meest vermaarde Nederlandse dirigen ten) had erom gevraagd. Doch...slechts twee van deze be werkingen hadden genade gevon den in de ogen van van Frachen De rest had hij verbrand. Toen Marinus de Jong het nieuws tele fonisch vernam antwoorde hij: «Moest ge nu bij me staan, ge kreeg een pak rammel. Waarom hebt ge dat gedaan? Wanneer van frachen een kompo sitie klaar heeft legt hij die min stens twee weken terzijde. Achte raf volgt dan een strenge kontrole Bevalt het werk hem. dan wordt het gespaard, bevalt het hem niet. dan wordt hel verbrand. Van Fa chen zegt zelf: «Men kan alles toondichten. zelfs de tekst van een dagblad, maar om het goed te doen. Victor van Frachen beschikt over een warme baritonstcm met uitge breide tessiluur. Hij kreërde tal rijke werken en is een graag ge ziene gast in de studio's van het derde programma van B.R T - Radio, die zijn stem regelmatig de ether inzendt. Hij trad op in ver schillende operavoorstellingen. Verslagen uit die tijd spreken van een voldragen baritonstem, een sterke muzikaliteit, een verover ende mimiek en een perfekte uit spraak. Victor van Frachen wist zich in alle stijlen in te leven. Naast de voor dc radio-omroep gegeven koncerten trad hij vaak op in het buitenland: Nederland. Engeland. Duitsland, Groot Her- buitenland te verdedigen, hoewel hij heel goed weet dat met be kende werken uit de negentiende eeuw het sukses bij voorbaat ver zekerd is, terwijl bij het naar voor brengen van ongekende zaken steeds het risico in zich houdt op onbegrip te stuiten. Naast talrijke opnames die zich bevinden in de B R.T.-discotheek zijn enkele fonoplaten uitgege ven: «Zing met ons mede en wees blijde» en twee platen kerstliede ren met het Sint-Ceciliakoor dat onder van Fachens leiding staat. Als dirigent is hij accuraat, maar tevens zeer bezield en enthou siast. Zijn grote verdienste ligt onder meer in het feit dat hij ook met niet muzikale geschoolde krachten stijlvolle resultaten kan bekomen. Hiervan getuigen on derstaande resultaten: Eerste prijs en gelukwensen van de jury op een groot zangtor- nooi te Leuven met de «Zangclub van het kanton Asse in 1948. Optreden voor het N.I R. met het «Knapenkoor der Gemeente school van Mollem» Het door van Frachen gestichte «St-C'eciliakobr van Mollem» trad mot orkest op voor de B R.T. en voor Radio Luxemburg en maakte fonoplaten voor de firma Olym- pia Met de grootste onderschei ding en met felicitaties van de jury behaalde het door hem gestichte «Vokaal kwartet August dc Boeck in 1950 de «Grote Prijs van de Micro Dit onder leiding van. en met werk gekomponcerd door van frachen. Tevens was hij stichter van het «Mannenkoor van het V.T.I. te Aaslt». Met dit ensemble be haalde van Frachen op het «Groot Internationaal Zangconcours te Vught (Nederland) in dc afdeling «Uitmuntendheid» dc eerste prijs met het hoogste aantal punten, de wisselbeker en de speciale onder scheiding van de «Eikekroon Bij deze gelegenheid werd Victor van Frachen. samen met de direk- teur van het V.T.I. en een afvaar diging van het koor ontvangen op het Ministerie van Openbaar On derwijs. waar de regcringsme- daillc Pro Musica» doorZ Exc. Minister Renaat van Elslande werd overhandigd. De plechtig heid werd door de telev isie uijee- Victor Van Frachen i mezzo's baritons en bassen in plaats van dc gebruikelijke verde ling in sopranen, alten, tenoren en bassen. Victor v an Frachen schreef ook in- togdojn Luxemburg. Spanje Ita lië. Oostenrijk, Jougoslavië. Noorwegen. Victor van Frachen schrikt er niet voor terug heden daagse muziek van ons land in het zonden Als stichter en leider van het «Koperensemble van het V.T.I wist hij snel met deze groep een professioneel niveau te bereiken. Victor van Frachen is leider van het «St-Michielskoor van He kelgem». Dit koor treedt op in kunstavonden, luistert kerkelijke plechtigheden op en geeft koncer ten voor gehandikapten. Talloze persartikelen wijzen op de voor treffelijke kwaliteit van het koor. Naast zijn aktiviteiten als zanger en dirigent victor van Frachen tevens een toegewijd organist en pianist. Tevens is hij een buiten gewoon improvisator. PEDAGOOG We zouden zeker onv olledig zijn moesten we Victor van Frachens pedagogische aktiviteiten over het hoofd zien. Naast zijn taak als muziekleraar (wat geduld en toe wijding vraagt) is hij auteur van onvolprezen pedagogische en di- daktische werken, die door in- spekties (J. Louël en Mgr. J. Vij verman) ten zeerste worden ge waardeerd. Hij schreef o.a. een belangrijk werk over zangkunst; een theorie van notenleer en mu- ziekbeluisteren. Hij schreef ook in verschillende nederlandse en franse bladen en tijdschriften. Het zal de lezer duidelijk zijn dat we te maken hebben met een man die niet aflatende ijver zich blijft inzetten voor wat hem nauwst aan het hart ligt: de muziek. Onlangs verschenen opnieuw een groot aantal nieuwe komposities: «Zes tien liederen op gedichten van zijn moeder voor zang en klav ier. Ook maakte hij voor deze werken fijn zinnige orchestraties. Negen van deze liederen zijn met een tweede stem ad libitum. Verder versche nen tien werken voor a capella koor; zes werken voor koor. be staande uit sopranen, baritons en bassen, a capella en vier koorwer ken voor drie gelijke stemmen SSA of Ten.. Bar. en Bas). Naast twee liederen voor zang en klavier («Ode aan een vrouw» op tekst van Angèle dc Bremaeker en «Geborgenheid op tekst van Paul van Herreweghe) verschenen nog vier zettingen van het -Onze Vader éénstemmig (met tweede stem ad libitum) en orgel, drie ge lijke stemmen a capella, drie ge mengde stemmen (sop., bar., en bas) a capella en tenslotte voor vier gemengde stemmen, even eens a capella. Ondertussen heeft hij nog drie werken klaar: «Gebed» en «Liefde» op tekst van zijn moeder en «Blij zijn» op tekst van Paul van Herreweghe. Voor het eerste en het laatste van deze werken zijn verschillende bezettingen voor zien Tenslotte willen we nog een selck- tie maken uit dc beoordelingen die anderen maakten over het werk van Victor van Frachen. Marinus de Jong: «Het zou las tig vallen hier een bijzondere voorkeur te treffen van sommige dezer liederen, die in al hun ver schillende uitdrukkingen, aspek- ten en gemoedsstemmingen al op even hoog peil staan» Mgr. J. ijverman: Bij de le zing van deze kleinodiën voel ik onmiddellijk dat ze ontstaan zijn uit de kinderliefde voor uw moe der. U hebt iiw kunstenaarsziel la ten trillen in unisono met het fijn besnaard gemoed van de dichte res. uw moeder, en die éénklank dikteerde u ook meteen de rijke, lenige slingering van uw keurige melodie. Uw artistieke klavierbe geleiding. van een voorname harmonische inhoud, behelst vaak de teksschildering. of onder streept de zeggingskracht of de tere stemming v an het gedicht. Al les wijst op de hoge kwaliteit van deze bundel waardoor u. eens te meer. onze Vlaamse liederenschat zijl komen verrijken. Hendrik Daems, Eerste eer B.R.T. «...een lichtbaken voor nieuwe horizonten willen ken Dc vorm van de melodische zinnen kan allecr iemand met een geschoolde techniek worden gekreëerd. «Het Laatste Nieuws» «Twee kunstenaars die in all zichten naar schoonheid st en die elk over een strikt per lijke stijl beschikken. Van voelt men dat ze wars zijn gemaaktheid, trouw aan zich nooit bezondigen wilde gezochte of «Voor Allen» Met dit werk. waaruit de kunst van beide in volle kracht vertoont deze 'n hoogtepunt die mogen benijden. Er gaat v liederen een bekoring uit di. naar het hart grijpt.(M.P)» Dr. Piet Nuten in «De rist «Door de evenwichtige samenwerking én van begeleiding, vullen deze bijzonder op door hun zorgde strukluur.Van doorgrondt moeders met lijn poëtisch gevoel tot diepste diepten. Iedere ring. ieder woord van ontvangt een eigen Al deze citaten, gcschrevenj Maj aanleiding van het van «Zestien liederen vooi en klavier tonen voldoend! {jfty] hoe dc komponist van I ra ;Y« zich een eigen plaats heeft #ari de Vlaams®^ ziekwereld. Een plaats hem de komende jaren no zouden zien bevestigen met nieuwe werken te v André De

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 28