1 1 FILM BIJ ONS SP0RENLEGGER BOONTJE DE BIG MUSIC VAN ONZE AALSTERSE BIG BAND t rdP De televisiekeuze (die U neemt voor wat ze waard For me and my galprachtige Amerikaanse musi< van grootmeester Busbey Berkeley, met Judy G land en Gene Kelly. Toch wel even uitkijken w«l dergelijke films verliezen een groot deel van h waarde op het kleine schermpje, (vrijdag 18/0. RTB, 22.25 uur) Made for each other: film-smartlap van John Cro well (VSA, 1939), met Carole Lombard en Jai Stewart. (Zaterdag 19/02 - BRT, 14.30 uur) Broncho Apache: western van Robert Aldrich, Jean Peters en Burt Lancaster Eén van de eerste western waarin uitgebreid dacht aan de Indianen werd geschonken, (zaterdl 19/02-RTB, 20.20 uur) In de voetsporen van Louis Paul Booneen verra sing voor thuisblijvende anti-karnavansten. je mé als RTB-programmator wel goed gek zijn om a programma over Boontje uitgerekend met karna uit te zenden, maar ja, de wegen Gods zijn a ondoorgrondelijk, (zondag 20/02 - BRT, 22.10 uur) Gianten film van George Stevens, met James Da (zijn laatste film): Elizabeth Taylor, Rock Hudsa Het verhaal van de Amerikaanse staat Texas, in bj gebracht via de geschiedenis van een ranchers-faq lie. (donderdag 24/02 - RTB, 19.50 uur) iN 28 - 18-2-77 - De Voorpost 12 december jl. zond de BRT-TV «In de voetsporen van Gerard Walschap» uit. Een interessant onderwerp, een geslaagd programma. Nu zondag, 20 februari (22.10 uur) komt het tweede in de reeks op het scherm: «In de voetsporen van Louis Paul Boon». Een slechtere datum kon de BRT natuurlijk niet bedenken! Net op karnavalsavond, wanneer heel Aalst, omgeving en andere kamavalsteden, lustig vieren zendt de BRT een programma uit over mis schien wel de meest bekende en geliefde Aalstenaar uit de laatste jaren. De mensen over wie hij zoveel geschreven heeft, voor wie hij gevochten heeft en aan wie dit program ma opgedragen is, de volksmensen van Aalst en omgeving, zullen het niet kunnen zien! De dienst Kunstzaken o.l.v. Valeer Van Kerkhove heeft een portret van Boontje la ten samenstellen aan de hand van zijn inspiratie bronnen, zijn omgeving, zijn landschap, zijn achter- w gronden, zijn mensen ron dom hem van wie hij zozeer hield en houdt. Lut van Bel- leghem schreef het scena rio. Zij gebruikte hierbij teksten van Boontje zelf, autobiografische uitspra ken, fragmenten uit zijn werken, getuigenissen van vrienden, kennissen, fami lieleden en critici. De man aan de kamera, Jos van Schoor heeft gepro beerd de wereld van de au teur weer te geven, zo ge- trouw mogelijk. Niet alleen de wereld waarin hij leefde en leeft, maar ook de wereld waarin de mensen leven over wie hij schrijft. Het spreekt vanzelf dat Boontje ook uitgebreid aan het woordt komt. Wij profiteren ervan om een bondig beeld op te hangen van de schrijver en mens Louis Paul Boon. Louis Paul Boon werd ge boren in 1912 in Aalst op het haast legendarische ei land Chipka, onder de rook van de Aalsterse fabrieken, ateliers en brouwerijen. Zijn vader was koetswerkschil der en zijn moeder hield een verf win keltje. De jonge Louis schreef graag en tekende erbij .Hij moest een beroep met toe komst leren. Dus werd hij naar de Vrije Technische School gestuurd waar hij autotechniek zou studeren. Hij wordt hier weggestuurd voor het lezen van een boek uit de Liberale Bibliotheek. Hierop volgt hij een tijdje tekenen en schilderen aan de Aalsterse Kunstakade- mei. Nadien werd hij ge noodzaakt zijn vader te hel pen en later zelf te gaan werken als schilder. Rond deze tijd engageerde hij zich volop in de sociale strijd en het kommunisme. Net voor het uitbreken van de oorlog trouwde hij met Jeanne De Wolf, «een schoon vrouwmens». Hij werd gemobiliserd en was een tijdje krijgsgevangene. Hij schrijft zijn eerste boek dat verschijnt op één ek- semplaar (voor zijn vrouw) «Drie mensen tussen mu ren» geschreven met de hand. Het volgend jaar ver scheen dan zijn eerste ech te werk «De voorstad groeit», een sterk sociaal- geëngageerd boek, in een realistische taal. Hij kreeg er zijn eerste prijs voor. Dat was de definitieve start van zijn schrijversloopbaan. Na de oorlog werkte hij bij de Rode Vaan. Omdat hij zich niet kon neerleggen bij de diktatoriale manier van wer ken, dat het kommunisme van hem eiste, verlaat hij het blad. Hierop volgde een periode van armoede. Hij hoorde nergens meer thuis. Hij probeerde een stuk brood te verdienen met het schrijven van kursiefjes voor allerlei bladen en hij schreef onder alle mogelij ke schuilnamen liefdes romannetjes. Ondertussen was zijn «Kapellekensbaan» af. Vlaanderen weigerde het uit te geven. En toen het in Nederland bij de «Arbeids- pers» uitgegeven werd, veroorzaakte het een don derslag in de Nederlandsta lige schrijverswereld. De pers stortte er zich op. «De Kapellekensbaan» en Boon tje werden verguisd en ver worpen door de enen, door anderen hemelhoog gepre zen. Meteen was het hek van de dam. Volgden nog: Menuet, De Wapenbroe ders, Zomer te Ter Muren, De Kleine Eva, Jan de Lich te, Mieke Maaikes obscene jeugd; Zomerdagdroom; Als het onkruid bloeit (over druggebruik); Eten op z'n De heer Scheerlinck, stichter van de nieuwe jazz band. (el) «Mack the Knife- en de bolero's «Poinciana» en «Adios-, genoot bood meteen een aantal nieuwe perspektieven. Niet dat men we kelijks het podium op wil, «trou wens,» zo zegt Octaaf Boone, «de big-bands zijn kommercieel niet meer rendabel, de podia zijn lang niet meer aangepast om zo'n grote groepen plaats te bieden en het zou gewoonweg onbetaalbaar zijn voor de organ izator, mochten de muzikanten er iets willen aan'ver- dienen; we doen het dus louter uit liefhebberij.» Een vijftal optredens per jaar zou hij wel tof vinden. Men heeft ge pland 'n recital te geven in het stadhuis in mei of in juni. Afwach ten dus. LINE-UP Achttien mensen speelden de on gehoorde klanken door aan het kamavalpubliek in de Keizershal- len: ritme-sektie: Gaston Schellinck. slagwerk; Alfons Vidts, bas: Jean Van der Schueren. gitaar; trompetten: Honoré Verstraeten, ^lex Mortier, Piet Kieckens en Patrick Mortier; trombones: Raymond Merkx, Noel Van Hcrreweghe, Arnold Vincke, PierreVandenBroecken Albert Amant; saxofoons: Rick Peerlinck, Odi- lon Mortier, Francois De Cock, Frans Troch en Adolf Breynaert; piano en leiding: Octaaf Boone. Allemaal namen die we binnen enkele weken uitvoeriger in de kijker zullen zetten in een serie over twintig'jaar muziek te Aalst. Vandaar en om te besluiten, vol gend orgelpunt. RENE DE WITTE Een der weinige, zoniet de enige, aangename verrassing die de toeschouwer tijdens de jongste prins- karnavalverkiezing weggelegd was. lag in het eerste optreden van een Aalsterse Big-Band-zonder- naam. Een ophefmakende muzikale gebeurtenis met een staartje d'r an! Nu de hitmolen vandaag-de-dag al te vaak liedjes baart als algebraï sche sommen v an klanken en de cibels. is de tijd rijp voor een her opflakkering van suksesnummers die vroeger met de «m» van mu ziek ten gehore kwamen. De big - band - dansmuziek volgt de pas, Glenn Miller wordt opnieuw een best-seller terwijl jongere groepen als de Passadenia Roof Orche stra c. avan de nu betere opname technieken gebruik maken om «Moon Indigo's» en andere u «Creole Love Calls» in de groe ven te zetten. Kortom, er is een vernieuwde interesse voor de his torische big-bands van weleer. Misschien worden de badpakken deze zomer weer een stuk lan ger. GASTON SCHELLINCK DRUMT ZIJN DROOM TOT WERKELIJKHEID Het moet verleden jaar geweest zijn dat Gaston Schellinck. drummer en in de geschiedenis van de Aalsterse orkesten nauw betrokken tot de Actif Club, tij dens de warme zomermaanden tot het idee kwam een big-band naar vroegere snit op te richten of te helpen ontstaan. Dat Octaaf Boone vrij vlug op de kar sprong, is voor wie de muzikantenkring hier ten lande kent, geen raadsel. Geen ander evenaart z'n talenten als arrangeur en dit. terwijl Octaaf ook aan de piano z'n sporen heeft verdiend. Zo gedroomd, zo ge daan. Een eerste repetitie vond plaats in juni '76. Zestien man kregen de smaak (opnieuw) te pakken. Als een ware -moonlight serenade» klonk het weer van Stan Kenton, Bert Page cn an dere Millers. Tot de dag dat Gaston Schellinck na een lange stilte van de tot dan slechts éénmaal verenigde groep, een optreden te pakken kreeg voor het jongste Drie-koningenfeest. Ware het niet dat Frangois De Cock (eerste saxofonist) op win- tervakantie was, dan had Aalst toen de première van de Big-band enkele weken vroeger meege maakt. TOEKOMST Het overweldigende sukses dat de groep tijdens de recente prinsen verkiezing met bewerkte parels als «In the mood», «Tenderly», De saxofonisten van de nieuwe band zonder naam. (el) Vlaams; Pieter Daens; Fa briekstad Aalst. En van zijn kursiefjes die hij sinds 1954 in «De Vooruit» schreef, werd een groot aantal ge bundeld. In 72 nam Boontje afscheid van «De Vooruit» (hij was toen 60 jaar). Hij geniet nu van de vruchten van zijn rijkgevulde leven in zijn prachtige huis in Erembo- degem dat werd ontworpen door architekt dichter Al- bert Bontridder. Wie denkt dat hij zijn dagen lui in de zetel liggend, doorbrengt, heeft het verkeerd voor. Hij is aktief als tekenaar en als schrijver in de kunstenaars groep «Honest artists». Uit zijn bibliografie blijkt dui delijk hoe breed zijn inte resseveld was. Hij schreef over armtierige arbeiders, schreef luchtige werkjes, pleegde kursiefjes, maakte het dokumentair, geroman- ceerd reuzenwerk «Pieter Daens», maakte het ge schiedkundige «Fabriek stad Aalst» en heeft er ooit aan gedacht een werk over Jezus te schrijven. Hij is een lekkerbek en een fonke lend biertje lust hij best. Zijn interesse voor het vrouwelijk schoon is hem zijn hele leven bijgebleven. Zo is hij in het bezit van een uitzonderlijke «femina- teek»; foto's van pin-ups, cover-girls, filmsterren, modellen, enz., alles netjes en grondig geklasseerd on der niet mis te verstane trefwoorden «Het onder goed», «Ontbloten der Tie ten», Versieren der Tieten», «Op het randje af»... Voorwaar een veelzijdig man, die op alle gebieden zijn sporen heeft verdiend. Boontje toch. Louis Paul Boon wordt op 12 maart a.s. zestig jaar. Bij deze gelegenheid zullen vrienden en literatoren hem een passende hulde brengen. Tijdens een feestmaal, In 'Kasteel Waldorf te Asse zal L.P.Boon op 15 maart gevierd worden. Oktaaf Boone aan de piano (el) duideli films THE RETURN OF THE PINK PANTHER Een film van Blake Edwards (Engeland, 1975) Met Peter Sellers, Cristopher Plummer, CatherirJ Schell, Herbert Lom. Muziek van Henry Mancini. /p Clint Eastwoord is uiteraard voornamelijk als ak bekendAf en toe voelt hij echter de behoefte om eens achter de kamera plaats te nemen, meestal vrij goed resultaat, zelfs. In hoeverre dat enkel hem te danken is weet ik niet, het is wel een feit hij zich telkens weer omringt met een aantal bekwame mensen: Bruce Surtees (fotografie) Jerry Fielding (muziek) om er maar enkele te men. Bekwame vakmensen alleen zijn echter garantie vooreen goed resultaat, Clint zal er dus wel voor iets tussen zitten. Om hem even te situeren geef ik de titels van vorige films (die ook al een behoorlijk niveau den): Play Misty for me, High plains drifter, The Eiger Sanction. «The Outlaw Josey Wales» is een ietwat ongewc western, het verhaal van een man op zoek ni rechtvaardigheid, om het in twee woorden te zegg( De film is echter boeiender dan de korte inhoud. (cinema Palac Ik hou met van ellenlange epistels die moeten maken dat een film goed is. Het is ook gemakkelijk uit te maken wat een film goed een goede film is immers een conglomeraat ontelbare (nou ja) goed gekozen en goed details die in het geheel onopgemerkt Alles bij elkaar mag het resultaat voor mijn part kommercieël zijn, mits het maar enig niveau haalt Blake Edwards' «The return of the pink zo'n film; je zit er bijna twee uren geamuseerd te kijken, maar achteraf kan je moeilijk waarom. Het was plezierig uiteraard, het zal goed in mekaar, en daarmee heb je zowat gezegd (tenzij je er nog een tiental wil aan toevoegen). Wat dergelijke wel het ontbreken van storende details, en daar je als kijker uiteraard bijzonder gelukkig om. Toch even wat toelichting omtrent het (mensen die de eerste «Pink Panther» niet gezien moeten daarom niet wanhopen): de Panther» is een diamant van zeer grote waarde u met de regelmaat van een klok gestolen wordt. (Erln ondertussen al een derde «Pink Panther» uit: «T(|1C Pink Panther strikes again».) Telkens wordt inspe^vc teur Clouseau (in het ware leven Peter Sellajc met de zaak belast, alhoewel zijn manier van werkLf eerder «ongewoon» is. jii Blake Edwards' humor is beslist de moeite waajid Peter Sellers' vertolking al evenzeer. kje (cinema Feestpaleis) Zc PCI THE OUTLAW JOSEY WALES fg Een film van (en met) Clint Eastwood (VSA, 1976) f;u Met - naast Eastwood - Chief Dan George, Son<fva Locke, Bill McKinney, etc... - - e IP fm

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 28