KNAPPE VOORDRACHT VAN HERMAN LEEMANS JEFI AALST, EEN 48 50,206 220,210,68 100 Jeugdatelier Klakson protesteert DIEPZEEDUIKEN ALS GEVECHTSTECHNIEK EN SPORT PRACHTIG INITIATIEF VRIENDENKRING ST-MAARTENKOLLEGE VERZORGT «NACHTDIENST» De Voorpost -18-2-77 - 9 VIS WAHBEKÏ- uu en zei g m« 'olledi igceri Ikopji DC2 grom Blijkbaar was de ladder van het stads personeel niet hoog genoeg om dit tweetalig bordje te verwijderen. JM GEVECHTSTECHNIEK De heer Leemans belichtte eerst de militaire kant van het diepzeeduiken, en gaf een kort historisch overzicht, Reeds 900 jaar voor Kristus hadden de Numidiërs gevechtsduikers die onder water houten wiggen moesten drijven tussen de planken van de scheepsrom pen. En in de haven van Syra cuse ruimden de Atheners hin demissen weg. [Herman Leemans, diepzeeduiker n voordrachtgever, (el) indsdien heeft het diepzee- uiken een hele evolutie on- ergaan, gebruik makend van technologische vooruit- ''i11 pang. Vooral na de tweede we- eldoorlog werden de technie- en gemoderniseerd, end OORTEN DUIKTOESTEL- lijk ,rert foor de verschillende opdrach- en heeft men ook verschil- Bnde uitrustingen, zo o.a. het ind< ewoneduiktoestel met pers in o| icht (200kg/cm2, tot 60 meter ettci lepte). Dit is echter niet voor doc evechtsdoeleinden geschikt n imdat men de duiker van op n vi Istand kan waarnemen, om- lb)ic at er boven hem luchtblaasjes liva- het water verschijnen, miin let het zware helmpak een ze vi bberpak uit één stuk, bereikt enel en al 80 meter diepte. Maar P°m et is enorm zwaar n g( hinlCL Stalen duikpakken hierbij zijn alleen de armen en benen beweegbaar. Men kan echter tot op 300 meter diepte gera ken. Dit zijn zeer dure duiker- spakken. De Engelse en Ame rikaanse marine bezit ze. Voor België blijken ze te duur. WEINIG IN AANTAL Begië bezit slechts 15 ge vechtsduikers paracomman do's van het 3de parabataljon te Lombardzijde. Overdreven is dit getal niet, als men be denkt welke opdrachten de ge vechtsduikers te verwerken krijgen. OPDRACHTEN Deze zijn zeer uiteenlopend installaties onklaar maken, vernietigen van hindemissen, springstoffen aan scheeps wanden aanbrengen, kuststro ken ontmijnen, verkennings opdrachten uitvoeren, en der gelijke zaken meer. Ongeloof lijk gevaarlijk. In 1940 had in de haven van Alexandrië (Egypte) een bij zonder erge ontploffing plaats twee Britse slagschepen en één cargo zonken in enkele sekonden tijd. Dat was het werk van slechts zes Italiaanse duikers. De Italianen zijn trou wens altijd meesters geweest in de gevechtsduikerij. En Alexandrië had de naam van een oninneembaar bastion te zijn. Toen het daar toch tot zulke incidenten was gekomen, begreep men tot hoeveel ra vage zo weinig mensen in staat konden zijn. Dus ging men de gevechtsduikerij, -ook in vre destijd, -wat meer naar waarde schatten. De gevechtsduikerij werd meer en meer geperfektioneerd. Men kan al duiken tot op zeven meter diep, zonder luchtbellen te veroorzaken de menselijke longen werden «vervangen» door een rubberzak in het dui- kerspak. Zo kan men onge merkt magnetische of zuigmij- nen aanbrengen op scheeps wanden. Deze duikers zwom men dan zover mogelijk weg en werden door een boot in het nachtelijk duister opgepikt. Vóór de grote knal kwam, wa ren alle sporen reeds verdwe nen. Herman Leemans vertelde ons over de «Human Torpedo's» in Engeland, de Majale's in Italië, over de Marine Nationale die in Toulon een speciale oplei dingsbasis heeft, enzoverder. Over de Duitsers die de Itali aanse techniek overnamen, over de Japanse zelfmoord duikers die zich samen met hun springstof lieten ontplof fen. En over het feit dat men nu ook in vredestijd het belang van een serieuze opleiding van gevechtsduikers heeft inge zien er kunnen zich altijd on verwachte situaties voordoen. Deze schijnbaar droge uiteen zetting werd ons zeer aange naam «aan de man gebracht». De humoristische kwaliteiten van kommandant Leemans zijn waarschijnlijk al even groot als zijn kennis van het diep zeeduiken. Zijn spreekbeurt was dan ook niet alleen bijzon der boeiend, maar ook zeer aangenaam om te beluisteren. Hij had het verder over de opd rachten van gevechtsduikers vernielen van schepen, infiltre ren in exfiltreren uit vijandelijk gebied, het aan wal brengen van mensen met speciale opd rachten (spionnen, bijvoorbe eld), het helpen van guerilla- strijders, het opzoeken van mijnen, enzoverder. Diepzee- duiken is als sport op zichzelf al bijzonder ingewikkeld en ge vaarlijk. Voor gevechtsduikers is het dus nog véél gevaarlijker! Het gevechtsduiken (in België slechts 15 duikers in getal) vergt dus bijzondere karakte reigenschappen, en wordt dus ook slechts door vrijwilligers beoefend. De opleiding is bui tengewoon hard. Om te begin nen moet men al volwaardig parakommando zijn SPORT Het tweede gedeelte van de spreekbeurt betrof het duiken Ter gelegenheid van de voordracht kon men ook duikersmateriaal bekijken. Alvast om naar vakantie te snakken, (ei) als sport. De heer Leemans gaf een ganse uiteenzetting over diepte, druk, tijd van onderwa- terblijven, zuurstofverbruik, duiktoestellen, apparatuur, horloges, drukmeters tabellen, kleding en wat weet ik al meer, dat we er hier jammer genoeg niet verder op in kunnen gaan. Hij zou er trouwens een ganse Voorpost mee kunnen vullen. Maar dit is zekerdiepzeedui ken is een bijzonder ingewik kelde en gevaarlijke, en dus ook boeiende sport. De Voor post komt daar immers nog op terugDe avond werd besloten met een interessante film ter zake. W.L. Neen, beste lezers, dit is geen rekenkundig raadseltje, maar doodgewoon de titel van een artikeltje, die ons ingegeven werd door ROGER RAVEEL die momenteel een reeks werkjes exposeert in het Centraal Kompleks bij het station te Denderleeuw. Inrichters zijn mensen van Parnassos die ook op andere gebieden reeds verdienstelijk werk hebben geleverd Hiervan getuigen artikels van kollega De Witte. AI bij al is het een mooi initiatief om een beroemd kunstenaar ais Roger Raveel aan onze mensen voor te stellen. Het geheel is echter tamelijk ontgoochelend overgekomen. De tentoongestelde werken tonen Raveel geenszins langs zijn beste zijde. Terzake. De expositie bestaat uit een reeks etsen en zeefdrukken, netjes door Raveel voorzien van een nummer en een naam: zijn ei gen naam. Bijgevolg is elk werk wel degelijk een «Raveel». Dit mag echter niet volstaan om blin delings geloof te hechten aan de waarde der geëksposeerde wer ken. want we moeten eerlijk toe- geven dat onder dit koren veel kaf te bespeuren valt. Onmiskenbaar is het sterk kommercialiserende aspekt, De meeste werken in Denderleeuw tentoongesteld zijn op een of andere wijze tien maal. vijftig maal,-en in het slechtste geval tweehonderdtwintig maal geproduceerd. Het verkopen van een dergelijke reeks brengt een aardig sommetje op, met een mi nimum aan arbeid. Ee kunstenaar die het zou aandurven om een werk van zichzelf een tweede maal te tekenen of te schilderen zou onmiddellijk van zelfplagiaat verweten worden. Men zou hem inspiratieloos of uitgepraat noe men. Zelfs een man als Roger Ra veel we onderschatten geens zins zijn artisticiteitschijnt af en toe te lijden aan deze ziekte. Dit blijkt uit eentonigheid en het vaak ver gezochte van verschillende werken. We vragen ons dan af waar de zelfkritiek gebleven is, temeer die werken dan nog zonder schroom verveelvoudigd worden - We schreven het reeds; het is niet de naam Raveel onder afdruk num mer zoveel uit de reeks van zoveel die de kwaliteit van het werk kan garanderen Dergelijke werkwijze is aller minst even misplaatst als het aan de lopende band fabnkeren van landschapjes of paardekoppen. Feiten zijn feiten. Het kommercia- lisercn van de kunst heeft reeds een zodanig gigantische afmeting aangenomen dat hiertegen weinig of niets meer te beginnen is. Wel kan de toeschouwer of de koper er zich van vergewissen of een be paald werk al dan niet een artis tieke waarde in zich draagt. De aandachtige kunstliefhebbers moet dadelijk kunnen zien waar de kunstenaar zichzelf toont, zon der te denken aan de exploitatie mogelijkheden van zijn kunnen. Men moet kunnen het onderscheid maken tussen een «Raveel» en een werk van Roger Raveel. In elk geval, omwille van enkele knappe dingen is een bezoek aan de ten toonstelling zeker aan te raden. Want. soms kan Raveel Raveel blijven. Andre De Groeve. Het is alweer enige weken geleden dat de eerste suksesvolle filmverto ning van Jefi-Aalst (Jefi staat voor JEugdFIlm) in cinema Feestpaleis doorging. Dank zij een uitgebreide reklame-kampagne konden een zevenhonderdtal kinderen kennis maken met een echte jeugdfilm. Goede jeugdfilms zijn niet zo zeldzaam, je moet ze enkel maar weten te vinden, en dat precies doet Jefi. Wij gingen even praten met mevrouw Smeyers, initiatiefneemster van Jefi-Aalst. Sinds geruime tijd interesseert vrouw Smeyers zich voor jeugd films en haar interesse leunt sterk aan bij de realiteit: ze heeft zelf twee kinderen en is van mening dat film een verrijkende ontspan ning voor ze kan zijn. Haar inte resse groeide nog toen ze via een vriendin kennis maakte met het filmatelier te Gent: daar kijken kinderen niet alleen naar films, ze maken ze bovendien zelf. Later hoorde ze van Jefi-Mere en het sukses daarvan sterkte haar in de overtuiging dat zoiets in Aalst ook moest kunnen. Samen met enkele enthousiaste vrienden be gonnen ze plannen te maken die stilaan konkrete vorm aannamen. Terzijde dient wel te worden op gemerkt dat Jefi-Aalst geen par tijpolitieke of andere bindingen heeft: het is gewoon een groep en thousiaste mensen die zich tot doel heeft gesteld de jeugd (van 6 tot 12 a 14 jaar) in kontakt te bren gen met waardevolle films op hun niveau. Bovendien hebben de mensen die zich met Jefi-Aalst bezighouden allen kinderen van die leeftijd en zijn aldus goed ge plaatst om de problemen die zich zouden kunnen stellen op te los sen. De programmatie gebeurt in sa menspraak en regelmatig wordt deelgenomen aan de vormingsda- gen voor Jefi-verantwoordelijken. Reeds van bij de eerste vertoning werd een poging gedaan om de kinderen met het medium ver trouwd te maken. Roel Bal, BRT-kineast, geeft wat uitleg over allerlei aspiekten van de film en zorgt voor een persoonlijker kontakt. In eerste instantie wordt er getracht de kinderen een film opvoeding te geven, hen op een aktieve manier te leren kijken. Voor later zit de mogelijkheid van een filmatelier er wel in, indien dit financiël mogelijk is. Voorlopig worden er om de zes weken verto ningen gepland en in september start de ledenwerving. Een inter- ressant nevenaspekt: Jefi is de ideale baby-sit voor mensen die 's zaterdags rustig boodschappen willen doen. 0p woensdag 9 februari II. hield reserve-kommandant Herman Leemans een zeer interes- santé spreekbeurt over diepzeeduiken. De heer Leemans is zelf een verwoed liefhebber van deze sport. Hij is benevens trainer ook internationaal monitor van de CMAS en verantwoordelijke van de duikersklub «Hydra» (Aalst). De voordracht was ingericht door de «Vriendenkring der officie ren» aangesloten bij de «Nationale Vereniging voor Reserve-officieren», waarvan reserve luitenant Van De Velde sekretaris is. De voordracht ging door in de rijkswachtkazerne te Aalst. Jeugdatelier Klakson wil de puntjes op de «i- zetten. In een artikel van het Aalsters blad «Vies Oilst- werden ze in opspraak gebracht met volgens hen (en ook de "beheerraad van C.S.V.) weinig objektieve gegevens. en w ipijteJ en ee enig besta» i8% va expo WJ Vorig week-end heeft deze bovenvermelde vriendenkring het toneelstuk «Nachtdienst» van Max Neal en Max Ferner opgevoerd. «Nachtdienst» is een klucht in drie bedrijven, dat zich afspeelt rond de jaren 1930. Allerlei vrolijke en minder vrolijke gebeurtenissen spelen zich af rondom een rentenierend paar. Deze zijn omringt door een stel alledaagse figuren zoals de losbollige student, een huwbare dochter, een pseudo-zangeres die af en toe..., een sullige professor die onhandig staat tegenover het eeuwige raadsel de vrouw, een mislukte komponist. Het geheel wordt geweven rond een ietwat tirannerige vrouw des huizes, een slippertje van haar echtgenoot, (maar alleen uit liefde voor de kunst en de muziek), een beleende briljanten speld en op de koop toe een rok waarvan men niet goed weet wie hij toebehoord. De vertolkers (in de rol van), waren: Emiel Bosman (Theodoor Hageman), Annie Sienaart (Rosa, zijn vrouw), Rita Korte (Jenny, hun dochter), Rene Tas (Albin Kaiser, fabriekseige naar), Jean-Pierre D'Hondt (Wolfgang Amadeus, de zoon), Hugo Korte (Félix Rieger, stu dent), Lu Korte (Helma Le Lies re. Zangeres), Jan de Cremer (Eusebius Findozen, leraar), Eric Van Zandijcke (Von Gareis, wethouder), Guido Bayens (Moll, directeur van hotel), Jef Everaert (Flip, een piccolo), Myriam Joos (Frieda, diensmeisje). Het toneeladvies werd verstrekt door de heer Herman Larcher. M.D.G. ciele steun meer ontvangen van de par- tij. Volgcns K lakson (bedoeld is de moni- torsploeg uiteraard) en Michel De Gols namens Liberaal Jeugdwerk Aalst zijn deze zinnen geschreven door iemand met veel verbeelding en fantasie. Zij brengen in herinnering dat op de beheerraad van het C.S.V. beslist is dat er geen plaats meer is voor J.A. Klakson in het nieuwe C.S.V. Hierbii werd dan gemotiveerd dat het J.A buurtgebonden is en dus niet mee ka verhuizen. Men werd dus voor het feit gezet gee. werkatelier meer te hebben. Ondertu sen was wel reeds beslist dat het Lilx raai Jeugdwerk Aalst (waarbij kla) son aangesloft n is) een huis zou huren om een infodienst. een sckrciaria vergaderlokalen en werklokalen or der te brengen voor de aangesloten verenigingen. Evenwel was nog n beslist of het jeugdatelier zijn zatcr- dagnamiddagaktiviteiten naar da. zou overhevelen. Klakson stelt bit vast dat dit nu wel zal moeten. Wel blijkt uit deze gegevens dat d partij geen enkele rol speelde. Mi wijst er trouwens op dat Klakson to' nog toe door eigen werking en subs dies financieel verder leeft. Intussen is de vraag naar lokalen ui naam van Klakson reeds gesteld aan de Stad. Ter gelegenheid hierv an en wijzend op een ander artikel stelt men ook vragen achter de objcktivitcit van «Vies Oilst-. Gehoopt wordt dat dit blad weer het goede spoor vindt als stads krant w aarin het recht op de w aarheid, objektiviteit en informatie de eerste stelregels zijn. Sic. P.D. In bedoeld artikel stond dat jeugdate lier Klakson de -opdracht- kreeg van de P V V. het C.S.V-. te verlaten en onderdak te nemen in een verplicht lokaal. Zoniet zouden zij geen finan- Scherven brengen geluk zegt men. Maar dat was niet het geval vorige vrijdag, toen een bestuurder zich bij het binnenrijden van de brouwerij De Gheest misrekende. De wagen kantelde en belandde op het wegdek. Gelukkig waren de flesjes leeg. (sj)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 9