KARNAVALMUSEUM NOODZAAK VOOR EERSTE VLAAMSE KARNAVALSTAD ■J I dl UITSLAG MUZIEK- EN M AJORETTENK ORPSEN 50e KARNAVAL IN 1978 NATIONALE SUBSIDIES MUSEUM VAN KARNAVAL, SPECIALE POSTZEGEL S I 1 4 - 25-2-77 - De Voorpost Het is te gek om te ontkennen dat Aalst de eerste karnavalstad van het Vlaamse land is. De vermaardheid buiten de stadsgrenzen resulteert elk jaar in een ware volkstoeloop voor de zondagse kamavalstoet of kavalkade. De wijde waaier Vlaamse dialekten, de Franse lichte klanken, oo de omloop van de stoet, laten daar geen twijfel over bestaan. Het is 'n fevruari roetine amusementsbezoek, afhankelijk van 't weer. Het is alles vanzelfsprekend geworden, achteraf een pint of vier, oliebollen, de foor, het hoort erbij. Er wordt niet meer bij stilgestaan. Aalst baadt elk jaar in een kleurrijke zee van individueel spiritualisme. Achter de schermen van dit prach tig uiterlijk vertoon in een feestelijk bevlagde stad, hebben liters zweet gepareld, werden tonnen materia len verwerkt, hebben hersens zich moe gepijnigd, hebben nachten slapeloosheid gezien. Een mini- wereld van semi-professionele uit vinders, modeontwerpers, inge nieurs, kunstenaars en sterke stoere werkers, leefden maanden lang met dwepende ijver naar hun driedagenfeest toe. Woensdagochtend, als de stad slaapt, karnavalmoe en oververza digd, als de pracht- en praalwa gens in hun opslagplaats staan, als de resten met verf- en biervlekken besmeurde kostumes achteloos op een vloer slingerenis het doek neergelaten over uren hard labeur voor drie dagen plezier. De toerist, die dezelfde dag besluit aan dat levendige Aalst een her nieuwd bezoek te brengen tijdens zijn zomervakantie vindt er dan van karnaval niets meer. Het karakte ristieke van de stad ligt er begra ven... en dat had hem juist zo be vallen in Aalst. Hier komen we dan aan het probleem, dikwijls aange haald door wijlen Fons Singelijn, wiens verzamelwoede bekend was, de realisatie van een karna- valmuseum, een nijpend tekort in Aalst. We denken hier onmiddellijk aan de volkse gebruiken, die weliswaar door schriften en foto's bij enke lingen als soevenirs bewaard blij ven, maar die voor de massa verlo ren gaan. We denken aan het mas ker, zijn glorietijd is verdwenen, de overgang naar de beschilderde ge zichten, het hoe, het wanneer, nergens geïllustreerd. Waar zal het standbeeld van de «Voil Jeanet», zorgvuldig opgebouwd met origi nele attributen door een ploeg Draeckenieren, een publiek onder komen vinden? Volgend jaar een jubileumjaar, 50 jaar kamaval stoet. Wat rest er nog aan tastbaar materiaal om die vijftig jaar in beeld te rekonstrueren buiten enkele hoogst onvolledige partikuliere be zittingen? En waar gaan die mini- verzamelingen belanden als de na komelingen van de oer-karnavalist hun interesses op andere zaken spitsen? Het is de hoogste tijd om daar iets aan te veranderen. Niet alleen voor de nakomelingen maar in de eerste plaats voor de huidige stad en haar toeristische betekenis. Zo'n karnavalmuseum, waar ook karnaval in de totale Denderstreek kan bij betrokken worden, even tueel ook met aspekten van karna- valviering doorheen de wereld en hun invloed op Aalst, mag niet klein gezien worden. Het mag ook geenszins een kopie worden van het Internationaal Museum voor Karnaval en het Masker te Binche, al kan kontaktname wel nuttig zijn. Het moet een typisch volks mu seum worden, waar het interes sant, ontspannend en leerrijk is in rond te lopen. Het moet een ge trouwe weergave worden van kar naval Aalst, waar spot zegeviert, de traditie onderlijnd is, de werk kracht van het volk geïllustreerd. Een rekonstruktie met ledepoppen kan een straatbeeld tijdens de kar- navaldagen oproepen, terwijl een prentenkabinet met foto's en pu- blikaties, naast een afdeling mas kers, kostumes, kentekens, schil den, linten, affiches en andere, ze ker niet mag ontbreken. Een levendige zaal moet deze van de stoet worden, waar attributen van wagens van diverse groepen opgesteld staan. Deze zaal kan re gelmatig van uitzicht veranderen en de karnavalgroepen zouden hier daadwerkelijk hun steentje kunnen bijdragen. Zo zou de artistieke kop van Kissinger niet verloren gaan, zou een pompierpop bewaard blij ven, zou een overzicht van gehe kelde situaties aktueel blijven, zou de maandenlange arbeid tot de rea lisatie van de stoet niet helemaal voor niets zijn. Konkreet voorgesteld, eerste zorg, een geschikte ruimte vinden. Tweede taak en hier denken we aan een stuk uit het beleidsprogramma van de besturende meerderheid, juiste en goede kriteria om perso neel aan te werven, -het aanduiden van één of meer personen bezetten door de karnavalwoede, verknocht aan karnaval, met goede kennis van de stad, in staat één en ander te herstellen, bekwaam tot opstel len, lijmen plakken, om oud karna- valmateriaal te verzamelen. Hij kan het advies krijgen van een speciaal daar toe opgericht komitee, wars van politieke invloeden, zonder meelopers, touwtrekkers, elle- boogduwers en ruziemakers. Dit komitee dat de karnavalstudie be hartigt, kan wetenschappelijke uit gaven en advies bijeenbrengen, kan er eveneens zorg voor dragen dat één en ander kartografisch uit gewerkt wordt, dat het museum een centrum voor karnavalstudie wordt. Steunend op de proporties die Aalst als grootstad inneemt, steu nend op de proporties die Aalst als belangrijkste Vlaamse karnaval stad inneemt, moet een karnaval museum, en wij kunnen daar niet genoeg op drukken, een grootse organisatie worden. Er is door de bestuurders reeds sprake geweest van het oprichten van een karnavalmuseum, er zal wel nog veel water naar de zee lo pen vooraleer die idee overal aan vaard wordt, vooraleer aan uit werking gedacht wordt. Ondertussen bestaat 't levens groot gevaar dat half begonnen wordt met een aarzelend klein zaaltje, met uitdrukkingen als beter dit dan niets. De stelling «een groot waardig museum of anders niets» moet hier door elke karnava- list, door elke Aalstenaar, een gouden stelregel zijn. Roei Van de Plas In aanwezigheid van Burgemeester D'haeseleer, volksvertegenwoordiger Van Renterghem, schepen Anny De Maght, keizer Kamiel, prins Edy en bloemen fee Gilly proklameerde Voorzitter André Dooms, geassisteerd door attaché Henri Van de Perre, de uitslagen zoals een deskundige jury ze had opgemaakt. De twee korpsen die op de Grote Markt show brachten in afwachting van de stoet, nl. de Kon Harmonie Concordia et Docilitas Herderscm en de Kon. Harmonie St-Martinus Oor- degem behaalden een eerste prijs met gelukwensen van de-jury. Bij de fanfares was het voor de zo veelste maal St.-Cecilia van Oorde- gem dat de oppcrgaai afschoot en de eerste prijs behaalde met bijzondere gelukwensen van de jury. De Fanfare Nieuw Leven- van Aaigem kreeg opteken eerste prijs, dan met gelu kwensen van de jury en verdere eerste prijken gingen naar de Kon. Fanfare St.-Cecilia van Zellik. de Fanfare St.-Cecilia van Dendermonde en de Muziek- en Showfanfare van Melden De tweede prijs werd behaald door de Eerste indrukken die we mochten noteren van Voorzitter André Doorns waren dat de stoet zeer vlot verliep, dat er weinig hiaten waren waarschijn lijk door het feit dat de wegwijzer veranderd was waardoor gevaarlijke draaien voor de grote wagens vermeden werden. Keizer Kamiel vond dat de wagens niet enkel steeds groter worden waar door de stoet dan weer grootser wordt maar dat verschillende groepen niet meer tot één wagen beperken maar nu met twee, drie of meer wagens aan de stoet deelnemen. Een lid van het Feestkomitee vond dat inderdaad de wagens groter en koste lijker werden maar dat misschien aan het clement groot en show te veel werd geofferd waardoor de geestigheid, de «spirit», verminderde. Burgemeester D'haeseleer vond dc stoet alleszins niet minder dan verle den jaar was en deelde mee dat geno digden als minister De Croo en voor zitter van de Nederlandse Cultuurraad Buscour vol lof waren over deze reali saties van een vijftigtal mensen die gedurende vele maanden al hun vrije tijdspendercn aan de voorbereiding van deze karnaval Voor volgend jaar wil de Burgemees ter dan ook bepaalde initiatieven met het Feestkomitee bespreken doch meer konkreet kondigde hij drie aktie- punten aan. Duidelijk dient gesteld te worden dat Aalst de eerste karnaval stad van heel Belgie is en dus voor Binche niet moet onderdoen. Dus zal geijverd worden om, zoals Binche, nationale subsidiering van het Kar navalgebeuren te Aalst te bekomen wat dc stoet uiteraard zou ten goede komen. Eveneens zoals Binche moet geijverd worden voor toelagen ter oprichting van een Museum van Karnaval le Aalst Kon. Fanfare St -Cecilia van» gem en dc Fanfare St.-Cea Burst. De Kon. Fanfare D<KI denbond- van Bcrlarc bek( derde prijs en dc «Orde van d van Oostende kreeg een als groep. Bij dc harmonieën kreeg I Postharmonic 3e Gewest Ge® ste prijs met bijzondere gelul terw ijl de Kon Harmonie Stl Hcrzclc de eerste prijs met g<P"^ sen kreeg en de Harmoniek™ el uli Wat betreft dc vijftigste v gend jaar zal zulks uitcraar ciale luister gebeuren. Ter ej betreurde voorzitter ASinge® naar streefde Aalst qua Kan beuren op internationaal nivA fen zal getracht worden void een speciale postzegel uit |n wat inderdaad voorde public lor 'n hele stap voorwaarts zot#n< nen.' Wn Op dc Markt scheen inderdaaAai ambiance te zijn dan vorige jfcet waarschijnlijk veroorzaakt vA het eerder onzekere en allestj weder. Nada: Prins Edy nog even l«L weid over de nuiue uie iraomL de Koolstraat wordt gebrachte prins uit die straat en er nog spT van het maken van een afzof prinsen wagen nadien de ledwer Corum Alostum Imperiale. g*ï met bezems en poetsgcrief aljj bc/it van de raadszaal met hL genhcidslicd over de «grote Alles of niet (sj) De Zwietslasjen (sj) Het ros bailatum, einde van de stoet niet gehaald. (Jm) Edy op zijn prinsen wagen (el) Sint-Cecilia uit Erondegem (sj) Vasjeiinck (sj) Lotjonslos (jm)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 4