JOHN D00NAN IN PARNASSOS KARL MECHNIG IS NIET MEER LUC DE BLOCK MARCEL VERCAUTEREN STELT TENTOON JEUGDPROCES IN EEN TUINHUIS Twee jonge mensen samen in een tuinhuis(JM) 14 -11-3-77 - De Voorpost teert graag om 'meer leven in zijn schilderij te bren gen'. Zo onder andere zijn laatste werk, het salon (fo to), dat geschilderd is in reliëf. Het is zoeken naar een derde dimensie in een schilderij. Wanneer men het werk vanuit verschillende standpunten bekijkt zal men het steeds anders waarnemen doordat de schaduwen, gevormd door de opgestapelde verflagen, variëren. Het schilderij geeft aldus de indruk te le ven. Wie belangstelling heeft kan op zondag 13, 20 en 27 -Anoniem 76-, werk aangekocht door de staat. (JM Zoals verleden week in dit blad aangekondigd gaat men in folkkroeg Parnassos onverpoosd verder met gezellige optre dens van folkratten van over de plas. Dit week-einde (12 maart) is John Doonan samen met begeleidingsgitarist Dave Bulmour te gast in Denderleeuw. Met dezen gaan we op de Ierse traditionele toer. Na het superbe optreden van songwri ter Allen Taylor wel wat anders dus. Van John Doonan wordt over zowel de viool, de mando- hoofdzakelijk verteld dat hii sarren met andere keien als Albert Lloydde Ierse volksmu ziek weer populairder heeft hel pen maken. Als solo-artiest is hij niet zo bekend bij het grote publiek alhoewel de «incrowd» toch wel zijn verdiensten in het folkgebeuren naar waarde weet te schatten. Doonan werd geboren te Hebburn van Ierse ouders. Zowel z'n vader als z'n grootvader hanteerden de fid dle. Deels dan zij hen en groten deels door eigenstudie leerde John zijn vingers te plooien line, de fluit als de piano. Het liefst speelde hij fluit, maar toen hij rond 1946 een celli-groep vormde met drie konsert-tluiten en drums, leek de geluids sterkte van zijn fluit zonder ver sterkingsinstallatie wat te zwak en schakelde hij over op de meer doordringende piccolo. Totnogtoe voelt hij zich geluk kig met die piccolo en waar schijnlijk zal hij in Parnassos ook op dit instrumentje preste ren. John Doonan heeft een zeer uitgebreid repertoire dat hii samenstelde in zijn familie of die hij van vreemden leerde. Hierover zegt hij: «Irish musi cians take little from print» (in Ierland haalt men de muziek niet uit de boeken maar krijgt men ze door overleving). Op welke piaten hij zoal te vin den is kunnen we u niet vertel len. Alleen dit: een verzamelel- pee met Ierse traditionals op kleine instrumenten als de whistle, de jew's harp, de pic colo en de fluit. John Doonan aemt er enkele nummers voor zijn rekening, hoofdzakelijk jigs, hornpipes en reels;kortom de gekende Ierse muziekjes De plaat ligt waarschijnlijk bij geen enkele platenboer te koop. Toch kan u «The lark in the clear air» bestellen bij de firma Hifi-Home met als refe rentienummer 12TS230 (op Topic). Rene De Witte Zondag bracht toneelgroep Lanseloet in de VTI-feestzaal haar vierde en meteen laatste stuk van het seizoen. Net als «Voorlopig vonnis» schetst ook «Jeugdproces» een stukje wereld en wordt een bepaalde problematiek aangeraakt. Het nog steeds aktuele tema van de jeugdkriminaliteit zette Ma nuel van Loggem er in 1961 toe aan «Jeugdproces» te schrij ven en Lanseloet in 1977 het op de planken te brengen. Een soms «hard» stuk dat in elk geval een konfrontatie betekent, zowel voor volwassenen als voor «aankomende jeugd» met een nijpend probleem: jongeren die het «niet meer zien zit ten» in die wereld van ons, maar in hun tegenkultuur zich overgeven aan misdadigheid en dezelfde fouten als de zo verachte maatschappij. VERHAAL Alles speelt zich af in een tuin huis midden in de plassen. Daar huizen vier jonge mensen die om diverse redenen gebro ken hebben met de maat schappij en samen leven van de «lange soepele vingers». Walter (Willy Van Boxtael) is het leiderstype dat Op tamelijk autoritaire wijze de groep bij mekaar houdt. Zijn wil is wet. Hij komt uit een begoede fami lie maar heeft nooit veel vriend schap. laat staan liefde, van zijn ouders ondervonden. Een heel andere kerel is Arend (Willy Mertens) die onder mo rele druk staat van Walter. Hij is eerder bang, heeft angstdro men, heeft nog gevoelsmatige banden met thuis, enz. Arend is een oude schoolvriend van Walter. Pieter (Jean-Paul Van Steerte- gem) is in zijn jonge jaren naar een goede school geweest, heeft een diploma, wat door Walter meerdere malen jaloers bekeken wordt. Meer uit nood zaak is hij bij het kliekje verzeild geraakt. Net zo voor Martijn (Chris Van Haver), die komt uit een weeshuis waar hij nogal onrechtvaardig behandeld werd vaak, is een eerder nog «niet besmette» sympathieke knul. Hij is de groep van dienst met allerlei truukjes (b.v. zak kenrollen) die hij leerde in het weeshuis. Hij kan zich moeilijk onderwerpen aan het leiders schap van Walter. Hij wil er nogal de optimistische toon in houden. Op een dag blijft Pieter, die een juwelierszaak eens vooraf ging «bekijken» langer weg dan voorzien. Bij de drie achterblij vers manifesteren zich allerlei uitingen van angst en paniek. Er is toch niets gebeurd? Ze beseffen dat ze konstant in ge vaar zijn. Wanneer Pieter thuiskomt speldt hij hun een alibi op de mouw dat geen steek houdt. Hij wordt fysisch gedwongen «de waarheid» te vertellen. Wanneer blijkt dat hij op het politiebureau geweest is, dat vingerafdrukken geno men zijn, dat hij morgen moet weerkeren en dat zijn das ach tergehouden is, besluit Walter hem onschadelijk te maken. Hij betekent een gevaar voor de groep. Cynisch en sarkastisch weet hij bijna zijn nu uitermate harde wil op te leggen aan de twee anderen. Hij wordt echter onverwacht zelf van kant ge ruimd door Arend. Arend die steeds de zwakke onderdanige is van Walter krijgt nu genoeg van chantage en dwingelandij. Op het ogenblik dat politie en honden de hut omsingeld heb ben, krijgt Walter de dolksteken in zijn zij. NABESPREKING Het publiek kreeg de gelegen heid «Jeugdproces» te bespre ken samen met regisseur D. Delmotte (die de diskussie leidde) en de akteurs. Naast technische kwalifikaties waarop we verder terug komen, kwam een pertinente vraag naar vo ren: is het verantwoord dit stuk te vertonen aan 15-16-jarigen? Volgens sommigen was dit we gens de eerder pessimistische ondertoon, het niet aanreiken van een oplossing, of een mo raal, niet het geval. Anderen hielden staande dat zelfs zo'n jeugdige mensen wat hebben aan een dergelijke konfronta tie. Ze herkennen er hun eigen situaties in en karakters en le ren er... afstand van doen. Dit werd uiteraard positief ge noemd. Voorwaarde is hier dan wel dat er een degelijke voor- en nabespreking is, bv. in de lessen. Ook het realistische van «Jeugdproces» werd aange raakt. Het dwingen bv. verkla ringen af te leggen (zie o.a. B.O.B. in de zaak Coopman) is reëel ;meer nog, het wordt door jongeren in soortgelijke situa ties eveneens gebruikt. TECHNISCH Hier moeten we wel een aantal zwakke punten aanwijzen, waarvan de meeste op de na bespreking reeds naar voren kwamen. De stem van opgeef - ster Miek van Neck werd ge hoord in stilteperiodes. Was de tekst niet 'genoeg gekend?. Verder werd soms zo rap ge sproken, dat één en ander on verstaanbaar overkwam. En waarom de schmink zo welig tierde vroegen wij ons niet al leen af. Ook met het geluid werd soms geknoeid. Een klepperend luik is toch niet zó veel luider dan een motorboot? En waarom kon de belichting niet verzwakt worden wanneer het licht uitviel? Kleinigheden die toch afbreuk doen aan het geheel. Misschien kan daaraan verholpen worden bij herhalin gen van Jeugdproces. Een stuk dat mag gezien worden, én om zijn inhoud, én om de doorle ving. P.D. Kunstsmid Karl Mechnig overleed op 26 februari j.l. De op t mei 1919 te Keulen geboren Terjodenaar was een merkwaaj, dig geïnspireerd en begenadigd kunstenaar. Gedreven dott zijn sterk artistieke opleiding en de liefde voor het metai ontdekte hij een nieuwe uitdrukkingsvorm en was hij er geslaagd om metaal tot pure kunst om te smeden;waarat tige hedendaagse kunst waarmede hij overal te lande en c ver daarbuiten de hoogste waardering wist weg te dragej Ook zijn tekeningen zijn een kleurvol evenbeeld van zijn p tisch geladen ekspressies in metaal. Elie Saegeman memoreerde ons de kunstenaar op het bid prentje: «Hij lag waardig in de huiskring, omgeven door de zijn en fluisterde nog, maar met een glimlach om de lippen. Zo zagen wij hem voor het laatst, zo was Karei. Dan zonk hij langzaam weg in de won dere die hij in de laatste maand in zijn sprookjesachtige teke ningen had weergegeven, ge obsedeerd, bij tientallen per week. Hij tekende de laatste maand meer dan in zijn ganse leven. Voldoende tijd heeft hij daar vroeger nooit voor gehad, want het noodlot heeft hem en de zijnen geen moment ge spaard. Karei, het is moeilijk aan te ne men dat jij vanaf nu nog slechts een herinnering bent. De te dere herinnering aan een goede vriend, een beetje te goed en te gevoelig voor deze harde wereld. Jouw eigen ide aal was wat jij ons nagelaten hebt in die vele, uit zeldzame metalen vervaardigde kunst werken: een vreemde stille schoonheid. Wij missen je aanwezigheid, Karei Mechnig. Karei, ons verdriet om jou hel de leegte gevuld die jij ons n laat. Met betraande ogen, allerbel vriend, neem ik van jou j scheid, Karlchen, zacht Tot en met zondag 27 maart kan u in het Museum van het Oud- Hospitaal elke dag (uitgezonderd de vrijdag) van 14 tot 17 u en op zondagen van 10.30 tot 12.30 u en van 14 tot 18 u, onder het thema «Vuur en Aarde- o.a. werken zien van Luc De Blok, leraar aan de Akademie voor Schone Kunsten te Aalst en verder aan het St.- Jozefskollege te Aalst en het Eramuskollege te Schaarbeek. teerde vormen die je dan begint te modeleren en waarop je aller hande technieken toepast. Als je dan even ophoudt na met ontelbare moeilijkheden te zijn gekonfron- teerd en je bekijkt het gewrocht ga je weer cerebraal reageren. Juist die wisseling van fysisch en ver standelijk werken boeit geweldig. Qua verschijningsvorm behoort De Blok tot de min of meer non- figuratieve kunstenaars. De inspi ratiebron wordt echter steeds ge zocht in de onmiddellijke omge ving. L.H. Willy Van Bockstael. Willy Mertens en Chris Van Hover in Jeugdproces. JM Op zondag 13, 20 en 27 maart ek. stelt de Erpse kunst schilder Marcel Vercauteren zijn werken tentoon in het Gasthof ter Varent aan de Keienberg op de grens Erpe-Le- de. Marcel Vercauteren werd geboren op 19 april 1925. Met zijn studies stopte hij na het Hoger Middelbaar, maar deze jaren volstonden om hem de mikrobe van het schilderen mee te geven. Zijn eerste schuchtere pasjes op het pad van de schilderkunst dateren van rond 1932, toen hij ongeveer 7 jaar oud was. Tekenen en schilderen waren steeds een van zijn lievelingsvakken. Hij was dan ook altijd een van de eersten in deze leertak. sLuk De Block. (JM) Reeds aan een lange reeks ten toonstellingen werkte deze jonge kunstenaar mee. o.a. individucel te Gooik. Aalst, Affligem. Gent. Dendermonde en Denderleeuw en verder in groepstentoonstellingen te Affligem, Aalst, Baardegem, Meldert, Gent, St.-Niklaas, Ber gen in Noord-Holland en in het Oud-Hospitaal te Aalst. Studiereizen deed hij door heel Europa, in Noord-Afrika waar hij primitieve keramiekmethoden na ging en verder in de States te New York, Long Beach, Carls bad. San-Francisco en San-Diego. In 1972 mocht hij van staatswege voor zijn schilderkunst een subsi die ontvangen en in I974 voor zijn beeldhouwwerk, subsidie die hij moest verantwoorden in de St.- Pictersabdij te Gent met als gevolg de staatsaankoop van het werk -Anoniem 76-, een paneel in ke ramiek. 80 bij 80 cm. De jonge kunstenaar. 27 jaar. vindt scheppen een belevenis. Op het moment zelf ervaar je zulks zo niet maar als je uiteindelijk met het werk wordt gekonfronteerd ver geet je alle zorgen die eraan voor afgegaan zijn. De inspanning ter wijl je werkt, de technische kne pen. alle op te lossen problemen zijn niet alleen geweldig boeiend doch ook vermoeiend. Bij de techniek met keramiek en brons is er een werkelijk fysische strijd met de materie. Je voelt ze gewoon door je handen gaan en juist dat ligt hem 100%. Van heel ruw kom je tot getormen- Na de schooltijd kwam het werkelijke leven. Marcel Vercauteren verdiende zijn brood als meubelhandelaar. En wie meubelen zegt denkt onmiddellijk aan binnen- huisarchitektuur. Niette genstaande hij daarvoor geen opleiding genoten had wist hij zijn klanten steeds op de beste manier te vol doen. De laatste vijf jaar heeft hij de meubelindustrie vaarwel gezegd om zich vol ledig te wijden aan de schil derkunst. Van een bepaalde voorkeur voor onderworpen kan men bij Marcel Vercauteren niet spreken. Hij schildert zowat alles. Wel heeft hij een voorkeur, marines schilde ren, en een afkeur, stille- vens. Miezerige onderwer pen intresseren mij niet zegt hij zelf, ze brengen geen leven in een schilderij. Schilderen volgens model gebeurt, maar zijn voorkeur gaat uit naar werken die ontspruiten uit de eigen in spiratie. Marcel Vercauteren stelt tentoon. (SJ) Marcel Vercauteren is een self-made-man, nooit heeft hij akademie gevolgd, maar zijn werken zijn het bekijken waard. Van één bepaalde techniek kan men bij hem niet spreken, hij experimen- maart ek. terecht in het Gasthof ter Varent, waar een 40-tal werken geëxpo seerd zijn. De tentoonstel ling is toegankelijk van 14 uur tot 20 uur. S.J.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 14