HET VLAAMS KAMERORKEST VAN BRUSSEL KONCERTEERT WILLY DE VUYST VERDIENSTELIJK ZONDAGSCHILDER KERMISSEN TE KUST EN TE KEUR IN GROOT-AALST PRO ARTE AALST POSTMAN VOOR DE KOST-SCHILDEREN ALS HOBBY J De Voorpost -11-3-77 -15 insturen lilderen, melen, h' Op uitnodiging van Pro Arte Aalst, v.z.w., zal op zondag 13 maart 1977 om 20u30 een optreden plaatsvinden van het Vlaams Kamerorkest van Brussel onder de leiding van Arie Van Lysebeth.. Als eregaste zullen we Susanna Mildonian, vermaarde harpiste, mogen begroeten. Het koncert zal, traditiegetrouw doorgaan in de feestzaal van het stadhuis. Dit concert is het laatste in een reeks van drie. Velen zullen zich ongetwijfeld het suksesvolle optreden herinneren van de vermaarde Russische pianist Valery Afanasiev en het even beroemde Engelse Gabriel-Strijkkwartet. Ditmaal is het aan mensen van eigen bodem om een waardig slotakkoord te plaatsen: dirigent Arie Van Lysebeth immers werd te Aalst geboren (1938). 6 ARIE VAN LYSEBETH stu deerde reeds vanaf zijn vierdejaar notenleer en viool onder leiding ran zijn vader die koordirigent was. Zijn muziekstudies deed hij aan het Koninklijk Muziekkonserva- torium te Brussel. Het diploma or- lestdirektie behaalde hij bij André Vandernoot. Hij bekwaamde zich erder in deze discipline te Salz- iurg aan het Mozarteum en te Ba il bij de beroemde komponist en lirigent Pierre Boulez. Van I960 lot en met 1974 deed hij grote er- 'aring op als fagotist-solist bij het [Symfonieorkest van de B.R.T. 'hans is hij titularis van de kursus iamermuziek bij het Koninklijk HMuziekkonservatorium te Brus- iel. Tevens is hij direkteur van de J nuziek- en balletschool te Zaven- em. Als dirigent trad hij vaak op net de orkesten van de B.R.T.- -^.T.B„ het Nationaal Orkest van m lelgië en het orkest van de Natio- lale Opera. Onlangs was hij te 1 ast inde U.S. A Hij is stichter en f lirigent van het Vlaams Kameror- est van Brussel. IET VLAAMS KAMEROR- EST VAN BRUSSEL werd op- ericht in 1970 en is samengesteld lit 23 van de meest vooraan- andc musici van het B.R.T.- :est. Vooraanstaande musici en :rs spreken unaniem lof over de ijzondere kwaliteiten van dit en- :mblc. Regelmatig treden ze op ir radio en televisie, en zijn te ist in belangrijke muzikale cen- ra. Tevens gaven ze koncerten in et kader van het Festival van laanderen. let Vlaams Kamerorkest van Irussel werd onder bescherming snomen van de Nederlandse ommissie van de Brusselse ag- imeratie en treedt ook op onder auspiciën van het ministerie in Nederlandse Kuituur, let ensemble bestaat uit volgende Johann Sebastian Bach. erste violen: Jozef Spira. con- irtmeester, Jean Duez, Bieniasz oleslaw, June Fagan en Ma- anne Granvig. wcede violen zijn XavierClaeys, enry Vanden Eede. Gustaaf Roe- nts en Eve Adamopoulos. ltviölcn: Kris Van Severen, llr- ain Van Jole en Jan Verlinden. Cello's: Monique Laperre en Jeannine Verhas. Contrabassist is Etienne Siebens. Bij de blazers vinden we fluitist Roland Van den Berghe, de ho boïsten Paul Dombrecht en Louis Op't Eynde (reeds voordien te gast in Aalst); klarinet speelt Greet Se- verens en fagottisten zijn Luc Loubry en Paul Gerlo. Hoornisten tenslotte zijn André Van Dries- sche en Herman Lemahieu. De re gie berust bij Roger Duwe. SUSANNA MILDONIAN mogen we ongetwijfeld tot de meest ver maarde harpistes van dit ogenblik rekenen. Talloze muziekrecensen ten wezen op haar grote muzikali teit. Ze werd geboren te Venetië, van Armeense ouders. Ze genoot on derricht aan het -Benedetto Marcello— conservatorium te Venetië. Als leerlinge van Mar- gherita Cicognari behaalde ze in 1959 de eerste prijs voor harp. Hetzelfde jaar nam ze deel aan de eerste internationale wedstrijd voor harp te Israël, waar ze de eerste prijs wegkaapte. H ipma volgde een reeks koncerten in Zwitserland en Frankrijk. Ver der gaf ze recitals te Brussel, München, Milaan, Den Haag, Scheveningen, Leeuwaarden, He renveen, Berlijn en Antwerpen met de vermaarde fluitist Jean- Pierre Rampal. In 1968 maakte ze een tournee door de Sovjet Unie en zetelde in 1967 in de jury voor de harpwed- strijd van het «Conservatoire Na tional Supérieur de Musique te Parijs. Op aanvraag van de «Club du Dis- que» maakte ze samen met het «Orchestre Pasdeloup» van Parijs (geleid door Gerard Devos) een plaatopname van het Harpcon- certo (in feite een transcriptie van een orgelconcerto) van G.F. Han del. Verder trad ze op als soliste in Ierland, Nederland en werkte vaak samen met het Nationaal Orkest van België, het kamerorkest van de R.T.B. en 't Belgisch Kamer orkest, voor koncerten en radio opnames te Brussel, Köln, Kort- rijk en Gent. In een concert in het raam van het Festival van Vlaan deren 1976 hoorden we haar, sa men met de fluitist Paul Vanwol- leghcm, die we bij het voorgaande Pro Arte-concert mochten begroe ten. In maart 1971 behaalde Susanna Mildonian te Parijs de Eerste Prijs in de internationale wedstrijd «Marcel Tournier» in de zaal Ga- veau. Als soliste concerteerde zij onder leiding van talloze dirigenten on der wie we namen aantreffen als Rafaël Kubelik, Eugen Jochum, David Zinman, Daniël Sternefeld. Edgard Doneux, René Defossez, Eduard Flipse, Gerard Devos, Bruno Madema, Karl Ristenpart e.a. Sinds 1964 verblijft ze te Brussel, waar ze werkzaam is bij het Natio naal Orkest van België. Sedert 1971 doceert ze harp aan het Ko ninklijk Muziekconcervatorium te Brussel. HET PROGRAMMA omvat 'n reeks zeer interessante komposi ties. De avond zal aanvangen met een uitvoering van de Suite Nr. 1 in do groot van Johann Sebastian Bach. Nadien is Susanna Mildo nian soliste in «Danses» voor harp en orkest van Claude Debussy en in «Introduction et allegro» voor harpen orkest van Maurice Ravel. Na de pauze wordt vervolgd met «Drie Vlaamse Volksliederen» van Daniël Sternefeld. Het con cert zal worden besloten met een uitvoering van Jozek Suks bril jante Serenade voor strijkers opus 6. Graag belichten we enkele van deze komposities. JOHANN SEBASTIAN BACH: Suite in C In 1732 gaf Johann Walther, een vriend van Bach volgende be schrijving van de term «ouver ture»: «De ouverture draagt deze naam omdat dit instrumentaal stuk om zo te zeggen de deur opent voorde suite of de andere stukken., Normaal staat ze bij het begin van een opera of een ander spektakel, hoewel men haar ook plaatst bij de aanvang van stukken kamermu ziek.» Om die reden worden Bachs or kestsuites vaak ook «ouvertures» genoemd. Bach schreef vier der gelijke komposities. Het is feeste lijke muziek, die uitgevoerd werd bij plechtigheden. Het belangrijk ste deel van zo'n werk is wel de ouverture. Ze wordt gevolgd door een reeks dansen, veelal van Franse oorsprong. (Vandaar «suite»). Bachs eerste Suite vat aan met een plechtige traditioneel ritme, dat echter gauw onderbroken" wordt door een snelle gefugeerde be weging om dan te besluiten met het aanvangsritme. Deze opeen volging langzaam-snel-langzaam is typisch voor de Franse ouver ture. Opvallend ook is dat in deze ouverture het concerto grosso- beginsel is verwerkt. Let op het solistische aandeel van hobo's en fagot (concertino) tegenover het tutti-orkest (repieno). Van de daaropvolgende dansen is de for- lane de meest interessante. Het is een dans die zijn oorsprong vindt in Venetië. Reeds tot in de zes tiende eeuw vondt men er sporen van terug. De 6/4-maat en de ener gieke accentuatie geven aan de forlane een zeer typisch profiel. Deze Ouverture werd gecompo neerd te Cöthen tussen 1717 en 1723. Voor Bach was dit een pe riode waarin hij zich veelal bezig hield met mondaine werken; dit in tegenstelling tot zijn Leipzig- periode waarin hij zich hoofdzake lijk met religieuze werken inliet Dit alles ambtshalve. DEBUSSY en RAVEL Debussy's beide dansen (danse se- rée en danse profane) dateren uit Maurice Ravel. Susanna Mildonian. 1904. Ze behoren tot de minder gekende werken van Debussy, maar de aandachtige luisteraar zal opmerken dat hierin reeds de kiem ligt van wat een jaar later in «La Mer» volledig tot ontplooiing zal komen. In 1906 schreef Maurice, Ravel zijn «Introductionet allégro» voor harp, strijkkwartet, fluit en klari net. In feite is dit werk een septet, waarin de harp min of meer de hoofdrol speelt. Het werk is opge vat als een melodieus en strikt dia tonisch stuk. Pretentieloze muziek die door de ongewone bezetting een rijke schat aan nooit gehoorde timbres bezit. In deze beide komposities, omstreeks hetzelfde tijdstip ontstaan, merkt men zeer goed de uitermate verschillende geaardheid van twee reuzen uit de franse muziekgeschiedenis. DANIEL STERNEFELD (geboren 1905) behoort met René Van der Velden, David Van de Woestyne, Voctor Legley en Denise Tol- kowsky tot de belangrijkste figu ren uit zijn generatie. Hij werd ge ren te Antwerpen en was leerling van Paul Gilson (componist van «La Mer») en Lodewijk de Vocht. Later bekwaamde hij zich in or kestdirectie te Salzburg, onder an dere onder leiding van de ver maarde Herbert von Karajan. Hij werd fluitist in het orkest van de Koninklijke Opera van Antwer pen. In 1938 werd hij er tweede, in 1944 eerste dirigent. Sinds 1949 is hij dirigent aan het toenmalige or kest van de Belgische Radio (N.I.R.). Hij verwierf grote faam als vertolker van eigentijdse mu ziek. Als komponist heeft hij verschil lende interessante werken op zijn naam staan. Hij komponeerde een opera «Mater Dolorosa», het bal let «Pierlala», een «Elegie» en «Symfonische Varianties» voor orkest. In 1943 schreef hij een symfonie waarin impressies van de oorlog zijn weergegeven. Daar naast schreef hij ook veel toneel muziek. Als dirigent verwierf hij een grote vermaardheid. Nu nog horen we hem graag als leider van het B.R.T.-R.T.B.-symfonieorkest. JOZEF SUK werd geboren te Kre- cowitz in 1874. Hij was de schoonzoon van Tsjechoslowa- kijes meest beroemde komponist, Antonin Dvorak, van wie hij ook leerling was. Hij was tweede vio list van het destijds zeer beroemde «Boheems Strijkkwartet». Zijn komposities, in vele genres on dergebracht, hebben meestal een sterk Tsechisch karakter. Met zijn «Symfonie Asrael» verwierf hij internationale bekendheid.Tot zijn meest bekende werken beho ren verder nog de «Fantasie voor viool en orkest», de «Meditatie over het koraal van Sint- Wenceslaus» voor strijkkwartet en natuurlijk ook de serenade voor strijkers opus 6. Verder schreef hij veel kamermuziek. Jozef Suk overleed te Benesov. nabij Praag in 1935. Het laatste Pro Arte-koncert van dit seizoen stelt ons dus in de gele genheid een aantal sterk uiteenlo pende komposities te beluisteren. Stuk voor stuk zijn ze echter zeer interessant en zullen ze ongetwij feld bijdragen tot de verruiming van onze muzikale horizonten. Afspraak dus nu zondag om 20u30 in de feestzaal van het stadhuis. Toegangskaarten zijn nog te ver krijgen aan de ingang. Jeugd en plus-3 pas genieten vijftig procent vermindering. Het concert gaat door onder auspiciën van het Mi nisterie van Nationale Opvoeding en Nederlandse Kuituur, direktie voor de muziek en eens te meer konden de organisatoren rekenen op de gewaardeerde medewerking van het stadsbestuur van Aalst. André De Goreve Deze week maakte schepen van feestelijkheden, de h. Bour- lon, een lijst van alle mogelijke en onmogelijke kermissen die er dit jaar in Groot-Aalst op het programma staan, bekend. De lijst is in feite het resultaat van heel wat opzoekings-en verzamelwerk. Het opzoeken van alle kermissen die er te Aalst en in de acht deelge meenten georganiseerd wor den, is een langdurige en uit gebreide opdracht. En Groot- Aaist is heel rijk aan kermis sen. .Met braderjjen, jaarmark ten en jaarbeurzen erbij komen we aan het getal van 129. Aalst eist met 42 kermissen het leeuwenaandeel van de pret op, Nieuwerkerken komt tot 15, Meldert 17, Baardegem 8, Erembodegem 16, Hofstade 12, Herdersem 7, Gijzegem 3 en Moorsel 9. Hierin zijn begre pen de vijf handelsbeurzen, de' tien jaarmarkten en de acht braderijen die in 1977 te Aalst doorgang zullen vinden. Maart-, april-, en meipro gramma Het feest wordt ingezet op 26, 27 en 28 maart met kermis te Werf. Deze is trouwens de enige kermis voor de maand maart. In april begint het dan voor goed. Op 9, 10 en 11 april hebben we Schietbaankermis (Aalst), Edixveldekermis (Nieuwerkerken, Brusselbaan- kermis (Erembodegem), Zijp- straatkermis (Hofstade) en de handelsbeurs van de St- Annastraat, eveneens te Hof stade. Op 16. 17 en 18 april: St-Apolloniakermis (Aalst) en kermis ter Kluizen (Erembode gem). Op 23, 24 en 25 april: Maaldreef en Hoekkermis (Nieuwerkerken) en Kapelle- kermis (Herdersem). De maand mei is één van de zwaarste maanden. Op 1 en mei: Meiboomkermis (Aalst) e Meikermis (Meldert). Öp7 mei. jaarmarkt in de Dorpsstraat te Meldert. Op 7, 8 en 9 mei: Mei- kermis (Meldert), Rozenkermis (Aalst), Bergsstraatkermis (Nieuwerkerken) en St- Amandskermis (Erembode gem). Op 14. 15 en 16 mei: kermis St-Job (Aalst). Op 19 mei: kermis van de Kasteellaan (Gijzegem). Op 21, 22 en 23 mei: Arendkermis (Aalst), Dorpsstraatkermis (Nieuwer kerken), en Boskantkermis (Herdersem). Op 28, 29 en 30 mei: Drieveldenwegkermis (Aalst), Dendermondse steen weg kermis (Aalst), kermis Park de Blieck (Aalst), kermis De Grot (Erembodegem), kermis van de Nieuwe Wijk Terjoden (Erembodegem). Dorpkermis (Hofstade) en Zurendriesker- mis (Nieuwerkerken). Op 30 mei wordt tevens de H. Corne- lisbedevaart te Hofstade geor ganiseerd. We zijn er zeker van dat de feestneuzen en fuifnummers onder ons zich dit jaar zeker niet zullen hoeven te verve- ia het bestuur van de Terjodense wielerklub is de Herzelenaar Wflly De Vuyst tenslotte angeland in de parochiezaal van Erembodegem -Terjoden waar hij momenteel nog zijn childerijen tentoon stelt tot zondag 13 maart. ren op hun beurt aan het teke nen gingen en vaders steun kregen om zich hierin verder te vervolmaken in de Aalsterse Akademie voor Schone Kun sten, toog vader Willy De Vuyst met z'n kinderen mee Aalst- waarts om zich de techniek van het olieverfschilderen ver der eigen te maken onder het leraarschap van de heren Kie kens, Van Fleteren en De Schrijver. Zijn tentoonstellin gen kaderen in hoofdzaak bin nen de jaarlijkse initiatieven van de sociale dienst van het postambtpersoneel die reeds plaatsvonden te Gent, Brussel, Eupen, Namen en Hasselt. Daarnaast stelde hij ook nog ten toon, op eigen inititief, te Ninove, Appelterre, Balegem, Burst en Herzele zelf waaron der één maal ter gelegenheid van Herzele 2000. Wij kunnen tot slot de woorden van de in leider Filemon Gijsels aanha len die eveneens als volgt be sloot: «De schilderkunst heeft hij (Willy De Vuyst) als hobby uitgekozen om zich naast zijn werk als postbediende ten volle te kunnen uitleven», om dan af te ronden met: «Hierbij zullen wij het dan laten.» en iedereen te nodigen om een glas te gaan drinken. Balder Kunstschilder Willy De Vuyst bij een paar van zijn werken. (SJ) Gliyssels opende de tentoonstelling van kunstschilder Willy De Vuyst. (SJ) De Vuyst is een van die postmensen die de hun talenten na hun botvieren in het 't postzegel ver- het knutselen, e.d.m., aldus de monotonie van altijd eendere dagtaak te vergeten gedurende weekeinde. Het resultaat weliswaar geen hoge jK stieke toppen en laat zelfs technisch vlak ook een en te wensen over, maar een hele boel van het genre be en tot kopen aanzetten. De Vuyst is vooral de althans naar zijn eigen van datgene wat hij Dat zijn dan voor het stuk een wisselende landschappen welke steeds nauwkeurig te situeren zijn en heel getrouwvol zijn weergegeven maar toch enige bezieling missen. Hiernaast schildert Willy De Vuystvoor namelijk in de winter dan als hij niet buiten kan schilderen, meestal nog bloemen die veelal doen denken aan die doeken welke voor massakon- sumptie door de schilderijena teliers worden afgezet en hun weg vinden via grootwarenhui zen en winkels naar de gemid delde verbruiker. Het is duide lijk dat schilderen voor Willy De Vuyst persoonlijk een heel be langrijke aangelegenheid is en bovendien een groot stuk van hemzelf inhoudt. Heel zijn le ven is er trouwens door gete kend. van toen hij van jongsaf reeds met het tekenpotlood doende was. Op school kreeg hij steeds bijzondere vermel dingen voor tekenen en al had hij maar al te graag verder aka demie gevolgd, toch zat er voor hem niets anders op dan, als oudste van tien, op zestienja rige leeftijd mee de kostte gaan verdienen. Van vaderskant moet hij wel enig talent hebben meegekregen want deze han teerde, als schrijnwerker wagenmaker, heel dikwijls de skulpteerbeitel. Nadat hij reeds verschillende jaren op het postsorteercentrum Brussel X had gewerkt was het tenslotte te Gent X dat Willy De Vuyst uiteindelijk aan het schilderen zou beginnen en dit vooral on der impuls van zijn kollegas Viktor Dooms en Roger Ras- schaert. Toen zijn eigen kinde-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 15