r MAAK PLAATS MEVROUW... MIDDELEEUWSE LITURGISCHE DRAMA'S IN ROMAANSE KERK TE BAARDEGEM EORG VINDEVOGEL OVERLEDEN IELE BRACHT BRUISEND SPEKTAKEL GRATIS FILMSERVICE VOOR JAN EN ALLEMAN KLV telkens te 20u~j WERKTEN MEE: SPELEN MEE: speelt op zaterdag 19; zondag 20-en maandag 21 maart 1977 in de stadsschouwburg vredeplein aalst RET PAVECEND LACHSALVO door r. cooney.en jhchapman i d'Adèle» is in Frankrijk dc grootste blijspelsuks- dc na-oorlogse jaren ja- heeft het in Parijs bom- len gelokt met mensen die kstuk van P. Bardlet en ïdy in hoge mate konden daar het door zijn koldereske voorstel- i/e voldoende vrijheid laat ikteurs om zich op hoogst lijkc wijze in de verschil- llen in te spelen zodat het k toneeltalent zich hier dijk kan reveleren, dat zich afspeelt in het nent van de familie Vcyron-Lafitte brengt in vier be drijven een beeld van de ravage die door de komst van een nieuw keukenhulpje in een rustige Pa- rijse familie wordt veroorzaakt: Adèlc is een buitennissig schep seltje dat naast haar volledig gemis aan handigheid wel een speciale gave schijnt te bezitten: als helder ziende dringt ze door tot het privé- leven van dc huisgenoten die to taal hun gemoedsrust verliezen als blijkt dat Adèlc haar kennis niet voor zichzelf houdt doch het kwis tig aan iedereen doorverteld: hier door ontstaan burleske situaties die slechts verdwijnen als Adèle Dckor: Johan Brondeel Guido De Smedt Remi Van Papegcm Hendrik Wijnendaele Dirk Piereux Mare Gielens Belichting: Chris Janssens Opgeefsters: Liliane De Gols en l.ilv De Winne Geluid: Guido De Smedt Rekwisieten: Freddy Herssens Algemene leiding en regie: William Guns ADELE: ANN DA ELM AN EDMEE VEYRON-LAFITTE: MIEKE LEEMANS GASTON VEYRON-LAFITTE: DIRK DAELMAN ANTOINE: ERIC VAN GYSEGEM SOLANGE: REINHILDE DE NYS De Voorpost -18-3-77 -15 Twee middeleeuwse Paasdrama's gezongen en gespeeld in histori sche kledij, zullen op woensdag 23 maart worden opgevoerd te 20u in de prachtig gerestaureerde romaanse kerk van Baardegem, door de "School of Orpheus» van Brussel. «De klachten van Maria - en «Het bezoek aan het graf», beide in het Latijn en op basis van de Gregoriaanse muziek worden herschapen net zoals ze werden ge speeld in de 12e eeuw. Het zij uiterst krachtige en sobere uitdruk kingen van de bele\ing \an de Passietijd, die de moderne mens nog diep aanspreken. De «Visitatio Sepulchri» en het «Plantus Mariac» werden onlangs omgezet uit oude manuscripten door de Amerikaanse musicologe Dr. Anne Kich. tevens leidster van het ensemblein samenwer king met Diane Fackenthal. Deze drama's waren bewaard gebleven in een twaalfdc-eeuwse verzame ling, dc «Fleury-collcktic» ge noemd, uit de abdij van St.- Benoit-sur-Loire, Frankrijk. De «première» van deze drama's tenminste na meer dan vijfhon derd jaar rust in dc vergetelheid vond plaats vorig jaar in juli, opdc trappen van de katedraal van Char- tres. Het enorme sukses over tuigde Dr. Kish deze drama's ver der voor te stellen in historische kerken in diverse landen. Her gezelschap is internationaal samengesteld: Marv in Klebe van het «Western Opera Theater - van San Francisci is regisseur en zingt de Christus-rol. De drie Maria's worden uitgebeeld door Margery Tcde van San Francisco, Arlene Thiel van Graz, Oostenrijk, en Rita de Plancke van Antwerpen. Dirk van Croonenborch, bas ver bonden aan de BRT, vertolkt de rol van Johannes en David Ed monds (Wenen) de rol van de aartsengel. Een beperkt koor stelt tenslotte het middeleeuws publiek voor. Madeleine Lytton van Parijs, spe cialiste in middeleeuwse dans, brengt twee dansen welke zij spe ciaal voor deze produktie creeërde. Allen dragen originele kostumes. geknipt naar schilde rijen en beelden van de 12c eeuw De oorsprong van deze kerkelijke drama's is zuiver liturgisch. Zo ontstond bv. het «Visitatio Se pulchri» door het interpoleren van enkele verzen in dialoogvorm in de Paasmis, juist voor het introï tus. De celebranten zongen en mimeerden het geheel, zodat een dramatisch effect werd bekomen, dat wellicht een pedagogisch doel had. Hier ligt trouwens het prille begin v an het westers toneel. Deze drama's ontstonden vrij vroeg (9e eeuw) en verspreidden zich over gans Europa. Niettegenstaande er lokale verschillen aan te wijzen zijn, liggen de woorden en melo dieën praktisch vast, alhoewel het auteurschap onbekend is. Interes sant voor ons is dat het V isitatio Sepulchri» gekreëerd zou zijn in Gent of omstreken op een uitge werkte manier begin 12e eeuw. Het is een uitzonderlijke gelegen heid deze onbekende meesterwer ken, ontstaan in de tijd en de sfeer van de opkomende Gotiek te kunnen meebelev en in de kerk van Baardegem. Wijzelf mochten ze vorig jaar in Vezélay ervaren als een sobere, ontroerende getuige nis van diepe religiositeit en be heerste kunstzin. gel te beurt vielen. We menen dat dit een voldoende licht werpt op de kennis en het kunstenaarschap v an deze man. Zijn werken droegen meestal een stevige, ietwat gebalde vorm in zich. Zijn inspiratiebronnen vondt hij in het dagelijks leven, het boe renvolk en de natuur. Vindevogel was eveneens een knap tekenaar. Hij boekte veel sukses in deze diciplinc in de V.S.A. en in Italië. Met Gcorg Vindevogel hebben we een belangrijk kunstenaar en een goed mens verloren. Vele stads genoten zullen hem nog lang in gedachtenis bewaren. A.D.G. Werk van Vindevogel bliek. Het toneeldebuut van Reinhilde Denijs was meer dan bevredigend: als dochter Solange had ze een eerder serieuze rol die niet zo ge knipt was om zich vlot in te bewe gen: haar eefder zenuwachtig be gin werd vlug weggewerkt bij het verschijnen van Adèle die haar vier medespelers meesleepte in een enthousiaste uitvoering. Enkele schoonheidsfoutjes, met te na gesproken was deze toneel voorstelling één van de beste die we sedert jaren v an Vast als Eik te zien kregen. Niet alleen dc geluk kige keuze van het stuk maar v ooral de prachtprestatie van Ann Daelmari waren de pijlers van dit suskses waarin de voltallige ploeg (16 mensen) hun deel hadden Dirk Daelemans rdag, 12 maart 1977 is de bekende beeldhouwer Georg Vindevogel in zijn woning -Ten Eik» aan de (Vierschaar te Deur le overleden. Hij pleegde zelfmoord. Hij was 53 jaar oud. Hij was leraar aan de Rijke Akademie voor Schone Kunsten te Aalst sinds 3 december 1957. In dezelfde instelling jedde hij direkteurschap sinds 1 februari 1973 aan de school met volledig leerplan. Tevens terde hij als lesgever aan de school voor socio-culturele promotie (avondonderwijs). I zijn didaktische bezigheden wist hij zich te ontpoppen tot een gekend beeldhouwer en keramieker. faam reikte tot ver over de grenzen. opeens besluit om te vertrekken, iets wat bij de huisgenoten als een gelukkige verrassing overkomt scène: in 't aangepaste en funktio- neel opgevatte dekor(met zin voor details) ging ze tekeer als een oli- Vast als eik amuseerde het entoesiaste publiek. (EL) Vertolking Regisseur William Guns, die zijn aktcurs veel vertolkingsvrijheid liet heeft er toch dc hand in gehad dat hel spclritme steeds goed on derhouden werd zodat dc toe schouwers geen ogenblik verpo zing kregen. Na een eerder aarzelend begin, wat vooral te wijten was aan de eerder stuntelige telefoonscéne van het debuterende Aalsterse meisje Reinhilde De Nijs bracht dc stormachtige entrée van Adèle de zaal direkt in de gewenste stem ming. Ann Daelman was als hoofdvertblkster werkelijk zo overtuigend dat men na enkele ogenblikken meegesleept,werd in de draaikolken van haar bruisende stunteligheden met als blikvanger zeker de stofzuiger- en vuilblik- lant in een porceleincnwinkel met de logische brokstukken als lach wekkend gevolg. Miekc Leemans, die na jaren lange inaktiviteit weer op de planken verscheen toonde zich een echte Franse dame die met stijl en klasse over de bühne flaneerde. Haar man. Dirk Daelman was als tegenspeler zeker niet zo overtui gend als we van hem gewoon zijn: is het ontbreken van de gewone flair soms een gevolg van een mindere kennis van zijn toneelrol of was hij gewoon in een minder dagje Ov ertuigend was wel Erik Van Gijseghem als dc veronge lukte zoon, een rol die Erik als op maat gegoten leek: vooral de ver ontschuldigingsscène gaf aanlei ding tot lachsalvo's van een zich fel amuserend cn enthousiast pu- en ergens een korte bood schap bevatten in verband met het bedrijf dat de film produ ceerde. Indien U bijvoorbeeld wat meer wil vernemen omtrent «De experimentele veilig heidswagen ESF 22», dan heeft Mercedes-Benz daar een prachtige film over. Indien U anderzijds geïnterresseerd zou zijn voor de na-oorlogse ge schiedenis van Berlijn, tot de oprichting van de Muur. dan kan U de NAVO-film «Back ground to Berlin» gratis aan vragen. U kan ook kennis maken met «The beginning of life» van de NV Organon of een toeristisch uitstapje naar het Zwarte Woud maken met «Schwarzwald- Skizzen» van de Deutsche Bundesbahn. Voor elk wat wils dus, en je kan er wat van opste ken. Gemakkelijkheidshalve kan U de katalogus aanvragen (op het eerder vermelde ad res), daar betaalt U driehon derd en een paar franken voor, maar hij bevat dan ook een schat aan informatie. Eén belangrijk detail mag U niet uit het oog verliezen: het verto nen van deze 16mm films mag niet in een winstgevend pro gramma gebeuren. U hoeft er niks voor te betalen, maar U mag er natuurlijk ook geen winst mee maken. Arti. Scienzi te Rome. 1972: Lid honoris causa van dc Pater noster Comer-Academy te Londen. 1973: Met «Fransiscus», prijs van de stad Parijs voor beeldhouw kunst en dc gouden medaille van de vereniging voor beroepskun stenaars van België. Tot daar dc misschien ietwat droge opsomming van de voornaamste bekroningen die Georg Vindevo- findevogel Vindevogel schiep talrijke Zijn monumentale beel- >orstbeelden. medaillons, en cn koppen van gekende onden een plaats in open- privébezit. Hij behaalde :heidingen op nationaal en lionaal vlak. ileiding kreeg hij in de ate- in G. Vcrbanck aan de Ko- cc Akademie voor Schone n te Gent, van O. Jcspcrs in meren Brussel en O. Stre- an de Koninklijke Akade- ir Schone Kunsten te Ant- Naast zijn direkteur- en hap te Aalst fungeerde hij lesgever aan dc Rijksnor- ïool te Gent, en dit sinds 21 67 'indevogel stamt uit de be- bronsgieters-familie te irde. Op achttienjarige werd hij te Gent reeds on- :iden met de eerste prijs voor beeldhouwkunst en ontving de koninklijke medaille. Vanaf 1943 sleepte hij talrijke prijzen en onderscheidingen in de wacht. Hieruit vermelden we: 1950: Eervolle vermelding in de prijs van Rome voor beeldhouw kunst. Eerste prijs met een medaille-ontwerp voor de Burger lijke Weerstand. 1951Eervolle vermelding bij de internationale tentoonstelling van medailles te Madrid. 1952: Tweede prijs in dc Prijs van Rome voor beeldhouwkunst met eervolle vermelding. I96I: San-Francisco-wedstrijd in de l'.S.A.: eervolle vermelding. 1967: Diplome de I'Association de l'Ordre dés Membres des Palmes Aeadémiques te Parijs. 1971Lid honoris causa aan de Accadcmia Internationale Tom- masso Campanella di Lettere. Weinigen weten van het bestaan van een gratis filmservice af. Het gaat hier niet om een film-ontwikkeling en -afdrukbedrijf dat U gratis 'n filmpje terug stuurt, maar om een heuse firma die zich gespecialiseerd heeft in het gratis ter beschikking stellen van films over de meest uiteenlopende onderwerpen. taadsc toneelvereniging «Vast als Eik» bracht drie voorstel- an het Franse blijspel «Le don d'Adèle» voor het voetlicht iclman was met haar sublieme vertolking van het helder- mlpje Adèle werkelijk grandioos zodat het publiek soms in n applaus losbarste voor het knotsgekke spektakel dat Vast hen >oorschotelde L. H f van Vast als Eik. (EL) Sofedi-films (Louisalaan 485, 1050 Brussel - telefoon 02- 649.80.15) is de naam van deze firma die reeds sedert ja ren beschikt over een groot aantal films die eenieder gratis kan ontlenen. Jeugdklubs, hobbyklubs, scholen, vereni gingen allerhande, bedrijven, noem maar op. Gemakkelijk heidshalve geef ik U even een opsomming van de verschei dene rubrieken door, zo ziet U meteen of een of ander U kan interesseren: architektuur, burgerlijke bouwkunde, kunst en letteren, kommunikatiemid- delen, vervoer, energie, we tenschap. techniek, financiën, handel, nijverheid, beroepsoj> leiding, jeugd, opvoeding, hob by. tuinieren, industriële orga nisatie, management, interna tionale organisaties, verbruiks- goederen, mens wetenschappen, informatie verwerking, veiligheid, hyiëne, gezondheid, voorkomen van ongevallen, sport, competitie, wedstrijden, toerisme, reizen, folklore en aardrijkskunde. Een flinke brok, inderdaad, naar schatting vijftienhonderd titels zijn beschikbaar. Hoe dat dan wel gratis kan? Het systeem is heel eenvoudig. Grote bedrij ven (IBM, Shell. BASF. Hoechst, om er maar enkele te noemen) maken jaarlijks een aantal films die hun image naar buitenuit zullen bepalen. Het gaat hier dus niet zozeer om reklamefilm, maar wel om (la ten we het zo uitdrukken) do- kumentaire films van algemeen belang Films dus die iedereen kunnen interesseren, dikwijls een didaktisch karakter hebben ont- ater, door land- ïn in it ei- otaal terte- n, in in de et de m op j vele

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 15