4 VAN BRUSSEL UITBUNDIG TOEGEJUICHT VUUR EN AARDE IN OUD HOSPITAAL VLAAMS KAMERORKEST 28 - 18-3-77 - De Voorpost <31 j Tl Ik steek het niet onder stoelen of banken dat ik een booi heb voor regisseur Arthur Penn. Ik denk immers met enorn veel genoegen terug aan «Mickey One», «Alice's Restau rant», «Bonnie and Clyde» en zijn andere films. Dit kar uiteraard mijn beoordeling beïnvloeden, maar voor één kee mag dat wel. Wat mij zo sterk aantrekt in Penns' films weet ik niet z< dadelijk uit mijn mouw te schudden, laten we het gemakke lijkheidshalve dus maar als «affiniteit» katalogeren. Eén var zijn sterkste kanten is zeker wel de visuele vormgeving, eei kwaliteit die niet meteen in het oog springt, maar wel zee doeltreffend werkt: het laat hem toe de zwakke kanten var het scenario enigszins te verdoezelen. Dat kwam hem bij dr verfilming van «The Missouri Breaks» waarschijnlijk wel vaj pas: het scenario van deze - overigens voortreffelijke film is nogel slordig opgebouwd en steunt grotendeels op hoogj tepunten. Die hoogtepunten missen onderling een stevig: lu binding, liggen blijkbaar lukraak verdeeld over de hele film en komen voornamelijk uit de verf door Penns' meesterlij kame rage brui k. Typisch is natuurlijk het gebruik van sterki am tele-objektieven vanuit het standpunt van één der person Icn nages, de jager natuurlijk. r to Het verhaal bevat een aantal mogelijkheden die nietwerder icd uitgebuit, de personnages moeten het vooral van de vertol king hebben, maar dat hindert allemaal niet: Penn maakt een (bloedige) belevenis van. De strijd tussen paardendieisso Tom Logan en huurdoder Lee Clayton is meer een voor do wendsel, een aanleiding, in plaats van de drijvende krach rolt uit te maken. va Penn schotelt ook weer de gebruikelijke portie geweld voo c z, (een reeks brutale moorden, met als hoogtepunt de doottijd van Clayton) en toont ons de keerzijde van de Wild West rbo medaille c|>rc Op televisie deze week: k w De Toverfluit, Ingmar Bergmans' verfilming van Mozartsncni opera BRT. vrijdag 18 maart om 20.40 uur - aansluiteni rdei volgt een debat over vrijmetselarij d) Monkey Business, een vrolijke Amerikaanse film va cc Norman McLeod. met in de hoofdrollen de Marx Brother: >pci RTB, vrijdag 18 maart om 22.25 uur. c Antoine et Sebastien, Franse film van Jean-Marie Periei de met o.a. Jacques Dutronc: RTB, zaterdag 19 maart or[ 20.20 uur. Retroskoop, de stroef gepresenteerde en sterk gespecial seerde filmkwis van de BRT, zondag 20 maart om 14 3 uur. From here to eternity, Amerikaanse oorlogsfilm van Fre Zinneman, met Burt Lancaster. Montgomery Clift, Frar Sinatra (in zijn jonge jaren, hij was toen 38), Deborah Kei££ en Donna Reed: Nederland 1, zondag 20 maart om 20.1 uur. Dupont Lajoie, Franse film van Yves Boisset, met Jeai Carmet en Pierre Tornade: RTB, maandag 21 maart or 19.50 uur. ^5= :brt Het laatste Pro Arte-koncert van het seizoen 1976-77 is eens te meer uitgegroeid tot een bijzonder suksesrijk muzikaal gebeuren. Hoewel het voor de leden van het Vlaamse Kameror kest van Brussel en hun (Aalsterse) dirigent Arie Van Lysebeth een bijzonder moeilijke taak was het door Valery Afanasiev en het Gabrieli Quartet verwende publiek een evenwaardig muzikaal genoegen te verschaffen is dit koncert uitgegroeid tot een waardige bekroning van, naar ons weten, de prachtigste cyklus die Pro Arte organiseerde. Voor deze manifestatie, die nog loopt tot en met 27 maart 1977. werd beroep gedaan op verschil lende keramiekers, waaronder verschillende uit on/c streek. In totaal zijn ruim een zeventigtal werken te bezichtigen. Om het ge heel een eenheidskarakter te geven werden de werken der verschil lende kunstenaars niet gegroc- r>eerd per naam. maar op smaak volle wijze over gans de ruimte verspreid. Hoewel er een zekere eenheid op te merken valt zal de aandachtige bezoeker gauw de ty pische kenmerken van elk der kunstenaars afzonderlijk opmer ken. Monique Muylaert werkt in een drukke en zeer beweeglijke stijl. Een en al dynamislme in een vaak chaotisch aandoend geheel. Elk werk is opgeborgen in een kastje en beschermd door een glazen wand. Hierdoor krijgt men de in druk te kijken in een aparte maar niettemin toegankelijke wereld. Opvallend mooi zijn de kleur schakeringen die ze weet aan te brengen. Monique Muylaert werd geboren te Kerksken op 6 december 1946. Ze kreeg haar opleiding aan de Aalsterse kunstakademic en aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen. Sinds 1968 is ze lerares aan de Stedelijke Akademie te Aalst. In 1964 sleepte ze de Valerius De Saedeleer in de wacht, dit naast andere prijzen. Gans anders van karakter is het werk van haar echtgenoot Her man Muys. Opvallend is 't zeer statische, haast plechtige karakter van zijn werk. Herman Muys geeft de indruk sterk ingeleefd te zijn in de ge schiedenis. Meermaals dachten we aan de Egyptische en Babylo nische kuituren. Het blijft echter een indruk. In de kern hebben zijn werken niets hiermede te maken. Integendeel: zijn inspiratie wordt geput uit onze leefwereld. Beide asjiceten samen geven zijn werk een indruk van tijdloosheid, wat meteen een winstpunt betekent. Herman Muys werd geboren op 12 mei 1944 Zijn opleiding genoot hij aan het Nationaal Hoger Insti tuut voor Schone Kunsten te Ant werpen. Sinds 1968 is hij leraar aan de Stedelijke Akademie te Aalst. Yves Rhaye hoewen we nauwe lijks voor te stellen. Zijn erstild- exhuberantc scheppingen zijn de liefhebbers van de keramiekkunst voldoende bekend. De man van het Kasteel van Voorde deed zijn studies aan de Koninklijke Aka demie voor Schone Kunsten te Gent. Hij gaf talrijke individuele tentoonstellingen. Hij werd gebo ren te Oostende, op 22 januari 1936. Frank Steyaert is bouwkundig tekenaar, keramiek en juweel- ontwerper. Hij werd geboren te Dendermonde op 22 januari 1953 Zijn studies deed hij aan de Aca demies van Aalst en Antwerjien. en aan het Nationaal Hoger Insti tuut in laatstgenoemde stad. Hij verwierf meerdere onderscheidin gen en bekroningen. De Normen taal van Steyaert heeft vaak. door het strenge aanwenden van blok vormen iets overweldigends massief in zich. Francine Urbin Choffray werd geboren te Houffalize op 21 no vember 1929. Ze heeft talrijke in dividuele tentoonstellingen op haar naam. In haar werken, die een ontegensprekelijke aantrek kingskracht uitoefenen gaat ze uit van de realiteit. Ze legt echter sterke klemtonen op het essen tiële. Hiervan getuigt haar .The Universal Prisoner's Child», waarin ze door het gebruik van prikkeldraad de inhoud van het werk sterk naar voor weet te halen. Ilse Muller, geboren te Wenen (Oostenrijk) op 17 februari 1944 vestigde zich in 1967 in België. Haar opleiding als keramiste ge noot ze te Aalst. Ze werkt vooral mee aan groepstentoonstellingen. Opvallend is het doorbreken, het ojienrukken van bestaande vor men in haar werk. Ze poogt hierin blijkbaar tot een compromis te komen tussen het zachte (de be staande. reële vorm) en het harde (de verwerking van de vorm). Ze slaagt hierin voortreffelijk De Aalstenaar Luc De Block, momenteel te Meldert studeerde aan het Sint-Thomasinstituut te Brussel en aan de Stedelijke Aka demie te Aalst. Zijn werk toont een grote verwantschap met de teken- en schilderkunst In hun verschijning zijn De Blocks wer ken non-figuratief aandoend. Hij gaat echter uit van de realiteit en verwerkt deze op een eigen ma nier. die vaak de weergave is van een zekere verstilling. Tot daar enkele zeer beknopte kenmerken van de verschillende exposanten. Een bezoek aan de tentoonstelling loont zeker de moeite. - André De Groeve THE OMEN een film van Richard Donner (USA, 1976) met Gregory Peck, Lee Remick, David Warner, Leo McKern, Billie Whitelaw, Martin Benson en Patrick Through- ton. Sasanna Mildonia, soliste harp, trad op met het Vlaams Kamerorkest van Brussel. (JM) Het zou onredelijk zijn van een jong ensemble als het Vlaams Kamerorkest van Brussel de zelfde hoogstaande interpreta ties te verwachten als van een Afnasiev-genie of een door- rijpt Gabrieli-kwartet. Toch werden we vele malen getrof fen door de klankschoonheid en de bezieling waarmede Arie Van Lysebeth en zijn musici de partituren gestalte gaven. Enkele punten van kritiek zijn het ontbreken van sonore een heid bij het samenspel strijkers-blazers en de soms nogal bitsige klank der violen. Momenten van grote schoon heid waren de unisono-inzet van Debussy's dansen voor harp en orkest en Ravels «Intro duction et allegro», eveneens voor harp en orkest. Soliste in beide voornoemde werken was Susanna Mildo- nian, Doodgewoon prachtig. Zonder kommentaar. Bijzonder sympatiek kwamen Daniël Sternefelds «Drie Vlaamse Volksliederen» over. In deze werkjes kwamen vooral de houtblazers aan bod De kwaliteit ervan hoeft geen be toog. Met de uitvoering van Jozef Suks serenade voor strijkers, opus 6 waren we minder geluk kig. Het is een moeilijk werk, vooral wat samenspel en de vlotheid ervan betreft. Vooral bij de aanvang van het werk schenen er zich moeilijkheden en intonatieproblemen voor te doen. Naar het einde toe her wonnen de musici hun zeker heid, wat ons algauw de minder goede indruk van voorheen deed vergeten. Het publiek dankte uitbundig en dwong een toemaatje af. We veronderstel len dat het Vivaldi had kunnen zijn. Bij de ontvangst en recep tie na het koncert werd aan Arie Van Lysebeth door schepen Jan Caudron het stadsplakket aangeboden. In zijn toespraak hennnerde laatstgenoemde Arie Van Lysebeth aan de schoolbanken waarop ze sa men hun spreekwoordelijke broek versleten hebben. Al bij al, een muzikaal bevre digend en ook sympatiek aan doend orgelpunt bij een memo rabele Pro Arte-cyklus. Eens te meer een film die aantoont hoe relatief de autoriteit van filmcritici is. Vrijwel geen goed woord in de pers over deze «The Omen», maar wel een zeer hoge notering op dé Amerikaanse box-office lijsten. Natuurlijk is het gemakkelijk - steunend op het sukses van «The Exorcist» - een film te maken die het publiek gedu rende honderdentien minuten in de ban houdt. Of daar ook enige verdienste aan vast hangt is een vraag waar door critici in het algemeen negatief op geantwoord wordt. De enige verdienste blijkt financieel te zijn en is bovendien zeer hoog. Ons stoort dit helemaal niet, film is tenslotte een industrie waar heel veel geld mee gemoeid is en vroeg of laat moet het geïnvesteerde kapitaal terug gewonnen wor den. Het laatste woord is dus steeds aan het publiek. Deze stelling is vrij radikaal, maar wordt in het dagelijks leven regelmatig bevestigd. «The Omen» is de tweede grote duivel-film die we te ver werken krijgen. Minder sensationeel (geen gekots en ge krijs meer) en ietwat geloofwaardiger dan «The Exorcist» 1 doet hij meer als een eigenaardige detective-story aan dan als een duivelfilm. Geen hoogvlieger maar wel gezellig amusement, het is en blijft tenslotte toch maar film. (cinema Palace) I THE MISSOURI BREAKS een film van Arthur Penn (USA, 1976) i met Marlon Brando. Jack Nicholson, Randy Quaid, Harry t Dean Stanton, Frederic Forest en Kathleen Lloyd. r Het Vlaams Kamerorkest o.l.v. Arie Van Lysebeth. (JM) Schepen Caudron overhandigt aan Arie Van Lysebeth het stadsplakket. (JM) ^let de tentoonstelling -Vuur en Aarde in het Oud-Hospitaal» is de \ereniging z.onder winstgevend doel -De Vrienden van het Oud-Hospitaal» aan haar tweede belangrijke tentoonstelling toe. Hierbij mochten ze ook rekenen op de medewerking van het stadsbestuur Aalst. Al bij al kunnen we het een geslaagde aangelegenheid noemen die zeker het genoegen dat we beleefden aan de eerste tentoonstelling -Pieter De Bruyne» evenaart. Jo Verbruggen sprak het openingswoord.(JM Vuur en aarde en veel belangstelling. (JM)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 28