BOEREPEERDEN EN PERMEKE OF WAAR HET VLAAMS BLOED AL NIET VLOEIEN KAN BOONTJE 65 WIENERSANGERKNABEN TE AALST MOET ER NOG KUNST ZIJN HALFVASTENFEEST TE MELDERT 10 - 25-3-77 - De Voorpost alleszins Het is een klassiek gegeven dat een voorjaarsveiling steeds een ekstra inspanning vergt van de veilinghouders ten einde meerdere klassewerken voor testellen aan het geacht koperspubliek. Bij de voorjaarsveiling komt men ook pas op dreef na een kalme zomer periode en een eerste veiling eind december. De antiekverzame laar en menig belangstellende in het genre zal mooie ogenblikken beleefd hebben tijdens een bezoek aan de Galerij V an De Steen op II en 12 maart jl., de tentoonsteliingsdagen die de verkoping op zondag 13 maart voorafgingen. CORELLI VOOR EEN KUS VAN 84.000 F. De schilderijen komen deze keer duidelijk naar voor. Om te be ginnen met het summum, qua prijs de appreciatie laten we hier rustig buiten, een landschap van CONSTANT PERMEKE groot 1,15 x 0,85 m bereikte met weinig zwier. 230.000 fr. Jean-CH. CARPENTERO (Ant werpen 1774-1823) bereikte met «Rustende schapen in de grot» een doek op paneel rustig 120.000 fr; beslist één van de mooiste doeken op de veiling, al was niet iedereen het met die stelling eens. het ging tenslotte om een nogal donker doek. Dit lot nr. 79 bereikte dan ook een normale prijs voor deze Ant werpse meester. Iets heel anders is LOUIS PICARD, met een enorm doek. een werk uit 1856 «De dierenvriend» bereikte hij 106.000 fr. Een ietwat vreemd, burlesk,... «Genre tafereel» van Z. NO- TERMAN gedateerd rond de pe riode 1884-70 werd opgehouden bij 70.000 fr. Dit doek lijkt wel een «Apenplaneet avant-Ia- lettre». NOTERMAN geeft de personnages op dit doek apens- moelen mee en dat doet mij dan weer denken aan panelen van een zekere Christophe HUET in het kasteel van Chantilly rond 1735. Louis XV als ik het goed voor heb. waar deze zich bezondigd aan dezelfde tema's als deze No- terman. Zijn panelen beelden al len satirische karakters uit. Apensmoelen op vossejacht, apensmoelen rond het kraambed, apensmoelen rond het. haard- v uur. Drie folkloristische gezichten op een begijnhof van de hand van VAN GENESEN brachten tel kens 7.500 fr op. Een «Vlaamse kermis» zoals we al lang niet meer kennen een schilderij op koper school JAN STEEN en heel miniem van afmetingen kreeg 28.000 fr. Op deze veilingdag waren twee doeken aanwezig die mogen bo gen op een eerbiedwaardige ver melding in de veertien delen van de Bénézit. Allereerst is er het doek «Geef mij een kus» van CORELLI die van de hand ging voor 84.000 fr, een ander niet onbelangrijk werk en eveneens vermeld in de Bénézit was «De bedelfamilie» van de Spanjool J. GARCIA die hiermee 82.000 fr wegkaapte. Met FRANZ WEN- ZEL SCHARZ, een Oostenrijker of een Duitser vermoed ik zo lichtjes, kreeg voor een groot en knap werk 86.000 fr. Om dichter bij 's lands grenzen te komen: een werk van H P. KOEKOEK «A .view near Sheire, Surrey» werd tegen alle verwachtingen in ingehouden bij 80.000 fr Met LOUIS VERBOECKHOVEN zitten we terug helemaal in eigen land, deze man die ons prachtige marine's heeft nagelaten bereikte met «Schapen» 90.000 fr. Lot nr. 366 bracht ons een groot doek van ALFRED VERWEE 'Rustende trekpaarden» en ploegde daarmee door tot 70.000 F werd bereikt. LEON DE SMET kreeg voor een vrouwen portret 125.000, een ander werk van hem werd ingehouden. De Schot POLLAK NISBET deed met zijn werk uit 1875 'Zicht op Venetië, terugdenken aan de mo derne surrealist de Chirico. De Schot kreeg er 78.000 F voor be taald: waarop applaus van diens geest in de zaal. «ALOSTUM» IN DE GOEDE OUWE TUD... In deze antiekrubriek is het de gouden regel alle kuriosa die ook maar iets met Aalst te maken hebben te vermelden, hier gaan we dan weer van start: een oude gekleurde kaart «ALOSTUM FLANDRIAE IMPERIALIS CAPUT» uit het einde van de 16e eeuw kostte 3.200 ff; een krijttekening van ene JAN SAN DERS uit 1958 werd opgehouden en een pittoreske ets van RO- MAIN MALFLIET (50ste ek- semplaar op 100) kreeg 1.600 fr. Tot zover. KALMAAN BU DE MEUBE LEN Van het meubelfront weinig posi tiefs te melden, behalve vele op houdingen. Een eiken Vlaamse staanklok steeg verrassend snel tot 88.000 fr. Het was een 18de eeuws eksemplaar met tinnen wijzerplaat. Een Brugs dressoir Renaissance 17de eeuw in eik werd opgehouden bij 100.000 fr. Een tapijt KIRMAN ROYAL mét ccrtifikaat groot 3,23 x 2,72 m kreeg 82.000 fr toegemeten. Bij de lusters vermelden wij vooral een 19de eeuws stuk. in Louis XVI en vergulde brons, sac-a-perles: 48.000 fr. Bij de bronzen kreeg het mooie «La penséc» van E. MARIO- TON 36.000 fr, een Roemeinse krijger van PAUL DUBOIS, af- gie' Barbedienne, achtte het publiek 32.000 fr waard. Het porselein kreeg vooral aan dacht bij de veiling van twee va zen in Oud Parijs Medici 19dc eeuw met fijne groene beschil dering: 26.000 fr. Twee Limoges vazen 75 cm hoog op bronzen voet. stijl Louis XVI stegen tot een niet onverdienstelijk bedrag 34 000 fr. De lijst der etsers vermelde geen topartiesten uit het genre al kon- Alleen één fotograaf is er in ge slaagd te dier gelegenheid Boontje op de gevoelige plaat te brengen samen met één der genodigden, die nu juist ook één van onze medewerkers is. De Voorpost is er alleszins fier op en houdt er aan, als kom- pensatie op deze kleine in breuk, aan Louis en zijn Jean- neken langs deze weg hun har telijkste gelukwensen aan te bieden en de hoop uit te druk ken dat zij beiden nog vele ja ren van een onbekommerd le ventje mogen genieten. Al was ae genodigdenkring dan ook zeer beperkt (Louis had hier stellig de nadruk op gelegd) toch waren er klin kende namen aanwezig. Op gevaar af er een paar te verge ten citeren we toch: Walter De Brock, Alois Gerloo en Bert De Corte, voor velen bekend in de oren klinkend. Van literaire zijde waren er Bernard Kemp, Paul De Wispelaere, Mare An- dries, Hugo Raes, Roger Serras, Marcel Wauters en Willem Roggeman. Ook Elie Saege- man van Radio Gent was van de partij. Uit Gent was even eens afgezakt de schepen van Kuituur: Piet Van Eeckhout. Ook Bert Van Hoorick had er Louis Paid H,,du mei zijn kleinzoon Dolf Unci tijdens zijn J'ccst (JM) aan gehouden, ondanks zijn dftikke bezigheden in de poli tieke vergaderingen-keten, te genwoordig te zijn. Verder nog vrienden, kennissen en familie leden. In totaal ongeveer een zestigtal, wat rekening hou dend met de bekendheid van ons Boontje, toch nog altijd wel als «intiem» kan worden be stempeld. Hijzelf heette de aanwezigen op zijn gekende luimige manier welkom en besloot zijn wel komstwoord met dezelfde woorden die wijlen zijn vader voor dezelfde gelegenheid ge bruikte: ik hoop dat ik niet elk jaar mijn vijfenzestigste ver jaardag moet vieren... Aan tafel, waar tussen haakjes, uitgelezen schotels versche nen, vormden zich weldra kliekjes die in qeanimeerde ge sprekken anekdotes en gebeur tenissen aanhaalden die na tuurlijk allen betrekking hadden op het leven van de gevierde. Louis zelf had het tussen de gangen door, werkelijk druk om nu eens hier en dan eens daar mee te babbelen en herinne ringen op te halen. Het animo bereikte een hoog tepunt toen Louis-himself, sa men met mejuffer Olga Vyncke, een tweepersoonssketch op voerde van één van zijn «grim mige sprookjes», namelijk «Het ongehoorzame meisje». Hierin vertolkte hij beurtelings de rol van de jager, de slager en de heks. Een sukses. Op uitdrukkelijk verzoek van de gevierde hebben we geen ge sprekken opgenomen van de aanwezige personaliteiten en kunnen we, buiten 't reeds hierboven aangehaalde geen eksklusiviteiten verklappen. We houden echter nog wel kon- takt met Boontje en ter gelege ner tijd krijgen onze lezers nog wel wat nieuws van het L.P B - front. Dat aan elke aanwezige nog, buiten een lino-zelfportret van Louis, nog een eksemplaar van zijn boek «Eten op zijn Vlaams» werd uitgedeeld, kon alleen maar de spijsvertering scher pen Gezondheid. Louis en Jeanneke! A.B. den er wel goede prenten gekocht worden voor redelijke prijzen. Een ets van H. Quittelier uit 1944 een molen te Ukkel bracht 700 fr op. Deze kranige oude man wordt binnenkort 93. Hij werd en wordt geïnspireerd door het resterend moois wat er nog in Ukkel te vinden is. Oude hoeven en afspanningen zijn geliefde tema's. Van hem mag dan ook gezegd worden dat hij deze Bra bantse streek kuituur-historisch grafisch vastlegde. Alvast onze felicitaties Bij de modernen vooral een belangrijke litho van F. LABISSE nr. 46 op 175 me tende 86 x 63 cm en 10.000 fr waard. Een litho van OSSIP ZADK1NE kreeg 11.000 fr. Ook niet goedkoop te noemen was een grote ets van JEF COD voorstellende een interieui de Kapellekerk in de Marol Brussel prijs 4.500 fr. Tot zover een veiling dit sinds lange tijd vele grote w bracht en waar er evenredig betaald werd. Paul BALi Door tussenkomst van Ministers Paul Van den Boeynants en Leo Van Elslande werd de Plechtige Hoogmis verleden zondag in de St.-Martinuskerk te Aalst muzikaal verzorgd door de wereldbekende «Wiener Sangerknaben». Alhoewel geen inkomgeld werd gevraagd liep de kerk verre van vol, of was het misschien juist omdat er geen inkom werd vereist? A capella, (zonder begeleiding) bracht het Koor bestaande uit 24 jongens van 10 tot 14 jaar onder leiding van dirigent Uwe Christian Harrer, een Oberös- terreicher geboren in 1944 die zelf reeds meer dan 700 koncer- ten in alle mogelijke landen leidde en daarenboven in zijn streek een eigen koor heeft, een weliswaar kort, naar onze mening te kort, programma. Het werd veeleer een gewone gelezen mis maar dan opge luisterd door juist geteld drie motetten: «Lauda a la Virgine», van Giuseppe Verdi, «Tenebro facta sunt» van da Vittoria en tenslotte «O sacre convivum». Sober gebracht doch briljant qua uitvoering wist dit knapen koor, al was het dan ook slechts gedurende enkele minuten, de aanwezigen te begeesteren door de hoge kwaliteit van het stemmenmateriaal, de homo geniteit in de uitvoering, ge paard aan de aangeboren alom- Stadswapen. Ook Schepen Jan Cau j Schepen van Kuituur, deel duit in het zakje en dit in d van Goethe waarbij hij iv. mui mui ui ui ii ui ii ui ii in W ienersdngerknuben op het stadhuis ontvangen (JM) Op 15 maart werd ons aller Boontje, wie kent hem niet, vijfenzestig. En niet, zoals in een vorige oplage verkeerdelijk vermeld, zestig. Hijzelf zou het wellicht liever zo hebben gezien, maar ja, de jaren en de kalender liegen er niet om. Op initiatief van vrienden en meer bepaaldelijk van Mevrouw Vyncke, werd verleden zaterdag een intiem feestje op touw gezet om deze verjaardag in besloten kring te vieren. Dit verklaart meteen dat hierbij alle persmensen en -fotgrafen angstvallig werden geweerd. Dirigent van de W ienersdngerknuben. Christiaan Havier ontving een stadsplakket (JM) gekende muzikaliteit der Wie ners en harmonisch uitgeba lanceerd door de dirigent, zelf een leerling van Poch en Gil- lenburg die in 63-64 het di ploma van kerkmuziek wist te behalen. Na de Eucharistieviering deed E.H. Deken Constant De Vos in vlekkeloos Duits de gasten kond dat een receptie door de «Stadtverwaltung» volgde in het «Rathaus». In de trouwzaal ontving de bur gemeester met zijn quasi voltal lig Kollege in aanwezigheid van Karei Brijs van het kabinet van minister Van Elslande, volks vertegenwoordiger D. D'haese- leer en raadslid Paul Stockman dirigent en koor begeleid door hun prefekt en gouvernante. Keurig uitgedost in een donker pak met donkere overjas en matrozenbaret toonde deze groep dat ze buiten muzikaliteit ook een gedisciplineerde groep vormden waarmee veel moge lijkheden openstonden. Jean Paul Van Avermaet stelde vlot de groep voor en Burge meester D'haeseleer dankte de jeugdige groep voor het mooie, het sublieme alhoewel zeer kortstondige dat werd gebracht en maakte van nu af reeds een afspraak voor een optreden volgend jaar maar dan met een meer avondvullend pro gramma zodat de luisteraars een hele kijk zouden hebben op hun gevarieerd repertorium. De Kapelmeister kreeg 'n stads- plaket en de jongens een sleu- telhanger met het Aalsters teerde en dankte. E.H. fJ Ghijs, dirigent van het terse «Cantate Domino» in de hulde betrokken. Weense jongens ters» zijn van hun streek ook het Aalsters Koor ternationale rol land en dan meer in 't onze stad in het gezet. Simpatiek was afwikkeling van het gedeelte van deze onze zangertjes voor wezigen nog een gaven met «Ein Kurpfalz», een melodie maar dan in terende, gevarieerde king FOtO S mciuci i yoDui iuici vleet want voor één ma de Burgemeester weten komen dat het fotografe opnameverbod nu een van toepassing zou zijn. Vernoemd werd nog dat minder dan vijf groepen zangers bestaan waan vier op koncertreizen tr De leerplichtwet wordt derhouden voor deze rT nog schoolplichtige kil door het volgen van privt denwijs. Voorde 120 led er inderdaad niet minder leraars voorhanden. Na deze al te bondige I making met het beroemr wordt belangstellend u ken naar hun optreden v jaar. Van 6 tot en met 27 maart (nog twee dagen dus) loopt in galerij New Reform, Peter Benoitstraat 1 te Aalst, een tentoonstelling van Paul Gees. U kan er nog tot zaterdag terecht, van 14 tot 18 Wat krijgt U er zo allemaal te zien? (Ik citeer even een verdui delijkend begeleidend schrijven.) Vooreerst: «Een reeks tot denke voluties opgelegde tekeningen verbindend de relatief waar neembare realiteit met de inner lijke. tot uitzuivering dwingende, als ontwerp van een persoonlijk vooropgezette gedragsregel tot benadering van doel denkoe feningen in de richting van het absolute, hoe relatief onjuist en onbereikbaar dat ook is.Oef. een hele boterham, voorbeeld van denkoefening waaruit blijkt hoe relatief alles toch maar is. Vervolgens: «Een reeks fotogra fische waargenomen sneeuwom- gevingen gevonden environ ments waarin kleine ingrepen het waargenomen moment ver storen En tenslotte ook nog de -Inzet van de cyclus der vergan kelijkheid hooi-werken» Ik heb van dat alles weinig ge merkt tijdens mijn korte bezoek (meer een soort speurtocht) aan deze «tentoonstelling». Langs de muren hingen weliswaar een aan tal dingen waarvan ik achteraf ben gaan beseffen dat het hoogstwaarschijnlijk een reeks tot denkevoluties opgelegde te keningen moest zijn. De hooi- werken daarentegen waren duide lijker herkenbaar: zij bestaan uit een keurig verpakte hoeveelheid hooi en (samen met een vogel nestje en een stuk dood vogeltje) doen onvermijdelijk denken aan de cyclus der vergankelijkheid. Ik heb er niets op tegen dat kun stenaars op zoek gaan naar an dere. minder konventionclc uit drukkingsvormen, maar wat Paul Gecs hier bij mekaar heeft ge bracht lijkt me toch wat bij het haar getrokken. Hier ontbreekt elke vorm van techniek en wat erger is het getuigt van weinig originaliteit «Spiele rei» kan best meevallen, maar wanneer die samengaat met geïn- tellcktualizccrdc leegheid is de kreativiteit ver te zoeken. Mits enige begeleiding zou er misschien nog wat te redden val len. maar je loopt er als bezoeker kompleet ontredderd bij in een slordig gevuld rommelkamcrtje. Eén ding staat alvast als een paal boven water: dit heeft totaal niets te maken met demokratizering van de kunst en hopelijk is dat niet de bedoeling geweest- eerder een kunstrichting aj 26 kunst om alles moeilijk ken. Beter geen tentoon: dan dergelijke flauwekul. GENE Zal d Met de zaterdag van Halfvasten ging te Meldert in de zaal Huis» het traditioneel Halfvastcnbal door weliswaar met verkleden dan vorige keer. Toch was er de gewenste stem ming waarvoor o.a. een Hink spelend orkest zorgde. De juryleden Frans Lievens, Lambert Van de Sijpe. Walter Van Brempt. Edward Van de Brocck en K. De Brandt, allen plechtig in rok. kenden, na alst accessiet de prijs van de «zacht ste huid» te hebben uitgereikt volgende eerste prijzen toe: Rik De Baerdemaeckcr en Dcl- phinc Courtmans als pastoor en meid vergezeld van kloof ters Bcnoni Beeckman et genote schoten de opperg Geestelijken waren goed want ook de volgende pri, naar een geestelijke, bruine pater Frans en Rosa Rubbreclii Geyseleer als fee en pril erbij een paar musketiers eveneens bekroond.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 10