BUITENKANSJES» DOEN HET GOED
«MET HARTELIJKE
GELUKWENSEN»
VREUGD EN VREDE IS KULTUURLAUREAAT
•L.V. EN H.V.V. REIKEN
PEZIE EN JAZZ DE HAND
De Voorpost - 25-3-77 - 15
De Jaegher in zijn glansrol
«Het is bijna ongelooflijk dat een na-oorlogs vereniging als toneelgroep «De Merelaar.» in een tijd van TV
»n alledaagse ontspanning het zo lang kan volhouden. En toch, data liegen niet. Het blijft in onze
Herinnering alsof het slechts gisteren gebeurde... Vrijdag 15 december 1961...was de daq van de stich-
llngsvergadering en dat het bij die vergadering niet gebleven is, bewijst het heden
'at schreef toneelspeler en regisseur Paul De Cock ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van «De
klerelaar», in 1971.
4u nog kunnen we deze regels bevestigen. Immers, De Merelaar bracht vorige zondag de premiere van ziin
{tie. stuk «Buitenkansjes» op de planken. Alweer voor een oomvoiie zaai vprtPit mpn uii* h*.
Buitenkansjes» op de planken. Alweer voor een oomvoiie zaal, vertelt men. Wie de voorstellina steeds voortreffelijk heeft opqe-
ducht noa niet bijwoonde, heeft daartnp nnn tu<pamo->i I,i
naast God» was de eerste regie Dat is onder meer vorige zonaag
van Jozef De Jaegher en nu blijkt gebleken op de eerste opvoering
dat hij deze proef met brio heeft van «Buitenkansjes»,
doorstaan. Tot dan toe was Paul Willy Hostens
De Cock de enige regisseur in
het gezelschap, een job die hij
'an deze klucht nog niet bijwoonde, heeft daartoe nog tweemaal de kans: op zaterdag 26 en zondao 27
naart a.s. ook wij noteren die data. y
'66 resulteerde de onderlinge
Meerse vriendschap in de opvoe
ring van de eerste traditionele
«bonte avond», in de zaal De Motè.
André De Graeve en his boys en
sketchmaker Julien De Vuyst
maakten het er vrij bont. Parodieën
op het Meerse leven waren regel
rechte suksesnummers, alhoewel
sommigen met bleinen op de tenen
naar huis konden. In het totaal zijn
er zo wat 7 bonte avonden opge
voerd. Het initiatief is daarna ge
strand op TV-sukses en de menig
vuldige dansavonden.
nomen. Later verliet hij de Mere- ACHTENTWINTIG TONEEL-
laar om zich even suksesvol in te OPVOERINGEN VAN DE ME-
zetten voor de bloedgeversvere
niging.
BUITENKANSJES
Nu is de Merelaar aan zijn 28e.
stuk toe. «BUITENKANSJES» is
1961-62:
Nu nogh
Zomeravond
1962-63:
ook een klucht in drie bedrijven. Gver 12 dagen teng middernacht
Het toneel is van de hand van P. Grote Heer op het kleine eiland
Van Morckhoven. De namen van 1963-64:
de akteurs, onder regie van Jozef De wonderdokter
De Jaegher, gaven we vorige Weg met de barricade
week reeds. Alweer vinden we 1964-65-
onder hen nieuwe namen. Het oe stijfkop
dekor dat de jongste jaren tel- Huwelijksreis zonder man
kens getuigd van een professio- 1965_66-
30 sekonden liefde
wam DATD/-.MAAT ma An nele stijl, wordt opgesteld onder
lrfnncTco5?Ai NAAR leiding van Robert lliano. De mu- c
KLOOSTERZAAL zikale verzorging is in handen kwam dokter Frost
1969: een andere mijlpaal in de van Hubert Neckebroeck en fluis- 1966-67:
geschiedenis van de Merelaar. tergast is John Stalpaert Nachtoperatie
De vertouwingswerken aan de Het spreekt van zelf dat de reali- Gasten in eigen huis
zaal van het patronaat dwingen satie van twee toneelstukken per 1967-68:
de groep ertoe om elders onder- jaar de steun vraagt van heel wat Lawine
dak te zoeken. De zaal van het meer kopstukken dan de geci- Morgen staat het in de krant
klooster wordt eerst beschouwd teerde namen. Altijd kan de Me- 1968-69:
als een noodoplossing, maar ze relaar een beroep doen op iedere De schat uit Konao
is welkom. Eens het patromaat Merlaar voor gelijk welke beno- 1QRq 7n.
afgewerkt, blijft er geen scène digdheden: elektriciteitsverzor- Parkstraat 13
meer over. De hele inrichting is ging, dekoropbouw enz. Het be-
meer afgestemd op dans- en fa
miliefeesten dan op toneel. Van-
stuur geniet een deugddoende
steun van het Davidsfonds
Schipper naast God
1970-71:
'E START
-G(i officiële startvergadering van
Jeiï Merelaar 9in9 dus door op 21
Bcember '61De vorming van de
'n peelgroep was het rechtstreeks
tvolg van de eerste suksesvolle
l-juli-viering in '51. Enkele ama-
urs hadden de koppen bij elkaar
"Hstoken en er werd een wagen-
el«Drie dagen here», een middel-
uws stuk. opgezet. De wagen
»ld stand op vijf wijken van Mere
overal genoot men overvloedige
val. Wagenspelen waren toen
irkeNjk in zwang en enkele
ïamse groepen grijpen nu weer
ug naar dit soort volksspelen,
lakteurswaren wel heel gelukkig
nijt het applaus van de Meerse be
en, Iking, maar ze voelden zich ge
dingen door het feit dat alle to-
ilvoorstellingen enkel door
nnen konden gespeeld worden,
wilden er een gemengde groep
maken. De realisatie echter
helemaal niet van een leien
De kristelijk-geïnspireerde
ëgingen kregen verbod om
"P'frnengd toneel te brengen. Maar
°£jarbij lieten de Merenaars het
it zèt. Enkele bestuursleden zijn
dcifer Gent getrokken om er bij de
eeJschop de toelating te bekomen
fji een «gemengde toneelgroep»
Ontstichten. Dank zij allerlei bewij-
ti van «goed gedrag en zeden»
h men een uitzonderlijke toe-
tmming bekomen. De bijge-
Mggde 10 geboden stopte men
Jigheidshalve in de schuif, want
t Scht stond toch op groen.
:N BIJNA ONGEHINDERDE
'MARS
I962 pakte de groep opnieuw uit
t een wagenspel voor de 11-
viering. «Nu nogh», weer een
Ideleeuws stuk, zou dan toch
laatste zijn. Eind augustus '62
970)
stak de Merelaar definitief van wal
met een groot toneel «Zomera
vond», een openluchtspel ter gele
genheid van de «molenfeesten» te
Mere.
Van dan af gaat het sukses van de
groep in stijgende lijn verder. Jaar
lijks worden er twee stukken opge
voerd, meestal blijspelen: één te
gen het einde van het jaar en een
tweede gaat door in het voorjaar.
Meer en meer akteurs komen zich
aanmelden, zodat men in '63 meer
dan 50 leden telt. Tussendoor
speelden ze een partijtje voetbal
tegen het bestuur van FC.Mere, dat
weliswaar eervol 4-4 eindigde,
maar het bleef er toch bij. Ze voel
den zich beter op de scène dan op
een voetbalveld. Zelfs al ligt die
scène niet in Mere. Eind '63 worden
de Merelaars naar Nieuwerkerken
uitgenodigd en die verhuis gaf het
startsein voor de vele vertoningen
op verplaatsing, In Erpe trad men
drie maal op.
Van '64 tot '68 kon de groep reke
nen op het grote talent van Judith
Vandesteene. In die periode was
ze huishoudster van medepastoor
Claeys, die één der grootste sup
porters bleek. Nu nog zien vele ak
teurs en bestuursleden met heim
wee terug naar haar akteertalent.
Te meer dat haar vertrek onmiddel
lijk een pijnlijke leemte met zich
bracht: het gebrek aan vrouwelijke
aktrices Een paar stukken zonder
vrouweljke rol moesten in het pro
gramma ingeschoven worden. Ju
dith Vandesteene had zelf in Mere
een goede leerschool gehad, want
van meetaf aan startte ze in Her-
ze Ie met een nieuwe toneelgroep.
BONTE AVONDEN
Ondertussen mocht de Merelaar
zich verheugen in een hechte sa
menwerking met de muziekmaat-
schappij«Hand in hand». Op 25 juni
daar dat de Merelaar definitief (waaruit de ioneelbond eigenlijk ^''n jeugd
zijn opvoeringen in het klooster gegroeid is) en van de heemkun- Huize Amor
plant. Geen nood weliswaar, dige kring. 1971-72:
want vanaf 1969 worden er weer Doorgaans zijn er ook weinig Het nichtje van Buenos Aires
twee vertoningen per stuk ge- problemen om de geschikte ak- 1972-73:
brachten vanaf 70 worden er dat teurs te vinden. Niettegen- Wat doet mijn vrouw van twee tot
drie. Tot op heden vult men tel- staande de voorbereiding zo wat vijf?
kens drie zalen. 2 maand duurt en een intense 1973.74-
Maart '70 was dan toch een bij- samenwerking vereist. De be- Het Ipvpn hpnint
zonder moment: de opvoering stuursleden lezen eerst een acht- wie kriint een hahv
van «Schipper naast God» werd tal stukken, waaruit er een keuze 1Q7. 7I?
aangekondigd als het afscheid bepaald wordt. Dan worden de Ir:
van Jozef De Jaegher. Met zijn akteurs uitgenodigd en volgen 9 het niet tegen Mathilde
uiterst knappe vertolking wilde hij «lezingen». Drie maal per week 1975-76:
in schoonheid een punt zetten gedurende 6 weken, worden er Ge ooievaar vergist zich
achter zijn akteurskarrière. Maar repetities gepland. «Dan komen Nonkal Bonaparte
ja, zo'n medewerker laat men de akteurs nog met planken- 1976-77:
niet makkelijk gaan, zodat hij er koorts op de scène, zei men. De bokskampioen
nu nog steeds bij is. «Schipper maar dat is vlug voorbij». Buitenkansjes
Hartelijke gelukwensen verdient inderdaad een groep als de
Herdersemse V.K.A.J. die het in deze periode van vervlakking en
eerder passief tijdverdrijf het nog aandurft elk jaar een toneel
werk voor het voetlicht te brengen en daardoor tracht de
dorpsgenoten-kijkers maar ook zichzelf een portie opvoeding mee
te geven, en dit dan in een luimig blijspel als «Met Hartelijke
Gelukwensen».
HET STUK
Auteur Dick van Maasland voert
Anton Roos (Dirk De Schrijver),
zalenman van beroep die zich op
één avond na zich gedurende vijf
entwintig jaren netjes te hebben
gedragen samen met zijn echtge
note Elise Roos (Yvonne De
Wit) ten tonele. Dat hij die be
wuste avond wel degelijk de
bloemetjes eens heeft buitengezet
bewijst de rekening («8.275 fr
inklusief») die zijn vrouw nader
hand in Anions vestzak ontdekte.
Het zilveren bruiloftsfeest dreigt
dan in 'n echte warboel te ont
aarden als bovendien blijkt dat
beide dochters. Lilian (Maria De
Hauwere) en Edith (Magda Hut-
sebaut) zich willen verloven nog
diezelfde avond met de jxirtier
Piet Coppens en de kelner Mare
Schclck uitgerekend die gelegen-
THE FRONT PAGE
een film van Billy Wilder (VSA. 1974)
met Jack Lcmmon. Walter Matthau. Carol Burnett. Allen Gar
field en David Wayne.
Billy Wilder is één van die zeldzame ouwe rakkers die het
nooit opgeven. Vijfendertig jaar geleden maakte hij zijn eerste
film. nadat hij reeds een vijftiental jaren als scenarist bij het
filmbedrijf was betrokken. Oostenrijker van geboorte, maar
van Joodse afkomst, vluchtte hij in het begin van de dertiger
jaren naar Parijs. Enige tijd later week hij voorgoed uit naar
Amerika, het filmparadijs.
Zijn meest bekende films zijn waarschijnlijk «The Seven Years
Itch» en «Some like it hot», beide met Marilyn Monroe. Tegen
't einde van de zestiger jaren werd het wat stil rond Wilder,
doch in het begin van de zeventiger jaren maakte hij een
prachtige come-back met «The private life of Sherlock Hol
mes» en «Avanti», twee prachtige films die echter niet het
sukses behaalden dat zij verdienden.
•The Front Page» (Nederlandse titel: «Extra Editie») herstelde
Wilder weer in eer.
Dit verfilmde toneelstuk is het verhaal van een ietwat sullige
journalist (zo zijn er wel meer) die er de brui wil aan geven
maar door zijn baas nog vlug een karwei krijgt opgedrongen.
Al bij al valt het voor de baas best mee. onze arme journalist
krijgt het echter bijzonder hard te verduren.
Wilder en zijn naaste medewerker. Diamond, hebben het to
neelstuk duchtig aangepast, wat tot zalige momenten leidt. Zijn
zin voor humor heeft iets typisch Joods, wat cynisch en soms
ongenadig.
(KFL. donderdag 31 maart om 20 uur in de zaal van het
Sint-Jozefskollege te Aalst.)
Iieid waar Anton nogal diep in
het glas heeft gekeken. Boven
dien komen nog de toiletjuf
frouw Antons oude schoolvrien
din. en de vestiairejuffrouw in de
personen van Lieve Stockman en
Hilde De Wit op de proppen.
Ook een oude zakenrelatie van
Anton. Nikolaas Stok (Mare Mi-
chiels) meldt zich aan om de
feestelijkheden mee te maken.
Na heel wat heen en weer ge
praat en geloop, drie bedrijven
lang. komt alles echter dik in
orde en volgt een driedubbel
happy end: drie paren verloven
zich: Lilian Roos en Pieter de
Kater, Edith Roos en Rudy Hon-
derop en tenslotte Nikolaas Stok
met weduwe Marie Verbruggen -
de Bruin.
VERTOLKING
De akteursgroep van VKAJ Herdersem bracht Met hartelijke gelukwensen (JM)
Gezien de humoristische gege
vens. de klassieke misverstanden
en de uitbeelding van enkele rol
len die nogal dik in de verf wer
den gezet was het gelach in de
zaal weinig uit de lucht.
Samen met Yvonne Willems die
regisseerde en voorzegster
spieelde (op sommige ogenblik
ken een zware opgave), Eddy De
Ridder aan de verlichtingsschake
laars, Anita De Wolf en Maria
Van Roy voor de grimering en
het zeer tl ink dekor van Frans De
Wit, Philemon van den Bossche.
André Van den Steen en Theo
De Wolf met de ganse ploeg die
nen nog bedankt Lieve Coppie-
ters, Chantal Strens en Luc
Schellekens voor de goede gang
van zaken en verder de paren De
Wolf - Mannaert. De Wit - De
Wolf en Hutsebaut - Muylaert.
LH
31 maart gaat in de feestzaal van het stadhuis een happening
r waarin de poëzie en de jazz mekaar zullen vinden. De
inizatie berust bij het Humanistisch Vrijzinnig Vormingswerk
Etunst, Licht en Vrijheid. Een pluimpje voor beiden die het
lurven de twee voorgenoemde en vaak stiefmoederlijk behan-
e kunstvormen in het daglicht te stellen.
leuze «Nee spc, nee netu»
tchtig hebben verscheidenen
;nigingcn lovenswaardige in-
inS leven genomen in deze stad
,u al te vaak wordt bedacht met
3Pf 'ergclijking van een kulturele
p^tijn. Niet het minst heeft het
V zijn duit in het zakje ge-
i^n Men herinnere zich de
mationalc Scène (Mistero
iet f0 Harlekijn), een «Pablo
snNa Avond en Gerd de
Straks is allang voorbij»
K.L.V. verder kan zien dan
toneel zelf is ook al geweten
Pbt mag besloten worden dat
samenwerking met het
vruchten zal afwerpen.
m en brengen zij dus een poë-
v°nd. omlijst door jazz. de
lencnuamdc «muziek van de
der machines».
'Ta jazz kwartet
iel vierkoppige HNITA-formatic
jppvoor de muziek zorgen. Hun
!0S tbreid repertoire omvat hop
en postbopklassiekers van reuzen
als Davis, Parker, Gillispie, Col-
tranc en Hubbard.
Leider van het kwartet is Jos
Moons die naast trompet, ook de
flugeihorn in je reinste Art Far
merstijl ter hand weet te nemen.
Pianist is Walter Augustijnen.
Frans Uytenhove neemt de ak-
koestiese bas voor zijn rekening
terwijl Rudy De Coninck als
vierde man zijn drumspel in
brengt.
K.L.V. DRAAGT VOOR
De gedichten worden voorgedra
gen door leden van K.L.V Jane
Broucke, Dirk Van Vaercnbergh.
Carole Dejonckheere, Brigitte
Cortcn, Oliva De Roo en Peggy
Scholiers. Zij brengen werken
van o.m. Jan Post. Bprtold
Brecht, Maria Rossecls. L.P.
Boon, Boris Vian en A.M.G
Schmidt. Aanvang: 20 uur.
R.D.W.
seizoen is men reeds duchtig aan
het oefenen voor het opcnlucht-
koncert dat in de zomerniaander
in het sport- en rckrcatieccntrum
zal plaatsvinden.
Een goede prestatie is hier vereist
wil men voor de Aalsterse subsi
die van 4.500 frank in aanmer
king komen.
Kortom, het dynamisme van de
bestuursploeg staat er borg voor
dat Vreugd en Vrede nog jaren
voor de muzikale noot in het Gij-
zegemse verenigingsleven kan
zorgen: hopelijk komen nog en
kele jeugdige leden de spelers
rangen vervoegen zodat de leef
baarheid kan gewaarborgd wor
den tot 1992. het jaar dat onze
Gijzegemse fanfare 200 jaar jong
wordt
Dirk Daclemans
De uitverkiezing van de Koninklijke Fanfare «Vreugd en Vrede»
tot Gijzegems kultuurlaureaat is werkelijk een bekroning voor een
maatschappij die sedert 1798 de Gijzegemse aktiviteitendans mu
zikaal opluistert en met haar hooggeschoolde muzikanten vooral
het jaarlijks volksconcert tot een hoog niveau heeft opgetild
Historiek
De oprichting van de Gijzegemse
lantare situeert zich in de eerste
helft van het jaar 1798 toen het
uitgebreide kerkkoor voor de eer
ste maal met een aantal instru
menten het kerkportaal verliet en
op een kiosk aan de Dcnder-
niondse Steenweg een koncert
hield: de fanfare was meteen ge
boren en zoals bij elke vereni
ging kon men zowel ups als
downs noteren die nochtans de
leefbaarheid van de muziekmaat
schappij in gcncndele in het ge
drang bracht. De Ceciliafecsten
waren toen steeds het hoogtepunt
met uitgebreide uitstap, feest
maal en volksbal. waar de aan
wezigen zich verdrongen om in
de zaal te geraken. Sterke verha
len over de goeie ouwe tijd.
worden ons uitvoerig door de
huidige voorzitter Kamicl
Schuddinck uit de doeken ge
daan: Cecilia feesten die een
weeklang duurden en waar als
apotheose een paard (van Giel
Meyers) ten slachtbanke werd ge
leid was eens een klapstuk waar
nu nog over wordt gedebiteerd.
Langzamerhand werd iedere mu
zikant eigenaar van een eigen in
strument. zodat de muzikale
kwaliteit van de fanfare met rasse
schreden vooruitging: het hon
derdvijftig jarig bestaan dat ge
vierd werd in 1948 was zeker een
hoogtepunt: in drie kiosken mu
siceerden liefst elf muziekmaat
schappijen die allen op de oproep
van de toenmalige voorzitter dok
ter Brijs positief hadden gerea
geerd. De gestadige vooruitgang
zette zich ook voort onder leiding
van Leopold De Proft en Frans
Podevijn wiens funktie in de jaren
zestig werd overgenomen door
de huidige voorzitter Kaniiel
Schuddinck. In 1972 werd in een
reuzetent aan de Stationsstraat
het honderdvijfenzeventigste be
staansjaar gevierd: naast optre
dens van Theo Van Den Bossche
en Jef Burm waren er zes mu
ziekmaatschappijen uit de omge
ving paraat om de Gijzegemse
feesten op te luisteren.
Huidige samenstelling
Toen voorzitter Kamicl Schud
dinck uit de handen van de Aals
terse kuituurschepen Jan Caudron
de kultuurtrofce in ontvangst
nam was dit een bekroning voor
de dertig spelende leden die allen
in de zaal aanwezig waren: met 4
bugels. 4 klarinetten, drie bari
tons, drie tuba's, 5 trompetten,
drie trombones, I saxofoon-alto,
I kleine trom en I grosse caisse
bleek Vreugd en Vrede vol
doende gewapend om de aanwe
zigen met enkele nieuwe muziek
stukken te vergasten die onder
leiding van dirigent Albert Vel-
deman feilloos werden uitge
voerd.
De huidige bestuursploeg bestaat
op dit ogenblik uit Kamicl
Schuddinck (voorzitter). Valerie
De Mayer (sckretaris-
schatbewaarder). Prosper
Blomme (ondervoorzitter) en de
bestuursleden Domien Hooghe.
Adolf Boeykens, Willy Hertsens.
Prosper Timmerman en Gilbert
Van Hecke.
Onder impuls van deze mensen
luisterde Vreugd en Vrede vorig
seizoen volgende manifestaties
op: naast het traditionele Ceci-
liafeest. hield men ter vervanging
van het Hemelvaartfestival een
groot wandel koncert. ook het
volksconcert stonden op het pro
gramma: als sluitstuk speelde
men op II november voor de
vijftigste maal de «Last Post»,
manifestatie waarover we uit
voerig op deze bladzijden hebben
bericht.
Opties
Voor het nieuwe seizoen heeft
men twee belangrijke doelstellin
gen vooropgesteld. Eerst en
vooral wil men enkele jeugdige
muzikanten aantrekken want
momenteel is het jong bloed in
de Gijzegemse fanfare eerder ka
rig bedeeld: enkel Roger
Hooghe. die als trompetsjwler
ook als kultuurkandidaat was
vooropgesteld en Anne Marie
Goosscns (saxofoon) zijn de eni
gen onder de twintig die als spe
lend lid momenteel aktief zijn.
Als hoogtepunt voor dit muziek-,