«MAAK PLAATS MEVROUW» MET KLVNAAR EEN LACHSUKSES FILM BIJ ONS IN TER VARENT KREJA TOKKELDE DE GEVOELIGE SNAAR VERCAUTEREN STELT TENTOON 'I 28 - 25-3-77 - De Voorpost In een vorige uitgave hebben wij kennis kunnen maken met de kunstschilder Marcel Vercauteren uit Erpe, en hebben ons beperkt tot een zeer beknopte levensbeschrijving van de kunstenaar, en een paar merkwaardige indrukken over zijn werken. Het lag echter in onze bedoe ling, de tentoonstelling af te wachten die ons zou toelaten de werken in een juist daglicht te plaatsen, en ze objectief naar waarde, kleur, en inhoud, te kunnen beoordelen. Zeer merkwaardig is de ver scheidenheid van onderwer pen die de kunstenaar ons brengt, in een even merkwaar dige verscheidenheid van stijl. Landschappen, levensecht van kleur, met eindeloze einders, wisselen af met onstuimige zeeën, waarover voelbare wol ken jagen. Ragfijn geschil derde bootjes, die rusten onder een lichtgevende groene he- - mei contrasteren tergend met de zeeschepen aan de kaai, die met krachtige, met aarzeienoe mestrekken werden gekonfijt. Bloemen, barstend van kleur, geven de bijna monochroom geschilderde oogstlandschap- pen een ireële sjeer. Boerenin- terieurs steken door hun warme kleur en gezelligheid schril af tegen de sneeuwland schappen Jagers en misdie naars, staan oog in oog met el kaar, terwijl koeien in de scha duw statige schoolschepen zien voorbijzeilen. Een enorme verscheidenheid van onderwerpen! Het palet van Marcel Vercauteren bevat de hele waaier van zachte warme bruine en gele kleuren, waarin het weinige blauw als het frisse briesje waait. Typerend is wel. dat de grotere werken veel rustigerzijn dan de klein-formaat schilderijen. Het komt ons voor, dat de kunste naar zich veel beter uitleeft in groots opgezete doeken, waarin hij zijn technische vak manschap kan demonstreren. Zijn laatste werk heeft ons ech ter het meeste getroffen. Het is een wit-blauw schilderwerk, voorstellend een restaurant interieur, maar geschilderd in een techniek die wij nog niet hebben gezien. De schilder wilde er voorlopig niet veel over kwijt, hij noemde het drie- dimentionaal. Een beziens waardig werk inderdaad! Een van de werken van Marcel Vercauteren (SJ) Op televisie deze week: SHALL WE DANCE, een muzikale komedie van Mark S. rich, met Ginger Rogers en Fred Astaire Volgens kenners het genre moet dit zowat het beste zijn wat Rogers-Astaire hebben gepresteerd. (BRT. zaterdag 26 maart, 14.30 uur THE HOOK (Wraakzucht), een film van George Seaton. Kirk Douglas en Robert Walker. Een psychologische oorli film waarin de tcsis wordt verdedigd dat zelfs in oorlogsl doden niet altijd verantwoord is (wat dacht je wel?). (Br vrijdag 25 maart om 20.45 uur.) GEBLINDDOEKT, een film van Andras Kovac. Alwee. oorlogsfilm, doel wat denken aan de onlangs ook tip schermpje vertoonde drama The execution ot private Slov maar een totaal andere richting uitgaat. (BRT. maandag maart om 22.10.) JOEY, een BBC-programma rond de mentaal gehandicj Joey Deacon. Zeer boeiend en menselijk. (Maandag 28 m om 19.50 uur. RTB.) THE YOUNG LIONS, een derde oorlogsfilm deze week. flettair anti deze keer. Edward Dmytryk regisseerde M_ Brando. Montgommery Clift. Dean Martin en Maximij Sehell (RTB. donderdag 31 maart om 20.10 uur.) Mart el Vercauteren aan hel werk in zijn atelier (SJ) Zaterdagavond (jl.) mochten de Kreja-lui samen met de zowat veertig geïnteresseerden nogmaals zien hoe spijts de gedane moeite van de (dynamische) klubmensen, een dergelijke avond qua belangstelling finaal de mist ingaat. De kuituur stond weer voor lui. Traden ondanks alles op, de groep De Snaar en gitarist-zanger Kasper De Vos. De avond werd muzikaal in- gezet door de, in het Aalsterse stilaan bekendra- kende, Nederlandse Belg Kasper De Vos Deze maal evenwel minder in zijn sas en nogal sukkelend met de balans van de klankinstalla tie, was hij toch nog echt te genieten. Zijn eigen num mers behoren immers sa men met materiaal van Mar cel Dadi, Chet Atkins, Doc Williams en Scott Joplin, tot de betere rag-time. Rond half-tien, net het ogenblik waarop de twenty- eighters zich monopolise ren in het koninkrijk van Ko ning Hopmarkt, kregen we dan het soort amusement waarvoor we eigenlijk waren gekomen: De Snaar VI. op één na ('t Kliekske) be langrijkste folkgroep. Staat De Snaar muzikaal en vo- kaal niet op hetzelfde ni- Aardig gitaarspel met Kaspur veau als de ter ziele gegane JM groep Rum, vizueel en qua humoristische aanpak zijn alleszins minstens hun ge lijke. Elk nummer krijgt een inleiding die bol staat van grollen en grappen. De keu ze van het materiaal is ook al om naar huis over te schrijven. Een voorbeeld: het superbe «Ik wil deze nacht in de straten verdwa len» van ene Wannes Van de Velde (later in Kreja), meesterlijk a-capella ten gehore gebracht en stukken beter dan op hun elpee. Niets dan lof voor de groep die trouwens twee maal te ruggeroepen werd. Alvast een volwaardige jonge Vlaamse formatie met wind, en hopelijk meer belang stelling, in de zeilen. Nog maals een pluim voor de Kreja-mensen die weten welke alternatieven voor het stilaan afgerammelde klein- kunstpotentieel te vinden zijn. Wannes Van de Velde (op 21 mei te gast) en Billy Wee (een fantastische co- ming-folkgroep) zijn er al twee van. Een zeer sterke opkomst, drie maal een bomvolle zaal, bewijst weerom de steeds toenemende belangstelling voor het Aalsters amateurstoneel. KLV kan alvast fier zijn over het sukses en vooral over de kwaliteit die ze hun publiek verfrissend aanboden. Er werd druk gelachen, 150 minuten lang en de ovatie die de akteurs te beurt viel als een openspattende waterval bewees eens te meer dat dergelijk amusement de mensen ligt. Toegegeven dat wij nogal eens een skeptische woordenvloed voor blijspelen, kluchten, komedies en vaudevilles over hebben, moeten we nu bekennen, zij het dan niet helemaal ontdaan van voorkeur, dat de opvoering van «Maak plaats Mevrouw» ons mee in de ban van de lach nam. Alsof lachen zonde zou zijn.... een film van Mcrian C. Cooper en Ernest B. Schoedsack (VSA, I933) met Fay Wray, Robert Armstrong, Bruce Cabot, Frank Reicher en Sam Hardy. Vooraleer we dc King Kong anno 1976 te zien krijgen zal het heel wat filmliefhebbers plezieren nog maar eens de originele King Kong te kunnen bewonderen. Alhoewel deze film reeds meer dan veertig jaar oud is (hij dateert nog van de beginjaren van de klankfilm) heeft hij nog niets van zijn charme verloren. De reusachtige aap is nog steeds het meest imponerende film-monster aller tijden. De trukages van Willis H. O'Brien zijn merkwaardig geloofwaardig en maken het geheel tot een prachtige avonturenfilm voor bakvissen en plechtige kommu- nikanten. (cinema Palace) MY NAME IS NOBODY een film van Tonino Valerii (Frans - Duits - Italiaans - AmeriJJ kaanse co-produktie, I973) met Terence Hill, Henry Fonda e Jean Martin. Muziek: Ennio Morricone. Herneming van een suksesrijke western, enigszins parodischjst navolging van grootmeester Sergio Leone (maker van ■■Oncliiei upon a time in the West», om er maar één te noemen) Luchtiivak en ontspannend, ideaal voer voor overspannen intellektuelen|t k. (cinema Feestpaleis) AOtfMO* Kt PGRiOMHE COLPO IN CANNA (De avonturen van een air-hostess) een Film van Fernando Di Leo (Italië. 1974) met Ursula Andress. Woody Strode. Marc Porei, Aldo Giuffi Wie knappe Ursula nog eens aan het werk wil zien krijgt hi^ars (na lange tijd) de kans. Je moet cr dan wel het banale haaltje van regisseur Di Leo bijnemen, maar misschien looijt v hei de moeite (cinema Alfa) «Maak plaats Mevrouw» is een werkelijke fijne komedie van Britse auteurs Ray Cooney en John Chapman. Zij begonnen hun karrière als akteurs. trouw den beiden een aktrice en na wat individueel geschrijf oogst ten zij gezamelijk triomfen met hun «Not now darling» onmid- delijk gevolgd door «Move over Mrs. Markham». Voor de gelegenheid in een frans kleedje gestoken is deze, oorspronkelijk typisch Britse komedie, uitstekend van verta ling, met fijn gevatte woordspe lingen, een levendig spektakel geworden. Mijnheer Sebastian, een uitge ver, en zijn echtgenote Josiane laten hun flat herinrichten door een ekcentrieke binnenhuisar- chitekt Hubert Gerard. De echtgenoten plannen een avondje uit en de kompagnon van Sebastian, Henry Bottin vraagt de flat te leen om er sa men met juffrouw Bout de Vent een avondje door te brengen. Datzelfde plan heeft ook zijn echtgenote die de avontuurtjes van haar man beu is. Maar ook de binnenhuisarchitekt wil van de afwezigheid van de eige naars gebruik maken om met het dienstmeisje Greta, van Duitse afkomst, een slippertje te maken. Maar de echtgenoten Sebas tian hebben door een toevallig ontdekte liefdesbrief een hef tige woordenwisseling. Mijn heer verdwijnt. Alleen achter gebleven is Josiane. de spil van een dolle verwarring en van meer dan één persoonsverwis seling. Een logisch relaas brengen van de divers 'ge beurtenissen is onbegon nen werk. een talentvolle aktrice. Zij Kent het klappen van de toneel- zweep en is er zich van bewust wat de kijker wenst, een open doekje voor haar Duits (met haar op) e n haar frivole manier tjes als pseudodienstmeisje waren een verdiende beloning. Lieve De Geest—De Ro gaf een zeer sterke typering van de ietwat preutse schrijfster. Brigitte Corten als het Duitse dienstmeisje Greta zagen we zelden zo in haar element. Haar scène volhardend in boosheid was subliem! Hilde Wauters als de Franse made moiselle op de liefdestoer was in haar kort optreden zeer goed ten/vijl papa Frans het als de verliefde vrijgezel niet minder deed. Vlot gespeeld: met zeer goede technische vondsten, een nog steeds inslaand han- denspel, heeft Kunst Licht en Vrijheid bewezen dat zij forse komedies, weliswaar met een inhoud die weinig om het lijf heeft, zeker aankunnen. Als wij dan ook even onze kriti sche snaar mogen betokkelen. Zij waren op momenten het slachtoffer van hun sukses! Er werd zo hard gelachen, ge bruld, geklapt; de akteurs met net nog niet genoeg toneeler varing wisten het tempo niet te drukken, met het gevolg dat in deze passages de verstaan baarheid tot nihil daalde. Al met al in een fraai dekor heeft K.L.V. zijn beste beentje voor gezet. Alvast een aardige duit in het zakje, want zij plannen voor het volgend toneelseizoen. «Jari de Lichte» van Louis Paul Boon, bewerkt voor KLV door een beroepsregisseur. Roel Van de Plas Een homogene ploeg in de re gie van Odilon Mortier, die hiermee zijn debuut als regis seur maakte, heeft er zeker in niet geringe mate toe bijgedra gen dat de vertoning spranke lend kan genoemd worden. Gracienne D'Hondt- Huylebroeck als Josiane Se bastian maakte een, na meer dan tien jaar, schitterende come-back. Ronald Schallaert als de frivole binnenhuisarchi tekt liet in ontelbare schakerin gen met gemak, lichtheid en vaart zijn waarde als auteur nogmaals bevestigen. William Boulembercq als Philip Sebas tian in een niet gemakkelijke opdracht was goed. Adolf Se- deyn typeerde zeer raak de veroverende persoonlijkheid die Henry Bottin was. Zijn to neelechtgenote Gilène, Gra cienne Van Niet.' ,enborgh, is Dolf Sedexn. Hilde Wauters en William Buulenbercq in Maak plaats mevrouw- (EL) Kunst. Licht en Vrijheid boekte een groot sukses met Maak plaats Mevrouw (EL)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 28