KIWANIS GANGMAKER VOOR J.P. RAMPAL GALERIJ PI ETER COECKE HERDENKT WILLEM VAN HECKE OPTREDEN VAN WERELDVERMAARDE FLUITIST TE AALST 28 - 15-4-77 - De Voorpost In het Voorpostnummer van 18 maart j.l. hadden wij het reeds over de «formatie» van een nieuwe service klub te Aalst, met name Kiwanis. Bij deze gelegenheid hebben wij het ook gehad over de doelstellingen van deze klub en lichtten wij ook de onmiddellijke intenties van Kiwanis toe op hei vlak van de steunverlening aan jong beloftevol muzikaal taieni De voor de hand liggende manier om hiertoe de nodige fondsen beschikbaar te krijgen is uiteraard het organiseren van koncerten en voorstellingen die op een zodanig muzikaal niveau liggen dat een maksimum aan resultaat haast verzekerd is. Als dan het inrichten van een dergelijke muzikale gebeurte nis op de koop toe nog samen valt met de eigenlijke stichting van de klub dan spreekt het vanzelf dat het geheel zowat het aanzien kreeg van een werkelijk prestigeopzet. Het beste zou amper goed genoeg wezen. Kiwanis kon inderdaad nauwe lijks beter geïnspireerd van wal steken dan door dit stichtings jaar ekstra luister bij te zetten met een van 's wereld's meest beroemde virtuosen naar Aalst uit te nodigen. Dat de Kiwanis-mensen meer dan het gewone tikkeltje geluk hebben gehad bij het bekomen dat een druk bezet artiest als J.P. Rampal toch kon worden over- haald om naar de Keizerlijke Stede te komen ligt zo voor de hand. Hoe het allemaal is gelo pen, zou een verhaal op zich zelf kunnen zijn en te lang om hier te vertellen. Een ding staat uiteindelijk vast, de wereldver maarde fluitist J.P. Rampal speelt te Aalst in de Sint- Martinuskerk op maandag 9 mei e.k. te 20.30 uur. STICHTING ALEX DE VRIES Zoals we reeds vroeger heb ben gemeld is het tot stand brengen van deze gebeurtenis vooreen groot stuk, zoniet voor het grootste stuk, te wijten aan de goede relaties welke be staan tussen Kiwanis enerzijds en Mvr. Denise De Vries- Tolchowsky - en de Alex De Vriesstichting anderzijds. Door de tussenkomst van Denise Tolchowsky werd J.P. Rampal aangezocht die op zondag 8 mei te Antwerpen zou optreden in het raam van de door de Alex De Vriesstichting ingerichte koncerten. J.P. Rampal was onmiddelijk bereid om, gezien het uiteindelijke doel van Ki wanis is om langs deze weg steun te verlenen aan ontlui kend talent, aan zijn Antwerps optreden een Aalsterse na klank toe te voegen. Diegenen die weten hoe druk bezet een J.P Rampal. (SJ) man als J.P. Rampal wel is zul len dit uitzonderlijke gebaar van deze kunstenaar des te meer op zijn waarde weten te schatten. JEAN PIERRE RAMPAL Hij werd te Marseille geboren. Zijn vader Joseph Rampal, die in deze stad direkteur was van het muziekkonservatorium, leidde uiteraard de eerste mu zikale schreden van zoonlief. Jean-Pierre behaalde reeds op jeugdige leeftijd tal van eerste prijzen. Gelijktijdig met zijn konservatoriumopleiding ging hij gewoon door met met het volgen van sekundair onder wijs, waarna hij zelfs nog drie jaar medicijnen ging studeren. Hiermee belandde hij te Parijs waar hij tevens zijn muziekop leiding vervolgde aan het Na tionaal Muziekkonservatorium om ook daar een schitterende eerste prijs in de wacht te sle pen. J.P. Rampal's karriere als vir tuoos was op dat ogenblik vir tueel begonnen, hij trad sinds dien zowat overal op in Frank rijk, nadien in praktisch alle Europese landen, in Noord- Centraal- en Zuid-Amerika, in Japan-waar hij elk jaar terug keert om er steeds weer te worden toegejuicht-, kortom, deze uitzonderlijk begaafde fluitist werd reeds overal ter we reld beluisterd en bewonderd. Hij is tevens de stichter en be zieler van het «Ensemble Ba roque de Paris» en van het «Quintette Vent Frangais». Met deze ensembles, daar naast ook individueel of ook nog in duo met Robert Veyron-Lacroix, waarmee hij destijds een der meest be roemde duo's vormde, trad hij praktisch op bij alle grote muzi kale gebeurtenissen en festi val's. Bovendien is hij ook nog als leraar verbonden aan het hogergenoemde Franse Na tionale Konservatorium te Pa rijs. De Fransen spreken van «Flüte d'Or»-wij zouden J.P. Rampal zonder overdrijving de «Tover fluit» kunnen noemen- en gaan terecht fier op deze Paganini van de dwarsfluit die een be vestiging is van de uitzonder lijke bete kers van de vaak ge roemde Franse fluitistenschool waarvan hij tenslotte het pro- dukt en de eksponent is. Het zal alleszins niet zozeer liggen aan het historische in strument zelf, dat door J.P Rampal wordt bespeeld en dat ooit nog eens heeft toebehoord aan «Ie Comte de Rémusat» dan wei aan de klankvolheid van zijn spel, de gewelfde, doordringende en elegant zwierige sonoriteit die hij uit dit instrument te voorschijn tovert en aan zijn meesterlijke virtuo siteit waardoor hij, zonder on derscheid, de waardering ge niet van al zijn kollegas muzi kanten. Rampal is de allereerste en enige fluitist die over heel de wereld met evenveel entoe- siasme wordt toegejuigd door het internationale muziekpu- bliek zoals dat tot op heden meestal slechts gebeurde voor de meest vermaarde klavier-, viool- en cello-virtuosen. Meer dan wie ook heeft hij er toe bij gedragen dat in 'n zeer korte tijd dit gouden instrument, wat de dwarsfluit is, opnieuw deze bevoorrechte plaats heeft in genomen welke het vooral in de 18-de eeuw in de muziekwe reld heeft bekleed. Hij publiceerde heel wat wer ken voor fluit en hij inspireerde vooral talrijke komponisten zoals Poulenc en Solivet die bij hun komposities onvermijdelijk hebben gedacht aan de moge lijkheden van dit instrument in de handen van Rampal Op deze wijze zagen verschillende meesterwerken het licht die niet alleen voor de Franse mu ziek een verrijking inhielden. Er werden talrijke grammo foonplaten opgenomen met door J.P. Rampal gespeelde muziek van Bach. Vivaldi, Haendel, Mozart, Telemann en van de hoger geciteerde kom ponisten, Hij behaalde talrijke «Platenprijzen» zoals de «Aca démie Charles Gros», de «Aca démie du Disque Frangais» en de «Edison», deze laatste in 1969. Afgezien van het verdienste lijke doel welke de inrichters van dit J.P. Rampal-koncert, de service-klub Kiwanis, zich hebben gesteld en de eerste bijdrage welke dit uitzonderlijk muzikaal evenement hiertoe moet leveren, met name: steun aan jong muzikaal talent, is al leen reeds de naam zelf, van deze fluitist van allerhoogste orde, een vanzelfsprekende uitnodiging om op 9 mei e.k. naar de Aalsterse Sint Marti- nuskerk te komen;men krijgt niet zo dikwijls de gelegenheid om deze «Gouden Dwarsfluit» te zien en te beluisteren. E.V. AMERICAN GRAFFITI een film van George Lucas (VSA, 1973) met Richard Dreyfuss, Ronny Howard, Paul Le Mat, Charlie Martin Smith, Cindy Williams, Candy Clark en McKenzie Philips. De ondertitel van Lucas' tweede langspeelfilm zou wel een «Summer of 62» kunnen zijn. Lucas neemt ons immers mee, vijftien jaar terug in het verleden, naar de vrolijke jaren van de rock 'n roll. De tijd toen Marlon Brando en James Dean je van het waren en Fats Domino, Chuck Berry en Buddy Holly dag in dag uit de eter onveilig maakten. We maken de laatste avond vin het schooljaar mee in een Californisch stadje. De plaatselijke jeugd viert er feest: ge daan met de school - morgen begint het ware leven. Bijzonder geslaagde schets van het Amerika in het begin van de zestiger jaren, visueel erg aantrekkelijk en met een klankband om van te smullen (filmklub Pan, in het nieuwe CSV, Burchtstraat - naast de zaal Okapi - Aalst, zondag 17 april om 20.30 uur) Ter gelegenheid van de opening op 21 april e.k. van een merkwaardige tentoonstellingen de galerij Pieter Coecke te Aalst van 40 nog nooit getoonde werken uit de exclusieve nalatenschap van Willem Van Hecke, georganiseerd door de legaatcommissie onder voorzitterschap van Eric Standaert, volgende beschouwingen over het leven en het werk van deze kunstenaar van universeel formaat. Op 31 december 1893 werd Wil lem Van Hecke te Blankenberge geboren om schilder te worden en niets dan dat, een leven om intens te ervaren, te zien en nog te zien en uit te beelden. Het is door zelf- scholing. onvoorwaardelijke kon- centratie en drang naar ontwikke ling van het eigen oeuvre, moder nistische wisseling die zou uit monden in een syntese van de schilderkunst als het ware. dat deze stille eenzaat zou uitgroeien van amateur tot een schilder van Europees formaat. Wanneer we de vijf periodes in het werk van deze kunstenaar bekij ken dan moeten we vaststellen dat er veel meer is dan een zogenaamd amateurisme. Het is een analyse en een syntese. een samengaan van nauwkeurig realistisch aftas ten met een totaalimpressionisme, een rijk atmosferisch penetreren, een estetische belijdenis van ge loof in alle schoonheid, ook wan neer deze buiten de natuur ligt. Zijn landschappen met licht over goten boerderijtjes zijn juweeltjes van picturaal atmosferisme even als zijn marines met donker olijf groene zeeën en witte zeilen; ver geten we zeker niet de diepmense lijke uitbeelding in zijn vissersta ferelen. De grote kolorist en men senkenner vinden we zeker terug in zijn vele felgekleurde, humoris tische koddige anekdotische figu ren die na enkele jaren plaats moe ten maken voor fel gekonden- seerde juwelen van oernatuur. Van Hecke schildert een dier als een dier en een skelet. In een ver dere fase wordt zoiets als een wer vel van dit dier tot oerobjekt. geïnkrusteerd in een bruin glacis. Met dat al was de schilder op weg om ook minder Figuratief te. gaan schilderen en die nobele verstil ling van het koloriet brengt ons in de periode 1959-1%! waaralleen nog de vorm telt. voorwereldlijke stenen, stukken boomstam enz. Soms is het menselijk wezen als mogelijkheid geïncubeerd in deze vormen. In zijn laatste scheppingsperiode 1962-1975 heeft Willem Van Hecke alles gereduceerd tot essen tie. Zijn prachtige vormen hebben hem zo dicht bij de zand- en steen- kleuren gebracht dat zijn fonds zo waarachtig zijn als de natuur zelf: zand. schilfersteen. Geheel de wereld zal nu in syntese neerslaan in deze strukturen. De tekenaar Willem Van Hecke kerftmet behoedzame en zekere hand het mensbeeld als absolute structuur in de rotswanden, waar de tijd duur wordt. Met dit werk leeft men dagelijks voortdurend nieuwgeboren in ge meenschap. Onuitputtelijk vervult de streling dezer beelden het be staan en maakt deelachtig aan hoogten van gevoel, inzicht, uit drukking en vorm. Het oeuvre van Willem Van Hecke is een werk waarmede men dagelijks kan leven en leeft in een voortdurend nieuwe gemeen schappelijkheid van kunstenaar, kunstwerk en kunstgenieter Aldus Eric Standaert in het prach tig boek over Willem Van Hecke. De tentoonstelling loopt tot 18 mei 1977. Grodin, r v A CLOCKWORK ORANGE 1 een film van Stanley Kubrick (Engeland 1971) met Malcolm McDowell, Patrick Magee, Michel Bates, Warren Clarcke, John Clive, Adrienne Corri en Carl Duering. Naar het gelijknamige boek van Anthony Burgess in het Engels voor één appel en één ei te koop in de Penguin-reeks). Stanley Kubrick is de man die met de regelmaat van een klok om de drie-vier jaren een film uitbrengt die iedereen met verstomming slaat. Alweer een meesterwerk zuchten de vermoeide critici dan vanuit hun pluchen zetels. Het begon allemaal in 1957 met zijn «Paths of Glory». Dank zij Kirk Douglas volgde daar twee jaar later «Spartacus» op, een tegenvaller in de Kubrick-filmo- grafie, maar daar zijn valabele redenen voor. Twee jaar later kwam «Lolita» en daarna een prachtig anti-oorlogspamflet: «Doctor Strangelove, or how I learned to stop worrying and love the bomb». Zijn grote doorbraak kwam er met «2001, A Space Odyssey» (1968) en deze «A Clockwork Orange». Onlangs zagen we te Aalst «Barry Lyndon», een eindeloos mooie film Kubrick's nieuwste meester werk. Deze week op televisie F FOR FAKE: Orson Welles' laatste film, met Orso himself, Frangois Reichenbach, Joseph Cotten Laurence Harvey. (BRT, vrijdag 15 april om 22.30 uu A SONG IS BORN: muzikale film van Howaï Hawks, met Danny Kaye en Virginia Mayo. (RTI vrijdag 15 april om 22.30 uur) THE FLAME AND THE ARROW: verhaal van et Middeleeuwse vrijheidsstrijd, in beeld gebracht do<®n ya Jacques Tourneur, met Burt Lancaster en Virginr" Mayo-. (BRT, zaterdag 16 april om 14.30 uur). GUNS IN THE AFTERNOONSam Peckinpah's twef de film, een vrij klassieke western met Randolp ok lierbi libliot 'liefm Scott en Joël McCrea. (RTB, zaterdag 16 april oi 20.20 uur) SALUT L'ARTISTE. Franse film van Yves Robert, m 1s,an Jean Rochefort, Marcello Mastroianni en Frangoii'°9 zi Fabian. (RTB, donderdag 21 april om 20.10 uur). «rooi EROTICON, Zweedse film van Maurits Stiller, dat l0PPei rend uit het begin van de twintiger jaren en bijgevo (w een stomfilm, tenzij daar ondertussen een pianom ziekje bijgekomen zou zijn. (Nederlands 21 april o 21.50 uur) ien di Vannt «A Clockwork Orange» is eens te meer een toekomst visie van Kubrick: hoe zal de mensheid in de toe komst het geweld uit de wereld helpen? Via een jonge knaap (knap vertolkt door Malcolm McDowell overigens) die in de gevangenis aan een experiment meewerkt - o.a. om zich voorbeeldig te tonen - krijgen we één mogelijkheid te zien. Aan het blijkt deze psychologische metode toch niet te best geslaagd te zijn: de nadelen wegen blijkbaar niet op tegen de voordelen. Kubrick's zoeken naar perfektie, zijn duivelse natuur en zijn talent, maken deze «A Clockwork Orange» tot een onvergetelijke ervaring, (cinema Palace) een film van Nathan Juran (VSA, 1958) Alhoewel deze film zowat twintig jaar oud is kan h voor liefhebbers van het fantastische genre nog bes genietbaar zijn. Sinbad zal voor hen beslist gee onbekende zijn: het is personnage dat regelmati avontuurlijke reizen onderneemt en op die reize kennis maakt met allerhande rare monsters. De viez beesten willen ook altijd stokken in de wielen steke en dus moet Sinbad allerlei middelen aanwenden or de ongelijke strijd te winnen. De regisseur van dez film, Nathan Juran, begon zijn carrière in Hollywoo als dekorateur en kreeg voor zijn medewerking aan d film «How green is my valley» een Oscar. (Cinema Alfa) KING KONG een film van John Guillermin (VSA, 1976) met Jessica Lange, Jeff Bridges, Charles John Randolph, Julius Harris, Jack O'Halloran en Lauter. Vrij aardig geslaagde «stunt» van producer Dino Laurentiis die goeie ouwe King Kong laat herleven, (cinema Feestpaleis). THE SEVENTH VOYAGE OF SINBAD

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 28