BOUWVERGUNNING OF SCHADEVERGOEDING WAARDIGE KRUISTOCHT DOORHEEN ST.- JOZEFSPAROCHIE WACHTEN OP DE JUBILEUM-UITGAVE BIBLIOTHEEK MIJLBEEK WORDT VERBOUWD at de jubileiot /olgend jaar ei worden, 't Is r lieve-moe< 4 -15-4-77 - De Voorpost Vervolg van blz. 1 Welnu, dit wil zeg gen dat het Kollege van Bur gemeester en Schepenen op juridische gronden de bouw vergunning niet kan weigeren! Uiteraard kan het de bouwver gunning wel weigeren op an dere gronden. Maar...! Derge lijke weigering kan en zal meer dan waarschijnlijk aanleiding zijn voor de eigenaars van de kavels tot het instellen van een vordering tot schadevergoe ding. De rechter zou, om het bedrag ervan te berekenen, bijna zeker twee schadever- goedingsgronden in aanmer king nemen. nl. primo, de bouwgrond die weer gewone grond zou worden, wat een enorme ontwaarding verte genwoordigt!, en secundo, er zou ook schadevergoeding moeten uitgekeerd worden voor de buildings die niet zou den kunnen gebouwd worden. Een bedrag vooropzetten is niet gemakkelijk en vraagt heel wat cijferwerk. Eerst moet de eventuele ontwaarding bere kend worden, en dan vermeer derd worden met het verschil tussen de opbrengst van de flats en de kosten voor het bouwen van de buildings! Het zou in elk geval een zaak wor den die jaren kan aanslepen En het zou ons weinig verwon deren moest het bedrag oplo pen tot een klein half miljard! Gans deze hypothese is niet uit de lucht gegrepen. Denken we maar aan de verkaveling «Vor- densteyn» te Schoten. Daar werd, op initiatief van wijlen mi nister De Saeger. de bouwver gunning geblokkeerd door de Staat. Aan deze affaire zat. om het eufemistisch uit de druk ken, een «onaangenaam luchtje» voor vadertje Staat. Deze mocht immers enkele honderden miljoenen schade vergoeding uitkeren! Tracht je dan ook maar eens in te beel den dat de stad Aalst een zelfde rekening gepresenteerd krijgt?!... Bij dit besluit zouden we toch nog een bedenking bij de pers- konferentie van één april willen inlassen. De leden an de werkgroep maakten te dezer gelegenheid een sommetje van de geldige handtekeningen van de kavels. Alhoewel notaris Wambacq in een brief aan de residenties had laten weten dat 14 van de 17 kavels hun goed keuring hadden gehecht aan de wijziging van het oorspron kelijk verkavelingsplan, werd dit betwist door de woordvoer ders van de werkgroep. Ze vroegen zich af hoe twee per sonen die in juni en december '76 samen vijf lóten aankoch ten, en bijgevolg over vijf stemmen beschikten, reeds in mei van datzelfde jaar geldig hadden kunnen meestemmen. Wel, volgens het Hoofdbestuur van de Stedebouw en de Ruim telijke Ordening is het normaal dat personen, die een optie hebben genomen, eerst de wij ziging aanvragen alvorens de optie om te zetten in een defini tief kontrakt. Bij een optie is er inderdaad reeds een effektieve overeenkomst, evenwel zon dereen verbintenis voorde par tij die de optie nam. In deze op tiek is het inderdaad normaal dat De Lathouwer en De Croock reeds in mei meestem den, alhoewel ze respektieve- lijk slechts in december en in juni de eigenaar van hun loten werden! LEEFMILIEU Op de perskonferentie werd door oe werkgroep Park Terlin den tevens nog betwist dat het plan van '76 technisch en ste debouwkundig een verbetering zou uitmaken van het plan van '65. Raldes kan hier echter niet akkoord mee gaan, en meent toch op enkele punte n vooruit gang te zien. Uit de Louwaan- vraag die vorige weex inge diend werd, blijkt dat de hoogte sterk verlaagd is, van twaalf ver diepingen viel men terug tot op vijf. Het aantal blokken daaren tegen is gestegen, maar het aantal appartementen is ge daald: het zijn nu luxe appartementen geworden... Het nieuwe projekt bevat veel (kijk)groen, fonteinen en on dergrondse parkings. Ook de architektuur van de blokken, die nu een piramidevorm zullen meekrijgen, is zeker een voor uitgang. Het geplande blok tus sen de twee bestaande is van 12 naar 9 verdiepingen gezakt, maar staat volgens Raldes te dicht bij de twee bestaande. De aktiegroep vraagt zich dan ook af waarom de bewoners van de bestaande blokken de grond, waarop ze een parkje hebben aangelegd, niet hebben aan gekocht, alvorens Matexi er beslag oplegde. Naar verluidt, zou dit vroeger voor enkele mil joenen gekund hebben (een tien vijftienduizend frank per gezin.) Tenslotte wijst Raldes er nog op dat vanaf 1 januari '78 de ganse gemeenschap Terlinden zal kunnen beschikken over het kasteelpark Terlinden, dat dan aan de stad wordt overgedra gen. In verband hiermee is Raldes bereid om bij het stads bestuur stappen te doen om dit park een konkrete bestemming te geven als wijkpark. Zoals men ziet. zal men zich noodgedwongen moeten«•VI leggen bij een bestaande tie. Binnen een paar jaar St-Annawijk kunnen bogeK". negen buildings, de een hoger dan de andere. En helpt geen meer aan... DIRK DE I De verouderde en toch drukbe zochte wijkbibliotheek aan de Moorselbaan zal eerlang ver bouwd worden. Momenteel voldoet ze niet volledig aan de normen die van Staatswege opgelegd zijn. Zo zal er nu een toegang komen waardoor de boekerij rechtstreeks vanat de straat kan bereikt worden. De bibliotheek was onderge bracht in oude klaslokalen en totnogtoe slechts over de koer te bereiken. Daar het om gehuurde gebou wen gaat. kon de stad echter geen verbouwingstoelage krij gen. Het gaat trouwens om een relatief gering bedrag 1.300.000 F). De uitrusting nenin wordt eveneens aar past. Hiervoor kon wel staatstoelage bekomen v den. De aankopen zijn re gebeurd. De verbouwing, d eens werd uitgesteld or men nog hoopte toch staatssteun te geraken, zal gin mei starten. Aanne Schokaert is ermee be Voor de grote vakantie h< men ermee klaar te zijn. In sen zal de bibliotheek ec gesloten zijn. Deze week n< men begonnen de boeken ders in de gebouwen onde brengen. gezelschap figureerde sober en kleurig deze trieste graf scène. De kerk werd aangegrepen. De mu ziek maakte dit hoogtepunt van de passie volkomen. Plots ging het licht terug uit. Tot geel- wit-rode spots boven het altaar vooraan de Verrezen Kristus in helle verlichting zetten. Want hierom ging het ook: na de dood de verrijzenis. De donkerrode krui sen op de achtergrond van dit tafe reel gaven het geheel een bijna «revolutionaire demensie». leder een was sterk onder de indruk van deze slotscène die even sterk als onverwacht was. Het shok-effekt was volledig! De pastoor dankte daarna entoe- siast alle medewerkers. Politie, brandweer, rijkswacht en uiter aard organisatoren en medewer kers. Hij noemde de boetetocht zeer geslaagd. In een gesprek dat we achteraf met Frans De Koninck hadden, bewie rookte deze nogmaals de pastoor die zijn volle steun had gegeven aan een projekt dat al ruim een jaar gedroomd werd. Frans De Ko ninck had alles zelf uitgetekend en hertekend. Ook onder invloed van de tekst waren nog vele zaken herwerkt. Door deze hernieuwing van de kruisweg kon ook meer de nadruk gelegd worden op de in houd en de expressie hiervan. In- spiratie had hij ook opgedaan bij de «Pleurance van Dijon», een beeldengroep («het Graf van Dijon») die veel indruk op Frans De Koninck had gemaakt. De kle deren zoals ze hier in de kruisweg werden gebruikt, leenden zich goed tot een optimale vormge ving, ze vielen uitstekend in de plooi. Die vormgeving was een zeer voornaam element in het uit werken van de kruisweg: door de uitbeelding kwam het erop aan de mensen een bepaalde invloed te laten ondergaan. Over het algemeen was iedereen ook entoesiast. Hoewel we on derweg ook wel andere meningen hoorden, van mensen die blijkbaar deze nieuwe vormgeving niet on middellijk konden accepteren, iets waar Frans De Koninck trouwens /gemakkelijk begrip kon voor op brengen. In de kruisweg zaten anderzijds toch een paar schoonheidsfouten. Zaken die vooraf niet te voorzien waren, en dan ook geen tweede keer zullen gebeuren. Zo bijvoor beeld de reklame op een gevel van een kandidaat van een bepaalde partij, of de bierbakken onder de planken waarop de taferelen wer den uitgebeeld. Nadien bedekte men deze dan tochDit neemt ech ter niet weg dat het opzet geslaagd mag genoemd worden. Van de pioniers van vóór 25 jaar blijven nog over: Emiel Backaert (die in dertijd nog het idee opperde om de kruisweg uit te beelden), Frans De Koninck, Paul De Brauwer en Emiel Verspaille. Ook dit jaar stak de organisatie goed in elkaar (bui ten het Astridpark waar men niet vlug genoeg elektriciteit kon krij gen). Alles verliep anders echter heel vlot, dank zij de medewer king van zowat vijftien helpiers en een tiental chauffeurs die alles (40 figuranten plus materiaal in 4 ploegen) op tijd ter plaatse brach ten en opstelden. De kleren zijn intussen eigendom geworden van de «Gezellen van het Kruis» die deze dus niet meer moeten huren. Volgend jaar gaat men in deze zin door. Na deze eerste vernieuwde uitgave zal alles nog eens gewikt en gewogen worden vóór men aan de volgende kruisweg begint. Wil fried Lissens Zo werd de dode Christus boven de hoofden van de toekijkende menigte door de middenbeuk v gedragen. (SJ) Ook de Erpse folkloristische groep -De Strohalm- beter bekend als ~'t Stroemeziek- ontbrak maandagstoet(SJ) Vervolg van blz. 1 DE FOLKLORESTOET De folkloristische stoet op paasmaandag heeft ook reeds een stukje geschiedenis achter de rug. Vroeger kon men zich op de schoolkenskermis ver maken aan volksspelen, mast- klimmen, vogelpiek en bak- schieten per fiets, skiën en noem maar op. Naderhand zijn deze volksspelen verdwenen omdat de foorkramers kwamen aanrukken en omdat wijlen Ro bert Noël en Frans De Swaef met het initiatief van de wijk- stoet op tafel kwamen. De eerste uitgave in 1968 werd een daverend sukses, zodat er 't jaar daarop weer een stoet op 't programma kwam. Je weet hoe dat gaat. Vorige maandag trok dus de tiende stoet door de straten van de feestelijke wijk. Het werd ondertussen het pronkstukje van de Bossestra- ters. En gezien men zoveel werk spendeert aan het opzet ten van de groepen, verdwe nen de volksspelen. De fanfare Sint-Cecilia van Erpe met hun majoretten openden. Het is toch opmerke lijk dat de fanfare geen moeite spaart om telkens Erpe in feest te zetten. Verder waren er der tien groepen. We geven ze hier in de volgorde zoals de jury ze beoordeelde: buiten wedsrijd maar toch met gelukwensen van de jury: 1) de strohalm, het gekende stromuziek van 't Sevecoot. 2) de puttenrijders, wielertoe risten uit Berlare. meest komisch nummer: 1) Corry Van Gorp, «Zo slank zijn als je dochter», door Alfon- sine Sleeuwagen uit Burst. de meest originele: 1) de beenblijvers, die een op voering brachten van gevan genen met cipiers. Natuurlijk ontbrak Jespers hier niet. Een groep van 't Fonteintje. 2) De bomma-ballen. Herman Sleeuwagen in aktie. 3) 25 uren op rollen. Een groep uit Erpe 4) De zeerovers van Erpe. De Bossestraat 5) De cowboy (zonder paard). De Bossestraat-jeugd. 6) De snackbar eveneens Bossestraat. ae mooiste wagen: 1) de brikajons, onder leiding De wedstrijden op rollen zijn - in inde streekNa Nieuwerkerken en Erembodegem nu ook inde Bossesi Erpe. Daar houdt men het 95 uur uit op de rollen (SJ) van Piet Maes meest initiatief: 1) André Van Duyn, uitge beeld door Elza Van Impe. de meest kulturele groep: 1) de boerenknullen, onder leiding van Johan Noël meest spektakulaire groep 1) de buffalos, motorklub uit Lede. Daarmee zat de kermis er weer op. Alhoewel, er werd dinsdag nog entoesiast doorgevierd tij dens de «venditie van de portemonnees». Er werd |n( al gezegd dat de uitgave van toppunt moet noteerd! Willy Vervolg van blz. 1 De centrale figuur, de Kristus, werd telkens nogmaals door een witte spot geaccentueerd, in een kompositie (met 10 figuranten) die van links en rechts door gekleurd licht werden beschenen. Oranje, rood, blauw, purper, enzoverder. Maar telkens met slechts een twee tal kleuren tegelijk. Mede hier door kwam de soberheid en het trieste van het ganse passie gebeuren goed tot zijn recht. Zoals Frans De Koninck ons ach teraf ook zei kwam het er op aan de inhoud van het passieverhaal weer te geven. Niet in de stijl van die Italiaanse religieuze prentjes die de mensen iets laten zien wat ze al zolang kennen. Maar wel door een sobere en zinvolle uitbeelding de mensen aan het nadenken te zet ten. Ze intenser het lijdensverhaal te laten meevoelen. De «regie» was ons inziens zeer geslaagd. Ook de teksten waren nieuw. Hiervoor had men Norbert Van Den Abbeele aangesproken. Die teksten waren alleszins sterk ak- tueel getint en sociaal geïnspi reerd. Rechtvaardigheid in de we reld kwam er voornamelijk aan de orde. Maar dan in het licht van het persoonlijk geweten van de gelo vigen: de oprechte beslistheid zelf rechtvaardig te gaan leven. Tekst, muziek, en voorbeden waren op voorhand op band gezet. Wat de muziek betreft moet eveneens ge zegd dat de passend gekozen was. Choralen uit de Lucaspassie, de Mattheuspassie en iets minder de Johannespassie. Ook de «Corona tion Items» van Handel werden gebruikt. Dit dan vooral voor !e slotfase in de kerk. Onderweg wa ren ook opnamen van het jeugd koor te horen. De kruisiging in het «Klein Parkske» was treffend uit gebeeld. Hier voelde men een apo- teose al enigszins aankomen. Die apoteose kwam er dan werkelijk in de kerk. Ruimte totaal duister. Plots een helle spot op een lijk dat door witgemantelde lijkdragers werd binnengebracht. Het altaar vooraan diende als graf. Rood, groen, geel en purper licht voor aan op die witte kleren. Het hele Het kruisigingstafereel. (SJ) Een eerste Tableau vivantvan de verrijzenisscène. (SJ)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 4