IN VOGELVLUCHT ROND DE WERELD VAN HET LIED VTI TONEELGROEP WOONDE EEN TIJDJE IN «HET RARE KOSTHUIS» SINT-MICHIELSKOOR HEKELGEM SUKSESVOLLE KUNSTAVOND IN I ZANGAUDITIE: AKADEMIE VOOR MUZIEK, BALLET EN TONEEL T 30 In de stadsfeestzaal hielden de leerlingen van de zangklas sen onder leiding van Madeleine Joris en Herman Slagmul der een zangauditie, die in haar geheel genomen als een fijne prestatie mag bestempeld worden. Maandagavond rond 19.30 uur werd het stil in een niet al te drukke bezette zaal, toen gestart werd met een muzikale reis, een muzikaal bezoek zouden we het durven noemen aan tweeëndertig verschillende komponisten. De programmasamenstelling getuigde van durf ter wille van de verscheidenheid der liedvormen en van goede smaak voor de wijze waarop de liederen gegroepeerd werden, toegelicht en uitgevoerd. Zestien leerlingen afwis selend begeleid aan de piano door Liliane Soudan en Paul Van Nieuwenborg, zongen samen een bundel van tweeën dertig liederen, wat meteen ook een lustrumuitvoering betekende, daar het de vijfde maal was dat de zangklassen een volledige zangauditie brachten. Al konden niet alle stemmen en uitvoeringen ons in even grote mate bekoren, al speelde de nogal warme droge-lucht sommige stemmen wel eens parten, toch mogen we van een zeer mooie prestatie spreken, waarvoor leraars en uitvoerders met een warm en welgemeend slotapplaus werden bedankt. ZINGT HET AL EEN TAAL.. Iedere vogel zingt zoals hij gebekt is, ieder volgens ei gen mogelijkheden naar de eigen muzikale psyche. In deze uitvoering van de zang «van het intieme karakter», de liedjesvorm, had men een keuze gemaakt van veertien Duitse, twee En gelse, zes Franse en tien Vlaamse liederen, Freddy Caudron lichtte bij elke reeks liederen de eigenheid van kompositie, soms sterk gekoppeld aan biografische wetenswaardigheden, toe. De tweeendertig liederen werden als volgt in reeksen onderverdeeld Duitse liederen: 1) Haydn - Mozart - Beet hoven - Löwe - Schubert 2. Schumann - Brahms - Wolf - Liszt. 3). Mendelssohn - Grieg - Humperdinck - Böhm - Richard Strauss. Engelse liederenDowland en B. Britten. Franse liederenttergerette (zestiende eeuw anoniem) Massenet - Du Pare - Fauré - Chausson - Honneger. Vlaamse liederen. Benoit - Mortelmans - Gilson - Pee- ters - Alpaerts Waelput - De Boeck - Van Hoof - Meule- mans - Verheyden. Cecilia De Vos bracht twee sobere en toch gevoelsvolle vertolkingen. Wat ons op viel was het opvallend ge mak waarmee ze zong. Naast de echt geroutineer- den was zij voor ons de revelatie van de avond. Ze zong «Der Wanderer» van Haydn en «Lieblingspiat- schen» van Mendelssohn, twee prachtige vertolkin gen. Freddy Caudron kon den we meer appreciëren in het lied «Tom der Reimer» (Löwe) dan in «Ich liebe dich» van Grieg. We kregen de indruk dat de inzet van heel wat muzikale zinnen onzeker was. Soms had hij de neiging overbodige lich te tremolo's in de stem te leggen. Luc De Mot zong naar ons oordeel goed. Zowel de «Elegie» van Massenet als «O Lied» van E. Verheyden leken ons iets te geforceerd in de hoge tonen. Nelly De Ro bracht «Wid- mung» (Schumann) en «'t In stille» (J. Van Hoof). Twee interpretaties met kwalitei ten. Speelde het keelduivel- tje (droogte) haar soms par ten tijdens het tweede lied. Bea L)e Vos miste stem heid en volume in de beide vertolkingen «Feinsch- liebchen» (Brahms) en «All je whom love or Fortune» (Dowland). De vertolking door Godelieve Jansegers in «Le Colibri (Chausson) en van «Uw parelmoeren tan den» (August De Boeck) bleef middelmatig, te ge maakt. Het tweede lied werd wel soberder en in overeenstemming met de stijl van August De Boecks Lied gebracht. Met de vertolkingen van een «Bergerette» (16de eeuw) en «Kindje wat ben je toch zacht» (Mortelmans) door Marleen Joris kregen we muzikale, frele en toch vrouwelijk intensieve voor dracht te horen en zien, die tot een van de hoogtepun ten van de avond mocht ge rekend worden: subliem. De Beethovanvertolking «Neue Liebe, neues Leben» van Godelieve Lecompte klonk beter dan het noch tans zo mooie, maar minder makkelijk in de oren klin kend «Ontweet U soete lief» (Flor Peeters). Ook in deze vertolking trof ons het stemonzekere, het aarzelend toontreffen. Freddy Mertens probeerde Schuberts «lm Frühling» en Peter Benoits «Mijn Moe derspraak» te zingen en te vertolken, gewoon beneden peil, evenals het «Mozart- lied «An Cloë» gezongen door Leo Opsomer. Zijn vertolkingen van Ga- briël Faurés «Clair de lune» was iets beter doch hier ble ven veel te veel noten in de keel steken of ze werden gewoon weggehijgd. Hugo Piron zong beheerst, met voldragen stem «Still wie die Nacht» (C. Böhm) evenals de poëtische ver tolking van het Gilsonlied. «Moeder». Twee integere uitvoeringen; gewoon klas se! Rita Piron zong volleerd, deskundig, ze was naar ons oordeel «the voice» van de avond. Zowel «Standchen» (R. Strauss) als «The Salley gardens» (Britten) brachten ons muziek en luistergenot uit de bovenste lade. Een grote proficiat voor die «grote» dame. Lutgart Ruyssinck vertolkte Hon- negers «Les Cloches» stuk ken beter dan het «Chanson Triste» van Duparc. Vooral het «Chanson Triste» werd artificieel gezongen. Nelly Van Den Abeele zong (bijna hees) «Es muss ein wunderbares sein» (Listzt) onzeker in de aanzet en nogal achteraan in de keel. «Herdenken» (Flor Alpaerts) was beter maar dan ook geen vertolking om over naar huis te schrijven. Luc Roelants bracht een goede vertolking van «Der Musikant» (H.Wolf) maar zijn interpretatie van Meule- mans «'t Is goed» was qua stemkleur en volume onna tuurlijk. Jan Van Den Borre tenslotte bracht ons een beheerst-fij- ne vertolking van Humper- dinckx «Wiegenlied» even als «Jeugd en Liefde» van Waelput. Een geslaagde avond met heel wat mooie stemmen en muzikale hoogtepunten, en die ge zien de moeilijkheidsgraad, best een kwotatie met op rechte gelukwensen ver dient. K. De Naeyer De leerlingen van de i iekakadeinie hielden een geslaagde auditie (SJ) In een prachtige toneelzaal voerde een studentenwerkgroep van het Vrij Technisch Instituut -HET RARE KOSTHUIS» op. Deze toneelgroep is gegroeid uit een van de vele studentenwerkgroepen van het instituut. Voor de eigenlijke voorstelling ias een akteur een soort kommunikee» voor waarin hij de bedoeling schetste van de werkgroep. En juist deze mededeling was voor ons de aanleiding om even met een paar spelers - verantwoordelijken te gaan praten. «Het rare kosthuis» is een van de zovele pretentieloze toneelstukken zonder wereldschokkende intriges, zonder grote schouwburgallures, maar dat dan op zichzelf weer een serieuze boterham om verteren betekent, wanneer studenten op eigen houtje instaan, voor de ganse produktie ervan. Een initiatief dat, al lukt alles dan ook niet honderd procent, best mag en moet voortgezet en aangemoedigd worden. Als je weet dat deze studenten (vooral eerstejaars van de hogere afdeling) alles zelf beredderen (spelen, regie, dekor enz...) als je weet dat ze openstaan voor suggesties en er zich van bewust zijn dat het nog niet allemaal toneelkultuur met een grote T is, als je weet dat het de bedoeling was, het kultuurnuttige aan het aangename paren, dar zeggen we alleen maar: zeker doorgaan en volgende maal nog beter. De akteursploeg van «Het rare posthuis(SJ) HET VTI-PLOEGJE Rolverdeling: Muskelman: Burcz Louis: Bunni: Cartrysse Geert; Salomon Levie: Emanuel Luc: .Zemelknoop: Geerts Marleen: Hoorbaar: Defor- geldelijke kant van de zaak Voor de derde maal reeds gaf het Sint-Michielskoor van Hekelgem in de feestzaal van het stadhuis te Aalst een kunstavond. Naast het koor, onder leiding van Victor van Frachen, verleenden verschillende andere mensen hun medewerking: Jeanne Lievens-Calus zorgde voor de begeleiding aan de piano;Ginette Lievens trad op met enkele pianowerken en voor een interessante begeleidende kommentaar zorgden Paul van Herreweghe en Victor van Frachen, die eveneens optrad als solo-zanger. Paula van der Schueren trad van Frachen bij in het duo met koor «Das klinget so herrlich» uit «Die Zauberflöte van Wolfgang Amadeus Mozart, waarmede de avond besloten werd. In 't geheel, een sympathiek- aandoende aangelegenheid, vlot verlopend en smaakvol van de nodige afwisseling voorzien We hoorden naast koorzang werken voor klavier van Dome- nico Scarlatti, Johannes Brahms, Claude Debussy en Frederik Chopin, gespeeld door Ginette Lievens Een be kwame pianiste, die zich langs haar beste zijde liet horen in de (moeilijke) Etude opus 10 nr.4 van Chopin. Scarlatti ont- goochelde;eens te meer was duidelijk dat deze voor klave cimbel gedachte muziek zel den of nooit «klinkt» op de pia no. De overdadige versieringen (aangebracht omwille van het torium. Victor van Frachen trad op. naast zijn dirigentschap, als bariton-solo en droeg tevens enkele gedichten voor;onder andere van Paul van Herre weghe en Angèle de Bremae- ker, moeder van Victor van Frachen die ondanks haar hoge ouderdom het doen en la ten van haar zoon volgt en aanwezig was op het koncert. van Frachen beschikt over en gezond stemgeluid. In humoris tisch aandoende muziek weet hij met de nodige schalksheid rde het St. MiehiiiUkt» beperkte klankvolume der toen malige instrumenten) kunnen op een moderne vleugel nooit de funktie vervullen die hen oorspronkelijk toebedeeld was, en klinken derhalve vaak hin derlijk. Dmwille van de virtuosi- L1. teit nemen pianisten graag het publiek te bekoren-en een Scariani swerkopmhunreper- glimlachje te ontlokken. Bij zonder geestig was de ana van Belamy uit «Het Klokje van de Eremiet» van Aim Maillart. Hij zong ook eigen komposities op tekst van beide bovenge noemde dichters. Het Sint- Michielskoor van Hekelgem bestaat uit een 25-tal mensen die met louter amateuristische bedoelingen muziek maken. Verder reiken hun pretenties niet en derhalve konden we het hen niet kwalijk nemen dat op verschillende punten (homo geniteit. stemplaatsing...) te kortkomingen te merken vielen. De musiceervreugde en de discipline die duidelijke sporen toonden, kunnen ons eivan overtuigen dat Victor van Fra chen en zijn Sint-Michielskoor hun laatste woord nog niet hebben gesproken, bovenge noemde tekortkomingen ten vn km* uaMbMl. ISJi spi|t J Annrp Dp Groeve chc Stefaan: Spierbal: Van Der Stokt Rik. Veldwachter: Van De Vijver Patrik. Brammie: Vanees sen Herman. Techniek: Van Driessehe Wer ner. Hevman Herwin. Dchoux F.. Van Damme G De Smet J. Grime: De Meyer Rita. WAAR HET OM GING Levie Salomon, een 'gewiekste pil lendraaier. die regelmatig finan cieel aan de grond zit. houdt er een knecht op na. een manusje-van- alles. Op een bepaald ogenblik is al het zaad uil hel bakje verdwenen en Levie Salomon besluit dan maarzijn eigen kamer te verhuren, zo'n soort kamer met alle komfort. Er zijn heel wat kandidaten die- komen opdagen: een cirkusartist. een hypnotiseur, een sjarlie Sja- plinachtige doveman. een chagrij nige juffrouw Zemelknoop en een bokser. Spierbal. Brammie, de- knecht. ontvangt het gezelschap één voor één en Salomon regelt de- slaagt erin om aan Zemelknoop nog wat pillen te verkopen. En dan gaan de poppen letterlijk en fi guurlijk aan het dansen. Iedereen moest vooruit betalen en eist dus de kamer op. Het hele gezelschap zorgt voor voldoende tumult. Sa lomon wordt in het nauw gedreven en moet als straf de centen terug keren en w at het ergste is. een hele reeks sterpillen slikken die hem aan de lijve (vooral het darmge stel) zullen doen ondervinden wat voor bocht hij al die jaren aan de mensen heeft verkocht. DEKOR Zelf ontworpen, zelf gebouwd, zelf alle attributen en kleine details samengebracht. De divan deed wal te houterig aan in het geheel. Hadden er cellofaanruiten gestaan in de deuren dan zouden de akteurs niet om de haverklap hun hand dix»r de deur kunnen steken heb ben om ze te openen. Alles bij mekaar bood het hele dekor een frisse, verzorgde indruk. TYPERING Over het algemeen zeer goed. leen hadden we liever Salon ofwel als «oudere heer» of verarmde «jonge rijkeluizo gezien maar niet als een kombil tic van 'n vijfentwintigjarige geman met een zestig-plu: Zemelknoop kwam ons te sr voor. Een chagrijnig haardotje ei neusknijpbrillctje hadden geholpen dit personage wat in de verf te zetten. K OSTHUIS PERIKELEN De meeste spelers stonden wei lijk voor de eerste maal op sccne. Over 't algemeen zat voldoende vaart in het geheef speelde hel tekstduiveltje s> mige spelers af en toe eens parti Muskelman -akteerde vlot. roe de hele scène aardig vol maar n er voor zorgen dat de rook i door de ramen op de scène kt gedreven wanneer hij het tot verlaten heeft. Burini-hypnoliseur kon slaapscènes heel wat meer gespeeld hebben, alles vlug. ook zijn spreken. .bepaalde ogenblikken onverstaanbaar. Hoorbaar speelde niet zo Zonder Chaplin te w illen te ren zou een van de worden Chaplintiks zijn nage geen kwaad gedaan Salomon Levie akteerde het izj toneel vlotter dan het andei hadden de indruk dat hij zich nu honderd procent zijn figuur. Zemelknoop moet zich leren heersen. De woede v maakt en liep dan over|ch schreeuwen en brullen en druk tikuleren wat het ge|ort schaadde. IX- gymnasticksc^n 1 stuk ichle met Brammie was ei toneel. Bokser Spierbal had i lures. Graag hadden we en knock-outseènes zien vertraagde film-tempo» aard van «De man ven ze joen De veldwachter kweet zie hoorlijk van zijn taak keelstem?). Brammie voelde zich hei thuis van allemaal. Voor patri|9C knecht en kostgangers toch een tip: ook de uitspraak bijs^rn ven. Al bij al een goede poging dententoneel te brengen, /flda geen feilloze opvoering, mi zagen tijdens bepaalde opvofl) k gen van Aalsterse toncelgf Jen schappen aktccrfoulen begaat ien minder enthousiast ovei De spelers geraakten gemakkelijker in de ban van de hypnotiseur dan de toeschouwers.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 30