FKlubfilms L Filmkiubs J HOGER OP MET STUK VAN EIGEN BODEM :EN KLEINE BULLEBAK MET BRITSE FOLKTUNES J0EPIE-TIEPIE OPENT DEUR VAN NIEUW LOKAAL 31 De Kort (Frans Pauwels) in samenspraak met de journalist (Fons Vinck) (JM) het ganse stuk nogal saai deed overkomen. Hier en daar een hiaat in de tekstkennis, talrijke verspre kingen en als laatste punt de toch wel slordig belichting in de vier taferelen in het tweede bedrijf. Wat ons echter het meeste stoorde is de gebrekkige interesse van het Hoger Op publiek dat lacht te pas en te onpas en in de zeer goed gespeelde moordscène, allerminst met lacheffekt, verontwaardigde blikken van de Noordstarjury meekreeg. De hoofdrol nam Frans Pauwels voor zijn rekening. Hij wist zich met overgave in de huid van de zwakke strijdende bediende De Kort te steken. Ondanks enkele slordigheden heeft hij zijn werk goed gedaan. Louis Pauwels als chef Rosseel. volledig tegenge stelde persoonlijkheid van De Kort. was zeer goed in zijn ge nuanceerd spel. De twee vrouwe lijke bijrollen Hoger Op bezit sterke aktrices werden dyna misch op scène gezet door Lut- garde Matthieu (sekretaresse) en An Debaets - Pauwels (Mathilde. verloofde van De Kort) Fons Vinck akteerde verdienstelijk als de journalist Wens, al moeten wc daar onmiddellijk aan toevoegen dat de scènes tussen de journalist en De Kort de zwakste schakels in het geheel waren. Mark Poppe zette de figuur van de politiekommissaris stevig op de planken, terwijl zijn assistent Mo reel, Jef Wille, onverstaanbaar was. Fons Janssens als de café - eigenaar en Frans Verhulst ICA direktcur voldeden evenzeer. Samenvattend kunnen wc stellen dat de individuele prestaties zeker niet onder de maat lagen. De ploeg streefde naar homogeniteit in de voorstelling. Dat zij hierin niet ge slaagd zijn komt grotendeels door het feit dat de regisseur Louis Pauwels. zelf een grote rol voor zijn rekening nam en dus nooit het volledig spektakel van uit de zaal kon kontroleren. Voor het dekor verdiend Hoger Op een pluim. De toneelwisseling tweede bedrijf zou ideaal geweest zijn met een draaiplateau. De oplossing die Hoger Op koos. met belichting, kon echter veel meer verzorgd zijn. Aan de technische realisatie werk ten mee: dekor: Frans Phlips, Jef De Smedt. Pierre Daelman en de Hoger Op ploeg De belichting werd verzorgd door Jos Van Den Nest. Ghislain De Maeghdt en Danny Le Roy. Muziek en geluid kwam van Valeer Uyttcrsprot. 'Lucienne Schockaert zorgde voor de grime. Souffleur was Nest Ver- hofstadt, inspiciënte Anna De Smedt - Caudron en regie assistente Myriam Buys. HELP! DE DOKTER VERZUIPT een film van Nikolai van der Heyde (Nederland, 1974) met Jules Croiset, Martine Bijl, Piet Bambergen, Ward De Ravet, Romain Deconinck, Leen Jonge- waard en Willeke van Ammelrooy. Nikolaï van der Heyde is een jong, en naar mijn mening begaafd Nederlands realisator die zijn vak leerde bij enkele grote kineasten, zoals daar zijn: Jean-Luc Godard, Louis Malle, Frangois Truffaut, Claude Chabröl en zelfs Vincente Minelli. Alvast redenen genoeg om een goede film te verwachten. «Help! De dokter verzuipt» is zeker geen meesterwerk (dat zou maar al te mooi geweest zijn), maar men kan er toch niet aan voorbijgaan. In zekere zin sluit hij aan bij de heimatfilms die ons telkens weer tonen hoe zoet he leven vroeger wel was. Van die heimat- films blijft gelukkig alleen het folkloristisch aspekt over. Geen vals engagement dus, geen zedenles, enkel een aangename en pretentieloze ontspannings film. Het verhaal is ontleend aan het gelijknamige boek van Toon Kortooms, we hebben het op de lagere school wel allemaal gelezen. Het werd in die zin aangepast dat een aantal personnages uit het boek werden samengevoegd om model te staan voor enke le types in de film. Verder was het ook noodzakelijk de anekdotes waaruit het boek bestaat, met elkaar te verbinden zodat ze een afgerond geheel vormen. De dokter blijft uiteraard op het voorplan staan, maar de aandacht wordt meer toegespitst op zijn houding tegenover Irene Muller (Martine Bijl in een fris rolle tje.) de nieuwe onderwijzeres. Dokter Angelino wordt in zijn amoureuze perikelen met raad en daad bijge staan door zijn gebuur, de dominee. Verder is er ook nog de aannemer Bram Van Tienen (Piet Bambergen, de helft van de Nederlandse Moun- ties), die op zijn beurt verliefd wordt op een knappe jonge zigeunerin en een aantal absurde dingen wil verwezenlijken om bij haar in het gevlei te komen. Dit alles is voor Nikolaï van der Heyde de aanleiding geweest om ons mensen zonder kompleksen te tonen. Zijn fijnzinnige observatie verbergt echter een ietwat zwakke struktuur. Dit merkt men echter niet doordat men volledig opgaat in de sprookjesachtige sfeer die van de beelden uitgaat. Niet te verwonderen overigens indien men weet dat Jofgen Persson, Bo Widerbergs' kameraman voor «Adalen 31» en «Elvira Madigan», instond voor de poëtisch-impressionis- tische fotografie. De muziek werd door een Neder landse wonderboy, Rogier van Otterloo genaamd, geschreven en daarmee is hij niet meer aan zijn proefstuk. (Jeugdklub Tanu, vrijdag 29 april) Kreja gaat maar door met haar muzikale ambities! ene keer komen er dertig paar luisterende oren, de pcijdere keer zijn dat er amper achttien. Organisatorische .-bh ren rezen ten berge vorige zaterdag toen britse volks- iziek financieel aderlatend nog geen twintig toeschou- irs lokten. Het spektakel werd vol hoop een uur (zestig nuten) uitgesteld nadat de heren van Bully Wee Kreja's jrstel om in de instuifruimte te spelen netjes afgewim- d hadden. Ze zijn dat niet gewoon en zo. hok pclC zich !vi httien toeschouwers tchts is nu niet precies i stimulans om ermee ort te gaan. Reklame en c bliciteit wordt er naar ge- ulv ne normen wel genoeg voerd zodat in Krejakrin- i nogal wat werd afgege- op het bekende Aalster- publiek dat zich minder minder vertoont op wat I's onder «kuituur» ge iend wordt. Alle hoop 'Jtigt zich nu op Wannes De Velde: zal die het len op 21 mei? goed, de kleine bullebak in het Engels Bully Wee imt startte uiteindelijk ih met zijn Irisch, Scot- n en English folktunes. idat René verstek moest maai ren (heirkracht weet je ipvoi komt het dat onderaan ieclg<lere initialen staan. Ge- „•gaui tend van zijn spreek- 10 /l ordelijke muzikaal recen- ermogen willen we toch ileine bullebak op beide in leggen. huidige formatie staat voor een geografische tiding van hun traditio- Begon Bully Wee met leriaal uit Schotland en ind, nu is er ook Engel- folk bij. Ian Cutler die jels bloed in zich heeft, |ft daar wat mee te ma- Frank Simon doet zijn jotse duit in het zakje. :agen hem met gitaar en Tenslotte zijn er de broers Jim en John Hey respektievelijk met ïr en mandoline en'gi- en bodhran. Niet altijd Jelijk van welke origine liedekens komen gek- rden ze er zelf mee. zelden werd zo'n beetje izied en kon het publiek heimelijk of openlijk uit- isten. Net zo toen één de vier de slappe lach pg. Dit gebeurde twee keer tot algemene hilariteit maar ook tot ongenoegen van wie graag de rest van het a capella lied gehoord had. Ronduit storend werd dat dan genoemd. Net zo met het gitaren stemmen midden in hun optreden. Toch wel slordigheden die beter achterwege gebleven waren Technisch eerder zwak kwam dit toch wel de sfeer ten goede wat ook niet te versmaden is. Ging het eerste gedeelte zo wat ge bukt onder de steek «do you have feelings? «en de vele lege stoelen, de laatste Ierse klanken werd er ge danst tot groot genoegen van Bully. Nog eens, sfeer kwam er ook doordat in het publiek een jongedame zat - ik zal Trees haar naam niet noemen - die nogal .^at Ierse ménsen kent en ook wat afweet van hun muziek dus. Tussen Bully en Trees werd tussen de liedjes over soldaten en wijn en lieve meisjes wat heen en weer gebabbeld zo in de aard van «can you play...» en «an Irish song for the happy birthday tomorrow of some body». Wel fijn dat onder onsje: zowaar een positief aspekt van de Liliputters- publiek. Bully We,e: in de verwerking van de traditio- neke klanken schijnen ze niet zo origineel te zijn in vergelijking met andere groepen maar dit neemt niet weg dat ze naarmate de avond vorderde op steeds luider applaus onthaald werden. Nu, daar zijn ook psycholo gische redenen voor, maar goed. We wilden alleen nog aanstippen dat die jongens een spiksplinternieuwe el pee afgeleverd hebben. En- De Engelse folkgroep Bullv Wex met veel muziek voor weinig toeschouwt' chanted Lady noemt die of te Folksound Records NO FS 102. Nu zitten ze wel al veilig over het Noordzee water (hun toernee in België is voorbij) maar wie interes se zou hebben kan mis schien wel wat hebben aan hun kontaktadres in ons Belgenland: Leon Lamal, Bergstraat 15 in 1990 Hoei- laart. (02/657.24.30.). Kreja verwacht u allen op 21 mei... PD QUE LA FETE COMMENCE een film van Bertrand Tavernier (Frankrijk 1975) met Philippe Noiret, Jean Rochefort, Marina Vlady en Jean-Pierre Marielle. Een bijzonder knappe film die een flinke brok sociale geschiedenis aan het licht brengt. Films zoals deze zouden op het programma van laatstejaarsscholieren moeten voorkomen, zij zijn heel wat leerzamer dan de meeste geschiedenisboekjes. Begin van de achttien de eeuw. Louis XV is nog te jong om de Franse troon te bestijgen en Philippe d'Orléans wordt regent. Tavernier schetst met kennis van zaken de handel en wandel aan het Franse hof. (Filmklub Pan, zondag 1 mei in het nieuwe CSV, Burchtstraat - naast zaal Okapi) LA CLASSE OPERAIA VA IN PARADISO Laatbloeier van de Italiaanse sociale school, mist een beetje de kracht van zijn illustere voorgangers, maar weet toch anderhalf uur te boeien. (Jeugdklub Dido, Mere, zaterdag 30 april) Op de Sint-Annawijk weten de mensen al een hele tijd dat er nieuwe jeugdlokalen gebouwd worden. Maandenlang reeds ziet men een heuse bouwbedrijvigheid in de Bedrij vigheidsstraat. De bedoeling is daar jeugdlokalen op te richten bestemd voor Chiro Gentiaan (die daar wat al te krap behuisd was) en voor de kinder- en tienerateliers Joepie en Tiepie (die zouden verhuizen). Volgend weekend is het zo ver! De lokalen zijn klaar en wat meer is, Joepie en Tiepie stellen hun lokalen meteen open en houden een <tópën,-deurcLag». IS 'T VOOR DE PORTEMONNEE? Voor één keer nietWanneer je zaterdag 30 april tussen 14 uur en 17 uur je neus eens in hei naar verf ruiken de lokaal steekt, zal er nie mand aan de ingang met een schooierige hand klaar staan of zul je geen peper dure pilsjes aangeboden krijgen. Niet dat dit geld niet zou welkom zijn (inte gendeel ook na een mossel souper en een wafelfestijn is er nog steeds zaad nodig in 't bakje) maar op die dag wil men de feestelijke stem ming zeker niet bederven door die.materiële sleur. Wat gebeurf-er. dan wel? Vooreerst kan men natuur lijk de nog wat onwennige lokalen gaan bekijken. Ou ders en kinderen kunnen dit. Ze krijgen bovendien de gelegenheid samen deze lo kalen wat te versieren. Alle kreatieve knutseltechnieken die ze in Joepie-Tiepie machtig zijn zullen hier van pas komen. En zoonlief die vader alleen nog maar met een hamer aan het werk ge zien heeft zal (misschien versteld staan wat die nog kan uithalen met wat bristolpapier? BOVENDIEN Tiepie zal daar ook voor een tentoonstelling zorgen van wat 'Zg dit""jaar' reeds «ge presteerd» hebben, terwijl bezoekers eveneens de ge legenheid krijgen deeg op de pan tot pannekoeken om te toveren. (Elke bezoeker krijgt er daarna zo één...als ze gelukt zijn natuurlijk). Rond het einde van de na middag zo wordt dan ook nog wat opgevoerd. Tiepie zal de taal van mime later spreken terwijl Joepie het lied van Stach zal aanleren'. Stach is de jongen van het land van Katoren die koning geworden is. Hiermee heb ben de Joepie-leden zeven weken lange avonturen mee beleefd. Nu is Stach ge trouwd met zijn Kim maar nog wcirdt h^t lied van Stach met-iffiCTer stemme gezongen. Hier kan je het dus komen aanleren en een gestencilde tekst kan je meekrijgen als souvenir. Meer hebben wij voorlopig niet te vertellen. Wat de nieuwe lokalen betreft, daarover volgen zo vlug mogelijk «nadere gege vens». Wie belangstelling heeft voor de werking Joepie-Tie pie kan kontakt opnemen met (o.m.). Patrick en Deni- se De Ceukelaire, Welvaart straat 100, Aalst. PD orige zondag heeft de Toneelkring Hoger Op voor een bomvolle zaal met Klacht tegen onbekende» an Eddy De Vries deelgenomen aan de toneelwedstrijd van de kulturele stichting Noordstarfonds. De z\v Noordstarfonds Gent organiseert met dit tornooi haar zevende wedstrijd voor liefhebberstoneel. et op te voeren werk werd bekroond in de tweede toneelprijskamp vierjaarlijks voor auteurs uitge dreven door Noordstarfonds. ldy De Vries, een achtendertig rige Antwerpenaar, onderwijzer I :gon pas te schrijven in 1965. ■ntal korte verhalen werden ge- Kbhceerd in het weekblad ABC, -Morgen- en in «Hoho». Hij ■hrcef ook een zestal luisterspe- •n in science-ficlion-genre voor idio Antwerpen. Een toneelver- riging uit Mechelen zette twee listerspelen als eenakter op het pneel- Klacht tegen onbekende» zijn eerste toneelstuk, voltooid I974. Zijn tweede stuk «De op- landige fietser» werd in Mcche- |n gekreëerd in november 1975. jen kleine bediende. De Kort, in pn groot bedrijf ICA doet wanho- Ige pogingen om zich te doen fclden Als een vrouw in zijn le- bn komt wenst hij even de plaats in te nemen van zijn chef Rosseel. Om dat te bekomen aarzelt hij niet om chantage te gebruiken. De chef wijkt en tijdens dit machtsvertoon ontdekt hij bepaalde onregelma tigheden in dossiers. Hij komt erachter dat de firma waarvoor hij werkt een moordsyndikaat is op wereldvlak. Hij roept een journalist ter hulp en wendt zich tot de politie. Hij klaagt persoonlijk via spreekbeur ten de werking van de organisatie aan. De macht blijft machtig. De kleine bediende neemt zelf het recht in handen, pleeg moord op zijn chef en geraakt zo aan bewijs stukken. Te laat, zijn eigen zwak heid hij kan de plaats van zijn baas innemen betekent ook zijn ondergang. Hij wordt vermoord. «Klacht tegen onbekende» is een toneelstuk dat geëngageerd is. Het legt de mensen het probleem voor van de almachtige organisaties. De auteur geeft de boodschap mee: «Wij (de organisatie) zijn machtig, zeer machtig, maar onze kracht is hun zwakheid.» De toneelkring Hogei Op heeft zich sterk ingezet om dit moeilijk, zeer ernstig toneelwerk tot een goed einde te brengen. Op een vrij behoorlijke wijze zijn zij daar in geslaagd. Wij kunnen echter geen uitbundig hoera roepen. Vlot en goed afgewerkt was het aller minst. Vooreerst was daar het kon trast macht-onmacht dat absoluut niet genoeg naar voor kwam. Ver der een gebrek aan kordaatheid die tor grote ploeg akteurs, aktrices en medewerkers stond achter Klacht regen onbekende (JM)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 31