OLIJFJE EN HAAR MOORDENAARS, BRAAF EN BESCHAAFD «DIE VAN AALST» ZIJN NIET ZO KWAAD FILM BIJ ONS 32 De televisiekeuze voor deze week THE ACCIDENT: een knappe, ietwat vreemde film van Joseph Losey, met Dirk Bogarde, Stanley Baker, Jacqueline Sassard, Michael York en een jonge Delphine Seyrig. (BRT, vrijdag 29 april om 20.40 uur) LO PAIS: of het dagelijkse leven van een afficheu anno 1973: een film van Gérard Guérin, met Olivii Bousquet, Nada Strancar en Anne-Marie Coffinet (RTB, vrijdag 29 april om 22.25 uur) LA BELLE EQUIPE: Franse film van Julien Duvivierj met Charles Gabin, Viviane Romane en Charlej Vanel. (RTB, zaterdag 30 april om 20.20 uur). THE SECRET LIFE OF T.K.DEARINGeen Amerl kaanse jeugdfilm die cinefielen kan interesserej omwille van de aanwezigheid van de jonge super-st" Jodie Foster. (Nederland 1zaterdag 30 april om 19.05 uur) LA VIE DE CHATEAU: een heerlijke Franse film m Catherine Deneuve en Philippe Noiret. (BRT 2, dim dag 3 mei om 21.15 uur) L'OEUF: Franse komische film van Jean Herman met Jean Rochefort, grapjas Guy Bedos, Miche Galabru etc. (RTB, donderdag 5 mei om 20.10 uur) Na Heksenjacht van Miller, een fel opgemerkte vertoning in het kader van de Renaat Ravijtswedstrijd, bewandelden de Catharinisten vorige week-end lichtere paden. En met sukses zouden we durven beweren ware het niet dat tekst en voorkomen volledig in tegenstelling stonden met de inhoud, die hier als bondgenoot het dekor kreeg. «Olijfje en haar moorde naars» een komedie van John Patrick in een «Hol landse» vertaling van Ro bert Sobels is een stuk dat wat inhoud betreft niet veel om het lijf heeft. Het kan echter best een amusant kijkstuk worden. Rond het personage van Olijfje, een vrolijke vrouw van vijftig die leeft van de opbrengst van, voddenhandel, bewegen zich drie gure personen, één vrouw van het verlei derstype een mislukte pro fessor met één long en een meeloper van het bedrie gerstype Het trio maakt dankbaa. gebruik van de goedgelovigheid van Olijfje om zich, op de vlucht voor de politie, in haar oud he renhuis vol afval en muizen te vestigen. Om aan geld te komen besluiten zij een le vensverzekering op de vrouw af te sluiten en haar achteraf te vermoorden. Een muziekdoos ais ver jaardagsgeschenk is een- mom voor een eerste moordpoging uit het brein van mooie Gloria ontspro ten. Een zoldering stort in en Olijfje die er onder moest gedood worden komt springlevend te voorschijn dankt haar belagers en vooral Gloria. Overrompeld door de goedheid van de vrouw besluit deze niet meer te werken aan moord plannen op de lompenhan delaarster. De beide ande ren nemen elk een poging voor hun rekening die echter mislukt. Het braaf mensje kan niet aanvaarden dat er in «haar vrienden» ook maar iets slechts huist. Als zij met haar neus op de ware feiten gedrukt wordt ziet zij nog middel veront schuldigingen te vinden. De simpele ziel blijkt ook schatrijk te zijn en dat is de klimaks van het ganse ver haal. Wat het totaal betreft kun nen we stellen dat er een zekere homogeniteit is be komen. Zowel Olijfje (Annie Moortgat), Gloria (Nelly De Hert), Brad (Gilbert Eelbo- de) als Sal (Jos Vanmol) speelden op een hoog peil. De verloren h's en andere uitspraakfouten van deze laatste, waar wij anders nog wel eens durven te vitten, konden ons nu niet deren, ze waren integendeel onge kunsteld, een positieve in breng, passend bij de per soonlijkheid van de oplich ter. Ook de dokter (Dirk Klinck) en de politieagent (Eric De Smet) deden hun best. Een onnatuurlijk spelen van de eerste en een gebrek aan plankenvastheid van de tweede zijn faktoren die slechts door oefening, meerdere optredens, kun nen verdwijnen. Wat liep nu globaal gezien mank? De verhouding taal en type van mensen. De taal was beschaafd, gemaakt, met veel weet je's, hé's en ha's, helemaal niet de taal van een voddenraapster. Zij kon best een resem Aalsterse of andere dialek- tische klanken ingelast heb ben. Dat zou de tegenstel ling tussen de oplichters en haar nog meer geaksen- tueerd hebben. Of waarom niet eens totaal afstappen van het ABN en ze elk hun eigen dialekt laten spreken. De sfeer rond dit viertal zou er zeker goed bij gevaren hebben. We zijn, geloven we, toch reeds de tijd ge passeerd dat toneel een taalles is voor de toeschou wer. Deze komedie in een vlotte, al dan niet neder- lands, zou echter en rauwer overgekomen zijn. Het ge hele voorkomen van de vod denraapster was te braaf, te proper. Ze zag er hoogstens dertig uit, haar grime was te net, een schrille tegenstel ling met haar levenswijze midden muizen en afval. Oplichter Brad kwam zo netjes voor de dag...onge looflijk voor iemand die in zo'n krocht leeft! Gloria was ergens iets te chic gekleed. Alleen het uiterlijk van Sal strookte met zijn gehele ty pering. Het dekor was een juweel tje, zelden zagen we zo'n staaltje van efficiëntie en perfektie. In de sfeer van dit dekor kon dan ook best het ganse stuk naar taal en Op 22 april vond in het Oud-Hospitaal de opening plaats van een tentoonstelling waarin 17 Aalsterse kunstenaars hun werken kollektief exposeren. In feite is deze tentoonstelling een heruitgave van een gelijkaardig gebeuren, met dezelfde kunstenaars in de Agnietenkapel te Gouda in Nederland. Het geheel is ontsproten uit een samenwerking tussen het kunstcentrum «Burgvliet» aldaar en de kunstenaarsbond «Bolaska» uit Aalst onder het voorzitterschap van Willy De Turck. Het betreft een kulturele uitwisseling: ook de Nederlanders zullen hun werken bij ons tonen. Het zou ons te ver leiden om elk der zeventien exposanten af zonderlijk onder de loupe te nemen, temeer er reeds ver schillenden ervan in voor gaande artikels belicht gewor den zijn. Het valt ons eveneens moeilijk om een welbepaalde lijn te trekken, laat staan te vol gen in deze tentoonstelling. Elk der leden van de kunstenaars- bond gaat zijn eigen weg. Ner gens konden we iemand be trappen op wat plagiaat ge noemd wordt. Dit pleit onmid dellijk voor de vereniging zelf: de leden ervan hebben de kans om samen realisaties op te bouwen zonder dat hun per soonlijkheid verloren gaat. Elk der exposanten beZit kwali teiten genoeg om het geheel op eenzelfde artistiek peil te hou den. Hiermede belanden we dan bij een tweede positief punt: veelzijdigheid in oeu- vre;eenheid in kwaliteit. He melsbrede verschillen echter tekenen zich af in de keuze der onderwerpen en de realisatie Schepen Jan Caudron opent de tentoonstelling Die van Aalst (JM) Een grote verscheidenheid werk v< ervan. Opvallend is het grote aandeel van de keramiek, het grafische werk en het daarop geïnspireerde. Daardoor lijkt de schildersklas eerder op de ach tergrond te zijn gedrongen, maar de aandachtige kijker zal merken dat in deze richting een originele weg opgegaan wordt. Eveneens opvallend is het rela tief groot aantal vrouwelijke deelnemers, die zeker niet moeten onderdoen voor hun mannelijke kollega's. Vermelden we nog de verschil lende exposanten: Achiel Hut- sebaut (kunstschilder), André Van Schuylenbergh (kunst schilder). Anne-Marie Van Hoorick (grafisch kunstenaar), Armand Calders (glazenier). Frank Stevaert (keramieker en in "Die van Aalst- (JM) juweelontwerper), Gilbert De Smet (Beeldhouwer), Facque- line Uyttersprot (keramieker), Jan De Nijs (kunstschilder), Lieve De Pelsmaeker (kera mieker), Lutqarde De Gendt (sierkunstenaar), Marcel Car- don (grafieker), Mia De Block (vrije grafiek). Herman Muys (sierkunstenaar), Monique Muylaert (keramieker), Nicolas (vrije expressie), Paul De Ryck (graveer- en sierkun stenaar) en Willy De Moyer (bouwkundig tekenaar, kon- struktivist). Het werk dat deze mensen tot 8 mei exposeren toont vol doende de aspekten die het grote sukses dat in Nederland behaald werd. bepalen. André De Groeve De verdienstelijke ploeg van de Catharinisten met tweede van links regisseur Guns. (JM) Helemaal ontdaan dankt Olijfje. Sal de oplichter. Een moordpoging mislukte (JM) typering opgebouwd zijn en dat is spijtig genoeg niet gebeurde. De regie in handen van Jef Guns bevatte zeer goede momenten. We denken aan de teezakjes aan de was draad aan het instortende plafond, aan de echte kat en het groeten ermee. Toch kon het geen klimaks leg gen naar het einde toe. Het happy-end was te doorzich tig. Ook al schreef de au teur een goedkoop slot, het staat de regisseur vrij dit slot te verwerken of zelfs geheel te veranderen. Besluitend: de Cathari nisten hebben een ver dienstelijk toneelseizoen achter de rug. Werkten nog mee aan deze produktie: toneelmeester was Marc Van de Putte, hij kreeg assistentie door Machteld De Rauw en Mia Slagmulder. Het dekor werd verzorgd door het stadsper- soneel en leden van de Ka mer. Het dekorontwerp kwam van Ewald Delbaere, waarvoor wij van harte feli citeren. De belichting was voor rekening van Hubert Janssens. De grime werd verzorgd door Frans De Ko- ninck en Elsie Coppens. De produktie was in handen van Hugo Klinck. Roel Van de Plas Grodin, in en Ed genoeg THE HINDENBURG Een film van Robert Wise (VSA, 1975) Met George C. Scott, Anne Bancroft, William Ather- ton, Roy Thinnes, Gig Young, Burgess Meredith, René Auberjouois en Charles Durning. We schrijven 6 mei 1937. Rond zeven uur 's avonds eksplodeert de Hindenburg - een enorme zeppelin ofte vliegende sigaar - boven het vliegveld van Lake- hurst in de Amerikaanse staat New-Jersey. Van de 97 passagiers komen er 35 om het leven. Allerlei ge ruchten doen de ronde en er is al vlug sprake van sabotage. De geschiedschrijving geeft ons geen ant woord op de vraag ongeval of sabotage? In deze film daarentegen gaat men er ronduit van uit dat het roer werd gesaboteerd. Een tegenstander van het met rasse schreden oprukkende Nazi-regime zou op die manier duidelijk hebben willen maken dat_ Hitiers' beleid niet de goedkeuring van de ganse" Duitse bevolking kreeg. Tevens vernietigde hij meteen één van de voornaamste propagandamidde len van public relations officier Dr. Goebbels. In de film wordt deze hypothese eigenaaraig genoeg naar voren gebracht tussen twee objektievepP sekwensen in. Dat kan dan wel enige verwarring stichtende argeloze toeschouwer kan op die manier gaan geloven dat de film volledig strookt met de historische waarheid, wat lang niet bewezen is. Deze film-opbouw was blijkbaar noodzakelijk om van de film een samenhangend geheel te maken: de tage-hypothese blijft over als middel, als aanleiding. Het scenario vangt aan na de ramp: we krijgen ee aantal ondervragingen voorgeschoteld, wat psyche logische situatie-schetsen, enzovoort enzoverdei het klassieke schemaatje. Dat alles resulteert uit eindelijk in een grandioos vuurwerk: de eksplosi van de Hindenburg. «The Hindenburg» is een typisch Amerikaanse supei produkt, altijd goed voor een gezellig avondje uit Enkele interessante aspekten zijn nochtans: de ge detailleerde rekonstruktie van de zeppelin, de ge slaagde speciale effekten (van specialist vuurwerk maker Albert Whitlock), de knappe muziek van Davi Shire en een homogene vertolking. (cinema Palace) KINGKONG een film van John Guillermin (VSA, 1976) met Jessica Lange, Jeff Bridges, Charles John Randolph, Julius Harris, Jack O'Halloran en Lauter. Koning Kong blijft nog een weekje meer over stadje waken, dat is dan ondertussen al zijn week, de brave borst weet blijkbaar van geen den. (cinema Feestpaleis) Ondertussen heeft cinema Feestpaleis ook grootse plannen op stapel staan, héél binnenkort wordt het hele zaakje voor enige tijd naar cinema Rio overgehe veld. Cinema Feestpaleis sluit voor enkele maanden (hoelang weten we nog niet precies) zijn deuren, om nadien als een phoenix uit zijn as te verrijzen. 50 MEESTERWERKEN VAN WALT DISNEY een kompilatie van Disney's meest geslaagde teken filmpjes, bijzonder grappige verhaaltjes met bijna uitgestorven dieren-personnagesMickey Mouse op kop natuurlijk Donald Duck, Pluto en de anderen er achteraan. Een «must» voor de liefhebbers, een aanrader voor alle anderen (cinema Alfa)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 32