FILM Bil ONS «POEZIE IS EEN DAAD DOM BERNARD COPRAY OP WAARDIGE WIJZE HERDACHT Adviesraad en Apenbare examens UDITIE DOOR DE AKADEMIELEERLINGEN A.M.B.T. NIEUWS: Dc Voorpost - 6-5-77 - 2" Ij itv jjdag 29 april 1977 brachten drieënveertig leerlingen van de van de avond. Prachtige pan- ;n|tademie voor muziek-balleten toneel een voordrachtauditie fluitmuziek leidde elke reeks w^der het motto: Poëzie is een daad...» teksten in een besloot ook elke ei t vrouwelijke overwicht was gewoon overweldigend in de reeks samen met het wegdim- iu; zetting, eenentwintig meisjes en twee jongens droegen mende licht. Een paar zwak- /ri or. Na de auditie had een kleine plechtigheid plaats waarop kere schakeltjes zaten er hier 'ei hepen Van Kuituur Jan Caudron en regeringsmedaille en daar wel in, maar ze waren iclerhandigde aan Guido Klinck en Oliva De Roo. Terwijl we zo miniem klein in het perspek- «n door de tentoonstelling «Die van Aalst» slenterden zei tief van die vloeiende poëtische ur i van de leerlingen zo maar entoesiast weg dat het deze belevenis dat we niet eens in c >r over gans de lijn steengoed zou worden enwe kennen detail gaan treden. Naampjes get lieve juffrouw haar naam niet maar ze bleek achteraf echt noemen kunnen we toch niet. si waarheid te hebben gesproken, 't Was fijn! Hubert Janssens moest de be- )0R WIE HAAR SOMS %/ELD AANDOET oud-hospitaalzolder is een om van een oase om poëzie ir te dragen en biedi moge- leden te over om een klein- stgebeuren van diverse ires honderd procent tot zijn ht te laten komen. Nu is de laciteit aan zitplaatsen niet overweldigend groot en dat ift ook niet maar toen het il van woord en mimiek, toen «poëtische daad» begonnen s moest men de beneden- jr gewoon dicht, toe. op slot ouden hebben. Voor een ir leerlingen moet het meer i een rot gevoel en gehoor /eest zijn tijdens hun voor- cht dat gestommel, gefluis- jazelfs luidop praten mee te eten verwerken. Tijdens begin van een tweede ks gedichten verlieten dan ir een aantal jonge mensen rolder en dat was het enige atieve punt van gans de avond. Volgende maal in het belang van het programma echt korrekt aan het principe houden: Op tijd binnen ofwel buiten blijven. ALS DE MENSEN LUISTEREN... spreekt het al een taal wat voordraagt. Voor een keer hebben we ons notitieboekje dan maar wegge borgen. Of nee, we krabbelden wel wat woorden maar dan in 't donker. We zaten zo lekker donker verscholen onder de hanebalken dat we gewoon geen notities konden nemen. Op het programma stond de namen van schrijvers en voor- dra(a)g(st)ers alfabetisch ver meld. De teksten werden vlot na mekaar gebracht, een sub tiel vermengen van proza en poëzie, een laten verglijden van mooie menselijke stem men, traag maar gestadig op klimmend naar het hoogtepunt Het programma, rijk en afgewis seld, stond in het teken van het leven en werk van de overledene. Het «HaIlcIuia»-koor zong stuk ken die Dom Bernard zelf nog met hen had ingestudeerd. Als van zelfsprekend werd aangevat met Gregoriaanse gezangen. Elk der vijf stukken illustreerde een hoog tepunt uit het kerkelijk jaar. Reeds van bij de aanvang merkten we dat het koor deze muziek nog steeds op sublieme wijze weet tot leven te brengen. Enkel in het machtig mooie «Tenebrae factae sunt» was een klein vlekje te bespeuren. Di rigent Gaston De Cock volgt de muziek op de voet en weet op een bijna nadrukkelijke wijze de stemmen naar zijn hand te zetten. Rudy Tas leek ons niet sterk over tuigend te zijn in Lübecks Praelu- dium en Fuga in E groot. Bachs «Wenn wir in höchsten Nöten sein» klonk veel sterker. Herman Slagmulder, bariton ver tolkte «schlummert cin» uit de kantate «Ich habe genug van Jo- hann Sebastian Bach. Zijn stem leek ons hiervoor minder geschikt te zijn. Kwartet nr 12 K.V. 156 van Wolfgang Amadeus Mozart. Een vroeg werk van de komponist van wie gezegd wordt een schoolvoor beeld van goede smaak te zijn. Van die goede smaak viel weinig te bespeuren; er werd meer vals dan juist gespeeld. We weten dat het strijkkwartet een der moeilijk ste vormen is uit de kamermuziek. Dc vier muzikanten zullen dit ook wel weten, en met alle respekt voor hun moed en durf om hun kunnen vrij te geven aan de pu blieke opinie lijkt het ons beter dergelijke dingen niet meer te doen en binnen de grenzen van het amateurisme tc houden. De enige die steeds de juiste toon wist te treffen was cellist Jan Wellekens. Spijtig dat hij slechts een sckun- daire rol had tc spelen. Een betere indruk gaf het ensem ble toen het als instrumentaal be geleider optrad in dc cantate «Jesu, meine Freude» van Die trich Buxtehude, samen met orga nist Rudy Tas. het Halleluia-koor, Herman Slagmulder, Rita Piron en last but not least «Pro Musica». Met dit werk werd het ruim twee uur durende koncert besloten. Alles bij elkaar, een welgemeende en dankbare hulde aan een man die door zijn inzet velen dichter bij de muziek heeft weten te betrekken en wiens werk hopelijk door zijn koor en de nieuwe dirigent met evenveel toewijding zal verder worden gezet. André De Groeve Dimi Bernard Copray. iaP1 Ook de Adviesraad van de Akademie voor muziek, bal- e nl en toneel is samengesteld. de >or de P.V.V. zetelen Raoul Ladeuze en Mevrouw iouy oreels-Van Beveren, voor de V.U. Guido De Groote (se- ,n etaris) en Mare De Bie. 1 w' lor de B.S.P. werden Martin Hutsebaut (voorzitter) en !sch 1U| Belon aangeduid. De C V P. tenslotte vaardigde Mar- en I Crombeen, Leon Van Den Eeckhout en Adolf Mertens t lai ilent De openbare eksamens 1977 gaan door op vier ver- che lillende plaatsen. Het Kollege van Burgemeester en kor hepenen, de Kommissie van Bestuur en de Direkteurvan tek' Akademie hebben de eer en het genoegen u uit te s'° digen tot het bijwonen van deze openbare eksamens. er b ikfluiten Cello: 9 mei 18 uur stadfeestzaal. 3me mo (M. vb M1): 11 mei, 14 uur Akademie Schoolstraat votno (M2): 11 mei. 18 uur Akademie Schoolstraat iode0rdragen: 13 mei. 17 uur Stadsfeestzaal >ch ueei (j jaar) 17 mej 19.30 uur Stadsschouwburg Vrede- ;en I ,n de gel: 18 mei, 14 uur Sint-Martinuskerk was' ino (hogere graden)20 mei, 18 uur Akademie School- dat aat h ie< per- en houtblaasinstrumenten: 21 mei, 9 en 14 uur lotet dsfeestzaal e arsfluit: 23 mei, 18 uur Akademie Schoolstraat hee ig: 24 mei, 18 uur Stadsfeestzaal ien 1 ische kunst: 25 mei, 18 uur Stadsschouwburg ae' aar: 26 mei. 18 uur Stadsfeestzaal escl gwerk: 27 mei. 16.30 uur:Akademie Schoolstraat ndei leel: 2 juni, 19.30 uur: Stadsschouwburg en hneel; 4 juni, 15 uur Stadsschouwburg sloth 1 reeks van vijftien data waar de leerlingen der Akademie steed verschillende vlakken hun begaafdheden en kunnen ne e en moeten tonen. Na een jaar van lessen bijwonen en uurt eteren van soms moeilijke en saaie oefeningen wensen e voi hun nu reeds het beste toe bij de komende eksamens. e,eni K. De Naeyer «mei ly H< a— lichting met tamelijk primitieve middelen redden, maar hij deed het toch. Een paar voor dragers hadden net iets te weinig plankenfeeling om de volledig juiste plaats op te zoe ken in het licht van die stralen bundel. «Een dorp in september, twee en twee, singer, met geheven hoofd, toen ik veertien was, de laatste katholiek, vis, anne zwemt duizend meter (prach tig) ik zag Cecilia komen (iets te weinig speels en te ge- maakt);standbeeld (zeer goed) de eerste plicht van elke vrouw (fijn), bloemen, bontmantel, langs de nacht, de baron milieuverontreiniging (goed), 's avonds, hond-kind, hummeltje, iemand stelt de vraag (prima), ik keek naar bui ten onze vader terwijl het geduld liegt ik heb afschuw van stijl stoel goed voorgedragen, iets te ge- affekteerde uitspraak) ik wil me laten opereren Freder- ika de kip het was nog winter in mei, toen God weer naar huis ging strip- teasedanseressen (formidabel E wat zenuwen terwille van de medaille?)» Zp, dat konden we er in de poë tische donkerte van maken, in de klaarte van de dag schrijven Mimiek en gebaar geven de voordracht meer kleur. (SJ) we: met oprechte poëtische ge lukwensen aan leraars en alle leerlingen. Werkten mee aan «Poëzie is een daad»: Hilde Bonnaerens - Mieke Bouve - Brigitte Corten - Fran- cine De Bolle - Vera De Cooman - Leen De Geest - Ca role De Jonckheere - Hilde De Mecheleer - Conny De Roo - Oliva De Roo - Veronick De Vos - Marleen Hanssens - Els Hendrickx - Carine Heyvaert - Vera Matthieu - Mieke Hey vaert - Anne Reynders - Fran- cine Schockaert - Jan Van Bel lingen - Lutgardis Van Den Be- rghe - Mieke Van Den Brulle - Beatrijs Verbeken - Dirk Verlee Leraars voordragen: Lieve Van Landeghem - Dirk Van Vaerenbergh - Greta Ver niers - Arlette Walgraef - Kris Yserbijt. Belichting: Hubert Janssens. Algemene leiding: Kris Yserbijt. Zorg, dat je er de volgende maal bij bent. Karei De Naeyer Op woensdag 27 april 1977 ging in de Sint Antoniuskerk te Aalst een koncert door ter nagedachtenis van Dom Bernard Copray, de diep betreurde dirigent van het «Haileluia»-koor van het Instiuut Dames van Maria. Het koncert ging door precies zes maanden na zijn overlijden op 27 oktober 1976. Verschillende ensembles en solisten verleenden hun medewerking: vooreerst het «Halleluia»-koor, dat nu onder de leiding staat van de heer Gaston De Cock, het ensemble «Pro Musica» geleid door Louis Van der Paal, het kwartet «Erato», bestaande uit Jan Geeraerts, eerste viool, André Willems, tweede viool, Willem Muylaert, altviool en Jan Wellekens, cello. Verder nog Rita Piron, sopraan. Herman Slagmulder, bariton, en Rudy Tas, orgel (solist en begeleider). jfc 23 deelnemers aan de poëzie en voordrachtavond van de akade- jrior muziek ballet en toneel waren slechts iwee jongens, een kleine WiV-, (57) I 1 I I I I 1 1 i 1 I 1 t I MARATHON MAN een film van John Schlesinger (VSA, 1976) met Dustin Hoffman, Sir Laurence Olivier, Roy Scheider, Marthe Keiler, Fritz Weaver en Richard Bright. naar een scenario van William Goldman (de auteur van «Butch Cassidy and the Sundance Kid»), naar zijn gelijknamige roman (in het Nederlands uitgege ven bij Elsevier A'dam-Brussel, 245 frank). «Marathon Man» is het sensationele - maar wel fiktieve - relaas van een student (en in zijn vrije uurtjes marathonloper, iets wat hem goed van pas komt overigens) die op toevallige manier betrokken wordt bij een louche zaakje van een gewezen Nazi. De brave student noemt Babe (Dustin Hoffman) en heeft een broer, Doc, die blijkbaar voor een speciale afdeling van één van Amerika's geheime diensten uiterst moeilijke karweitjes opknapt. Daarnaast ver handelt Doe de tijdens de tweede wereldoorlog ver zamelde juwelen van een in Zuid-Amerika onderge doken Nazi. Op een mooie dag moet Doe dat met zijn leven bekopen. Van die dag af wordt zijn broer Babe, die tot dan toe een rustig leventje leidde, op de hielen gezeten door de Nazi-beul. Het wordt allemaal erg moeilijk dan, want niemand kan niemand nog vertrouwen. Er gebeurt heel wat vooraleer alles in kannen en kruiken is en Babe weer kan gaan stude ren. Schlesinger (die reeds eerder «Billy Liar», «Darling», «Far from the madding crowd», «Midnight Cowboy», «Sunday Bloody Sunday» en «Day of the Locust» maakte) toont zich ook hier weer een uiterst vaardig kineast. «Marathon Man» is één van de knapste films die in 1976 in de States uitkwamen. De grote ver scheidenheid in de - allen even terloops aangeraakte - onderwerpen (het Mc-Carthy-isme, het leven in de Amerikaanse grootsteden, de Amerikaanse kleurlin gen, het Neo-Nazisme, enzovoort) vertoont een dege lijke struktuur die verwarring voorkomt. De totaal- struktuur van de film zal wel grondig bestudeerd zijn, het resultaat ervan is dat je voortdurend geboeid zit te kijken. Scenarist Goldman heeft bovendien handig gebruik gemaakt van een aantal verrassingseffekten die voortdurend vragen oproepen, een antwoord la ten veronderstellen, doch achteraf een totaal andere oplossing geven. Ik maak wellicht voorbehoud voor enkele brutale sekwensen, die weliswaar volledig in de film geïntegreerd zijn, maar desondanks toch bijzonder hard kunnen aankomen, (cinema Palace). THE LEGEND OF HELL HOUSE (Het huis der ver doemden) een film van John Hough (VSA, 1973) met Clive Reville, Roddy McDowall, Pamela Franklin en Gayle Hennicutt Scenario naar een roman van Richard Matheson, die nog meer dergelijke verhalen heeft geschreven en van wie Steven Spielberg «Duel» verfilmde. Goede griezelfilms vind je niet zoveel en deze «Le gend of Heil House» is beslist geen meesterwerk (die zijn uiterst zeldzaam), maar wel bijzonder ver dienstelijk en lang niet onaardig. Zoals de titel al laat vermoeden gaat het hier om een mysterieus huis waarin allerhande rare dingen gebeuren. Op de een of andere manier heeft een geest (of een spook, zoals U verkiest) er zijn intrek genomen en die duldt uiteraard geen rustverstoorders. Toch zullen enkele weten schapsbeoefenaars - in opdracht van een rijke ma dam - proberen te weten te komen wat er precies aan de hand is. Indien zij de geest vinden zullen zij hem bestrijden tot hij het huis verlaat. Zij hebben er nog maar pas hun intrek genomen of daar daagt het vervelende, angstaanjagende geval al op en maakt hen het leven zuur. Eerst zullen zij al hun wetenschappelijke kennis gebruiken om het spook te bedwingen, doch dat mislukt uiteraard, want spoken zijn daar tegen opgewassen (of wat dacht U?). Uiteindelijk slagen zij er toch in de boze kracht te beheersen, dank zij enig psychologisch doorzicht. Er komen natuurlijk enkele angstaanja gende en afschrikwekkende passages aan te pas en wanneer men bereid is het gegeven te aanvaarden, zit de kans er wel in dat men lekker gaat griezelen. De wetenschappelijke theorieën slaan natuurlijk ner gens op en de gezochte trukages kunnen af en toe ook storend werken. Niettemin een knappe film, die vooral de liefhebbers van het griezelgenre niet mogen missen, (cinema Alfa) Ondertussen heeft cinema Feestpaleis zijn deuren gesloten: de zaal wordt binnen de kortste keren verbouwd en daar komen we binnenkort dus even uitgebreid op terug. In cinema Palace is het balkon gesloten, daar verlopen de verbouwingswerken in verscheidene stadia, doch op 26 mei gaan ook daar de deuren dicht. Stilte voor de storm noemen ze dat. Alhoewel het Eurovisie-songfestival en de voetbalfi nale van de Europese Beker voor Bekerwinnaars voor velen de hoogtepunten van deze televisieweek zullen worden valt er voor de filmliefhebbers toch een en ander te beleven. Kijkt U maar. KILLER'S KISS: een film van Stanley Kubrick (VSA, 1955), een buitenkansje voor cinefielen, aangezien deze film tot nu toe enkel in cinematheken werd vertoond. Kubrick leverde met «Killer's Kiss» bijna een éénmansfilm af: hij was co-producent regisseur, kameraman en monteur. De voornaamste akteurs zijn: Frank Silvera, Jamie Smith, Irene Kane, Jerry Jarret en David Vaughan. (RTB. vrijdag 6 mei om 22.25). ONE MORE TRAIN TO ROB: een western van An drew McLaglen, met Diana Muldaur en George Pep- pard. (Nederland 1zaterdag 7 mei om'21.50 uur) AMAZING YEARS: een vrij aardige dokumentaire over de geschiedenis van de film. (Nederland 2, zondag 8 mei om 21.10 uur) PATTON sterk omstreden Amerikaanse oorlogsfilm van Franklin J. Schaffner, met George C. Scott als generaal Patton. (BRT 2, dinsdag 10 mei om 21.10 uur) UN MEURTRE EST UN MEURTRE: een Franse film van Etienne Dérier, met Jean-Claude Brialy, Cathéri- ne Spaak en Stéphane Audran. (RTB, donderdag 12 mei om 20.10 uur) OSSESSIONE: Italiaanse film van Luchino Visconti, met Massimo Girotti en Clara Calami. (Nederland 1, donderdag 12 mei om 21.50 uur)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 27