I WILLEM VAN HECKE: «HET IS ALSOF IK NIET TEGENWOORDIG BEN» IN NEW REFORM DIT WEEK-EINDE VOLKSMUZIEK EN POP KIEZEN U SPREEKT MET UW MOORDENAAR etc vi EINDE SEIZOEN VERTONING MET KOOPJESWEEKALLURES DOOR NIEUW LEVEN 28 - 6-5-77 - De Voorpost iigc tinten, zeer stoffelijk en tast baar, vol leven en beweging. Vaak denkt men aan in de natuur voort komende materie: rotsen, boom schors, mineralen. Dit maakt elk werk zeer aantrekkelijk voor het oog, wat ongetwijfeld het succes ervan in de hand werkt. Belangrijker echter is datgene wat achter de techniek verscholen gaat; wat tussen de spreekwoorde lijke regels te lezen is: we kunnen enkel genoegen nemen met de technische virtuositeit wanneer deze volledig in dienst staat van wat het ware wezen van het kunstwerk bepaalt: datgene wat niet onder (normale) woorden te brengen is. Hierin slaagt Willem Van Hecke als geen. Nooit krijgt men bij hem de indruk dat zich niet bij de zaak betrokken weet. Enkel reeds door het gebruik van kleine formaten wijst hij er op nooit de toeschou wer te willen overbluffen. Van Heckes werkt munt uit in tijd loosheid. Onmogelijk kan men een stijlkenmerk onderkennen: hij is romatikus en modernist terzel- vertijd. Eenzelfde werk doet den ken aan voorhistorische rotsteke ningen, terwijl men onmiddellijk daarna het gevoel kan hebben met een verfijnd, grafisch aandoend werk van onze eeuw te doen te hebben. Van Hecke zegt over zichzelf: «Een schilder geeft eigenlijk maar zijn eigen weer. Zijn eigen voor keur. hetgeen hij zelf gaama ziet. Ik ben liefhebber van de oudheid, van 't ontstaan van alles: bomen, duinen, strand en zee. Een kei is een brok van «de bol», een zak zand is een stuk van de wereld.» Dit citaat (even als de andere overgenomen uit een brochure uitgegeven door Galerij Pieter Coccke) toont voldoende aan met welke basis Van Hecke zijn wer ken tot een stuk reëel leven poogt te maken. De ruimte waarin de werken geëk- sposeerd worden vinden we min der gelukkig: prachtig als ruimte om een huiselijke atmosfeer op te wekken, maar ons inziens veel te druk om de fragiele werken van Willem Van Hecke ongestoord tot hun recht te laten komen. Men moet zich haast een weg banen tussen stoelen, zetels en tafels om een werkje van naderbij te be schouwen. Deze tekortkoming buiten beschouwing gelaten kun nen we de tentoonstelling zeer ge slaagd noemen en onze lezers een bezoek ten sterkste aanbevelen. Het is alsof Willem Van Hecke tegenwoordig is. André De Groeve Aldus sprak Willem Van Hecke over zichzelf. Sinds 7 januari 1976 is Willem Van Hecke niet meer. Toch zullen zijn werken een onbetwistbare indruk nalaten van een man die, we gebruiken nogmaals zijn eigen woorden, zegde: «Ik volg mijn gevoel, mijn mirakel.» Tot 18 mei 1977 zijn in de galerij Pieter Coecke (Molenstraat Aalst) veertig werken te zien uit Van Heckes nalatenschap. Het is geen gemakkelijke taak door te dringen in het wezen van Van Heckes kunst. Het introverte karakter ervan plaatst ons soms voor een quasi ondoordringbare muur. Het is bij sommige werken slechts na lang toekijken mogelijk een glimp op te vangen van dat gene wat de kunstenaar er toe aan zette het betreffende werk te reali- Om het allemaal nog eens goed te koördineren hebben de plaatselijke jeugdcentra, folkkroeg en organizatoren voor vol gende zaterdag 7 mei niet minder dan vier optredens gepland. We vervallen dus in oude gewoontes en voor de melomaan is het weer kiezen geblazen tussen evenementen die heteen al wat meer dan het anderehun muzikaal belang hebben. seren. In Van Heckes werk keren telkens enkele fundamentele aspekten en-of onderwerpen terug. Zo valt onmiddellijk het grote belang op dat Van Hecke hecht aan de men selijke figuur, alleen of in groep. De meeste werken hebben een uit gesproken verstild karakter. Men zou het «liederen zonder woor den» kunnen noemen. Steeds treft de dualiteit tussen hardheid in rea lisatie en gevoeligheid in opvat ting. De lijnen zijn vaak hard. meedogenloos, maar nooit komen ze als dusdanig over omdat de hand die getrokken heeft gestuurd is geworden door een sterk verin nerlijkte levensvisie. Technisch is Van Heckes werk subliem. Een weelde van gevoe- We beginnen het dichts bij de deur van ons aller Voorpost kantoor. Op 7 mei dus, in jeugdklub Tanu, komt de Gent se volksliekeszanger Walter De Buck. Het is niet de eerste keer dat hij onze regionen aan doet, liefhebbers zullen hem graag terug zien. Walter De Buck heeft begin dit jaar een nieuwe iangspeler vol ledig gev, ijd aan de straatchan sons van zijn grote voorganger en voorbeeld Karei Waeri. Een uitstekend stukje vinyl was dat en meteen werden toentertijd de misbaksels van Willem Vermandere en Jef Eibers bijna vergeten. Niet dat met Walter's elpee ons hart hebben verpand aan zijn materiaal want wie de vogel kent weet dat er een pa- radoks bestaat tussen de in houd van zijn liedjes en zijn vrij aanstellerige houding. Och arme Walter. Verder van de deur houdt jeugdklub Terlinden een vijfde meifeest tijdens hetwelke on der meer de plaatselijke idolen van de Aalsterse groep Is Cuma Liom zijn te aanschou wen. Zij zullen hun repertoire verdelen over de Vlaamse volksmuziek en het Django Reinhardt-genre a la Douce Ambience. Een boogscheut daarvan ge ven de leukerds van Isopoda een tweede overzicht van hun gloednieuw programma. Deze keer wordt de muziek gespijsd met grootse podium-acts. De groep bewandelt de muziek van o.m. Genesis, ze steken dit trouwens niet onder stoelen of banken en als de zitplaatsen in de Sint-Annazaal, Roklijf, Aalst voldoende zitvlakken onder steunen dan wordt het vast o.k. Een boogscheutje verder, meer bepaald in folkkroeg Par- nassos te Denderleeuw, treedt dezelfde avond de Engelsman Howard Bond op. De kerel trad onlangs als zgn. floor- singerop in voornoemde kroeg en zijn melodieuze folk- chanson en warme stem vielen zo goed in de smaak dat hem prompt een avond-vullend pro gramma werd gegund. Tekstu eel zowel als muzikaal doen zijn liedjes denken aan Livings- ton Taylor (broer van James) en m ietwat mindere mate Gor don Lightfoot. Dezelfde kroeg organizeort op 13 mei. de za terdag daarop dus. een optre den van de groep 't Kliekske 'meer hierover volgende neeirj De/elfde avond geeft "-Jé De 'Joeg. Sint- l'.r Aal'.t een jaZZ- a l'.r.'l Hif» u- /<:rg<;i<-ri r;ri /onder U: noteren in do De heer Stundaert opent de tentoonstelling van werk van William Van Heeke in de galerij Pieter Coucke (EL) agendaboekjes: Wannes Van de Velde op 21 mei in jeugd klub Kreja, zowaar het belang rijkste optreden van dit lopend seizoen te Aalst. Allen daar heen, tenzij U als Aalstenaar het zoveelste affront wil doen aan de kwaliteit door Uw afwe zigheid. Rene De Witte Dirk De Schepper, nieuwe aanwinst en zanger van de Aalsterse groep Isopoda, de vleugels sprei dend over het land van de symfonische rock en op 7 mei te beluisteren in zaal Sint-Anna, Roklijf te Aalst. rekwisieten. Salon, bar cn trapge- dcelte in dc gang vormden een mooi geheel. De belichting was vrij eenvoudig en werd door dc technische ploeg goed verzorgd. Het klankgedeeltc kon ons minder bekoren ofwel te luid ofwel spra ken de spelers te stil en te onduide lijk. maar meerdere keren ging heel wat tekst verloren. De muziek tussen dc zes taferelen deed het ook niet bij het publiek. Na ieder tafereel het doek was zeker niet nodig, de zaal betuigde zijn goede wil. applaudiseerdc. ging aan 't praten en dc trillersfeer was tel kens weer verbroken. TAFEREEL NA TAFEREEL Het eerste tafereel betekende zo wat het rodagelafereel en een langdradige poging van de schrij ver om een drietal personages voor te stellen. Het tweede tafercel werd gekenmerkt door het onna tuurlijke spel met Lesgate (hij wilde van in 't begin laten merken een gevaarlijk heerschap te zijn). Dc boeventrek om zijn mond en zijn op bepaalde ogenblikken ar- menzwaaiend gebarenspel was al te doorzientig. Wat de regisseur bezielde om Tony op een kwartier tijd een tiental «a cotéste laten maken mag Joost weten. Het praten cn praten zonder weinig aktie werd dan -verlicht» door even weg te lopen van de gesprekspartner ergens tegenaan te leunen of terzijde, wat blikken in de zaal te werpen. We kregen hier een schoolvoorbeeld van ama teurisme te zien. Het derde tafe reel verliep in dezelfde zin. het vierde bracht ons de letterlijke to- neelmoord en een aanslag op al wat met echt toneelspelen te ma ken had. Onnodig gezwaai met de lamp. belachelijk voorgestelde moordscène (3 seconden) door Sheila, de meest onnatuurlijke to- neelreaklies van iemand die zopas gewurgd ging worden, de weer zienscène lussen Tony en Sheila enzovoort, een opeenstapeling van slechte regie (waar blijft de Nieuw Leven besloot zijn toneelaktiviteiten 1976-77 met een triller in twee bedrijven (zes taferelen) van Frederick Knott. Het is geen triller, bijna een giller geworden, een zes taferelenlang praten, gesticuleren en uitleggen tot het gedaan was. Geen hoogvlieger, een soort test voor een paar mindere goden van de toneelvereniging, waarbij er een paar jammerlijk faalden tijdens dit eerste «ernstige» toneeleksamen. Dt regisseur slaagde er niet in om een paar spelers in hun rol te duwen of moeten we -nogal hard» de vraag stellen: waren er wel voldoende toneelkapaciteiten aanwezig. Nu. aldoende leert men en de Nieuw-Leven-groep weet dan toch waarop ze kan tellen en waarmee ze volgend seizoen moet rekening houden. Hoop doet leven, misschien loopt en speelt er voor hen volgend seizoen begaafder spelersmate- riaal onder de toneelzon. HET VERHAAL Tony Wendice (Eddy Vceckman) een bekend tennisspeler, ver moedt dat zijn vrouw Sheila (Ca- rine Wautcrs) een verhouding heeft met een schrijver van moord verhalen. Max Halleday (Jan Dc Cremer). Als Max dan op bezoek komt uit New York wordt het hem al te gortig en hij besluit een moordplan uit te werken dat niet kan mislukken. De volmaakte misdaad moet gepleegd worden door Lesgate alias Adams. Wil son (Jozef De Cock), een oud schoolmakker van Tony. Hij zet Lesgate onder morele druk en chanteert hem ter wille van zijn verleden. De moordenaar wordt echter vermoord. Tony raakt meer en meer verstrengeld iri dc leugens en de moeilijkheden cn als inspek- teur Hubbard (Paul Coppcns) zich met dc zaak gaat bezig houden, geassisteerd door Max wordt de ter dood veroordeelde Sheila vrij gelaten. ze valt in dc armen van Max en beiden zien ze toe hoe Tony opdraait voor zijn eigen stommiteiten. Een triller, die het naar ons gevoel niet zo goed doet omdat de intrige met zo sterk is en de ontknoping veel te doorzichtig is. Het hele toneel kon best van zes tot vier taferelen herleid worden en dc kijker zou niet zo veel moe ten missen. OP DE FLAT VAN DE WENDICES Het dekor was fijn afgewerkt, smaakvolle meubilering, prettige Niemv Leven in een .urne von H spreekt met mv moordenaar IM Bovenstaande foto toont een «kunstwerk» van de Japans*lce kunstenaar Keiji Uetmatsu. Recent werden uitgebreide ex n posities van zijn werken getoond in het Moderna Museet tfez Stocjholm en het Museum van Wiesbaden. Morgen zater fa dag om 20u30 opent in de New Reform, Peter Benoitstraa 1 te Aalst een expositie van hem. Het matriaal bestaat ui ac een groot werk dat door hemzelf in de loop van deze weelf"11 ter plaatse werd opgericht. Zaterdagavond is hij aanwezit op de opening. New Reform publiceert ter gelegenheid var deze manifestatie een katalogus met foto's en tekeninger en een korte inleiding van Roger D'Hondt. ?J' Verder zijn ook een aantal andere manifestaties ingerich '(,n door de New Reform, elders aan de gang, In het Rijkscen s trum Hoger Kunstonderwijs opende op donderdag 5 me 'l' een projekt -tentoonstelling waaraan zes internationaal be kende kunstenaars medewerken. Ook is er werk van Pai 1 Gees uit Mere en Hugo Roelandt uit Aalst. In de Beurs schouwburg eveneens te Brussel is de reizende New Re' form expositie over de politieke kunstenaar Klaus Staeck to 19 mei. Verder kondigt New Reform een nieuwe internatio nale manifestatie aan in «eigen huis» op zaterdag 14 mei Op deze dag worden vanaf de middag voorstellingen ver zorgd van de Canadese C.E.A.C..Dit centrum voor experi mentele kunst in Toronto zal met de volgende vier kunsti naars werken uitvoeren Bruce Eves, Suber Corley, Diai Boadway en Amerigo Marras. R.D.! Een tafereel uil -U spreekt met uw moorden JM verbeelding) slecht toneelspel. De spanning was er helemaal uit: tijdens dit vierde tafereel vond het nochtans aandachtig publiek het ook wel te gortig want tijdens dc topmomenten» werd er hier en daar betekenisvol gelachen. Tijdens het vijfde en zesde tafereel sleepte men de triller naar zijn op lossing. die iedereen zonder veel detektievefeeling al lang ver moedde. Hier was het de beurt aan inspekteur Hubbard om een dikke onvoldoende te halen. Te jonge typering, de hoed op zijn hoofd heeft de zaal wel plezier bezorgd maar toen iedereen door had dal hij een zeer slechte typering bracht van hel inspekleur-Colombotype was de triller helemaal op weg om niet in de toneelharten te blijven natrillen. Alle akleurs schenen alles braafjes uit hei hoofd te hebben geleerd, soms naar de tekst te zoeken en een echte natuurlijke dialod hebben we zelden te horen J gen. Carine Wauters. Jan DcCrcn}; Eddy Veeckman moesten I] beter kunnen dan dit i doende Van Jozef De Paul Coppens zullen we mal geten dat ze meespeelden, j het kan niet altijd kermis z' hoewel buiten aan de krii paardjesmolen lustig doordr WERKTEN NOG MEE: Regie: Herman Lacher Dekorbouw: werkploeg Louis Kelders. Herman I landt en Herman Wauters. I Licht en klank: Eddy Poep. yois De Cock, en Patrick Drogenhroeck. Opgcefster: Gemiaine De Bl lïejh Rekw isielen: werkgroep. K De NÉI

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 28