RIEMERS EN SYMFONIEKERS NIET ALTIJD EENDRACHTIG GROOTS TENTOONSTELLING «PANTA REI IN HET FABRIEKSKEN TE AALSI oordegem pAST00R BONTINCK AANGESTELD OPERETTEN - PARADE 24 - 20-5-77 - De Voorpost klonk dan luid maar weinig ro mantisch perfekt in driekwart- maat. De orkestbezetting leek ons onvoldoende rijk gestoffeerd om de klankrijkdom van deze wals tot uiting te laten komen. Vooral de blazers leken de partituur nogal vrij te interpreteren, vooral dan in het eerste gedeelte. Met een grote selektie uitDe Lus tige Weduwe» van Franz Lehar kregen we de solisten en het Rie- merskoor in hun goede doen. De vioolsolo (Kom in dat kleine pavil- De nieuwe pastoor in gezelschap van prominenten kijkt van op Je trappen van de kerk naar het schouwspel dat hem wordt aangeboden. (SJ) De tijd dat pastoors in hun nieuwe parochie met stoeten werden ingehaald lijkt wel definitief voorbij. Vroeger kwam elke wijk of straat met een wagen of een groep, reed de jeugd met versierde fietsen en deed ook de schooljeugd een duit in het zakje met een of andere uitbeelding als bvb de kruisvaarders, Pieterde Kluizenaar inbegrepen. Velen aanzien dat nu als karnavalesk gedoe, niet passend voor een zieleherder. Anderen hebben wei wat heimwee naar deze uiting van levende folklore waarbij de kreativiteit van een buurt soms gensters sloeg. In Oordegem zou in elk geval verleden zondag dergelijke stoet toch passend zijn geweest want die werden enkel ingericht als de vorige pastoor was overleden en de vroegere herder Antoon De Paepe is te Zulte in zijn nieuwe parochie in prima-konditie. WELKOM! Bij de grens van Smetlede en Oordegem, aan de Mo lenhoek, werd de nieuwe pastoor die vergezeld was door pastoor Köhn van Ur- sel en pastoor Van der Mee- ren samen met E.H.Deken Scheire van Lede; opge wacht en verwelkomd door het voltallige schepenkolle ge met burgemeester Jozef Gravez, en schepenen Min- nebo, Noel, Roeland, De Paepe en Grepdon en de raadsleden van de parochie met o.a. Albert Van Achter, André De Deurwaarder, Ro bert Van der Stuyft, De Dijcker en Everaert. Gewe zen burgemeester Roger De Cuyper was weerhouden door het overlijden van zijn schoonmoeder. Ook de leden van de Kerk raad met voorzitter Richard De Gendt, Germain Ver- stuyft en Arseen Schockaert waren bij de personaliteiten. KORTE STOET: Met wagen gekomen tot aan het kerkhof werd dan een korte optocht gehouden waarbij de pastoor met zijn getuigen en de bestuurders werden voorafgegaan door beide Oordegemse muziek maatschappijen, St.-Marti- nus en St.-Cecilia. Aan de kerk werden ze opgewacht door leden van de parochia le en van de jeugdorganisa ties alsmede door de vele Oordegemnaars die met hun nieuwe pastoor wilden kennismaken en vele ex-pa rochianen van pastoor Bon- tinck, zowel van Deinze waar hij van 1952 onder pastoor was, van Gent waar hij dezelfde funktie waar nam in de H. Kerstparochie vanaf1962 naar vooral van Oostwinkel waar hij pastoor was vanaf 1969. Deze talrijke opkomst is reeds een goed voorteken voor de handelswijze van de toekomstige pastoor al staat hij bij al wie hem kent bekend als een zeer joviaal en sociaalvoelend mens, wel streng waar het past (bvb als subregent aan het St.-Maartensinstituut te Aalst van bij zijn wijding op 25-jarige leeftijd in 1946). PLECHTIGHEID: Nadat de muziekmaat schappij St.-Martinus een show had ten beste gege ven in het oranje, show die achteraf door St.-Cecilia zou worden beantwoord maar dan in het groen, heette burgemeester Jozef Gravez de pastoor welkom in zijn parochie en verheug de er zich over dat de fusie wel de gemeenten maar niet de parochies had verenigd tot één geheel. Namens de kerkfabriek, de parochiegemeenschap en de parochiale organisaties sprak meester Richard De Gendt, voor de vuist, een welgemeend welkomst woord. Hij noemde de pastoor een man uit de streek, immers een Meerse «papeter» die zou, kunnen resideren in een pastorij in 1731 op kosten van de abdij Affligem gebouwd en waar zowel Napoleon als een Duits kolonel hebben ver bleven. Namens de parochie wer den dan bloemen overhan digd door een lid van de KSA en een van de Chiro, dit als symbolisch ge schenk want met de op brengst van de gehouden inzameling zal eerstdaags een nieuw St.-Martinus- beeld (het oude, in terra cotta, gaf de geest) boven het kerkportaal worden ge plaatst. E.H. Van Meirhaeghen viel vanwege de aanwezigen een warm applaus te beurt voor zijn ononderbroken inzet voor de parochie ook, voor de periode dat Oordegem het zonder pastoor moest stellen. Een soortgelijke sympathiebetuiging volgde dan voor diocesaan inspek- teur Antoine Rubbens. Deze laatste verleende dan het woord aan E.H. Pastoor Bontinck, drieëntwintigste pastoor van de parochie. Deze dankte de parochie gemeenschap die hem. zo als hij kon zien uit de op komst en uit de bevlagging van de huize, welkom heet te en deed een pathetische oproep tot eendracht van al le Oordegemnaren. «We moeten samen leven, sa men vieren, en ook samen bidden,» zegde hij. «Ik de pastoor zijn van elke rochiaan en met uw a medewerking zal dat lukken». Verder deelde pastoor B tick mede, maar dat wi; reeds velen dat zijn a dacht vooral zal gaan r ouden van dagen zieker gehandikapten terwijl zich in Deinze als gew proost vooral met midt standsproblemen had ziggehouden. Sommigen werden op moristische wijze ger gesteld: «Mijn mis duu zondags maar 37 minuj schertste hij. AANSTELLING: Na deze plechtigheid j de kerk onder een eej druilerig weder volgde I uiteraard de eucharistie ring in koncelebratie en] geluisterd door het St.-j goriuskoor onder lei] van meester Jozef De B wer met delen uit de Sa bert-Mis, gelegenheid] zangen en voor de liefn bers de Credo, in het t goriaans. Pastoor Deken Scli ging dan over tot de i stelling en achteraf d dan nog een receptie in het Parochiaal lokaal.] E.H. Pastoor Bontij goed heil! keningen, die in onze n schappij meestal niet als I ervaren worden, doch enk het resultaat van een get beroep. Publiciteit en Gf zijn zoveel meer dan het werpen van etalages of schenkverpakkingen. kunst is zoveel meer dan penschildjes of kerkramei De tentoonstelling «PantaJ zal doorgaan op 27, 28, Z\ 30 mei. De ingang is koste] ledereen is ten zeerste kom. li Op 27, 28 en 30 mei, zal in het Fabrieksken te Aalst een tentoonstelling doorgaan van verschillende jonge kunste naars, allen leerlingen aan de Akademie voor Schone Kun sten, onder de naam «Panta Rei», wat betekent «Alles Vloeit». Deze groep heeft aanmoedi- hymne aan zijn Muze; in adora- ging nodig van buitenstaanders tie voor de kunst, die hij tracht en er zuilen werken te bezichti- meester te worden. Daarom gen zijn van zes verschillende staat de toeschouwer soms stromingen: Publiciteit en Gra- perplex, als hij sommige wer- fiek. Teken- en Schilderkunst, ken ziet, die hij dan als hybri- Sierkunsten, Binnenhuis, Beeld- dische wezens beschouwt, houwen en Keramiek en Bouwkunde. Vele werken zijn Soms zijn het enkel ruggegraat- gemaakt, om de jonge kunst- loze inspiraties, omgevormd in beoefenaars de kans te geven de schittering van kleurig glas- zich in meer dan één tak te bot- werk en sierlijke zwierige lood- vieren. Het idee om een ten- lijnen; of 'n synkope van verf- toonstelling te geven buiten de stoffen op doek, of frêle kera- Akademie om, kwam tot stand miekwerken, ontstaan uit een toen de onderlinge verstand- verdwaalde fantazie. En soms houding tussen de leerlingen z'jn schilderwerken aforismen, sterk verzwakt was. Het is dus die de toeschouwer trachten te de bedoeling van deze mensen grijpen en mee te sleuren in om deze verstandhouding te hun ban' Het ziJn ongrijpbare verbeteren en om weer één en onbegrijpbare feeërieke groep te vormen; één geheel in scheppingen, spiegels die de datgene wat elk van hen lief- z'e' weerkaatsen, heeft: de kunst. Een kunste naar aanvaardt de uitdaging Zo zal diegene die de tentoon- van pen en penseel. Hij brengt stelling in 't Fabrieksken gaat zijn gekonditioneerde gevoe- bekijken al dan niet in vervoe- lens over op papier, in glas of in r'ng geraken van de schilderij- natte klei. Zijn werken zijn me- en- glasramen, keramiekwer- tafyzische uitspattingen, een ken en zelfs bouwkundige te- Tweemaal koninklijk, driemaal is scheepsrecht. Maandag 16 mei 1977 verzorgden de Koninklijke Symfoniekring «Door Eendracht Groot» (1886-1977) en het Koninklijk Zang - Toneel- en Letterkun dig Gezelschap «'t Land Van Riem» (1872-1977) een gewaardeerde operetten-parade in de feestzaal van het Stadhuis. Het slotapplaus moest de bevestiging zijn, dat een «nokvolle» feestzaal de muzikale inspanningen van beide gezelschappen ruim apprecieerde. Gedu rende twee uur brachten de symfonie, onder leiding van Raoul Ladeuze, de solisten en het koor. niet altijd even hoogstaande uit voeringen van Rossini. Stolz, J. Strauss. Mackeben, Lehar. Bizet, Bock en Lczwe. Alles bij mekaar genomen, een avond, die ruim te genieten viel, al was het maar met de idee in het achterhoofd, dat in Aalst best weer eens financiële middelen, operettestemmen en toe gewijde muzikanten moesten bij mekaar gezocht worden, om na zoveel jaren weer eens een totaal-operette te brengen. De Aalste- naars, Johan Strauss en vele andere Lehars zouden er beslist dank baar om zijn. De avond werd orkestraal ingezet met de ouverture «De zijden lad der» van Rossini. In dit openings stuk konden we ons niet van de indruk ontdoen dat het er in de meest speelse en briljante passa ges, niet altijd even harmonisch aan toe ging tussen de koperbla zers en de strijkers. Een spijtig muzikaal schoonheidsfoutje dat zich tijdens de avond nog wel een paar maal zou voordoen. Sylvain Adriaenssens zong het overbe kende «Auf der Heide bluhen die letzten Rosen(Robert Stolz) met het brio en het stemtimbre zoals we dat lange lange jaren van hem gewoon zijn. Ontbrak het aan vol doende repetities met de Symfo nie? Vooral tijdens de eerste helft van het lied slaagde dirigent Raoul Ladeuze er niet in om het orkest gelijke tred te laten houden met de zanger. Ook toen Lea Crauwels. pittig maar beheerst Johan Strauss «Draussen in Sievering» kweelde draaide niet alles perfekt rond. Na de voorstelling merkten een aantal mensen op dat het stemvolume van Lea Crauwels onvoldoende was., wij hadden eerder de indruk dat het orkest er op bepaalde ogenblikken ongebreideld tegen aan ramde. Het was immers zo, dat wanneer Willy De Swaef «If 1 were a rich man» (Jerry Bock) uit «Fiddler on the roof vertolkte (op een humoristisch fijn beheerste wijze overigens) dat het orkest blijk gaf van het subtiel en ge- .nuanceerd te kunnen spelen. Een perfekte uitvoering. In de «Münchner G'schichten» (Theo Mackeben) raakte de symfonie in de tutti wel even uit de balans, het joen) klonk muzikaal knap. De in zet van de violen klonk bij de aan vang zeer onzeker en ook ver streken en ver-galoppeerden de strijkers zich meermaals ten over staan van de solisten en het koor. De tweede suite «L'arlésienne» van G. Bizet bezit meerdere con- ccrttroeven, namelijk het overbe kende Agnus Dei. de solo voor dwarsfluit tijdens het derde deel en de Farandole. Het eerste deel klonk weinig vloeiend (weer en vooral de koperblazers), het Ag nus Dei te weinig beheerst, te mu- zickkapelachtig. Een pluim voor de dwarsfluitsolo van G Wy- mecrsch (ademtechniek bijscha ven?) en ook voor de sobere maar subtiele pianobegeleiding van O. Boone. Hier klonk de cellozang buitengewoon mooi. Wat "de hoornsolo betreft zullen we maar doen alsof we hem niet hoorden. Zelfs bepaalde leden van het or kest konden hun muzikale ergernis niet onder stoelen of banken ste ken. In de Farandole bleek de symfonie in haar geheel dan toch de nodige speelse zwier gevonden te hebben, speels en genuanceerd, een goede muzikale beurt. Robert Stolz kwam een tweede maal aan de beurt. Uit «Venus in Seide» zongen Lea Crauwels en Sylvain Adriaensens «O mia bella Na- poli». Vanaf de tweede helft van de zaal zal men slechts bij tussen pozen Lea Crauwels' stem d hoord hebben. Vooraleerde se ld tie uit «My fair Lady» van Loei te zingen werden zowat de vol naamste medewerk(st)ers en eJ genodigden in de bloemetjes d zet. Solisten en koor bracht! goede vertolkingen tijdens e avond waar het vooral orkestr «gehoord» wel eens liep, maar dan toch t in die mate dat de d( snee operetteliefh ber er al te veel gra in zag. Het slotapplaus kl( welgemeend zodat de uitvoerd dankten met een klein «My Lady» toemaatje. K. De Nae Operetteparels vertolkt door Silvain Adriaenssens. Lea Crauwels. de vereniging Door Eendracht Groot en hel Land van Riem. (SJ) Aan de grens met Smetlede werd de nieuwe pastoor verwelkomd door de Groot-Leedse burgervader. (SJ) Ook de Oordegemse majoretten ontbraken niet op het appel. (SJ)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 24