14 - 3-6-77 - De Voorpost Het koor en altaar van de St Margarethakerk (JM) Tussen twee oude heerbanen, de oude baan Brussel - Asse - Mazenzele - Baardegem - Lebbeke Dendermonde en de minder belangrijke Mechelen- Aalst over Merchtem - Opwijk - Baarde gem - Moorsel in groeide Baardegem als late parochie, in de 12e eeuw, aan de rechtlijnige Dorpsstraat die beide heirbanen met mekaar verbond. Zo was ze als het ware het bindteken tussen woonkernen aan de twee oude wegen, aan de «Cammestraat» en het^vertrekpunt van de Hoogstraat, te Eerdegem en aan het Hof te Houtem. IVliddep die rechtlijnige Dorpsstraat verrees einde der 12c eeuw de'parochiekerk van het «straatdorp» Baardegem, niet met huizen rond de kerk maar gewoon met huizen er langsheen. Voor het ogenblik is de toestand echter zo geëvolueerd dat de inplanting van deze kerk een twistpunt wordt. Qua verkeersveiligheid vormt ze daar inderdaad een hinderpaal daar ze om zo te zeggen vlak op de rijweg staat. Velen vinden de talrijke ongevallen die er gebeuren dan ook belangrijker dan het historisch belang dat dergelijke kerk vast en zeker heeftPogingen om langsheen de kerk enkele-richtingsverkeer te organiseren liepen tot hiertoe, om praktische redenen, steeds falikant uit. De meesten nemen er echter het risiko bij, en aanzien de kerk van Baardegem als een juweeltje, nu vooral na de prachtige restuaratiew erken onder impuls van Pastoor Callant en met de medewerking van het gemeentebestuur. Met die zienswijze staan ze niet alleen want ook de Vlaamse Televisie heeft deze mooi gerestaureerde middeleeuwse kerk reeds in 1972 als dekor voor «Rond is de aarde» met sukses gebruikt en achteraf was de Baardegemse kerk nog dikwijls een plaats van hoogstaande kunstuitvoeringen, ook met internationale allures. toren is volledig in het kerkli- chaam opgenomen en staat in open verbinding met het kerkruim. De konstruktie rust op de westelijke, slanke ronde schippijlers geflan keerd door halfronde, alle met vroeg-gotisch hakenkapiteel. Een artistieke funktie vervuil ze ker deze zuiver gekoncipieerde binnenruimte waarin vooral het middenschip sterk artistiek aan spreekt met de mooie gotische bo- venlichtvensters en de spitsbogen die neerkomen op de sierlijke ronde zuilen die de zijbeuken af sluiten. Het middenschip is afge dekt met een balkenzoldering. Aan de westzijde is er een rijk uit gewerkte laat-romaansc ornamen tatie en aan de oostzijde glijdt de blik naar het koor waarin de beslo ten ruimte van het vóór-romaans kerkje nog gedeeltelijk besloten RESTAURATIE Reeds in 1905 achtte de Kerkfa briekeen volledige herstelling van de kerk hoogstnoodzakelijk. In 1942 waren eindelijk de plannen volledig klaar Uiteindelijk werd de restauratie begonnen op 6 juli 1968 na tribulaties allerhande vooral op administratief gebied. In april 1973 was de restauratie, waarbij veel terug voor de pinnen kwam dat eeuwenlang was verdo ken als bvb. een doopvont, volle dig voltooid. Het is ongetwijfeld de grote verdienste van Pastoor Callant dat hij deze zware onder neming heeft aangedurfd en met veel doorzettingsvermogen en de nodige diplomatie tot een goed einde heeft weten te brengen. On danks het feit dan een dergelijke onderneming in een kleine ge meente zeer grote financiële offers vergde blijft de parochie hem dankbaar gedenken om zijn prach tig werk. Aan de huidige pastoor. Jos De Rouck, niet meer aan zijn proefstuk denk maar aan het Aalsters «Apostelken»), nu de taak kreeg deze kerk binnenin te stofferen. Het feit dat door de Baardegemse kerkgemeenschap in de loop van vele eeuwen talrijke kunstschatten werden verzameld zal deze taak fel vergemakkelij ken. HET OUDE BAARDEGEM «Baardegem» is de samenvoeging van «Bardinga» en «heim». «Bardo» of Baard (de gebaarde) was vermoedelijk een Frankisch opperhoofd die hier een villa (hoeve) uitbaatte en «heim» is woning: («gem»). Zie in dit ver band het naburige Herdersem met Hardingishcim en de huidige wijk «Harding Reeds in de zevende eeuw bezat Asse een kerk en uit deze moeder- parochie ontstonden weldra meer dan tien dochterkerken, zoals o.a. Essene en Hekelgem. Meldert en Baardegem. De titelheilige van Baardegemse kerk, de H. Margareta. is hier eer der, juist zoals de HWalburga van Meldert. een ongewone patrones. Margareta van Antiochië werd hier slechts bekend na hel beleg van Antiochië in Klein-Azië tij dens de eerste kruisvaart. Op grond van dit feit en verder door haar afhankelijkheid van de paro chie Meldert kan het ontstaan van de Baardegemse parochie in de 12'' eeuw worden gesitueerd. Ten andere, in 1180 schonk bisschop Rogerus van Kamerijk (Cambraij de altaren van Meldert en Baarde gem aan Affligeni. Alhoewel Dom Renerius Podevijn de stelling aankleeft van Beda Re- gaus als zouden zowel Meldert als Baardegem zijn ontstaan door toe doen van de abdij Affligem lijkt dit nu quasi onmogelijk. Had Af fligem inderdaad deze parochies gesticht dan zou de bisschop van Kamerijk nooit enige vergoeding gevraagd hebben voor de over dracht naar de abdij. DE ROLLEN OMGEKEERD Waar Baardegem eerder afhanke lijk was van Meldert werden tus sen 1180 en 1245. jaartal van de definitieve scheiding, de rollen even gewisseld. Baardegem groeide uit over Meldert dat zelfs van Baardegem een «appendi- cium» werd. Als men weet dat Baardegem over verscheidene grote hoven met goede akkergron den beschikte en er te Meldert nog meer dan 200 bunder bos lagen, kan zulks ons niei verwonderen. Te meer dat Meldert, korter bij de abdij gelegen, gemakkelijker van uit Affligem kon worden bediend. SCHEIDING: Voornaam feit is de scheiding van Baardegem van Meldert. Beide parochiën bezaten alsdan de vol ledige parochierechten met eigen doopvont, sakramenten, begraaf plaats, omschrijving en tiendege- bied. Voorname redenen voor de schei ding waren de te grote afstand tus sen de twee parochies waardoor de parochiez.org te wensen liet. en anderzijds voor beide parochies een voldoende provisie zodat elke parochie ziclvzelf zou kunnen be druipen. Door Boudewijn. schat bewaarder van de bisschop, werd de scheiding geregeld. Alle kerke lijke goederen en al wat aan de parochie Meldert toen ze afzon derlijk bestond behoorde werd nu weer aan Meldert toegewezen. De rest was voor Baardegem. Beide parochiën zouden voortaan niets meer aan Affligem kunnen komen vragen. Het onderzoek ter plaatse gebeurde op «Lactare-zondag» 1258 en de scheiding op 10 maart 1259. De rang van de parochie Baardegem was. evenals die van Meldert, deze van een «quarta ca- pella»door de bisschop getaxeerd op 13 pond. DE ST.-MARGARETAKERK De kerk, oorspronkelijk opge trokken in de rijk geschakeerde Balegemse zandsteen heeft allure en voornaamheid. Met een drie- beukige kerk, basilikaal aange legd mte rijk versierde gevelwand waaruit een vierkante toren rijst nenkant. voeren dit bouwdeel te rug naar het oorspronkelijk vóór- romaans zaalkerkje. Vermoede lijk werd de middenbeuk in de veertiende eeuw gotisch ver bouwd; toen werden alleszins de gotische bovenlichtvenstcrs met hun vierlobbige versiering aange bracht. In de kerk overweegt nu de vroeg-gotische stijl met in de wes- tergevel het weer vrijgemaakte zeslobbig roosvenster en de vier lobbige cirkelvormige roosven sters, elementen van de laatro- maanse stijl. Bij de restauratie werd de prach tige toegang tot de kerk langs de rechterzijbcuk. de vroegere doop kapel. weer vrijgemaakt en spe ciaal voor gehandikapten toegan kelijk gemaakt door het wegne men van treden en het aanbrengen van een balustrade. In dit open portaal uit de zestiende eeuw had eertijds de broodbedeling aan de armen plaats. Omstreeks 1580 ging het er in de streek woelig aan toe doordat er een niets ontziende strijd werd ge voerd tussen de «rebellos» (de Geuzen) en de Spaansgezinden (katolieken). Het zij portaal (JM) moet dit bedehuis in de streek wel geïmponeerd hebben. Al toont de huidige kerk bijna vijf eeuwen stijlwisseling toch blijft de hele konceptie als laat-romaansc interpretatie fel aanspreken. De uitgroei van deze laat- romaansc kerk naar een vroeg- gotische illustreren best een rijk genuanceerde stijlperiode, in de kerkelijke bouwkunst. De barokke zuidelijke kruisarm uit de 18'' eeuw. in bouwtrant sterk van het geheel afwijkend, brengt een af wisselende levendigheid De kerk is nu een driebcukig basi likaal kompleks met vlak afgeslo ten rechthoekig koor. een vier kante toren met ingewerkte ronde traptoren in de gcvelpartij en een open portaal aan zuidzijde en k'ruis- armen. Bij de restauratie van de kerk ontdekte men dat het koor een zeer oud zaalkerkje was amper 5 m hoog en 10 m lang met vijl'dicht gemetselde venstertjes. Merk waardig in de zuidmuur zijn het sacrarium en de romaanse boog boven de huidige sakrislicdeur. Kenners beweren dat dit zaal kerkje tien eeuwen oud kan zijn. dus veel ouder dan men aanvanke lijk vermoedde De ongeveer I m dikke muren, tot op een zekere hoogte in onregel matig metselvcrband met een In 1592 staat volgens dckanalc verslagen de kerk toch nog over eind alhoewel totaal uitgebrand. Op het kerkhof graast het vee. Het herstel vordert zeer langzaam: in 1597 lijkt de kerk op een stal en in 1598 is er nauwelijks één kazui- vel. één koorhemd en een tinnen kelk. In 1599 is er een misboek en werd er reeds wat aan de muren gewerkt. In 1602 is de toren verstevigd en in 1605 is het koor opgemetseld al hoewel nog ongedekt. In 1610 is het koor van de kerk gedekt. Heel de zestiende eeuw wordt druk gewerkt aan herstel en versie ring van de kerk dank zij vooral pastoors J.B. Vortshuys en J.B. Van der Meeren. In 1653 was de noordelijke kruisarm een*gift van Peeter Van Langenhovc terwijl de zuidelijke kruisarm dateert uit 1666. deze met prachtig barok- ge veltje. In 1750 werden de vijf segment- bogigc barokvensters achteraan in de kerk aangebracht en Anno MDCCC (1800) was de kerk schier geheel hersteld en kreeg het intericurecn nco-klassiek kleedje. IMPONEREND! Echt imponerend is de binnen ruimte van de kerk met de sterke lichtinval langs de westkant Het ligt. De «kalvarie», nu geplaatst tegen de oostmuur van het schip, doet het biczonder dekoraticf in het kerkruim. Op de sluitmuur van het koor zijn nu nog sporen zichtbaar van reliefbeeldhouwwerk en in de zuidmuur is het «sacrarium» in gewerkt in een roodachtig ge kleurde zandsteen. In de zijmuren van het opge hoogde koor zijn gotische vensters aangebracht. Een half tonggewelf in hout dekt de zijbeuken af die oorspronkelijk waarschijnlijk niet overzolderd waren en slechts een «ziende bekapping» droegen. Archeologisch merkwaardig zijn de zichtbare luchtbogen in de zij beuken die neerkomen op half- kapiteicn, de zijdruk van de toren opvangen en overbrengen op de niet versneden steunberen buiten aan noord- en zuidkant. Gaaf is overigens de hele ruimte werking binnen in de kerk. Bij zonder sfeervol en indrukwekkend is de lichtspeling in de kerk. vooral bij laag invallend winters zonlicht te genieten. Van deze binnenordonnatie gaat een esthetische werking uit waarin rondzuilcn en spitsbogen, roos- en ver. Gent. Grans Jaille. 1682. Mooie effenovale schaal met op gehoogde liprand en twee bijpas sende schenkkannetjes. H. Oliedoosje: zilver. 7,3 cm doormctcr. Gent. Jan Baptist Vanderlinde, 1766. Het H. Chrismavaatje ontbreekt. Ciborie in zilver. 48 cm hoog. Brussels meester, einde XVII'' eeuw, met korenaren en druiven trossen versierd. Kronen, zilver en verguld zil ver, Joos van Overschelde tweede kwart I7l'eeuw. Koon van OLV en van Jezus. Lezenaar in koper met zilver beslag, einde 18'' eeuw. Versierd met korenaren, druiventrossen en palmetten. Medaillo met voorstel ling van brandend hart. Boekbeslag in zilver. 18'' ecuws. Voorzijde Dominikus die de rozenkrans ontvangt, achter zijde de H. Margaretha, Beslag op rood marokkijnen band. Wierookvat: zilver, einde 17'' eeuw. A-jourbewerkt met ruit vormige gestileerde motieven. Doopvont: smeedijzer en geelkoper, begin 16*'eeuw. Zand stenen voetstuk met getorste smeedijzeren stam met drie de kom omvattende armen. Deze go- De prachtige middenbeuk van de St Margarethakerk (JM) spitsboogvensters, een dekora- tieve rol vervullen en aan de ruimte ritme en divisie geven. De ruimte, zoals de bouwmeester ze heeft ontworpen, komt hier tot haar volle recht. VOORNAME KUNST SCHATTEN: (volgens de historici Karei Baert van Aalst en Jef Dauwe van Leb beke). Schilderij van De Craeyer: Op «Kruisdraging en Liefdedaad van Veronica-. 310 bij 222 cm. Antwerpen. 1653. is dc val van Kristus onder het kruis en de H. Veronica afgebeeld met errond de hoofdgroep. Bij de restauratie werd het schilderij volledig her doekt en gereinigd. Stralenmonstrans: zilver, gedeeltelijk verguld. 81 cm hoog. Jan van Nijverselc. 1654 Deze monstrans is waarschijnlijk de oudste stralenmonstrans die in haar oorspronkelijke toestand bewaard bleet Haar kunsthistori sche waarde is dan ook ongemeen groot. Kelk is verguld zilver. 22.5 cm hoog. Leuven. Matthijs Olen. 1534. Zcslobbige voet met gepro fileerde rand en symmetrische mo tieven ««'haal mol Amr. tischc doopvont is een der oudste in dc kerk aanwezige voorwerpen Kandelaar: in gedreven ko per, .begin 18.'' eeuw. Met schelpmotieven en vruchtenslin- gers versierd Processiekruis: geelkoper. 17*' eeuw. Uiteinden eindigen in- gcstilleerde leliën. Verder zijn er nog het schild van de Confrérie van dc H. Margare tha uit 1764. een gepolychro meerd houten Christusbeeld, een geelkoperen schaal, een beeld houwwerk «Madonna en Kind uit 1600. Engelfiguren uit 1660. een eikenhouten ratel uit de 18' eeuw. St. Jozef en Kind houten polychromie, houten beeld van de H. Margaretha. een mahoniehou ten kruis met inlegwerk uit de 17' eeuw. een terra-cotta uit de 18' eeuw Doopsel van Christus een koorkap uit 1777. en een reliekos- tensorium van dc H. Margaretha Ook. brieven van Keizerin Maria-Theresia 1767). van de se cretaris van het Aartsbisdom Me chelen uit 1654 en een oorkonde van de Aartsbisschop uit 1654, Langs de buitenkant ziet men dan nog de herdenkingsplaten van Jan Frans Vonek (1743-1792) en 'n herdenkingsplaat aangebracht bij het afscheid van Baardegem als zelfstandige gemeente L H. De rechtse zijbeuk (JM) De St Margarethakerk te Baardegem (JM) De oude doopvont in het koor (JM)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 14