I NAAR MEER MANUELE EXPRESSIE TONEEL HET HART VAN KULTUREEL AALST VERBORGEN TALENTEN STELLEN TENTOON JEF DISPA IS NIET MEER ■Tl 28 - 10-6-77 -De Voorpost in een persmededeling van de Bestuurskommissie van de Stedelijke Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel lazen we volgende zinnen: «Met Jef Dispa is een schoon mens en een groot kunstenaar heengegaan, die alles heeft gegeven voor de muzikale opvoeding van onze Aalsterse jeugd. Hij laat door zijn heengaan een grote leemte na in ons midden». Jef Dispa werd geboren te voorde pedagogische vorming Sint-Gillis op 5 mei 1927. Hij behaalde een Eerste prijs No- tenleer en Muziekgeschiedenis aan het Gentse Konservato- rium en een Eerste Prijs Har monie aan het Konservatorium te Brussel. Eigenlijk als «onbe kende» man kwam hij in 1961, in de maand maart, het direk- teurschap uitoefenen in de toen malige Akademielokalen in de Arbeidstraat. Toen telde onze Akademie zowat 260 leerlin gen. De ekspansie van een dergelijke werkkracht liet niet lang op zich wachten. Al vlug werd de enorme inzet, de pe dagogische invloed zijn zin voor administratieve organisa tie en doeltreffend beheer om gezet in grote realisaties. De huidige Akademie telde op 31 januari 1977 1.018 leerlin gen. Jef Dispa was de grote bezieler en stichter van meer dere filialen. De inmiddels zelf standig werkende Gemeente lijke Muziekschool te Zotte- gem, en de huidige filialen in de Binnestraat (Aalst), Erembo- degem Centrum, Erembodegem-Terjoden en Denderleeuw, werden door Jef Dispa opgericht. Juist doorzijn bezieling en inzet van muziekleraars geldt de Aalsterse Akademie heden ten dage als «nationaal voorbeeld» op pedagogisch, muzikaal en administratief gebied. Hij was ook Rijksinspekteur voor het Sekundair en Hoger Onderwijs Muzikale Opvoeding. Juist door zijn enorm voorbeeld en invloed op mensen hebben heel wat mensen (waaronder ook leerlingen van de Aalsterse Akademie) het tot Direkteur van een muziekakademie, le raar aan het konservatorium, en leraar muziek aan diverse akademies gebracht. Jef Dispa moet zowat dag en nacht in de bres gestaan heb ben voor alles wat met muziek te maken had. Hij was lid van heel wat kommissies waaron der de Belgische-Nederlandse Kommissie voor Muziektermi- nologie en de Bestuurskom missie Stefaan De Jonghe. Hij publiceerde in gerenommeerde muziektijdschriften meerder fel opgemerkte artikels, werkte mee aan de Winkler Prins uit-* gaven. Vele muziekliefhebbers zullen zich zijn gewaardeerde kommentaren herinneren tij dens de Koningin Elisabeth- wedstrijden voor viool en piano. De Schoolradio verliest in hem een waardevol medewerker. Heel wat programma's kregen juist door zijn visie dat tikje mu zikaal reliëfver verheven bo ven de dagelijkse sleur. In op drachtvan 't Ministerie van Na tionale Opvoeding en Kuituur ondernam hij meeder buiten landse reizen (Rusland, Hon garije, Duitsland, Nederland). Alhoewel vasthoudend aan een traditioneel-klassieke ba sisopleiding ging zijn grote inte resse onder andere uit naar de moderne muziek. Hij stond open voor het nieuwe, het toe komstige. De elektronische muziek van een Louis De Meester en anderen genoot een ruim deel van zijn belang stelling. De Vlamse komponis- ten namen een grote plaats in zijn kunstenaarshart. In een bescheiden poging pro beerden we Jef Dispa te belich ten, een poging om de werk kracht en de muzikale breed- denkendheid en kennend aan voelen te schetsen van iemand die Aalsters kultuurbezit is ge worden Vorige vrijdag over leed Jef Dispa in het Akade- misch Ziekenhuis te Hent. Een GROTE groot-Aalstenaar ging heen. De direktie en de redaktie van De Voorpost biedt de zwaarge- troffen familie Dispa dit korte «In Memento» aan als een wel gemeende blijk van oprecht medeleven en dankbare herin nering aan Jef Dispa. Als straks de vakantie voorbij is hoeven we nog maar even te wachten en het Aalsterse toneelseizoen barst los. Voor het echter zo ver is en we de voorpret van het publiceren der diverse stukken kunnen beleven draaien we even de klokterug om het levend teater aan beide kanten van het voetlicht van enige naklanken te voorzien. Eerstens kunnen we hiertoe eens meetollen in de vicieuze cirkel waarin 't amateurs- teater en eigenlijk het teater in het algemeen zwemt. Zonder een aantrekkelijk programma, liefst zo gevarieerd mogelijk kweek je geen talrijk en veelzijdig publiek. Zonder publiek is het de toneelvereniging onmogelijk enig stuk van waarde te gaan produceren. De kern van de ganse zaak is een kwestie van geld... Geef ons meer centen en wij unnen van elke toneelavond een waarachtige belevenis maken. werk, gewaarborgd kassukses. AKTIEVE BELANGSTELLING In onze stad wonen vele men sen die dezelfde liefde hebben: de liefde voor toneel. Elk heeft zijn eigen manier om die liefde stof tot leven te geven. Er zijn een niet onaardig aantal die zweren bij KVS en jaarlijks hun abonnement hernieuwen. Er zijn er die Gent als het van het ervaren en tweemaandelijks naar onze Artevelde stad trek ken. Sommigen zien in Tielt en Brugge ook een verrijking. De doorsnee Aalstenaar houdt het bij de lokale verenigingen waarin ze opgaan als ze een kennis voor het voetlicht in een heel andere verschijning zien dan de dagelijkse omgangs vorm. Dit dan voor de ene kant in het voetlicht, de kant van het publiek. Anders is het ge- stelo met de aktrices en ak- teurs. Zij werken met hart en ziel van augustus tot april. Niet altijd akkoord met het produkt dat hen aangeboden wordt. Niet altijd even entoeziast over het repertoire, (lees: de twee toneelstukken) die enkele be stuursleden voor henuitkiezen. tr wordt geroeid met de riemen die men heeft. Er wordt gestrui keld en enkele keren ook ge triomfeerd. Tussendoor vindt de toneelmens ook nog tijd om zijn kennis te gaan bijscherpen in de nationale schouwburgen en de kleine teatertjes over gans Vlaanderen verspreid. Niet zelden prijkt daar op de af fiche de naam van een Aalste naar, die er door eigen talent, volledige inzet en persoonlijke ambitie in slaagt ook in de na tionale pers goede kritieken te verzamelen. Dit handjevol ras toneelmensen zit ook met ste vige wortel aan Aalst vast. Hun belangstelling is er intens en ar tistiek. Enkelen onder hen lo pen met fantastische ideeën rond. Een vrij teatertje, een unieke kans voor enkele men sen uit alle toneelgroepen. En waarom zou zoiets niet moge lijk zijn. We denken hierbij aan het Stedelijk Jeugdtoneel dat met een juiste aanpak en een praktische doelstelling, tot volle zalen belangstellende jeugd leidde. Deze verwaterde forma tie staat op losse schroeven. Plaats dus voor nieuwe en be tere initiatieven die Aalst moe ten helpen aan een samenspel tussen de groepen onderling. DE SLAPPE LACH Dat besturende leden van een gezelschap niet over één nacht ijs gaan bij de keuze van het toneelstuk(ken) is waarschijn lijk. Dat onvermoeibaren nu reeds een maand brochures lezen, schiften, van kommen- taar voorzien, uitpluizen en aan de ploeg toetsen is een feit. Dat hierbij vooroordelen welig tie ren hoeft geen betoog. Kijken we even naar het afge lopen toneelseizoen en pogen een statisch overzicht te geven van de opgevoerde stukken. Hoogtij viert vast en zeker nog altijd het komisch Verleden vrijdag ging in het Museum Oud-Hospitaal aan de Vismarkt de vernissage door van de tentoonstelling van wer ken en werkjes van leerlingen uit kleuter- en basisonderwijs uit het gebied van Rijksinspekteur Norbert Zenner, school- kanton Aalst 1. Zowel de stedelijke scholen als vrije werden erbij betrokken. Elk jaar gaan in Aalst recycla- genamiddagen door, bvb over Psychomotoriek doch dit jaar ging het over «Manuële Ex pressie» en dit gedurende drie namiddagen waarop leerkrach- In de tentoonstelling manuele expressie in het Oud-Hospitaal kon men ook een maquette van een stadsplan v, de oude stadskern van Aalst bekijken. (EL) zuiver op amusement gerichte avonden. Waar de centen hun woordje kunnen meepraten re sulteerde dit in een fantasti sche produktie met inhoud en verder konden we enkele tril lers, driemaal dezelfde auteur met hetzelfde stuk, naar speelwijze vergelijken. Inhou delijk waren die toch al nihil. Die het aandurfde de ernstige for mule te kiezen kon achteraf de centen bijpassen. Een revival van een klassieker stapte mee op in de rij en een jeugdige aanpak van een nieuwkomer richtte zich vooral tot jongeren en scholen. De grote afwezige, en dat voelden we echt, was het kleine teatertje waar men het aandurfde te breken met de vastgeroeste Aalsterse ama teursgewoonten en steevast stukkenjnet sterke inhoud en zwaafengagement bracht. Zij liepen een risiko. Wanneer het stuk viel betekende het een groot aantal lege plaatsen. W as het een sukses dan was de ruimte weer te klein. Het Aalsterse seizoen kreeg een afgezaagd slot met tien neger tjes die hand irl hand de klok enige decennia terug zetten. Smalend schrijven, de slappe lach bedwingen over de keuze der stukken kan dan wel ons stokpaardje zijn, nooit schoten we echter te kort in het siteren van mogelijke stukken door amateursgezelschappen op te voeren. Wij willen even tippen met alle plezier, ware het niet dat de repertoirekeuze evenrp- Manuele expressie. Hier werk van de allerkleinsten (3 jaar) (EL) dig moet zijn met de bezetting en dat is dan weer een ander stukken zou eerder verwarrend klinken. Daarom ook op hoop paar mouwen, in de huidige si tuatie van vele verenigingen. Of zij zitten opgescheept met een vrouwelijke overdaad, of dan kunnen zij weer niet de ou dere vrouw vinden. Verder ko men zoveel mensen in aan merking voor dezelfde rol, wordt het een ellebooggeduw van jewelste, wat het diploma tische bestuur dan weer doet afzien van het scheppen van dergelijke situatie. Het verder praten over de keuze van de van meer kunnen wij aankon digen dat Arbeid en Kunst af ziet wegens technische moei lijkheden van het eerder aan gekondigde «Dansen op Kris tal» van Vilsen en dat KLV vast en zeker met Louis Paul Boons «Jan De Lichte» in een speciale bewerking voor het voetlicht komt. Andere gezelschappen zijn wellicht nog niet aan een beslissing toe. Wij publiceren hun keuze. DE SMAAK VAN HET PUBLIEK Er was eens een tijd dat toneel aanzien werd als een hoge kunstvorm, dat een Molière slechts in een schouwburg van fluweel, omringd door juwelen en pracht, een voorrecht van de elite was. Zover is nu gelukkig alles geëvolueerd dat toneel veel dichter bij het volk ge groeid is. En toch bereikt het nog steeds niet alle lagen van de bevolking. Het overgrote deel trekt de neus op voor elke vorm van teater, of vreest an dersom nog de moeilijke to neelvormen die alles behalve ontspannend zijn. De toneel vereniging moet in de eerste plaats uitgaan van de smaak van zijn publiek, de publieke wansmaak mijden. Opvallend was dat het voorbije seizoen de zalen meer dan eens bomvol waren en vooral de jongeren meer belangstelling voelen voor toneel. Als men als ver eniging van deze stelling uit gaat en deze snaar betokkelt Tkan inderdaad werk met die pere grond en aangenaam voor het publiek uit de bus komen Al te dikwijls echter moeten we ons gestoord voelen door de gedragingen van sommige to neelbezoekers. Graag veront schuldigingen, ze gooien niet opzettelijk roet in het eten, doch zij storen. Even sommen... kin deren van minder dan vijf jaar horen niet thuis in een toneel zaal, het zo enerverend ge kraak van karamellenpapier- tjes evenmin en sigaretten zijn helemaal uit den boze. En toch een avondje uit kan blijkbaar nog niet zonder dat EEN SCHOUW ZONDER BURG Een stoffig stuk voorbijge streefde ruimte, met stoelen uit de tijd dat wordt in Aalst schouwburg genoemd. Elk jaar na een toneelseizoen hopen we dat er iets aan gedaan wordt. Een laagje verf, enkele meters behang, watfluweèl. En zeker kilo's zeep.... daar zou best al één en ander kunnen mee gerealiseerd worden. Onze hoop lag bij schepen Jan Caudron, verhuisde naar schepen Willy Van Mossevelde en ligt momenteel in afwachting te zwalpen tussen enige an dere schepen. Van het kultu- reel centrum spreken we liever niet, het klinkt zo afgezaagd! Over toneel valt te Aalst zoveel te zeggen. Elke groep heeft een of meerdere medewerkers die in het zonnetje moeten ge zet worden. Elke speler en me dewerker verdient lof voor zijn belangloze inzet. Van over het water lonken twee sterke verenigingen, de deel gemeenten met Baardegem op kop spiegelen zich in de stede lijke wateren, In het centrum is er dan ook nog de tweejaar lijkse Renaat Ravijts prijs die Aalst als toneelstad, zijn schouwburg ten spijt, in Vlaan deren een zekere waarde be zorgt. Roel Van de Plas Het is nu stilaan traditie geworden dat het Leedse Feestkomitee o.l.v. Julien de Cremer, een tentoonstelling organiseert van werken van -Onbekende" Leedse kunstenaars. Nu de fusie een feit is, wer den ook de kunstenaars van de gefusioneerde gemeenten uitgeno digd. Aanvankelijk schreven een 23-tal kunstenaars in. Enkele zijn dan niet op komen dagen. Toch is het een uitgebreide tentoonstelling geworden. lien drietal jaren geleden vatte de voorzitter van het Leedse Feest komitee de idee op om t.g.v. de l-eedsc juni-kermis en de terzelf- derlijd foj>cndc Mariaviering een i'-nloonsielling te organiseren waaiop de Leedse amateur- k »iir,tcnaars zouden worden uitge- rexlij'd om hun werken tentoon te ll' fi en zo hekend te raken bi ie i publiek Was het aanvankelijk «-«-n r. fdei bescheiden onderne- muiy, nu is die ondertussen uitge- ri1 een volwaardige artis- iii-uub .talie. Zondagmiddag <-e «Lui «Ie olliciëlc opening door. In aanwezigheid van het hele schepcnkollcge en enkele raadsleden en een onverwacht grote massa kunstliefhebbers. Voorzitter Julien de Cremer be dankte de aanwezigen, wenste de kunstenaars proficiat en bedankte zijn medewerkers. Hierop gaf hij hel woord aan raadslid P. Jules Henderickx die de feestrede sprak. Hij dankte in naam van de organi satoren en de kunstenaars het ge meentebestuur voor de gast vrijheid in het Kulturccl Centrum Hij feliciteerde Julien de Cremer voor ziin initiatief en doorzet tingskracht en betrok er ook zijn helpers bij. De kunstenaars wenste hij proficiat dat zij de moed gehad hebben om naar buiten te trc den», hun plankenkoorts te over winnen. Er is een ongewone variatie aan werken te bewonderen, zowel wat betreft genre als kwaliteit. Het is een unieke gelegenheid om de kunstenaars van eigen bodem, de kunstenaars die hun kunst be schouwen als vrijetijdsbesteding, te leren kennen. En gezien de ui terst gunstige periode (novene, kermis), is het voor vele kunste naars "DE gelegenheid om enige bekendheid te verwerven. En en kele kunstenaars die er een selek- tie van werken tentoon stellen, zijn die bekendheid meer dan waard. Een beoordeling cr\' of op somming geven van de werken is hier onmogelijk. Maar het mag toch vermeld worden, dat bijvoor beeld De Prez Frans met zijn fijne pentekeningen, pas op 60-jarige leeftijd met zijn artistieke bezig heden begonnen is. Voor zo ie mand zijn wij geneigd te zeggen: hoed af. En hoe kunnen wij onze bewondering uitdrukken voor die huismoeder met zeven kinderen (Mevr. D'Haese), die nog de moed op kan brengen om in haar schaarse vrije uren aan 't schilde ren te gaan. En het daarenboven nog opvallend goed doet! Kunst beoefening moet wel één van de meest bevred:gende vormen van vrijetijdsbesteding zijn. Terecht drukte raadslid P. Jules Henderickx de hoop uit. dat dit initiatief nog meer bekendheid en medewerking zou krijgen in de fusie-gemeenten opdat het uil zou kunnen groeien tot een groot- gcmccntelijke kunstmanifestatie. De tentoonstelling loopt nog tot en met zondag 12 juni. in het Kultureel Centrum. Dorp. Lede. Deelnemende kunstenaars: Hooft Guillaume, Lede, schilderwerken. Van Wcverberghe Jan, Lede, schilderwerken. Mevr. A. D'Haese - De Geyter. Lede, schilderwerken De Gusseme Daniel, Lede. schilderwerken, komposities Vereecken Paul, Lede, schilderwerken Vcreceken Francois, Lede, schilderwerken Matthijs Augustijn, Lede, schilderwerken Plchiers Nelly, Wanzele, schilderwerken Nijs Martial. Lede, schilderwerken Bockstaele Henri. Oordegem, schilderwerken Topkc Walter. Lede, schilderwerken Redant Frieda, Lede. schilderwerken Rcgniers Walter. Wanzele, etsen en schilderwerken Annaert Frans. Lede. houtbewerking Schelfhout Johnny, mozaïek en schilderwerken De Mol Magda. Wanzele, keramiek De Prez Frans. Lede. pentekeningen Van Hauwermeiren Rcmi. Lede, houtsnijwerken Bruylandt Alois. Lede, kunstsmeedwerk De werken zijn te koop. ten met door de stad verstrel materiaal hun kreativiteit e handvaardigheid botvierden. In aanwezigheid volksverte genwoordiger Caudron Schepenen Van Mosseveld en Roels, van diocesaan in spekteur Rubbens en van tal rijke schooldirekties en leer krachten en tientallen belang stellenden opende Rijksinspek teur Zenner de vergaderin met een dankwoord aan al wi medewerkte, niet in het mint aan Kuituurattaché Van dt Ghylen en aan de konservatc van het museum in de tentoonstelling waar allei lei werken te zien zijn, soms c zich zelf staand maar meest gebruikt bij een of ander tem meestal gemaakt met waardi loos metenaal, komt volger de Inspektie de kreativiteit 6 de expressie nog niet genot aan haar trekken. Er is nog veel aandacht voor bet afgt werkt produkt in plaats van vo< het procédé zelf. De wording immers belangrijker dan gewordene zelf. Bij sommii belangstellingspunten als b' Kerstmis en Pasen komt te vi de hedendaagse konsumpti mentaliteit aan bod terwijl realisaties met bizarre zak< als bvb wasspelden vs slechts een schijn van manui expressie betekenen. De heerPetitjean, leraar (nei geen professor) aan de Provi ciale Normaalschool te Tierx en lesgever bij voornoemde i cyclagenamiddagen ziet in manuèle expressie de moe lijke aanloop van het kind het ontdekken van de were In kreatief werk moet het ki zelf oplossingen testen, oplo singen vinden wat uitera< leidt tot denken onder eig verantwoordelijkheid, de rel. viteitszin ontwikkelt en leidt zelfde discipline. De heet Petitjean uit e scherpe aanklacht tegen on huidige levensvisie waarin ons zelf niet meer terugvindc Gevolg ervan is vervreemd die we kunnen tegengaan een zoektocht naar de eige heid van de mens Expressie is dan zelfmanifesl tie, het zichtbaar maken onze gevoelens in dingen dom ons heen. Sedert eeuwen had de voll kunst een volksgebonden rakter doch nu wordt al te v< expressie, kommunikal prijsgegeven. Verbale expressie en in zek< mate korporele komen veel bod in het huidig onderwj Muzikale en beeldende ecl veel te weinig. Beeldende pressiemogelijkheid schuilt elk kind. Elk kind tekent knutselt. Bovendien is het e ware faktor van demokratist want waar verbaal kinderen «betere» milieus bevoordel zijn is zulks bij de beelder expressie niet het geval. Bebd dende expressie is daarenjhe genover universeel, heeft es sociaal aspekt en veronders aa intense beleving via de totali :or van de zintuigen. rd< Niettegenstaande de lakuij noemt de heer Petitjean da if tentoonstelling hoopgevend arr stelt dat de draad van de ez munikatie in het basisorx ge wijs niet mag worden door iet knipt wat zou leiden tot id< kweken van vakidioten en i jo van totale persoonlijkheden n Daarna werd de tentoonstell ,0I geopjend en had een k< 1tj rondgang plaats met de kl sieke «drink». Fe si 1 $d ir<4 Ook beeldhouwwerkjes bij h verborgen talent. (EL) iria'

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 28