OM EN IN ONZE AKADEMIES: EEN SCHOOLJAAR IS VOORBIJ MARC CORTHALS NEEMT ONTSLAG UIT FEEST-EN SPORTKOMITEE AKADEMIE VOOR SCHONE KUNSTEN BIJZONDERE PRIJZEN De Voorpost - 10-6-77 - 9 schilder- 'rkrachten, leerlingen en familieleden belangstellend voorde resultaten >r Schone Kunstn. (JM) Tijdens het voorbije week-end kregen we meerdere manifes taties te zien en te horen in verband met de geleverde inspan ningen en inzet op kunstgebied, door de leerlingen van de Akademie voor Schone kunsten en de Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel. In de lokalen van de Nieuwbeekstraat werd een Open Deurdag, een soort Stuif-es-in- tentoonstelling ge houden en in de Stadschouwburg brachten (als eksamen- beurt) de leerlingen van de toneelkiassen een reeks fragmen ten uit diverse toneelstukken. De laatste weken zijn heel wat leerlingen van de verschillende akademies aan eksamens toe en voor wat we er konden van zien en meemaken, kunnen we met enige Aalsterse fierheid schrijven: hier wordt een ander gepresteerd. Zowel de tentoonstelling, als het bijwonen van de openbare eksamens voor toneel, loonden de moeite van verplaatsing. Oog en oor kregen prestaties voorgeschoteld die de beste herinneringen nalaten. Tijdens de plechtige prijsuitreiking werden volgende bijzon dere prijzen toegekend PRIJS DER STAD AALST Ben Eeckhout (Aaigem): leerling aan de afdeling Bouwkun de. PRIJS JAN DE NEVE Schepen van Openbare Werken en Ruimtelijke Ordening Willy Baeyens (Erpe) leerling aan de afdeling Teken- Schilder- en Grafische Kunsten. PRIJS HERMAN ROELS Schepen van Personeelsbeleid en Volksgezondheid. Elvire Van Heuverswijn (Erembodegem): leerlinge van de Teken- Schilder en Grafische Kunsten PRIJS GILBERT BOURLON Schepen van Ekonomische Ekspansie, Middenstand, Land- en Tuinbouw en Feestelijkheden: Alex Geeroms (Erembodegem) leerling van de afdeling Binnenhuis-Meubelkunst. PRIJZEN MEVROUW SIMONE COUCK-VAN CAU- WENBERGH Voorzitter van de Kommissie van Toezicht. Chris Tacks (Aalst) Jan Sonck (Erpe), Rika De Beider (Aalst): leerlingen van de voorbereidende tot Lager Secun daire afdelingen en aan Van Renterghem Petrus (Aalst): leerling van de afdeling letterscnilderen en Schildertechnie ken. PRIJS ANTOON BLANCKAERT Ere-Direkteur aan de Stedelijke Akademie voor Schone Kunsten Ben Eeckhout (Aaigem) leerling van de afdeling Bouw kunde. PRIJS ROBERT VAN GYSEGEM Direkteur van de Stedelijke Akademie voor Schone Kun sten. Magda De Mol (Wanzele): leerling van de afdeling kera miek. PRIJS AKADEMIE Nicole Coopman (Aalst) leerlinge van het Oriëntatiejaar. PRIJS BOLASKA Nadine Aerts (Zottegem) leerlinge van de afdeling Grafiek-etalage. PRIJS VLAAMSE TOERISTENBOND Albert Aerts (Zottegem): leerlinge van de afdeling Beeldhouwen. PRIJS ROTARY Marcel Vernez (Liedekerke) leerling van de afdeling Bouwkunde. PRIJS RAFFEISENKA& Geertje Van den Broucke (Aalst) leerling van de afdeling Sierkunsten-Kunstambachten. PRIJZEN RAFFEISENKAS Cuvelier Chantal (Aalst), Kerremans Greet (Aalst), Kuys Ann, (Aalst), leerlingen van de afdeling Lager Secundair. PRIJZEN RAYMOND VERNAEVE Lieve De Cock (Zottegem), leerlinge van de afdeling Kera miek en aan Hugo Klinck (Aalst) leerling van de afdeling Beeldhouwen. PRIJS SIKKENS N.V. Isidoor van Biesen (Aalst) leerling van de afdeling Letter- schilderen en Schildertechnieken. PRIJS CHARLES SCHELLAERT Jean-Paul Schollaert (Alast) leerling van de afdeling Letter- schilderen en schildertechnieken. Hampton) realiseerden in hun studie, tekeningen en maket- ten, is vakwerk van de boven ste plank. Voor 't groeps- projekt van de afdeling Binnenhuis- meubelkunst (Studie'van eigen klasruimte), is het vermelden waard. Het ontwerp «Openbare Leeszaal en Bibliotheek» mag best in Aalst gerealiseerd worden. De afdeling tekenen en schilderen naar levend model bezit sterke waarden. «Kind met boekentas» is een skulptuur die om zijn eenvoud en rijke ekspressie bij vele be zoekers zal blijven nawerken. Etsen, akwarellen, tekeningen naar plaastermodel, marmer en houtschilderen (een tech niek en kunde waar de laatste jaren meer en meer vraag naar is in verband met restauratie werken) boden een waaier van «innerlijke belevenis» van de twee mensen die elkaar zoe ken en toch niet bereiken op menselijk psychologisch vlak. «DE BRUID IN DE MORGEN» (Hugo Claus): Hier slaagden de drie vertolksters erin de ellende en de beklemming, de schreeuw om liefde te laten doordringen tot in de zaal. Een goed stuk toneel waarin we vooral de prestatie van L.De Clercq als Andrea konden waarderen ter wille van de juiste dosering koele mense lijke berekening en de haat liefde verhouding die van haar toneelspel uitging. M. Claus (Hilde) en M. Van den Bos sche verdienen een eervolle vermelding. «DE LES». (E.lonesco) was een toneelfragment van for maat. De toneelgod van de ab surditeit die lonesco hier ver- Open dag in de Akademie in de Nieuwbeekstraat. De afdeling ■'Stilleven". (JM) maal erg serieus, problema tisch en psychologisch sterk doorgedreven toneel te zijn om een eerste prijs te halen? IN DE DUIVEL EN DE GOEDE GOD: (J.P. Sartre) zagen "we prachtig akteertalent aan 't werk. L.De Blieck vertolkte op een volleerde wijze (mag dat wel geschreven worden voor leerlingen?) de rol van Goetz. Erik Van Impe vertolkte een knappe Heinrich -rol. Toneel van hoge kwaliteit voor beiden: ze slaagden erin de ekslsten- tiële roep van Sartre om met een naast en voor mekaar te leven steengoed te laten over komen. Met INGEBLIKT (V.Lanoux) dan toch wat zwarte satire met rose humor invloed. Zowel R.Schollaert (Jean, de intellek- tueel) als J.Van den Brulle (Jacques, het domme- dierlijke-menstype) speelden op hoog niveau. Een fijne pres tatie. Ze moesten INGEBLIKT maar eens helemaal «inblik ken» met hun tweeën. ANTIGONE (J. Anouilh) bracht ons Luk De Blieck (weer hij) in een knappe Kreonfiguur. Luk heeft het: diktie, toneelprésen- ce, hij speelt van binnen-uit. M. Van den Brulle heeft het to- neelbloed geërfd. Haar Antigone-interpretatie moet ook de eksamenkommissie kunnen overtuigen hebben. Het is niet aan ons om de pun ten en de prijzen uit de delen. We zagen het misschien an ders dan de eksamenkommis sie, maar over één geschreven regel zullen we het wel eens zijn: proficiat voor al die presta ties. Het toneelleven in Aalst en omliggende mag nieuw talent in zijn rangen verwachten. K.D.N. Proklamatie in de Akademie. (JM) eert, kreeg hier waarop hij recht had. Prima vertolking van «Pro fessor» L. De Blieck en al even knap medespelen door de «Leerlinge» E. Baita. Naar ons oordeel toneel van de bovenste plank. «DE MEIDEN» (J. Genet) is een toneelstuk dat achter de tralies werd geschreven. Het tekent de onmenselijkheid van de mens in zeer scherpe te genstellingen. «Deze meiden» (M. Hendrickx en Claus M.) waren te jong. Hun levenservaring is nog te onrijp om een dergelijke men selijke geestespijn uit te schreeuwen. Hun pruikrekwi sieten waren de oorzaak dat het fragment bijna een giller werd. De zaal apprecieerde de poging doch kon een ge smoorde lach toch niet onder drukken. En dat moet ons dan toch van het hart, dat we die zaterdag voor honderd procent verwend werden met een repertoire dat allemaal hetzelfde inhouds- stramien droeg: absurditeit, menselijk onbegrip, wraak, zie- lepijn, onbegrepen trachten naar liefde. Hoeft het dan alle- Mare Corthals, al enkele jaren de drijvende kracht achter de karnavalsviering in Lede, biedt zijn ontslag aan in het Feest en Sportkomitee. Wordt daardoor de karnavalviering in Lede verlamd? Het is geweten dat sinds Mare Corhtals zich intensief gaan bezighouden is met de karna valsviering in Lede, deze op ge bied van kwaliteit, van aktivitei- ten en van belangstelling een ongekende vlucht genomen heeft. Voor Marc was karnaval een uitdaging: steeds beter presteren was z'n motief. Hi} heeft als voorzitter van de kar- navalsgroep «D'Omuëgval- lers» deze groep naar de eerste prijs gebracht dit jaar: een wel verdiende eerste prijs. Daar was het iedereen over eens. Hij heeft de Orde van de Leedse Boer op poten helpen zetten. Heel wat initiatieven kwamen uitzijn brein. Dat hij het Leedse karnavalsleven vaarwel zegt, hoeft men echter niet te vrezen. Hij heeft wel zijn reden om zich- terug te trekken uit het Feest en Sportkomitee. Hij is namelijk van plan te dingen naar de titel van Prins Karnaval 1978. En hij wil het komitee niet kompromit- teren. Hij wil niet dat in geval hij verkozen wordt, en dat hij ver kozen zal worden, daar is hij vast van overtuigd, met het komitee zou kunnen beschul digen van vriendjespolitiek of dergelijke. Hij wil ongebonden, zuiver naar die verkiezingen. Een tweede rede van zijn ont slag is van meer familiale aard: rond de karnavalsperiode lie ten zijn voorzitterschap en lid schap van De Orde van de Leedse Boer, de karnavals- groep «De Omuëgvallers», De Kalveren en het Feest- en sportkomitee hem niet de min ste gelegenheid meer om even bij zijn familie te verblijven. De Karnavalsperiode, die toch en kele maanden voor de eigen lijke karnavalsdagen aanvangt en langzaam erna uitdeint, vraagt te veel van zijn vrije tijd en daarenboven moet men ij- zersterk zijn om die gezond door te komen. En als dit jaar nog de voorbereidingen voor de prinsenverkiezing en de verkiezing zelf en bij de gebeur lijke overwinning, de verplich tingen die het prinsschap meebrengen erbij komen, dan vreest hij dat hij zijn gezin toch al te zeer zou moeten verwaar lozen. En dat heeft hij er toch nog niet voor over. Meteen weten de mogelijke kandidaten voor de volgende Prinsenverkiezing dat zij rekening zullen moeten hou den met een sterke kandidaat, die door ondervinding wel en kele knepen «van het vak» in de mouw heeft weten te stoppen... GH. H. expressiemogelijkheden. Van de hele tentoonstelling houden we de wensdroom over dat we heel wat «werken» uit de ten toonstelling in ons privébezit zouden willen zien. TOPMOMENTEN IN HET EKSAMENTONEEL Graag hadden we de openbare eksamens op donderdag 2 juni én zaterdag 4 juni meege maakt. Naar het peil te oorde len, waarop tijdens de zater dagvoorstelling werd geak- teerd, moeten er ook donder dagavond mooie prestaties zijn weggegeven. De prijsuitreiking zal plaats vinden op maandag 27 juni. De eksamenkommissie bestond uit de Heren E. De Lombaert (Waarnemend Direk teur der Akademie), Jacques Veys (Direkteur Arena Theater Gent), Herman Coessens (N.T.G.), Anton Cogen (N.T.G.) en Mevrouw Chris Boni- Slagmulder (N.T.G.) In «DE HERBERG DE ROOS EN DE KROON» (J. Priestley) brachten Y. Heerwegh (Mrs. Reed), F. De Bolle (Ivy Randle) en M. Van den Bossche in de moeilijke rol van Ma Peck zeer goede vertolkingen.R. Schol laert bleek een zonnige Harry Tully tussen al deze «toneel mistevredenen». De andere spelers ontbrak het aan to- neelmaturiteit om verschillende redenen, (diktie, rolkennis, ver tolking). EEN ZOMER SMEULT TOT AS. (T. Williams) was net iets te hoog gemikt voor de beide ver tolkers. Zowel M. Hendrickx (Ala) als L. Van Der Veurst (John) brachten een te weinig 3P! in akft£>'! hoekje van de tentoonstelling jeb hielden. Heel wat aardige werkjes wEEN KIJKJE NEMEN Li De hele tentoonstelling (een aantal skulpturen stonden op de binnenkoer) gaf in beeld me teen een overzicht van de mo- aa'gelijkheden die de Akademie voor Schone Kunsten biedt. Heel wat Aalstenaars be schouwen deze school nog te ortlveel als iets dat er ook nog is, als een school voor langhari- gen die dan toch maar de ar- tiestentoer opgaan omdat ze niet meer weten uit welk hout pijlen gesneden. We kunnen eralleen maar aan toevoegen: onze Akademie is veel meer ta lenten rijk dan de meeste men sen vermoeden. We nemen de ^artistieke hoed af voor de pres taties van leraars en leerlingen. En we wandelden lokaal in, lo kaal uit. jan»De tekeningen en kollages van de voorbereidende cyclus (6 tot 11 jaar) vormden een frisse noot in het geheel. We durven ogi gerust schrijven dat er «ont werpen» bij waren die geschie denis zouden maken in de we reld van leefmilieu, sociaal en politiek engagement en van de reklame. De Beeldende Kun- waaierden open in een werken verdeeld over kunstambachten en grafische kunsten. en keramiek dit geheel vervolma- die de leerlingen van de Akademie kwamen naar buiten. (JM) ken. Het is allemaal zo sterk visiueel gericht dat het onmo gelijk is, dit alles in een paar geschreven regels op te roe- Den. Wat de Sierkunsten be seft, onthouden we graag het Drachtige borduurwerk (helaas onvoltooid) van Francine Ha- saert. Kleurrijk en origineel van uitvoering. Heel wat technieken worden in deze lessen ge bruikt, om een innerlijke aan voelen te veruitwendigen: we ven, pen- en potloodtekenen, mozaïek, glasramen, kera miek, glazuren op metaal, ba tikken. De tekeningen van Ma rino Van Der Weghe verdienen meer dan een erevolle vermel ding. In de afdeling publiciteit- etalage kwamen de leerlingen ioi een paar originele etalage- ontwerpen in verband met frisdranken en luchtvaartmaat schappij. De fotografie kreeg hier een te bescheiden aan deel. Heel wat handelaars die hun etalage zelf inrichten zou den hier best heel wat kunnen komen leren. Als je weet, dat heel wat «leerlingen» na de volbrachte dagtaak, de lessen Bouwkunde of Binnenhuis- en Meubelkunst volgen moet men al positief staan tegenover de prestaties. Wat Ben Eeckhout (studie: Architekt Richard Meyer-New York) en De Donc- ker Rudy (Studie: Architekt Gwathmey Siegel, East-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 9