I TIEN JAAR KULTUREEL CENTRUM D0CUMENTA 6 De «KONINKLIJKE FANFARE Ste-CECILIA van TERALFENE 100 jaar as «BRABANTIA BREUGELIANA», Mars van Victor van FRACHEN SOCIAAL ENGAGEMENT TYPEERT F. EVERAERT 28 - 17-6-77 - De Voorpost Affligem De uiterlijke uitstraling van de aloude, eens zo machtige en invloedrijke Benediktijnerabdij, was een twintigtal jaren gele den nogal aan het tanen. De Abdij, vroeger het middelpunt van de hele streek, scheen inderdaad haar spirituele greep op de omgeving te zien teloor gaan. Weliswaar dient te worden re- maar toen prior te Affligem en kening gehouden met het kon- templatief karakter van de monniken maar zeker was toch dat de inlvoed was afgezwakt. Zienderogen verkleinde (en verkleint nog) de kommuniteit. Het aantal missionarissen nam af. Het «Volksmisboek» waar door Affligem tot in verre kon- treien ook in Maria Laach sprak de gids over Affligem bekendheid verwierf ver dween. De luisterrijke half- oogstprocessie met niet minder dan vier muziekmaatschap pijen stierven geleidelijk uit. Het bekend Zangkoor o.l.v. Dom Augustinus Verhaeghen ta kelde zijn Amerikareis af. De kantates, destijds gebeur tenissen die de hele streek in hun van brachten, zijn «uit de tijd». Langs onze Meldertse wegen wandelden geen groe pen keuvelende novices meer op vrije namiddagen. De nachtmissen met kertsmis boetten in aan belangstelling. De melkerij verdween. In één woord, de impakt van «het klooster» op de omgeving met zijn toenmalig typisch kerk- torenlje ging geleidelijk teloor. Een vakuüm was ontstaan doch op initiatief van enkele c. vooruitzienden, zo leken als geestelijken, zou dit vakuum gevuld worden en zou Affligem, vooral kultureel dan, zijn oude glans herwinnen door de op richting van een zo bloeiend «Kultureel Centrum». Stichting Op 4 juni was het inderdaad juist tien jaar geleden dat het Kultureel Centrum van Affligem officieel werd geopend en dit op initiatief van de «Affligemstich- ting» die zich als primordiaal doel had gesteld een nieuwe abdijkerk te bouwen, meer aangepast aan de eisen van de tijd en aan de nieuwe liturgie. Onder impuls van Dom Ambro- sius Verheul, nu Abt van de Abdij Keizersberg te Leuven anderzijds journalist Maurits Lelie werden plannen gemaakt om de leegstaande gebouwen van de melkerij, in 1940 door de bezetter gesloten, een nieuwe funktie te geven in het kader van de kulturele opbloei van de hele streek. Architekt Van Ransbeeck uit Hekelgem was bij deze plannen betrokken en gaf er konkrete vorm aan. Met zeer beperkte materiële midde len moest in feite alles veran derd worden en dit zonder toe lagen van het Departement van Nederlandse Kuituur. Wel droeg de heer Van Overstrae- ten met VTB-VAB een aanzien lijk deel van de kosten. Openingsplechtigheid Deze ving uiteraard aan met een Eucharistieviering opge luisterd door het Jong- Knapenkoor van St.-Maarten o.l.v. Frans De Koninck. In de konferentiezaal van het Centrum, voor een beperkt aantal genodigden, sprak J. Van Overstraeten over «een eeuwenoude traditie wordt voortgezet» en Marcel Ducha- teau over «de rol van Affligem in het kultureel leven van Vlaanderen en Brabant». Na het slotwoord door de verte genwoordiger van de Minister van Nederlandse Kuituur greep de onthulling plaats door Dom JanGoetghebeur, Abt, vaneen bas-reliëf in eik, een gift van VTB-VAB. Bij de feestmaaltijd zaten ook aan Minister Theo Lefèvre, en verschillende bur gelij ke en geestelijke gezag- Dom Idesbald Verkest, bezieler van het Kultureel Centrum Affligem (jm) Het Centrum start Aan de eerste tentoonstelling namen deel Armarid Blondeel uit Mariakerke, Frans Coppens uit Hekelgem, Walter De Mul der uit St.-Amandsberg, Gilbert De Smet uit Erembodegem, Etienne Le Compte uit Hekel gem, Achiel Pauwels uit Maria kerke, Piet Selhorst uit Gent, Harold Van de Perre uit St.- Gillis-Dendermonde en Bert Van den Broeck uit Opwijk. Sukses bleef niet uit en onmid dellijk kende het Centrum een steeds groeiende toeloop zo dat een rijk en gevarieerd pro gramma van tentoonstellingen, voordrachten en ontspan ningsavonden kon worden ge realiseerd. Kortelings ver schijnt ten andere een «Over zicht van de aktiviteiten gedu rende het tweede lustrum». Via het maandschrift «Medede lingen v.h. Kultureel Centrum» dat aan 1.394 families wordt toegestuurd blijft het kontakt met de basis onderhouden. Streefcijfer wordt nu «1500» En de Toekomst Vol vertrouwen vatten de bezie lers van dit Centrum waarbij we in de eerste plaats Dom Ides bald Verkest dienen te noemen alsmede de betreurde Dom Servaas Visser het derde Lus trum aan. Het Kultureel Centrum blijft in derdaad een voortzetting van een eeuwenoude traditie van Affligem: een eigentijdse ma nier om het kultureel leven te bevorderen en een band te scheppen tussen bevolking en abdijgemeenschap. L.H. De feestelijkheden ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de «Koninklijke Fanfare Ste-Cecilia» kende een onverge telijk slot op 28 en 29 mei 1977. Prachtige optochten door gans de gemeente van de verschil lende deelnemende muziekmaatschappijen die dan elk een optreden gaven van 30 minuten in een reuzetent (in de Groeneweg), waar een speciale tentoonstellingsruimte was ingericht. Oude dokumenten, partituren, enz. waren er te be zichtigen. Elk optredend korps ontving de herinneringsmedaille, een wimpel en een bloemstuk. Na hun optreden dienden de mu ziekmaatschappijen te wachten om dan gezamenlijk de voor de gelegenheid door Victor van Frachen gekomponeerde mars «Brabantia Breugeliana» uit te voeren. Dr jur. Leo Guns die de Hekel- gemse toondichter-dirigentvan Frachen een ruiker bloemen overhandigde en hem ook een welgemeende hulde bracht. «De bekwaamheid en het werk van onze dorpsgenoot is niet alleen te Hekelgem of in het land bekend, maar hebben reeds geruime tijd onze gren- «BRABANTlA BREUGELIA NA» is een feestmars van zeer verdienstelijke waarde, groots van opzet. Een in geestdriftige, kernachtige bezieling uitge zongen volkse doch voorname lofzang aan Brabant. Door het jubelend entousiasme. het rijke orkestrale palet van de toon dichter groeide deze mars uit tot een kompositie van grote betekenis. De toondichter, die zeer handig gebruik weet te maken van instrumenten, zorgde voor een weelderige or kestratie. Elk instrument krijgt, naar gelang zijn aard en karak ter, een speciale melodische behandeling, waarin wij steeds de meesterzanger ontdekken. Presentator Paul Geraerts las fier een zeer lovende beoorde ling voor van niemand minder dan meester Marinus de Jong. DE MASSAUITVOERING: Een hele, voor vele dirigenten ge waagde krachttoer van de toondichter van Frachen die zelf zijn prachtig partituut (zon der herhaling een schitte rende gestalte wist te geven. Hij toonde zich weer eens de grote dirigent die, mede zijn nodige fysieke kracht, telkens meer dan 200 muzikanten tot een overtuigende vertolking kneedde. Op zijn eigen mees terlijke wijze wist hij ze tot het uiterste op te zwepen maar ook te bedaren. Na de uitvoering werd hem een denderende ovatie gebracht door een geestdriftig publiek en de muzikanten. Zaterdag mocht hij bloemen in ontvangst nemen van onder voorzitter Jozef Callebaut, ter wijl hij van de voorzitter Petrus Bellemans de herinneringsme daille ontving. Zondag was het Burgemeester zen overschreden», aldi spreker. Schepen van kuituur Lode V< doodt bracht hulde aan de di gent Marcel Rossignol en zovele Rossignol's die de uitmaken van de «Koninklij Fanfare Ste-Cecilia» van Terjy| fene. En burgemeester schepen spaarden geen wo< den van lof voor de in alle c zichten vlotte organisatie vl de jubileumfeesten. Niemaj werd vergeten. Tot slot werd( de heren voorzitter Petrus E leman en ondervoorzitti schepen Jozef Callebaut in f bloemen gezet. De heer Paul Geeraerts zorgj voor een vlotte, spirituele f sentatie. Zo eindigde Teralfene's gr# dioze onvergetelijke jubelvi ring. Een mars komponeren die in muzikaal opzicht aan het juiste kunstdoel beantwoordt, is voor een komponist lang geen gemakkelijke taak. Sousa de Marsenkoning kon zich op dit terrein al even goed meten met de ongeëvenaarde walsen van een Jo- hann Strauss de walsenkoning. Een goede mars moet in de eerste plaats «volks» aanspre ken, d.w.z. bevattelijk zijn voor het volk, doch niet «banaal» zijn van inhoud. Integendeel, al wat een volkse vreugde stemming, of feestelijke praal wil karakteriseren, kan door j.v. een Mars tot volle uitdrukking gebracht worden. rdt Bij de lezing van de Mars van Victor van Frachen, vielen mij gas al dadelijk op, dat deze hoofdvereisten ten volle tot uiting fjw, kwamen: 1. als inzet, een kernachtige melodie, ritmisch a(s gespierd, vol elan, met dominerend trompetgeschal, die totf geestdrift kan leiden; 2. een daaropvolgende, mildere, haast ontroerende zang, door zachte kopers vertolkt; 3. een derde melodie door de trombones, tuba's- *e,c saxofonen aangeheven, en die als 't ware met een soort [Mi trots haar scepter zwaait over de hoger gelegen instrumen- Ie I ten. g. I Interessant is daarna het chromatisch tussenspel, dat zelfstroi een koncerterend karakter aan deze Mars verleent. Na de herneming «Da Capo» van de aanvangsmelodie^ wordt deze Mars met een kort maar kernachtig «Coda»",N besloten. jPric We wensen de heer Victor van Frachen van harte geluk metjhet deze uitzonderlijke kunstprestatie en twijfelen er niet aan of(i /ij deze Mars zal zijn weg vinden naar vele Harmoniekorpsen. I ge< Marinus de JONGpg Een leven bestaat niet uitéén droom alleen. Dat kan gewoon niet. Zo denken wij er nu ook over ter nagedachtenis van de pas overleden schilder Felix Everaert. Hij had talrijke projek- ten op het oog. Dat weten wij uit een periode dat wij elkaar meermaals hebben ontmoet. Maar hij was erg bescheiden in zijn schoenen. Kindertekeningen in het Kultureel Centrum te Affligem (jm) Toen wij hem eens in het licht van de dag opzochten in zijn «Enemolen» te Iddergem heb ben wij die ervaring opgedaan. Een van zijn projekten was ooit in dit olijke dorpje een tentoon stelling te organiseren met als onderwerp 'aktuele kunst. Maar hij moest daar toen nog een tijdje laten overheen gaan om 't zover te zien ko men. Omdat het besef tot hem pleegde door te dringen dat dit idéé voor vele van zijn buren nog te ver af lag. Hij streefde ernaar om met zijn minikultu- reel centrum de Enemolen het terrein te effenen voor zovele mogelijkheden welke hij zich voor de ogen zag. Het projekt van de aktuele kunst zal er door zijn plotselinge dood wellicht nooit meer komen. Het zal voor mezelf als voor hem een droom blijven. Als kunstenaar had hij een zeker temperament. Dat ken niet ontkent worden. Voorai had hij een geestdrift die zijn sterke opgang bepaalde Hij wist dat hij meer aankon. De kennis van zijn werk blijft be perkt binnen onze streek. Maar binnen dit beperkt gebied heeft hij gewerkt als niet een ander. Een van zijn eerste tentoonstel lingen welke wij bezochten was in de Zuidertoren te Brussel. Wat er aan de wand hing paste bij de omstandigheden. Maat schappijkritiek uitschreeuwen met het kunstwerk als medium. Een vastberaden optiek binnen zijn toch wel funktioneel leven. Hij had er lak aan suggesties te doen. Maar drukte ons zijn zienswijze op de neus. Zonder pardon. Sterk gevoelig. Zijn stille opgang naar een meer bekend kunstenaar heeft hij zelf gewild. Want ook hier met het schilderen als uitdruk kingsmiddel wilde hij niet om springen zonder het besef dat die man uit zijn buurt mee was. Het engagement tot bewuste sociale relatie is een onder werp dat hij door zijn plotse linge dood niet volledig heeft kunnen uitwerken. Hij had zichzelf daarvoor nochtans de middelen aangeschaft. Zijn schilderkunst en zijn kultureel informatief centrum de Enemo len. Beiden hebben een be scheiden start genomen. Na een lange onderbreking troffen wij hem later terug. |Jn 1 dens een tentoonstelling inigJ Aalsterse belfort: 'Beeld, BNif ding, Verbeelding'. OntegF'rc sprekelijk was dit voor hem Q va hoogtepunt. Het vormde we element in de trapsgewfd et vooruitgang. De uitdaging fersr het sukses, de eer en hetip. noegen zijn hem nooit bop„ het hoofd gegroeid. Eerst stevige basis dacht hij. Fl( komt de rest wel. Deze tri Sl vastberadenheid toont in alr'S' facetten de figuur van frTia Everaert. De schilder en fric motor die in alle bescheid vor heid zijn relatie tot de socPmis maatschappij wilde behouflc cl' De kring der elitaire kultuu^- ren was niet voor hem. WelL worstelde dit probleem in-IVI hoofd. Velen onder ons zoui wellicht deze bescheiden» niet kunnen aanvaarden. I ROGER D'HOK Kassel-Wes Van 24 juni tot 2 oktober wordt in de West-Duitse stad Kassei een van de belangrijkste en tot de verbeelding sprekende kunstmanifestaties gehouden. De Documents 6. De insiders weten wat dit betekent. De Documents is een vierjaar lijkse internationale kunstmanifestatie. Ze gaat nu door voor de zesde editie. In de kunstgeschiedenis staat ze bekend als een voorloper en steunpilaar van eigentijdse kreativiteit. Haar streefdoel is ruimte te bieden aan nieuwe elemen taire principes in het kunstbedrijf. Er wordt op een miljoen duitse marken gekeken. Ook al om bekende duitse prestigeredenen tegenover andere gelijk- aaridge manifestaties als Sao Paulo. Venetië of Parijs. Van enige Belgische aanwezigheid in de Documents 6 is weinig of geen sprake. Daarvoor beschikken wij ook niet over de noodzakelijke promotie. Het naar alle waarschijnlijkheid enige Belgische alternatief in de marge van deze gebeurtenis gaat uit van de New Reform. Een experimentencentrum dat door bemiddeling gedurende één maand de zaal van het Kasselse stedelijke archief kan gebruiken om er wat te doen. De Documents en het aangehaalde alternatief willen wij in twee artikels nader bekijken. Ook al omdat wij weten dat velen uit het Aalsterse die met kunst wat te maken hebben naar Kassei afzakken. Tema van deze Documenta zijn de 'kunstzinnige ontwikke lingen' sinds 1970, Wij vertalen hier letterlijk uit het Duits. Kunst welke sinds die tijd is ontwor pen en welke een nieuwe ten dens binnen het algemeen kunstgebeuren heeft ingeluid. Vooral is zij begaan met twee problemen: de vraag naar de werkelijkheid van de kunst en ten tweede de medium be wuste kunst. In feite gaat het hier om twee met elkaar ver bandhoudende standpunten. De werkelijkheid van de kunst is een vraag die door de kun- WÊmmÊÊmÊÊÊÊBÊmÊÊÊÊKmm stenaar zelf is ingesteld. Terwijl de medium bewustwording heeft te maken met de eigen tijdse bewustwording van die vraag. Voor het documenta komitee is bovengenoemde principe niet gemakkelijk in de praktijk om te zetten. Daarom dat men in een verklaring ook spreekt van het feit dat deze documenta geen mistbank mag worden. Maar intgendeel drastisch moet ingrijpen om de kunst van na '70 voor kwaliteits loosheid te behoeden In de zeer recente kreatieve produktie komt zeer duidelijk tot uiting de vorm van speciali satie welke de kunstenaar zichzelf oplegd. Film, video en fotografie anderzijds zijn een algemeen door het volk behan deld medium. In zijn geheel draait deze documenta dus om het medium gebruik door kun stenaars en hoe zij kunst als medium gebruiken. In totaal worden door het komi tee vier probleemvelden on derscheiden: Kunst, waarvan het medium het werk zelf is en er ook de definities van vast- legd. Kunst, in dewelke zich verschillende media vastleg gen zoals bijvoorbeeld kombi- naties van foto en schilderwerk. Kunst, welke als medium wordt gebruikt om de inhoud van het werk te verklaren. Kunst, welke de op media af gestemde wereld onderzoekt, waarbij de traditionele midde len worden verworpen en de werkelijkheid vooropgesteld. Voor de eenvoudige lezer niet gemakkelijk. Maar deze rubriek zal proberen in de toekomst klaarheid te scheppen met konkrete voorbeelden. Dan liefst met kunstenaars uit het eigen regio. In de praktijk komt het dus daar op neer dat er vooral veel aan dacht zal besteed worden aan video, fotografie, film, uitvoer ingen, boekwerken, environ ments en schilderkunst. Er zal ondermeer ook een ruime afdeling tekenwerk zijn. Een speciale afdeling zal on uitgevoerde utopische auto modellen tonen waarin werk van de Belg Panamarenko. De afdeling uitvoeringen, in kunst termen 'performances' ge noemd, wordt geleid door Joa chim Diederichs en is aange sloten op de zeer recente ak- tualiteit. Marcel Broodthaers, welke zijn werk in het staats- museum te Kassei bijzonder veel aandacht heeft meege kregen, zal posthuum ook ver tegenwoordigd zijn. En daar mede is de kous voor de Belgi sche vertegenwoordiging er af. Maar is dit verwonderlijk als men verneemt dat ook andere belangrijke kunstenaars zoals Wolf Vostell Nam June Paik of Lèszlo Lakner ook maar voor de eerste keer worden uitge nodigd. Vostell wil een oud pro jekt verwezenlijken. Boven op het dak van het centrale ten toonstellingsgebouw wil hij een startfighter laten plaatsen. Een monument als aandenken aan de technische wetenschappe lijke vooruitgang. Welke zijn wil opdringt aan deze maatschap pij. De piloten die er hun leven bij hebben gelaten zijn lang vergeten. Dit vormt één aspekt uit de vele radikale kontrasten welke een organisatie als deze tentoonstelling is. Wie zijn va- kantieuitstap nog niet heeft bepaald en in kunst is gelntre- seerd gaat er best even naar toe. Het zal Uw geheugen op frissen of verwarren. Deze keer wordt er ook een soort retro overzicht getoond van de rige manifestaties. Zo kam. zien hoe alles in zijn werk ga®| be bij een monstermanifestapP3 als deze. In de Verenigde Stflmor ten is men er jaloers op. To/ 9eni wel gek die documenta. Documenta 6: 24 jurfcht 1 2oktober. Kassel-WeJbe,e* Duitsland. ROGER

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 28