PAARDENOMMEGANG EN PROCESSIE: HOOGTEPUNTEN IN DE JAARLIJKSE MARIA-VIERING IN LEDE EEN STUKJE GESCHIEDENIS ST. MARTINUS EN IN DE PROCESSIE 0.L VROUW EIET WEG 6 - 17-6-77 - De Voorpost mensi strate nami jers liepj kermisgast! jen bidden gebeurc beleef! Vervolg van blz. 1 VOORPOSTTOPDRIE VAN DE WEEK «The Flying Lion» verzamelelpee van folksongs, live opgenomen gedurende negen kultuurdagen, tweede uitgaye in een paar maanden tijd. «Ik heb een zetelke geplukt op het stadhuis» door Tonen de Blomme, volkszanger met uit de lucht gevallen schepenam bities. Het H. Sacrament gevolgd door burgemeester Gravez en verschillende schepenen en andere prominenten (el) Bestudeerd opvallend. De stoet bood een ordelijk ge heel. Met variaties in vorm, grootteen ras van paarden. Mooie luksepaarden en stoere Vlaamse boerepaar- den. Deze laatste groep is sterk uitgedund. Het lukse- paard heeft z'n plaats inge nomen. En in Lede en om streken blijken nogal wat eigenaars van rijpaarden te zijn. Een rijke streek zou den wij zo zeggen. Enkele prachtgespannen trokken de aandacht. De groep was indrukwekkend. Alle moge lijke modellen van gespan nen waren vertegenwoor digd. Met paarden van alle slag: van kniehoge pony's tot het grote rijpaard of het geblokte boerenpaard. Ge spannen met twee paarden of met één. Gewone karre tjes, rengespannen, antieke boerensjeezen en pracht stukken die in een museum best thuis horen. Het meest in het oog springende was het unieke gespan van de heer Janssens uit Vlierzele. En streling voor het oog, schitterend opgeblonken druk bezet met blinkend koper, en getrokken door twee bijna goddelijke boe renpaarden. Het zal wel het meest gefotografeerde ge span oeweest zijn in de hele stoet. Anderen haalden er nog wat folklore bij en beel den een echte ouderwetse trouw uit. De verbeelding speelde mee. De paarden- ommegang is uitgegroeid tot een rijk schouwspel. Wie zondag naar Lede wou, en de weg niet best kende, hoefde slechts de paarden keutels te volgen om ter be stemming te komen. En die lagen er talrijk, want ook de paarden waren talrijk. Ter wijl de opkomst voor de paardenommegang de laatste jaren wat teruggelo pen was, waren er dit jaar ongeveer 300. De Leedse ruitersklub en de leden van de Erondegemse «Hoef slag» vormden duidelijk het grootste deel. Waar blijven de zware boerenpaarden van weleer? Wat blijft er over van de originele bedoe ling van de paardenomme gang? Toen de boeren uit Lede en het omliggende de zegen kwamen vragen voor hun paarden en voor hun ar beid. De huidige paarden- processie is er een lukse uitgave van geworden. Een parade voor sommigen, een uitstapje voor anderen? Een leuk kijkstuk voor de honderden toeschouwers en vooral voor de kinderen. Hun aandacht gaat vooral naar de pony's die hier ook talrijk vertegenwoordigd zijn. Een pony, een levend speelgoed spreekt tot de verbeelding van de kinde ren. En met een stuk levend speelgoed naar een proces sie mogen gaan, nou dat is wel een hele belevenis! En vroeger liep de paarden- processie langs de oude landelijke stofferige of modderige (naargelang het weer) ommegangweg. Die is nu veranderd in een bre de poëzie-loze asfaltweg. de paardenprocessie be staat al sinds mensenheug- nis, toch is die pas in 1802 voor het eerste schriftelijk vermeld.Sinds 1940 beleeft hij een zekere heropleving en in 1948 telde men het re- kord aantal van 314 deel nemers. Als het aantal deel nemers in de huidige zin evolueert zal dat getal mis schien al volgend jaar wor den overtroffen. Gh. H. De jaarlijkse Mariaprocessie in Lede mag tegenwoordig tot de grootste mariale processies in Vlaanderen worden gerekend. En tot de oudste. Op 4 mei 1914 zou het miraku- leuze Mariabeeld dat door een Ledenaar in Keulen werd ge kocht en aan de Leedse ge meenschap werd geschonken, in de parochiekerk op een ere plaats worden geplaatst. Op 16 april 1415 al zou bisschop Joannes van Kamerijk de toela ting hebben gegeven om een «Broederschap ter ere van Onze Lieve Vrouw van VII We eën» op te richten en op Drie- vuldigheidszondag een pro cessie in te richten. Aanvanke lijk ging die processie naar een kluis of kapel binnen het dorp. Later werd die processie uitge bouwd tot wat zij nu geworden is. De jubileumvieringen (o.a. het 500-jarig jubelfeest in 1914 en de 550-jarige viering in 1964) trokken telkens duizen den mensen aan van ver buiten de streken. De kostuums wer den vernieuwd en aangepast, de deelnemers waren talrijker en de uit te beelden onderwer pen werden telkens bijgewerkt. Andere initiatieven zoals de gewestelijke ziekendagen, zie kenzegeningen, de mariale tentoonstelling (1953), het Ma riale Jaar (t.g.v. de afkondiging van het dogma van de Onbe vlekte ontvangenis van Maria), zorgden ervoor dat de Maria- viering in Lede in de belangstel ling bleef en dat de Leedse be volking konstant gesensibili seerd werd zodat steeds nieuwe deelnemers klaar ston den om de taak over te nemen van diegenen die wegens ou derdom of om andere redenen verstek lieten gaan. Want tel- kenjare opnieuw moeten meer dan duizend mensen opgeroe pen worden alleen al om in de stoet te gaan. Dan mogen zij nog niet vergeten worden die zich bezighouden met de voor bereidingen op lange en op korte termijn( het bewaren van de klederen, het wassen, het onderhoud, vervangen van versleten kostuums enz.). HET MIRAKULEUZE BEELD «DE ZOETE NOOD GODS» De hele Maria-voering in Lede (novene paardenommegang - n processie) is gegroeid uit de verering van het mirakuleuze Maria-Beeld «De Zoete Nood Gods». Waar gaat het over? Rond 1400 verliet Mathias van de Neste, een knappe jonge ling van nederige afkomst zijn geboortedorp Lede en maakte fortuin in Keulen. Hij vergat z'n geboortedorp niet. In de Rijn streek was de verering van het piëta-beeld toen al zeer ver spreid. Hij dacht eraan zijn ge boortedorp een blijvende ge denkenis te schenken. Hij kocht 'n poëta-beeld en ver stuurde het naar Lede. Een groep Ledenaars vertrok met gespannen naar Brussel om de kostbare gift op te halen. Op de terugweg, langs de smalle we gen, ontmoetten de Ledenaars een groep ruiters. Een van de paarden van het gespan dat het beeld trok, schrikte en ver wondde iemand van de ruiters. Een ruiter schold de Ledenaars uit voor lomperikken en dreigde de wagen met de kostbare la ding te verwoesten. Benieuwd brak hij de kist open. Toen hij het beeld zag, bedaarde zijn woede en zijn arm bleef als verlamd. Hij viel biddend op de knieën. De reis kon ongestoord verder gezet worden. Op 4 mei 1414 kreeg het beeld dan een ereplaats in de parochiekerk. Van toen af gebeurden dage lijks wonderen. Het volgend jaar werd een Broederschap van Onze Lieve Vrouw van VII Weeën van Lede gesticht. Er mochten missen worden op gedragen en een processie in gericht. Later is de verering wat in ver val geraakt tot wanneer de aartsbisschop van Mechelen in de jaren 1570-1580 de pause lijke opdracht aan de Broeder schap overdroeg om elk jaar een processie in te richten. Er moesten dan wel zeven kapel len opgericht worden waar de bedevaarders halt zouden houden en er speciaal zouden bidden. Met onderbrekingen (o.a. tij dens de godsdiensttroebelen) hebben de gelovigen steeds de weg naar O.L. Vrouw van Lede gevonden. En nu, net in deze moderne tijd, kent de Maria verering in Lede, een bijzon dere heropleving. Ch. H. Na de zegening deden ruiters de ommegang te paard (el) «Zoenie zoeme zoeme, wizze wizze wis», fluisterliedje in de verschillende partijpolitieke wandelingen. Live-uitvoeringen tussen twee gemeenteraden in. Ter wille vande eentonige tekst en de strikte geheimhouding, zal deze topper niet op plaat geperst worden, maar in vertaalde vorm te beluisteren zijn tijdens iedere komende gemeenteraad. KOOP VAN DE WEEK Onuitgegeven Bulgaarse memoires met Aalsterse back ground door de lieftallige Bulgaarse. Franssprekende, humoristische ingestelde lerares PEPA. De met de hand geschreven belevenissen en impressies van deze lieve Gabroviaanse, dragen als titel: «Peper En Poirvres d'AIost» door Pepa. Reeds heel wat kranten zijn bereid om er een flinke som geld tegenaan te gooien, kwestie van ook eens een primeur te hebben. Bij de handschrift horen ook heel wat kartoens van de inmiddels in het leger verblijvende en liggende, wereldbe roemde kartoenist K. Oeritzamoi. De plaats en datum van verkoop is inmiddels meegedeeld aan al de belangstellende, gevolmachtigde schrijveraars van diverse kranten. Notariaat: P. Verstand en H. Ouding. Niet alleen in school valt men in slaap tijdens de lessen. Tot de titel «De zeven slapers» konden we niet komen. Twee volksmensen, verenigd in een slaapunie, vonden de besprekingen zo denderend interessant dat ze pardoen in Morfeus'armen vielen. Toen ze weer door middel van elleboogstompjes in de realiteit van 1977 belandden vroeg de F.K. Voorzitter juist: «Heeft er iemand nog iets te vragen?» Vragen worden soms best met vragen beantwoord en de unieke vraag werd prompt gesteld: «Est hier bekanst gedoon mè memmen?» Het antwoord laten we aan de voorzitter over, wij stellen ook een vraag: «Ejet weg?» In Groot-Aalst is al hiel veil gereajaliseirt, maar de uurwerken lopen voor en vooral achter. Als men in Goizegem-Aalst iets organiseert kwaliteit buiten beschouwing gelaten, moet men wel rekening houden met de «schommelingen des tijds». Allei, allei, stekt da na op en alf iêr? Desnoods komt morgen ook nog. Onze nieuwe schepen van personeelszaken Toon Blommaert want schepen Roels vervoiksuniehuist naar Kuituur, zal het «personeelskader» onder zijn beleid vinden. Krfjgen al die mensen dan met Nieuwjaar een «kaderken» of een «lalstjen». Hopelijk wordt het nu: «Ik ben er en ik blijf er» of «J'y suis, j'y rest» om het eens in de taal van «La Bourgeoisie d'AIost» te zeggen. «Quant a moi, je trouve que Ie «Voorpost», ik spreike niet goeit de Vlomsken es ne gazet die wetj ce qu'il vent, hein, nondedommelingen», aldus Baron en Barones de ia Monnaie. Vlak voor het ter perse gaan bereikt ons het bericht dat de Jaarbeurs 1977 normaal zou moeten barsten van de nieuwe standen. Meer dan zestig nieuwe aanvragen, waar gaan we die «politiek gezien» nu «placeren». Voor Jan en Alleman (dank U Jan Van Rompaey)goed doen, is in Aalst al meer dan één keer verkeerd afgelopen of uit zijn verband gerukt. Als de attraktiehal (komen er dit jaar wat meer mensen op sommige avonden?) ook vol standen staat te staan, waar wordt dan het entcrtainement geserveerd? Ergens te velde maar niet op de scène? In een tent of helemaal niet? Prijs van de toegangskaartjes? Nog meer oververzadiging of selektieve keuze? Komt Eddy Wally of die blote billenmeisjesgroep van vorig jaar? Lossen we het volgend jaar nog goedkoper op en geven we acht Aalstenaars hun kans om een eigen show te presteren. «Door zal volk kommen nor zien» zoi Zjouk. VLUMPJE Zondag 12 juni ging in Lede de jaarlijkse processie uit. De dag die feestelijk ingezet werd met de Paardenommegang en paardenzegening, kende in de namiddag een nog groter hoogtepunt toen de plechtige processie zich in beweging zette. Het zonnige weer van 's ochtens was nog beter ge worden. De zekerheid van goed weer had duizenden toe schouwers naar Lede gelokt. In het volle centrum stonden de kijklustigen dicht tegen elkaar op vijf/zes rijen te drum men om het kleurrijke schouwspel toch zo goed als moge lijk te kunnen zien. Stipt drie uur kwam de stoet in bewe ging. De ruiters van Lede, ge kleed als Romeinse krijgers met verèchillende kleurrijke vlaggen openden de stoet, gevolgd door de KLJ-ven- delzwaaiers van Sleidinge. Het eerste deel van de stoet behandelt het leven - van de H.Martinus patroon van de dekanale kerk. ST. MARTINUS In enkele taferelen worden de belangrijkste momenten uit het leven van de heilige uitgebeeld: als krijger, als bisschop in Tours en Mar- moutiers en als heilige. Sint-Martinus als heilige was leuk uitgebeeld. Uiter aard ging het om de in onze streken gevierde kinder vriend Sint-Maarten. Joviaal groetend en handjes gevend wandelde de heilige door de straten, omgeven door kinderen in veelkleurige kostuumpjes, met een pop of ander speelgoed in de handen. Het muziekkorps van Lede zorgde voor de afscheiding met het komende deel De geschiedenis van het beeld «Zoete Nood Gods» en het leven van Onze Lie ve Vrouw. Het eerste tafereel vertelt hoe het beeld «Zoete Nood Gods» van Keulen overge bracht werd in een huifkar naar Lede (1914). Rond de wagen liepen stoere Duitse soldaten die het beeld op zijn toch naar Lede moesten begeleiden. Dan volgen «Maria aan de Heer toege wijd». De Voorspelling van Simeon» en de «Vlucht naar Egypte». Op een sobere wagen werd het leven van Jezus van Ma ria in Nazareth uitgebeeld. Jozef aan de schaafbank en Maria aan het spinnewiel. Dan volgt het fragment «Je zus verloren in de tempel - en teruggevonden». Een wagen beeldde het laatste avondmaal uit, waarna de kruistocht van Jezus en de smartelijke tocht van Maria naar de Kalvarieberg aan de beurt kwamen. «De Kruisi ging», «De Kruisafdoe- ning», de «Terugkeer van het graf» en een wagen met «De verrijzenis» besloten het deel van Jezus in het le ven van Maria. Het muziekkorps van Baas rode zorgde voor een breuk in de stoet en beklemtoon de dat een volgend onder werp aan de orde kwam. De Rozenkrans werd uitge beeld door jonge meisjes: in wit voor de blijde miste- ries, in rood voor de droeve en in geel voor de glorieuze. Een geslaagde enscenering en kleurrijke weergave. Hierop werd ieders aan dacht getrokken door de volgende wagen en groep. In een prachtkostumering werd Maria's triomf over de dood uitgebeeld. Dan kwam nog O.L.Vrouw Middelares, uitgebeeld door kleurrijk geklede meisjes in groepjes van vijf en een wagen, ge flankeerd door jonge vrou wen in lichtblauwe lange klederen, die Maria's ver heerlijking uitbeeldden. Zij zongen bekende Maria-lie- deren. Doordat de priesters en hun gevol aan elke kapel blijven staan en er bidden was hier een nogal grote ruimte ontstaan. Toen dan in de verte de belletjes van de misdienaars weerklon ken, wisten wij dat het be langrijkste op komst was: het mirakuleuze beeld van onze Lieve Vrouw van Ze ven Weeën. Het werd ge dragen door vier mannen De eerwaarde heer Deken bad voor. De heer burge meester, het schepenkolle ge enkele raadsleden en de politie sloten deze 1000 koppige kleurrijke stoet vol verscheidenheid af. ia KERMIS loi Ondertussen draaide kermis op volle toereF Vooral de jeugd liet zif' gelden. Massa's slenterden door de profiterend van de dagzon. En steeds bedevaartgangers tussen de door, ingetogen geen aandacht aan wat rond hen Het verkeer nam weer van de straten, zich een weg banend de massa. Lede weer eens een hoogdagfet, ïh< Gl. Ier ïrk jun Het beeld van O.L. Vrouw van de zeven weeën tijdens de ommegang (el)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 6