OVER KUNST PRATEN MET FONS ROGGEMAN EERSTE PROGRAMMABOEKJE EEN BESTSELLER! 24 - 29-7-77 - De Voorpost Slechts bij weinige lezers zal de naam Fons Roggeman bekend in de oren klinken. Dit ondanks het feit dat deze geboren Aalstenaar behoort tot de meest suksesvolle kunstschilders, en wel in die mate dat het exposeren voor hem totaaV>verbodig is omdat elk werk reeds op \oorhand zijn toekomstige bezitter kent. Een merkwaardig feit, zeker wanneer we zien dat de werken an Fons Roggeman alles behalve kommercieel gekoncipieerd zijn. De vele werken die we van hem zagen, noodgedwongen via de diaprojector, loonden stuk voor stuk de eerlijkheid, de echtheid in expressie die we enkel bij de groten vinden. Fons Roggeman is een man die in zijn kunst geen toege\ingen doet, die het spontane als primordiaal beschouwt en enkel een schilderij prijsgeeft wanneer het hem belieft. Zijn eerlijkheid ten opzichte van zichzelf, als kunstenaar ten opzichte van het publiek heeft als dankbaar gevolg dat hij over een volkomen vrijheid beschikt in de artistieke (wanordelijk gemaakte) wereld. Fons Roggeman werd geboren te Aalst in 1939. Vanaf zijn negende jaar volgde hij les aan de Stede lijke Akadcmie voor Schone Kun sten te Aalst. Als leraars had hij P: Welke objekten hebben l in die vroege periode dan speciaal geboeid? Was het de natuur? De mens? gers van pop-art en meuw- realisme. Die beweerden dat ik er beter aan gedaan had die voorwer pen in hun wezenlijke verschij ning op te hangen', in plaats van ze FR.: Die objekten zijn slechts ma terie. Ze hangen echter in een in drukwekkende mate samen met de gevoelswereld van de mens. Op hei einde van zijn leven heeft Pi casso gezegd dat hij gans zijn le ven lang geprobeerd heelt een kindertekening te maken. Hij be doelde daarmede de spontaniteit van het kind bezitten en daarmede van wat men ziet een latent beeld maken. Het is datgene wat de meeste indruk maakt dat geschil derd wordt, waarvan men een crsatz-beeld poogt te behouden En toch ligt het nog veel verder. Je kan het verschijnsel -schilderen» een fenomeen noemen. Ook mu- Kijk een minuut goed rond en je hebt,stol om duizend jaar te schil deren. P: Velen, waaronder talrijke kritici, verwarren stijl- met procédé De wijze waarop ie mand schildert is de basis om diens wezen te verklaren. Zoiets lijkt ons onjuist. FR.: Uiteindelijk is er geen enkele kodc. geen enkele taal om alles uit te drukken wat in de mens gist en leeft Een desillusie kan niet op dezelfde wijze geschilderd wor den als een verliefdheid. Alles zal zich uiten in een harde of minder harde penseelstreek, een harde of een zachte kleur. Een groot doek anderen. Als ik mezelf bedrieg, bedrieg ik de mensen ook Ik zou liever uit gaan werken dan min derwaardige dingen te maken. Ik wil niet beweren dat mijn werk goed is. maar het is gegroeid uit een zo eerlijk mogelijk standpunt. VP: Het is uw geluk hiermede geen problemen te hebben. F.R.: Er zijn slechts drie moge lijkheden: niet kunnen schilderen en gaan werken, schilderen, tegen uzelf indruisend, of -schilderen- VP: In de kunst bestaat het grote gevaar dat men overdreven tea- traal gaat beginnen doen. Schept dit geen problemen voor de eerste plaats bij mezell mal visueel te maken. Het is een f wcldig moeilijke opgave om e ver te praten. Een schilderij i alles of niets. Neem bijvoorbeJ Het huwelijk van de ArnolfmM van Jan van Evck. Dat is werk waarin het onuitsprekelijk enorm naar voor komt. Het i ongelooflijk groot werk omdat ll dicht bij een grens komt waar all andere uitdrukkingsmiddelen t len. Hel is tegelijkertijd vanzei sprekend een kompleks. Wanneer men een stoel schildt kan dit bijvoorbeeld enorm mcnsl lijk overkomen, omdat men nol maal verwacht dat er een mens zit. onder andere de heren De Schrij ver en Modest Van Mulders. Jan Mulder, leraar levend model heeft de jonge Fons Roggeman er toe aangezet om aan de Gentse Aka dcmie te gaan studeren. Op zeven tienjarige leeftijd verliet Fons Roggeman zijn geboortestad om te Gent gedurende twee jaar de kur- sus levend model bij Jan Mulders te volgen. Aan Jan Mulder heeft Fons Rog geman veel goede herinneringen. Hij leerde hem dat schilderen en tekenen vooral het zien is van de fouten die je zelf maakt bij het «kopiëren- van de natuur. Alles hangt af van verhoudingen, zelfs al heeft men niet de intentie om een objekt natuurgetrouw weer te geven. Ook aan zijn ouders heeft Fons Roggeman veel te danken. Zij hebben hem de volledige vrijheid gelaten bij de keuze van zijn loop baan. Met Fons Roggeman hadden we een langdurig en diepgaand ge sprek over het wel en wee van kunst en kunstenaar. Laten we hem aan het woord. VP: Welke drijfveren zetten ie mand er toe aan het risiko te lopen een zelfstandig bestaan als kunstenaar te leiden? FR.: Ik denk dat het vooral de liefde tot het schilderen is die een kracht geelt om ook in minder ideale omstandigheden, met totale onzekerheid in het achterhoofd, te leven. In feite kan je gelukkig zijn """tonder een rooie duit te bezitten. Ik leefde alleen vanaf mijn zeven tiende jaar. Mijn ouders hebber, nooit stokken in de wielen gesto ken. ondanks het feit dat ik enig kind was. Er bleef steeds een zeer goede verstandhouding. Ik weet, niet hoe het tegenwoordig gaat in de kunstakademies, maar ik ben ervan overtuigd een tamelijk goede opleiding te hebben geno ten. Door het feit dat ik zeer jong begonnen ben was ik in het eerste jaar -lijntekenen» zeer onderda nig. Stel u voor: een gans jaar lang lijnen tekenen, drie uur per dag. zes dagen per week. Als kind aan vaardde ik dergelijke strenge op leiding. Iemand van eenentwintig heeft de discipline niet om zoiets een jaar lang te doen. Toch zijn het elementaire zaken. Men leert er door -zien - De goede herinne ringen die ik tijdens mijn studieja ren ondervonden hebben mij zeker geholpen om te komen tot wat ik ben VP: Acht l een akademische op leiding dan noodzakelijk? FR.: Dat is een eerder persoon lijke kwestie. Ik noem het akade- mie lopen een -leren schrijven Men kan er voor of tegen zijn. maar het leren schrijven is een eer ste stap om schrijver te worden. Zo ook bij het schilderen. VP: Is uw karrière als kunste naar even vlot verlopen als uw studietijd? FR.: Daar heb ik nooit veel belang aan gehecht of nooit veel over na gedacht. Ik heb periodes gehad waarin ik bij wijze van spreken geen bezittingen had. Je kunt dit moeilijke omstandigheden noe men maar ik was gelukkig omdat ik kon schilderen. Toen ik negen tien was had ik reeds tentoonstel lingen achter de rug Omdat ik zo t jong was had ik veel belangstel ling gewekt. VP: In welke mate was er bij uw eerste tentoonstellingen een band met uw opleiding? FR.: Qua optiek, qua instelling is er niet veel veranderd wanneer ik mijn eerste tentoonstellingen, mijn eerste werken zie en v ergclijk met datgene wal ik nu maak. Ik spreek dan wel van de onderwer pen. en niet van de w ijze waarop ze behandeld werden Ergens is dat logisch. Ixn objekt verandert niet. de mens wel en bijgevolg veranderd de projeklie van dat ob jekt op de mens wanneer deze het schildert. Je kan je afvragen hoe ven objekt er eigenlijk uitziet, welke de juiste visie van iets is. Dal kunnen we nooit weten. Een werk van Fons Roggeman. Op de voorgrond het werk zelf; op de achtergrond het model: een omgekeerde schildersdoek, door Roggeman op hyper-realistische wijze weergegeven. Met dit veelomstreden schilde rij komt een zeer belangrijk aspekt van Fons Roggemans kunstenaar schap naar voor. Hel is niet de weergave zelf die primordiaal is. Het is de konfrontatie tussen het zichtbare en het onzichtbare: de weergave van een objekt, een schildersdoek. Het ware schilderij bevindt zich op de onzichtbare voorzijde. Het is als een stoel die menselijk wordt omdat men normaal verwacht dat er een mens op zit. F.R.: Toen ik 17 was stond alles wat. ik schilderde in verband met de omstandigheden waarin ik leefde. Ik had bijvoorbeeld geen gas, geen elektriciteit, geen wa ter. Ik behielp me met petro leumlampen. Toevallig leerde ik een elektrieker kennen die in ruil voor 'n schilderijtje mijn woonst van electriciteit voorzag. Op dat ogenblik werd de teller enorm be langrijk voor me. zag ik daar er gens het symbool in van licht. Ik heb die teller geschilderd Op dat ogenblik dachten de mensen dat er misschien wel ergens iets niet klopte in mijn bovenkamer! Ik spreek van twintig jaar terug. Ik schilderde ook de kruik waarmede ik water ging halen, een zetel die ik gekregen had. een bed dat ik gekregen had. Alleen omdat het van essentieel belang was voor mezelf. Dit is allemaal zeer spon taan gekomen, ver voor de tijd dat 't een mode werd in de schilders- wereld om de dingen die men rondom zich zag uit te beelden Het was ook niet mijn bedoeling iets nieuws uit te brengen Ik her inner mij nog zeer goed de diskus- sies die ik later had met verdedi- te schilderen. Dan zou ik volgens hen een voorloper geweest zijn van die en die strekking. Ik repli keerde er op door het te vragen wat ik bijvoorbeeld zou moeten doen hebben wanneer ik mijn vrouw had willen schilderen. Aan een touw hangen en in een kader han gen misschien?? Later hebben ze me nog bestem peld als voorloper van de hyper- realisten. maar op het ogenblik zelf begreep men er niets van Voor mi| was het normaal omdat ik er sterk aan verbonden was. Het was een natuurlijk iets VP: En ergens is die tendens nu nog voelbaar in uw recente wer ken. FR.: Er zijn zo enorm veel facet ten in het leven en ergens behoort het allemaal tot onze wereld van beperkte kennis Het waarom of het hoe is mij nooit een zorg geweest. Het is spontaan gekomen en nu is het nog zo. Daarover maak ik me geen zorgen. VP: Het gevaar bestaat dat onze lezers in u een objekten-schilder zien. Dat bent u in geen geval. Kunt u de emotionele betekenis van uw werk omschrijven? ziek. Er zijn enorm veel geluiden in de natuur. Waarom zijn ër dan mensen die voor zichzelf muziek maken? Het zijn persoonlijke fa cetten uit iemands leven die weer klank vinden. Geluk en drama volgen elkaar op in het le ven en in mijn schilderen worden die op de voet gevolgd. Elk schil derij is een wereld op zichzelf die daarom niet zo belangrijk is voor iemand anders, maar die ontstaan is uit een bepaalde situatie, en sterker nog. die veel verder kan gaan dan de situatie zelf. Een schilderij kan een raakpunt zijn met het onuitsprekelijke, of een zoeken naar kontakl met het onde finieerbare. Moest het geluk van de mens kompleet zijn, hij zou niet meer de behoefte voelen dit geluk in een werk te visualiseren. In een schilderij wil men zichzelf nog in een grotere relatie stellen met de toestand, geluk of drama, waarin men zich bevind. VP: Met een dergelijke visie als de uwe kunnen wij ons best voorstellen dat u de vele would- be strekkingen die tans onze schilderswereld teisteren af keurt. F.R.: Vroeger heb ik me daar hevig tegen verzet. Nu vind ik het niet meer nodig Het interesseert mij niet. Let op, dit is geen onderken nen of onderschatten van dingen die anderen maken. Als de poging eerlijk is. wat zouden we er tegen kunnen hebben? Het mag natuur lijk geen systee'm worden, geen lopende band-werk. Dan gaat het belangrijkste, dat het gevoel is, verloren. Het gevoel, of beter, de relatie met het ondefinieerbare. VP: Wij kunnen best geloven dat iemand die aan action- painting doet een buitengewone belevenis van furiositeit, van af reageren- ervaart. Men kan dan echter evengoed zijn hond een rammeling geven, met hetzelfde gevoel, of een tafel aan diggelen slaan. Zelfs dat w il onze twintigste eeuw als kunst kultiveren. Toch zijn het slechts nevenaspekten. FR.: Ik meen dat dit geen kon- stantc mag zijn in het werk van een schilder. Je spreekt van action- painting Bekijk de werken die in de periode waarin action-painting furore maakte ei5is goed. Zie je het mogelijk dat iemand konstant zo leeft? Iemand die konstant zo schildert spreekt zichzelf tegen. Zo'n moment waarin men action- painting beoefent kan groot zijn. maar het is slechts een zeer mi nieme ervaring die gev isualiseerd wordt. Er is veel meer dan dat. Koggeman (Jolo Soppen I door I of een klein doek. Een schilder gaat uit van wat zichtbaar is, maar de taal die hij aanwendt is bepa lend voor de echtheid van het kunstwerk. Het is een kwestie van vertalen. VP: Elk individu ondergaat een kunstwerk op een persoonlijke wijze. Hoe staat u daar tegen over? F.R.: Ik ga 'n voorbeeld geven. Toen ik m'n 1ste suksessen boekte, en een leefbare prijs van een schil derij kon krijgen stelde ik vast dat er veel aspirant-kopers tijdens nujn afwezigheid aan de deur wa ren geweest. Om me nu gemakke lijker bereikbaar te mal^n lfet ik telefoon installeren. Ik heb die telefoon ook geschil derd. Niet omdat ik die telefoon een mooie voorwerp vond. Dat beeld was voor mij een soort syn these van kontakt. Toevallig had ik ook een portret van mijn vrouw geschilderd. Ik kreeg bezoek van een gehuwd paar. De man was onmiddellijk in de ban geslagen van dat portret. De vrouw nam het echter zo niet en replikeerde: Hoe? Vindt gij dat schoon? Ge hebt mij toch? Koop liever die telefoon, dat is schoon!» Ik vond dit voorval geweldig verklarend om te zien hoe mensen een schilderij bekij ken. Ze vond dat haar aanwezig heid in hun huis reeds voldoende was. Zo heb ik nog ongelooflijke rcakties meegemaakt. Dit brengt bij mij de overtuiging mede dat een schilder moeilijk iets voor honderd procent kan visualiseren. Het wordt toch persoonlijk geïn terpreteerd. VP: Kan de vlotte verkoop van uw werken u als kunstenaar simuleren? FR.: Je weet dat ik met de verkoop geen problemen heb. Dat geeft me als schilder de absolute vrijheid om te maken wat ik wil. zonder me te moeten bekommeren om wat de anderen willen. Moest ik niet kun nen leven van de opbrengst van mijn schilderijen, ik zou ver plicht zijn uit te gaan werken, en zou ik niet kunnen schilderen, VP: Ofwel zou je kunnen gaan schilderen, niet het technisch meesterschap dat je bezit, in'de smaak van Jan Publiek. FR.: Dan sta ik radikaal tegenover mijn gevoelswereld. Dat zou ik nooit kunnen doen. Ik hoop het nooit te moeten doen. Ik hoop nooit in omstandigheden te komen waarin ik niet sterk genoeg zou zijn om aan dergelijke oneerlijk heid te weerstaan, oneerlijkheid tegenover mezelf en tegenover de FR: Ik heb een periode gehad, ik was toen een- of tweeentwintig, dat ik een nogal tamelijk harde en bekritiserende positie innam. Hel was misschien een ouderdomsver- schijnsel om -hekelend- te gaan schilderen. Ik ben daarmee gestopt toen ik mijn eerste vrouw leerde kennen. Dan heb ik me afgevraagd wat al de mensen die ik zo satirisch voor gesteld had me eigenlijk misdaan hadden. Ik heb nooit meer zo*n werken gemaakt en zal er nooit maken. Dat weet ik zeker Ik heb in die tijd zo geschilderd omdat ik de pretentie had één enkel facet, dat ik verkeerd vond in de mens. zomaar duidelijk in het licht te stellen. Ik was oneerlijk en onvol ledig., VP: Het is waarschijnlijk geen gemakkelijke opgave om de haast klassieke zuiverheid, de Mozartiaanse spontaniteit te bewaren. F.R.: Het beeld dat je tracht te ma ken moet een aanleiding zijn om het onzichtbare bij de kijker, en in i, de Ons gesprek met Fons Roggemjj nam met dit geen einde Nog lan hebben we doorgepraat, of betj gezocht naar een mogelijke vej klaring van het artisiteke lei meen -schilderen Hieruit is gratis: bleken dat na een veelvuldige ardag. lange gedachtenwisseling. nifikrijl talrijke voorbeelden uit het piktiyolkei rale verleden, elk kunstenaar zijden I grootheid heeft weten te putten linscl de onvoorwaardelijke drang na ygp zuiverheid in expressie Ei kunstwerk dat kompromisloos ontstaan lijkt best en langst g ct nictbaar. We leerden Fons Roggeman ke :t" nen als een waardig mens "e die met een grote cenvoi en een nog grotere oprechlhe leeft voor zi jn kunst en zijn ge/i Vaak gaat hij in zijn kunst ze ver, en doet het goed met hem praten om tot een zuiver, ong konditioneerd begrip te kome We hopeqook met deze publikal onze lezers een beter inzicht hebben gegeven in wat vaak u een ivoren toren-kultus wot voorgesteld. taki >ers. :t» w de ek» Fons Roggeman, een gewetensvol ANDRE DE GROEv Het boekje met de beiaardprogramma's, uitgegeven door het stads bestuur te Aalst, en nog steeds verkrijgbaar op het departement -Kuituur-, Kattestraat 33. wekt heel wat interesse zowel in binnen- als buitenland. Het bevat heel wat wetenswaardigheden, mooie foto's, en vooral bijzonder aantrekkelijke tekeningen. Over deze laatste wensen wij het hier te hebben. Omslag en binnenblad. Herten De Hels. ge pi Op de buitenkaft verschijnt een verkleinde afdruk van de affiche De tekening werd ontworpen door Jaak Pereboomen stelt het klavier van een beiaard voor. in vooraan zicht. met de verbindingen naar de klepels van de klokken. De meeste mensen hebben zulk een klavier wellicht nog niet in levende lijve gezien, maar v oor de anderen is de tekening bijzonder suggestief. Ie dereen is het ov er eens dat het een van de best geslaagde affiches is die ooit voor beiaardconeertcn werd ontworpen. De tekening op het eerste binnen blad is van de hand van Jel Rot- tiers. /ij telt ons Belfort voor in al zijn glorie. Jel Rolliers is een beiaardier, maar niet alleen maar dat. hij is een rasecht artiest, die literair presteerde, en die ook als kunstschilder met de eerste de be ste is De tekening verscheen in zijn boek Beiaarden in België- dat m 1952 verscheen, een waar standaardwerk over de toenmalige situatie. Hij verzorgde zowel de illustraties van het boek als de tekst. Het hoek is lang uitver kocht. en hij gaf ons de toelating de tekening van liet Aalsters bel fort er uit over te nemen. Bciaardgcschiedcnis in een no- tedop De overige, zeer humoristische, tekeningen in hel programma boekje zijn van de hand van Ro land Van Hauwe. een man die hiermee bewijst dat hij gerust op dat gebied professionele paden zou kunnen bewandelen. Daarbij komt nog dat de tekenin gen niet zo maar uit de lucht val len. maar dat elk ervan een histori sche achtergrond heeft Een eerste tekening loont een -beiaarder- die de klokken met hamers bewerkt Inderdaad was dat de eerste ma nier waarop ooit aan klokken klanken ontlokt werden. - als wc hiervan -ontlokken» mogen spre ken - en waarop echt melodietjes ten gehore werden gebracht. Dat gebeurde in Aalst reeds zeker in 1432. zoals hei boekje ons leert. De tweede tekening leert ons iets over het - klokken melken Wan neereen beiaardier een lange noot moet spelen, dan kan hij dat alleen door te tremuleren, d.wdoor de noot. in combinatie met een an dere. herhaald aan te slaan. Daar door ontstaat een beweging die veel weg heeft van het melken van koeien. Nu is het zo dat Vlamin gen. door hun romantische aard. heel wat meer tremuleren dan (koude) Hollanders. Daarom ver- w ijten onze Nederlandse collega's ons wel eens dat we klokken mel ken. Een harlekijn draadv klokken, de kijn vergelijken (hopen wij thans) maar mik weer een histj risch feit belichten. Toen er in klokken klepels kwamen vor spitvondige -beyaarders- er op om het geloop en gespring n; de verschillende klokken te mijden: zij bonden namelijk td wen aan de klepels en namen uiteinden in handen en maakten ook vast aan hun benen. Zo nj wat spring-en trekwerk konden, dan de klokkken doen -zing Wel denken wij dat de melod lijn van hun melodieën daardt wat minder vloeiend werd De vierde tekening, de fijnste, lustreen een bijzonder mooie mantische tekst, van de hand een Hollander!Romke de Wa; de klankenregen. Onze heiaardi proeft zijn klank, en streelt de t" tsen met zachte hand. En nu de actie... Hebben w ij uw belangstelling gj wekt? Wel. ga dan naar een v volgende beiaardconceilen. zal u daar een programma aanhij den. en zai u ook leren lio mooie klokkenkl.inken Aalstcrsc prachtige in best kan genieten I XV Sl.ldslv

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 24