BULGARIË EN VLAANDEREN -CAF door Marcel De Bisschop 6 - 29-7-77 - De Voorpost Wij Vlamingen zullen misschien best het sterk nationaal gevoel van een volk, dat vijf eeuwen onderdrukt werd, kunnen begrijpen. Eigenlijk ligt ons drama als volk ook enkele eeuwen geleden. Na de geuzenstrijd, waarin het zuiden van de Nederlanden een veel groter aandeel had dan het noorden, werden wij ook als volk onderworpen aan vreemde overheersers, die geen eerbied opbrachten voor onze taal en kuituur. Gelukkig werd onze taal gered door het Noorden, waarheen vele van onze vooraanstaande landgenoten waren gevlucht Want voor onze kuituur is noch het Spaans, noch het Oostenrijks regiem gunstig geweest Onder keizerin Maria-Theresia was de officiële taal tussen Wenen en Brussel de Franse taal. Maar het ergste voor ons was de Franse republiek na 1894, waarbij volgens de jacobijnse geest het volksbegrip vervangen werd door het staatsbegrip La republique sera une et indivisible. Aan deze staatsopvatting hebben heelwat volkeren hun eigen wezen verloren als de Sovoyarden, de basken, de bretoenen maar vooral de provencalen, les gens du langued'oc. Zij hadden een wonder mooie taal en literatuur, die door de fransen van het noorden werd vermoord. België is een produkt van deze franse herveroveringspolitiek. Niet de Belgische opstandelingen maar een Frans leger onder de lei ding van generaal Gerard verjoeg het leger van Willem den Eerste der Nederlanden uit het land. De Belgische opstand, die vooral gedragen werd door de Walen en de franssprekenden bourgeoisie uit Vlaamse land, schiep een sterk centraliserende staat naar Franse geest, waar met onze taal en kui tuur geen rekening werd gehou den. De Schelde werd terug geslo ten. de Antwerpse handel die na honderde jaren terug opgebloeid was, ging terug failliet. Vlaanderen werd ekonomisch arm, zelfs tus sen 1831 en 1840 was er grote hongersnood in het vlaamse land en weken vele Vlamingen uit De Vlaamse arbeider moest zijn boter ham gaan verdienen in voor hem vreemde streken en zijn eigen vooraanstaanden vervreemden zich van hem. Onze Vlaamse heropstanding, waarvan wij misschien nog de eind fase zullen beleven, is werkelijk een wonder. Deze gedachten schrijf ik neer, omdat er zoveel .gelijkenis blijkt te zijn met de Balkan-volkeren vooral de Bulgaren. Het Bulgaarse volk heeft vijf eeu wen moeten leven onder het otto maanse juk, en evenals ons land werd het de speelbal van de Euro pese grootmachten, Rusland, Pruisen, -Oostenrijk, Hongarie, en Engeland. Maar evenals bij ons heeft de godsdienst een rol gespeeld, de Turken waren Mohamedanen, de Balkanvolkeren kristen. De plaatse lijke priesters de popen hebben een grote rol gespeeld in de opstanding en van de Bulgaren de Roemenen en Serviers Slechts een klein ge deelte van de Bulgaren hebben zich laten verturken, de popenscholen behielden de Slavische taal. en het volk bleef zijn Bulgaarse liederen en balladen zingen. In de 19de eeuw kwam ook de verlichting De Bul gaarse koopmannen waren de meest bereisde van gans den Bal kan Zij brachten de ideeën van vrijheid en mensenrechten mee uit ?het westen Bloedige opstand ge paard met wreedheden langs beide ';kantenverdrukkers en verdrukten 'Eindelijk bekommerde zich het westen om de Grieken en de Turkse .vloot werd verslagen door een ge- jzamelijke vloot van Duitsers. Fran sen, en Engelsen. De ganse Balkan kwam m branding. Servië wordt '.vrij, Griekenland en Roemenië vol gen. De Tsaar van Rusland sluit :een verdrag met Roemenië om vrije doortocht door hun land voor de hulplegers aan Bulgarië Eindelijk worden de Turken verslagen en moeten zij in 't verdrag van Ber lijn, het bovenste gedeelte van Bulgarië vrijgeven Eerst in 1908 komt gans Bulgarië vrij door het verdrag van Stefano. De Turken hebben altijd iedere uit ing van Slavische kuituur onder drukt Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan Reeds in het begin van de 19de eeuw waren er Bulgaarse dichters en schrijvers, die hun geestesarbeid klandestien lieten drukken in het buitenland Ook wij hebben veel aan onze dich ters en schrijvers te danken Dich ters en schrijvers zijn de herauten van de wederopstanding van een volk. DE STAD GABROVO Gabrovo is gelegen aan de oever van de Jantra, de bergstroom die ontspringt in de Balkan en afvloeit naar de Balkanstroom de Donau. In de 14de eeuw vlucht uit de stad Tarnovo de koopmansvrouw Bos- hana voor de invallende Turken de bergen in en gaat zich vestigen in de vallei van Boshentsi, met haar zoon Ratscho, de hoefsmid en later de stichter van Gabrovo. Boshentsi is nu een museumdorp, waar onze Vlaamse delegatie een genoegelijke voormiddag en een halve namiddag beleefden. Niet ver vandaar stroomt de jantra-bergstroom en vormt aldaar fcngs zijn bedding de passage-weg Tver het Balkangebergte, de Ihipka-pass Men schrijft soms ik Sipka of Sjipka. wie m de late middeleeuwen en fe moderne tijden van tracie het Iuidig Turkei. naar Walachei, het lUidige Roemenië wou reizen, noest met ziin paarden of ziin ezels door deze pass. Nu deze dieren moesten beslagen worden, Ratcho de zoon van Boshana de gevluchte koopmansvrouw, had de stiel van het ijzerbewerken door het hete vuur geleerd. En hij vestigde zich in de vallei van Gabrovo, aan de linker oever van de Jantra. Ingenieus ge bruikte hij de kracht van de be- «ystroom om door een waterrad zijn blaasbalg te doen werken en later schiep hij op hetzelfde idee, de waterkracht, een mechanische hamer En hij had sukses en kreeg volgelingen. Weldra zag men in deze vallei me nig vuur branden en kreeg men het harde geklop van de hamers op het vuurgloede ijzer ver te horen En rond deze smeden, kwamen an dere ambachtslieden zich vestigen o.m. houtbewerkers, zeeldraaiers, spinners en wevers, leerlooiers en allen gebruikte de methode van Ratcho Op de bergstroompjes werden waterraderen gesteld die de mechanische drijfkracht gaven om hun zelfgemaakte tuigen, die eigenlijk prilitieve machienen wa ren doen te draaien. Gabrovo en de geest van Onafhan kelijkheid. De streek van Boshentsi heeft geen Turkse bezetting gekend en te Ga brovo was slechts een huis, waar Turken aanwezig waren het KO- NAK, deze plaats had voor de Tur ken vele funkties. Het was hun garnizoenvesting, hun administratiecentrum, de gerecht zaal en de gevangenis Terwijl in vele steden van Bulgarië men ofwel een moskee of een mi naret vind, is dit te Gabrovo niet aanwezig. Wel getuigt een boog brug over de Jantra de vroeger aanwezigheid van de Turken Op de brug staat het jaartal 1855 en er nevens een tekst in Arabische letters Naar het schijnt zou deze tekst de zin zijn uitgesproken door de Bulgaarse Khan AMURTAG en hi| luidt als volgt «De grote wer ken der mensheid sterven niet met hun schepper, zij overleven hem, en blijven voor de mensheid behouden». Ekonomiscne taktoren hebben al tijd hun rol gespeeld in de geschie denis De landbouwer.was gebonden aan zijn grond en dit was de keten voor zijn slavernij Dit was niet het geval voor de ambachtsman en zijn eko- nomische bemiddelaar de koop man. Hij kon zich vestigen waar het hem voordelig was. en de Gabro- vaanse koopman reisde gans het Ottomaanse rijk af en kwam zelfs aiover Rusland en de Hanze in kon- takt met het westen. Hierin ligt de vrijheidsgeest van deze bergstreek. En hier kunnen wij terug een paran- tesis openen met de vergelijking met onze geschiedenis. Door de Spaanse inkwisitie, vluchten en ambachtsmensen en vooral koop lieden met hun kapitaal naar het Noorden. Het zijn de Zuidnederlan ders, die aan de basis zijn van de Oostindische kompagnie en de Westmdische kompagnie. die des tijds de eerste blanke nederzetting was op Manhatten te New York En van de eerste gouverneurs aldaar was een Waal Jean Minuit Maar onze Vlaamse boeren bleven, ge bonden aan hun grond, ze bleven qetrouw aan outer en heerd. De stad Gabrovo heeft aan zijn stichter een standbeeld opgericht. Hij staat met hamer en vuur te mid den van de stroom Jantra op een rotseiland. De inwoners van Gabrovo hebben in Bulgarië een speciale renom mee. Ze zijn overdreven spaar zaam. maar tevens zeer sluw. Hierom deze anekdote. Het bestuur van de stad heeft na lange diskussies besloten het beeld van Ratscho te plaatsen midden van de stroom, zogezegd omdat hij daar op zijn plaats staat, maar in de Gabrovaanse geest om een dubbel voordeeleerst kan het beeld aldaar niet bevuild worden noch door honden, noch door mensen die aan een natuurlijke behoefte moeten voldoen en ook wordt het beeld op natuurlijke wijze door het water gewassen en en afgespoeld. Maar dat lolletje zal nu niet meer passen, want de Gabrovanen tot spijt hun Jantrastroom is sterk bevuild. Ze zullen hun industrieën ook moeten verplichten hun afvalwater te zuive ren HISTORISCH GABROVO De streek van Gabrovo zou reeds in de vroeger tijden bewoond zijn ge weest. Men heeft hier oude men senvestingen ontdekt die 8.000 jaar oud zijn. Toen wij de heuvels bezochten aan de rechteroever van de Jantra, wees onze begeleidende burgemeester op 'n oude berg weg die nog door de Romeinen was aangelegd. Op deze heuvel was een bron met zeer zuiver water, en hier werd een zeer oude versterking ontdekt Deze vesting met dubbele muur was goed verstoken en bijna on vindbaar en hierover vertelde hij ons de legende De waterbron lag buiten de vesting en de waterdragers waren ver plicht de versterkte burcht te verla ten. Hier leefden huisgezinnen, die voor de Ottomaanse indringers ge vlucht waren De Turken wat ze ook zochten, vonden de burcht niet, tot ze door toeval een jong meisje gevangen namen. Deze weigerde de plaats aan te duiden ondanks de bedrei ging van foltering. De Turken sta ken haar in een ton met punten en lieten haar, om de zwijgende hals starrigheid van de berg rollen. Later vond een Turkse ruiter de bron. Zijn paard, die dorst had, liet hem de plaats kennen op zoek naar water. Hij trof hier een oude vrouw, die door folterino het geheim van de versterkte plaats prijs gaf. Toevallig voelden de bewoners dat de Turken hen verblijfplaats ont dekt hadden, de mannen lieten vrouwen en kinderen in de bossen vluchten en zij storten zich aan el kaar gebonden van de muur in de diepte van de ravijn. Zo werd het ons verteld langs de mond van Pepa door een van de burgemeesters van Gabrovo. DE OPENLUCHTMUSEA VAN DE STREEK GABROVO De Zweden kwamen het eerst op de gedachte van openluchtmuseum. Te Gamala - Upsala of oud-Gamala. dichf bij de grafheuvels van hun eerste koningen hebben de Zweden een verzameling geschapen van oude Zweedse hoeven en boeren woningen De Duitse Nedersaksen hebben zo een museumdorp geschapen te Cloppenburg. Aldaar kan men vas- stellen dat in vroeger tijden de stal len van het vee een waren met de leefruimte van de buitenmensen Zowel de lichaamswarmte als de fermentatie van het dierenmest hielpen de winterkoude buiten houden. Waarschijnlijk was hun neus met zo gevoelig als de huidige stadsmens, die zou algauw van luchtbezoedelmg spreken, maar de lucht die hij zelf verpest en giftig maakt met de verbrandingsgassen van zijn auto. hiervan heeft nij geen begrip, de kool- en stikstofoxyden plus de kankerverwekkende stof deeltjes, die hij opjaagt, hebben geen geur, dus bestaan ze niet voor hem. En deze gedachte laat me toe de vervoerpolitiek van de Oosterse landen toe te juichen, daar bevor dert men zeer sterk het collectief vervoer en beperkt men het privaat vervoer. Resultaat energiesparing voor de gemeenschap en minder vervuiling van de lucht. In de streek van Gabrovo, het hart van Bulgarië, zijn er drie museumdorpen een Etar of Etara op 8 km. Trjavna op 21 km en Bos hentsi op 16 km van het Gabro- vaans centrum. OPENLUCHTMUSEUM ETARA Dit is 't Bokrijk van Gabrovo. Langs een poort, waar men normaal beta len moet, maar niet wij, genodig den van het stadsbestuür, komt men in een lange straat, niet te breed en met afzonderlijk ge bouwde huizen. Hier heeft men de oude ambachten bijeen gebracht, vooral diegene die met de water kracht werkten. Als meubelma kers. zeeldraaiers, smeden en leerbewerkers. Zo werd voor ons getoond hoe een met waterkracht bewogen zware houten hamer het leder beslagen wordt om het soepel te maken. Wij hebben mechanische hout bewerking gezien maar het meest interessante was de koordenmake rij. waarin door een vernuftig me chanisme gedreven door water kracht. de koorden gevlochten werden Maar ook andere ambachten waren hier samen gebracht, bakkers houtsnijders, koperslagers, vel lenbewerkers en makers van kle ding in leder. Er was ook een ta verne en een souvenirhuisje, en hier zijn enkele geldbriefjes van ons gebleven. Een van ons kocht zich een Bulgaars chapka, dit is een herdersmuts. Diapositieven en ansichtkaarten ziin ook meeqenomen. DE STAD TRJAVNA OF TRIAVNA Deze stad is bekend voor haar kerk en haar speciale huizen. Zo toonde ons Pepa een huis ingericht als een vesting, om zich te beschermen tegen de Turkse ruiters De kerk is zeer merkwaardig, maar toen wij met andere toeristen deze plaats wilden bezoeken, stonden we voor een gesloten deur, de pope was afwezig. Dit is nu een geluk geweest voor ons, want wij zijn la ter de pope tegen gekomen en Pepa kende hem goed, want de pope was zeer bevriend met een familie lid van Pepa Wat een geluk dat wij Pepa'hadden Wij gingen eerst het beroemde DASKALOV-HUIS bezoeken. Aan dit huis is een geschiedenis verbonden. Het gebeurde in 1808. Deze streek was toen al bekend voor zijn meesterschap in houtbe werking vooral het houtsnijden. Hier woonde een meester in hout- snijderij en hij had 'n buitenge woon begaafde leerling en een mooie dochter In zover dat de vraag zich stelde aan wie gaat hij zijn dochter ten huwelijk schenken, en wie is de beste en bekwaamste houtsnijder, de meester of de leer ling. Men besloot beiden te be proeven. Ze werden beiden met eten en drinken opgesloten elk af zonderlijk in een kamer met als op dracht een houtenzoldering te ver sieren De leerling liet het eerst zijn werk zien. Hij werd zeer geprezen om die wondermooie besneden zoldering. Maar groot was de verwondering van de keurders, toen ze het werk zagen van de meester, omdat het motief van beide kusntenaars het zelfde was met dit verschil, de jonge kunstenaar had de lentezon gekozen met korte vlammen en lange lichtstralen, terwijl de oude meester de zomerzon had verbeeld met langere vlammen en kortere lichtstralen Geen van beiden werden bekroond, doch de leerling kreeg de hand van de mooie dochter van zijn meester En er kwam een puit. och ik weet met of in Bulgarië de vertelsels ook zo eindigen maar deze historie moet toch op wat waarheid berus ten, want de beide mooie zolderin gen met huizen, hebben wij kunnen bewonderen Op dit ogenblik is er te Trjavna een kunstenaarsschool. voor houtsnij den en muurbeschilderen. Aan het Daskolov-huis is een mu seum aangebouwdwaar oude zeer oude ikonen bewaard worden, be nevens scheppingen van zilver- en goudsmederij en houtsnijderij. Hier werd ons een merkwaardige koffer getoond, die vroeger ge diend heeft om ikonen te schilde ren. Ikonen zijn geschilderde heili genbeelden op hout. soms omge ven met gecisileerde en naar vorm geslagen zilveren platen. In deze koffer met schuifjes waren de verfpotjes met nog de vroeger pigmentkleuren aanwezig, alsook het verdere nodige gerief om beel den van heiligen te schilderen SOFIA, DE HOOFDSTAD zeer excentrisch gelegen, slechts 40 km van de Joego-Slavische grens, maar meer dan 400 km van badsteden aan de 7wartp 7pp Sofia vierde onlangs zijn 5000 jarig bestaan als mensennederzetting Sofia heeft zijn miserie gekend, eerst de Romeinen als bezetters maar ook beschavers. later dan By- zantynen, in de 5de eeuw verwoest door de Hunnen, in de 11de en 12de eeuw kwamen de kruisridders hier oorlogen, en werd Sofia terug Byzantijns. Rond 1386 veroverd door de Otto maanse Turken, bleef het 5 eeuwen onder hun bewind, om eerst in 1878 met de hulp van de Russen en Roemenen bevrijd te worden om dan residentie te worden van de koning en zo hoofdstad te worden van Bulgarië. In den ondergrond van Sofia zijn nog veel overblijfsels van vroeger vestingen aanwezig. Zo heeft men in een ondergrondse doorgang voor voetgangers, gelegen aan het Dimitrof-mausoleum de vestingen vrij gemaakt van een oude Ro meinse burcht. Zo zijn nog torens te zien, met zeer sterke dikke mu ren. gemaakt uit aan elkaar met potaarde gebonden natuurlijke ste nen Hier was ook een Romeinse paardenrenwagen te bewonderen Het centrum van Sofia wordt ge vormd door het 29 september- plein met langs de linkerzijde hel Georgi Dimitrovpmausoleum. Georgi Dimitrof ligt hier opgebaard en wnrdt bewaakt door twee solda ten in Nationaal uniform. Naar het schijnt moeten ze daar een uur on beweeglijk staan. Wij begrijpen nu, dat ze 'n flinke parademars in zetten, als ze afgelost worden, kwestie van de bloedcirculatie te herstellen. Die wachtaflossing is een mooie pa rade, hetzelfde gebeurt in Oostber- lijn aan het gedenkteken voor de slachtoffers van het nazi-regime. Georgi Dimitrof is de eerste presi dent van de Bulgaarse volksrepu bliek, hij wordt aanzien als de vader des vaderlands. Maar die Dimitrov is wel een histo risch figuur. Keren we terug tot de eerste maan den van het jaar 1933. Hitler is sedert 30 januari rijkskan selier, aangesteld door generaal Von Hindenburg. Op 27 februari 1933 wordt door Marinus Van der Lubbe een psychopaat uit Holland maar wonend te Berlijn, het ge bouw van de rijksdag in brand ge stoken Op dit ogenblik is het histo risch bewezen dat Goering, de pas aangestelde voorzitter van de Rijksdag met opzet dit gebouw heeft laten in brand steken om het parlementair regime té knakken, en nazipartij een overwinning te be zorgen in de voor de boeg staande parlementsverkiezingen. De zwak zinnige Van der Lubbe had men doen meespelen, hij was een bui tenlander en hij had een lidkaart van de Nederlandse communisti sche partij op zak, toen hij aange houden werd. Ook Georgi Dimitrof was een bui tenlander en gekend te Berlijn als een overtuigde kommumst. Hij werd beschuldigd de aanstichter van de brand te zijn. Het proces had plaats een maand later. De rechtbank was nog van het oude parlementair regime Di mitrov verdedigde zich hardnekkig en beschuldigde publiek de natio naal socialisten van deze brand stichting. Hij werd vrijgesproken, maar verbannen, Van der Lubbe werd schuldig bevonden en ont hoofd Dimitrof vluchtte naar Rusland, waar hij tot 1946 verbleef. Na de bevrijding van zijn land, stichtte hij de volksrepubliek naar Sovjetmo del. werd president maar stierf in 1949 Terwijl wij zaten te wachten, werd onze aandacht getrokken door een mulaat-kindje, half zwartje. Zijn moeder was een blanke en de vader een Amerikaanse neger. Ze zaten rechtover ons aan tafel. Wat de kleinen aan ons verloren had, we ten we niet, maar hij kwam zo maar bij ons zitten. Maar wat was dat kind gelukkig toen Odilon hem en kele zelfklevers van onze karnaval gaf. Hij vloog er mee tot bij vader en moeder en toonde ons ge schenk. De vader kwam ons be danken en diende zich aan als vol geling van Fidel Castro Mogelijk krijgen we nu nog een in vitatie naar Cuba. Jacky heeft dit tafereeltje gefoto grafeerd, de kleine Cubaan op onze schoot. Later zijn we nog gevlucht voor de regen in een patisserie. Ik kan U verzekeren dat de taartjes zeer lekker waren, ongelukkig geen koffie te krijgen en de Tsaai ofte thee werd weder op erbarmelijke wijze gemaakt met een zakje in een half koud tas water. Wij zullen de Bulgaren eens moeten leren thee zetten Sofia was ons laatste pleister plaats. jammer dat wij zo weinig tijd hadden, want in de nabijheid van Sofia zijn veel merkwaardige zaken te zien. Bulgarië heeft zijn waarde als toe ristisch land, een land met een vriendelijk gastvrije bevolking De badsteden aan de Zwarte Zee schij nen in ons land zeer in trek Wij in elk geval, wij alle vier hopen nog eenmaal in ons leven Bulgarië als gastland te mogen bezoeken. De jonge dame, die ons geleidde, beweerde dat de samenstelling van deze verven nog niet bekend was, wat voor mij niet kan zijn. De huidige analysemethoden zijn zo ontwikkeld, dat voor de weten schap geen geheimert meer be staat, en zeker wat pigmentverven aangaat. Wat interessanter was de uiteenzetting over de schilderkunst van de Ikonen Deze kunst was in handen van de popen, de orthodokse priesters, en aan de verwezenlijking werkte de ganse familie mede. vrouw en kin deren. Ongelukkig stichtten zij geen In vele Bulgaarse gedichten en strijdliederen wordt zijn naam ver noemd. Niet ver van dit Mauso leum staat beroemde Alexander Newskikathedraal Gebouwd naar Byzantijnse stijl in de jaren 1904 1912. Alexander Newski is Groot vorst van Novgorod, die zijn land bevrijdde van de Zweden en ook verdedigde tegen de ridders van de Duitse orde. Het hoofdaltaar is aan hem gewijd, hij is heilig verklaard door de Rus sische Orthodokse kerk. De twee neven altaars zijn de ene aan heilige Cyrillus. de andere aan de heilige Methodus gewijd. Deze kathedraal heeft wel vier ver schillende koepels. In de kerk is het zeer somber, al het licht moet uit de grote koepel komen De frescos zijn moderne muurschilderingen met taferelen uit het nieuwe testa ment als de bruiloft van Kana, de wandeling op het meer van Gene- sareth door Christus, kind Jezus met de schirftgeleerden m de tem pel enz. Heel wat Mariabeelden komen er ook in voor, wat bewijst dat de moe der Godsverering zeer oud is bij de Kristenen. Wij waren inkwartierd in het hotel Slavianska Besada, in de Rakovski Straat, een hotel van de oude stempel. Men kon er wel slapen maar niet eten. Wii kunnen U het restaurant BU DAPEST aanbevelen. Hongaarse specialiteiten met een zeer nette en goede bediening. Wij zijn er twee maal gaan-eten de vrijdagmiddag en dito-avond Maar voor onze laatste avond hebben wij ei een flinke guelleton of een smulpartij van gemaakt, ons leva's moesten op- scholen, maar behielden zij de techniek van de ikonenschildenj geheim. Hierdoor is deze mooie kunst te loor gegaan. In Trjavna staat ook het woonhuis van Petko Ratsjow Slaveskov (1827 tot 1895). Hij was de eerste Bulgaarse dichter-filosoof Hij leefde van 1866 tot 1912 Zijn ge dichten berusten meestal op oude Bulgaarse volksliederen en balla den. Zijn onvoltooid werk «Het bloedige lied» is een epos op de Bulgaarse opstand tegen de Tur ken. Zoals wij reeds gezegd, dank zij de onschuldige relatie tussen Pepa en de plaatselijke Pope, mochten wij de magnifieke ortodokse kerk van de stad Irjavna bezoeken. De kerk dateert eigenlijk uit de 11 de eeuw en is dus zeer oud, maar ze is gans hersteld geworden na de be vrijding Naar het schijnt is het dak moeten verlaagd worden, omdat het kriste- lijk kerkgebouw niet mag uitsteken boven het islams minaret Onze Joodse gids, zei ons destijds, wilt ge een Latijnse kerk vinden zoekt een minaret op. en meestal daaronder zult ge een kristelijke bidplaats vinden. De Islam vernie tigde met de kristelijke kerken, want Kristus was voor hen een der grootste profeten, maar ze bouw den immer erboven een minaret, om te doen geloven dat de Islam groter is dan het knstendom. Er waren ook wondermooie Ikonen te zien en zeer oude muurschilder ingen i'iist boven het altaar Het meest merkwaardige was de Bisschopstoel. aanleunend tegen een pijler van de kerk. Dit was een meesterwerk yan boj^nuwerkwflin uitgezaagd of uitgehaald met mes. 1 Maar wat waren wij verwoif toen de pope ons het fijne klei] toonde, het juweel van deze* Het wordt bewaard onder slofl waarde is onschatbaar en hetp gaars gouvernement heeft ditp derkruis reeds geleend aan n te Washington en Londen. Het kruis is twee armig g schat 15 cm op 15 cm Het 1 een zilveren bewerkte schri|n| het houten kruis zijn 9 taferele gebeeld van het lijden van Krijt leder vierkantig tafereeltje is Sferen cm. De beelden zijn uit het^cheei uitgehold door middel van,'uuaar speld. Het is zuiver mimskui^orden duldwerk. Wij waren blij, dai^erwet£ Pepa, dit te mogen zien en bev deren, want we kregen het pP onz voor ogen, omdat Pepa er bijfen Wl HET DORP BOSHENTSI rark' >en vo We bezochten Boshentsi de i}a|qro€ gen van onze laatste dag te. Jr dj brovo. Naar het schijnt zou hentsi geen Turkse bezetting r ben gekend. Het werd gesticle de 14de eeuw door Bulgaf.3 vluchtelingen uit Tarnovo, toerP9" lige hoofdstad van het Bulga«e ul,_? !en Bi keizerrijk. Hier heeft het Bulgaarse volk'eker- oude dorpswoningen bewaardP er merkwaardigste is het koopmperg i huis. vnó c Hier heeft een koopman geleog. K die relatief rijk was, en veel gerpaarsc heeft, want menig souvenir Ier in d hij uit andere landen meegebraloeg De gelijkvloers is de stapelpaog fu voor de goederen en de staö dan- voor koets en paarden. Een p)at de geeft toegang tot de straat lèrben woonplaats is de bovenverdiepjenis i men heeft toegang langs een jjna 2 die op de straat uitkomt je pg, De woonplaats is de Soba,||ub i voorzien is van een verwarmiijoms y kachel in steen, maar die verwa^ogge wordt door een open vuur, die i^ar q, daar achterliggende werkplaa^erjev «KASCHTI» gelegen is, zodat ifi)olte woonplaats geen vuur nog Qe{jrj,v ontstaat. J In de werkplaats was een tir weefgetouwen boven de tafel r 9 een kinderwieg met twee koof°u aan de zoldering opgehangen.!aar een lint kon de moeder de /es1er bewegen '.en 9* Een eigenlijke slaapkamer ipS a! niet, wel vertelde men ons dat tiarnav ten uitgerold werden waarop »r 'n dan sliep ilinam. Merkwaardig het jonge meisie.en *bi ons begeleidde was modern jlét al kleed en zou gerust onopgemjiarki in onze straten kunnen wandelen u Daarentegen de oude vrouw djachi den hof met een hark aan het sq, Nanm felen was. was nog gekleed ^jdda Turks model Rond hoedje. aan gehouden met een sjaal ronc iqenj hals. een blouse en een pofbi ee en sandalen met omgekrulde f«p vril ten. En dit alles in donkere zw stof ande Brouc Maar toen ik nog jong was. difear grootmoeder Van Impe, de aaist Impes waren onze geburen, PChi zondag hare laken zwarte kaprrLer|eN tel, waarvan de kap met zwias kleine pareltjes versierd was 0 ai hi Vlaamse schilders van die tijd I ,e ben deze Vlaamse kapmantels vereeuwigd. Wie van onze ie, H kent nog deze Vlaamse kapman Boshentzi is een pleisterplaats v kunstenaars, vooral om de i mooie taverne. Hier werden vergast door onze burgemee ^aa' op een specifiek Bulgaars eten n'Jn Dit was een steack op hout gei ,('p; leerd met boven op een gebra an v< worst. Hierbij kwam op tafel #ls 9( plat brood, waarvan eenieder fegeli stuk moest afbreken, zoals heffee het evangelie staat >ij ui Zulk brood heb ik zien bakken dl iaat s een bedouinenvrouw in Tunes» wat vi Hierbij de methode. de na In een doorbakken potaarde tobl ie' t wordt houten takken gebrand tot Een wand gloeiend heet is en onder a^er n nog asse aan het gloeien is. D er ei wordt het brooddeeg tegen >iaa. wand geplakt! 'en de tobbe afgesl )e h ten Door middel van een stol ifeer werd nagekeken of het brood dol jj. - bakken was. Nu kregen we h hetzelfde brood te verorberen. Op de terugreis wero ae Daila ons uitgelegd: Het gaat om e2en vrouw van gezegende ouderdo[Tas' die droomt dat ze omgeven is vkaar een troep mannelijke aanbidder |ers' wijl ze teruig een mooi begeren Er zij waardig meisje geworden is. v/aar kan er niet toekomen een besluit ge-ui nemen en een bruidegom uit te ki suks zen tussen al die kandidaten na draci haar hand beiia Juist als ze gaat besluiten, wordt n fe wakker en weet ze dat dromi sein slechts bedrog zijn. e p Zoals ge hoort, de Bulgaren zi 1924 ook romantisch. Br 1, Hiermede heeft U nu het bewijs ^eei de streek van Gabrovo voor e V1|l(1 Westerling zeer interessant is lnor voor mij hoop er nog mogen ten r te keren al was het maar om hi karnavalfestival bi| te wonen en 1 ;j| sympathieke gastheren uit 6 ^royo ,opgeens te pntmoeten q stapt teerc

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 6