TT TT UIT DE OUDE DOOS DE FOOR HEEFT DE R0(C)K NIET ONDER DE KNIE I T ROND j i*i i ASIEL ST HUBERTUS HOUDT OPEN-DEUR-DAG g®ië en aaiden v< ito voor di Reizen racist ac esneb ik ocpu staaf iefijn parci De Stobbeleir als waarnemend burgemeester in 1956. het jaar van Mao en de Revolutie hadden Bei en China immers alle ban- verbroken, omdat Spaak de Amerikaanse zijde ge had. Wie er nu in feite achter die uitnodiging zat, ik nooit geweten. Het was alle geval mijn kopzorg niet. gastheer, Tjoe-en-Lai, er ons in alle geval prima uiteraard een massa meegebracht, troont ons mede naar parceleinkast. Zie je die an- Chinese vaas, vervaar- het einde van de zeven- nde eeuw en door mij ge- cht voor een paar honderd jarrank? En zie je daar in de hoek t kleine ivoren zwaantje met oejlechts een lange poot? Dat jte^ilde Kamille Huysmans me delijk afluizen toen ik het ge- cht had, maar het pakte niet! n$e moet weten dat Huysmans dat ogenblik in het parle- rajient over een meerderheid van slechts één stem beschik te. Het leek wel een symbolisch kunstwerkje: Kamille Huys mans op ene poot! Op onze terugreis werden we ook in Rusland officieel ont vangen. We werden er uitge nodigd op een groot gala-diner in. het Kremlin. Smoking was niet vereist! Wij komen daar toe diezelfde avond, en bemerken al dadelijk een feestdis die niet moest onderdoen voor onze gala-diners in het Koninklijk Pa leis. «La délégation beige* werden we aangekondigd. Er wie er natuurlijk binnentrok in een simpel kostumeken waren de «Belsjkes»! De andere aan wezigen waren in gala-uniform. Gustaaf neemt al pratend een glaasje uit de kast waarop hij bijzonder trots blijkt te zijn. Kijk, wijst hij, dit is het glas waar Boelganin wodka uit gedron ken heeft. Tijdens een dag van ons verblijf aldaarwerden we er een receptie aangeboden waarop we aan de Rus voorge steld werden. Toen Boelganin zijn wodkaglaasje leeggedron ken had en ergens het achte loos op een tafel neerplaatste, dacht ik bij mezelf: Gustaaf jongen, dat is uw glaasje. Ik passeerde dicht langs de tafel en voor iemand iets opgemerkt had, zat het glaasje al veilig in mijn broekzak! Het leven begint opnieuw... De reis betekende voor Gus taaf De Stobbeleir nog meer dan enkel het hoogtepunt van zijn karrière. Ze betekende ook het laatste grote wapenfeit. In 1958 nam hij ontslag als sena tor omwille van een wel degelijk onwaar feit dat hem ten laste gelegd werd in verband met sociaal dienstbetoon. Bah, zegt hij, dat is allemaal voorbij, laat ons vergeven en vergeten. Ik bedrijf toch geen politiek meer. De gemeenteraadsverkiezin gen van 1958 betekenen een nederlaag. Er komt een nieuwe CVP-BSP koalitie. De liberalen spelen het politieke spel dit keer opnieuw in de oppositie. De politieke karrière van Gus taaf De Stobbeleir is voorbij... Het leven echter niet! Hij is wel aan de herfst toe, maar weet drommels goed dat ook die herfst nog verrassend mooie dagen kan brengen, dagen die echt waard zijn om geleefd te worden. Zijn taak is nog niet ten einde. Heel wat Aalsterse ver enigingen hebben Gustaaf De Stobbeleir nog nodig als een kind van zes zijn ouders. Voor deze verenigingen zit Gustaaf nog dagelijks achter zijn bu reau en doorkruist hij nog steeds zijn Aalst, van oost naar west, van zuid naar noord. Op dit ogenblik is men aan de dertigste jaarbeurs toe, een jaarbeurs waartoe hij 51 jaar geleden het initiatief nam. Op 5 februari 1978, om 14 uur, wordt het startschot gegeven van de vijfstigste karnavalstoet, een stoet waartoe hij 54 jaar geleden het initiatief nam. En als Gustaaf dan misschien gans vooraan «zijn» kavalkade zal lopen, dan zullen zonder twijfel duizenden mensen hem in hun hart sluiten als de man die dit alles mogelijk gemaakt heeft enaan wie Aalst enorm veel dank, oprechte dank, ver schuldigd is! DIRK DE PAUW Ook dit jaar kan u voor weinig geld nationale en jawel internationale sterren zien fonkelen aan het foorfirmament. De organizatoren hebben de beurskwoteringen in de show-bizz goed omgezet in spekulatie naar volkstoeloop maar of het iedereen is weggelegd een hap te doen in de weliswaar maar of het iedereen is weggelegd een hap te doen in de weliswaar flink belegde boterham muziek blijft een andere vraag. Het programma is naar gewoonte weer sterk eenzij dige gericht op de amusementsmuziek, hetapperitief-lied en de feesttentgroep. Een «Georges Baker» -selektie dus. Geen slecht woord daarover omdat die toch een grote schare fans hebben, maar waarom nu de honderdduizenden toch de deur uitgaan en de inkomsprijs fel wordt gedrukt geen Robert Long of Kevin Coyne en voeg daaraan Raymond van het Groenwoud en geef de plaatselijke popgroepen en kleinkunstenaars een podiumkans en dan is het stellig troef. Er zijn ook jongeren die niet houden van Willy Sommers, heren. Golden Gate Quartet een vaste klant aan het worden. Nou goed, we zwijgen dan nog van de amateur klassieke mu ziek, de folk-freak e.d. Maar la ten we realistisch blijven. De jaarbeurs is een volks festijn en stellende dat de hit-parade een toegevoegde dosis opium - voor- het- volk (nou ja.,.) is dan is het programma van de bo venste plank. DIGNO GARCIA Op zaterdag het volledige programma vindt u elders 20 oogst begint het alvast met een kassukses: Digno Garcia Y Sus Carios, om volledig te zijn. Jawel, de man van «Guanta- namera», «Maria Helena» en andere Paraguaans getinte en uit de dito volksmuziek ge plukte melodieën die de vogel al een aardige duit aan royal ties moeten hebben opge bracht. Hij zal daar zijn met zijn ensemble waarmee hij een antwoord op de vraag of dat telkens dezelfde bezetting is, blijven we schuldig al sedert 1950 de baan op is. En dit, niet minder dan in 47 landen, overal met evenveel sukses. Die zelfde avond ziet u ook de geile poezen van de groep «The Lido Girls» en verder ook een streektalent: de jonge Daniël la die onverpoosd blijft verder timmeren aan een beloftevolle loopbaan als zangeres. Daags nadien, wellicht ten ge volge van hun reusachtig suk ses tijdens de jongste beursedi- tie, de spring kikkerende zan gers en danseressen uit het to taalspektakel Fiesta Tropical. Een show dat overloopt van vi taliteit met daarin het trio Los Alegres, de limbo-toeren van Ricardo Aziz, calypso zanger Placido Hazel en de mooie Fiestadancers. Het geheel gespijsd met de zonovergoten muziek van het latijns amerikaans orkest. GEORGES BAKER SELEC TION Onze noorderburen kennen meer dan wij de kunstgrepen om groepn in de hit-regionen te sturen. Shocking Bleu, de Cats en sedert de stilte van deze laatste zijn de deuren wij dopen gegaan voor de zesling van G.B.Selection. Ook al ja ren bezig maar vooral met Pa loma Blanca (5 miljoen eksem- plaren verkocht), Morning Shy (2,5 miljoen) en A Song for You (2 miljoen) doorgedrongen tot 's werelds charts. Hun buiten landse prestaties zijn ook al bijna ontelbaar. Wie nog een lange weg heeft af te leggen om als vaste waarde te worden be schouwd, is die andere Neder landse groep uit de juke-box: Highlight. Een vrij jonge groep (in '74 gevormd), geen groot licht maar toch momenteel in de hit met California. Best leuk. B NEDERLANDER DICK ANNEGARN VERNIEUWT KRANS CHANSON «Het chanson zei Dick Annegam in een gesprek met het Frans ticnerblad «Salut les Copains «Dat is een kleine kunst. En zelfs, een kleine kunstgreep-. En gelijk heeft ie. ook wanneer hij naast het lied de zang onderscheidt zoals ze bedreven wordt door Bob Dylan of Jaques Brei. Het vedetariaat heeft volgens hem weinig om het lijf (het ontwortelt het individu) en misschien is het wel daarom dat hij zich op z'n recentste elpee meer dan ooit een eigen weg baatn in de muziek, desnoods zonder sukses. Dick, voorde burgerlijke stand Benedictus Albertus, Anncgarn is vierentwintig, geboren in Den Haag en een vreemde vogel in de show-bijt. Hier ten lande is ie zo goed als onbekend en het een en ander zal wel te maken hebben met het feit dat hij Nederland bewust de rug toekeerde, in 't Frans ging zingen en in de charts belandde met keien van nummers als. Sacré Geranium en Bruxelles (de trouwe luisteraar van het donderdagnamiddag- programma «Capucino», wellicht bekend). De muziek lag hier nog makkelijk in het gehoor van de verbaasde zuiderbuur, de teksten waren spiritueel en zelfs origineel in die zin dat men niet elke dag een lied over een moestuin geplugd hoort op de Franse zenders. Annegam boeide in zijn manier om met woorden te spelen hij kauwde de Franse klanken van een taal die hij met een opvallend aksent en niet zonder taalkundige fouten spijkerde op 'n sterk anglo-saksische geïnspireerde gitaarpicking en muziek. Van hem hoorde je geen konfituurtjes overeen of andere vergane liefde, geen doordeweekse verhaaltjes om recht naar het hart van de juke-box te gaan. Z'n filosofie entte zich op een patafysische vizie van de realiteit, een kijk op de zaken dje we ook in het Wim De Craene-nummer «lk sterf van dorst bij de fontein» terugvin den. Het AS Duidelijk dat Dick Annegam toen een artiest was om van dichtbij te volgen omdat je zó voelde dat hij muzikaal lang niet uitgepraat was en dat de elpee een wegwijzer was naar minder toegankelijke dingen die hij op de lippen had. Ook buiten deze kontekst is de eerste elpee ten stelligste aan te raden (Polydor 2393 081). In zijn tweede elpee nam Anncgarn dus zoals enigszins verwacht de vrijheid om zijn muziek minder toegankelijk te maken. Jean j Mussy zorgde voor ietwat bizarre arrangementen in «La Mer-, «Le roi du métro» c.a. Dick Annegarn houdt evenwel de kerk nog in het midden met sterk inslaande, frivolere songs als Adieu Princesse» en «Tourne en rond» waaruit volgend I fragment «d'ailleurs personne n'est mieux que dieu et dieu est mort dans un corps a corps l'inexistancc eh puis aucune importance I tiens tourne en rond mamtenant I prononce bien ton prénom I jiprès tu fais rododindron rododindron... Diek Annegarn» Polydor 2401 128) de derde elpee wordt de lijn verder getrokken. Nieuw en zeer belangrijk element is de bijdrage van de «nieuwkomer» Albert Marcoeur die voor sublieme koperbewerkingen zorgt in o m. Nicotine Queen Verdcr wordt hier een beroep gedaan op een de bekendste arrangeurs van Frankrijk. Jacques Denjean. Hier ook een paar toegankelijke makkelijk smaakbare dingen als «Mireille» (het verhaal van de mug die in Raymond's gevange niscel binnensluipt. Ze sluiten vriendschap en om zijn goed gedrag wordt Raymond vroeg vrijgelaten. Om aan de kost te komen haalt ie met Mireille dan nummertjes uit in allerhande herbergen. Tot op de dag dat een ober zich verontschuldigt en Mireille met de duim platdrukt...). «Maison a vendre» en het mooie lied over de hond- Golda («Dick Annegam.» Polydor 2473 051) De laatste plaat van Annegam (tweetal maanden oud) is zowat de verzameling van alle muzikale en poëtische paden die hij voor heen heeft bewandeld De elpee is zeker niet slecht, toch lijkt Annegam zichzelf nogal te plagiëren en wanneer je de indruk krijgt dat hijzelf hieraan wil ontkomen dan durft hij wel es ongenietbare dingen te doen, - Albert», «Sécheresse» (over de droogte, verleden zomer) e.a. maken alles evenwel nog boeiend genoeg. Ook hier de kostbare bijdrage van Marcoeur en zijn vrienden. («Dick Anncgarn - Anticyclone». Polydor 2393 142). R.D.W. Micky en Clemy wenschen U allemaal eenen goeden dag uit Blankenberghe 1924) BELGISCHE AVOND Zondag is dan Vlaanderens lie veling aan de beurt: Willy Sommers. Ik voel uw vrouwe lijk hartje verstenen. Het verhaal van Sommers is gekend: geboren te Ukkel op 9 augustus 1952 als tweede kind van een autohandelaar. Hij was leerling aan de muziekakade- mie in Anderlecht waar hij naar verluidt notenleer en saksofoon studeerde. In maar '71 ver scheen zijn debuutsingle «Het is weer morgen». Inderdaad, maar de ware morgen kwam pas in juli van datzelfde geze gende jaar. «Zeven anjers, ze ven rozen» verkocht prompt met 100.000 eksemplaren. Zijn broodje was gebakken en in Spanje verschroeide de korst haast toen hij 34 weken lang de top 50 trotseerde met «Sieta rosas, siete besos». Die rekordcijfers heeft Willy Sommers niet gehaald in zijn verdere loopbaan. Toch is hij een van de weinigen naast Will Tura die zich ondanks de kri- sisperiode in de Vlaamse amu- zementswereld heeft weten te handhaven als een zekere waarde. Trinity maakt het tweede luik uit van vorengenoemde avond Trinity, dat zijn Fred en Bob, de stichters van 's lands roem rijkste popgroep The Pebbles, en Sofie, het talent dat o.m ooit nog «Ontdek de ster» won. U herinnert zich dat Trinity niet zo lang geleden door Dream Express nipt werd gewipt voor de participatie aan het Eurovi siesongfestival. U kent ze dus ook van «Drop, drop, drop», van «That's my number», «First of june» e.a. disco-vinyl. VERGEET UW ROZEN NIET Om het vrouwelijk Aalst hele maal te doen popelen van on geduld heeft men ook dit jaar Freddy Breek gekontrakteerd. Dat wordt dan weer en zonder twijfel de felst bezochte avond van de beurs. U weet het. Freddy Breek, is Duitser. Hij moet van kindsaf erg muzikaal aangelegd geweest zijn;want vrij jong ging hij naar een klein teater om er de show-business van beneden af aan te leren. Hij leerde er de juiste uitspraak, dansen, zingen en toneelspe len. Een niet onaanzienlijk aan tal troeven dus. Na een teater- toernee met de «Blume von Hawaii» probeerde hij het in zijn eentje. Het nodige werken le verde zijn vruchten af. «Uberall auf der Welt» was inderdaad bedoeld voor overal in de we reld. Freddy Breek was wereld beroemd. 17 gouden platen liegen er niet om. Supporting-act is de Vlaamse Vivi. Van «Giutar Man», jawel. DAARBIJ DIE MOLEN Dinsdag is het dan opnieuw de beurt aan Holland. Met het sfhartlappenprogramma van Vader Abraham meer be paald. Niet zozeer een kultu- reel hoogstaande manifestatie die Abraham-show, laat ons zeggen een bij de valse baard getrokken hoop sentimentali teit, maar zo handig verstopt achter professionaliteit dat een goeie ziel zich daar niet zal aan storen. U ziet en hoort die avond ook de zangeres Mieke, het akkordeonistenduo De Kermisklanten en natuurlijk, het Vader Abraham Showor kest. HOOGVLIEGER Op muzikaal vlak moet de don derdag de hoogdag worden van de jaarbeurs. Los Machu- Bertrice Reading. 100 kilo muzi kaal geweld. digno Garcia Y sus cartas op 20.8 op jaarbeurs met zijn trio Los Pa raguay os. cambos en het Golden Gate Quartet. De eerste groep dan met in zijn annalen een bliksembaan die in 1959 begon met een'single die de «Prix de I' Academie Frangaise du Disque» behaal de. Een nieuwe dans was ge boren: de bamba. Kort nadien volgde «Pepito» die een astronomisch verkoop cijfer haalde: zes miljoen! Los Machuchambos putzijn reper toire uit een arsenaal Spaanse, Franse en Portugese volkslie deren. En dan de toer op van de negro-spiritual. Weliswaar met de tijd ontworteld uit de ware slavendrijverij-tijden, maar niet minder doorvoeld en met kunde gezongen. U heeft het al door, we hebben het over het Golden Gate Quartet, een le gendarische groep negroes die de hele wereld hebben inge palmd met hun folksongs, blues- en jazzmelodieën, een formatie die in 1934 is ont staan, massa's liederen kan zingen, talrijke platen heeft gemaakt en dit jaar, net als vo rig jaar, één van de onvergete lijke momenten moet zijn van de jaarbeurs. BERTRICE READING Je kan bezwaarlijk zeggen dat Bertrice Reading komt neer- gefladderd op Vlaanderen. Met haar 100 kilo zeg je maar dat ze prompt de Keizershallen aan doet met, Jos Gijsen zegt dat toch zo mooi, haar «100 Kilo muzikaal geweld». Referenties heeft ze volop. Het feit dat zij de zuster is van Donna Highto- wer doet natuurlijk al een rood lichtje branden. Zoals in de Apollo Hall in Amsterdam, toen honderden fans na haar optre den het podium bestormden, dat bezweek onder zoveel ge wicht. Haar optredens met Lionel Hampton zijn haast le gendarisch geworden. Om een lang verhaal kort te maken: via een wereldhit «Sunday Moming» kwam zij ook in België in de belangstel ling te staan. Naar verluidt zou den haar optredens een humor festival op zichzelf zijn. Vergeet dan ook niet dat ze een hartig stukje kan zingen, als een kerkklok wordt van haar ge zegd, en dan bent u vast een toeschouwer teweeg. Diezelfde avond is ook Micha Marah van de partij. Vlaams ta lent, een tamboerken als een grote trom. Da's lang niet alles, beste lezer. Het volledige programma vindt u elders afgedrukt. De bloe- menfeeverkiezing - in - een - nieuw - kleedje, de Adalsterse avond... zovele troeven van een jaarbeurs die meer dan ooit de tijden met een glimlach kan trotseren. Rene De Witte an/.cn in hel in aanbouw zijnde stadspark Een dierenasiel heeft het meestal niet zo gemakkelijk om de Financiële eindjes aan elkaar te knopen. Om dan ook op financieel gebied over wat meer armslag te kunnen beschikken richt het asiel St.-Hubcrtus een open-deur-dag in. Deze dag werd vastge steld op zaterdag 3 september, 's Ochtends wordt er op de weke lijkse markt, aan het postgebouw in de Nieuwstraat. een ballon wedstrijd ingericht vanaf 9 uur. De eigenlijke opendeurdag in het asiel zelf gaat van start om 14 uur. Er zal een biertent en een bodega neergezet worden. Verder voorziet men er ook een prondel- en antiekmarkt. Om 15 uur wordt er tevens een demon stratie gegeven over de wijze waarop honden afgericht worden Zoals je ziet gebeurt er meer dan genoeg wat eens een bezoekje waard is. Het asiel is gelegen aan de Restertstraat,. nr. I. te Aalst-Nieuwerkerketi. (DDP) De Voorpost -19-8-77 -13

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 13