Elvis Presley 1935 -197 HIJ LEERDE ZIJN VOLK ROCKEN ELVIS '65 GOUDEN PLATEN 10 - 26-8-77 - De Voorpost Deze sukse des e langz let's ste pi and v Inmit mana leidel reukc noem op he ren o legen vroej; broot ln 19 tenbi wash Hank man joene verdi hoc I omgc konti Parki Elvis een moes ren i altijd kolor Presli gen, bia plak niet aan S de sti gaan slags RCA stond eerde kluis Sani De popmuziek rouwt. Diep. En met reden! Eén van haar grootste baanbre kers, de koning van de rock and roll, is niet meer. Elvis Presley, de vrachtwa genchauffeur uit Memphis, verdween vorige week dinsdag voor goed van het toneel. Sinds die dag zijn talloze beken tranen gelopen uit de vele ogen die al jaren bewonderend en geestdriftig opkeken naar het idool, dat er als geen ander heeft toe bijgedragen, dat de jeugd een eigen aparte muziekwereld kreeg. Elvis Presley, 42 jaar oud, miljardair, houder van verscheidene rekords inzake platenverkoop, maker van een massa hits, drager van een ongeëv enaarde populariteit, koning van de rock and roll: een unicum in de popge schiedenis. Elvis is dood maar de omvangrijke erfenis die hij achterlaat zorgt er voor dat hij altijd springlevend zal zijn. Zijn dood is pas het ware begin van zijn onsterfelijkheid. roze en zwarte pakken) en zijn lang, geelbruin haar (vanaf 1957 liet hij het zwart verven). Het zakgeld waarover zoonlief be schikte was niet om grote dingen mee te doen, en daarom nam hij vanaf zijn 15e een baantje aan. Na de klasuren fungeerde hij als por tier en plaatsaanwijzer in het Loew's State Theatre. Toen zijn ouders zijn bankbiljetjes zagen stijgen maar zijn schoolcijfers za gen dalen, kwamen zij erop tegen. Elvis liet het baantje stikken, maar nam een tijdje later een ander aan: hij ging. opnieuw na de schoolu ren, van 3 tot 11 werken in een metaalfabriek. Het geld was over igens welkom want de Presleys geraakten maar niet uit de rode cijfers. Een der regelmatigste be zoekers was de deurwaarder. In 1952 kon de huur niet meer be taald worden en moest het gezin opnieuw verhuizen. Hoewel de gitaar hem vele uren van ontspanning bezorgde, dacht Elvis aanvankelijk niet zozeer aan een zangkarrière. Nog tijdens zijn schooljaren droomde hij ervan vrachtwagenchauffeur te worden. Eens van de schoolbanken weg (1953) ging die droom in vervul ling. Hij werd truck-driver bij de Crown Electric Company. Vooraleer we Elvis'levensge- schiedenis hier afdrukken, schet sen we even de toestand van de lichte muziek rond 1950. de pe riode dat «de king- de neus aan 't muzikale venster stak Wat men in die tijd aan popmuziek had was formidabel pover, hele maal niet te vergelijken met de huidige situatie. Mitch Miller en zijn stel jonge artiesten van Co lumbia Records gaven de toon aan in deze muziek, die voor alle leef tijden bestemd was. De jeugd had toen geen eigen sound, zij moest wel met de oudere generaties mee luisteren naar de gimmicks van Mitch Miller, het geleuter van Tony Bennett en het gerochel van zovele anderen. Maar een be paalde Amerikaanse jeugd wilde entwat anders, een nieuwe vorm van muziek die voor haar alleen zou zijn, die haar zou onderschei den van de grote massa en die zo doende zou passen in haar revolu tionaire houding t.o.v. de geves tigde maatschappij. Deze muziek werd rock and roll, in oorsprong negennuziek: rhythm and blues. Vermengd met country and western-elementen en van naam gewijzigd omdat die te negerachtig klonk, werd rhythm and blues tot rock and roll, de eer ste muziek die typisch was voor de jongeren. Aanvankelijk kwam de rock and roll maar moeilijk van de grond. De platenmaatschappijen zochten als bezeten naar een zanger die deze muziek populair kon maken in gans Amerika en liefst over de hele wereld. Er waren wel ver scheidene goede blanke rock 'n' rollartiesten maar allen mistefTzij iets om de doorbraak te kunnen forceren. Neem Bill Haley. Een man die zeker degelijke muziek produceerde, maar een echte lei der van de rockgeneratie kon hij niet zijn. Hij was te zwaarlijvig, zag er te oud uit (al was hij nog geen 30) en was niet wat je zou noemen «een mooie jongen». En zo was er op alle goede blanke rockers wel iets aan te merken. Elvis Presley bleek het idool dat wèl alles had om de rock and roll wereldwijd te verspreiden. Hij was groot, slank, jeugdig van uit zicht, was een mooie jongen, had een prachtige, sensuele stem en zijn akt op hel podium liet veron derstellen dat hij vol dynamiet stak. Kortom: een man met wie iedere jongere zich kon identifice ren. Elvis Presley heeft de doorbraak van de rock and roll geforceerd op een wijze zoals hij alleen dat kon. Dat is zijn grootste maar niet enige verdienste. Nooit werd een bij naam zo terecht gegeven als aan hem: de koning van de rock and roll. FIETS... Elvis Aron Presley werd geboren op 8 januari 1935 als eerste van een eeneiige tweeling. Zijn twee lingbroer, Jesse, werd doodgebo ren. Plaats van het gebeuren: Tu pelo, een klein stadje in de staat Mississippi. Vader Vemon Pres ley was melkman (op dat ogen blik, want de man had 12 ambach ten en 120 ongelukken), de moe der Gladys Smith was naaister. Het waren bescheiden, eigenlijk arme mensen, die in een schamele blokhut woonden, bestaande uit slechts twee vertrekken. Elvis bleef het enige kind, een goeie re den voor de ouders om hem met ongewone zorg te verwennen, zeg maar bederven. Het gezin Presley was sterk reli gieus, lid van de tussen de twee wereldoorlogen opgerichte «As sembly of God», een evangelische beweging die de Bijbel heel kon- servatief interpreteerde. El vis ging met zijn ouders naar de ;re- diensten en kwam daar algauw onder de indruk van de soulful ge zongen gospeld. Via de radio maakte hij kennis met country and western en rhythm and blues en spoedig werd hij een fan van beide genres. Favoriete zangers waren: C VV: Roy Acuff, Emest Tubb, Ted Daffan, Bob Wills, Jimmy Rodgers; R B: Booker (Bukka White). Big Bill Broonzy, Otis Spann, B.B. King. John Lee Hooker, Chester (the how- lin'wolf) Burnett, Earl Hooker... Als 13-jarige vroeg Elvis voor zijn verjaardag een fiets. Die was ech ter niet te betalen (55 dollar) en daarom voreg zijn moeder of hij niet liever een gitaat (12.95 dollar) had. En dat wilde hij dan maar. Vanaf dat ogenblik leerde hij zich zelf gitaar (3-snarig) spelen en de snaren knarsten en pruttelden en braken dat horen en zien vergin gen. Zoals gezegd was armoe troef bij de Presleys. In 1948 werd verhui zen een noodzaak: eerst trok het gezin naar Shakerag, een negerg- helto dichtbij Tipelo, enkele maanden later naar Memhis. Ver huizing was het, verbetering niet. Zij namen hun intrek in een soort kazernewoning in een arme buurt: 60 mensen in cén huis. Ellendig bestaan. Toen vader Vernon het jaar daarop eindelijk een vaste baan kreeg be trok het gezin een betere woning. Elvis deed middelbare studies aan de Hume High School in Memp his. Hoewel stil en ingetogen, en vooral ook beleefd, viel hij op door zijn opvallende kledij (vurig EERSTE PLAAT Om zijn moeder met haar verjaar dag te verrassen trok Elvis in 1953 naar de Memphis Recording Se- vicc, een kleine zustermaatschap pij van de Sun Record Company, allebei bestuurd door Sam Phil lips. Bij de Memphis Recording Service konden plaatjes gemaakt worden voor bruiloften, kopieën van radioprogramma's en ieder een kon zomaar binnenlopen om een eigen plaatje op te nemen. Hij wilde zijn .moeder met een eigen plaatje verrassen, en nam «My happiness» van The Ink Spots op. met als flipside -That's when your heartaches begin». Een paar maanden later, op 4 ja nuari 1954, nam hij opnieuw een eigen plaatje op: «Casual love/I'll never stand in Your way». Toen dirckteur Sam Phillips de opna men beluisterde geraakte hij onder de indruk en hij noleerde alvast Elvis' naam. adres en telefoon nummer, met de belofte hem eens terug te ztfllcn bellen. Elvis' ambi ties waren intussen duidelijk in de richting van een zangkarrière ge gaan en hij wachtte dan ook met verlangende trommelvliezen op dat telefoontje. Maar dat liet op zich wachten. Gelukkig stak het toeval Elvis 'n handje toe. Op een bepaalde dag kreeg Sun Records een proefplaatje van een song waar direkteur Phillips helemaal weg van was. Hij probeerde er achter tekomen wie de zanger was. het was een negerjongetjedat ooit in de studio had gezongen maar nooit meer was teruggekomen. Toch wilde Phillips het graag uit brengen en de enige die hij nog kon bedenken om het te zingen was Elvis. Hij werd opgebeld en geen 5 minuten later was hij reeds present, 't Nummer heette «Without you». Elvis probeerde het en het klonk verschrikkelijk. Na eén paar repetities was er nog geen verbetering merkbaar. Sam vroeg Elvis wat hij eigenlijk wel kon. «Alles!» zei Presley. En hij begon te zingen: religieuze liederen, gospels, country and western, rhythum and blues. Sam Philljps geraakte niet over tuigd maar liet hem de komende maanden toch maar repeteren met een paar sympathieke, maar weinig enthousiaste muzikanten uit Memphis: Scotty Moorc (elek trische gitaar) en Bill Black (string bass). In juni 1954 werd besloten een plaat op te nemen. Het eerste 'nummer dat werd opgenomen was de westernklassieker «I love you because.». Tijdens de opname was weinig enthousiasme merkbaar, tot'Phillips op het idee kwam een bluessong te coveren: Big Boj Crudup's That's all right mama». Tijdens de opname was weinig enthousiasme merkbaar, tot Phillips op het idee kwem een blucssong te coveren: Big Boy Crudup's -That's all right, mama». Elvis kopieerde de origi nele opname n«x)t-voor-noot. ademstoot-per-ademstoot. Het nummer werd uitverkoren om te releasen;voor de B-kant koos men het C 0 W-nummer «Blue moon of Kentucky» van Bill Monroe. De schrijf bevatte dus een C W- en een R B-nummer, een hoogst zeldzame en gewaagde kombina- tie. Phillips was geestdriftig over het resultaat maar wist niet goed waar ermee naar toe. gezien 't rassen onderscheid in die tijd nog duide lijk zijn stempel drukte: nij vreesde dat de blanke zenders de schijf niet zouden draaien omdat de sound te zwart klonk, en de zwarten zouden niet geïnteres seerd zijn omdat het een blanke zanger was. Tenslotte trok hij naar een oude vriend, Dewey Phillips (geen familie), een blanke d.j. die een bluesprogramma verzorgde. Het was 3 juli 1954, omstreeks 9.30 u 's avonds, toen «That's all right, mama» voor het eerst in de ether ging. Onmiddellijk kwam er reaktie, en reeds na een paar dagen was het duidelijk dat de schijf een plaatselijke hit zou worden. Meer echter niet. De in crowd van Memphis besteedde er overigens nauwelijks aandacht aan. De keer zijde werd geplugd door een C W-station maar ze had weinig, zeg maar geen impakt. MET MANAGER PARKER NAAR RCA Elvis was op dat ogenblik 19, 1,82 m groot, sprak met een sterk Memphis aksent. had een gevoi leerde stem. opvallende bakke baarden, 'n beetje brand in het ge zicht en lang vettig haar. Hij was knap. opwindend, en als hij ritmi sche nummers zong, bewoog zijn lichaam mee op het ritme. Aan vankelijk deed hij dat spontaan maar zodra hij het opzwepende ef- fekt bij de massa ervan begreep, liet hij geen uitvoering voorbij gaan zonder een reeks weelderige bekkenzwaaicn weg te geven. Dat leverde hem spoedig te bij naam op van Elvis, the pelvis» (pelvis-bekken). Het rekord inzake het hoogste aantal gouden platen staat op naam van Elvis Presley: 65 maal skoorde hij goud;in Amerika geeft men goud wanneer de verkoop het miljoen exemplaren overschrijdt. Elvis' meest verkochte plaat was «It's now or never- (I960). Het nummer dateert van 1901Het was een Italiaans lied met als titel «O sole mio» 0, mijn zon);muziek: Eduardo Di Capua, tekst: G Capurró. Carrouso's versie was heel bekend. Het Amerikaanse duo Aaron Schroeder - Wally Gold schreef een Engelse tekst voor Elvis. Het werd zijn grootste hit. Er werden meer dan 20 miljoen exemplaren van verkocht (USA: 5, Gr.-Brittannië: IDuitsland: 1en 13 miljoen over de rest van de wereld). In Amerika was de B-kant «A mess of blues», in Europa «Make me know it». Hieronder volgt de lijst gouden platen die Elvis boekte. Wordt een lied door twee verschillende getallen voorafgegaan, dan betekent dat dat zowel van de A- als van de B-kant een mijoen exemplaren werden verkocht: beide titels staan daarbij afgedrukt. Soms zult u ook twee titels zien slechts voorafgegaan dooréén getal: dat betekent dat de A-kant de million-seller was, maar dat de B-kant toch ook bekendheid verwierf. De titels zijn gerangschikt naargelang van het jaar dat zij op de markt kwamen (59 singles, 4 LP's. 1 EP): P.S. Deze gegevens zijn ontleend aan «The book of golden discs». Dat boek eindigt in 1970. De mogelijkheid dat je er bij deze 65 gouwe nog een paar moet bijtellen is dus zeer groot. 1956: 1-2. Heartbreak hotel/l was the one 3. I want you, I need you, I love you 4-5. Hounddog/Don't be cruel 6-7. Love me tender/Any way you want me 1957: 8-9. Too much/Playin' for keeps 10-11. All shook up/That's when your heartaches begin 12-13. Loving you/Teddy bear 14-15. Jailhouse rock/Treat me nice 16 Elvis (LP) 17 Elvis' Christmas Album (LP) 1958: 18-19. Don't/I beg of you 20. Wear my ring around your neck 21. Elvis' golden records (LP) 22 King Creole, vol. 1 (EP) 23. Hard headed woman 24. I got stung 1959 25-26. A fool such as 1/A big hunk o' love 1960: 27. Stuck on you 28.29. It's now or never/A mess of blues 30-31Are you lonesome tonight/I gotta know 32. G.I. Blues (LP) 33. Wooden heart 1961: 34. Surrender 35. I feel so bad/Wild in the country 36. Little sister/His latest flame 37-38. Can't help falling in love/Rock-a-hula baby 64. The wonder of you 39. Blue Hawaii (LP) 65. You don't have to say you love me 1962: 40-41. Good luck charnV Anything that's part of you 42. She's not you 43-44. Return to sender/ Where do you come from? 1963: 45. (You're the) devil in disgise 46. Bossa nova baby 47. One broken heart for sale 1964: 48 Viva Las Vegas 49. Kissin' cousins 50. Ain't that lovin' you baby 1965: 51Crying in the chapel 52. I'm yours/(It's a) long long lonely 53. Tell me why 1966: 54 Love letters 55. Frankie and Johnny 56 All that 1 am 57. If every day was like Christmas 1967: 58. Indescribably blue 1968: 59. If I can dream 1969: 60. In the ghetto 61. Suspicious minds 62. Don't cry daddy/Rubberneckin' 1970: 63. Kentucky rain

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 10