IS ZEVEN DAN TOCH EEN HEILIG GETAL?
^FEATURING CHAMPION JACK DUPREE, TOOTS THIELEMANS,
THE PASADENA ROOF ORCHESTRA, LA ROMANDERIE EN VELE ANDEREN
ZEVENDE INTERNATIONAAL JAZZFESTIVAL TE DENDERMONDE OP 2 EN 3
SEPTEMBER
ids
Voor het eerst sinds vier jaar wordt het Dendermondse jazzfestival opnieuw
gehouden op de terreinen van weleer. Is het daarom dat uit de oude doos ook
enkele namen werden opgevist die het vroeger bijzonder goed deden Waar
schijnlijk niet. Het sukses van Champion Jack Dupree en van Max Collie's
Rhytm Aces op de vorige festivals zal de doorslag gegeven hebben. Zij passen
l trouwens uitstekend in de algemene trend die dit festival kenmert: het wordt
i® losser, vrolijker en dank zij het oude terrein op de Gentsesteenweg opnieuw
gezelliger.
Programma
Voor de eerste keer wagen de
Dendermondenaars zich aan
een echte tweedaagse op het
festivalterrein zelf. De tradi
tionele jazzavondmarkt wordt
dit jaar gehouden op de VP-
terreinen. Daarvoor zijn aller
lei redenen die reeds omstan
dig werden uitgelegd in een
ander artikel. De avondmarkt
wordt echter omkranst door
uitstekende podiummuziek,
zodat zowel de wandelaar als
de muziekliefhebber tenvolle
aan zijn trekken komt. Vrijdag
2 september wordt er dus ge
start met de avondmarkt
waarop iedereen die ook maar
iets te koop heeft moet aanwe
zig zijn. Er is een ruilbeurs
voor platen, er zijn stands van
verenigingen, een boeken
beurs voor studenten en scho
llieren (het schooljaar is im
mers net gestart), een Honky
Tonkkraam, stands met antiek
'en oude munten, er zijn kun
stenaars aan het werk en
standwerkers in volle zwier.
Kortom alle ingrediënten zijn
klaar om er een gezellige soep
van te maken.
Op het podium verwachten wij
die avond Max Colli's Rhythm
Aces en Champion Jack Du-
pree. Van 22u tot 22u30 is er
streepparade, waarop al diege
nen die ook maar een instru
ment kunnen vasthouden wor
den uitgenodigd. Na 24 uur
wordt het jazzvaandel overge
nomen door The Jeggpap New
Orleans Jazzband en dat be
looft swingen tot in de late
juurtjcs.
Mensen die wensen naar het
VP-terrein te komen om er een
standje te organiseren kunnen
Imisschien best eerst eens bel
len naar 052-21.19.80 Zo
'orden vele moeilijkheden
ermeden. De standplaats is
volledig gratis, wat niet het
geval is op zaterdag. Dan moet
fcr betaald worden om met een
kraam op het terrein te staan.
De toegangsprijs tot deze
avondmarkt bedraagt 100 fr,
^l-als je geen kaart gekocht hebt
'in de voorverkoop. Maar wie
slim is holt nu al onmiddellijk
"•"^naar één van de vele verkoop-
spunten en schaft zich daar een
[Jcaart aan van 250 fr en daar-
ice kan je twee dagen binnen.
Let wel op. Wie zich zaterdag
aan de ingang aanbiedt betaalt
,ook 250 fr zodat je met een
kaart uit de voorverkoop 100 fr
peter af bent.
En nu zaterdag
jOndanks het sukses van de
jrijdagavondmarkt blijft de za-
jerdag toch nog steeds de dag
Jfan het festival. In lange slier-
Iten zullende liefhebbers op
nieuw door de stad zeulen met
pak en zak om zich tegen 15
uur voor het podium te ver-
Iringen. Het festival wordt in-
espeeld door de Occasional
a/zband, waarna Paul Am-
ueh onmiddellijk het vuur aan
Ie lont zal steken. Het juiste
ërloop en de liming-die steeds
tipt wordt gerespekteerd
'indt u in een apart kadertje.
)e ene band volgt de andere op
lot drie uur in de nacht, als de
|hist de toehoorders omsluiert
|n de festivalwcide als het
vare herschept in een rokerige
lonky Tonkbunker.
performers
I AS ADEN A ROOF OR-
JllhSIRA (Kngl. - Londen)
12-koppige groep bc-
bepsmusici werd in 1969 door
iider Johnny Anhy gesticht,
f'l brengen de muziek van de
twintiger en dertiger jaren. Ar-
thy heeft van die periode zo'n
1200 originele arrangementen
waarvan er minstens 120 op
genomen zijn in het Pasadena
repertoire. Deze band heeft de
laatste tijd een enorme opgang
gemaakt en is op dit ogenblik
het meest besproken Europese
orkest.
Hun laatste Belgische optreden
was tijdens het TV-programma
op de verkiezingsavond. Zij
die toen keken zullen in Den
dermonde zijn voor een life-
optreden
LA ROMANDERIE (Duits
land)
Een van de leukste momenten
van Jazz Middelheim 1975
was het optreden van de groep
«La Romanderie» in Duits
land. Deze zevenkoppige zi
geunerband wilde van geen ho
tels weten. Met vijftien woon
wagens waren zij naar Ant
werpen gekomen. De festi-
valweide werd overspoeld
door hun kleurrijke familiele
den en hun talrijke kinderen.
Hetzelfde schouwspel deed
zich in 1976 voor in het drukke
Congresgebouw van 's Gra-
venhage en omdat de groep
daar zo'n succes had mochten
ze dit jaar twee dagen lang op
treden tijdens het prestigieuze
Northsea Festival. De groep
kreeg eveneens in 1977 in Bel
gië een grote bekendheid door
Bijna alle leden zijn familie
van elkaar en hebben lange tijd
gespeeld in dansorkesten, ook
in Amerika. Omdat zij liever
hun eigen muziek speelden,
beantwoordden zij de oproep
van Manu. Een eerste hoogte
punt uit de loopbaan van La
Romanderie was hun optreden
in de universiteit van Keulen
op 25 oktober 1974 toen zij het
voorprogramma voor Step-
hane Grappelly. verzorgden.
Wilhelm Krause, bijgenaamd
Manu, is niet alleen de leider
van de groep maar ook de
voornaamste solist. Hij kan
met zijn acoordeon swingen
als geen ander (Art Van
Damme of Mat Matthews mis
schien buiten beschouwing ge
laten).
De twee andere solisten zijn
violist Reinhold Lora, bijge
naamd «Kleiner», en gitarist
Hugo Krause, die «Schablein»
wordt genoemd.
De ritmegitaristen zijn Wilmor
«Gigi» Freiwald en Josef «Ba-
lacki» Krause. De basgitarist is
Anton «Florian» Frantz.
De groep maakte twee elpees
op CBS. De eerste, «Swing
Maman Bruderhzerz» (num
mer 80.654) werd hier niet
verdeeld. De tweede heet
«Gipsy Swing» (81.502) en
bevat uiteraard jazznummers
als Satin Doll, I Can't Believe
That You're In Love With Me,
1 Got Rhythm, I Found. A New
is een optreden in Dender-
monde steeds een uniek optre
den.
Het zal niemand verbazen dat
Max Collie's Rhythm Aces in
augustus 1975 te Indiananpolis
(Indiana USA) de eerste prijs
wegkaapte in het allereerste
jazz-wereldkampioenschap.
Ze hadden nochtans te maken
met heel wat gevaarlijke con
currenten zoals bvb «the Wild
Bill Davison All Stars» en 12
andere beroemde Amerikaanse
en Canadese bands.
Als men bedenkt dat het
Indianapolis-festival voor de
oude stijl betekent wat het
Newport-festival is voor de
moderne jazz, en als men weet
dat de jury bestond uit de meest
vooraanstaande jazzcritici en
musici, kan men zich terecht
verheugen over dit roemrijke
resultaat.
Max Collie mag niet ontbreken
op een goed festival.
THE ALEX WELSH BAND
In tegenstelling tot de 3 grote
B's verschilt de stijlopvatting
van A.W. aanmerkelijk met
die van de Engelse revival. Zij
geeft duidelijk blijk van meer
affiniteit tot de Chicagoans en
de zuidelijke, blanke dixieland
orkesten zoals «The Memphis
Five' van Phil Napoleon en
'The Dukes of Dixieland'Bo
vendien komt Ellington regel
matig om de hoek gluren.
Zijn vooral technisch zeer gave
aanpak van Armstong-
Beiderbecke en Ellington-
classics is niet alleen zeer dy
namisch en verfrissend, maar
vooral* inhoudelijk steekt hij
vaak met kop en schouders uit
boven andere Engelse orkes
ten, die vaak de commercie
zwaarder laten wegen dan de
PROGRAMMA in détail
VRIJDAG 2 sept. '77 VP-terrein-Gentsesteenweg
19.30 - 19.35 uur: Opening van de Jazzavondmarkt
20-21 uur: Max Collie's Rhythm Aces (Engl.)
21 - 22 uur: Champion Jack Dupree (USA)
22 - 22.30 uur: Streetparades
22.30 - 24 uur: Max Collie's Rhythm Aces (Engl.)
na 24 uur: The Jeggpap N.O. Jazzband (B)
ZATERDAG 3 sept. '77 VP-terrein - Gentsesteenweg
14.50 - 15.00 uur: Opening van het Jazzfestival
15.00 - 15.50 uur: The Occasional Jazzband (B)
16.00 - 16.50 uur: Paul Ambach Circus (B)
17.00 - 17.50 uur: The Jeggpap N.O. Jazzband (B)
18.00 - 18.50 uur: Toots Thielemansfc Trio Roger Van Haverbeke (B)
19.00 - 19.50 uur: Alex Wesh Jazzband (Engl.)
20.00 - 20.50 uur: La Romanderie (Duitsl.)
21.oo - 21.50 uur: Pasadena Roof Orchestra (Engl.)
22.00 - 22.50 uur: Champion Jack Dupree (USA)
23.00 X« 23.50 uur: The Jeggpap N.O. Jazzband (B)
24.00 - 0.50 uur: Toos Thielemans& Trio Roger Van Haverbeke (B)
1.00 - 1.50 uur: Pasadena Roof Orchestra (Engl.)
2.00 - 2.50 uur: Alex Welsh Jazzband (Engl)
het televisieprogramma «Of
zal ik van Django zingen».
Inderdaad, La Romanderie
heeft wel een en ander gemeen
met Django Reinhardt, de le
gendarische zigduner-jazz-
gitarist die in Belgie werd ge
boren. Net als diens «Quintette
du Hot Club de France» bevat
de Romanderie viool, sologi
taar, twee ritmegitaren en bas
(gitaar). Maar daarbij voegen
zich de harp van Reinholdt
Frantz, bijgenaamd «Panzelli»
en de accordeon van Wilheom
«Manu» Krause, de leider van
de groep.
Dank zij deze uitbreiding kan
de groep ook andere idiomen
aan: Franse musette, csardas,
flamenco, folklore-muziek uit
de Balkan, ja. bossa nova's en
samba's.
Immers tot in Brazilië is Manu
in 1973 verwanten-musici
gaan zoeken voor zijn groep,
die hij te Dortmund oprichtte.
Baby en de Reinhardt-
klassieker «Nuages», maar
ook een zigeunerversie van
«Kalinka», een zeer originele
interpretatie van «The Girl
from Ipenema» en een compo
sitie van de Hongaarse bassist
Aladar Pege. zelf een zigeu
ner.
La Romanderie zal nogmaals
optreden in België en wel za
terdag 3 september tijdens ons
zevende Honky Tonk Festival
van Dendermonde.
Mon D.
MAX COLLIE S RHYTHM
ACES (Engl.)
De relatie Honky-Tonk - Max
Collie is meer dan een zake
lijke relatie. Max Collie's
Band werd immers de revelatie
van het eerste jazzfestival van
Dendermonde en sindsdien
zijn zij de meest gevraagde Eu
ropese oude stijl-formatie.
Max Collie weet dat en daarom
pure jazz.
The A.W.B. werd opgericht in
1954 en verzorgde reeds dal
zelfde jaar met groot succes 4
concerten in the Royal Festival
Hall in Londen. In 1958 was
zij de eerste jazzband die een
wekelijks T.V.-programma te
verzorgen kreeg, bovendien
speelde het orkest de achter
grondmuziek van het op Euro
pees niveau bekroonde T.V.
spel «Story of Job». The
A.W.B heeft in talloze landen
toernees gehouden en platen
gemaakt met grootheden zoals:
Dickie Wells. Albert Nicho
las, Bud Freeman, Earl' Fatha'
Hines. Henry Red' Allen.
Wild Bill Davidson en Ben
Webster. Bij een toernee met
Jack Teagarden werd hem een
plaats aangeboden in het orkest
van deze geweldige trombo
nist. Een van de hoogtepunten
in de carrière van the A.W.B.
vond plaats in juli 1968 toen zij
als eerste Europese band teza
men met het orkest van Duke
Ellington tijdens het Newport
Jazz Festival een optreden ver
zorgden voor 22.000 laaiend
enthousiaste toehoorders.
Naar aanleiding van dit optre
den ging het toonaangevend
Amerikaanse muziekblad
«Down Beat' zelfs zover te
stellen 'dat er op dit gebied
geen beter orkest bestaat op de
wereld'.
JEAN «TOOTS» THIELE
MANS
Onze nationale «Toots» is een
echt Brussels «ketje» van ge
boorte.
Als kleine bengen reeds zat de
muziek in hem geworteld,
want vanaf zijn vierde jaar
reeds bespeelde hij een mini
accordeon. Rond zijn 18-jarige
leeftijd leert hij als autodidact
gitaar en mondharmonika spe
len.
Weldra boekt hij enorme voor
uitgang, en in de jaren 1944
vindt men hem reeds in het
na-oorlogse Duitsland, waar
hij in verscheidene Ameri
kaanse clubs optreedt. Hij be
zoekt reeds in 1947 de V.S.
want hij wil er de muzikale si
tuatie leren kennen. In 1949
neemt hij deel aan het destijds
vermaarde PARIS-Jazz festi
val, en vanaf 1950 komt een
groot Amerikaans kontakt tot
stand voor zijn verdere muzia-
kel Jazzloopbaan, hij wordt
immers door de wereldbe
kende klarinettist Benny
Goodman aangeworven voor
een belangrijk europees toer
nee. In 1951 besluit hij dan ook
naar de V.S. uit te wijken,
waar hij tussen 1953-1959 deel
uitmaakt van de George Shea
ring combo.
En natuurlijk alles opsommen
wat van dan af verder gebeurt
met onze Belgische vedette, is
bijna onbegonnen werk, maar
enkele voornaamste punten
zijn," het optreden in de film
«Jazz on a Summer's Day» in
1958 op het Newport Festival.
Hij wordt ook aangeworven
door de «ABC» de T.V.-keten
van de American Broadcasting
Company, maakt veel platen-
opnamen o.a. natuurlijk met
het George Shearing quintet,
Zoot Sims, tegenwoordig zeer
veel met «de fameuze» Quincy
Jones met wie hij in de States
praktisch alle filmpmuziek op
neemt.
Zijn bijzonderste compositie is
natuurlijk het wereldsukses
«Bluesette» de mooie Jazzwals
en hij speelde ock de muziek in
zeer bekende fimls zoals
«Midnight Cowboy», «The
Gettaway» met Steve Mc
Queen, onlangs ook in het Hol
landse werk «Turks Fruit», en
zeer kort geleden in Frankrijk
voor het werk «Salut 1'Artiste»
met Marcello Mastroiani.
Toots brengt op de jazzfesti
vals waar hij reeds is opgetre
den, en steeds graag wordt te
ruggevraagd, een bijzonder
sympathieke sfeer, wars van
alle stijve verplichtingen. Hij
speelt er zowel de pure Jazz
nummers op de «Chromatische
mondharmonika», instrument
waarop hij veruit als de groot
ste ter wereld wordt aanzien.
alsook zijn meer commerciële
fimlthemas en zijn altijd zeer
ontroerend klinkende gitaar-
bewerkmgen.
Jean «Toots» Thielemans is
werkelijk een der allerfijnste
personaages uit onze heden
daagse moderne muziekwe
reld.
Toots wordt begeleid door het
fameuze Trio Roger Van Ha
verbeke.
«CHAMPION» JACK
DUPREE (USA)
Deze zeer bekende blueszan
ger werd geboren op 4 juli
1910 te New Orleans maar
verblijft sedert 1959 vooral in
Europa Zijn levensgeschie
denis lijkt zo uit een roman van
Richard Wright: hij herinnert
zich vaag hoe zijn ouders door
de Ku Klux Klan werden weg
gehaald. Hij heeft ze nooit te
ruggezien. Hij werd opgevoed
in een weeshuis, liep er weg
toen hij 15 was. Als versteke
ling op goederentreinen zag hij
de halve wereld. Hij hokte met
dronkaards, bedelaars en
zwervers. In restaurants deed
hij de afwas, in hotels sleurde
hij kpffers, hij leerde in een
minimum van tijd boksen
(vandaar Champion) om wat
bij te verdienen en won 170
kleine wedstrijden («ik kon
vlug lopen» grinnikt hij)
Hij maakte reeds meer dan 10
elpees en speelt authentieke
blues uit de dertiger jaren die
som primitief aandoet maar
niettemin zeer expressief is.
Jack Dupree heeft zin voor
humor waardoor soms de dra
matische background van zijn
liederen verdoezeld wordt. De
Champion is een kleurrijke
persoonlijkheid. Jack Dupree
wordt begeleid door Mare Van
Garsse (bas) en Philippe Ven-
neman (drums)
THE JEGGPAP N.O.
JAZZBAND (B)
Dit orkest is afkomstig uit het
Belgische Dendermonde en
werd in 1962 opgericht door
Bert Heuvinck.
Iedereen, die het orkest kent, is
het eens met de uitspraak dat
de Jeggpap zijn publiek weet te
boeien door een spontane en
vitale New Orleansstijl te ont
wikkelen. Zonder hun colle
gaorkesten, die doorgaans vrij
ingetogen spelen, tekort te wil
len doen, mogen we stellen dat
de muziek van de Jeggpap veel
dynamischer overkomt. De
mannen deinzen er ook niet
voor terug een stuk Swing te
brengen. Volgens kenners is
de Jeggpap al jaren Europa's
beste New Orleans band. Ze
traden op tijdens talrijke jazz
festivals in Europa, speelden
in elke jazzclub in België,
maakten toernee's door Neder
land, Duitsland en Engeland.
Ze begeleidden o.a. Albert Ni
colas, Louis Nelson, Benny
Waters, Nelson Williams, Be
ryl Bryden, Sammy Riming-
ton, Ann Smith, Bud Freeman,
George Probert, Kid Thomas
Valentine en Kid Sheik Cola.
Jeggpap treedt regelmatig op
voor de Belgische radio en
T.V. en soms voor die van Ne
derland. De band speelde tus
sendoor vijf L P 's vol, waar
van de drie laatste met gastspe-
lers met name Sammy Riming-
ton, Kid Thomas en Kid Sheik.
Na al deze realisaties vond de
band even de tijd om zijn zede
L.P. op te nemen; heel logisch
trouwens daar de Jeggpap New
Orleans Jazz Band met deze
opnamen een beeld wil bren
gen van zijn muziek anno
1977. (Voor kontakt: tel.
052-21.61.77).
Varia
Een twaalf uur durende mara
thon kan je niet overleven met
een snee brood. Daarom is er
voor het eerst de mogelijkheid
om een ganse dag door te ge
nieten van een serieuze maal
tijd via een degelijke service.
De Honky Tonkmensen sugge
reren zelf de barbecue, die
volgens hen verzorgd wordt
door vakmensen en dus zeker
uitstekend zal zijn.
De dranken worden zoals elk
jaar bijzonder goed verzorgd.
Men krijgt ook nu een koel glas
bier uit een heus glas tegen de
prijs van 20 fr.
Daarvoor moet je echter eerst
bonnetjes gaan kopen. De
plaatsen der geld verhandelin
gen worden noodzakelijker
wijze gekoncentreerd aande
bonnetjesstands. Met zo'n
bonnetjes kan je aan eten en
drinken geraken.
Op het sekretariaat van het fes
tival zullen drie mensen voort
durend ter beschikking zijn om
alle gewenste informatie te ge
ven, o.m. over de werking en
het programma van Honky
Tonk, over overnachtingsmo
gelijkheden, treinregelingen
e.d. Men kan er ook dringend
telefoneren.
Een verzorgde programma-
brochure tegen de luttele prijs
van dertig frank zal worden
aangeboden door professio
nele Belga-hostessen. Zij
schenken bovendien zomaar
rookstokken weg. Wie daar te
veel van op wordt wel een
handje geholpen door het Rode
Kruis, want ook deze mensen
zijn voor de zevende keer pa
raat.
Vermelden wij nog dat het fes
tival gehouden wordt onder
auspiciën van het Festival van
Vlaanderen en dat er mede
werking is van Coca Cola.
ASLK, Belga, BRT II Oost-
Vlaanderen, de VVV en het
stadsbestuur van Dender
monde.
Wij zijn ervan overtuigd dat dc
organisatie opnieuw open top
in orde zal zijn. Geen enkel
jaar heeft men moeilijkheden
gekend. Het tijdsschema werd
stipt gevolgd en indien één der
orkesten niet present was,
bleek er altijd iemand bereid
om in te springen. De organisa-
tiezon van de Honky Tonkers
is in andere festivals bijna
spreekwoordelijk geworden.
Het enige dat nog kan mislo
pen is het weer. Maar daarvoor
zullen zij ook wel de weg we
ten.
(HONKY TONK JAZZFES
TIVAL op vrijdag 2 cn zater
dag 3 september - VP terrein
Gentsesteenweg Dender
monde, vrijdag vanaf halfacht,
zaterdag vanaf drie uur - toe
gangsprijs in voorverkoop:
250 fr) Marc DE BACKER
De jazzavondmarkt wordt dit jaar gehouden op de terreinen van het VP.