EN OF ZE GELUKKIG IS
BLOEMENFEE MAGDA
SHOW VOOR JONG EN OUD
ONTDEK DE KUNSTENAAR
C.S.C. ERPE-MERE:
12 - 2-9-1977 - De Voorpost
de jonge kijke
keizershallen
stelling door van het Kindercir
cus Hogerop uit Goes, Neder
land. Dit kindercircus dat heel
wat spektakulaire nummertjes
op zijn programma staan heeft
is volledig samengesteld uit
jongeren. De oudsten zijn
slechts tieners.
Het geheel begon zeer stem
ming met een optreden van de
'majoretten'. Vooral de jongste
spruit van het cirkus stal het
hart van het kinder- en ouder-
publiek. Een steeds terugke
rend element was de piramide-
bouw. Aangezien zij steeds in
het midden van het podium op
traden ondervonden zij meer
dan eens hinder van het ver
laagde podiumplafond. De balk
in het midden van het podium is
weg, inderdaad, maar de zol
dering is in het midden met 70
cm verlaagd, en piramides
kunnen hoog uitvallen.
Dat jongeren evenwichtskunst-
jes kunnen uithalen op een
fiets met één wiel werd door
een twaalfjarige knaap gede
monstreerd.
Ook de kunstjes met de rond
draaiende plastiekborden op
stokjes liggen in de mogelijk
heden van kinderartiesten.
Zeer lief waren de oefeningen
en de dansjes gebracht door de
meisjes. De clowns stalen,
zoals in elk cirkus, echter de
show Hun fietsennummer
waarbij zij op fietsen reden die
varieerden van 35 cm tot 2 m
verwekte heel wat lachlust.
Dag van de gepensioneerden en gehandikapten. Ook de oud-burgemeèsters De Bisschop en Blanckaert ui
aanwezig We zien ze hier in hel gezelschap van schepen Monsieur, mevrouw Bourlon en bloemenfee Gillm
Vooral het nummer met de fiets
waarvan de pedalen bovenaan
en het zadel onderaan stond
werd zeer komisch gebracht.
Het eerste gedeelte van de
show werd besloten met een
tuimelnummer. Door bran
dende hoepels of over 2,4 tot 5
personen.
Tijdens het tweede deel werd
de hulp van het publiek reeds
onmiddellijk ingeroepen. Een
persoon werd gevraagd om de
reeds klassiek geworden
goochelaarskist op slot te
doen. Een gordijn werd dicht
geschoven en de twee jongens
die in de kist waren opgesloten
Waren bij het weer openen van
het gordijn verdwenen. De
boksles van de clowns bracht
groot en klein aan het lachen.
Boksen tegen een houten kop
is niet zo erg, maar wanneer
daar ook nog een klown aan
vast zit is het lachen geblazen.
De daaropvolgden nummertjes
bewezen nog maar eens hoe
lenig bepaalde van de kinderar-
tiestjes wel zijn. Piramides, le
nigheidsoefeningen uitgevoerd
door een groep meisjes en
akrobatie op tafels en stoelen.
Dat er met bepaalde mensen
hun voeten gespeeld wordt
vraagt geen betoog Dat som
mige mensen met hun eigen
voeten spelen en daarbij ook
nog een kind in de lucht It,
circuleren is wel iets appaj
De show van het kinderci
Hogerop besloot men
dansje gebracht door de py
meisjes van de groep en
laatste optreden van de gt
den van het circus, de klo'
Met hun stuntelig borde
gooi en alarmpistoolges
brachten zij het jeugide pu
voor de zoveelste maal aa
lachen. Met stralende
tjes verlieten de
dan ook de
thuis nog honderd uit
bomen op het beleefde
kei.
Theo Van Den Bosch, een das staat netjes (SJ)
Dag van de gepensioneerden
Op het programma voor de ge
pensioneerden en gehandikap
ten stonden-bekende en ver
trouwde namen: Bob Benny,
Jean Walter, Theo Van den
Bosch en confeancier Wim
quet.
Theo Van Den Bosch, de man
die de lange 'plastron' uitvond,
voorstellen is overbodig. Mis
schien echter nog dit. Weet je
waarom Theo de mode van de
lange plastron gelanceerd
heeft in een tijd dat alle meisjes
met minirokjes rondliepen?
Neen? Ik kan misschien even
verduidelijken dat dit de tijd was
waarin de meisjes, naar het
voorbeeld van hun mannelijke
vriendjes, ook dassen begon
nen te dragen, en dat Theo dit
grandioos vond. Hij lanceerde
zijn lange dassenmode. Zo wa
ren die kortgerokte meisjes,
wanneer ze gingen zitten, toch
wat deftig gekleed! Jean Walter
en Bob Benny voorstellen aan
gepensioneerden is zeker
overbodig. Beiden zijn zij nog
zeer geliefd bij dit publiek. Wie
nog van een goede mop houdt
en graag een romantische
smartlap wil horen zingen kan
bij hen altijd terecht. Zij boeien
het publiek en zijn zeer geliefd.
Wie het ook opperbest deed
was de konferencier. Wat die
man al niet kan: praten zingen,
immiteren. Zijn immitaties van
het «ontwaken» en, laat het ons
maar «De onkeukbare-story»
noemen, waren fantastisch.
Die man heeft geen oude rom
mel nodig zoals sommige film-
bruiteurs. Die man kan het
waar maken met zijn stemban
den.
Ondanks een klein misver
stand betreffende de uren van
optreden der artiesten verliep
de namiddag zeer vlot. Het liep
zelf wat langer uit dan voorzien,
zodat de reeds aandringende
Freddy Breckfans tot de orde
dienden geroepen te worden
en terug naar buiten moesten
gaan.
De majoretien uit het kindercirkus -Hogerop- uit Goes (SJ)
Niet alle artiestjes waren even gelukkig met de weggenomen paal en de
verlaagde zoldering (SJ)
De Aalsterse jaarbeurs wil aan elk wat bieden wanneer het de
showgebeurtenissen betreft. Ook de twee marginale groepen
van onze samenleving, de jeugd en de ouden van dagen,
samen met de gehandikapten, werden daarbij niet vergeten.
Op woensdag 24 augustus II. was het de dag van de gepen
sioneerden van Aalst en van de gehandikapten. Vanaf 14u. en
dat tot 19u ging er in de Keizershallen 'n «Jonger dan je
denKt-show» doorvoor deze mensen. In totaal kwamen zon
1186 personen opdagen die bij het binnengaan van de hallen
een gratis tombolatiket kregen in de handen gestopt, evenals
twee gratis konsumaties.
Op zondag 28 augustus II. was het de beurt aan de jeugd om
eens een show mee te maken. Vanaf 15u. trad het «Kindercir
cus Hogerop» uit Goes (NL) op voor de allerjongsten. Het werd
een snow, voor, door en met kinderen.
Een van de meest amusante
ogenblikken was toen de kon
ferencier met vijf zakken op het
podium kwam waarin zich aller
lei vrouwenatributen bevon
den. Vijf mannen, die allen naar
de naam 'Frans' moesten luis
teren werden op het podium
geroepen en dienden zich zo
snel mogelijk in vrouw te ver
kleden. In Aalst zullen ze wel
gedacht hebben 'in voil jean-
net'. De kledingstukken moes
ten echter in de juiste volgorde
aangetrokken worden. Heren
die hun bh als laatste kledings
tuk aantrokken moesten her
beginnen. Feestkomiteevoor-
zitter Frans Wouters, die ook
tot de gelukkigen behoorde,
scheen deze verkleedpartijen
nog meegemaakt te hebben
wat hij eindigde op de tweede
plaats. Proficiat Frans! (Dat
was dan voor de 5 kandidaten!)
Vorige jaren werd telkenmale
de oudste aanwezige, of het
oudste koppel op het podium
geroepen. Dit jaar was het eens
iets anders. De oudste tweeling
werd op de scene gevraagd.
Het waren broer en zus Stuy-
ver, geboren in maart 1906, die
als oudste tweeling voor de
massa mochten verschijnen.
Kindercircus hogerop
Voor de allerjongsten onder de
jeugd, die meestal vergezeld
waren door de ouders of een
ander familielid, ging op zon
dag 28 augustus II. een voor-
Dal zal u wel al weten, maar voor de duidelijkheid nog eens: Magda Lambrecht is de nieuwe bloemenfee.
De eerste dagen zijn druk, pluimpjes voor de hoed komen van links en rechts toegewaaid, anderen keren
de rug, nog anderen introduceren haar in de kringen waarmee ze nu 365 dagen mag rondtoeren. Amper
enkele uren verkozen bellen de eerste sympathisanten aan in de Avaanstraat nr. 2 Erembodegem heeft
zijn dochter uitgestuurd om groot-Aalst te vertegenwoordigen. Een hele gebeurtenis.
In datzelfde Erembodegem wil
zij straks met haar vrienden
supporters. vooral ma en pa, die
bekroning vieren. Dat gebeurt
wellicht ter gelegenheid van de
kermis van de dekenij Dorp.
maar intussen is ze nog aan de
schouderklopjes toe. de oprech
te en heimelijke kommentaren.
interviews.
Of ze dat heel erg vond zaterdag
niet gekroond te zijn geweest?
Magda: «Dat kroontje speelt in
feite niet zo'n rol, wel de titel.
Maar... inderdaad, ik vond het
wél spijtig, vooral dan voor de
leden van het Feestkomitee en
dc Prinsencaemere. Nou goed.
Gilly heeft het kroontje dan
zond ag overged ragen
Ik zie het als een bevestiging van
mijn titel».
Hoe heb je nu ter gelegenheid
van zo'n verkiezing de mensen
ervaren?
Magda: Er zijn denk ik twee
soorten mensen: diegenen die
objektief willen blijven en u
rechtuit hun mening zeggen;
anderen kijken de kat uit de
boom. soms wel uit hoofde van
hun positie.
Sommigen in het publiek doen
nogal aanstellerig meen ik.
Magda: Toen ik na de bekend
making van de nummers in de
zaal wandelde hebben sommige
supporters van andere kandida
ten mij gezegd dat ze voor mij
gingen stemmen. Je hebt ook
mensen die ontzettend fanatiek
reageren. Er waren zelfs die op
de vuist wilden gaan met
schepenen. Een rotboel is me
dat. Ikzelf kreeg ook bijna een
pak slaag. Ze zijn gelukkig niet
allemaal zo.
Heb je een ogenblik gedacht dat
je het zou halen?
Magda: Ik dacht vooral aan
iemand van Aalst zelf. Weet je,
ik was vooral bang voor het
aantal stemmen uit het publiek.
In feite kon je tot het laatste
ogenblik niet zeker zijn. Toen ik
de punten van de jury hoorde
dacht ik wel aan een zeker
overwicht. Er waren achter de
scene een aantal mensen die
zegden: je haalt het. jc bent
het... maar oh nee. Ingrid was
nog niet verloren.
Wetende datje les gevolgd hebt
aan de Elegancy Academy, was
jouw opgelegd onderwerp
Ischoonheidsprodukten) wel een
gelukkig toeval.
Magda: Misschien wel. maar het
hangt toch volledig af van hoe je
het aanpakt. In elk geval, zelf al
had ik een reklamcspot moeten
voorsellen over voorhuwelijks
sparen. dan nog zou ik het
anders gedaan hebben. Ik had
verstaan dat de opdracht was
een reklamespot te maken en ik
vond dat je dat moest doen zoals
je dat in dc bioscoop of op T.V.
ziet. Dat geeft meer op dan zo
maar wat voordelen op te
sommen van een bepaald pro-
dukt.
Over het vrije gedeelte. Dat was
erg poëtisch, in feite zelfs een
gedicht. Komt dat van jouw
hand?
Magda: Ik schrijf heel gemak
kelijk. nu en dan zelfs gedichten.
Maar eerlijk gezegd, ik heb wel
hulp gehad. Zie je, ik heb eerst
een gedicht zelf gemaakt omdat
ik vind dat je zo het eerlijkst
blijft met het publiek en vooral
met jezelf. Dan wordt je op je
eigen waarde gekwoteerd en niet
op die van een of andere persoon
die voor jou een tekst heeft
geschreven. Dus. ik heb een
gedicht geschreven en dan heb
ik dat aan verschillende mensen
voorgelegd en die hebben mij op
de fouten gewezen. Zo heb ik die
tekst uitgezuiverd.
Je vond speeches «déja vu»?
Magda: Welja, da's nogal afge
zaagd hé. Komt daar dan ook bij
dat ik dat nog gedaan heb.
vroeger toen ik diktie en
voordracht volgde.
Wat vond je van het systeem dit
jaar?
Magda: De kwis was wel wat
langdradig. Ik denk dat ze dat
kunnen verhelpen door aan elk
van de kandidates een mikro te
geven zodat de presentator niet
over en weer moet lopen, en een
hostess in te schakelen om de
omslagen met de vragen open te
doen. Maar goed. alles bijeen
beschouwd vond ik het wel
redelijk geslaagd.
De beste elementen komen ook
beter lot hun recht
Magda: Zoals het vroeger ge
beurde vind ik het verkeerd.
Inderdaad een dergelijke ver
kiezing moet zekere eisen stel
len. Een bloemenfee moet gezien
de aard van haar werk toch wel
een zekere bagage hebben.
Dat is niet jouw eerste titel...
Magda: Ik ben al witloofprinses
geweest, vlas- en handels
koningin. Maar daar had je
bijna geen werk mee.
Dat zal dan nu zeker wel het
geval zijn. Schrikt jou dat niet
af: 250 uitnodigingen beant
woorden, zoals bij Gilly het geval
was?
Magda: Ik wil geen mensen
ontgoochelen, maar ik vind dat
je daarin toch ergens selektief
moet blijven. Neen, 250 keer
weggaan, dat vind ik teveel.
Ergens moet dat toch in
verhouding blijven met de
waardigheid van de titel. Komt
daarbij dat ik een hele week op
kot zit in Gent en dat het
daarvoor toch wel wat moeilijk
zou zijn om echt op alles en nog
wat in te gaan.
De studies blijven bij jou dus op
de allereerste plaats
Magda: Ja. in elk geval. Tenslot
te. bloemenfee ben je maar één
jaar en een diploma is toch een
vaste waarde.
i»
Van 3 tot 6 september loopt er in het cafe Elckerlijc te Erpe een
kunsttentoonstelling. Beeldhouwwerken, tekeningen en
schilderijen van vier kunstenaars uit de streek. Het initiatief
komt van de C.S.C. Erpe-Mere, die hiermee het werk van de
eigen zonen wil promoveren. Deze tentoonstelling heeft twee
duidelijke bedoelingen: 1) De kunst bij het volk brengen. Van
daar dat men de kermisdagen koos. 2) Twee kunstenaars de
kans geven om een eerste keer hun werken tentoon te stellen,
naast de werken van ervaren ratten.
Het is de eerste keer sinds de
vorming van het C.S.C. Erpe-
Mere dat de groep zich waagt
aan een kunsttentoonstelling.
Het bijzondere van de hele op
zet zit hem in de promotie van
de eigen streekgenoten. Hier
door blijft het C.S.C. zijn eigen
doelstellingen trouw Ze maken
van die gelegenheid gebruik
om die ongekende talenten te
stimuleren en hopen dat hier
door anderen aan 't werk zullen
gaan.
MAURICE VAN DE WIELE,
Sevecoot, 76, Erpe.
Van beroep is hij pistoolschil
der. Men noemt hem een
volksmens met geboren talent.
Hij leeft zich uit in verschillende
genres van de beeldende
kunst: potloodtekeningen, van
volksmensen en vrienden uit
de buurt;houtskulpturen, die
Breugliaans overkomen en
kleine beeldhouwwerken,
waarin het detailwerk opvalt.
Hij is de echte amateur, die «al
les kan zonder daarvoor eniqe
opleiding te hebben genoten».
Het is de eerste keer dat deze
«burgemeester van 't Seve
coot» zijn kreaties tentoonstelt.
DAVID DE SMET. Edixvelde,
3, Nieuwerkerken
Hij is huisschilder van beroep
en vindt na zijn dagtaak ook zijn
ontspanning in het schilder
werk. Omwille van tijdsgebrek
kon hij zich onvoldoende op zijn
hobby toeleggen en daarom
ook kreeg hj nog geen plaatsje
in een tentoonstelling. Hij zoekt
rust in zijn stillevens. Hij is een
fervent bewonderaar van de
natuur, en die kentrek ligt in zijn
natuurzichten: hij neemt een
foto en reproduceert die dan op
doek. Destijds beoefende Da
vid De Smet het marmerschil
deren, waarvoor hij een oplei
ding genoot. Zijn imitaties wa
ren toen perfekt.
LUC PEIRLINCK. Kouter-
straat, 13, Aalst
Technisch leraar houtbewer-
kina. Uit boomstronken en
wortels maakt hij een sti o,, i
beeldhouwwerk, zonder
oorspronkelijke vorm te w B.-rrk
gen. Hij liet zich daarvoor in Vroui
reren door pastoor Van Stuj .an^e
uit Vlassenbroek. Luc Peiri
bewondert in hem zijn lil
voor de natuur en zijn wonf
lijke vormen.
Kunstenaar Peirlinck
zijn karrière in '58: hij vo|
drie jaar akademie. Zijn
bestaat in houtsskulturen, (bi
den en panelen), ytong-i
cementbewerkingen. Al
werken geven een pessim
sche indruk, omwille van|
neergeslagen ogen en i
vige mondtrekken. Toch k
nen we moeilijk die trek s
nemen, gezien hij in ifl
prinskarnaval van Aalst v
Hij is de enige die zijn
karnavalskepter heeft. Hij I
schouwt dit werk als een Ij
weeltje. Luc Peirlinck stel
reeds een tiental keren I
toon.
JEFF H'HAESE, Oude I
baan, 22, Eipe
Oorspronkelijk een Aalstend
is hij in de kunstwereld gfij
onbekende meer. Hij her
reeds vele exposities achterj
rug met zijn schilderijen, telf
ningen, etsen en portretten.lnaJ^
kreeg een akademische optf ber,
ding. Men deelt zijn werk in| na 2
het «maqisch realisme». fewpb
iWoir
Eigenlijk is dat de mooiste stage
die je in het kader van je studies
kan doen. Het past wel bij
«public relation». Maar zeg eens,
wat trekt je zo aan in p.r.? Het
werk?
Magda: Voor mij is het vooral de
bedoeling te werken als hostess.
Je moet weten dat in die branche
de vrouw nog erg wordt gedis-
krimineerd. Als je in de public
relation van een bedrijf zit b.v.
dan heb je als vrouw vooral
bureel werk: persmapjes samen
stellen, korrespondentie door
nemen en nog van die dingen.
Het echte kontakt met bezoe
kers. met klanten is er niet bij en
dat is het juist wat ik zoek. Als
hostess ben je voortdurend
onder dc mensen. En in feite, de
hostess maakt deel uit van de
public relation. Ook zij moet de
situatie van het bedrijf kennen.
Wat zeggen ze daarvan in uw
jaar?
Magda: Wei. er zijn er die dat in
het belachelijke trekken, zo van:
jaja, wie 't mooist naar de jury
lacht wordt het... en nog van die
dingen. Anderen kunnen dat wel
appreciëren, 't Zal wel weer zijn
van: kom. nu mag je eens
Magda, bloemenfee met het kroontje (JM)
trakteren op je titel. Magda: Slurp, (vrije bewerl
Zullen wij dat eens doen. Een voor «ja graag»),
pintje? R.D