HOOP VOOR EEN ROEMRIJKE AALSTERSE TEKENSCHOOL 1 P 0 8 ,ter,,nge AALSTENAARS STELLEN TENTOON TE DENDERLEEUW n,eu%agaz,ne 'n cfe kou Q7P-O.S. LOUTER ALS HOBBY 32 academie voor schone kunsten aalst Btudiomogetjjkhoden In hot kun»tonderwij« DEEL 2 In onze eerste bijdrage (VP. 19.8.77) hebben we, zonder volledig te kunnen zijn, onder zocht hoe de uitbouw van de stedelijke Aalsterse 'tekenschool' is verlopen. De laatste ja ren zijn wellicht de moeilijkste geweest. De overschakeling naar een gestruktureerde on- derwijs-methode heeft de konkurrentie met de andere kunstscholen weer mogelijk ge maakt. Nu dit werk voorbij is, komt het er op aan de juiste draad van het aktueel kunst-on derricht herop te vangen. De speciale aard van de akademie in het kunstonderricht te laten gelden. Daarover gaat het tweede deel. SPECIALISATIE Een doorgevoerde speciali satie voor de tekenschool dringt zich op. Verschillen devoorbeelden zijn bekend. ALTERNATIEVEN In afwachting van een alge mene (nationale) herziening van het programma voor 'akademies onderwijs' drin- AALSIERS ONAFHANKELIJK REGION A A-L NOVEMBER 1975 MAANDBLAD ^gesprek met a.blanckaert |drugs ^stadspark 0 vechten in spanje In de Verenigde Staten heb ben de kunstscholen een dubbele opdracht. In de eerste plaats trachten zij uiteraard de studenten een technisch volleerde oplei ding mee te geven, (wat bij ons als het gesubsidieerd onderwijs kan worden be schouwd). Maar in de twee de plaats nodigen ze kunstenaars en kunstcritici uit om gast-kolleges te ver zorgen. Ook zeer experi menteel gerichte kunste naars komen hierin aan bod. Op deze wijze worden de studenten gekonfron- teerd met de realiteit van de kunstenaars, maar boven dien vinden kunstenaars daarin een basis inkomen, zonder dat ze een vaste be trekking in het onderwijs hoeven te hebben. Een van de praktische gevolgen is de variante in de opleiding. De Nederlandse kunstscho len zijn teven zo gespecia liseerd dat ze elk voor zich afzonderlijk verplichte hoofdvakken onderwijzen. Zo komt men in de Jan Van Eyck akademie van Maastricht het best aan zijn trekken voor video. Voor in dustriële vormgeving te Eindhoven, voor bouwkun de in de Rietveldakademie te Amsterdam, enz... In Aalst heeft de Kommis sie van toezicht zich in het verleden herhaaldelijk inge spannen om de leraren tot 'exposeren' aan te zetten. Niet alleen komt dit de pu bliciteit voor de teken school ten goede, maar vooral wakkert dit de kreati- viteit van het lerarenkorps aan. De akademie heeft dus nog een toekomst. Welja, want enkel in de kunstscho len kan de artistieke en kreatieve vrijheid bewaard blijven. Waarom, Omdat in de andere kunstonderwijs- netten te nauw rekening zal moeien worden gehouden met de onderwijsnormen die gesteld worden om het 'diploma' te verwerven. De stad heeft de mogelijkheid in haar eigen onderwijs hei specifieke, maar dan niet gesubsidieerde, onder richt in te lassen. gen alternatieven zich op. In Gent en Brussel (Etter beek) heeft men deze alter natieven al uitgewerkt. Het is in beide gevallen de be doeling om binnen de schoolmuren te halen wat in de gesubsidieerde on derwijs programma's niet voorkomt of er tekort is. Het spreekt vanzelf dat dit niet mee kan tellen voor het te behalen diploma. Welnu, de Gentse Stedelijke akademie heeft daartoe de vereniging vzw (zonder winstoogmerk) Proka gesticht. Deze houdt zich bezig met het inrichten en organiseren van exposi ties en exeperimenten, ge- spreksavonden en reizen. In Brussel in de Rijksschool voor Hoger Kunstonder wijs (Rhok) worden 'forums' ingericht. Jaarlijks organi seert men daar een zestal avonden met avant-garde kunstenaars die er lezingen komen houden of experi menten voorstellen. In ieder geval staan de initiatieven te Gent en Brussel open voor leraars, studenten, personeel en buitenstaan ders van de school welke op deze wijze worden aange trokken tot de instelling. De school verwerft daardoor stilaan nieuwe uitzichten op de toekomst als onderzoek centrum naar wat tussen het volk aan kreativiteiten leeft. Wanneer deze verenigingen de struktuur van een kultu- rele organisatie aannemen verwerven ze ook nog sub sidies van het Ministerie van Nederlandse Kuituur. FUNKTIE De Duitse akademie Profes sor Joseph Beuys is als kunst-ideoloog van oordeel dat de personeelsbezetting van een akademie moet ge- richt zijn op 'sociaal funk- t ioneren'! Daarmede be doelt hij dat de akademie als inrichting niet het mid del mag zijn om de verbrui kersmaatschappij te die nen. Beuys: «Kreativiteit is niet beperkt tot de personen d.ie een traditionele kunstvorm beoefenen en zelfs bij kunstenaars is de kreativi teit niet beperkt tot het uit oefenen van hun kunst. Elk van ons bezit een kreatief potentieel maar konkurren tie en sukses-agressie ver sluieren het vaak. De taak van de school zal zijn dit potentieel op te speuren, het te verkennen en het ont wikkelen». Beuys situeert de funktie van het onderwijs daar waar het tot het bewustzijn kan doordringen. In Düssel- dorf houdt Beuys er een soort 'kabinet' op na waar de burgers met hun vragen terecht kunnen. Hij geeft hen niet de direkte oplos sing want dit is al te gemak- kèlijk, maar hij leert hen na denken over de situatie waarin ze zich bevinden. De teorie van Beuys ligt voor de provinciestad Aalst nog te ver af. In elk geval wordt hij beschouwd als de meest funktionele denker over kunst en onderwijs. In Aalst werd de tekenschool omgebouwd naar een on derwijsinrichting waar men tenminste een getuigschrift of diploma kan verwerven. Een garantie voor de toe komst? In deze maatschap pij is de toekomst in het al gemeen erg twijfelachtig. Ze varieert tussen hoog- en laagkonjunktuur. Maar in elk geval werd de stap gezet naar een onderwijs dat de konkurrentie kan doorstaan met de Rijksscholen. De toekomst voor de Aalsterse akademie is op dit vlak verzekerd. Het komt er nu op aan om de meer specifieke akademische ei genschappen te onderstre pen. De toekomst van haar studenten op een realis tische wijze voor te berei den. Dit onderwijs heeft er alles bij te winnen. In Canada bijvoorbeeld wordt op efficiente wijze aangetoond waarvoor kunstenaars in de toekomst nodig zullen zijn. In de stad Calgary worden zij inge schakeld om de stedelijke Cable TV. te bedienen. Niet als technische vaklui. Ver gis U niet. Kunstenaars hebben steeds met beeld komposities gewerkt. Enkel het aktueel gebruik van de middelen is veranderd. In dit geval is het een scherm van een TV. monitor. In vele omstandigheden worden kunstenaars ingezet om het 'environment' gestalte te geven. Ook de gedragsprin- ciepes spelen een rol. Zo zien wij bijvoorbeeld de in vloed die is uitgegaan van de Amerikaan Andy Warhol. WAT TE DOEN? De akademie heeft dus haar eigen toekomst in handen. Ze zal een bepalende keuze moeten uitwerken over haar funktie in het onderwijsbe leid van onze stad. In die mate zal ze verplicht zijn naar haar oorspronkelijke bedoelingen terug te grij pen. Enkel de omschrijving hiervan is veranderd maar niet het doel op zich. Dit betekent dat de akade mie in de toekomst verder zal blijven instaan voor de vorming van kreatief wakke re kunstenaars. Maar om de trend naar ver nieuwing niet te missen is het oók hier nodig een alter natief uit te bouwen. Door toedoen daarvan kunnen initiatieven ontstaan om de leeszaal uit te breiden, films in de school voor te stellen, gast-lezingen in te richten, kortom de werking binnen de akademie te akti- veren Uit de talrijke ge sprekken die we over dit probleem hadden blijkt die wil aanwezig te zijn. En juist dat is een garantie op de toekomst! Zoals vroeger door school Komitées boekenfondsen werden opgericht om de studenten te ondersteunen. In de mate van het mogelij ke kan het 'alternatief' tus senbeide komen. De sche pen voor onderwijs en de Kommissie worden hierin niet over het hoofd gezien. Uiteraard zijn de verschil lende visies over de toe komst van de tekenschool erg verschillend. SLOT Sinds de start werd gegeven aan de Aalsterse teken school, nu al 200 jaar gele den, heeft zich in het kunst onderwijs een even diep gaande als venakte hervor ming voltrokken. De aan dachtige lezer zal wel heb ben opgemerkt dat ons arti kel uitsluitend handelde Vrije over de teken- en schilders klas. Het uitgebreide gam ma van studiemogelijkhe den welke de akademie nu biedt hebben we niet aange raakt. Slechts hier en daar werd ernaar verwezen in funktie van het hoofdthe ma. Daarom publiceren wij hier het schema van de studie mogelijkheden. Sinds 1974 is het in de aka demie mogelijk een geho mologeerd diploma A2 uit te reiken. Van hieruit heeft men dan de kans over te stappen naar het hoger kunstonderwijs, regentaat en universitaire studies. De daglessen worden nog steeds ingericht in de ge bouwen aan de Oude-Vis- markt (achter Sint-Marti- nuskerk). De avond leer gangen, nu socio-kultui promotie genoemd, worl ge'geven in de Nieuwbf straat, in de gebouwen! de voormalige Rijks Tej nische School. Het aaii leerlingen dat zich voorJnoeili ze schoolvorm aanbiererst< groeit onverminderd. IT"..^' verwacht er weldra het cE^ 600 te overschrijden. Ujngei er dan Roger D Van 10 tot 18 september loopt in het Centraal Komplex te Denderleeuw een tentoonstelling van hobby kunstenaars. Onder de deelnemers twee Aalstenaars: Emmy Backaert en Pater Juliaan. De tentoonstelling wordt ingericht door de plaatselijke VTB-VAB vertegenwoordiger R.Devijver. Graag willen we dan met een reportage over de deelnemen de stadsgenoten terug. Emmy Backaert; is een jonge kunstenares die reeds enkele prijzen in de wacht sleepte. Zij kreeg haar op leiding aan de Aalsterse Akademie en vervolmaakte zich, onder de vakkundige leiding van ondermeer Oc taaf Landuyt aan de RNS te Gent Momenteel is zij re gentes plastische kunsten. Zij ontwerpt glasramen en mozaïken en tekent voor het artistiek tijdschrift «Ama rant». Pater Juliaan, in de wereld Piet De Busschere is leraar aan de normaalschool te Gijzegem. Hij beoefent vooral grafiek. Hij is autodidakt en legt zich vooral toe op het teke nen, het hoogdrukken in li nosneden en plastiekgravu- rater Juliaan Paul De Vriendl m het lurgerr nbach tboom lent is Memb open s als c Jan De Peller Freddy Van Coltht ekstremen dezelfde merken: vriendschap eerlijkheid. In zijn tek gen gaat hij eerder de schappij kritische toer o het o elijl n iu de in« res. Hij heeft een voorliefde voor monochrome krijtte keningen, hoofdzakelijk koppen, portretten en land schappen. Op aanvraag ont werpt hij ook geboorte kaartjes en ex libris. Hij is te Denderleeuw aan zijn achtste tentoonstelling toe. Verder stellen ook nog ten toon: Theo Borloo die landschappen, stillevens, dieren, bloemen, bijbelse taferelen en portretten brengt. Gestart als autodi dakt kreeg hij toch enige technische vorming door lessen schilderen per brief wisseling te volgen. Hij stelde reeds een paar maal te Ninove en te Dender leeuw tentoon. Bij Jan De Petter is de na tuur zijn geliefkoosd schil- dersonderwerp. Niet alleen het schilderen beoefent hij als hobby, oók met hout snijwerk vult hij zijn vrije tijd. Paul De Vriendt is aan zijn eerste tentoonstelling toe. Hij volgde wel een oplei ding beeldhouwen aan de Akademie te Dendermonde. De tentoongestelde werken zijn geboetseerd of ge beeldhouwd. Freddy Van Cotthem kreeg een opleiding als publici teit stekenaar. Als hobby schildert hij ekspressieve portretten van jong en oud, want hij ziet in deze twee

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 32