KEIZERLIJK KONSERT IN AALST: DAVE SWARBRICK EN MARTIN CARTHY OPENING TENTOONSTELLING «ONTDEK DE KUNSTENAAR» TE ERPE MISKENDE VEEPRIJSKAMP TE ERPE mm De Voorpost - 9-8-77 - 15 De vier kunstenaars die tentoon Elders in dit blad kunt u lezen dat september de maand der muzikale hoogdagen is. Wat be- Éoeld artikel niet laat vermoeden is dat deze hoogtepunten in onze konsertzalen zich niet beperken tot de ernstige muziek. Op 16 september beleven we immers onze hoogdag van He folk. Parnassos, folkkroeg uit Denderleeuw, die reeds een veelbelovend programma fceeft voorde komende maanden, heeft Aalst uitgekozen om een konsert te organiseren al leen een Keizerlijke Stede waardig, dat waarschijnlijk het meest memorabele uit de ge schiedenis van Parnassos zal worden. Waar Richard and Linda Thompson er een paar jaar beleden met moeite in slaagden een honderdtal mensen naar hun optreden te trekken Wordt deze zware taak nu op de schouders gelegd van het gouden duo Dave Swarbrick en Martin Carthy, die na jarenlange scheiding opnieuw samen musiceren. En hoe... :ARTHYIN DE OLKREVIVAL muzikale karrière van lartin Carthy startte even •nschuldig als Martin nu, ils een van de belangrijkste jolkzangers in Engeland, scheiden is. De eerste schuchtere stappen in de ereld der muziek werden lezet als koorknaap. Zoals ele andere folkmuzikanten [en de meeste rock- en pop- iterren) die nu de nieuw- iomers beïnvloeden, stond ;arthy in zijn beginperiode inder invloed van de skiffle- ige die geleid werd door onnie Donegan. Uit deze ieriode dateert zijn eerste litaaren terwijl andere skif- le-volgelingen de blues - [Rory Gallagher) of de pop- ichting (Beatles) insloegen ;oos Martin Carthy resoluut -oor de traditionele muziek -an zijn eigen land. Terwijl lij begon te luisteren naar dejoudere zangers zoals Isabel utherland, Seamus Ennis n Joseph Taylor en die Me ieren dan ook zelf begon te -ISfeingen, kwam hij in Londen gerecht in de koffiebars zo- ïls de Troubadour en werd ien onderdeel van de toen rolop woedende folkrevival inder -Impuls van mensen Is Ewan MacColl en A.L. loyd. artin werd in dit muziek- iwangere begin der jaren :estig lid van de Thamesi- ders en werd met hen voor öe eerste maal in het vinyl gegroefd (een EP op Topic niet te na gesproken). We Sefechrijven hier 1963. Toen °tyeeds was duidelijk dat er in 3dMartin Carthy talent zat en "fangs enkele sporadische pnamen met illustere och onbekende) folkzan- lers vond dit talent zijn weg aar een eerste solo-elpee. AUL Simon DE PIKKER leze plaat was de eerste an een reeks van zes schit- erende platen die onlangs ipnieuw uitgebracht wer- le en dus terug verkrijgbaar ijn. Op deze eersteling oert Martin liederen uit die lij reeds een tijdje zong, zo- ils het overbekende «Scar- iorough Fair». Het is van lan af dat Carthy invloed >egon uit te oefenen op be- linnende folkzangers. Paul ilmon kon na lang aandrin- |en Carthy ertoe bewegen iem - met tegenzin - zijn ar- van de traditio- Scarborough Fair te le- Simon nam deze versie over, schreef er naam als auteur onder verdiende er een fortuin Bob Dylan hoorde Lord van Martin en leen de melodie voor zijn Bob Dylan's Dream. Hij vermel de echter wel de bron. Belangrijk is ook dat op de ze eerste elpee Dave Swar brick meespeelt. Over deze muzikant van Poolse af komst is wel wat minder in formatie beschikbaar dan over Carthy zelf. Dave's eerste muzikale ervaringen dateren eveneens uit het be gin der jaren zestig. Hij leerde oorspronkelijk gitaar spelen en kwam terecht in een ceilidh band met Kate Graham en Roger en Beryl Marriot. Door hun aanmoe digingen verwisselde hij zijn gitaar voor de viool en werd hierom bekend door zijn werk in de lan Campbell Folk Group. Dave behoorde alras tot de topviolisten op de Engelse folkscene. Op die manier leerde Martin Carthy hem kennen en dit werd het begin van een vruchtbare samenwerking. Swarbrick speelt ook mee op Martin's tweede solo-el pee. Op deze schijf wordt het duidelijk dat deze muzi kanten tot het beste zullen behoren van wat Engeland bezit aan folkzangers en muzikanten. Carthy zingt met meer zelfvertrouwen en Swarbrick breidt zijn in strumentale bijdragen uit. Deze evolutie kulmineerde in de elpee die ze maakten als duo: Prince Heathen. Martin Carthy is op weg om de folktop te bereiken zowel als zanger als als gitarist. GITAARSPEL Het was juist in deze perio de dat er grote aandacht ge schonken werd aan het gi taarspel bij traditionele nummers. Terwijl Archie Fischer en vooral Davey Graham optraden als kata lysatoren was het Bert Jansch' Jack Orion - elpee die bijna alle revivalisten er toe aanzette om traditionele liederen in te kleden in een geavanceerd gitaarspel. Ook Martin Carthy stona onder invloed van deze be weging, vergelijk hiervoor de versie van «Sovay» op zijn eerste elpee met de ver sie die hij er nu van brengt in de clubs. Alhoewel gita risten, en dan vooral Ameri kaanse, niet onbelangrijk waren voor hem, ontwikkel de hij z'n zeer persoonlijke stijl door niet meer te luisteren naar gitaristen doch zijn gitaarspel te laten beïnvloeden door andere instrumenten zoals doedel zak en viool. Ook ontwik kelde hij een enorm per soonlijke en sterke zang techniek terwijl hij toch de traditionele zangstijlen trouw blijft. Martin heeft od dit ogenblik een hoogte punt bereikt waarbij niet veel verder meer kan gegaan worden. Hij is afgestapt van de gitaar als zuiver begelei dend instrument en heeft een dialoog ontwikkeld tus sen stem en instrument. Een waar genoegen om naar te luisteren en bezig te zien. Swarbrick evolueerde ook tot een topmuzikant en zijn medewerking aan Carthy's solo-elpees, evenals zijn werk in duet met Martin is zeker niet te onderschatten. Het is niet te verwonderen dat beiden in Engeland fel gewaardeerde muzikanten zijn voor de platen van kol- legas folkzangers. SOLOTOEREN NAAR DE ELEKTRISCHE FOLK TOE Na deze periode van het gouden duo gingen beiden hun eigen weg. En toeval wil dat ze alletwee een kapi tale rol gaan spelen in de elektrische folkbeweging. Martin Carthy werd lid van Steeley Span en Dave Swar brick trad, na enkele gele- genheidsbijdragen, vast toe tot Fairport Convention. Met medewerking van Carthy maakte Steeley Span twee van hun drie beste elpees, die nog steeds tot het beste beho ren uit de elektrische folk. Deze medewerking duurde slechts twee jaar want Mar tin verliet (samen met Ashley Hutchings) de groep om redenen waar hij zelfs nu nog niet wil over uitwei den. Hierna was hij nog lid van de tweede uitgave van de Albion Country Band waarvan de plaat (die in 1973 opgenomen was) ein delijk vorig jaar de winkels bereikte. Deze plaat bespre ken is in superlatieven val len. Alleen de muzikanten zeggen reeds genoegMar tin Carthy, Ashley Hutchings, Simon Nicol, John Kirkpatrick, Sue Har- ris en Roger Swallow. Swarbrick van zijn kant bracht Fairport Convention op de traditionele toer waar door zij twee schitterende elpees op de markt gooi den: 'Liege and Lief' en 'Full House'. Na het vertrek van Ashley Hutchings (die Steeley ging oprichten) en Richard Thompson wierp Dave Swarbrick zich op als leider van de groep. Dit le verde Fairport Convention een reeks minderwaardige elpees op. Zijn instrumen tale kwaliteiten waren im mers niet voldoende om de muziek te redden. Fairport Convention ging bergaf en maakte een miskleun van een plaat: «Gottle O'Gear» was zelfs een beginnende groep niet waard. Op dit ogenblik staan beide muzikanten opnieuw op voordien ongekende hoog ten. Martin Carthy heeft zijn twee sterkste elpees achter zich: «Sweet Wivelsfield» en «Grown of Horn». Door zijn nieuwe toetreding tot Steeleye Span (samen met John Kirk patrick) heeft hij ook deze groep opnieuw op het rechte pad gebracht. In zijn vrije tijd zingt hij ook nog mee met de topgroep op a capella-gebiedde Wa tersons. Martin Carthy stopt niet met werken en al wat hij doet is van een on geëvenaarde kwaliteit. Dave Swarbrick heeft oud lid Simon Nicol opnieuw aangetrokken tot Fairport Convention en nam met de nieuwe bezetting (zonder Sandy Denny, Trevor Lucas en Jerry Donahue) de beste elpee op die de groep maak te sinds 1971 (Full House). Daarnaast bracht hij twee knappe instrumentale pla ten uit waarvoor hij o.a. de medewerking van Martin vroeg. Deze elpees waren bedoeld als een synthese Martin Carthy: het grote voorbeeld voor de beginnende folkzanger van het werk dat Dave in zijn karrière reeds deed, en bij na alle muzikanten waar hij in diverse bezettingen mee samenspeelde defileren op deze zwarte schijven. Het was deze nieuwe samen werking tussen de twee die beiden entoesiast maakte om terug samen te musice ren en op te treden. UNIEK KONSERT Hun konserten zullen slechts sporadisch zijn aan gezien beiden in een groep zitten en Martin ook zijn so- lokarrière niet wil verwaar lozen. Een enige gelegen heid om van deze vrijdag een muzikale hoogdag te maken en van deze hoogdag te genieten zodat Aalst niet een tweede maal bewijst to taal ongeïnteresseerd te genover folk te staan. Af spraak op vrijdag 16 sep tember in de Sint-Annazaal te Aalst. Allen als de blik sem daarheen. Kaarten zijn in voorverkoop te krijgen in Studio 12 en kosten 120 fr, aan de kassa betaal je 150 fr. Op vrijdag 2 september werd in het bovenzaaltje van café Elckerlyk te Erpe de tentoonstelling «Ontdek de kunstenaar» plechtig geopend. Tot dinsdag 6 september kon men er vrij in en uit om het beste werk van vier streekschilders en -beeldhouwers te bewonde ren. De organisatie lag in handen van C.S.C. Erpe-Mere. e Swarbrick: eersterangsinstrumentalist in akoestische en elektri- hefolk Deze tentoonstelling, die tot doel had werk te tonen van mensen die tot nog toe de kans niet kregen naar buiten te treden, heeft wel licht het publiek bereikt dat men wilde bereiken: de man uit de straat. En al zullen meer ervaren kunstminnaars er ook flink in hun sas mee geweest zijn. de werken waren zo pretentieloos dat nie mand hoefde te zoeken naar ver borgen kunstenaarsmanie. Dit wil echter niet zeggen dat het er ama teuristisch aan toe ging; het peil van de werken lag opmerkelijk hoger dan dat van de meeste dorps- tentoonstellingen. De inrichtende vereniging, het C.S.C. (Centrale voor Socialis tisch Cultuurbeleid), afdeling Erpe-Mere is met deze tentoon stelling aan haar eerste proefstuk toe op dit vlak. Het was hun voor zitter die de doelstellingen uit de doeken deed in zijn openingstoe spraak. Hij wees erop dat de keuze van plaats (bovenzaaltje café) en uatum (trpe-kermis) het volk au tomatisch zou aanlokken naar de tentoonstelling. Verder lichtte hij ons in over de gekozen formule: twee kunstenaars de kans geven- voor de eerste maal tentoon te stel len en dit naast het reeds beter ge kende werk van twee ervaren mensen. Willy Verhegge, best bekend om zijn literaire licenties, nam het woord over en drukte zijn tevre denheid uit over de tentoonstelling die hij niet kon verwijten van. zoals vele andere, voorbehouden te zijn aan de Happy Few. Hij be wonderde het initiatief om de kunst een stapje dichter naar het volk te brengen dat aldus een stukje mag ontdekken van deze zogezegde aparte wereld. Hij wierp een steentje naar ons heden daags onderwijs dat. nog steeds, de zoektocht van het kind naar de wereld van de kunst bruusk in de kiem smoort zodra het zijn teken- podoodtijd ontgroeid is. De spre ker wees op de menselijke kanten van de werken die tot ontplooiing komen via de artistieke expressie. Hij kwam aldus tot het zo weinig erkende gezegde dat kunst een vorm van kommunikatie is. vooral als zi j de mens tot rust laat komen in onze moderne wereld. Hierop belichtte hij van wat naderbij het werk van de vier kunstenaars: hij noemde de ervaring van Jozef D'Haese die langs meerdere expo sities en zes jaar akademie tot grote ontplooiing kon komen. De linck doen denken aan deze van Louis PaulBoon wat betreft de verbale expressie die ze stuk voor stuk inhouden. Zijn werken leu nen nauw aan bij de natuur waar ze hun oorsprong vonden. Over Da vid Smet zei de heer Verhegge dat hij in zijn hobby de weg gevonden heeft om naar buiten te komen en alhoewel hij in zijn winterland schappen sterk aanleunt bij Vale rius de Saedeiecrlieeft hij zijn ei gen techniek en eeaardheid in zijn andere werken. Bij Maurice Van de Wiele wees de spreker vooral op zijn levendige houtsculpturen De vier kunstenaars die tentoon stelden in de bovenzaal van het café Elckerlyck, samen met enkele van hun werken. Rechts boven een getekend portret van de Erpse honderdjarige Jean-Baptist Neirinckx SJ en zijn tekeningen waarin hij Vin- aan schepen De Wolt om de ten- door deze expositie de kracht zul- cent Van Gogh copiëcrt of volks- toonstelling voor geopend te ver- len gevonden hebben om verder te figuren tevoorschijn tovert. klaren en aan ons om de stille hoop experimenteren, te zoeken... Na deze toespraak was het dan nog uit te drukken dat de kunstenaars kunst te maken. Alhoewel de belangstelling klein was mocht deze eerste veeprijskamp voor stamboekvee in de fusiegemeente Erpe- Mere als een succes worden beschouwd. Dit succes lag vooral in het aantal ingeschreven dieren: liefst 82 dieren kwamen hun toertje maken voor de keurders. De inrichters mogen er de stimu'^ns uit halen om verder te doen Deze weinig genenoe veeprijs- kamp vindt zijn oorsprong in de gemeente Erpe, waar reeds meer dere jaren in de kermisperiode de stamboekkwekers de handen in el kaar slaan om alles tot een goed einde te brengen. Een initiatief dat op weinig plaatsen navolging vindt. En nu de zo omstreden fusies wer kelijkheid zijn geworden, zijn de in richters het wat ruimer gaan zien door er de veehouders van zo veel mogelijk deelgemeenten in te be trekken. Op3 september was het dan zover onder een grijze hemel kwamen de twaalf deelnemers met man en macht opzetten om het beste uit hun stal aan de keurders van het provinciaal verbond van Oost- Vlaanderen voor te stellen. Ja, zelfs als buitenstaander kon je er de echte prachtexemplaren zo uit- rapen en de speciale sfeer over je heen laten gaan. Dus, Jan en alle man; trek volgend jaar ook je laar zen aan en kom es kijken! Mis schien krijg je dan ook te zien hoe onze burgemeester zijn talent als trooster-in-de-nood laat zien als er een min of meer zware koe op ie mands tenen gaat staan. TOT VOLGEND JAAR En nu de uitslag (telkens de eerste vijf uit elke serie) 1. OUDE KOEIEN 1 Leus Valère: Erpe, Kaozue 2. Van Boxstael E.: Aaigem; Julie 3. Cloet H.: Aaigem; Jozefa 4. De Pauw L.: Erpe; Kolette 5. De Pauw GebrErpe; Heidi 2. JONGE KOEIEN 1. Van Boxstael F.: Aaigem; Liza 2. De Pauw Gebr.: Erpe; Mina 3. Leus V.: Erpe; Okla 4. De Paul L.: Erpe; Lotte 5. De Meerleer G.: Erpe; Mina 3. VAARZEN VAN 18 TOT 30 MAAND 1. De Meerleer G Erpe; Roza 2. De Meerleer G.: Erpe; Princess 3. Leus V.: Erpe; Pateken 4. Leus V Erpe; Rosita 5. Van Boxtael E.: Aaigem; Roza 4. VAARZEN VAN 30 TOT 42 MAAND 1. De Pauw Gebr.: Erpe; Petra 2. Van Boxstael F.: Aaigem; Prin- 3. Van Boxstael E.: Aaigem; Pau- lette 4. De Pauw Gebr.: Erpe; Princess 5. Van Boxstael F.: Aaigem; Paula De deelnemers: Bruylandt G., Erpe - Cloet H., - Aaigem - De Meerleer G., Erpe - De Pauw Erpe - De Pauw L., Erpe" - be Schutter G., Aaigem - Leus V. Erpe - Van Boxstael E., Aaigem - Van Boxstael F., Aaigem - Van Cauter O., Erondegem - Van der Eist H., Erpe - Vettenburg O., Erpe. %)L r: Boven en van links naar rechts de prijsbeesten van het veekamp te Erpe. Eigenaars Boxstael F. en Leus V. (EL) i de volgorde: Van

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 15