BLANCKAERT DOOR «OMGEVING» I) EEN TWEEDE LANSELOETJAAR •êèSc HOGER OP EN HET T0NEELSEIZ0EN f, 14 - 23-9-1977 - De Voorpost a nAiHWifviiiin 0VER DE FAMILIE DEVIS TE AALST KERB1*";ff1""» Het is normaal dat een kultuurbewuste stad zijn kunstenaars herdenkt met een uitge breid werkoverzicht. Zo kon men in Aalst reeds kennismaken met Valerius De Saede- leer en Maurice Schelck. Tvyee mensen die voor een groot stuk, uitstraling hebben gegeven aan de kunst welke zij beoefenden en in Aalst zijn geboren of er langere tijd hebben geleefd. De waarde van dergelijke exposities mag niet worden onderschat omdat zij iets blijvends voor de kuituurgemeenschap en meer bepaald die van Aalst, vertegenwoordigen. Het is, volgens voorzitter Willy De Turck, ook een traditie dat men ex posities aanbiedt aan direk- teurs op rust van de stede lijke akademie. Deze gele genheid doet zich nu voor met Antoon Blanckaert (geb. 1907) architekt te Aalst. Hij was van 1960 tot 1973 in dienst als direkteur, na meerdere jaren leraar te zijn geweest. De tentoonstelling welke vanavond door Mevr. de Minister van Nederlandse Kuituur zal worden ge opend, toont niet zozeer het werk van Blanckaert als di rekteur, maar meer bepaald de architektuur die hij op honderden plaatsen heeft neer gezet. «Ik heb liefst niet te veel be langstelling rond mijn per soon» zegt Blanckaert als we even met hem op de praat willen gaan. Hij toont zich een vervent tegen stander van verafgoding. Zelf is hij een bewonderaar van Le Corbusier de be kende Franse bouwmees ter. Corbusier inspireerde Blanckaert in zijn studentijd die hij doormaakte in Aalst, Mechelen en Gent. Gust De Smet die daar in Gent aan de Stedelijke Akademie Professor was is een echte leermeester vopr hem ge weest. Uit de voorbeelden en het onderricht dat hij ge noten heeft is hij gekomen lC;S3, i'Ciiiiycïil ly uie JJIIft- cipieel van hem was. Wel waren de progressieve ar- chitekten in die tijd fel bein- vloed door het Bauhaus met Mies van der Rohe en «De Stijl» met Theo Van Does burg. De eerste woning die An toon Blanckaert in 1932 aan de hoek van de Capucijnen- laan en Arbeidstraat heeft neergezet is daarvan een getuigenis. Het was voor die tijd een hele onderneming een dergelijke projekt- woning te kunnen oprich ten. «Men was daarmede niet akkoord» zegt Blanc kaert er aan toevoegend dat de meeste mensen het niet serieus namen wat hij daar deed. Maar nu 45 jaren later kan niet ontkend worden dat daar een bouwwerk staat dat een sculptuur voor de toekomst nalaat. Het is te hopen dat de stad later niet te kortzichtig handelt wan neer het er op aan zou ko men het gebouw aan te ko pen. Blanckaert was toen 25 jaar en een anekdote die daar aan kan worden verbonden is dat hij een paar jaar vroe ger afstudeerde met een thesis over de Acropolis. In die tijd ook ontwierp hij meubels maar bracht ze nooit in de industrie. Een aantal van die stukken zijn bewaard gebleven in de kelders van de ontwerper. Het zou best mogen dat de stad die voor eigen mu- seumbezit aankoopt. Architektuur vormt voor vele mensen een onbekende. Omdat wij daar dagelijks in en met leven moeten wordt dit wellicht niet zo opge merkt als kunst. Architek tuur wordt teveel als een gewoonte beschouwd. De schuld daarvan ligt voor een groot stuk bij de.architeken zeir aie weinig inspannin gen doen om de architek tuur uit de bouwkundige re- produktie te halen. Blanc kaert heeft daar zijn eigen idee over. Volgens hem is het verkeerd van telkens uit dezelfde situatie te vertrek ken. Elke woning is een an der probleem. Omtrent on dermeer dit punt zal een zeer hoogstaand architek- ten «panel» wellicht uit spraak doen op een avond over «architektuur nu» in de feestzaal van het stadhuis op4 oktober. Dit als een van de twee omlijstende aktivi- teiten rond de tentoonstel ling. Als we met Blanckaert even de aktuele stedebouwkun- dige problematiek overlo pen maakt hij een aantal opmerkingen die de verfraa- ing van het stadsbeeld in de hand moet werken. Een vormigheid is moeilijk te be komen in deze stad, zegt hij, maar men moet zich gaan verzetten tegen de estheti sche schade die bijvoorbe eld door kabelering aan de gevels wordt aangericht. De architektuur wordt daardoor onstoord. In het architektuur proper maken van de stad ziet hij geen bezwaar. Maar in het autovrij maken van straten en pleinen moet vol gens hem toch goed wor den uitgekeken Zelf is hij principieel tegenstander van onder de woningen aangelegde privaat gara ges. Dit vormt volgens hem een gevaar voor het steeds toenemende verkeer. De tentoonstelling zelf zal vooral een fotografisch beeld ophangen van wat Blanckaert heeft verricht. Verder zijn er maketten van gebouwen welke door stu denten werden opgemeten en gerekonstrueerd. Van Blanckaert zelf moet men od de oDeninn n«n «woord» verwachten. Hij houdt daar niet van. Als we hem aansporen en zeggen dat het toch wel de moeite moet zijn om zo een over zicht van eigen werk te zien, haalt hij de schouders op. Een totaal overzicht is im mers niet meer mogelijk vermits waterschade een hele hoop van zijn plannen en projekten heeft vernie tigd. Roger D'Hondt Het familie DEVIS-verhaal dat in de «Voorpost»-numers van 16 aug. en 23 aug. jl. is verschenen heeft, naast de herinneringen welke het hier en daar aan deze roem ruchte familie heeft opgeroepen, ook nog gezorgd voor een onverwachte reaktie. Dat mensen met veel geld en bezittingen onveranderlijk omringd worden door even zoveel vermeende als echte vrienden is genoeg bekend. Dat, naarmate 't levens einde van deze mensen naderbij komt, de echte of vermeende bekommernis van hundirekte omgeving toeneemt is al even welbekend. Dat het hierbij niet zo eenvou dig is om het kaf van het koren te scheiden is zonder meer vanzelfsprekend. Wij willen ons hier zeker niet uitspreken over wie, met een nauwelijks verholen verwachting om hun deel van de restanten van het «DEVIS»-erfgoed binnen te halen,"zich aandienen als «begeleiders», .^ferzorgers», «helpers», «vrienden», of wat dan ook. Evenmin ligt het in onze bedoeling hier zelf het kaf der aasgieren van het koren der onbaatzuchtigen te scheiden of een oordeel uit te spreken over dezen welke afspraak maken op een vriendschap met de kinderen DEVIS en deze door trekken tot bij de laatste afstammeling Leon DEVIS zelf. Wij zouden echter zowel de werkelijkheid als de aktualiteit geweld aandoen als wij zonder gevolg zouden voor bijgaan aan een getuigenis welke direkt aansluit bij hoger genoemd verhaal; getui genis welke bovendien uiteerste hand komt en op een haast naief-openhartige wijze werd gebracht. Wij vermelden hierbij terloops, en ter illustrering, dat de persoon in kwestie van deze getuigenis bracht, zich hiervoor persoonlijk op de «VOORPOST»- redaktie heeft aangemeld en dus zeker niet vanuit de anonimiteit reageert. Wij brengen daarom ook liefst dit nieuwe gegeven in ekstenso. een fortuin waard maar da hebben ze nooit geld van g kregen. Ik weet uit goede bn 1 dat het kasteel in drie exempt ren beschreven is voor de hu 'd keukenmeid die metZulma hrijfl huishoudster) naar Lourdes EEN LEVENSVERHAAL SAMENGEBALD IN EEN VIER BLZ. BRIEF. Het werd allemaal in een ge schreven «getuigenis» samen gevat en ter hand gesteld bo vendien. Was het om de ge loofwaardigheid van de verbale getuigenis te benadrukken Is het omdat het schriftelijk vast leggen van gedachten, vast stellingen, overwegingen e.d.m. op zichzelf alleen reeds «echter» lijkt Wie zal het zeg gen Feit is dat «onze getuige» een geschreven «feitenrelaas» heeft opgesteld en overhan digd. Dit gaat als volgt: "Mr. Léon heeft graag dat ik bezoek breng maar aangezien hij niet hoort weet hij niet wie er aan de deur is. Als Madeleine (DEVIS) begra ven is, zat ik van voor in den auto met Mr. Léon, 'n huur auto de Lux van de begrafenis- aannemer. De weinige fami lieleden reden met eigen auto achter 'tlijk. Madjen (Irma DE VIS) de laatste van de zusters en de jongste was thuisgeble ven omdat ze ziek was. Ze zegde zorg goed voor mijn broer Aan de rouwtafel zegde Mr. Léon aan de familie DeVis (die nooit op bezoek mochten komen op 't kasteel) van Ma dammeke L...maak ik een kas teeldame. 't Is de vriendin van ons Madjen. Dit was wel wat irry I hmi< k. Tc geweest. Ik weet haar naaj|arza niet maar volgens Zulma (in wc dat is in proces) heeft die me e'en ook al de juwe(e)len, die heb nog gezien, een heel kistje oud slijpsel diamant gestoh lds en volgens Léon en Zuln^e| heeft die, terwijl Madje zi ,mde was het kasteel op haren nat cenw doen zetten, afgetruggeld, h uder kasteel van Joseph. Ik heb a q dy de familie van (naam v.e. gjgft j_ meente)... gevraagd of zij da iarclic iets van weten en ze hebbi gj^g gezegd: Ja, Madjen heeft f cenjn vermaakt aan die meid. Lé< ut^0( n ink jr. D iky n sultal achtu t en sj perge jotse I bij men t syr icht uker id (bi v iky t W/j om de familie te pesten maar hij zegde het toch Ik weet niet meer juist maar ik geloof dat het Ludivic Moeyersoen was die na den oorlog 40-44 minis ter van Justitie (was). Dit was de gelegenheid om hun haat te koelen tegenover de familie De Vis. De coffresfort(s) wer den open gebroken door de politiek op verzoek van (de) M.v.Justitie en daar hebben den advocaat» en de nota risAlbert hun hartziekte van opgedaan. Men heeft goud stukken gevonden in de koffer van beiden en ik herinner mij nog ze zijn in een open auto een uur lang Aalst moeten doorkruisen als straf. Joseph heeft in 't gevang een diaree opgedaan en heeft altijd be weerd dat Moeyersoen hem heeft willen vergiftgen. De mi nuten van de studie van Albert (notaris) zijn door Moeyersoen in beslag genomen kort na de dood van Albert en die waren De Vis heeft mij over (v<r twee drie maanden geza dat het kasteel Ten Sergr.Kaa langs testament voor Zulmr met al de meubelen na L dood 22 hectaren. Maarr n,c loops zegde hij dat Zulma fr™" hoev PROGRAMMA VAN DE TENTOONSTELLINGEN VAN DE WERKEN VAN ARCHITEKT ANTOON BLANCKAERT - ERE-DIREKTEUR AKADEMIE VOOR SCHONE KUNSTEN AALST Plaats: OUD HOSPITAAL Oude Vismarkt - Aalst. Periode van 24 SEPTEMBER tot 10 OKTOBER 1977. 1. Vooropening vrijdag 23 september 20 u. in aanwezigheid van de heer Burgemeester en de heren Schepenen en mevrouw de Minister van Nederlandse Kui tuur en Vlaamse Aangelegenheden en meerdere vooraan staanden. Agenda: Welkom door Willy De Turck. voorzitter Bolaska Spreekbeurt door de Schepenen van Onderwijs, Her- Roels. Inleiding over architektuur Antoon Blanckaert door ar chitekt Theo Van Looy, Rijksinspekteur Kunstonderwijs Huidewoord van Mevr. De Backer, fylinistervan Neder landse Kuituur. Opening van de tentoonstelling door Burgemeester Louis D'Haeseleer. 2 4/10 - FEESTZAAL STADHUIS - 20 u. DEBAT AVOND: ARCHITEKTUUR NU - zin en onzin van de architektuur - volgende paneelleden: de heren BECKAERT Geert - Hoogleraar Eindhoven - Do cent KUL, BONTRIDDER Albert - architekt letterkundige, BRAEM Renaat - architekt - leraar Nationaal Hoger Instituut voor Bouwkunst Antwerpen, DE BRUYN Pieter - Binnen- huisarchitekt - leraar Hoger Instituut St. Lucas Schaarbeek, HUTSEBAUT Achiel - architekt - leraar Stedelijke Akade mie Aalst, SMETS Marcel - Dokter-ingenieur, lector Interfa cultair Instituut Stedebouw en Ruimtelijke Ordening KUL, VAN LOOY Theo - architekt - Rijksinspekteur Kunstonder wijs. VANDER MEEREN Willy - architekt - Professor VUB. Moderator: DE TURCK Willy - Voorzitter BOLASKA. 3. PRIJSKAMP KINDERTEKENEN ERE-PRUS ANTOON BLANCKAERT Inde loop van de maand september in iedere lagere school Jury: bestuursleden BOLASKA die leraar zijn aan de Aka demie. Prijsuitreiking: 8 oktober 1977. Tentoonstelling van de weerhouden werken op 8 en 9 okto ber 1977 - Oud Hospitaal. Bij wijze van voorgerecht verscheen vorige week een kort Lanseloet-berichtje. Lanseloet is een werkgroep van geest driftige enthousiastelingen en dit op 2 terreinen. Eerstens zijn ze een teatergroep, die in dat ene speeljaar 1976-77 toch behoorlijk al hun sporen verdiend hebben en tweedens bren gen ze ook een woensdagnamiddagprogramma boordevol zinvol amusement voor kinderen. Van het eerste een aantal data omtrent hun eerste twee spelen: van het tweede kunnen wij reeds het volledige jaarprogramma geven. tober te 14u30. zaterdag 8 ok tober te 14u30, zondag 9 okto ber te 14u30 en 19u30 en vrij dag 14 oktober te 19u30. Tel kens in feestzaal 't Kapelleken. Meueleschettestraat 32 in Aalst. Inkom: volwassenen 60 fr. jeugd en plus drie pas 40 fr Kinderen onder de twaalf jaar ~'?chts 30 fr. Pastoor Munte Hetzij van uit de geschreven, hetzij vanjit de verfilmde litera tuur is deze pastoor van te lande zeker geen onbekende. In het stuk (naar Emest Claes uiteraard, maar bewerkt door Maurits Balfoort die ook de re gie voert) komt het drama tot uiting van een oude priester in een tweestrijd tussen zijn goed volkshart en zijn gehechtheid aan de kerkelijke voorschriften. Een geëngageerd stuk, toch diepmenselijk in zijn eenvoud en rake tiperingen. Speeldata: vrijdag 30 septem ber te 20u; zaterdag 1 oktober te 20u; zondag 2 okt te 15u en te 20u; maandag 3 oktober te 20u en donderdag 6 oktober te 20u Inkom 80 fr Voorverkoop 70 fr. Studenten en houders van een plus-drie pas: 50 fr. Waar Feestzaal VTI, Vak schoolstraat 41 in Aalst. De Maanezel Merkwaardig hierbij is dat niet minder dan 44 kinderen erin meespelen. Werkelijk iets nieuws, althans wat het teater bij ons betreft Het stuk zelf is bestemd voor jong en oud en werd geschreven door de be kende auteur Karei Verleyen. Zowat alle sprookjesfiguren, van gelaarsde kat tot reuzen komen erin voor Nog maar één keer werd het stuk vertoondin Zwijnaarde, en van toeschou wers hoorden we dat het werke lijk een stuk is om van te snoe pen, echt iets de moeite waard. Jean-Paul van Steertegem voert de regie Voorstellingen: woensdag 5 ok Woensdagnamiddagprogram Om de veertien dagen is er af wisselend poppenkast, toneel en film Een buitenkansje ze ker nu er op de meeste scholen geen woensdagnamiddagakti- viteiten meer zijn. Inkom 30 fr. Een abonnement voor zes voorstellingen kost 150 fr. De aktiviteiten gaan door in 't Ka- pelleke. Meuleschettestraat 32, Aalst. Een poppenkastvoorstelling is reeds achter de rug Resten nog: Woe 5-10: toneel «De Maanezel» door teater Lanse loet (zie hoger) Woe 19-10: film «de trein naar het station Hemel.» Woe 16-11: Poppenkast «'t Ajuintje» speelt «Zorro, de ge maskerde kwiebus». Woe 30-11: toneel «Repel steeltje» door teater Lanseloet. Woe 14-12: film «de fluit met de zes smurfen». Woe 18-1: Poppenspel Wonderland met een avontuur van Rikske en Fikske. Woe 1-2:film«daarkomtde kermis». Woe 15-2: een gastvoor- stelling van een toneelgezel schap. Woe 1-3: een poppenkast voorstelling. Woe 15-3: film «Ezelsvel» P.D. de ekstr bezc ligei dc er cl spt cii di Tijdens een receptie vorige week stelde de toneelkring Hoger Op haar programma voor hel seizoen 1977-78 voor. Op 26 en 27 november, 3, 4 en 5 december komt de toneelkring voor het voetlicht met Pastoor Munte in een regie van Frans Pauwels, zoon van Louis die hiermee aan zijn debuut als regisseur toe is. Fik jaar schakelt Hoger Op ook een uitwisselingsprogramma in Op 28, 29 en 30 januari speelt de Camere van rhetorica St.-Jan Ten Steene uil Nederland De herbergierstervan Carlo Goldoni in een regie van Piet Verwer. Op 1,2,8 en 9 april wordt in de regie van F ons Vinck De Derde Dag opgevoerd een stuk dat het tema van de verrijzenis behandeld. Met een dansfeest -Thalea V- sluiten zij in travesti het seizoen. Op de foto ziet u het bestuur van de retorica St.-Jan l en Steen. (RVdP-EL) van alles heeft doen te(e) nen en dat ze nooit geniJ' heeftpr slee Omdat deze persoon rethi k verschillende keren heeft frJ'g probeerd steeds teverge^e trouwens, om tot bij Leon r^01 Vis zelf door te dnngen, wcr het relaas meteen een vradlc naar hulp..., het gaat als viLdaie verder: puit, «Weef u geen raad waar ik Ague geholpen worden met «wcri briefte te doen geworden dihdn dc schrijf zo(o) dat hij de briefin handen van Mr. Léon kt. want per post of recommei dit is altijd geweigerd. In een ander schrijven zegt ent; zelfde persoon het volgend elozc yillc "Over (voor) twee maanqjschc ben ik naar den burgemeei van Aalst geweest om herrie vragen of het niet mogelijl pk) een brief door tussenkoi mu,3 van 't politiebureel persooi aan de Heer Léon De Vii laten geworden omdat t schriiven altijd door de m skwo nooit aan Mr. Léon gegeMi word. Zelfs als ik per telefcc|d naar de gezondheid van i 89-jange vraag dan kri/g geen antword Ik weet me hij nog leeft of dood is... zi de eigen familie De Vis m buiten blijven. De 45-j vriendschap van De was niets anders dan eigi liefde en baatzuchtigheid, h eigenbelang heeft mij nu h derziende gemaakt. Er is zo(o)veel beloofd maar ik h nooit iets gekregen voor al werk dat ik gedaan heb en vt al de kosten die ik voor h gedaan heb. Ik zou (u) r zo(o)veel willen vertellen m, wil u niet lastig vallen. Tot zover het relaas van mand die de familie De meer dan veertig jaar lang heel nabij heeft meegema; Dezelfde persoon beweert vendien overeen bewijsstuj beschikken waaruit moet ken dat het kasteel van wij advokaat Joseph De VisJ Erembodegem aan «dezelft zou zijn toegezegd. Reedf 1974 werd dit «stuk» aan L< De Vis toegestuurd om op wijze van definitieve beslis: van de enige overlevend! bekomen. Deze brief aangetekend verstuurd «De famlie Léon De Vis, K teel «Ten Berge» Beukendr 9300 Aalst» maar keerde te aan afzender met de verrr ding «niet afgehaald» •dei uga echt dt

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 14