i
FILM BIJ ONS
«ARRY PINKY EKSPOSEERT
/OOR DE EERSTE KEER
IALST KENT KULTURELE ARMOEDE
FEEST BIJ DE PVV DAMES TE MERE
INTERNATIONALE ORGELCYCLUS
TEKENWERK TOTNOGTOE ONBEKEND
De Voorpost - 23-9-1977 - 15
leitcn
Bald I
skwoordclijkc duivel in het
tav.
gi - se Ma.
btfrry Pinky hier voorstellen zou eigenlijk tijdverlies zijn. Hendrik De Smedt, alias Harry
hmidt, en later definitief Harry Pinky, is in Aalst ruim bekend. Zijn muzikale begaafd-
hu id hij bespeelt zeven instrumenten, komponeert, arrangeert was ons bekend. Hij
hrijft ook. Maar hierachter trield hij nog een ander talent verborgen. Harry tekent namelijk
k. Toen we erachter kwamen, zochten we hem op in de Rustoordstraat nummer 20. Wat we
,aaiar zagen, deed ons van de ene verwondering in de andere vallen. Harry gaf de nodige uitleg,
n woorden stroomden als een waterval over ons. Hij praat graag en entoesiast. Hij vertelt
leiend.
MUUR
f°''ids jaren terug, toen hij zijn
u. tiviteiten als muzikant wat in-
27 imde, om zich meer met het
\ai cenwerk te kunnen bezig-
f uden hij speelt nu enkel
r' q bij «Hand aan Hand»
eft Harry Pinky al n merk-
tfa ardige verzameling werken
elkaar getekend. Prachtige
Jceningen, gemaakt met
Le(utkool of pen, gedrenkt in
n inkt van liefde voor de na-
Die natuur tekent Harry
iky na zoals ze te kijk ligt. De
iultaten zijn ongemeen
achtig. Geen speciale stijl,
en speciale school. Gewoon
lergeven wat je ziet. Het zijn
sotse natuurtaferelen waar je
bij wordt. Overal spelen
men de hoofdrol. Bomen zijn
t symbool van stoerheid en
acht in de natuur (eiken en
uken), maar ook van teder-
id (berken en dennen). Harry
iky tekent vooral bossen of
afzonderlijke bomen. Ook wel
vergezichten (een meer in Fin
land, bijvoorbeeld), maar dan
nog staan de bomen centraal.
Je ziet op de tekeningen de
zonnestralen door de hoge
kruinen vallen, et zoals je ze
in de bossen zelf zou zien. ut
de mistige waas aan het einde
van 'n bos op n frisse herfst
morgen. Je kijkt zo door de
tekeningen heen. Ze zijn echt.
REIZIGER
Harry heeft alleen in Europa al
17 landen doorkruist. Samen
met zijn echtgenote die we
hier in een gezellig interieur bij
een knappend haardvuur be
groeten trekt hij er per auto
en tent op uit op natuurbezoek.
Vooral Finland was een revela
tie, het land van de dertigdui
zend meren. En Schotland.
Harry herleeft in de bossen.
Vooral daar voelt hij zich een
gelukkig mens. Dromend tok
kelen op een gitaar wiens klan-
ken van geluk zich tussen die
stoere stammen verspreiden.
Vreemde mensen die komen
luisteren. Samen zingen. Ge
woon gelukkig zijn in een dekor
dat op geen enkel podium na te
bootsen is. Dat vooral zie je in
zijn tekeningen die niet kunnen
zwijgen over wat Harry in de
natuur heeft ondekt. Beuken-,
dennen-, en eikenbossen.
Close-ups van berken die zo
natuur-echtzijn datje langs zijn
schilderijen naar buiten zou
stappen.
MUZIEK
Harry is een muzikant in hart en
nieren. Hij kan muziek niet mis
sen, ook niet als hij tekent. Dan
vooral niet. Uren lang kan hij
achter elkaar zitten tekenen
onder invloed van Beethoven.
Tchaikowsky, Grieg en zoveel
andere grote meesters die hem
muzikaal «drogeren» en inspi
reren. Zijn echtgenote zit dan
vaak bij hem naaiwerk te doen
of te lezen. Harry houdt eraan
haar oordeel te horen, terwijl hij
blad voor blad en tak voor tak
bomen zit te scheppen. Eén te
kening kost uren en uren werk.
Niet te tellen. Maar het resul
taat is ernaar. Harry is een
grootmeester, dit mocht toch
wel eens gezegd worden.
EERSTE
TENTOONSTELLING
Dr. Mare Galle houdt op 15 ok
tober een bal in de Keizershal-
len. Dit was voor Harry Pinky
een gelegenheid om te doen
wat hij allang had willen doen:
zijn tekenwerk tentoonstellen
Vanaf 6 uur zal hij dit dan
doen in de gang naar de hallen
toe. Tegen die tijd zullen al zijn
tekeningen achter matobelglas
gefjecht zijn, een procédé dat
verkeerde lichtinvallen weert.
Na al het stijlvolle dat we bij
Harry Pinky hadden meege
maakt, toch deze profane op
merking als slot: indien hij zijn
werken tekoop stelt (wat hij niet
geneigd is te doen) is hij ze in
eens allemaal kwijt. In elk ge
val: de tekeningen van Harry
Pinky ware n voor ons een ware
revelatie.
WILFRIED LISSENS
idag laatstleden was de Nederlandse organist Klaas
i.T;:->1aar tens kerk waar hij het tweede in een reeks van drie
;elkonserten verzorgde. Eens te meer moesten we vaststellen dat
hts een kleine schare muziekliefhebbers was komen opdagen.
vanwege het stadsbestuur was op dit konsert, evenals op het
irgaande niemand aanwezig. Dit ondanks het feit dat de Aalsterse
^^elrecitals tot ver buiten de regionale grenzen een grote ver-
ardheid kennen. Voor het konsert door Klaas Hoek gegeven was
Is niemand minder dan de beroemde organist Kamiel D'Hooghe
ir onze keizerlijke stede komen afzakken. Wanneer we schrij-
dat deze laatste de hoogte lof uitsprak over Klaas Hoeks presta-
ent
gei en improvisatie aan 't Lemmcns-
instituut. Als organist is hij werkzaam
te Wijnegem (bij Antwerpen). Als di
rigent en orgelspeler is hij betrokken
bij konserten en opnamen in binnen-
en buitenland. Net als Kristiaan Van
Ingelgem en Klaas Hoek had hij het
grote voorrecht een belangrijk deel van
zijn studietijd te volbrengen onder lei
ding van Kamiel D'Hooghe.
hoeven wij hier nauwelijks nog een betoog te houden.
Ór slechts enkele tientallen mensen
:ht Klaas hoeks "n uiterst merk-
ift Ardig en boeiend programma: hij
rggtldc werken van Max Keger
Sphonische Phantasie und Fuge op
iijgenaamd Die - Inferno- Phanta-
Charles Valentin Alkan (uit
Pricrcs pour Orguc ou Clavier
des de nummers 5 en 12) en om
luiten enkele nummers uit -Livre
ikIrgue- van Olivier Messiacn. Al
werken staan zowat aan de perife-
I dit™ de orgelmuziek. Regeromwille
f y J dc cksuberante schrijfwijze van
^Jekstreme gevoelsontladingen, Al-
lomwille van dc vaak gewilde ba
Tlcitcn a la Charles Ives en dit meer
paid door het aanwenden van
'Qf lerig-scntimcntele melodietjes en
jnclelozc slotakkoorden. Messiaen
kille van een ver doorgedreven
andische kompleksitcit en een even
eei doorgedreven programmatische
leftpfd (eerder zeldzaam in dc orgcl-
3///J|iek). Opgesomde kenmerken van
muziek liet Klaas ten volle tot
Ig komen Regers «Infemo-
...Jitasie» klonk overweldigend
j* Hoek ging op het orgel tekeer als
'1 bezetene Wc dachten aan de
ftnekwoordclijke duivel in het wijwa-
getbt. Misschien klonk dit ontketende
/e/tpd ietwat onbeheerst door die ge-
n i ligc aanpak maar anderzijds was er
ijjQ dc enorme spontaniteit die sprak
van Klaas Hoek. Een spon-
die slechts door weinigen kan
worden in deze moeilijk ge-
muzick.
raak getypeerd klonk Alkans
werk: rustig en bedaard wat wel nodig
was om uitvoerder en publick even rust
te gunnen), maar gedurfde passages
werden onverbloemd in het licht ge
steld. Nergens poogde Klaas Hoek dc
zogenaamde banaliteiten erv' of zwak
heden te verdoezelen. Hij speelde de
muziek zoals ze door de komponist
bedoeld was.
Het toppunt van zijn kunnen demon
streerde Klaas Hoek in enkele delen uit
de «Livre d'Orgue- van Messiacn.
Over dc uitvoering van deze stukken
sprak Kamiel D'Hooghe zijn grote
bewondering uit. Wie laatstgenoemde
als Messiaen-spccialist kent weel wat
dn betekent.
Wat ons betreft, niets dan lof voor de
uitvoerende organist. We leerden hem
kennen als 't buitenbeentje onder de
jongere generatie grote orgclbespc-
lers.
HET VOLGENDE KONCERT
Het laatste konsert van dc 7® Interna
tionale Orgelcyclus zal verzorgd wor
den door Edmond Saveniers. Hij werd
geboren te Wijnegem in 1948. Na zijn
middelbare studies volgde hij les aan
het Lcmmensinstituut w aar hij laureaat
werd voor dc hoofdvakken orgel en
muziekpedagogie, en dit in 1971Na
drie jaar hogere studies in orgel, im
provisatie en kompositie verwierf hij
in 1974 de fel begeerde Lcmmens-
Tinelpnjs. Het daaropvolgende jaar be
gon hij met de studie van orkest-
direktie: dit jaar behaalde hij de eerste
prijs in deze discipline te Antwerpen
Tans is Edmond Saveniers docent or-
Klaas Hoek: uitmuntend musikus (SJ)
eden vrijdag werden Martin Carthy en Dave Swarbrick verwacht in zaal St.-Anna. Opgehouden in
v ugal is tweedegenoemde en tevens violist bij Fairport Convention niet komen opdagen. Wie-hem verving
echter ook niet de eerste de beste: Fransman Pierre Bensusan die een bloemlezing deed uit zijn eerste elpee
's de Parisen de tweedeling die eerstdaags uitkomt. Prachtig schoon was dat. om kippevel van te krijgen
T tar. Pierre ziet u links. Martin in het midden (hij houdt de kelk in het midden) en rechts, platenboer (zeg
boer tout-court)' Tuur. Die boer is overdreven na-Tuur-lijk want de brave kerel was benevens
fntator ook nog één der organizerende leden van de Denderleeuwse folkgroep Parnassos. (EL-RDW)
Edmond Saveniers zal op zondag 25
september te 15 .30 uur het slotrecital
geven en werken uitvoeren van Paul
Hindemith (1895-1963). Flor Peeters
(geb. 1903) en Fran? Liszt (1811-
1886).
Dc drie Orgclsonates welke Paul Hin
demith komponeerde werden reeds
eerder uitgevoerd te Aalst Mensen die
deze werken gehoord hebben zullen er
zich zeker over verheugen nogmaals
met Hindemiths orgelwerk te kunnen
kennis maken. Saveniers zal dc Sonate
nr. I. daterend uit 1937 ten gehore
brengen. Hindemifh. geboren uit een
Silezischc arbcidersfamilie speelde als
knaap reeds mee in verschillende tea-
terorkesten Deze rijke ervaring
maakte van hem een uitstekend kenner
van de verschillende instrumenten van
het orkest. Zijn voorliefde ging uit
naar de altviool Voor dit instrument
schreef hij trouwens een knap con
certo. Van 1916 tot 1923 was hij kon-
scrtinecsler aan de opera te Frankfurt
en daarna leraar kompositie aan de
Muziekhogeschooi van Berlijn.
In 1940 week hij uit naar Amerika en
zal tot zijn dood zijn muzikale en pe
dagogische aktivitciten verdelen tus
sen dc Verenigde Staten en Zwitser
land. Hindemith werd dc ware stan
daarddrager van de grote traditie en
een der hoofdfiguren van de nieuwe
toonkunst. Hij doet aan Bach denken,
niet alleen door zijn traditionele hou
ding. maar ook door zijn vruchtbaar
heid. Uit zijn meerdelig boek «IJnter-
weisung im Tonsatz», dat de neerslag
is van zijn ervaring als leraar, peda
goog en musicus, blijkt dat deze mo
dernist niet in het wilde schrijft, maar
even streng, ja nog strenger aan regels
gebonden is dan zijn grote voorgan
gers.
FRANZ LISZT heeft zijn grote ver
ering voor het genie Bach, behalve
door de bewerking van diens orgel
werken voor piano, ook nog willen
tonen door het schrijven van enkele
grote komposities in polyfone stijl.
Nadat dc eerste helft van dc negen
tiende eeuw slechts een bescheiden
aantal orgelwerken had opgeleverd,
bracht de tweede helft de balans weer
enigermate in evenwicht en dit doör
komposities van Franck, Brahms en
Liszt. Na het imposante nalatenschap
van Bach, de zes Sonates van Carl
Philipp Emanuel Bacil en enkele be
scheiden orgelwerken van Mozart.
Haydn en Beethoven was Felix Men
delssohn de eerste die weer orgelwer
ken schrééf die overeenkomstig waren
met de ajlure van het instrument. Vijf
jaar na Mendelssohn kwam Liszt voor
de dag met zijn meest uitgebreide or
gelwerk: «Phantasie und Fuge über
den Choral: Ad nos, ad salularem un-
dam Nog vijf jaar later volgde zijn
«Praeludium und Fuge über
B A.C.H.- In 1863 voltooide Liszt
de variaties over -Wcincn. Klagen.
Sorgen. Zagen- Men mag deze wer
ken rekenen tot dc hoogtepunten uit dc
romantische orgelliteratuur Slechts
een handvol komposities kan er zich
met meten: de -Six Pieces-, de «Trois
Pieces- en de -Trois Chorals» van Cé-
sar Franck, de koraalvoorspelen van
Johannes Brahms en de sonate over
psalm 94 van Julius Reubkc
FLOR PEETERS stelden we reeds
voor in een vorige uitgave. Van deze
komponist-organist zal Edmond Sa
veniers de grandioze «Toccata, Fuga
en Hymne op «Ave Maris Stella-, da
terend uit 1931 spelen
Alles bij elkaar een uitzonderlijk mooi
programma, volledig aangepast aan
het doel en de mogelijkheden van het
orgel van de Sint-Maartenskerk. Een
inusl voor elke muziekliefhebber.
André De Groeve
Bij een aanwezigheid van circa 200 dames ging in de zaal «De Moté»
te Mere een gezellig samenzijn van de plaatselijke P.V.V.-
vrouwenvereniging door.
Onder de eregenodigden werden op
gemerkt: volksvertegenwoordiger
Diane D'haesclccr. tevens voorzitster
van het Koördinatiekomitée van
P.V.V.-vrouwenverenigingen van de
kantons Aalst. Herzclc. Zottegem;
Prosper Dc Lat. burgemeester van
Erpe-Mere; Louks Van Pollaert. voor
zitter van het O.C.M W. van Erpe-
Mere, Frans De Brouwer, gemeente
raadslid.
In een gelegenheidstoespraak han
delde volksvertegenwoordiger Diane
D'haescleer over dc huidige politieke
situatie in ons land. Ze is van mening
dat de kalmte die er ingevolge het nog
durend parlementair verlof heerst, wat
men in dc volksmond noemt «een
kalmte voor dc storm- zou kunnen
zijn. Inderdaad wachten onze regeer
ders hete hangijzers, zoals er zijn: de
steeds achteruitgaande ckonomie. met
opeenvolgende sluitingen van bedrij
ven en afdankingen. Het Egmontplan
waarover het laatste woord nog niet is
gezegd, en nog vele andere proble
men.
Anderzijds zien wij, dat vooral socia
listische ministers, nu en in nog meer
dere mate laten uitvoeren, wat zij bij
de vorige regering hebben bestreden
Zodat wij kunnen aannemen dat de
P.V.V.-ministers het bij het rechte
eind hebben gehad.
Verder had de volksvertegenwoordi
ger woorden van lof voor dc bestuurs
leden van de inrichtende vereniging,
die zoals steeds, voor een puike orga
nisatie hadden gezorgd. Haar dank
ging ook naar de personaliteiten, die
alleen al door hun aanwezigheid hun
sympathie voor de P.V.V.-
Damesbeweging betuigen.
Tot slot deed zij nog een oproep tot
deelname aan de voorlichtingsverga
dering die op vrijdag 30 september
1977 in de Salons Carlton te Aalst
plaats heeft en waarbij Senator Her
man Vanderpoorten, gewezen minis
ter van Justitie, zal handelen over de
nieuwe wetgeving op het «Huwelijks-
goederenrecht». Waarbij aansluitend
een koud buffet en een gezellig samen
zijn wordt aangeboden.
Harry Pinky weet naast het instrument ook hel potlood te hanteren (RDW-EL)
Harry Pinky blad na blad. het moet echt zijn. (RDW-EL)
Ditmaal gaan we slechts weinig tijd roven van onze
«Film bij ons-lezers (en lezeressen). Veel nieuws is
niet te vertellen. In de zalen Palace gaat «Transame-
rica Express», een spektakelstuk dat we vorige week
in deze kolommen besproken de tweede week in, ter
wijl van «1900» ofte «Novecento», het groots opge
vatte werkstuk van Bertolucci, het tweede gedeelte
wordt gedraaid. Evenals van eerstgenoemde film ver
scheen hierover een en ander in onze editie van vori
ge week. Voor onze lezers met een geheugen als een
konijnenstaartherlezen dus. We kunnen nu reeds
melden dat tegen het einde van oktober «Een Brug te
ver» van Richard Attenborough wordt verwacht.
Schrik niet: een ganse reeks grote akteurs verleen
den aan deze produktie hun medewerking. We som
men op: Dirk Bogarde, James Caan, Michael Caine,
Sean Connery, Elliott Gould, Gene Hackman, An
thony Hopkins, Hardy Kruger, Laurence Olivier,
Ryan O'Neal, Robert Redford, Maximilian Schell
en...raad maar wie...Liv Ullmann. Ten gepaste tijde,
hierover meer.
A.D.G.