PUBLIEK HOUDT MEER VAN
CHAMPAGNE DAN VAN MUZIEK
KNABBELEN
OP GROTE
HAPPEN MUZIEK,
COYNE
BIJVOORBEELD
KERMIS LEDE
ZJEF VANUYTSEL
PRESENT
FESTIVAL VAN VLAANDEREN
28 - 23-9-1977 - De Voorpost
Het gaat er de laatste dagen hard aan toe in het openbare muziekleven. Diegenen die be
weren dat de maand september iets teveel van het goede biedt kunnen we bezwaarlijk on
gelijk geven. Het is nu echtei; eenmaal zo trouwens muziekliefhebbers zijn bestand tegen
de hoorn des overvloeds.
Het Festival van Vlaanderen heeft ons tot nog toe weten te vergasten op de meest uiteen
lopende aspekten uit de muziekgeschiedenis. Zo hoorden we te Moorsel trouvère-liederen
uit de dertiende eeuw; te Gijzegem 16e-eeuwse polyfonie en te Aalst in de feestzaal van
het stadhuis Johann Christian Bach, W.A.Mozart en twee modernen: Peter Maxwell Da-
vies en Benjamin Britten. Het is dit laatste koncert dat ons het langst in het geheugen zal
blijven. Dit om muzikale en ook niet-muzikale redenen.
THE LONDON
SINFONIETTA
Hoewel de London Sinfo-
nietta qua klankschoonheid
en -zuiverheid moet onder
doen voor het English
Chambe Orchestra dat we
bij het eerste festivalkon-
cert mochten beluisteren is
het optreden var. eerstge
noemd ensemble meest
suksesvol gebleken. Voor
een deel is dit te wijten aan
akoustische omstandighe
den zoals we reeds eerder
schreven leent de Sint-
Maartenskerk zich niet voor
muziekuitvoeringen met
strijkinstrumenten. De ge
zellige sfeer van de feest
zaal van het stadhuis laat
het muziekbeleven intenser
aanvoelen
Het koncert door de London
Sinfonietta werd gereali
seerd dank zij het mecenaat
van de Kredietbank. Bur
gemeester d'Haeseleer
wees er in zijn toespraak bij
de receptie op dat de cham
pagne geschonken door de
Kredietbank van grotere
kwaliteit was dan die ge
schonken bij recepties aan
geboden door de stad.
Daarmee zijn wij het roe
rend eens, maar spijtig leek
ons dat de muzikale cham
pagne, geschonken door
de London Sinfonietta min
der in de smaak viel van het
talrijke publiek. Vooreerst
hadden we graag gezien dat
het optreden tijdig begon.
Twintig minuten leek ons te
lang te zijn om grote heren
de gelegenheid te geven op
zich te laten wachten.
Verder kreeg de London
Sinfonietta niet het applaus
dat ze voor haar prestatie
verdiende. Hoogstaande
uitvoeringen werden koel
onthaald; zeer merkwaardig
voor de graag en veel ap-
plaudiserende Aalstenaar.
Het koncert werd ingezet
met het Kwintet in re groot
voorfluit, hobo, viool, cello
en klavecimbel van Johann
Christian Bach (1735-1782).
In de eerste beweging ging
de viool in een korte zin
even onder de toon. De kla-
vecinist had vaak de neiging
om te «lopen» waardoor de
hoboïste heel eventjes in
moeilijkheden kwam. Dit
waren dan ook de enige
kleine foutjes waarop we
het ensemble konden be
trappen. Voor de rest, een
voortreffelijke uitvoering.
Op bepaalde momenten
wist de klavecinist mooi
gebruik te maken van zijn
luitregisterhij wende het
aan, volledig afgestemd op
de andere instrumenten.
Het tweede werk «A Mirror
of Whitening Light» van Pe
ter Maxwell Davies (geb.
1934) en gedirigeerd door
Elgar Howarth leek voor de
meeste aanwezigen totaal
ontoegankelijk. Toch betrof
het hier een mooi geschre
ven werk, wel iets langdra
dig. In deze kompositie
toonde het ensemble zich
eep schitterend uitvoerder
van hedendaagse muziek.
Aartsmoeilijke passages
werden vlekkeloos naar
voor gebracht. De kontra-
bassist had talrijke moei
lijkheden te verwerken. Hij
slaagde er meer dan voor
treffelijk in.
Vooral ritmisch leek het
werk ons zeer interessant.
Talrijke maatwisselingen
eisten een konstante aan-
Kevin Coyne in Dido
Kevin Coyne, dat is dan om
de maand rijkelijk de rug
toe te keren, want die komt
op 23 september naar
jeugdklub Dido die u aan de
Oude Heirbaan te Erpe-Me-
re vindt.
Coyne is zoiets als de
rauwste rock'n'roller van de
laatste jaren, hard, vlijm
scherp zelfs, niet van de
mooiste met zijn dikke buik
maar onweerstaanbaar. Dat
zal wel een van zijn sterkten
zijn. Nu, je maakt niet on
betaald vier jaar sociaal
werken mee in een psychia
trisch instituut, je raakt ver
strikt in de kluwen van gek-
zijn, ziek misschien wel, de
ego, de genezer, de gezon
de...de twijfel.
Zo'n sfeer van malaise stra
len zijn de eerste twee solo
platen uit («Marjory Razor
Blade» en «Blame it on the
night»). Daarvoor waren er
evenwei nog bezoeken aan
de studio. Meer bepaald
met de groep Siren met de
welke hij platen maakte
voor de maatschappij van
disc-jockey John Peel De
eerste elpee uit die periode
is misschien wel nog in En
geland op de kop te tikken
terwijl het tweede Sirene
album («Strange Locomo
tion») alleen nog in Ameri
kaanse pressing te vinden
is.
Coyne moet' ondertussen
zoiets als negen platen
hebben uitgebracht waar
van we u graag «Heartburn»
(Virgin-Barclay V2047) aan
raden.
Daarop een wat ingetoomd
rockgeweld, met vrij een
voudige teksten (Coyne
voelt zichzelf overigens in
eerste instantie een schrij
ver), een oersterke begelei
ding van tiepen als Peter
Norbert Segers heeft zijn vriend Sjef Vanuytsel (zij
zaten samen op de Akademie in Brussel) weten te
strikken voor een optreden in Lede. Op kermismaan-
dag. Een rustpauze(?) tussen het kermisgewoel. Sjef
Vanuytsel staat geprogrammeerd maandagavond
vanaf 19.30 uur in zaal «Brouwershuis», Rosselstraat
Lede, Alle kermisgangers en fans van «het andere
Vlaamse lied» zijn uiteraard welkom.
blueszanger Gerry Lockran
weer eens op bezoek. Meer
bepaald op 1 oktober in de
kroeg aan de Stw. op Nino-
ve te Denderleeuw. Op 15
oktober komt de folk-rock-
groep Hedgehog Pie en zo
gaat dat twee-wekelijks ver
der met Michel Hindenoch,
The Matthews Brothers, Vin
Garbutt, Allan Taylor e.a.:
Meer daarover ten gepaste
tijde.
JESSE BALLARD BAND
Ondertussen noteert u ook
best dat op 22 oktober Tanu
(Houtmarkt, Aalst) een in
ternationale groep op be
zoek krijgt. Dat moet dan
een hoogdag van de (jazz-)
rock worden want The
Jesse Ballard Paradise
Island Band (laat dat para
dijseiland maar vallen) lijkt
de laatste tijd goed op weg
om in onze Vlaamse kon-
treien van zich te laten
spreken. De groep heeft
trouwens net een elpee uit
(«Livin' Like Fire»). Voorlo
pig nog dit: de muzikanten
speelden al met erg ver
maarde muzikanten mee:
Alexis Korner, Brian Auger,
Jan Hammer, Miles Davis,
Miroslav Vitous, Eric Bur-
don, de betreurde Tim
Buckley en zelfs «the Flying
Burrito Brothers». Heel wat
garanties bijgevolg!
RUM
In afwachting nog even
herinneren dat ook Elly en
Rikkert Zuiderveld, Drs. P.
en zelfs de legendarisch
geworden groep Rum ver
wacht worden. Rum komt
met vier man (het bekende
trio van vroeger nu met
Juan Masondo) en zal op
treden in zaal Blackboys.
Afspraak: 19 november.
Ook een hoogdag!
René De Witte
Woolf, Andy Summers (nu
bij Kevin Ayers) e.a. keien.
De plaat en overigens dan
ook Kevin Coyne, zoekt een
evenwicht tussen de hospi
taalblues en de stedenrock.
Je luistert maar naar «My
mother's eyes» of naar «I
love my mother» en dan zie
je Brian Ferry voor je ogen
die zingt over zijn opblaas
bare pop.
Kevin Coyne heeft nog
goeie platen gemaakt. Zo
bvb. de liveplaat «In living
black en white». Coyne
komt op 23 september ech
ter alleen naar Dido. Hij
zegt over dat alleen optre
den het volgende: «Zonder
groep krijg je meer kontakt
met het publiek. Ik was
We hebben het niet goed gevoeld die overschakeling, doodse periode te noemen, van sei
zoen naar seizoen in het kleine muziekwereldje. Klein natuurlijk, want bepaalde mensen
vinden pas festivals in kerken groots. Nou goed, er was het Mallemuntgebeuren, het park
festival, Kaz Lux zelfs en nu na de vrolijke inzet van de septembermaand met de tonen van
Pierre Bensusan en Martin Carthy, kondigt een grote rocker zich aan. We horen daar joepie
roepen. Inderdaad: Kevin is coming!
trouwens veel te veel gaan
lijken op eeen zanger in een
rock'n'roll band. Ik wou wat
verandering, begrijp je.»
Hoe dan ook, Coyne is in
tussen meer en meer aan
het evolueren in de richting
van het teater en dat houdt
voor zaterdag dus beslist
verrassingen in. Allen daar
heen dus, maar er is wel
haast bij gemoeid om kaar
ten te bemachtigen. Coyne,
da's «heartburnin».
GERRYLOCKRAN
Nog maar pas heeft vzw
Parnassos uit Denderleeuw
in ons eigenste Aalst een
brok super-folk aange
bracht of daar staan andere
luiken van het nieuwe folk-
kroegprogramma te wach
ten. Zo komt de intussen in
onze streek wel erg geliefde
De sc
eenb
in Ge
[verse
Ivincie
dacht van de uitvoerders.
Na de, voor sommigen
broodnodige onderbreking
werd het optreden vervolgd
met een uitvoering van de
serenade nr. 12 in do klein
KV 388 van W.A. Mozart.
Het werd werd gekompo-
neerd in 1777. Een merk
waardige en zeer mooie
kompositie: twee hobo's,
twee klarinetten, twee
hoorns en twee fagotten
brengen ons een serenade
die naar vorm en inhoud
meer op een symfonie ge
lijkt. Getuigen daarvan de
verschillende delen: Alle
gro, Andante, Menuet en
Trio om te besluiten met
een Allegro. De mineur
stemming die het ganse
werk doorloopt, om enkel in
de laatste maten in majeur
over te gaan deed ons den
ken aan sonates, symfo
nieën en concerto's van Mo
zart in kleine terts toonaard.
De London Sinfonietta
zorgde voor een doorvoelde
voordracht en liet alle as-
pekten van dit merkwaardi
ge werkstuk tot uiting ko
men. Wel leek ons het tem
po van het menuet iets te
hoog te zijn. Elgar Howart
hief de dirigeerstok terug
om met Benjamin Brittens
opus I, een Sinfonietta voor
kamerorkest, het optreden
te besluiten. Eens te meer
toonde het orkest zich als
een uitstekend uitvoerings
apparaat voor hedendaagse
muziek.
Het koncert werd volledig
opgenomen door B.R.T. 3.
Het zal uitgezonden worden
op dinsdag 15 november
1977 te 15.00 uur. Herbe-
luisteren is de moeite
waard.
OMROEPKOOR SPAANSE
RADIO
Onder leiding van Alberto
Blancafort ging op zaterdag
17 september in de Sint-
Martinuskerk te Gijzegem
een herdenkingsconcert
door gewijd aan Francisco
Guerrero, een komponist
die leefde van 1527 tot 1599.
Ook dit koncert werd door
B.R.T. 3 opgenomen en zal
worden uitgezonden op
donderdag 17 november
1977 te 10.30 uur.
Men moet wel even wennen
aan het speciale timbre dat
dit Spaanse Radiokoor ont
wikkelt. Koren van bij ons,
vooral de Engelsen hebben
dit sterk, gaan nogal gauw
overgesofistikeerd aan
stemkultuur gaan doen. De
Spanjaarden leggen veel
minder de nadruk op «stern-
schoonheid» en behouden
daardoor een grotere na
tuurlijkheid.
Het Spaanse Radiokoor
zorgde voor een overtui
gend pleidooi voor Guerre
ro's muziek. Het ensemble
bracht zowel sacrale als
profane gezangen. De uit
voering liet niets te wensen
over. Vooral de «Missa Puer
qui natus est nobis» wist
ons sterk te boeien; mis
schien wel omdat de latijn-
se tekst voor ons, niet-
Spanjaarden, ook begrijpe
lijk was.
In het derde deel, waarin
Villanescas werden uitge
voerd toonde het publiek
zich plots al te ijvereig en
begon vroegtijdig te ap-
plaudiseren. Misschien wel
omdat het een radio-opna
me betrof...
In elk geval, het enthousias
me werd beloond, want di
rigent Blancafort kondigde
in het nederlands als toe
maatje een werk aan «von
ein bekante meister». Die
bekende meester was Carl
Orff.
Noch burgemeester d'Hae
seleer, noch volksvertegen
woordiger Jan Caudron zul
len het ons kwalijk neme
dat we zinspelen op het fe
dat elke kerk, waarin dit ja
een festival-manifestat
plaats had, toevallig Sin
Martinuskerk gedoo
werd. Inderdaad, Moors
heeft in de plaatselijke
dus genoemde kerk eve
eens een festival-koncc
gekregen.
HET ENSEMBLE
GUILLAUME DE MACHAl
DE PARIS voerde er d(
tiende eeuwse Marialied
ren uit van Gautier De Coi
cy, een trouvère uit Soi
sons. Dit koncert leek o
iets minder genietbai
Misschien was dit te wijn
aan het feit dat de muzi
uit die tijd ons minder or
vankelijk gezind is ofw )nze
was de glansrijke uitvoerir
van «Les Menestriers de P
ris», een analoog ensemb latere
dat vorig jaar optrad
Aalst, nog niet geheel
ons geheugen gewist
Konden ze ons mine
boeien, we leerden echt
veel. Dertiende eeuwse mjeme
Mijn)
Wj.l
elijk
Vm>.
>oegc
vord
Zond.
'alen
'J. lo
ijdel
iep la
vet ei
ienni
Vija
natiii
ichef
ie en
>cbei
ij tchac
ichit
werh
pvt-n
vij. -
ing.
vaaro
■chep
i|ke s
"ot ec
Ie die
\ls u
•aads
Jezoe
:a)rote
nioem
H ^nze
ende
ippoi
land
jntwc
)are
Van a
Schei
'eek
ziek krijg je ook niet el
dag te horen. Niet elke d;
maar binnenkort, op 16
vember te 20.30 uur
toch wel weer. B.R.T. 3 w
er weer als de kippen
om alles te registreren
zal het koncert uitzenden
genoemde datum.
Met deze concerten is
belangrijkste gedeelte
het Festival van Vlaanderjvan zi
Aalst dan ook weer voorb|de
Over het optreden van
Atheens Lyceum Club E
semble krijgt U meer te perse
zen in onze volgende uitcWe la
ve. Tevens zullen wij d
ook enkele andere gre
festival-manifestaties
plaats grepen buiten Aa
bespreken
André De Groe
king i
Uit sc