Klubfilms
l Filmklubs
Tussen haakje
DE REGENSBURGER DOMSPATZEN
te Aalst in de St. -Martinuskerk
als eregasten van CANTATE DOMINO
OPNIEUW EEN SCHITTERENDE AZYMUTH
PRODUKTIE IN HET VOORUITZICHT!
T INTERNATIONALE ORGELCYCLUS
10 - 30-9-1977 - De Voorpost
Voor de zangers van de Schola Cantorum Cantate Domino
die zopas terug zijn van een succesrijke Finlandreis met o.m.
twee optredens in het raam van het wereldberoemde Helsinki
Festival is 19 oktober e.k. niet de eerste kennismaking met
hun Regenburgse collegae.
tierijk koor maar ook het werk
van Cantate Domino in de kij
ker te stellen en aan het grote
publiek voor te leggen.
Wij doen daarom een oproep
tot alle lezers van dit artikel om
zich aan te sluiten en mee te
werken waar het kan aan de
werking van Cantate Domino
en Azymuth teneinde in de toe
komst een nog ruimere arms
lag voor ons eigen koor te be
komen. De strikte en doorge
dreven opleiding zowel op lou
ter studieplan als qua muzikale
scholing waarborgt de Re
gensburger Domspatz een on
vervreemdbaar kultuurbezit,
zoals het slechts in weinig
plaatsen in Europa nog moge
lijk is. Waarbij ons onwillekeu
rig het vraagteken voor ogen
komt: voor wanneer terug een
eigen koorschool in ons bisdom
en in onze provincie.
Wat zeggen de zo bezige des
kundigen van het V.S.O. hier
op? Als nu eens Stad en Bis
dom, Rijk en Provincie, peda
gogische instituten en universi
taire centra, belangstellenden
en deskundigen, mecenaat en
overheid, kortom allen die het
voorbeeld van Regensburg zul
len kunnen zien, de handen in
elkaar wilden slaan. Het kon in
Regensburg, Windsbach, in
München in Wenen en Lim-
bourg. in Haarlem en Montser-
rat, in Cambridge, Oxford en
Canterbury en London. Zou het
dan in Aalst niet opnieuw kun
nen?
Internationale Faam!
De wereldfaam van de Re
gensburger Domspatzen legt
hun ook de professionele ver
plichtingen op der jaarlijkse
concertreizen, sinds kort over
alle continenten, televisie, ra
dio en fonoplaatopnamen,
waarvan de reeksen met de
motetten van J.S. Bach en de
Psalmen David van Schütz en
de nog onlangs gerealiseerde
sacrale werken van Vivaldi,
ongeëvenaarde monumenten
van koorzang uitmaken. Onder
de eminente leiding van Mgr.
Georg Ratzinger, broer van de
wereldberoemde thpoloog en
huidige Kardinaal Joseph Rat
zinger, de waardige opvolger
van Mgr. Theobald Schrems,
blijven de Regensburger Dom
spatzen een duizendjarige tra
ditie getrouw. Zij zijn duizend
jaar jong gebleven. De besten
dige zorg voor de degelijke op
voeding in het muziekgymna-
sium, behoedt deze meester
zangers voor het gevaar van
schadende overdaad. Daarom
ziet Azymuth en Cantate Do
mino het als een voorrecht de
Regensburger Domspatzen
voor het eerst in een concert in
Aalst te laten concerteren.
Wij hopen dat U door Uw aan
wezigheid op dit schitterende
concert de koonwerking van
Cantate Domino en van de Re
gensburger Domspatzen eer
zult aan doen.
Op het programma werken
van: Anerio, Hassler. da Via-
dana. Gabrieli, Baumann,
Schütz, Bach, Bruckner en
Brahms.
Duizend Jaar Koorkuituur:
Om het wonder van het onver
getelijke klankbeeld van de
Regensburger Domspatzen te
begrijpen, moet men duizend
jaar teruggaan in de geschie
denisvan de Donaustad. Nadat
Karei de Grote de oude Ro
meinse stad Castra Regina
nalatenschap van die an
dere grote keizer Marcus Aure-
lius— tot koningsstad had ge
maakt, verbond bisschop
Wolfgang reeds in de tiende
eeuw een Domschule aan d,e
toen nog Romaanse kathe
draal, waar later de belangrijkste
Gotische kerk van Zuid-
Duitsland, de Sankt-
Petersdom, zou oprijzen.
Met de bloeitijd van Regens
burg toen Duitslands meest
bevolkte stad groeide de uit
straling van de «schola puero-
rum episcopalis» zoals later,
wanneer Regensburg reeds
minder beduidend werd als
stad, taande die grootheid en
overleefde nauwelijks in traditie
van de Karwoche in de negen
tiende eeuw, wanneer Domka-
pellmeister Joseph Schrems
de Regensburger Tradition kon
doen herleven.
Het was echter eerst in 192S
dat men terug ging grijpen naar
het roemrijke verleden. Aarts
bisschop Michael Buchberger
haalde prof. Carl Thiel in als di-
rekteur van de Kerkmuziek-
school. Deze vond in de sinds
1924 benoemde Domkapell-
meister Theobald Schrems de
drijvende kracht om hun beider
muziekpedagogische theorie
tot werkelijkheid te maken. Na
lange jaren voorbereiding en
pleitbezorgen kon Theobald
Schrems een levensopgave in
vervulling zien gaan. op de
rand van de afgrond bij het
einde van de oorlog.
Noodgedwongen waren de
koorknapen van de Dom uit
geweken naar Etterzhausen,
even buiten Regensburg, waar
zij in een soort barakken-
schooltje huisden: de bittere
belichaming van de schola
puerorum. Maar de erkenning
kwam er en in 1948 kon de ei
gen school gesticht worden als
humanistisch gymnasium, d.i.
klassieke humaniora, met mu
ziek als hoofd- en kernvak. Er
was weer een Domschule, die
met de steun van het «Verein
des Regensburger Domchors»
van mgr. Buchberger en van de
stad Regensburg, die de grond
schonk, in 1952 de nieuwbouw
van het Muzikgymnasium der
Regensburger Domspatzen
kon aanvatten. De verklaring
van het muzikale wonder.
«Cantate Domino» ook voor
de Domspatzen!
Hoofdtaak blijft steeds de ere
dienst in de Dom, een voor
recht voor wie mogen uitvoe
ren... en beluisteren. Want mu
ziek schenkt zoals prof.
Gerhard-Wilhelm, de dirigent
van de Stuttgarter Hymnus
Chorknaben, die nog onlangs
bij Azymuth en Cantate Do
mino te gast waren, niet alleen
een grote vreugde voor dezen
die het kunnen beluisteren
maar ook voor hen die het uit
voeren. De Musica Sacra vormt
de basis van hun zangkunst en
repertoire: de Gregoriaanse
koralen, de grote klassieke poli-
Tijdens de concertreis van ons
eigen koor Cantate Domino in
juli 1976 naar Regensburg ont
vingen de Domspatzen hun
Aalsterse collega's broederlijk
in hun muziekgymnasium en
maakten onze zangers een in
drukwekkende reeks manifes
taties mee en wisselden beide
koren hun beste muzikale pro
gramma's uit. Met de belofte
van een hopelijk spoedig weer
zien in Aalst werd nu opnieuw
dankzij de tussenkomst van het
Centrum voor Internationale
Kulturele Betrekkingen AZY
MUTH werk gemaakt van een
nieuwe concertreis.
Vier dagen zullen de Regens
burger Domspatzen bij de fami
lies van Cantate Domino te
gast zijn. Vier dagen die voor
Cantate Domino niet enkel een
eervolle opgave vormen, maar
bovenal een oproep tot navol
ging-
Wanneer de lezer van dit artikel
zojuist heeft gelezen dat de
Regensburger Domspatzen
een duizendjarige traditie bezit
ten, welke over de ganse we
reld bekend is, hoort daar ook
de bedenking bij dat ons eigen
koor nu ruim 18 jaar een onver
vangbare taak op zich heeft
genomen in het Aalsters mu
ziekleven.
De grote Duitse koorzangtradi
tie was er oorzaak van dat de
renaissance van de kathed
raalkoorscholen aldaar vlugger
is doorgebroken en dat Re
gensburg in eigen land navol
ging heeft gevonden zoals te
München (TölzerKnabenchor),
te Limbourg aad Lahn (Lim
burger Domsingknaben), te
Windsbach (Windsbacher
Knabenchor) en nog zeer re
cent andere muziekgymnasia
werden opgericht.
Hoe gelukkig en oververdien-
stelijk ook de inzet en de kwali
teit van Cantate Domino zowel
in het verleden als vandaag
gebleken is, toch dringt zich
reeds sedert enige jaren de
wens bij velen in Oost-
Vlaanderen op om, naar het
voorbeeld van de gekroonde
kathedraalkoren die over een
eigen koorschool met aange
past leerplan kunnen beschik
ken, en in het raam van de nu
bij de hervorming van zowel la
ger als middelbaar onderwijs,
geboden kansen ook in Aalst
misschien iets te ontketenen
dat de toch wel beperkte mid
delen van het uiterst verdien
stelijke koor Cantate Domino
meer armslag kan geven, door
o.m. een ruimere subsidiëring.
Onder impuls van Michaël
Ghijs sinds 1960 dirigent van
de Schola Cantorum Cantate
Domino werd onafgebroken ge
ijverd om het koor in leven te
houden. Tot één der hoofdob
jectieven van Cantate Domino
behoort uiteraard de liturqische
opgave te zingen voor de Heer, EDMOND SAVENIERS: UITSTEKEND ORGANIST
maar daartoe beperkt de wer-
fonisten en de grote Duitse
componisten als Bach en
Schütz. Deze technische vaar
digheid en ongehoorde koor
klank dienen ook de heden
daagse, zowel als de romanti
sche meesters als Mendels
sohn, Bruckner, Brahms en
Reger en uiteraard het volks
lied.
Naast het optreden van de Re
gensburger Domspatzen met
het eerste concert te Aalst in de
St. -Martinuskerk te Aalst op
woensdag 19 oktober e.k. or
ganiseert Azymuth ook een
omvangrijke concertreis met
het Knabenchor Hannover:
Verder inlichtingen kan men
bekomen bij het Centrum voor
Internationale Kulturele Betrek
kingen AZYMUTH, Torenstraat
11 te 9100 Lokeren tel. 091-
48.38.36. 48.43.44, bij de le
den van Cantate Domino en in
het St. -Maarteninstituut te
Aalst 053/70 44 91
Jean-Pierre van Avermaet
CONCERTREIS MET DE
REGENSBURGER DOMSPATEN
(in de periode van 19
tot 21 oktober 1977
19 oktober 1977
Concert in de Sint-Martinuskerk te Aalst (2ou30)
20 oktober 1977
Concert in de O.L.Vrouwkathedraal te Antwerpen (20u30)
lokatie: Sint Jan Berchmanscollege, Meir 36 en receptie
kathedraal, Groenplaats 21 te Antwerpen.
21 oktober 1977
Concert in de Abdijkerk te Grimbergen (20u30)
REISPLAN CONCERTREIS MET
HET KNABENCHOR HANNOVER
(1 tot 9 oktober 1977)
30 sept 1977Aankomst van het Knabenchor Hannover
1 oktober 1977. Concert in de Hoofdkerk te Eupen
(Sankt-Nikolaus 20 u)
(Lokatie: Mockel, Klötzerbahn, Eupen/Caidart, Haasstras-
se, Eupen telefonisch: 087/55 44 81)
2 oktober 1977: Concert in de Collegekerk te Sint-
Niklaas (16u)
Lokatie: St.-Jozef-Klein-Seminarie, Collegestraat 31 te St.
Niklaas tel. 031/76 07 34
3 oktober 1977: officiële ontvangst door Burgemeester
de Vidts van St Niklaas/Bezoek aan Antwerpen (namiddag)
4 okfober 1977: Concert in de Sint-Petrus- en Paulus-
kerk te Wommelgem (20u)
5 oktober 1977: Concert in de kerk O.L.Vrouw-Ter-
Sneeuw te Destelbergen (20u)
6 oktober 1977: Concert in het Sint-Teresiacollege te
Kapelle-op-den-Bos (20u)
Lokatie: St. Theresiacollege Veldstraat 11 Kapelle-op-
den-Bos tel. 015/71 11 94 - 71 13 80
7 oktober 1977: Concert in de Sint-Andreaskerk te Balen
(20u)
Lokatie: Jeugdcentrum BIESAKKER BALEN tel. 041/31 18
58
8 oktober 1977Concert in de Sint-Jozefskerk te Roese-
lare (20u)
Lokatie: A. Van Der Schaege, Rozenstraat26 te Roeselare
tel. 031/20 94 05
king van Cantate Domino zich
allerminst. Het zijn voorname
lijk de rijke waarden die alle
zangers, welke deel uitmaken
van het koor voor hun ganse
leven meekrijgen dankzij de in
zet van rondom de figuur van
Michaël Ghijs, die telkens op
nieuw en toch maar in slaagt
het herleven boeiend en verrij
kend te maken. De komst van
de Regensburger Domspatzen
is voor ons een aanleiding een
oproep te richten tot al diege
nen welke begaan zijn met de
opvoeding en de diepere vor
ming van onze eigen zangers.
De bestaande koorscholen in
Duitsland, Oostenrijk, Enge
land en Nederland en de on
derzoekingen welke momen
teel aan gang zijn op de dien
sten van het departement van
de Minister van Onderwijs en
Cultuur hebben alles in zich om
in het toekomstige onderwijs
bestel, zich spiegelend aan de
leerzame buitenlandse voor
beelden een grotere armslag te
verlenen en 'n betere staats-
tussenkomst af te dwingen
De komst van de Regensbur
ger Domspatzen, de overtui
gendste exponent van deze
vorm van waardevolle
muzisch-pedagogische kui
tuurvorming, biedt ons de gele
genheid om het bijzonder
waardevolle werk van dit tradi-
Zondag laatstleden gaf de uit Wijnegem afkomstige organist Ed-
mond Saveniers het derde en laatste konsert in het kader van de 7'
Internationale Orgelcyclus in de Sint-Maartenskerk te Aalst. Met
dit koncert werd op waardige w ijze een suksesvolle reeks afgesloten.
Het programma vermelde werken van Paul Hindemith (Sonate nr.
I), Flor Peeters (Toccata, Fuga en Hymne, op - Ave Maris Stella) en
Franz Liszt (Phantasie und Fuge iiber den Choral «Ad nos, ad
salutarem undam-J.
Elk der komposities vond in Edmond Saveniers een bezield en
uitstekend vertolker.
blad).
Als men daartegenover de ont
spannen en gemoedelijke stem
ming tijdens de orgelkoncerten
plaatst, samen met het hoge artis
tieke peilkan men niet anders dan
deze koncertcn die een privé-
initiatief zijn alle lof toe
zwaaien.
ANDRE DE GROEVE
Met het optrefen van Klaas Hoek
in ons achterhoofd (hij konser-
tcerde in dezelfde cyclus de week
voordien) was vanwege Edmond
Saveniers veel overtuigingskracht
nodig om ons ook in hem te doen
geloven. Die overtuigingskracht
was er: hoewel het spel van Klaas
Hoek en dat van Edmond Save
niers fundamenteel verschilt wisten
beiden ons zeer te boeien. Klaas
Hoek, door. we schreven het
reeds, zijn geweldige aanpak.
Edmond Saveniers dopr de schit
terende registratie en de ernst in
uitdrukking.
Bijzonder edel bijvoorbeeld klonk
Flor Peeters. Terecht werden hier
minder spektakulairc registers ge
bruik
Hindemith klonk zoals het moest:
zonder 19" eeuwse overdrijvin
gen, duidelijk en geestig geregis--
treerd.
Groots van aanpak, om het optre
den te besluiten, weerklonk Liszts
Fantasia en Fuga over «Ad nos, ad
Salutarem undam-. Hoewel deze
kompositie ons ietwat langdradig
leek te zijn bevatte ze voldoende
mooie en indrukwekkende mo
menten om de zevende orgelcy
clus op waardige wijze af te slui
ten.
Alles bij elkaar, een zeer ge
slaagde en artistiek hoogstaande
konccrtenreeks. Wijzen we op de
inleidende teksten bij elk gespeeld
werk, samengesteld en voorgele
zen door de heer Gaston De Cock
Telkens kwamen allerlei wetens
waardigheden naar voor die voor
de luisteraars het betreffende werk
bevattelijker maakten.
We wezen reeds op de gering pu
blieke belangstelling voor deze
manifestaties. Ook van het stads
bestuur werd niemand opgemerkt.
Liever heeft men blijkbaar de op
gesmukte en met champagne
doordrenkte Festival van
Vlaanderen-sfeer, waar men voor
middelmatige prestaties staande
ovaties geeft (zie elders in dit
Nu zondag 2 oktober is Fillemin 't Fabrieksen
een eerste voorstelling in een interessante prente)
reeks toe. «Dr. Strangelove or how I learned to stj
warrying and love the bomb» noemt het ding. De b
bijn begint om 8.30 uur te rollen in het gebouw
de Burchstraat (naast Okapi).
Dr. Strangelove werd in 1963 gemaakt en wordt
vaker de beste film van Stanley Kubrick genoemd.
Kubrick kent u van 2001, A space Odyssey waarm
hij in 1969 naam ging maken, Clockwork Orange ze
u ook wel iets en zoniet, dan toch zeker zijn jongs
kassukses, Barry Lyndon.
Dr. Strangelove is ook het hoogtepunt uit Kubricl
tweede filmperiode. Immers, na een Hollywood-c(
rière (Spartacus o.m.) kwam hij naar Engeland om
vrij typisch Britse prenten te maken.
Lolita was zo'n dokument en twee jaar later volgde
film die nu zondag in 't Fabriekske wordt gedraa
Dr. Strangelove is een vlijmscherpe satire,
anarchistische boodschap ook nog een eind verw
derd van de vizuele manie die zijn latere films z
kenmerken, verscherpt door agressieve humor m;
ook bittere ernst. Zoals al zijn getuigenissen op
gevoelige plaat is het een pessimistische klank i
wanhoop om de menselijke toekomst) die er de o
dertoon geeft.
Niet alleen vinden vele kritici Dr. Strangelove
beste produkt van Kubrick maar beschouwen zij
prent tevens als één der beste, zoniet de beste, ari
oorlogssatire ooit gefilmd. Het verhaal: een dolg
worden generaal geeft een eskader B-52 bommi
werpers het bevel atoombommen op Rusland
droppen. Zowel Amerikanen als Russen trachten
te verhinderen, maar dat lukt niet helemaal
Het weze vermeld dat Peter Sellers er naast Sll
Pickens een knappe akteursprestatie levert in
drievoudige rol. Peter kent u misschien wel ook s
de figuur Quilty waarmee hij de show stal in Lolita
Zoniet, dan leert u hem zondag wel waarderen. I
kom:50fr.)
Lc
René De Wij sc
n voor jeugdklubs i
Reinaertdreef 4, Aali
ma: «Socialisme en demokratie» te 20 uurT Er is ol m
>2 uur. M
(Aktiviteitenkalender van
groepen. Inzendadressen
Gent, Pontstraat 64, Aalst)
ijaco, ZONDER LOKAAL IN TERJODEN
Zon2Wandeltocht door het Waasland (Sinaai). V
trek per trein vanuit Station Haaltert om 9.05 stipt
menkomst om 8.45 uur aan het station). Terug ro
19.00 uur. Deelname in de onkosten: 86 fr. Pickni
en wandelkleding meebrengen! Inschrijven in
kafee's Monsken of Tikki in Terjoden.
Zat. 8: Optreden Kampheren Winoda (voorprogra
ma) in zaal Rubens, Ninovestraat, Terjoden. Toega
40 fr. Leden en voorkopers: 30 fr. Aanvang: 20uur.
TANU, HOUTMARKT 19300 AALST
Vrij. 30: 20 uur: voordracht door E. Hooghuys. T:
gezellig samenzijn en instuif van 18 uur tot 22
Zat. 1retrospektieve van Will Tura van 14 uur t1
18 uur en instuif van 13 uur tot middernacht. 0/
Zon. 2: wandeltocht naar het Kravaalbos in samej «te
werking met de Wielewaal. Verzamelen om 14 U
aan de klub. Er is ook instuif van 13 uur tot 24 uur
Ma. 3: Training meisjesvoetbal van 18.30 uur tot
uur en redaktie Noetjes van 19 uur tot 21 uur.
Di 4: Bibliotheek open van 19 uur en instuif van
uur tot 22 uur.
Woensdag 5: Pingpongtornooi van 19 uur tot
training volleybal en instuif van 18 uur tot 22 uur.
Don. 6: Kickertornooi van 19 uur tot 21 uur en insti
van 18 tot 2 uur.
Vrij. 7: voordracht door Blosovertegenwoordig:
«sport in het algemeen».
Begin te 20 uur. Gezellig samenzijn en instuif van
uur tot 22 uur.
Zat. 8: M.J.A.-film: «Lemans» te 20 uur en instii*.
van 13 uur tot 24 uur.
Zon. 9: Autocht en bezoek stad Dendermonde. Ve
zamelen om 14 uur aan de klub. Instuif van 13 uur tif
24 uur.
LANSELOET-IN 'T KAPELLEKE,
MEULESCHETTESTRAAT 32, AALST
Jeugdtoneel «De Maanezel» in regie van JP Van Ste
tegem op:
woe 5: te 14.30 uur
Zat. 8: te 14.30 uur
Zon. 9te 14.30 uur en 19.30 uur
Vrij. 14: te 19.30 uur.
Inkom 60 fr. voor volwassenen. Jeugd en 3 pas
fr. Kinderen onder 12 jaar 30 fr.
LANSELOET IN FEESTZAAL V.T.I.
VAKSCHOOLSTRAAT 9300 AALST
Toneel «Pastoor Munte» (regie Maurits Balfoort) op
Vrij. 30: te 20 uur.
Zat. 1te 20 uur
Zon. 2: te 14 uur voor jeugdbewegingen en te 20 ui
ten voordele van VZW De Weide.
Ma. 3: te 20 uur.
MARCELLINOKLUB, CAPYCIJNENLAAN 95, AAL:
Zon. 2: 14 uur: Fantomas 1
Lachen verzekerd.
Zon. 9: hartelijke kussen uit Hong-Kong. (de vil
Chariots).
Enkel voor min-zestienjarigen.
KSA SINT—MARTINUS ERPE IN FEESTTENT
BOTERMELKSTRAATTE ERPE
Zat. 1ten voordele van de bouw der nieuwe lokale
is er een groots bal.
C.S.V.-'t FABRIEKSKE, BURCHTSTRAAT 20,
AALST
Zat. 1 kabaret om 20.30 uur: de Dolle Tantes m
«Schoolziek».
(met Louis de Funè^|
M
YPSILON, MEULESCHETTESTRAAT 32, AALST
Zat. 1TD van 6LG van het St.-Maarteninstituut.
Zon. 2: filmvoorstelling: Raid on Entebbe om 20 uu
45 fr. leden en 50 fr. voor niet-leden.
Zate
viert
Organist Saveniers gaf een hoogstaand recital in de Sint-Martinuskerk
Joch
Stefi